Gevonden te Kortrijk

Is je lieveling de deur uit gelopen? Of vond je vandaag plots een fretje aan je achterdeur? Plaats het op dit forum. Vermeld duidelijk het signalement en je eigen coördinaten, zodat anderen je zo snel mogelijk kunnen contacteren. Elk signalement wordt door de moderators doorgegeven aan verschillende andere instanties, dit om de kans op succes te vergroten.
ToivoDS
Berichten: 0
Lid geworden op: di jun 25, 2013 11:12 pm

Gevonden te Kortrijk

Berichtdoor ToivoDS » di jun 25, 2013 11:47 pm

https://www.dropbox.com/s/bvcdt9yqf2tf5 ... 2%2015.jpg
https://www.dropbox.com/s/yewbmplzu96wb ... 9%2018.jpg


Hallo iedereen,

Wij hebben een vrouwelijke fret gevonden in het centrum van kortrijk op 23/06.
Ik heb zelf geen fretten, maar heb het diertje toch in huis genomen. Het is ongelooflijk kalm en laat zich gemakkelijk vastnemen.

Ondertussen heb ik al veel opgezocht op het internet omtrent fretten en door ze in huis te hebben moet ik zeggen dat ik er verliefd op geworden ben.
Ik ben er ook mee naar de dierenarts geweest en blijkt dat ze loops is en niet is gesteriliseerd. Ik weet ook dat ze het niet zal overleven als dit niet gebeurd. Ze had oormijt en haar nagels waren heel lang. Ze is niet gechipt en de politie heeft ook geen info over een verloren fret in kortrijk. Als niemand ze opeist wil ik ze gerust houden, alleen weet ik niet of een sterilisatie nu nog een kans heeft. Volgens de dierenarts is ze voor de rest gezond.

Alleen maak ik me nu wat zorgen. De eerste dag was ze zeer speels en aanhankelijk en rond aan het zoeken. Na het bezoek aan de dierenarts heeft ze in mijn armen liggen slapen. Maar vandaag heeft ze de hele tijd aan de voordeur staan krabben en mij ontweken. Als ze krabt neem ik haar bij haar nekvel en dan zou ze moeten geeuwen, maar dat doet ze niet. Doe ik hier iets verkeerd?

Ik heb ook gemerkt dat ze kleine piep geluidjes maakt als ik met mijn handen met haar speel, die ik niet echt begrijp. Ook weet ik niet of ze alleen gezeten heeft of niet, en of dit iets uitmaakt qua gedrag. En of ik er geen of wel goed aan doe om een speelkameraad bij te nemen.

De sterilisatie is ook een moeilijke beslissing. Is het nog de moeite waard? Het is een heel mooi en lief diertje. Maar ik vind het moeilijk om zo'n bedrag te betalen als het geen verschil uitmaakt en het diertje nog meer stress bezorgt.

Alle goede raad en advies is welkom. Ik ben zelf van regio Deinze.

Gebruikersavatar
Carolinexx
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr sep 10, 2010 6:18 pm

Re: Gevonden te Kortrijk

Berichtdoor Carolinexx » wo jun 26, 2013 12:21 am

Je kan ook een implantaat laten zetten, dat is wat goedkoper. Uiteindelijk werkt dat wel uit (hoe lang dat duurt hangt af van het implantaat), en zal je dan of een nieuw moeten zetten of laten castreren (niet steriliseren, is niet voldoende voor een fretje!). Een implantaat zetten of castreren is echt wel nodig bij een vrouwelijke fret, anders ontwikkelt ze een beenmergdepressie en sterft ze daaraan. Heb je enige indicatie hoe oud ze is? Een moertje van dit voorjaar heeft dat uiteraard nog niet nodig, maar vanaf 1 jaar of ouder wel.

Let ook op naar welke DA je gaat, ze kennen niet allemaal iets/veel af van fretjes. Ik ben echter niet van die regio, dus kan je daar helaas niet mee verder helpen.

Wel super dat je het fretje een thuis wil geven. :domhoog: :)

Edit: Verder moet je dan ook de vaccinaties in orde brengen (1x + booster, daarna om het jaar), best laten chippen, stronghold geven tegen oormijt en 4 weken later (denk ik, kan er een week naast zitten) herhalen, enz.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Gevonden te Kortrijk

Berichtdoor Margiet » wo jun 26, 2013 12:42 am

Hallo, welkom hier en zoals Caroline al zei : fantastisch dat je die kleine meid een kans wilt geven. :D

Als de juffrouw loops is, is haar enige "zorg" op dit moment hoe ze aan "de man" moet geraken! :p Een loops moertje kan niet stil blijven zitten en zal er idd alles aan doen om (terug) te ontsnappen. Hou haar dus heel goed in de gaten want een fret overleeft niet in de natuur, deze pruts heeft gewoon veel geluk gehad van jou tegen gekomen te zijn.

Van dit jaar kan ze niet zijn, dan kan ze nog niet loops zijn dus ik veronderstel, voor zover de foto iets zegt, dat ze van voorjaar 2012 is en nu dus klaar is om aan een eigen familie te beginnen. Best voorkom je dit natuurlijk, je weet immers niks van haar achtergrond of afkomst, je bent zelf nog niet ervaren met fretten (en geloof me, pups verzorgen en opvoeden is niet evident) en je ziet wat er gebeuren kan als je hen niet de optimale verzorging biedt die ze nodig hebben (zoals onder andere op tijd laten castreren), dan zijn ze er vandoor, of ze daar nu door de baasjes mee geholpen worden of niet! xp

Als je haar nu wilt laten castreren kan dat perfect, maar zorg dan dat je een Da zoekt die echt wat van fretten kent. Een mm te weinig wegnemen zorgt over enkele jaren voor massa's problemen, ze moeten dus goed weten waar ze op moeten letten en liefst al heel wat ervaring hebben met het castreren van vooral moeren ook. Een implantaat laten zetten is idd ook een optie, dat wordt geplaatst zoals een chip, gewoon onderhuids dus. De hormonen gaan "in slaap" voor 2 tot 4 jaar (afhankelijk van het implantaat) en dan is het alleen zaak over x-aantal jaar op te letten als ze opnieuw loops wordt of haar gewoon standaard over 2 jaar operatief laten castreren nog voor ze opnieuw loops wordt. In dat geval heb je 2x kosten natuurlijk maar het is idd noodzakelijk dat een moer geholpen wordt, operatief of chemisch, als ze niet gedekt wordt, anders sterven ze, zoals hierboven ook al stond.

Een castratie bij onze Da is rond de 100€ (is wel "mijn" tarief daar) maar ik heb al gehoord van Da's die tot 200€ vragen. Jammer genoeg is dat dus gewoon veel meer geld voor hetzelfde resultaat maar ja, niet iedereen rijdt het land door om zijn fret te laten opereren ergen ver weg. Ik woon ook nog 45min rijden van onze Da af maar ga zelf voor de vaccinaties tot daar, ze kent "de fret" uit en te na en ik weet dat ik er altijd terecht kan, ook in 't weekend of 's nachts.

Bekijk maar even wat je zelf het best vindt op dit moment maar als je zegt nu al verliefd te zijn op de kleine meid, zou ik gewoon de meest zekere oplossing zoeken, nl een heel goede Da die mijn kleine meid castreren en vaccineren kan zodat jullie nog lang veel plezier van mekaar mogen hebben! :domhoog:
Afbeelding

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: Gevonden te Kortrijk

Berichtdoor jonalies » wo jun 26, 2013 6:29 am

hey,
Je moet zeker opletten dat ze niet "uitbreekt" ! nu weet ik niet of je al een kooi hebt ? dan zit ze veilig op momenten dat je er niet bent, je kan ze dan uitlaten op uren dat je ze in het oog kan houden !je kan veel vinden op het forum i.v.m. welke kooi het moet zijn en het aankleden ervan .

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Gevonden te Kortrijk

Berichtdoor jeanine » wo jun 26, 2013 11:48 am

Welkom, alles wat je moet weten nu is reeds gezegd.
Fijn dat je dit moertje weer een kans wil geven om te overleven en een mandje waar ze oud in mag worden :domhoog:
Net als Margiet raad ik je aan in dit stadium van de loopsheid zeker een ervaren da in te schakelen. Een moertje dat al enige tijd loops is heeft het moeilijker om dergelijke operatie goed door te komen.
Ze bloeden meer dan als de castratie vroeger werd gedaan. Een ervaren da zal dan ook de meest aangewezen behandeling voorstellen volgens haar conditie nu.
Ik zou haar niet straffen(nekvel) omdat ze aan de deur krabt. Ze wil enkel naar buiten geraken om een partner te zoeken nu. Het is dan ook niet zinvol om haar dat af te leren. Het kan enkel het vertrouwen dat ze nu in je heeft beschadigen ;) Ik denk dat je het getroffen kunt hebben met je vonst :)
Wacht maar af of het nodig is om er een vriendje bij te nemen tot ze volledig in orde staat. Sommige fretjes doen het heel goed met de baas als enig vriendje.
Afbeelding

Fretlife
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 6:00 pm
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Gevonden te Kortrijk

Berichtdoor Fretlife » wo jun 26, 2013 2:16 pm

wat een mooi meisje! Alles is hierboven wel gezegd maar ik als Nederlander vraag ik me af hoe het in België zit met vondelingetjes? In Nederland in een opvang geld een periode van 2 weken dat een eigenaar een vondeling terug kan eisen. Hoe zit dat eigenlijk hier?

ToivoDS
Berichten: 0
Lid geworden op: di jun 25, 2013 11:12 pm

Re: Gevonden te Kortrijk

Berichtdoor ToivoDS » wo jun 26, 2013 4:03 pm

Bedankt voor het snelle antwoorden.
De dierenarts wil haar eerst een hormoononderdrukker geven om de zwelling van haar geslacht te verminderen. Daarna kan ze opereren. Ze heeft vrij veel ervaring met fretten en heeft nog maar 1 fretje gehad die 2 weken na operatie gestorven is. Maar ik vertrouw haar, ze behandeld ook mijn 2 ratjes en hamster.
Maak je ook geen zorgen, ze lopen niet samen rond en hebben ook geen last van elkaar.

We zien wel wat het geeft, maar ondertussen is ze wel in veilige handen. :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Gevonden te Kortrijk

Berichtdoor jeanine » wo jun 26, 2013 4:57 pm

In België is het wettelijk zo dat je geen gevonden dier mag bijhouden. Het moet naar een asiel gebracht worden en de eigenaar heeft ook 15 dagen om in het asiel zijn dier op te vragen. Degene die het dier daarna verzorgt moet nog eens 45 dagen het dier ter beschikking houden. Dit volgens de letter van de wet. Daar er weinig tot geen erkende opvangplaatsen voor fretten zijn denk ik dat dit niet echt een probleem geeft zolang de eigenaar het niet komt opeisen binnen de gestelde termijnen en eventueel klacht indient. Velen zetten hun fretjes zo maar op straat om er vanaf te zijn. Elk jaar worden er zoveel rond deze periode gevonden. :( Van mijn vondelingetjes is er in elk geval er niemand komen naar vragen, al was het wel aangegeven en op de site hier geplaatst. Vaak komen ze via de politie dan toch ook bij DFA terecht en zelfs via vogelopvangcentra waar ze eerst binnen gebracht werden. DFA heeft voldoende ervaring met vondelingetjes maar dikwijls weinig tot geen plaats.
Iemand die echt zijn fretje zoekt komt wel op de site terecht ;)
Wat de behandeling betreft, ons Freebee een vondelingetje ook zat net in hetzelfde straatje. Ook hier heeft de da besloten om eerst de loopsheid aan te pakken om pas als ze voldoende sterk stond te opereren. Ervaring met rat en andere kleine huisdieren is zeker goed meegenomen. Dat komt daar wel helemaal in orde ;)
Afbeelding

Fretlife
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 6:00 pm
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Gevonden te Kortrijk

Berichtdoor Fretlife » wo jun 26, 2013 5:17 pm

a oke weet ik dat ook weer :) En ik weet dat er veel op straat worden gedumpt. Maar ik heb ook wel eens gevallen gehad waarbij het fretje van een fretteerder bleek te zijn. Zitten er jagers bij jou in de buurt ? :)

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: Gevonden te Kortrijk

Berichtdoor sd reptiles » wo jun 26, 2013 10:02 pm

Mischien een kans dat ze al gedekt is door een bunzing?

Sylvie84
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr sep 23, 2011 2:03 pm

Re: Gevonden te Kortrijk

Berichtdoor Sylvie84 » do jun 27, 2013 12:31 pm

Wat een leuke eigenwijze snoet heeft die zeg :-)

Ik ben ook van Deinze dus als er iets is of als ik moet komen helpen met iets geef je maar een gil hé :)

ToivoDS
Berichten: 0
Lid geworden op: di jun 25, 2013 11:12 pm

Re: Gevonden te Kortrijk

Berichtdoor ToivoDS » vr jun 28, 2013 5:17 pm

Hey Sylvie84,

leuk om te weten dat er iemand in de buurt woont. Momenteel gaat alles goed, maar ik zou graag eens weten hoe ze reageert op andere fretten, ik ben sterk aan het overwegen om een speelkameraad te adopteren :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Gevonden te Kortrijk

Berichtdoor jeanine » vr jun 28, 2013 8:51 pm

Best wachten voor een adoptiefretje er bij tot ze geholpen is. Wat een vondelingetje al kan bewerkstelligen :D
Afbeelding

Sylvie84
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr sep 23, 2011 2:03 pm

Re: Gevonden te Kortrijk

Berichtdoor Sylvie84 » zo jun 30, 2013 11:13 am

Misschien kun je eens mee gaan naar een speelnamiddag, mijn twee dametjes zijn niet zo tolerant naar andere fretten toe ;-) En inderdaad, zoals Jeanine zegt wachten tot ze helemaal in orde is met castratie en inentingen.


Terug naar “Lost and Found (verloren/gevonden fretjes)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten