Tips bij aankoop eerste fret aub!

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
Flowerchild
Berichten: 0
Lid geworden op: za aug 20, 2011 1:04 am
Locatie: Merelbeke Flora (bij Gent)
Contacteer:

Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor Flowerchild » wo aug 24, 2011 12:04 am

Hoi iedereen,

Ik ben nieuw hier... En dit is mijn eerste berichtje sie :)

Ik ben dus van plan binnenkort een fretje te kopen. En wil graag eerst meningen van mensen "die er iets van kennen".

Dit was dus het plan: ik ga dit jaar nog 1 jaar studeren, dit is een dagopleiding van 3 dagen per week. Dit wil dus zeggen dat ik 4 dagen per week thuis ben, en ook tijdens die 3 dagen ben ik rond 17u al thuis.

Mijn plan was dus halverwege of naar het einde van het schooljaar een fret te kopen, een baby-fret (pup is de juiste naam?). Op die manier heb ik gedurende enkele weken of maanden genoeg tijd om het beestje op te voeden (wat minder makkelijk is als je een full-time job hebt). Dat was dus het plan.

Maar nu ben ik eens op internet op zoek gegaan naar meer info over de fret, en zeer veel tegenstrijdige berichten tegengekomen.

Zo lees ik op de ene site dat je best een pup koopt, omdat die dan het meest aanhankelijk en afhankelijk zal worden van jou, terwijl andere sites zeggen dat je best een volwassen fret neemt (zeker als beginner).
De ene site raad aan om 1 fret te kopen, andere sites raden dan weer aan er meerdere te nemen.
Op de ene site lees ik dat een fret echt een knuffeldier is, waar je mee kan gaan wandelen, ergens anders lees ik dan weer dat ze er helemaal niet van houden geknuffeld te worden en wandelen haten.
De ene site zegt dat een fret gemakkelijk op te voeden is als je consequent bent, terwijl andere sites zeggen dat een fret "doet waar hij zin in heeft" ipv dat hij doet wat jij wil dat hij doet.
Enz...

Nu had ik graag eens gehoord wat echte kenners hierover te zeggen hebben?

En ik had graag zoveel mogelijk informatie gehad, want ik ben een enorme dierenvriend, en zou het niet over mijn hart krijgen iets fout te doen waardoor mijn fret ongelukkig is, of nog erger: dat ik hem moet weg doen :(

Wat koop ik best? Een pup of toch een volwassen dier? Een man of vrouwelijke fret? Als ik een pup (of volwassen) neem welke leeftijd raden jullie aan? Is er een verschil in gedrag tussen verschillende kleuren (is bijv. een witte fret rustiger dan een bruine bijv.)

Nu... Ik heb wel het doorzettingsvermogen en geduld om een fret op te voeden, daar ben ik vrij zeker van, vandaar dat ik denk een pup te nemen.

Maar welk geslacht, kleur (als dat een rol zou spelen), leeftijd ... zou ik best nemen?

Ik heb zeker niet de bedoeling er een schoot-fret van te maken, die hele dagen op mijn schoot ligt of geknuffeld wil worden, zeker niet. Maar ik zou het wel tof vinden als mijn fret eens een knuffel graag heeft ipv haat, of na het spelen in mijn armen of op mijn schoot in slaap valt :-)

Ik zou hier nog duizenden vragen kunnen stellen, maar denk hier wel genoeg info te krijgen. Ik heb al veel opgezocht, maar aangezien ik altijd tegenstrijdige berichten las, hoop ik hier terecht te kunnen met mijn vragen.

Groetjes,
Thomas.
22 jaar
Merelbeke
(zo, nu kennen jullie mij toch al beetje hehe)

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor skiwi » wo aug 24, 2011 7:24 am

een meer uitgebreide uitleg zal Margiet hier straks nog wel opzetten, hier al even vluchtig een antwoord ( moet sebiet dringend door)

als beginneling is het het beste een fret te nemen die toch al enkele maandjes oud is en het bijten is afgeleerd (dit moet bij een pup nog gedaan worden en kan een beginneling soms wel afschrikken).

of je nu een pup in huis haalt, of een fret van 6 jaar ... het beestje is even aanhankelijk, dat is totaal geen verschil!
een fret blijft jarenlang speels, dus dat is ook neit de reden om een pup in huis te halen.

wandelen of niet hangt van de fret af ... de opvoeding moet idd consequent gebeuren, maar toch doet een fret nog steeds waar hij zin in heeft :p
(de consequente opvoeding is vooral in het bijten-afleren, laten weten wat mag en niet ... de fret zal het telkens opnieuw proberen, en daarom moet je steeds consequent blijven. Maar het is geen hond he .. )

zelfs als je fulltime thuis bent kan je perfect een pup opvoeden hoor of fretjes houden. deze diertjes slapen 20u per dag, dus ideaal als je met 2 bent gaan werken.
Als je de fretjes er dan uitlaat, zijn ze superblij dat ze mogen spelen en zullen ze aan het rondspringen zijn tot en met :mrgreen:

of je nu een witte, zwarte of bruine fret neemt, dat maakt niet uit qua karakter ... elke fret is verschillend( vergelijk het met een mens).
een moertje (vrouwtje) is normalerwijs kleiner en vinniger
een rammetje (mannetje) is meestal groter en dikker en behoren meer tot de reeks 'knuffelfret' ...

of de fret gaat blijven liggen en in je armen slapen ... dat hangt van het beestje af .. ik heb het nooit veel meegemaatk aangezien onze fretsels hyperactief waren, maar ik was eens zo blij dat ze tijdens een beurs uitgeteld waren en toen WEL in m'n armen bleven liggen :mrgreen:

Meer info kan je steeds vinden/vragen op onze speelnamiddag die net gepasseerd is weliswaar, oftewel kan je altijd wel eens bij iemand passeren thuis die fretjtes heeft.
die zal je met plezier ook ontvangen en de nodige informatie geven.

hopelijk heb je hiermee toch al een klein beetje meer uitleg!
P.S. er zijn nog hele lieve diertjes in de opvang die wachten op een nieuwe thuis! 99% zijn ideaal als beginnersfret!

OH ja, en je neemt er idd beter 2 als 1 ... dat is voor jou minder werk want ze spelen meer met elkaar en qua kotkuisen is dat toch hetzelfde!
en dan kunnen ze ook samen slapen, samen spelen ... is voor de fret plezanter en ook voor jou om naar te kijken :mrgreen:
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor jeanine » wo aug 24, 2011 10:39 am

Welkom hier en vraag maar ;)
Ik zou je de raad willen geven om opvangertjes te nemen, kijk hier maar eens bij onze opvangertjes er is keuze. Al mijn fretjes hadden reeds een baasje voor mij. Ik krijg van elke fret de liefde terug die ik er in stop. Elke fret heeft een ander karakter en daar moet je leren mee omgaan. De ene wil al eens knuffelen en de andere veel minder. Wat alle fretten gemeen hebben als ze gezond zijn is speels tot op hoge leeftijd en dus toezicht blijven houden. Dus daar moet je geen zorgen over hebben. Een ram is groter en logger dan een moertje waardoor je de indruk krijgt dat een moertje veel vinniger is. Er zijn mensen die een voorkeur hebben voor rammetjes net omdat ze rustiger lijken te zijn en wat meer sloef. Ons Thirza lijkt een heel vinnig moertje maar eenmaal moe is zij diegene die uren in mijn pull komt slapen. Wandelen moet je hen bijbrengen eenmaal ze je goed vertrouwen, ze kijken nieuwsgierig om zich geen en vlug even wandelen is er niet bij. Ook grote afstanden doe je niet met een fretje zonder ze te dragen. Een fretje kan alleen gehouden worden als je voldoende als tweede fret met ze speelt. Meerdere fretten die het met elkaar kunnen vinden betekent dat je als baas minder lang met ze moet spelen. Twee fretten die elkaar niet kunnen verdragen in een kooi is een garantie op gezondheidsproblemen door de stress die dit meebrengt. Het is dus beter dat je meerdere fretjes die reeds samen leven neemt dan het te proberen met eentje van hier en eentje van daar. Dat kan lukken maar ook dik tegenvallen waardoor je ze dan afzonderlijk moet houden om problemen te voorkomen.Vraagt veel meer van je beschikbare tijd voor de fretjes.
Luisteren is wat je er van verwacht, het is geen hond die je onvoorwaardelijk kunt leren luisteren. Ik ben hier al blij dat ze komen als ik ze roep en ze het horen aan mijn stem als er gevaar voor ze is en ze even inhouden zodat ik kan ingrijpen.Veel meer moet je er niet van verwachten, het is een fret.
Niet iedereen is even zot van fretten, ze liggen je of helemaal niet. Ze zijn met geen enkel ander dier te vergelijken en dat is even wennen. Bekijk ze als een hond, poes en peuter in één dier. Ze doen al wat niet mag en dat leer je ze moeilijk af, meestal leg je als baas daarbij het loodje. Je draait je rug naar ze toe en ze herbeginnen met hun deugnieterij. Klimmen, springen, graven, waterbakje omkeren of leegscheppen ze vinden altijd wel iets om je mee bezig te houden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Carolinexx
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr sep 10, 2010 6:18 pm

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor Carolinexx » wo aug 24, 2011 12:20 pm

Zo lees ik op de ene site dat je best een pup koopt, omdat die dan het meest aanhankelijk en afhankelijk zal worden van jou, terwijl andere sites zeggen dat je best een volwassen fret neemt (zeker als beginner).
De ene site raad aan om 1 fret te kopen, andere sites raden dan weer aan er meerdere te nemen.
Op de ene site lees ik dat een fret echt een knuffeldier is, waar je mee kan gaan wandelen, ergens anders lees ik dan weer dat ze er helemaal niet van houden geknuffeld te worden en wandelen haten.
De ene site zegt dat een fret gemakkelijk op te voeden is als je consequent bent, terwijl andere sites zeggen dat een fret "doet waar hij zin in heeft" ipv dat hij doet wat jij wil dat hij doet.
Enz...

Wat koop ik best? Een pup of toch een volwassen dier? Een man of vrouwelijke fret? Als ik een pup (of volwassen) neem welke leeftijd raden jullie aan? Is er een verschil in gedrag tussen verschillende kleuren (is bijv. een witte fret rustiger dan een bruine bijv.)

Ik heb zeker niet de bedoeling er een schoot-fret van te maken, die hele dagen op mijn schoot ligt of geknuffeld wil worden, zeker niet. Maar ik zou het wel tof vinden als mijn fret eens een knuffel graag heeft ipv haat, of na het spelen in mijn armen of op mijn schoot in slaap valt :-)
Ikzelf ben begonnen met een opvangertje, ondertussen heeft ze het gezelschap gekregen van 2 pupjes. En om eerlijk te zijn... die kleine meid, dat lieve opvangertje van mij, is toch echt mijn meisje, toch net iets meer dan die 2 pups. En sja, ons Libby doet soms waar ze zin in heeft en soms komt ze knuffelen of slapen op mijn schoot. Jacky is ook zo'n heerlijke knuffelkont, Captain zit daarentegen niet graag stil, die gaat liever spelen en kattekwaad uithalen. Betekent dat daarom dat ik niet consequent moet zijn, omdat ze graag eens doen waar ze zin in hebben? Je kan ze niet alles afleren (de baas op alle mogelijke manieren pesten is immers té leuk :lol: ), maar niet bijten en netjes op de bak gaan zijn toch wel vereisten.

Wat ik maar wil zeggen, is dat fretjes allemaal heel verschillende karaktertjes hebben. Bij een opvangertje is dat karakter vaak al gekend dus ga je beter weten of je een hyperactief ding of een knuffelkont mee naar huis neemt, waar het met een pupje toch even afwachten is. En om te antwoorden op hoeveel fretjes: je hebt er die graag in groep zitten, je hebt er die liever alleen zitten. Hou er rekening mee dat een fretje alleen veel aanhankelijker zal zijn aan de baas, maar dat die baas ook veel intensiever met het fretje moet bezig zijn om het content te houden.

In ieder geval, veel succes! :D

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor Margiet » wo aug 24, 2011 12:27 pm

Hoeveel pagina's mag Margiet vol schrijven als antwoord??? :p :p

Hoi Thomas, welkom op de enige échte, gewéldige, plezante en informatieve site over fretten!!! (Nee, ik ben niet bevooroordeeld!! :rol: )

Vanwaar ben je ergens? Ik denk eerlijk gezegd, als je zo 'n berg vragen hebt, die elke beginneling idd beter beantwoord ziet, je best eens "langs" komt zoals Mieke zegt. Over fretten kan je uren zeveren en uitleggen, maar hen bezig zien zegt vaak meer dan 1000 woorden, dus ja ... Hier zitten op dit moment zo 'n 50 sloebers, je kan je ogen de kost geven als je wil. Ondertussen kan je dan alles vragen over die monstertjes wat er in je opkomt ...

Enfin, wij wonen in Rotselaar, bij Leuven, laat maar weten of je hen eens "live" wil bezig zien, oké?? ;)
Ikzelf ben begonnen met een opvangertje, ondertussen heeft ze het gezelschap gekregen van 2 pupjes. En om eerlijk te zijn... die kleine meid, dat lieve opvangertje van mij, is toch echt mijn meisje, toch net iets meer dan die 2 pups.
1. Libby is ONS meisje, ja!!!! :evil:
2. Maar ik neem die 2 poepsies met alle plezier terug over van je, hoor!! :rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Flowerchild
Berichten: 0
Lid geworden op: za aug 20, 2011 1:04 am
Locatie: Merelbeke Flora (bij Gent)
Contacteer:

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor Flowerchild » wo aug 24, 2011 12:40 pm

Hoeveel pagina's mag Margiet vol schrijven als antwoord??? :p :p

Hoi Thomas, welkom op de enige échte, gewéldige, plezante en informatieve site over fretten!!! (Nee, ik ben niet bevooroordeeld!! :rol: )

Vanwaar ben je ergens? Ik denk eerlijk gezegd, als je zo 'n berg vragen hebt, die elke beginneling idd beter beantwoord ziet, je best eens "langs" komt zoals Mieke zegt. Over fretten kan je uren zeveren en uitleggen, maar hen bezig zien zegt vaak meer dan 1000 woorden, dus ja ... Hier zitten op dit moment zo 'n 50 sloebers, je kan je ogen de kost geven als je wil. Ondertussen kan je dan alles vragen over die monstertjes wat er in je opkomt ...

Enfin, wij wonen in Rotselaar, bij Leuven, laat maar weten of je hen eens "live" wil bezig zien, oké?? ;)
Ikzelf ben begonnen met een opvangertje, ondertussen heeft ze het gezelschap gekregen van 2 pupjes. En om eerlijk te zijn... die kleine meid, dat lieve opvangertje van mij, is toch echt mijn meisje, toch net iets meer dan die 2 pups.
1. Libby is ONS meisje, ja!!!! :evil:
2. Maar ik neem die 2 poepsies met alle plezier terug over van je, hoor!! :rol:
Ik ben van Merelbeke, dat is vlak bij Gent.

Weet iemand zo'n opvang zijn in de buurt van Gent?

Nuja, Leuven is ook nog haalbaar met trein. Kom ik binnen enkele weken of maanden eens langs!

Wat is het precieze adres van jullie opvang?

Waauw 50 diertjes, leuk!

Bedankt voor al deze info, jullie zijn schatten :mrgreen:

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor a3ke » wo aug 24, 2011 12:49 pm

volgende fretjes zitten in onze opvang:

http://defrettenark.be/forum/viewtopic.php?f=5&t=8959
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor Bientje » wo aug 24, 2011 1:39 pm

1. Libby is ONS meisje, ja!!!! :evil:
Merci he!!! Ik zal nog eens een fretje opvangen!!! :evil:

Hoi Thomas,

De opvang is niet 1 enkel adres. Wij zijn met een aantal mensen die fretjes opvangen...

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor skiwi » wo aug 24, 2011 2:23 pm

1. Libby is ONS meisje, ja!!!! :evil:
Merci he!!! Ik zal nog eens een fretje opvangen!!! :evil:
en gaan ophalen :evil:
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor Bientje » wo aug 24, 2011 2:44 pm

Zeer juist Mieke!!!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor jeanine » wo aug 24, 2011 3:19 pm

Het dichts bij is Dai in Evergem en daar zit één opvangertje nu, een lief rammetje. Dai heeft ook nog eigen fretten en eigen pups zitten. Een frettenbabbel geeft zij ook, maar als je daar buitenkomt ben je verloren. Allé zo is het bij mij toch gegaan, hartje daar verloren en ik moest fretten hebben. Toen opgehaald in de opvang van Mechelen, mijn Anais en Chaneleke van 6 jaar en schatten waren het. ;)
Ik stuur je per pm haar foon even door, wel een berichtje inspreken telefoon ligt af tijdens het werken. Anders ga je toch iets verder moeten rijden maar even goed gediend zijn;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Flowerchild
Berichten: 0
Lid geworden op: za aug 20, 2011 1:04 am
Locatie: Merelbeke Flora (bij Gent)
Contacteer:

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor Flowerchild » wo aug 24, 2011 8:32 pm

Hmmm... Als ik het dus goed begrijp, is het niet zo dat er 1 opvang bestaat waar er een heleboel fretten zitten, maar dat dat bij mensen thuis is die er enkele hebben zitten?

En die 50 fretten in Rotselaar/Leuven? Is dit dan op 1 plek? Da's dus bij mensen thuis, als ik het goed begrijp?

Sorry voor al die "domme" vragen :p

En zijn er ook beestjes in opvang die nog jong zijn (enkele maanden ofzo) maar wel al zindelijk zijn en bijten wat afgeleerd hebben?

Is inderdaad wel handig da je onmiddellijk weet dan hoe het karakter is van de fret.

Groetjes.

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor nielsvl » wo aug 24, 2011 8:41 pm

Er zitten inderdaad nog enkele jonge fretten in de opvang, die zitten bij Margit in Rotselaar.

Hier vind je een lijstje: viewtopic.php?f=5&t=8959

Gebruikersavatar
Carolinexx
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr sep 10, 2010 6:18 pm

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor Carolinexx » wo aug 24, 2011 8:56 pm

1. Libby is ONS meisje, ja!!!! :evil:
Merci he!!! Ik zal nog eens een fretje opvangen!!! :evil:
en gaan ophalen :evil:
In hoeveel stukskes moet ik haar doen? :lol:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor jeanine » wo aug 24, 2011 9:44 pm

Het zit met de opvang zo dat dit op totaal vrijwillige basis gebeurt. Wie daar zin in heeft en over de ruimte en de kennis beschikt mag fretjes in overleg met het bestuur als opvangfretjes houden. Zo heb je op verschillende plaatsen in het land opvangertjes van DFA zitten. Margiet is de opvangverantwoordelijke voor DFA en regelt het nodige om het in de juiste banen te houden. Margiet heeft ook nog heel veel eigen fretten en daar bovenop neemt ze nog hoteldienst waar. Zo komt ze aan dit grote aantal bij haar. Het is er altijd goed bevolkt maar dit jaar uitzonderlijk veel. Na de vakantie zal het ook al minder zijn ;)
Een bijkomend voordeel van opvangertjes is dat ze reeds inentingen gekregen hebben en er een chip geplaatst word. Dus ook al bij de dierenarts langs geweest zijn en in orde gebracht voor adoptie .Behalve te jonge pups zijn ze allen gecastreerd. Een adoptie fret koop je niet in de zin van het woord, je adopteert er eentje en betaald minder dan je zou betalen voor een fretje dat je koopt en alle medische zorgen nog moet geven. De opvang heeft steeds centjes en handjes te kort om het aanbod aan gedumpte dieren te kunnen opvangen. :(
Men is dan ook terecht blij als er kandidaten voor de opvangertjes zijn om hen een goed mandje aan te bieden. Plaats om een volgende weer verder te helpen. Ze verdienen allemaal een tweede kans en een goede thuis ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Flowerchild
Berichten: 0
Lid geworden op: za aug 20, 2011 1:04 am
Locatie: Merelbeke Flora (bij Gent)
Contacteer:

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor Flowerchild » wo aug 24, 2011 10:42 pm

Ah zo zit dat... En bij Margiet zitten momenteel zo'n 50 fretten? Die allemaal te "koop" zijn dus?

En als ik zo'n beestje "koop" (of beter: adopteer), is het dan van mij, of kan DFA op elk moment het beestje komen terug halen?

Groeten.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor jeanine » wo aug 24, 2011 11:19 pm

Laat Margiet niet lezen dat je denkt dat haar fretten te koop staan, ze doet je wat :rol: Margiet is gewoon stekezot van al wat het ras fret is. :)
Een fretje dat je adopteert blijft bij je tot de dood. Voorwaarde is wel dat je hen goed verzorgt en in geval van problemen eerst contact met DFA neemt om een oplossing te zoeken voor het probleem. Zo mag je een fret nooit doorverkopen of naar een jager brengen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Flowerchild
Berichten: 0
Lid geworden op: za aug 20, 2011 1:04 am
Locatie: Merelbeke Flora (bij Gent)
Contacteer:

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor Flowerchild » wo aug 24, 2011 11:35 pm

Laat Margiet niet lezen dat je denkt dat haar fretten te koop staan, ze doet je wat :rol: Margiet is gewoon stekezot van al wat het ras fret is. :)
Een fretje dat je adopteert blijft bij je tot de dood. Voorwaarde is wel dat je hen goed verzorgt en in geval van problemen eerst contact met DFA neemt om een oplossing te zoeken voor het probleem. Zo mag je een fret nooit doorverkopen of naar een jager brengen.
Ah ok, vroeg me al af waarom ik die 50 fretten niet terug vond op de pagina met adoptie-fretten :p Sorry Margiet! :oops:

Dus... De fretten die op die pagina staan zijn allemaal te koop, ok nu snap ik het volledig sie :D

En uiteraard, spreekt voor zich dat je goed zorgt voor u dier(en) en niet doorverkoopt of naar een jager brengt of wat dan ook. Maarja, ik ben een enorme dierenvriend, en kan me wel voorstellen dat andere mensen soms erge dingen doen :(

Thanks voor alle info lieve mensen!

Gebruikersavatar
Flowerchild
Berichten: 0
Lid geworden op: za aug 20, 2011 1:04 am
Locatie: Merelbeke Flora (bij Gent)
Contacteer:

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor Flowerchild » wo aug 24, 2011 11:38 pm

Ik dacht dus dat de Fretten-Ark een soort asiel was (zoals een hondenasiel) waar je dus een fret kon adopteren. Ik was dus mis :p

Vond net dit op de homepagina van deze site:


17-09-2011 SPEELNAMIDDAG, Schoolstraat 24, Klein-Willebroek (14u - 18u)
16-10-2011 SPEELNAMIDDAG, Schoolstraat 24, Klein-Willebroek (14u - 18u)
18-12-2011 SPEELNAMIDDAG, Schoolstraat 24, Klein-Willebroek (14u - 18u)

Zijn mensen zonder fret, die graag meer info krijgen en eens komen kijken ook welkom?

Dan ga ik proberen op zeker 1 van deze speelnamiddagen aanwezig te zijn!

Groetjes.

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor Bientje » wo aug 24, 2011 11:43 pm

Hihi... Dat gaat ze inderdaad niet graag lezen dat je haar fretten zou willen kopen :D
Zij heeft dacht ik een 33-tal fretten van zichzelf, verder zitten er ook een aantal "hotelgangers" (die eigenlijk kind aan huis zijn daar en al niet meer als hotelfret omschreven kunnen worden :p )bij die na een tijd terug naar huis gaan en zij heeft ook nog een aantal opvangers zitten. Deze zijn pups, als ik me niet vergis een maand of 4. Maar zij kan je hier meer over vertellen. Ik weet alleen dat het schattige beertjes zijn, en stuk voor stuk heel lieve, speelse fretten.
Maar als je echt wil zien hoe zo een bende fretten leeft en verzorgd worden met alle verhalen er op en eraan, kan ik je alleen maar aanraden om bij Margit eens te gaan kijken. Als opvangverantwoordelijke kan zij je dan ineens de hele uitleg geven hoe alles in zijn werk gaat en wat er moet en niet moet/mag/kan. :D
Maar het belangrijkste als je een fretje wilt adopteren, is dat je het beestje een goede thuis geeft :D

In verband met die speelnamiddagen, we zijn bezig om van locatie te veranderen omdat Klein Willebroek nogal klein is. Dus het zou kunnen dat de volgende ergens anders doorgaat, maar daar lees je dan alles over op het forum.

Tuurlijk zijn mensen zonder fret ook welkom! Hoe meer zielen hoe meer vreugd!!! :domhoog: :domhoog: :domhoog: Kan je alvast kennis maken met de vereniging en zijn mensen en niet te vergeten met de fretjes!!

De Fretten-Ark heeft als eerste doel een vereniging te zijn voor fretjes en hun baasjes. Spijtig genoeg is opvang een onderdeel daarvan. Je zou er van versteld staan hoeveel mensen een fret in huis halen en dan om één of andere reden van het beestje vanaf willen (en de stomste excuses hoor je eerst hoor :evil: )

Maar kom zeker eens naar een speelnamiddag! Dan krijg je van alles en iedereen een uitgebreide uitleg en kan je ook alle vragen stellen die je wilt!!!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor jeanine » wo aug 24, 2011 11:57 pm

Iedereen is welkom om een speelnamiddag mee te maken. Wel geen andere huisdieren mee brengen ;) Zeker nog eens nazien of er geen wijzigingen zijn tegen dan.
Dfa is geen asiel wel een VZW die zich inzet om het lot van fretten te verbeteren. Dat door info te verstrekken en waar het kan sukkeltjes die niet meer gewenst zijn op te vangen in de mate van het haalbare. Helaas komen er af en toe erg zieke fretjes in de opvang terecht die niet de nodige zorg gehad hebben en waar geen hulp meer kan baten. Noodgedwongen rest er enkel nog een bezoek aan de da om het uit zijn lijden te verlossen. :( Je hebt er geen idee van wat sommigen uit onwetendheid of kwade wil met ze uitspoken. Men is ze beu en zet ze gewoon ergens uit, een fretje overleeft niet lang in het wild. Men wil aan een fret niet veel kosten doen en gaat niet of veel te laat naar de dierenarts. Zo heb ik zelf eens een dame bij me gehad die me vertelde dat het moertje kaal aan het worden was. Toen ik vroeg of het diertje reeds gecastreerd werd hoorde ze het donderen in Keulen. Bij mijn opmerking dat dit wel noodzakelijk en van levensbelang voor haar moertje was keek ze me aan alsof ik haar geldbeugel wou plunderen. Einde gesprek.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Flowerchild
Berichten: 0
Lid geworden op: za aug 20, 2011 1:04 am
Locatie: Merelbeke Flora (bij Gent)
Contacteer:

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor Flowerchild » do aug 25, 2011 12:19 am

Iedereen is welkom om een speelnamiddag mee te maken. Wel geen andere huisdieren mee brengen ;) Zeker nog eens nazien of er geen wijzigingen zijn tegen dan.
Dfa is geen asiel wel een VZW die zich inzet om het lot van fretten te verbeteren. Dat door info te verstrekken en waar het kan sukkeltjes die niet meer gewenst zijn op te vangen in de mate van het haalbare. Helaas komen er af en toe erg zieke fretjes in de opvang terecht die niet de nodige zorg gehad hebben en waar geen hulp meer kan baten. Noodgedwongen rest er enkel nog een bezoek aan de da om het uit zijn lijden te verlossen. :( Je hebt er geen idee van wat sommigen uit onwetendheid of kwade wil met ze uitspoken. Men is ze beu en zet ze gewoon ergens uit, een fretje overleeft niet lang in het wild. Men wil aan een fret niet veel kosten doen en gaat niet of veel te laat naar de dierenarts. Zo heb ik zelf eens een dame bij me gehad die me vertelde dat het moertje kaal aan het worden was. Toen ik vroeg of het diertje reeds gecastreerd werd hoorde ze het donderen in Keulen. Bij mijn opmerking dat dit wel noodzakelijk en van levensbelang voor haar moertje was keek ze me aan alsof ik haar geldbeugel wou plunderen. Einde gesprek.
Kijk, daar krijg ik dus tranen in mijn ogen van hé :cry:

Hoe vreemd het ook klinkt, ik zie dieren nog liever dan mensen. Beetje als Jenny Tange, dat was een grote dierenvriend die mensen "haatte". Niet dat ik mensen haat hoor, maar ik ben een grotere dierenvriend dan een mensenvriend, net omwille van het feit dat mensen soms de meest gruwelijke dingen met dieren doen. Vandaar ook dat ik voor 95% vegetariër ben (ik heb ijzertekort, anders was ik 100% vegetariër).

Prachtig dan ook dat jullie dit willen doen! Veel respect voor jullie.

Ik kom zeker af naar zo'n speelnamiddag, daar mensen aanspreken zal altijd makkelijker zijn dan via een forum hé...

Als ik een dier koop, wil ik het ook bij mij tot de laatste adem. Vandaar dat ik zoveel vragen stel, en nogal zaag hihi :mrgreen: Ik zou het namelijk vreselijk vinden om verkeerde info te krijgen en daardoor mijn fret ongelukkig zien of moeten wegdoen :(

Groetjes,
Thomas.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor jeanine » do aug 25, 2011 8:35 am

Vandaar dat ik zoveel vragen stel
Dat zien we hier veel liever dan iemand die naar de winkel holt en in een bevlieging een fret koopt. Thuis komt en beseft dat een fret toch niet het geschikte huisdier is dat ze voor ogen hadden. We antwoorden dan ook met plezier op dergelijke vragen. ;) Elke fret die we zo aan een goed leven kunnen helpen is een gelukkig huisdier.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor Margiet » do aug 25, 2011 9:56 am

Ikzelf ben begonnen met een opvangertje, ondertussen heeft ze het gezelschap gekregen van 2 pupjes. En om eerlijk te zijn... die kleine meid, dat lieve opvangertje van mij, is toch echt mijn meisje, toch net iets meer dan die 2 pups.
1. Libby is ONS meisje, ja!!!! :evil:
2. Maar ik neem die 2 poepsies met alle plezier terug over van je, hoor!! :rol:
Merci he!!! Ik zal nog eens een fretje opvangen!!! :evil:
en gaan ophalen :evil:
Jongens toch, jaloerse vrouwen, das nie min, hé!!! Wat mankeert er dan aan het woordje "ons"??? :p :p :p
En die 50 fretten in Rotselaar/Leuven? Is dit dan op 1 plek? Da's dus bij mensen thuis, als ik het goed begrijp?
Yes, yes .... :p
Ah zo zit dat... En bij Margiet zitten momenteel zo'n 50 fretten? Die allemaal te "koop" zijn dus?
Hélaba, welkom is één, maar oppassen zunne!! :hammer:
Margiet is gewoon stekezot van al wat het ras fret is. :)
Lief dat je dat laatste erbij zet, Jeanine, stekezot alleen is meestal ook al juist!! :roll:
Zij heeft dacht ik een 33-tal fretten van zichzelf, verder zitten er ook een aantal "hotelgangers" (die eigenlijk kind aan huis zijn daar en al niet meer als hotelfret omschreven kunnen worden :p )bij die na een tijd terug naar huis gaan en zij heeft ook nog een aantal opvangers zitten. Deze zijn pups, als ik me niet vergis een maand of 4. Maar zij kan je hier meer over vertellen. Ik weet alleen dat het schattige beertjes zijn, en stuk voor stuk heel lieve, speelse fretten.
Héééélemaal juist, ik had het niet beter kunnen zeggen. Het "niet van mij"-puppy-aantal begint echter ineens drastisch te dalen ... :domhoog:
Niet dat ik mensen haat hoor, maar ik ben een grotere dierenvriend dan een mensenvriend, net omwille van het feit dat mensen soms de meest gruwelijke dingen met dieren doen. Vandaar ook dat ik voor 95% vegetariër ben (ik heb ijzertekort, anders was ik 100% vegetariër).
Pas maar op met die woorden, Thomas, mij worden ze in ieder geval lang niet altijd in dank afgenomen! ;)

De 17de september wordt normaal als alles goed gaat wél BBQ en speelnamiddag samen ... maar we zorgen ook voor de vegetariërs, hoor!! :D (Maar ijzer verkopen ze zelfs ook in "pillekes", hé :rol: )
Vandaar dat ik zoveel vragen stel, en nogal zaag hihi :mrgreen:
Vragen mag je stellen, daarvoor zijn wij er zoals Jeanine al zei en "zagen" ... goh, daar hebben we zelf toch regelmatig een patent op, no problem dus!! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Flowerchild
Berichten: 0
Lid geworden op: za aug 20, 2011 1:04 am
Locatie: Merelbeke Flora (bij Gent)
Contacteer:

Re: Tips bij aankoop eerste fret aub!

Berichtdoor Flowerchild » do aug 25, 2011 12:59 pm


Pas maar op met die woorden, Thomas, mij worden ze in ieder geval lang niet altijd in dank afgenomen! ;)

Hoe bedoel je?


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten