Wintervet

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Wintervet

Berichtdoor Buda » za sep 24, 2011 7:32 pm

Mijn eeuwige bengel Buda zit al op een flinke 1345 gr, terwijl sayko blijft stuiteren naar 680 terwijl hij midden zomer 780 gr woog :s
dat baasje houd dus geen grammetje vast he..

Is dat normaal eigenlijk? maak mij altijd zorgen over m'n sukkeltje :roll:

hij is actief, gezond, eet normaal, zen prrrft-jes zijn ook in orde kwa omvang :lol:

een gigantische fret zal het nooit worden, maar een kilotje zou hij toch wel moeten halen, niet?

Tips of bemerkingen?
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Wintervet

Berichtdoor jeanine » za sep 24, 2011 8:25 pm

Goed is dat niet te noemen als je fret nu vermagert. 100gr. op enkele maanden is wel niet zo veel maar Sayko heeft echt geen reserve zo. Ik heb de indruk dat het je zorgenkindje is. Was Sayko niet het fretje waar je al meermaals mee naar de da geweest bent en die op dieetvoeding toen gezet is? Anders even naar de da bellen?
Ik moet wel zeggen dat ze hier ook nog niet echt aankomen. Wie zou niet in de war geraken met dergelijk weer, de ene dag herfst en een week later weer zomer :do:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Wintervet

Berichtdoor Buda » zo sep 25, 2011 4:00 am

neenee, hij is vermagerd toen hij ziek was vorige maand, maar hij komt niet goed bij, dat is telkens het probleem, normaal als hij die papjes krijgt, komt hij bij, maar alsk stop hongert ie zich uit, maar alsk ze geef, hongert ie zich uit om puur op pap te zitten..
nu is het probleem dat hij niet bijkomt voor de winter, wat niet positief kan zijn, aangezien buda goed rond en gezond staat
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Wintervet

Berichtdoor jeanine » zo sep 25, 2011 10:49 am

Sah had ook een fretje dat liever honger had dan zijn normale voeding te eten, na ziek geweest te zijn. Sah heeft het kunnen oplossen door gemalen brokjes door de pap te mengen, elke dag iets meer tot het meer brok dan pap was. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Wintervet

Berichtdoor Margiet » zo sep 25, 2011 1:54 pm

Ja Jeanine, een prima tip, ik geef die ook regelmatig opnieuw door, maar je moet toch niet denken dat dat daarom hier altijd een succes is, zeker??? :s

Je hebt idd van die fretten die niet willen bijkomen, wat je hen ook geeft, ze lusten gewoon plots alleen nog "pap"!!! 't Is echt niet makkelijk en ik maak me er ook telkens opnieuw zorgen om ... :(

Het enige wat soms wél wil helpen is gewoon een maaltijd extra voorschotelen per dag van ... juist ja, pap!!! xp
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Wintervet

Berichtdoor Buda » zo sep 25, 2011 2:01 pm

probleem is dat het geen extra maaltijd word, als hij pap hoort, ruikt of krijgt, eet hij niks meer behalve dat. nu ontsnapt hij weer uit zen kooi 2x al, en kgaf hem een schelletje kippenwit en hij vloog erop alsof hij verhongert was, zou hij zijn brokjes soms niet graag eten? hij eet ze al zo lang :s
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: Wintervet

Berichtdoor JajaChu » zo sep 25, 2011 7:53 pm

Jouw fret weet gewoon wat lekkerder is en hij weet dat dat wel eens komt...
En dan zijn er inderdaad echte aanhouderkes, ik heb er hier ook eentje die zich uithonderde wanneer we van konijn en kip eens overschakelden naar een Rodi-worstje...
Uiteindelijk is mengen echt een goede oplossing geweest. Gewoon wat ze niet willen eten mengen onder wat ze heel graag eten en de verhouding stilaan opdrijven zoals hier boven ook al eens werd geschreven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Wintervet

Berichtdoor jeanine » zo sep 25, 2011 7:54 pm

Buda het kan ook zijn dat hij voelt dat die brok hem nu minder goed bekomt. Het is moeilijk raad geven als het over minder gezonde fretjes gaat. Het voornaamste is dat ze toch minstens op gewicht kunnen blijven en niet zwakker worden. Zelfs al moet je daar pap voor geven. ;) Hoe zit het met de tandjes, toch geen pijn als het brok is? Daar het vlees wel goed naar binnen ging denk ik ook daar aan. :idea:
Milo is hier ook gek op de brokkenpap en nu durf ik het hem ook al eens meer te geven als ik vind dat hij minder eet dan goed is. Het is wel veel gemalen brok en minder pap voor hem.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Wintervet

Berichtdoor Buda » zo sep 25, 2011 9:10 pm

nee, geen tandjes, snoepkes gaan er ook goed in en die zijn even hard als de brokjes :D

probleem is dat hij van die pap aankomt, maar dan nen terugslag krijgt omdat'm nie wilt overschakelen en uit die pap niet genoeg haalt, hij moet brokjes eten zei de DA.

degene die hij vroeger kreeg at hijgraag maar daar kreeg ie wss bleodarmoede van omdat hij het daarna niet meer gehad heeft ?
dus geef hem die brokken niet meer.
maar omdat ie vitamintjes pakt enzo en om zen tandjes gezond te houden, kan'k hem niet puur op papjes laten leven en als extratje kan'k ze ook niet geven want dan hongert ie zich uit, de snoodaard :king:

ik denk niet dat het probleem zit in wat hij eet, maar dat ie het niet vasthoud, vitamines of andere zaken die je uit eten haalt, maar kweet niet juist waarom :o
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Wintervet

Berichtdoor jeanine » zo sep 25, 2011 10:23 pm

hij moet brokjes eten zei de DA.
Dus beginnen met de brokkenpap. Je neemt een zakje met wat brok en rolt er met een deegrol of fles over tot kleine kruimels, maakt pap en doe er een lepeltje brok in. Bij elke voeding wat meer brok en minder pap.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Wintervet

Berichtdoor Buda » zo sep 25, 2011 11:22 pm

hij eet het niet als er brok inzit. enkel pure pap of alleen brokken, dat is het probleem, kgeef liever natvoer dan pap omdat hij daarvan direct overstapt, maar het continu uitbreken gisteren en vandaag betekend dus weer dat hij niet wil eten, en iets anders zoekt, kheb hem kip gegeven die hij gretig verstopte in zijn hoekje, maar niet opat, ook konijn en kippewit wou hij niet. hij verstopte het HEEL enthousiast, maar at het niet op. snoepjes wel, brokjes blijkbaar niet hoewel hij wel ferme poepje deed.. dus hij moet wel gegeten hebben
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Wintervet

Berichtdoor jeanine » ma sep 26, 2011 8:59 am

Buda, als je echt wil zien of hij eet steek je hem afzonderlijk en weeg je de brok voor het geven en weeg je opnieuw de brok voor je hem uitlaat. Enkel zo kan je er achter komen of hij eet of niet. Doorzoek ook de kooi op verstopt voedsel. Als Buda aan de brokjes kan ben je nooit zeker wie er gegeten heeft en wie niet. Als de snoepjes en de pap er vlot ingaan moet het ook lukken om hem brok te laten eten. Desnoods maar brokkenpap van je vinger laten eten. Meestal lukt het zo wel om hen iets naar binnen te laten werken. Geef hem dan ook geen snoepjes of vlees tot hij voldoende honger heeft om brokkenpap te willen. Je weet nu dat hij kan eten. Een andere oplossing kan ik niet bedenken. Weeg Saiko elke dag om zijn gewicht na te zien, hij mag echt niet verder afvallen. Je fret moet niet dik worden maar wel goed gevoed blijven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Wintervet

Berichtdoor Buda » ma sep 26, 2011 9:16 pm

hij moet bijkomen in de winter toch? mja laat maar,n vandaag kwam er plots enkel een mini poepje uit, dus DA gebeld, mogen morgen gaan.

als hij grote poepies doet is teken dat hij eet he, en als er zo'n mini als vandaag uitkomt, weet'k dus ook hoe laat het is, maar buda en sayko samen eten altijd 2 potjes (uit hun eigen persoonlijke potje dan nog) en ze wisselen niet van potje, sayko eet altijd uit het kuiltje en het rechtse oranje potje naast zijn kuiltje en buda eet uit het oranje potje naast het trapje, en als'k die potjes elders derin zet, slepen ze het gewoon naar die plaats en eten ze elk het hunne, dus zie altijd wel verschil, maar het potje zakte nog gisteren, juist vandaag niet meer.. maar meme heeft hem pap gegeven.. dusja, tis weer om zeep, hij had nog gegeten vanmorgen, dus kon hem mss met maagbeschermer gwn brokjes laten dooreten, maar nu heeft hij pap gehad, dus moet hija ansterken op pap en dan overzetten op brokjes terug, waardoor ie zich weer gaat uithongeren en weer niet zal bijkomen..
pff

kweet niet wat er scheelt, hij eet een tijd ged, dan plots kotst ie en stopt ie met eten, iemand die dit herkenbaar vind? heb al verscheidene soorten brok geprobeerd, bij die eerste had hij bloedarmoede, heb die dan gewisseld op aanraden van iemand hier, nu moet ie vaak kotsen, en dan stopt ie met eten, het is geen bloedarmoede en zijn ook verder totaal andere symptomen dan met de eerste brok.
?
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Wintervet

Berichtdoor jeanine » ma sep 26, 2011 11:16 pm

Het overgeven wijst volgens mij in de richting maag en darmproblemen en niet op kieskeurig zijn. Mogelijke oorzaken zijn verstopping door iets fout te eten, ook ontbreekt de stoelgang dan of is enkel een heel dun te verwaarlozen sliertje. HB heeft ook symptomen van overgeven. Als Freebee haar slechte dag heeft kan het ook gebeuren dat ze haar medicatie met pap weer overgeeft, ze eet die dag ook nauwelijks maar blijft wel haar gewicht behouden doordat het de volgende dag over is. Ook haarballen in de maag kunnen overgeven en behoorlijk ziek worden veroorzaken.
Laat eens weten wat de da er van zegt morgen. Waarschijnlijk was het goed van je meme om hem pap te geven, als hij al zwak is moet hij niet hongeren maar gevoed worden. Eenmaal mooi op gewicht kan je weer overschakelen. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Wintervet

Berichtdoor jeanine » di sep 27, 2011 7:02 pm

Nog geen nieuws?
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: Wintervet

Berichtdoor sah » di sep 27, 2011 7:24 pm

Hoi,
Ik had dus ook zo'n probleem, Jeanine vertelde het al. Bij mij was het probleem uiteindelijk wel cocsidose of hoe dat ook noemt. In de opvang at hij alles en toen hij hier door zijn ziekte (dit kan blijkbaar plots, bij vb een verhuis uitbreken) pap kreeg wou hij niets anders meer. Geweekte brokjes door de pap mengen hielp niet, als de pap niet meer naar echte pap rook wou hij deze niet. Op aanraden van Jeanine (ik heb geen deegrol) heb ik dan korrels in een plastic zak gedaan en met een hamer fijngeslagen, dit gruis meteen onder de pap gemengt en direct gegeven en dat heeft hem terug korrels doen eten :-) Ik dolblij!!!
Ondertussen is die schat 850g! Hij was hier aangekomen op 780 en was teruggevallen tot 700g af en toe door de pap weer meer, maar dan ook weer minder als ik een poging deed om hem wat anders te geven. Jack, zo noemt hij is en blijft een kleine fret, maar gelukkig zijn de andere fretjes ook niet groot, Aruba is de grootste en die weegt 1070g nu. Als je fretje al ouder dan 1 jaar is zal hij wel niet meer echt groeien denk ik, maar door extra gewicht kan hij wel wat groter lijken :-) Succes met je pogingen. Ik geloof (naar wat ik me over je probleem met zijn eten kan herinneren) dat jij al heel veel geprobeerd hebt, maar soms is het zoals bij ons dus, die ene gouden tip...
Succes!

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Wintervet

Berichtdoor Buda » di sep 27, 2011 8:57 pm

ze gaat hem nu medicatie geven voor maagzweer ze heeft foto's getrokken van buikje, en stoelgang aant controleren en onlangs bloed geprikt, maar toen zat er niks in dus gaat ze nog even wachten met bloed prikken tot morgen.
iemand ideeën?
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Wintervet

Berichtdoor jeanine » di sep 27, 2011 9:36 pm

Hb komt meer voor dan je zou verwachten. De test vorig jaar heeft 1 besmette fret op 6 weergegeven. Er is mij maar één manier bekend om daar zekerheid over te krijgen en dat is bij Ugent dierengeneeskunde. Daar onderzoekt men de stoelgang op het DNA van de bacterie. Ik heb er maandag een staaltje van Freebee naar toe gebracht en wacht op het resultaat nu. Via een bloedprik kan het ook vastgesteld worden maar zelfs tot 1 jaar na genezing blijft de bloedtest nog positief, info van een laborant hierover gekregen.
Ik denk dat je beter het advies van de da nu afwacht zodat je de gepaste maatregelen kan nemen. Als het om een maagzweer gaat ben je nog niet jarig, geneest niet zo gemakkelijk . Het strikt opvolgen van de medicatie is dan ook nodig. Je mag al blij zijn dat er niets te zien is op de foto. :domhoog:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Wintervet

Berichtdoor Buda » do sep 29, 2011 9:18 pm

ik weet niet of er niks te zien is op de foto, had haar gebeld en ze geeft hem nu medicatie tegen een maagzweer ze ging mij terug bellen, maar heb ze nog neit gehoord, zal wss morgen zijn, hij is daar al van eergisteren.
zen poepies worden onderzocht, weer zen bloed en foto weer.
der moet toch iets mee zijn? dat beestje is continu ziek of scheelt niet veel :/
bij ugent wil ik niet gaan, daar vliegt hij van de ene in de andere hand veronderstel 'k, bij inge is hij in beperkte groep en zit hij meer op zijn gemak,
en zij gaat er ook alles aandoen om hem te helpen.
als er iets in zen stoelgang te vinden is, zal zij dat ook wel vinden.
hoop alleen dat er deze keer wel iets uitkomt.

strikt opvolgen van medicatie is altijd nodig? zeker bij hem, hij is al zo fragiel.. ben nu al lang niet jarig als hij niet beter word ..


en weet iemand iets tegen een treurende fret? buda mist zen vriendje :/ ik ben wel goed genoeg om tegen aan de krullen tijdens zijn gemis, maar hij mist zen frettemaatje :wub:
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Wintervet

Berichtdoor jeanine » vr sep 30, 2011 8:00 am

Buda, je fretje is daar in goede handen hoor. Ter verduidelijking, enkel Free haar stoelgang is naar Ugent gebracht, Freebee gaat naar onze gewone da voor behandeling. In het labo waar Freebee haar stoelgang meermaals onderzocht werd kunnen ze de nodige test op HB niet doen en wel in Ugent. Je Buda zal het even zonder het frettenmaatje moeten doen ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Wintervet

Berichtdoor Buda » vr sep 30, 2011 7:50 pm

Nu ben ik wel extreem ambetant :evil:
ze ging mij gisteren bellen zei meme, uiteindelijk belde ik haar en zei ze dat ze nog wat testen moest doen,
maar dat hij heel alert was.. wat betekend dat hij normaal naar huis mag..
ze zou mij vandaag bellen, kheb intussen al 3x gebeld en ook ingesproken, en heb ze nog steeds niet gehoord..
Als ze maar niet denkt dat ik ga betalen voor een weekend opvang, terwijl het niet nodig is.. Enkel omdat zij teveel werk heeft om eens even op te bellen dat ik mijn fret mag ophalen, dat hij nog leeft, of dat ze wel of niet weet wat ermee scheelt..

ondertussen treurt buda nutteloos.. als hij al thuis kon geweest zijn..
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Wintervet

Berichtdoor jeanine » vr sep 30, 2011 8:37 pm

Buda, ik denk dat ze heel veel werk heeft en dat dit de reden zal zijn. Best verstaanbaar dat je ongeduldig bent en mocht hij goed genoeg zijn dat je hem thuis wil hebben. Maar toch misschien beter alle tests afwachten ;) Aan een halve diagnose of behandeling hebben jullie ook niet veel. K8 heeft daar hetzelfde voor gehad dacht ik met haar fretje, lang opgenomen geweest maar veel beter mee naar huis kunnen gaan. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: Wintervet

Berichtdoor Buda » za okt 01, 2011 5:22 pm

dan mag ze toch wel wat laten weten, kheb ze al 3 dagen niet gehoord :s
vnd dat toch niet kunnen ze, terwijl ze de eerste dag zei dat hij er alert uitzag en wss toch naar huis mocht..
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Wintervet

Berichtdoor jeanine » za okt 01, 2011 8:52 pm

Bij K8 was dat ook zo, zal haar manier van werken zijn denk ik.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Wintervet

Berichtdoor Buddy » zo okt 02, 2011 9:21 pm

Heb je het over Inge Thas? Da's ook mijn dierenartse voor de fretjes. Met het bellen heb ik nog geen problemen gehad, ze belt mij steeds op of als ik bel krijg ik wel een antwoord. Soms moet je wel wat aandringen om de sloebers terug mee naar huis te kunnen nemen, ze houdt ze graag bij zich :mrgreen:


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 24 gasten