agressief fretje!

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
vliegje
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 1:44 am

agressief fretje!

Berichtdoor vliegje » wo aug 31, 2011 1:59 am

Zelf ben ik voor het eerst eigenaar van een fret, mijn vriend had hier wel reeds ervaring mee.
We hebben uit het asiel een moertje geadopteerd, Louise. Een kleine maand later hadden we 10 fretjes extra.
We besloten één fretje te houden, een rammetje, dat toen zeer graag op mijn schoot zat, en aardig leek.
Sinds zijn broertjes en zusjes weg zijn, is hij zeer dominant tegenover zijn moeder. Hij bijt haar in de nek, sleept haar doorheen de kooi, en reeds meermaals werden we 's nachts wakker doordat ze lijken te vechten. Nu het is nog niet tot bloedens toe, althans niet bij Louise.

Pepper, het rammetje (4maand), is sindskort onmogelijk om nog op te pakken. Hij is zeer angstig, en als ik hem zelfs maar probeer te strelen als hij in mijn buurt komt, probeert hij te happen naar mijn hand en loopt hierna zo snel mogelijk weg.
Een kleine tik geven heeft geen effect, hiervan wordt hij agressief.
Ik had reeds gelezen dat het evenzeer mogelijk is ze te trainen door ze bij hun nekvel te nemen. Pepper lijkt hier wel wat van te kalmeren (geeuwt erg snel), maar is eenmaal losgelaten niet kalmer. Na enkel seconden probeert hij te ontsnappen en wrikt hij tot hij in mijn hand kan bijten.
Tot deze avond had hij nog nooit erg hard gebeten, éénmaal wou hij niet lossen, maar al stonden zijn tanden in mijn vel, hij had niet hard genoeg gebeten om door mijn vel te zitten. Deze avond wou hij helemaal niet lossen, en leek ook te willen proberen mijn vinger van mijn hand te rukken.

Ik weet helemaal niet meer wat te doen. In de basis lijkt hij mij vooral ontzettend angstig en zich steeds te verdedigen.
Mijn vriend durft Pepper al helemaal niet meer vast te pakken, en is ervan overtuigd dat Pepper te moeilijk is voor ons.

Graag wil ik het nog even proberen, maar weet niet hoe!
Ik wil ook niet een ander persoon zomaar opzadelen met een agressieve fret...

alle raad is welkom!

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: agressief fretje!

Berichtdoor nielsvl » wo aug 31, 2011 8:58 am

Een fret op die leeftijd doet dit zelden uit agressie (of je hebt iets heeeeeel fout gedaan ;) )

Begin gewoon opnieuw... Laat hem uit de kooi maar ga er niet constant achteraan lopen. Bied hem brokjes aan uit je hand en kijk hoe hij daarop reageert... Niet te snel in 1x proberen vorderen en eindig altijd positief.

Bij het nekvel nemen en straffen zal uiteindelijk altijd wel lukken, het is alleen niet nodig om dit bij pups al direct zo hardhandig te doen...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: agressief fretje!

Berichtdoor jeanine » wo aug 31, 2011 9:14 am

Ik denk dat Pepper gewoon moet leren wat kan en niet. Geduld hebben en heel consequent zijn, bepalen tot waar het kan. Probeer hem zo weinig mogelijk kans te bieden om te bijten door hem correct op te nemen. Onder de buik door, wijs en middenvinger rond de hals en naar de schouders toe plooien. Leg het lichaam op je voorarm zodat hij zich goed ondersteunt voelt. Draag hem door je huis en laat hem van alles zien en praat zachtjes tegen Pepper. Zodra hij aanstalten maakt om te bijten laat je met je stem horen dat het niet mag. Speel met een kattenhengeltje, een pup heeft veel energie die het kwijt moet raken.
probeert hij te happen naar mijn hand en loopt hierna zo snel mogelijk weg.
Volgens mij is het uitdagen om met hem te spelen wat hij doet. Neem iets in je hand waar hij mag mee spelen zoals een handdoek of zo en speel met hem. Kijk of het dat is wat hij nu echt zoekt, spelen met iemand.
Toch ook niet leuk denk ik om een zwanger moedertje mee naar huis te krijgen :( Wist je dat als je het adopteerde?
Afbeelding

vliegje
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 1:44 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor vliegje » wo aug 31, 2011 12:16 pm

Dankuwel alvast voor de raad, en soms heb ik inderdaad het gevoel dat het spelen is, maar in tegenstelling tot Pepper, bijt Louise nooit zo hard door...
Daarom dat ik mij toch even vragen stelde.

En we wisten in het begin niet dat Louise zwanger was, de dierenarts (die weinig ervaring heeft met fretjes) twijfelde zelfs of het een vrouwtje was vanwege het gewicht... Dat mysterie was wel snel opgelost :D
We weten ook niet hoe oud Louise is, maar waarschijnlijk was ze nog net geen jaar... Dus het was haar eerste nest, en ze was even verwondert als wij als daar een heel nest jankende pups lag.

Maar ik denk dat nu mijn eerste taak is om gigantisch dikke handschoenen te kopen, want zelfs als ik hem draag zoals voorgesteld (buik ondersteund enz..) slaagt Pepper er nog steeds in mij te bijten en zich zo los te wrikken. Daarom dat ik mogelijks te snel overging tot het straffen en in het nekvel nemen...

Nogmaals bedankt, en ik hou jullie op de hoogte over de vorderingen :D

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: agressief fretje!

Berichtdoor nielsvl » wo aug 31, 2011 12:25 pm

Handschoenen halen niets uit hoor ;) Je wordt niet meer gebeten, maar je lost het probleem niet op...

vliegje
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 1:44 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor vliegje » wo aug 31, 2011 1:00 pm

Da weet ik, maar niet meer gebeten worden zou al een gigantische oplossing zijn voor mijzelf om te blijven doordoen met Pepper :D
Mijn handen staan vol met schrammen, en mensen kijken daar nog wel eens raar naar...

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor JajaChu » wo aug 31, 2011 1:15 pm

Ik kan volgen dat handschoenen je inderdaad de mogelijkheid bieden om voor te gaan... Ik zou bijna vragen of je geen filmpje hebt van dit gedrag want als ik dat zo hoor dan is het ofwel spelen zoals hier al gezegd werd ofwel lijkt me er echt iets mis te zijn... Zeker wanneer je schrijft dat hij de schootzitter en lieverd was in het nest... Doet hij dit gedrag zo opeens?
Ik weet niet of het kan maar ik las al eerder van mensen die pups hadden die vroeg "rijp" werden... zouden het zijn hormonen al kunnen zijn?
Veel succes in ieder geval en doorzettingsvermogen is de enige weg denk ik...
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: agressief fretje!

Berichtdoor nielsvl » wo aug 31, 2011 1:17 pm

Hormonen hebben op zich niets te zien met opeens tot bloedens toe bijten hoor... Zou mooi worden als kwekers elk jaar in de bronst hun handen opengebeten worden...

Hoeveel weken is hij nu exact?

vliegje
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 1:44 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor vliegje » wo aug 31, 2011 1:25 pm

Wel hij is van de eerste week van mei, dus een 15 weken momenteel...
en ik laat ze dagelijks wel even uit de kooi, zodat ze hun energie kwijt kunnen. En Pepper heeft inderdaad duidelijk veel meer energie.
Nu het is me wel al gelukt Pepper af te leren in mijn tenen te bijten... Maar hij blijft erg bang van mijn handen.
Ik heb zelf het gevoel dat hij niet doorheeft dat ik het goed met hem voor heb...
Als ik neerzit komt hij wel vaker dichterbij, maar vooral als ik rechtsta komt hij niet in mijn buurt (anderzijds, van een reus zou ik ook bang zijn...).

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: agressief fretje!

Berichtdoor nielsvl » wo aug 31, 2011 1:34 pm

Wat is "even"?

vliegje
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 1:44 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor vliegje » wo aug 31, 2011 1:36 pm

afhankelijk van hoeveel ik moet werken, minstens 30 min per dag, dit soms tot driemaal per dag...

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: agressief fretje!

Berichtdoor nielsvl » wo aug 31, 2011 1:39 pm

Het verschilt van fret tot fret, maar zeker de pup kan je gerust laten rondcrossen tot hij zelf moe is...

Hier staat het kot altijd open als ze rondlopen, als ze moe zijn kruipen ze vanzelf weer onder de wol...

Laat je pup maar eens wat langer rondlopen, als hij wat moe wordt naar het einde toe kan je je er wat mee bezig houden (zet u ergens op de vloer en geef hem brokjes uit je hand)...

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor JajaChu » wo aug 31, 2011 1:45 pm

Minstens dertig min per dag?
Hier zouden onze twee pups elkaar dan opeten in de kooi! Niet dat je het zo fel moet zien maar dan halen die echt wel alles overhoop hoor... Die lopen hier minstens twee uur per dag los en zich met alles uit te leven wat ze tegen komen... Dat Louise daar zo geen nood aan heeft kan best... Moseby is 1,5 en wij noemen hem onze luien tram als het op vlak van energie is... Als hij een 30min gelopen heeft gaat hij zoals Niels aangaf zelf weer in de kooi en legt zich lekker te slapen in een hangmat maar de pups die moeten echt wel wat langer hebben...
Als je je fretjes goed zindelijk maakt dan kan je ze ook heel gemakkelijk laten loslopen terwijl je zelf met iets anders bezig bent...
Afbeelding

vliegje
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 1:44 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor vliegje » wo aug 31, 2011 1:46 pm

oei, kzal ze maar meteen eens buiten laten :D
merci voor de raad, en tegen dak terug kom van de winkel is het speeltijd!

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: agressief fretje!

Berichtdoor nielsvl » wo aug 31, 2011 1:48 pm

Uit welk asiel kwam je fretje juist? Hebben ze je geen advies gegeven ivm opvoeding enzo van fretten? Veel mensen gaan in de fout op vlak van bodembedekking, kattenbakkorrels en voeding...

Gebruikersavatar
kysimoza
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 11, 2011 7:22 pm

Re: agressief fretje!

Berichtdoor kysimoza » wo aug 31, 2011 3:13 pm

wel even zeggen dat als ze hun meerdere keren 30 minuten eruit laten dat dit ook goed is e!
Niet iedereen kan ze uren laten rondlopen zoals de meeste onder ons e!
Het hangt ook dikwijls van de fret af!
als ik zie kyra en siska die pups zijn kyra van april en siska van mei van dit jaar en dan onze twix van vorig jaar
na een +-15 minuten lig twix al te maffen in een hoek om dat een half uur later weer wakker te worden en terug achter die klein ratten aan te crossen (siska heb ik nog maar net maar dan nog)
Hangt het echt van fret tot fret af.
Ik denk dat we ook moeten zien hoe de thuis situatie is in zo een geval e? (mensen voor hier iemand zich aangevallen voelt ik bedoel hier niemand persoonlijk mee! maar iets neerpennen kunt ge niet echt duidelijk maken welke intonatie ge gebruikt e dus ===> :D :D :D :D :D :D :D :D )
Maar woont deze persoon nog thuis (als ouder zou ik ook niet kunnen lachen als ik eten maakte en der liep ineens een klein harig bolleke in mijne weg e :p )
Dus eerst en vooral waar laat je ze loslopen?hebben ze daar speelgoed en etc.
Mijn fretten lopen los in de gang (daar is de eenige plek dat ze niets kunnen afbreken of iets uitspoken) het is ook de simpelste plek om een nest speelgoed neer te gooien en ook om achteraf te dweilen.
Maar nu ik heb zojuist een fret van mei dit jaar in huis gehaald die mij totaal niet vertrouwt nog niet volledig in ieder geval.
Hoe ga ik met haar om das simpel...
Ik maak ze duidelijk dat ik haar ga pakken. doe mijn hand open voor hare neus en niet langs achter! want als je ze langs achter pakt ziet ze u niet aankomen en kan ze bijten van het verschieten e?
Wat ik ook doe is ermee spelen zonder ze echt te pakken.
ik lok ze met een snoepje en als ze komt pak ik ze voorzichtig vast en zeg er ook tegen dat ze een flink meisje is :) en das echt dag en nacht verschil tegenover gisteren :)
probeer het vertrouwen te winnen :) en zonder handschoenen heb het bij kyra (mijn pup die ik van in pups af aan had) ook volgehouden :) en die kon ook doorbijten :)
Mijn fretten lopen 2-3x per dag iets langer als een uur los en als ik thuis ben bijna heel de dag. Ze krabben aan ons glazen deur als ze terug naar hun kooi willen :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: agressief fretje!

Berichtdoor jeanine » wo aug 31, 2011 5:26 pm

Sommige fretten lijken nooit moe te worden. Ons Thirza is eentje met heel veel energie en loopt op Duracellekes. :D De anderen slapen al weer en zij komt dan bij mij en doet allerlei deugnieterij om aandacht te trekken. Dus echt een tijd op speeltijd zetten voor een fret is wel moeilijk. Ook de omstandigheden waar het fretje losloopt maken verschil in duurtijd. Bij mij is het bijna onbegonnen werk om ze zonder toezicht uit te laten, behalve in een kleine gang aan de badkamer. Maar daar hebben de fretjes hier echt niets aan en kruipen in de carrier van verveling, hun kooi is bijna even groot. Een pup vraagt wel wat meer speeltijd. ;) Zoals Sien zegt nooit zonder waarschuwing Pepper opnemen, hem laten weten dat je hem zal nemen. Als je schrik hebt gebruik gerust 1 handschoen om je te beschermen tot je weer meer vertrouwen krijgt. Liefst zo kort mogelijk gebruiken en zorgen dat je tweede hand bloot blijft om te aaien en voeding aan te bieden. Daar hij niet echt doorbijt denk ik toch dat het te hard speelbijten is wat hij doet.
Nu het is me wel al gelukt Pepper af te leren in mijn tenen te bijten... Maar hij blijft erg bang van mijn handen.
Dus hij legt verband tussen je handen en een onaangenaam gevoel. Het lijkt me hier aangewezen om je handen als vriendelijk te laten over komen. Bijna elk dier bezwijkt voor aangeboden voeding, daar kan je dan ook dankbaar gebruik van maken om het fretje te belonen voor goed gedrag. Je handen brengen dan iets lekkers. Met belonen kom je soms veel verder dan met het straffen op zich, al kan straffen soms ook een noodzaak zijn. Probeer het lijfelijke straffen wel te beperken. Met je stem kan je vele kanten uit. ;) Blijven volhouden en zijn vertrouwen winnen moet je nu eerst zien te bekomen. Als je hem oppakt doe het dan heel kort maar dikwijls als gewenning. Met de tijd slaag je er zeker in om hem langer vast te houden als je het vertrouwen eenmaal gekregen hebt.
Afbeelding

vliegje
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 1:44 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor vliegje » wo aug 31, 2011 5:53 pm

Ons eerste fretje, Louise, komt eigenlijk uit een honden en kattenasiel. In Gent kan je daar met honden gaan wandelen, en daar was ook een fret gestrand, maar aangezien die mensen daar niet voorzien zijn op fretjes, en mijn vriend daar wel gekend is, mochten we ze mee naar huis nemen.
Deze mensen weten natuurlijk bijna niks van fretjes, maar via via hebben we wel al wat bijgeleerd.
Zo zitten ze niet meer in hooi, maar hebben we lekker zachte doeken, hangmatje etc... voorzien. We hebben ook andere kattenbakkorrels, ook vanwege het stof, want Louise niest erg vlug van stof. En als eten krijgen ze zowel fretten als kattenkorrels, en ook regelmatig eens een beloning of wat mals blikvoer.
Maar dit hebben we dus ook allemaal maar beetje bij beetje kunnen bijleren (en ik hoop dat ik het juiste bijgeleerd heb, en niks fout :s)

En als speelplaats mochten ze vroeger door het hele appartement, maar aangezien we Pepper bijna niet kunnen pakken, en dit zo een kat en muis spelletje werd elke keer, heb ik het momenteel ingeperkt tot de bureau achteraan. Hier hebben ze vrijveel ruimte om te spelen, en doen natuurlijk niks liever dan al mijn boeken uit het rek gooien om erachter te kunnen kruipen... Maar alst da maar is natuurlijk :) En het is ook veel makkerlijker hen hierna terug in de kooi te krijgen.
We hebben ook al verschillende speeltjes gekocht, sommige waardoor we zelf wat met hen kunnen spelen, alsook dingetjes die geluid maken etc etc... Maar ze kruipen nog altijd liever achter mijn boeken, of in een zak of de vuilbak....

Tenslotte doe ik mijn best om Pepper af en toe wat eten toe te steken. En dit geef ik steeds met mijn blote handen, al heeft hij dan nog wel eens regelmatig een vinger mee... Maar ook dan is het twee seconden vanonder de bureau komen, hup het eten en zo snel als de wind er terug vandoor... En dat spelletje is nu toch al weken bezig :s

Maar ik zal blijven volharden!

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: agressief fretje!

Berichtdoor nielsvl » wo aug 31, 2011 6:33 pm

Ah toch niet van't vogelasiel? Zit daar momenteel weer een fretje geloof ik... Nog iemand van in de buurt dus :)

Welke bakkorrels gebruik je momenteel? In 't Woefke in ledeberg verkopen ze redelijk wat voor fretten (toch meer dan andere winkels in de buurt). Ze verkopen daar ook Yesterdays News (in mijn ogen, en vele anderen nog altijd de beste bakvulling, zowel om medische redenen als qua geur) en Totally Ferret (1 van de betere frettenbrokken). Kattenkorrels op zich zijn niet zo goed omdat daar veel meer plantaardig voedsel in zit dan een fret nodig heeft.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: agressief fretje!

Berichtdoor jeanine » wo aug 31, 2011 6:44 pm

In het verleden hebben we toch al contact gegevens uitgewisseld met het asiel in Gent. Het verbaast me dan ook dat men daar geen gebruik van maakt. Niet dat er altijd plaats in de opvang zal zijn maar we kunnen wel met raad bijspringen om toch een betere verzorging daar te kunnen geven. Ook het vogelopvangcenter in Melle krijgt men soms een fretje binnen. Nu begin ik stilaan te verstaan wat er allemaal fout kan gegaan zijn. Een fret is noch een hond noch een kat. Ook de voeding moet aangepast zijn daar de fret toch heel gevoelig is in de vertering. Dat natvoer zou ik direct afschaffen. Kattenbrokken kunnen maar dan wel maar enkele merken. Hill's kitten, Eukanuba kitten, Orijen en Acana zijn goed te geven. Andere brokken zijn minder geschikt door de samenstelling en de suikers die ze soms bevatten. Niet alle frettenbrokken zijn goed om te geven. De voorkeur gaat naar TF en Zupreem als je daar kan aangeraken. Er zijn hier meerdere topics bij voeding die je kan raadplegen.Als bakvulling gaat de voorkeur uit naar Yesterday News, geperste krantenkorrels. Daar je uit het Gentse bent veronderstel ik, kan je in het Woefke op Ledeberg aan veel zaken voor je fretjes geraken. ;)
Vliegje ik vind het fijn dat je de zorgen voor dat fretje op u genomen hebt :domhoog: :domhoog:
Ik zou ook op zoek gaan naar een da met frettenkennis om je Louise te laten castreren. Dit is noodzakelijk om haar te behoeden voor ziekte door het langdurend loops zijn dat je zeker volgende lente mag verwachten. Er zijn enkele da in het Gentse met voldoende kennis om dat tot een goed einde te brengen. Ook bij een operatie moet de da over de nodige fretten kennis beschikken om geen fouten met de verdoving of onvoldoende verwijderen van de eierstokken te maken.
Ik denk dat het gebrek aan kennis van de fret je hier al behoorlijk parten gespeeld heeft, dit is geen verwijt maar verklaart een en ander. Een fret moet heel goed opgevoed worden om een lief huisdier te kunnen worden. Een bange fret is niet normaal, die zou eerder nieuwsgierig moeten zijn en een pup al helemaal. Ik denk dat je zal moeten herbeginnen van het begin af aan. Neem een doos of bokaaltje met wat frettenbrokjes zo dat het als rammelaar voor je kan dienen. Leer je fret op het geluid af te komen door te rammelen en te belonen als je fretje komt.In het Woefje kan je snoepjes voor de fret kopen , die zijn wel niet heel gezond te noemen maar je fret zal er dol op zijn en kan je helpen de eerste weken van de opvoeding. Schaf deze zo vlug als mogelijk weer af. Alternatief kan zijn kleine stukjes verse kippenfilet die je in wat water even kookt of rauw geeft. Kan in de diepvries gestoken worden zodat je telkens een kleine portie voor de training kan gebruiken, is gezonder om te geven wel ontdooit. Loop niet achter je fret aan maar laat hem bij jou komen. Ga rustig op de vloer zitten en hou het fretje gewoon in het oog. Komt hij braaf naar je toe blijf je beloningen geven.Die vinger meenemen zal waarschijnlijk per vergissing zijn om hem zo vlug mogelijk uit de voeten te kunnen maken. Vliegje, ik zou je de raad willen geven om toch eens een frettenbabbel te volgen. Daar leert men je heel veel zaken aan die van pas komen en is toch gemakkelijker dan via het forum tot een oplossing te trachten te komen. Niet dat je hier geen vragen mag stellen, we helpen daar waar het kan. ;) Speeltjes met piepertjes zijn ook minder geschikt voor een fretje, sommigen gaan uit de bol daardoor en anderen zijn heel erg bang.
Afbeelding

vliegje
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 1:44 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor vliegje » wo aug 31, 2011 10:29 pm

Dat Pepper vandaag al heeeeel veel heeft kunnen rondlopen heeft blijkbaar al erg veel geholpen :D
Kvind wel dom dak daar zelf nie opgekomen was, maar nu hebbek wel al een hele hoop goede raad om mee te beginnen!
En we zullen zo snel mogelijk eens naar 't Woefke gaan in Ledeberg, om de juiste stock in te slaan!

Gebruikersavatar
Flowerchild
Berichten: 0
Lid geworden op: za aug 20, 2011 1:04 am
Locatie: Merelbeke Flora (bij Gent)
Contacteer:

Re: agressief fretje!

Berichtdoor Flowerchild » wo aug 31, 2011 11:51 pm

En we zullen zo snel mogelijk eens naar 't Woefke gaan in Ledeberg, om de juiste stock in te slaan!
Hebben die veel fretten-grief? Dacht dat vooral honden-winkel was?

Da's vlakbij waar ik woon, dus zou wel zalig zijn moest ik daar grief kunnen kopen voor een fret...

Een kooi bijv. Zou niet weten waar ik dat kan kopen, online vertrouw ik niet zo...

vliegje
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 1:44 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor vliegje » do sep 01, 2011 12:01 am

Blijkbaar hebben ze daar allesinds goede kattenbakvulling en eten..., maar kben er zelf nog nie binnengeweest, is mij net aangeraden :D
Een goede kooi heb ik al zien staan in de maxi zoo, alsook in de tom en co...
In de maxi zoo hebben ze mooie met twee verdiepen en in beide verdiepen een groot deurtje, tom en co is meer gericht naar kleinere knaagdieren, maar wel vrijveel keuze (is mijn ervaring, want toen we plots 11 fretjes hadden, zijn we toch snel op zoek gegaan naar een grotere kooi...)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: agressief fretje!

Berichtdoor jeanine » do sep 01, 2011 9:32 am

Betrouwbare online is Zooplus en fretten.nl. Daar bestel ik de Orijen en er zijn daar ook kooien tegen een schappelijke prijs. Bij de aanschaf van een kooi loont het de moeite om aan prijsvergelijking te doen. ;) In het Woefje hebben ze inderdaad één en ander voor fretjes binnen, ook kooien maar let wel op de prijzen. Ik heb hier op de site ook een redelijk mooie tweedehandskooi te koop zien staan. Wat de voeding betreft best eerst eens rondneuzen in de vele topics over voeding hier om miskoop te voorkomen, niet alles met een fret erop is even geschikt. De brokjes kan je beter mengen met verschillende merken. ;)
Ik ben blij dat Pepper al verbetering laat merken door meer uit te laten. Binnenkort zullen alle fretjes weer minder actief worden om wintervet op te slaan. Zij winnen tot 1/3 aan lichaamsgewicht dan. Dus geen zorgen maken als de fret wat meer zal slapen tot begin januari ongeveer, dan is het net weer andersom.
Afbeelding

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor JajaChu » do sep 01, 2011 10:43 am

Je kan ook altijd tweedehands kijken voor een kooi en ev. bepaalde materialen... Als beginners zijn wij daar ook zo mee begonnen.
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten