agressief fretje!

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
vliegje
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 1:44 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor vliegje » do sep 01, 2011 4:13 pm

Binnenkort zullen alle fretjes weer minder actief worden om wintervet op te slaan. Zij winnen tot 1/3 aan lichaamsgewicht dan. Dus geen zorgen maken als de fret wat meer zal slapen tot begin januari ongeveer, dan is het net weer andersom.
Ik vroeg mij af of ze dan ook beter tegen de kou kunnen? Want het plekje waar ze nu staan, is vrij gelijkaardig met een niet verwarmde veranda...
En daar heel de tijd een elektrisch vuurtje zetten is ook nie echt een goedkope optie :s
Wat is er wel mogelijk? Gewoon extra dikke dekentjes? Of mssn dat er alternatieven zijn zoals bij de mens met de warmwaterkruiken en kersenpittenkussens? Al denk ik da ze die wel snel zullen kapotmaken :s

Gebruikersavatar
Furby&Barry
Berichten: 0
Lid geworden op: zo jul 18, 2010 8:37 pm

Re: agressief fretje!

Berichtdoor Furby&Barry » do sep 01, 2011 4:28 pm

Als je je fretjes goed zindelijk maakt dan kan je ze ook heel gemakkelijk laten loslopen terwijl je zelf met iets anders bezig bent...
Daar ben ik en mijn vaas, glas en nog meerdere kapotte dingen niet mee eens.
De living is ferretproof, maar ze vinden steeds iets om toch niet zo proof te zijn.
Dus bij mij komen ze enkel uit als ik effectief niets te doen heb. Geen strijk, geen was, geen plas, geen naaimachine..nada njet noppes
En ja het gebeurt dat ze eens een dagje niet uit de kooi komen, maar die leggen zich erbij neer zolang de volgende dag volle bak gerend kan worden :-)
Groetjes
Tom, Karen, Barry, Luna, Herbie, Bubu & windekindjes Miguel & Bruja!
♥Caramel & Furby♥

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: agressief fretje!

Berichtdoor nielsvl » do sep 01, 2011 4:30 pm

Het mag zelf nog vriezen voor een fret ;)

Zolang ze daaraan gewoon zijn (lees: vanaf de zomer kunnen acclimatiseren) geeft dat geen probleem...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: agressief fretje!

Berichtdoor jeanine » do sep 01, 2011 5:22 pm

Het enige waar je moet op letten is dat ze tochtvrij staan en steeds drinkwater hebben ipv ijs. Een fret past zich aan van -5° tot +- 27°, eens je over die temperaturen komt hou je de fretten best goed in het oog en je neemt de nodige maatregelen. Ze zijn gevoelig aan een hitteslag waar we deze zomer nu eens echt geen last van gehad hebben :euh: Fretjes worden soms buitenhuis gehouden en die mensen voorzien extra warme dekentjes in de kooi zodat de fret knusjes ligt. Indien mogelijk leg je ook een goede laag isomo tussen de vloer en het hok, dat isoleert ook al weer tegen de kou. Er bestaat ook nog een soort isolatie om de drinkfles vorstvrij te houden. Hier staat de kooi in een kamer onder het dak waar het in de winter zelden beneden de 10°komt.
De living is ferretproof, maar ze vinden steeds iets om toch niet zo proof te zijn.
Hier idem dito, zo veilig mogelijk gemaakt maar toch nog de ruimte om deugnieterij te doen. Niets is veilig wat op tafel staat, ook bezoek op de kast mag ik verwachten. Zo heb ik uit Thirza haar muiltje deze week een knop van de orchidee geplukt, ze is zo verd.... vlug. :hammer: Het toetsenbord van de laptop is dan weer Milo zijn specialiteit. En ons Freebee, eigenlijk een heel braaf meisje doet niets liever dan via de buis op de radiator klimmen om daar de waterpot leeg te scheppen.
Afbeelding

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor JajaChu » do sep 01, 2011 6:25 pm

Als ik het heb over iets doen ondertussen dan is het wel met de fretten recht voor je neus...
Ik kan perfect afwassen terwijl de fretten bij mij in de keuken spelen... En wat kunnen ze mispeuteren dan... naast onzindelijk zijn is er enkel hun eigen speelgoed en muren... Ze kunnen nergens aan of in... Het enige wat ze wel eens presteren is via mij op het aanrecht raken maar zoals ik schrijf dat is lettelijk via mij dus dat gaat zeker niet onopgemerkt voorbij...
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: agressief fretje!

Berichtdoor jeanine » vr sep 02, 2011 9:19 am

Ik kan perfect afwassen terwijl de fretten bij mij in de keuken spelen
Veel hangt af van de indeling van de woning, wat bij de ene kan is bij de andere onmogelijk ;)
Afbeelding

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor JajaChu » vr sep 02, 2011 9:32 am

Natuurlijk is dat overal anders, mijn vriend studeert terwijl de fretjes los rondlopen, bij hem is de keuken dan weer niet handig...
Maar ik geloof dat het algemeen geen overbodige luxe is om met fretten een ruimte te hebben waar je ze los kan laten lopen zonder dat je er effectief constant je ogen op gericht moet houden.
Het lijkt me dat dat de loslooptijd die je de fretten kan geven sterk zal reduceren, niet iedereen heeft namelijk een (paar) uur per dag volledig vrij...
Maar het is natuurlijk altijd zo dat alles zich aanpast van gezinssituatie tot gezinssituatie...
En zo te horen helpt dat extra loslopen in het geval met Pepper wel.
Afbeelding

vliegje
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 1:44 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor vliegje » vr sep 02, 2011 10:38 am

Hi,

een eerste update, en meteen ook wat extra vragen...
Pepper komt regelmatig naar me toe, als ik rechtsta om in mijn voeten te bijten (hier is hij dus jammergenoeg mee herbegonnen, naar ik vermoed naar voorbeeld van zijn moeder, Louise). Pepper bijt wel veeeeeel harder dan Louise. Bij haar lijkt het meer alsof ze eens wil voelen of het vlees is, bij Pepper bijt hij steeds erg vast, en probeert hierna mijn voet mee te sleuren (of sok of schoen) :s
Als ik neerzit, komt hij naar me toe, op zoek naar koekjes (ik probeer niet elke keer koekjes te geven, tenslotte moet hij naar me toe willen komen, zonder koekjes als beloning). Maar alles wat beweegt, moet Pepper vasthebben en meesleuren. De zakken waar hij mee speelt (ik heb alle lusjes enzo kapot geknipt, en de zakken grotendeels opengeknipt, maar hij vind dit geluid blijkbaar erg tof, en anders haalt hij toch steeds de vuilbak leeg, dus liever zo...)
Dit geldt jammergenoeg ook voor mijn tenen, handen, elleboog etc... En steeds hard vastbijtend, dat zijn tandjes diep in mijn armen staan en soms voor kleine onderhuidse bloedinkjes zorgen, of grote scharten als ik mij wegtrek, en hierna probeert hij mij mee te sleuren. De handschoen heb ik hierdoor al snel opgegeven, omdat hij deze nog meer wil meesleuren... en het feit dat ik hierop minder luid reageer, moedigt hem enkel aan :s Tenslotte, als hij echt in een moeilijk bui is, kruipt hij gewoon wat verder en bijt nog steeds hard in mijn arm...
Is dit typisch voor een jonge fret? Het hard doorbijten en dan proberen meesleuren? Hij doet dit bijv. ook met het keukenpapier als ik de rol vastheb, en zal niet gauw lossen. Het maakt mijn taak er niet makkelijker op, aangezien dit echt pijn doet!

Ergens ben ik al een beetje gerustgesteld, dat hij toch nieuwsgierig genoeg is om naar mij toe te komen, maar hij schrikt nog steeds als ik naar hem toe ga.
Als ik hem probeer te aaien of vast te nemen, probeer ik steeds eerst mijn handen te tonen, maar ook dit lijkt voor hem een teken om aan te vallen en mee te sleuren. Als hij mijn handen niet ziet, schrikt hij heel erg...

Dit meesleuren doet hij ook regelmatig met Louise, vaak onder luid protest van haar kant. Ik had ergens gelezen dat dit een teken van dominatie is, wil hij mij dan ook domineren? En hoe doorbreek ik dit gedrag?

Als ik de kans heb zal ik het eens filmen, maar de combinatie Pepper in de gaten houden en filmen is niet makkelijk... Het blijven erg snelle en actieve beestjes!

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: agressief fretje!

Berichtdoor nielsvl » vr sep 02, 2011 11:01 am

Typisch ongemanierde frettenpup :)

Niet teveel zorgen om maken, gewoon duidelijk maken dat je daar niet mee gediend bent, en je grenzen stellen.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: agressief fretje!

Berichtdoor jeanine » vr sep 02, 2011 9:05 pm

Hoe moeilijk het ook is je moet volhouden, anders neemt hij de bovenhand en zal moeilijk handelbaar worden. Elke fret probeert je uit tot waar hij kan gaan, zelfs later proberen ze vaak nogmaals om de grenzen te verleggen. Wat zijn koekjes betreft blijf hem belonen, desnoods wissel je af met zijn brokjes bij de koekjes te geven. Je blijft hem belonen voor goed gedrag, het nu naar je toekomen is dat als eerste stap. Je bent pas begonnen met het vertrouwen op te bouwen en dat kan een hele poos duren voor dit hersteld geraakt. Eenmaal hij je voldoende vertrouwt zal hij ook zonder beloning komen. Je kan slechts stap per stap nemen en je hebt heel vlug een terugval. Ik heb hier ook de nodige problemen met Freebee gehad destijds, ze beet ook telkens ze de kans kreeg. Ik durfde nauwelijks mijn hand nog in haar kooi steken of ze had mij vast. Ik bestrafte haar dan ook telkens zoals men zegt dat je ze best kan straffen. Het resultaat was dat ze me niet meer vertrouwde en ik haar niet, het ging van kwaad naar erger. Ik moet er wel bij meegeven dat haar hormonenhuishouding flink in de knoop lag en de oorzaak van de problemen was. Het liefst zou ik haar dan links laten liggen hebben, ik beet op mijn tanden en gooide het roer helemaal om. Zo weinig mogelijk straf en langzaam weer een band met haar krijgen. Het heeft me vele maanden gekost. Freebee bijt enkel nog eens uit zottigheid en dan nog heel zelden, een luide ai volstaat om haar duidelijk te maken dat ze iets te wild te keer gaat. Nu is mijn Freeke een heel lief meisje die ik weer vertrouwen kan en ze geniet duidelijk van de goede band die we nu samen hebben. Bijna iedereen op het forum maakt dit wel eens mee dat de fret zijn grenzen aftast. Een goede kweker knapt het zwaarste werk al op voor de pups de deur uitgaan. Helaas ben jij onvoorbereid in die situatie terecht gekomen.
Dat een fret zich vastbijt in iets tijdens het spelen maak ik hier ook mee, denk normaal frettengedrag. Bedenk dat de fret enkel zijn tandjes heeft om je wat duidelijk te maken. Je moet de lichaamstaal van de fret leren kennen om ze te verstaan. Een kat en hond hebben ook nog wat "taalgebruik" om je wat duidelijk te maken, met een fret mis je dit.
Afbeelding

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor JajaChu » vr sep 02, 2011 10:09 pm

Ik denk net als jeanine dat je aan afbouwen echt nog niet toe bent... Ik weet niet of Pepper de hele dag door eten ter beschikking heeft maar dat is hier niet het geval en in begin (en dan bedoel ik echt de eerste maaaanden) hebben ze alle dagen uit onze handen eten gekregen. Zo hebben ze geleerd dat 1 eten er niet is om uit onze handen te grissen en dan snel voor ons en de rest weg te steken en 2 dat wij diegenen zijn die voor hun eten zorgen, dat ze een soort van afhankelijkheid ervaren en 3 ze leren ook dat wij geen bedreiging zijn voor hun eten, dat wij hun eten niet opeens zullen afnemen, wegtrekken of wat dan ook...
In begin kan dat wel even lastig zijn, toen we pas Duvel erbij hadden was die enorm hevig op eten, zo erg dat hij geen onderscheid maakte tussen mijn vingers en eten, drie keer zat hij knal in mijn nagelbed en dat doet echt geen deugd! Maar telkens weer ging ik verder tot hij rustig werd en dan pas mocht hij "gemanierd" uit mijn hand eten...
Ondertussen (en hij is hier echt nog niet zo lang!) weet Duvel me te waarderen als bron van voedsel en heeft hij ook respect voor mij... Hij trekt mijn vingers niet meer door de kooi heen omdat hij gewoon zo snel mogelijk dat eten wil maar laat mij netjes het deurtje open doen, staat net als Moseby en Joeki te popellen om door me opgenomen te worden en dan uit mijn hand te eten...
Afbeelding

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor JajaChu » vr sep 02, 2011 10:11 pm

Een kat en hond hebben ook nog wat "taalgebruik" om je wat duidelijk te maken, met een fret mis je dit.
Onze honden weten hier nochtans heel goed wat het wil zeggen als Moseby blaast, ik weet maar al te best dat het niet naar Joeki zijn zin is als hij met een specifieke mok-toon wegloopt en allemaal kunnen ze een hoopje blijten als ze iets niet fijn vinden (nagels knippen vb)
Helemaal sprakeloos zijn ze toch wel niet...
Afbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: agressief fretje!

Berichtdoor a3ke » za sep 03, 2011 7:39 am

Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
weena
Donateur
Donateur
Berichten: 37
Lid geworden op: do jun 10, 2004 2:26 pm

Re: agressief fretje!

Berichtdoor weena » za sep 03, 2011 12:12 pm

ik herken een een beetje ons Dora is.
versta me niet verkeerd hé, die is gewoon over actief en snapt de grenzen niet zo snel als een ander fretje.
tja...
ze kan ook redelijk aanvallend uit de hoek komen, maar ben er zeker van dat het niet uit agressiviteit is. die gaat gewoon veel te har op in haar spelen.
tenen, voeten, benen, armen, neus... 't moest eraan geloven.

de stappen gevolgd, blazen, kordaat "foei" zeggen of wat er op zo een moment allemaal uit komt... haha
haar in haar nekvel pakken.... ze is er niet van onder de indruk, in tegendeel...
ze komt harder aanvallen dan!

dus heb ik voor haar de time-out ingelast.
een oude vervoerbak, zonder dekentjes in.
valt ze aan, geen probleem, grabbel ik het nekvel en de bak in, zonder meer.
en dit werkt wel voor haar.

haar aandacht wordt weggenomen van het "spelen", ze zit alleen kan kan mooi zien hoe de andere WEL verder mogen spelen.
de eerste dagen zat ze veel in de bak, haha, nu al een paar dagen niet.

ik sta ook niet toe dat ze in die bak kunnen als ze lopen. hij blijft gesloten voor speelmomenten hé!
Knuffel van Queenie, Mickey, Minnie, Pooh en Belle!
Nala, Balou,Bamby, Junior, Joy en Dora van achter de regenboogbrug!

vliegje
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 1:44 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor vliegje » zo sep 04, 2011 5:22 pm

tweede update:

Pepper komt al vaker bij mij, dankzij de koekjes dus...
Op het bijten weet ik jammergenoeg nog steeds geen raad...
Van lawaai schrikt hij bijna niet, dus dat helpt niet echt. En hij is veel te snel om bij zijn nekvel te kunnen nemen, en wordt hier (zoals bij Dora) ook enkel agressiever van.
Nu dacht ik hem zoals hierboven af te zonderen, maar hij heeft ontdekt hoe hij uit zijn kooi kan kruipen, hij wringt zich simpelweg tussen de tralies... Aléja, simpel is het voor hem blijkbaar ook niet, maar het lukt hem jammergenoeg wel...
Dit lukt hem ook bij zijn gewone kooi, waardoor we deze avond thuiskwamen en het precies een zwijnenstal was...

Gebruikersavatar
weena
Donateur
Donateur
Berichten: 37
Lid geworden op: do jun 10, 2004 2:26 pm

Re: agressief fretje!

Berichtdoor weena » zo sep 04, 2011 6:01 pm

niet afzonderen in de kooi waarin ze normaal zitten.
ze merken het verschil dan niet en kunnen hun kooi als straf aanzien.
ze die bak of kooi ook niet toelaten om in te spelen.
echt duidelijk aantonen dat het straf-tijd is!

ik gebruik mijn oude transportbak, zonder dekentje of speelgoed

wat ik ook doe is, als ik ze straf, haal ik ze er ook terug uit.
de moeite waard om te proberen denk ik.

veel succes en hou ons op de hoogte.
Knuffel van Queenie, Mickey, Minnie, Pooh en Belle!
Nala, Balou,Bamby, Junior, Joy en Dora van achter de regenboogbrug!

vliegje
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 1:44 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor vliegje » zo sep 04, 2011 6:18 pm

Het was een andere kleine kooi waar ik ze in stak, en na 1 minuut was Pepper reeds ontsnapt :s

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor JajaChu » zo sep 04, 2011 6:50 pm

Oei, dat is best lastig, ik heb nog eens zo een fretje gezien die een echte hoedini was en uit elke kooi kon ontsnappen...
Extra gaas met kleine gaatjes voor spannen biedt misschien enige oplossing...
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: agressief fretje!

Berichtdoor jeanine » zo sep 04, 2011 8:02 pm

Ik heb hier als noodkooi een konijnenkooi. Twee logeekes zijn er in geslaagd om uit te breken uit die kooi. Ik heb de deurtjes extra beveiligd met een ketting en musketons. Op de deur bovenaan de kooi zette ik dan ook nog een een carrier voor het gewicht. De eigen fretjes zijn met die kooi mee op vakantie geweest en die hebben geen enkele poging ondernomen.
Vliegje, ik kan je enkel volharding en geduld aanraden. Een fret opvoeden kost echt wel moeite en soms pijn. Je zegt dat hij slecht reageert op lawaai, de fret is toevallig toch niet doof?
Reageert hij op de koekjesdoos als je rammelt ? Komt hij af als je de deurklink beweegt? Hier is dat een manier om ze vlug te vangen, gebaren dat de deur open zal gaan.Ze reageren dan ook heel snel op het gebruik van een klink hier en staan binnen geen tel klaar om het hazenpad te kiezen. Milo is een doodbrave jongen, maar o wee als je hem in het nekvel moet nemen voor verzorging. Ik voel al zijn spieren opspannen en hij is daar echt niet blij mee. Probeer hem letterlijk op te scheppen een hand voor zijn neus, buiten bereik van de tandjes en met de andere hand schep je onder zijn buik door en probeert zijn kop te fixeren met je wijs en middenvinger. Je doet dit zo snel mogelijk en zonder aarzelen, elke aarzeling voelt Pepper feilloos aan en profiteert daarvan.Steek hem desnoods in de carrier tot hij wat rustiger geworden is. Daar hij nu al om zijn koekjes komt is al een goed begin, hij leert wel vlug ;) Geef hem en jezelf enkele weken tijd en dat moet lukken. Hou ons op de hoogte van de vorderingen.
Afbeelding

vliegje
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 31, 2011 1:44 am

Re: agressief fretje!

Berichtdoor vliegje » ma sep 05, 2011 5:35 pm

Ik ben vrij zeker dat Pepper niet doof, is, omdat hij inderdaad reageert op het geluid van de klink van de deur. Maar een luide foei, of aaauw doet hem absoluut niet meer schrikken als hij aan het bijten is.

Kheb wel net een truukje ontdekt dat me eerlijk gezegd zelf ook wat energie geeft om door te doen. Als ik dus binnenkom terwijl Pepper ligt te slapen, kijkt hij meestal even op. Gisteren ben ik hem bovenaan zijn hoofde beginnen strelen, zonder enig protest van zijn kant. Hij is hier blijkbaar echt gek op! (tenminste als hij rustig ligt te dutten). Vandaag mocht ik zelfs niet stoppen :D Vanaf ik wou stoppen kijk hij op en stak zijn kopje onder mijn hand! Heerlijk!
Nu nog de actieve Pepper en niet de duttende Pepper kunnen kalmeren, strelen en oppakken...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: agressief fretje!

Berichtdoor jeanine » ma sep 05, 2011 6:14 pm

Pepper is een fretje met een handleiding ;) Zo zijn er nog velen, wat de ene graag heeft kan de nadere nu net niet hebben. Hier kunnen ze ook genieten van aaien. Freebee heeft dit het liefst onder haar kopje aan de keel. Milo dan weer liever over het kopje. Bij Thirza maakt het niet uit, als je haar maar bepampeld. Wat ik hier heel veel doe is ze kusjes in de nek geven. Het is net alsof je warme adem en het beroeren in de nek hen een gerust gevoel heeft. Telkens Thirza hoort dat de anderen kusjes krijgen begint ze aan mijn broek te bijten of aan mijn voeten te krabben. Zo jaloers is die kleine en meestal krijgt ze dan haar zin en komt ze samen aan de beurt. Wel niet aan te raden zolang je de fret niet vertrouwt, een beet in je gezicht kan je beter niet riskeren.
Ik heb de indruk met de juiste aanpak dat je vorderingen maakt :domhoog:
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten