Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Brabant)

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Aya
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 1:01 am
Locatie: Tessenderlo
Contacteer:

Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Brabant)

Berichtdoor Aya » vr dec 16, 2011 6:53 pm

Hi there, Mijn naam is Alisha Schonkeren, maar noem me maar gewoon Aya ;)
Ik woon in Tessenderlo en Ik heb 2 Moertjes Van enkele maanden oud.

Ik zou binnenkort zelf graag aan een nestje beginnen, maar daarvoor heb ik een rammetje nodig :D
Dus doe ik deze oproep naar personen die eventueel hun rammetje een dagje willen laten logeren bij mij.. Of als het makkelijker is voor u, een weekend misschien.

Het is de bedoeling dat het een jong, welopgevoed, geslachtsrijp fretje is.
Liefst eentje met wildkleur, met zo'n zorromaskertje, of misschien een albino.. Ach ze zijn allemaal wel leuk..
Het belangrijkste is dat hij gezond is en geen last heeft gehad van ziekten, en zijn inentingen heeft gehad.. :)

Het zou makkelijk zijn moest u in Limburg of Vlaams Brabant wonen maar elke andere plaats in Vlaanderen is ook goed.

Waarschijnlijk zal ik op eind februari eraan beginnen. Dus ik hoop dat er wat mensen zijn die me tegemoet willen komen :)

Trouwens, hier is de facebook pagina van mijn 2 fretjes :arrow: http://www.facebook.com/FerretLove
Mijn fretten zijn mijn Baby's <3
http://www.facebook.com/FerretLove

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor Margiet » vr dec 16, 2011 8:51 pm

Hallo Aya, welkom op ons forum!

Je vraagt een gezonde, brave ram ... :D . Dat "braaf" is wel geen garantie voor de pups, hoor en helpt ook niet veel als jij (en de nieuwe eigenaars) de opvoeding niet goed en verstandig vervolledigen natuurlijk. Anderzijds is de kans op "brave" fretten natuurlijk groter, maar geen enkele pup wordt mét "manieren" geboren, hé!! :rol:

Wat dat gezond betreft, hoe ver ken jij de bloedlijnen van jouw moertjes ? Ben je zeker dat zij en de generaties voor hen ideaal zijn om te "kweken" ?

Ik ben van plan dit jaar voor de 3de keer enkele nestjes te hebben maar geloof me, bezint eer ge begint! Het is, als je het echt goed wil doen, zeer kostelijk (een degelijke dekking is al 150€) en er kruipen úren tijd in als alles goed loopt. Ik bespaar je dan nog de optelsom van tijd, geld, moeite enz... in geval er iets mis loopt of als bv de mama geen melk genoeg heeft bij een groot nest. Vergeet ook niet dat een iets of wat "goede" kweker zijn pups laat vaccineren en dat chippen vanaf 2012 ook verplicht is. (60€/chip!!)

Ik zou je voorstellen alles eens uit en te na te gaan lezen overal, natuurlijk is het prachtig als je een stuk of 7 van die prachtige donzen bolletjes hebt lopen na 8 weken maar echt, die komen er niet "zomaar" even ...

Je hebt je al op FB aangemeld bij mij zag ik, je zal de pups dus ook al wel gezien hebben, vermoed ik ;) , het resultaat mocht er idd, na héél veel uren werk en héél veel kosten wezen, al zeg ik het zelf !! :p Ik moet er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat dit me 3 jaar geleden ook niet gelukt zou zijn, hoor, je hebt enorm veel te leren die eerste keren en volgens mij ken je er eigenlijk nooit echt genoeg van ... Er is altijd wel iets dat nieuw of anders is.

Enfin, verdiep je er maar eens in en wij zijn er om vragen te beantwoorden, ok ?

Groetjes,

Margiet
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor Margiet » vr dec 16, 2011 9:09 pm

Nog even een ander vraagje : bij het herlezen van jouw postje zie ik dat jouw moertjes pas enkele maanden oud zijn.

Had je hiervoor ook al fretten ?? Of is het de bedoeling er dadelijk in te vliegen ? :p

In dat geval betwijfel ik of je zelfs maar een idee hebt waaraan je wil beginnen. Je zou de eerste niet zijn die het oh zo schattig vindt, zo 'n nestje en ons dan 7 weken na de bevalling en de mama én de pups aflevert, dus alsjeblieft, denk er eerst eens goed over na, "broodfokkers" zijn er al genoeg!! Ik wil je desnoods wel eens doorgeven wat je zo al allemaal moet hebben, geven en doen om het wél tot een redelijk goed einde te brengen ... Gelukkig had ik zelf iemand achter mij staan die het al enkele jaren deed, anders had ik het ook geen 2de keer geriskeerd, hoor, ik heb mijn "steuntje" letterlijk dag en nacht lastig gevallen, dat eerste jaar!! :rol:
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor Raven » za dec 17, 2011 3:09 pm

Aya,
Ik denk dat je best eerst de raad opvolgt van Margit ;) En zeker dat je U eerst eens goed verdiept in de fret... Na hun geboorte zijn ze meestal klaar en geslachtsrijp in de daarop volgende lente, dit in tegenstelling t.o.v. ratten of muizen die al na een paar maanden geslachtsrijp zijn :ninja:

Aya
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 1:01 am
Locatie: Tessenderlo
Contacteer:

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor Aya » za dec 17, 2011 5:41 pm

Hey Margriet..

Ja ik weet dat het veel tijd en geld gaat kosten.. Maar wees gerust, voordat ik aan mijn fretjes begon heb ik me zeker een jaar verdiept in hun soort(Ik wilde ze al langer maar ik had er de middelen niet voor).. Ik heb er dus goed over nagedacht, en het niet zomaar inmpulsief gedaan. Iets wat vele mensen wel doen.. :(

Aandacht komen ze zeker niet tekort. De man waar ik ze van kocht woont bij mij in de buurt en kweekt al jaren. Hij gebruikt ze grotendeels voor de jacht maar natuurlijk kan hij ze niet allemaal houden en verkoopt hij het merendeel.

En ik weet dat het niet veel effect op de pups zal hebben maar het is wel belangrijk in zekere zin dat het rammetje goed opgevoed is,. Ik heb de mijne ook goed moeten opvoeden, het waren echte bijtertjes.. Maar nu zijn ze de braafste lieverds die ik ken, en wil ik ze voor geen geld meer kwijt :D

Ik wil natuurlijk wel eventuele tips aannemen als je die hebt.. En materiaal dat benodigd is.. Ik heb me al geïnformeerd, maar alle hulp is welkom! ^_^

Ah jij bent dus Margriet Van Den Eynde.. :D Wist ik niet xD

Geld moet geen probleem zijn, aangezien ik een baan heb en ook nog wat geld speciaal voor mijn fretten opzij heb gezet ^_^
Dus vactinaties en alle andere medische en verzorgings kosten zijn geen probleem :)

De 2 moertjes zijn binnenkort geslachtsrijp.. Ik wacht zeker af tot het volledig zo is.. Ergens in maart, miss eind februari
Bambi is de grootste van de 2 en waarschijnlijk zal ik haar de moeder maken. Ik vrees dat de ander te klein is.. Waarschijnlijk was ze 1 van de laatsten van het nest :)

Nogmaals,. Geen zorgen.. Ik ken mijn huisdier, ik vind het te erg om een dier te hebben waar je niets over weet.. Dat is alleen maar in het nadeel van de arme fret :(
Ik wil mijn fretje (de moeder) en de pups niet kwijt =< (Ik houd ze natuurlijk niet allemaal..)
Ik ben geen onwetende idioot die mijn fretten in een houten bak met zaagsel zet! (er zijn erge mensen op de wereld)

Groetjes Aya :) <3
Mijn fretten zijn mijn Baby's <3
http://www.facebook.com/FerretLove

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor Margiet » za dec 17, 2011 6:27 pm

Ah jij bent dus Margriet Van Den Eynde.. :D Wist ik niet xD
Ja :p , hoezo?? Had je al van me gehoord ofzo ??? :shock: (oei, oei!! :ninja: )

Ja, het loops worden kan nog even duren, al hadden wij er hier eentje die even dacht dat het alweer tijd was!! Gelukkig is ze van gedacht veranderd want pups in februari, ik wil het niet gedroomd hebben, dat zijn nog enkele zorgen meer ...

Hoe graag ik ook pups heb, als ze tegen half februari eraan beginnen te denken hier, is het meer dan vroeg genoeg!! Zolang de laatste moer maar wil wachten tot eind mei, dan heb ik net als vorig jaar ook nog wat "late" pups!! Hoe langer van dat klein geweld, hoe liever! :wub:

Ik zal me binnenkort eens verdiepen in wat je allemaal best voorziet, ik moet mijn eigen planning toch ook stilaan gaan maken voor 2012! ;)

Maar als jouw fretjes van een kweker "uit de buurt" komen, ben ik dan mis als ik vrees dat je de bloedlijnen van hen niet kent ? :(
Afbeelding

Aya
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 1:01 am
Locatie: Tessenderlo
Contacteer:

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor Aya » zo dec 18, 2011 12:35 am

Ah nee.. Gewoon ik wist niet dat je dezelfde Margriet als vanop fb was :D

Ik hoop ook dat ik er in maart of april aan kan beginnen.. Dan is het al wat warmer :)
Mja ik zie wel wanneer ze er klaar voor zijn ^_^
Of 1tje toch, :)

Is goed.. Je stuurt maar iets als je eens tijd hebt.. Extra info is altijd welkom..

Ik weet wél dat het niet goed is om een moertje loops te laten blijven als je niet met haar gaat kweken, en haar beter sterriliseert.. Maar wat als ik het volgend jaar misschien wel wil met dat moertje.. :/ Is het slecht voor haar om haar zo te laten? Dat is een van de weinige dingen die ik me afvraag..
Mijn fretten zijn mijn Baby's <3
http://www.facebook.com/FerretLove

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor Margiet » zo dec 18, 2011 4:26 am

Nee, het is idd niet gezond om een moertje loops te laten blijven, integendeel ... :(

Eerst even een "foutje" rechtzetten, iets waar velen zich in vergissen al zijn er tegenwoordig gelukkig al wat meer Da's die weten dat een fret, ook een moer gecastreerd moet worden als er niet mee gekweekt wordt. Er is nl een verschil tussen steriliseren en castreren, bij steriliseren wordt er alleen voor gezorgd dat het dier in kwestie niet zwanger kan worden maar worden de hormonenproducerende organen niet verwijderd. Gevolg is dus dat de hormonenaanmaak verder gebeurt en je fretje dus toch beenmergdepressie krijgt op den duur. Soms kan dat meer dan een jaar in beslag nemen hoor, je zal dat niet dadelijk merken, maar als je het merkt is het onomkeerbaar, dan zijn ze meestal al veel te erg verzwakt. Zaak is dus een moer die je niet gebruikt voor de kweek te laten castreren ...

Alternatief is dat je haar laat dekken door een steriele ram, dat is een ram die dus wel de hormonale werking in zijn lijfje nog in actie heeft maar die dan uiteraard het moertje niet zwanger kan maken. Dan wordt ze schijnzwanger (dat vergt wel echt net evenveel krachten van je moer als een gewone zwangerschap, je ziet ook amper verschil in die 6 weken van een "dracht of "schijndracht") maar loop je geen risico dat een bevalling te zwaar is voor haar. Na 6 weken stopt de schijnzwangerschap gewoon maar soms zie je diezelfde moertjes toch nog opnieuw loops worden ook dat jaar, afhankelijk van het weer buiten en natuurlijk ook van het moment van de eerste loopsheid. Hoe vlugger ze loops zijn, hoe meer kans op 2 loopstijden op 1 jaar! :( En een moertje, groot genoeg of niet, 2 drachten of schijndrachten laten doormaken op 1 lente-zomer-periode, is echt wel teveel.

Als je moertje echter nu nog te klein blijkt (hoe oud is ze?) betwijfel ik of ze nog voldoende uit gaat groeien om het volgend jaar aan te kunnen. Ik heb hier ook zo 'n klein spookje zitten, ze weegt zo 'n 650gr, de keuze om haar te laten castreren is ondertussen ook al gemaakt. Met haar riskeer ik ook geen zwangerschap, zelfs geen schijnzwangerschap al is ze nu nog maar 6,5 maand en wordt er me aangeraden te wachten, ze kan nog wel "uitgroeien". Ik betwijfel het, ze is echt fijn van bouw enzo, ik denk dat ik haar gewoon lekker "knuffelfret" laat zijn voor hopelijk héél veel jaren ... ;)
Afbeelding

Aya
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 1:01 am
Locatie: Tessenderlo
Contacteer:

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor Aya » zo dec 18, 2011 12:00 pm

Haha, ja ik weet dat het "gecastreerd" genoemd moet worden.. Dus ik weet erover :D Maar ik vind het nog steeds een beetje raar om het zo te noemen, bij een moertje :D (Ik hoopte dat je er geen acht op zou slaan xD)

Het lijkt me zo erg om haar schijnzwanger te laten zijn.. =(
En ze is maar zo klein, ik betwijfel ook of ze iets gegroeid is tegen volgend jaar.. Maar ze heeft een o zo leuk karakter! En het zou leuk zijn om daar baby's van te krijgen..
Het is misschien beter als ik haar laat casteren als ze loops word.. Maar ze zal hoe dan ook wel later zijn als Bambi, dat voel ik nu al aan..

Misschien als het véél later is, en ze is wat bijgekomen.. Kan ik nog een nest met haar maken, want dat schijnzwanger gedoe lijkt me echt te erg U __ U
Maar ik vrees dat het wat druk gaat worden dan :D

Ze zijn ook zo'n 5 a 6 maand oud.. Dus in maart zou Bambi zeker klaar zijn :)
Ahja.. Ik heb het al eens opgezocht maar ik ben het al vergeten,. Hoeveel zo'n castratie kost?
Mijn fretten zijn mijn Baby's <3
http://www.facebook.com/FerretLove

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor Margiet » zo dec 18, 2011 12:23 pm

Haha, ja ik weet dat het "gecastreerd" genoemd moet worden.. Dus ik weet erover :D Maar ik vind het nog steeds een beetje raar om het zo te noemen, bij een moertje :D (Ik hoopte dat je er geen acht op zou slaan xD)
Ik ben erg, hé??? Nee sorry, zal ondertussen "beroepsmisvorming" zijn of zoiets, dat komt er automatisch uit!! :rol:

Castratie van een moertje kan gaan van 94€ tot 120€, afhankelijk van de Da ...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Carolinexx
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr sep 10, 2010 6:18 pm

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor Carolinexx » zo dec 18, 2011 2:09 pm

Ik wil mijn fretje (de moeder) en de pups niet kwijt =< (Ik houd ze natuurlijk niet allemaal..)
Ik wil hier toch nog even wat over zeggen: aan wie ga je je pups kwijt? Indien je geen goede baasjes kan vinden, gaat dat dan lukken van de resterende pups zelf bij te houden? Dat lijkt me toch ook vrij belangrijk om over na te denken, gezien het nog vaak genoeg gebeurt dat het te veel aan pupkes gedumpt wordt...

En verder, onderschat het maar niet, ik heb twee schatten van pups van bij Margiet, maar ik moet er niet aan denken hoeveel tijd zij in al die pupkes gestopt heeft, ik zou het haar niet kunnen nadoen! In ieder geval, veel succes en hou ons op de hoogte! :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor jeanine » zo dec 18, 2011 8:14 pm

Je kan ook kiezen om het moertje waar je nog niet wil mee kweken een implantaat te geven. Dat werkt ongeveer 2 jaar met kans op een schijnzwangerschap kort na het plaatsen. Een schijnzwanger moertje is even ambetant in gedrag als een zwanger moertje. Ik heb er eentje laten schijnzwanger maken, ze was te ver loops om een operatie te ondergaan. Twee rammen en niets geworden, dan maar met medicatie schijnzwanger laten maken. Het was geen goede start voor ons wederzijds vertrouwen, ze was pas gevonden en dan al die miserie tijdens de aanpassing:(
Ik betaal zelfs nog iets meer voor een operatie dan de hier genoemde prijzen. Ook de pups hebben de nodige ingrepen nodig als je ze niet kwijt geraakt. ;) Een kennis van mij heeft ook een moertje laten bevruchten omdat ze zo graag dit eens wou meemaken. Het resultaat was dat de bevalling moeilijker was dan verwacht, moertje echt te klein en problemen om te werpen. Met de pups bleef ze zitten tegen de verwachtingen en al gemaakte afspraken in. Elk jaar opnieuw zie je de prijzen op kapaza dalen van de pups die maar niet verkocht geraken. Ik heb er zelf gratis zien staan. Dan vraag ik me af waar komen die dan terecht? Kweken kan, maar echt niet onbezonnen aan beginnen en eerst heel goed informeren over het hoe en wat. Sommige moertjes halen het niet, ook dat moet je in overweging nemen.
Afbeelding

Aya
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 1:01 am
Locatie: Tessenderlo
Contacteer:

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor Aya » ma dec 19, 2011 12:59 pm

Geeft niet hoor Margriet, jij doet ook alleen maar wat je goeddunkt :) <
Mensen kunnen er alleen maar uit leren ^_^

Aan Jeanine: Bedankt voor deze info, het zeker nuttig.. En ik kan het altijd in overweging stellen.. Ik ga mijn kleine Rebelle geen zwangerschap of schijnzwangerschap aandoen, haar kleine lichaampje kan het niet aan denk ik.. Toch niet met hoe ze nu is.. We zullen zien wat de toekomst uitwijst..

Aan Carolinexx:

Ik zal ook zeker zorgen dat ik genoeg adverteer eenmaal de pups op komst zijn of zodra ze er zijn.. In elke omgeving..
En natuurlijk zal ik ze met alle nodige info inlichten zodat ze goed terecht komen! En ik ze later nog een bezoekje kan brengen als het vrienden van me zijn die ze eventueel kopen ^_^
Ik hou jullie zeker op de hoogte.. Ik weet eventueel al iemand wiens rammetje ik een weekendje mag lenen..
Maar ik wacht nog even af en kijk of ik nog iemand anders vind, :) Die een wildkleur fretje heeft \O/

Groeten x
Mijn fretten zijn mijn Baby's <3
http://www.facebook.com/FerretLove

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor jeanine » ma dec 19, 2011 4:26 pm

Aya, je bent een van de weinigen die wildkleur of de nakomelingen er van kunnen appreciëren. Ik vrees met al die speciale kleurtjes nu ze met de tijd nog zeldzaam gaan worden op het moment dat er weer vraag naar is ;) Ik hou er wel van. :)
Afbeelding

Aya
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 1:01 am
Locatie: Tessenderlo
Contacteer:

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor Aya » ma dec 19, 2011 4:40 pm

Oh.. Ik vind ze er net heel leuk uitzien.. Zo helemaal donkerbruin, en zeker als ze een maskertje hebben :3

Ik zelf heb nu een sandy fret met een redelijk lang vachtje, en een kleine Blaze als ik het goed opgezocht heb.. Ze is redelijk donker met een witte streep over haar kopje en een lichte snoet en lichte voetjes :)

Hun hoofdjes zijn nu wel wat witter geworden maar ik neem aan dat het komt omdat het winter is.. :D

Ik zou het leuk vinden moest ik iemand vinden die me zijn zorrofret wil lenen..
Ik ken iemand die me zijn fret wel eventueel wil lenen, hij heeft een albino.. Vind ik ook wel leuk.. Maar mijn voorkeur gaat uit naar een wildkleur!
Zijn Albino is wat gelig, en das jammer..

Mja, cinnamon fretten zijn ook héél mooi.. Ze zijn kaneelkleurig, maar ze zijn in de minderheid, dus ik zal ze niet rap tegenkomen denk ik :/

(trouwens, kleine Bambi slaapt op mijn schoot terwijl ik dit typ! Ik zal er nooit aan wennen.. Het raakt me telkens opnieuw..)
Mijn fretten zijn mijn Baby's <3
http://www.facebook.com/FerretLove

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor Margiet » di dec 20, 2011 2:52 am

Aya, je bent een van de weinigen die wildkleur of de nakomelingen er van kunnen appreciëren. Ik vrees met al die speciale kleurtjes nu ze met de tijd nog zeldzaam gaan worden op het moment dat er weer vraag naar is ;) Ik hou er wel van. :)
Tja Jeanine, je hebt een punt, hoor, maar als ik nu kijk wélke kleurtjes ik zelf gekozen heb uit mijn nestjes ... :p

2009 : Lilo : wildkleur !! (En ons Moustache, black, door haar gezondheidsproblemen ook)
2010 : Pluisje : wildkleur !!
2011 : Mojo : wildkleur !!

Bij onze Pluis zat nochtans ook die prachtige Archie van Kim en bij Mojo zaten de mooiste "speciale kleurtjes" met de allerschattigste witte voetjes enzo ... :p Maar Moke, het allerkleinste spruitje, was al favoriet vanaf dag 10 ongeveer, toen ik begon te durven hopen dat ze overleven zou ... :wub:

Ik heb idd nog 2 Sable (wildkleur) Roan (met witte haartjes tussen) Mitts (en witte voetjes) zitten, maar daar is de "hoofdkleur" om door te geven ook wildkleur, hé!! ;) En toch zie ik eigenlijk liever blekere fretten, snap het maar!! :bow:

Aya, een "gele" albino is logisch hoor als dat kereltje niet gecastreerd is!! :p Dat wil echt niet zeggen dat de pups geel gaan worden, die komen mooi wit ter wereld. Dat gele krijgen ze door de hormonen en het daarbij horend extra huidvet.

Anders moet je maar eens langskomen in begin 2012, dan kunnen we het eens uitgebreid over fretsels en hun nakomelingen hebben!! :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor jeanine » di dec 20, 2011 10:22 am

Margiet, dus ook een van die weinigen :domhoog:
Die speciale kleurtjes zijn heel mooi, maar mijn voorkeur gaat naar de standaardkleuren. Hoewel ons Freebeeke dat Harlekijntje is waarvan ik zo verliefd op die witte voetjes ben. Over smaken en kleuren valt niet te twisten is een algemeen gezegde. Als ze maar gezond zijn ;)
Afbeelding

Aya
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 1:01 am
Locatie: Tessenderlo
Contacteer:

l

Berichtdoor Aya » di dec 20, 2011 1:54 pm

Ah dus je hebt zelf ook verschillende wilkleurfretjes Margriet :)
Ik vind ze zo leuk.. Maar ik hou nog meer van verscheidenheid.. Veel verschillende fretjes! :wub:

Ahzo, daar had ik al iets over gehoord, maar stel dat hij zijn fret nu ineens zou laten castreren.. Zou die dan terug wit worden? =O
En als ik bevoorbeeld zelf een pup zou houden en ik zou hem of haar laten castreren dan blijft ze dus wit.. :)

Langskomen, bij jou bedoel je? Of..
Ik twijfel nu zo hard hé, of ik voor de Albino zou kiezen, of toch verder zoek naar een wildkleurige? :/
Mijn fretten zijn mijn Baby's <3
http://www.facebook.com/FerretLove

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor Margiet » di dec 20, 2011 2:13 pm

Ik heb hier vanalles zitten, Aya, denk dat zowat alle mogelijke kleurtjes hier steken ... ;)

Wie ik het liefste zie, geen idee, die met het meest fantastische karakter mogen van mijn part groen zijn, hoor, gezond is vereiste 1 en lief vereiste 2 !! :wub:

Ik zou dan in jouw plaats gewoon proberen te achterhalen wat die albino (of wildkleur als je die vindt) als achtergrond meegekregen heeft. Als er gezonde fretten achter zitten, tot enkele generaties terug, ben je goed bezig. Op kleur alleen gaan kiezen, nee, ikke niet dus.

Ja, je mag tegen dan eens langskomen als je wil, nu eerst ff iets of wat rustige feestdagen proberen te houden met die Zoo van 34 fretsels hier!! :p (Om nog maar van de 7 katten, 3 honden, 2 kippen en mijn dochter in de blok te zwijgen!! :rol: )
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor Margiet » di dec 20, 2011 2:14 pm

Oh en ja hoor, gecastreerde albino's worden, mits ze niet met teveel huidvet zitten, terug mooi wit achteraf!! :domhoog:

Ook een mogelijkheid : ze laten castreren vóór ze geel uitslaan dankzij hun hormoontjes natuurlijk!! ;)
Afbeelding

Aya
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 1:01 am
Locatie: Tessenderlo
Contacteer:

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor Aya » di dec 20, 2011 2:32 pm

Natuurlijk.. Dat het fretje gezond is, is voor mij ook het belangrijkste!
In het begin dacht ik niet eens na over kleuren en wou ik gewoon een gezonde fret, maar uiteindelijk zou het leuk zijn om over kleuren na te denken dacht ik zo :)

Je bent een échte dierenvriend zo te horen ^_^ Mooi zo!
Dat lijkt me wel leuk ja! Als ik dan eens al je fretjes zou mogen zien.. Goh lijkt me echt leuk!

Ik vermoed dat niet AL je mannetjes gecastreerd zijn? Misschien als het jou een goed idee lijkt,. Zit er bij jou wel een geschikte partner tussen voor Bambi :wub:
En ik vertrouw je, ik hoor hoe toegewijd je aan ze bent.. En dat is zo belangrijk..

Die jongen heeft zelf ook al een paar keer gekweekt met ze.. Hij heeft ALLEMAAL albino's :D
Ik weet dat ze ingeënt zijn en ze nog geen last van ziekten hebben gehad.. Hij zegt dat zijn fret(die ik dan zou bijhouden voor een weekendje) Lief en aanhankelijk is.. :)
Mijn fretten zijn mijn Baby's <3
http://www.facebook.com/FerretLove

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor jeanine » di dec 20, 2011 10:10 pm

Aya, de meeste ziekten beginnen rond het 4e jaar merkbaar te worden met uitzonderingen die al vroeger ziek worden. Je kan pas van een goede lijn spreken na enkele jaren er mee gewerkt te hebben. Je moet de pups van de pups eerst kunnen evalueren. Dit kan je niet op twee of drie jaar al zeggen. Ook mag er geen inteelt tussen zitten, dat verzwakt de genen meestal. Bij kweken komt heel wat meer kijken dan moertje en ram samen zetten. Een goed kweker stopt met een lijn als de nakomelingen of het ouder dier het niet goed doen. Een goed kweker is tevreden met 1 worp per jaar en laat een moertje na twee of max 3 nesten op rust gaan. De ouders worden opgevolgd wat ziekten betreft en ook over de pups blijft men informatie verzamelen. Het is gewoon een levenswerk en passie om tot goede resultaten te komen. Tot over enkele jaren werd er gewoon op los gekweekt zonder rekening te houden met de gevolgen. De goede kwekers proberen door positieve selectie weer sterkere fretten te krijgen. Het aanleggen van een stamboom helpt hen daarbij om een juistere keuze van ouderpaar te maken. Deze kwekers zijn zeldzaam te vinden ;)
Afbeelding

Aya
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 1:01 am
Locatie: Tessenderlo
Contacteer:

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor Aya » wo dec 21, 2011 11:32 am

Ja Jeanine.. Ik weet dat na hun 4e levensjaar de ziektes meestal beginnen.. Ik hoop dat de mijne er niet teveel last van gaan hebben.. Ik wil dat ze zolang mogelijk gezond blijven.. :( Maar het is toch niet zo dat elke fret last van ziektes krijgt..
Mijn fretten zijn mijn Baby's <3
http://www.facebook.com/FerretLove

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor jeanine » wo dec 21, 2011 9:08 pm

Aya, gelukkig worden niet alle fretten ziek aan hun 4e jaar. Ik had het geluk er al 3 te hebben die ouder dan acht geworden zijn en 1 die bijna 6 was. Onze Milo gaat ook naar zijn 6 jaar toe. Hier heb ik ze al allemaal zolang op de pootjes gehouden met de nodige medische zorg naar het einde toe. Het zijn uitzonderingen die heel oud worden en dan ook gezond te noemen zijn tot de laatste dag. In de boekjes spreekt men van 8 tot soms wel 15 jaar. Hier op het forum denk ik dat de oudste elf geworden is en dat was een heel kranige witte tante die echt veel jonger leek te zijn. Heel erg speels voor haar leeftijd. :D Aya, iedereen hoopt een oude en gezonde fret te mogen hebben. Je ziet ze zo graag dat je bijna zou wensen dat ze heel je leven meegaan. Daarom geniet je best van elk moment dat je ze bij je hebt ;)
Afbeelding

Aya
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 04, 2011 1:01 am
Locatie: Tessenderlo
Contacteer:

Re: Oproep aan alle FRETTENEIGENAARS!(Limburg & Vlaams Braba

Berichtdoor Aya » vr dec 30, 2011 3:25 pm

Hey daar.. Ik heb een soort van beslissing genomen..
Dit is wat ik ga doen.. Een onregelmatig leven is voor fretjes niet goed.. En ik wil, dat als ik een nestje zou krijgen ik het kan garanderen dat ik er goed voor zal zorgen..

Er zijn de laatste tijd een paar dingen gebeurd die voor veranderingen in mijn leven hebben gezorgd..

IK ga wachten tot Bambi geslachtsrijp is,. En als ik dan nog steeds zelf een nestje wil maken en voel dat ik het nog steeds aankan.. Zal ik het doen, en anders zal ik een vrouwelijk pupje kopen.. En met haar volgend jaar een nestje maken..

Beide keuzes lijken me leuk :) En het zou fijn zijn om een nieuwe lieverd in de familie te hebben.. Maar ik ga dus nog even afwachten ;)
Mijn fretten zijn mijn Baby's <3
http://www.facebook.com/FerretLove


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten