Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Is je lieveling de deur uit gelopen? Of vond je vandaag plots een fretje aan je achterdeur? Plaats het op dit forum. Vermeld duidelijk het signalement en je eigen coördinaten, zodat anderen je zo snel mogelijk kunnen contacteren. Elk signalement wordt door de moderators doorgegeven aan verschillende andere instanties, dit om de kans op succes te vergroten.
JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor JajaChu » do sep 01, 2011 10:49 am

Er zijn echt wel dark sables die ook zo weinig masker hebben...
Dit is onze Joeki, een dark sable...
Afbeelding
En dat verschil tussen de poten is en het lijf is nu met alle pup-volwassenhaarwissel ook niet zo duidelijk dus ik kan me voorstellen dat een vacht uit conditie dat ook niet zo mooi weergeeft...
Ook deze is zo een voorbeeldje...
Afbeelding
Toen ik Duvel bij Margiet ging halen vertelde ze me ook dat er veel dark sable's zijn dit jaar...

Hij ziet er overigens echt al een heel stuk beter uit, knap!
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor nielsvl » do sep 01, 2011 11:03 am

Tjah op de duur krijgt iedereen andere opvattingen over die kleuren, al is die op die laatste foto imo heus geen black sable meer...

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor JajaChu » do sep 01, 2011 11:07 am

Ja die op de laatste foto ziet er inderdaad meer een self als een sable uit maar stond vermeld als sable... En zo is het in dierenwinkels al helemaal, daar maken ze van een dier de kleur die de klant vraagt... :|
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor nielsvl » do sep 01, 2011 11:16 am

Self is op zich geen kleur... Verschil tussen Black en Black self is dat een black self geboren wordt met een donkere huid. Dit gaat weg, kan je na enkele weken al niet meer zien... Black Sable is in weze een gewone maar iets donkerdere wildkleur...

Op beurzen merk je inderdaad goed wat mensen zo aangesmeerd wordt... Black Sabbath fretjes bijvoorbeeld :rol:

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor JajaChu » do sep 01, 2011 11:46 am

Afbeelding
Hoe moet dat Sabbath er dan uit zien...?
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor nielsvl » do sep 01, 2011 11:57 am

Wie weet grijs met paarse bollen... Dat bestaat helemaal niet... Maar toch waren die mensen ofwel van plan zo eentje te kopen, ofwel hadden ze zo al eentje gekocht, weet het niet juist meer... Was 2 jaar geleden op Beestjes en Baasjes in Gent...

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Margiet » do sep 01, 2011 12:37 pm

Niels, we spreken niet over "Black Sable" hé, alleen over "Dark" sable...

Of zoals we in 't "Vlaams" zouden zeggen : nen donkerdere wildkleur! :p Die namen verkopen alleen beter!! xp (BamBam is bv Black sable, dat is toch anders, hoor)

Alléé, zeg nu zelf : vb Fret : Sable Roan Mitt ... klinkt dat niet mooi?? Is gewoon een wildkleurtje met witte voeten en witte plukjes haar tussen zijn donkerdere haartjes!! Maar wees maar zeker dat je er méér voor vragen mag dan voor "Wildkleurtjes"!! Dat een verantwoorde kweker dat erop zet is meestal gewoon omdat ze zo op hun"stamboom" erkend zijn, maar zo een kweker van mijn voeten ... die slaat echt uit alles munt, hé!!

Moet zeggen dat het er echt wel een lief snotje uitziet ondertussen!! :wub: Niet alleen het ventje zelf is veranderd, ook de (bange) uitdrukking in zijn ogen is compleet anders geworden!! :domhoog:

Davy, ik denk dat ge nog niet helemaal zeker zijt dat ge die 2 "nieuwe" pups wel bij u wilt ... :( Daar zit dus wel degelijk een frunzenkaraktertje tussen!!!
Afbeelding

Myristica
Berichten: 0
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 10:17 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Myristica » do sep 01, 2011 3:31 pm

Hij is handtam en zeker niet schuchter, dus ben er van overtuigd dat het wel degelijk een fret is en geen wilde familie :p
Ik had nog zo'n wandeltuigje van een klein konijntje, heb in de riempjes daarvan wat gaatjes gemaakt zodat ik hem in de tuin kon uitlaten, en daar was hij heel blij mee! Vooral het konijn achterna zitten (die bang was) en de kippen bang maken (ik hoop dat ze nu niet van hunne leg af zijn :P) haha.

Hij doet het echt goed, komt ook goed bij. Ik vraag me alleen af, kan een fret zich overeten? :roll:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor jeanine » do sep 01, 2011 5:41 pm

Het komt zelden tot niet voor dat een fret zich over eet. De fretjes beginnen aan de voorbereiding naar de winter toe en eten een pak meer nu. Ook brok met onvoldoende voedingsstoffen in zet aan tot heel veel eten om toch maar genoeg binnen te krijgen. Ik denk dat je met een heuse fret op stap bent. :) Let wel op dat je niet botst met je ouders ivm de kippen en konijntjes. Die zullen serieus gestresseerd raken door het roofdier dat de fret is. Ik vrees dat je beter uit hun buurt kan blijven om je fretje uit te laten ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor a3ke » do sep 01, 2011 6:18 pm

Der zijn zelfs sommgien die zweren bij DEW market (als van de markt) :D :D (Dark Eyed White Marked , als in "gemerkt/gemarkeerd" op zen engels)

Lost in translation noemen ze dat dan :P

Of inderdaad zoals Niels al zij , Ne Black Sabbath , zelfs toen op tweedehands zo een advertentie gezien

pff, kweekt dan ni eh in zo'n gevallen :do:
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Myristica
Berichten: 0
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 10:17 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Myristica » do sep 01, 2011 7:06 pm

hehe ok.
Ja ik blijf nu ook aan de andere kant van de tuin met de fret hoor, zodat ze de fret niet zien.
Het konijn is er niet echt bang van, zelfs nieuwsgierig. Hij wilt altijd naar de fret gaan kijken, maar als de fret beweegt loopt hij weer een stukje verder weg :p

Myristica
Berichten: 0
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 10:17 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Myristica » do sep 01, 2011 7:38 pm

a3ke,
zou je eens wiillen bekijken of je hem kan opvangen en zo ja, wanneer ik mag langskomen met hem? Anders kan ik verderzoeken voor een andere oplossing.

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor a3ke » do sep 01, 2011 8:32 pm

Als het mag van Margiet (zij is opvangverantwoordelijke en bepaald de rangorde wie wat waar neemt en de wachtlijst) zou je eventueel zaterdag aanstaande langs kunnen komen , tegen dan is de kooi opgemaakt en klaar voor zijn komst en zijn wij thuis

Dan nemen we hem wel over van je tot de wachtttijd van "vondeling" verstreken is (30 dagen vanaf vonst) en hij naar de dierenarts kan voor zijn inentingen ev castratie etc

Als je nog beetje van die brokjes dan ook kan meebrengen ? dan zal hij makkelijker overgaan op de brokken dat hij hier zal krijgen ...

Heeft je dierenarts hem al voorzien van een "boekje" , paspoortje zogezegd van de fret , zoja , graag ook alvast mee ;)

Dan kan je de frettenbende en zijn nieuwe voorlopige thuis ook eens aanschouwen zaterdag dan als dat lukt voor jullie

Wij zijn van Mechelen trouwens ;)
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor sah » do sep 01, 2011 8:50 pm

Hij lijkt heel erg op mijnen Aruba, en dat is een echte fret, geen bunzing, die kwam bij mij via Dai en zou naar t schijnt uit een auto zijn gegooid en zo bij de politie terecht gekomen zijn. De kleur is volgens onze da (Vanassche uit Gent) Bruin. Hij heeft bovendien een afwijking aan zijn rugje dat misschien wel op fout op kleur kweken wijst, dus deze kleur wordt echt wel gekweekt hoor! (in Barcelona kan je ze in deze kleur massaal kopen op straat, heb ik onlangs ontdekt :-( )Ook het feit dat hij onder de teken zat, dat is toch typisch iets voor fretten die uitgezet worden, een bunzing heeft daar toch veel minder last van? Volgens mij (maar wie ben ik om een oordeel te vellen) is dit toch wel een fretje hoor!

Myristica
Berichten: 0
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 10:17 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Myristica » do sep 01, 2011 11:19 pm

Ow sorry, ik had er niet bij nagedacht dat er een wachtlijst was. Ik wil me zeker niet opdringen of voordringen. Ik hoor het heel graag van je Margiet :)

Als het in orde is zal ik zeker de rest van de brokjes meebrengen. De DA heeft vanalles ingevoerd in haar computer, maar ik heb geen boekje gekregen.
Het lijkt me leuk de frettenbende is te zien! Hoeveel heb je er? :)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Margiet » vr sep 02, 2011 12:47 am

Moet ik es iets anders zeggen???

Eigenlijk is de Opvang volzet, dicht, toe, gesloten en propvol en is er hoge nood aan mensen die zo lief willen zijn 'Lid"-maatschap te doneren (we noemen het dan ook donateursschap!! ;) ), want de kosten voor de Da's lopen zo op ... pfff .... !! :hammer: Dat is gewoon niet lang meer vol te houden, we steken er nu al niet alleen uren per dag in, maar ook fortuinen per maand, ik ben wanhopig op zoek naar iemand die stokoud is, nen dikke portemonnee heeft en ons heel graag alles wil nalaten!! xp

Maar alléé, 't is goed, anders leert Davy binnenkort het comfort kennen van een lege kooi in huis, dat kunnen we niet maken, hé!!

(Jeetje, nog eentje meer .... :cry: )
Afbeelding

Myristica
Berichten: 0
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 10:17 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Myristica » vr sep 02, 2011 11:30 am

Tuurlijk dat begrijp ik, moest hij naar de opvang gaan was ik inderdaad aant denken om hem te "adopteren" door een maandelijkse bijdrage te storten om hem, en de opvang een beetje te helpen.

Erfen van veel geld.. hmm.. misschien opzoek gaan naar een crazy old fret lady? XD

Ik ga waarschijnijk over een tijdje ook alleen wonen en kan ik er wél een paar houden :)

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor skiwi » vr sep 02, 2011 1:19 pm

Ik ga waarschijnijk over een tijdje ook alleen wonen en kan ik er wél een paar houden :)
Moeten w'hem opzij houden voor als je thuis wegbent? :p
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

Gebruikersavatar
Arisa
Berichten: 0
Lid geworden op: di nov 16, 2010 12:11 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Arisa » vr sep 02, 2011 2:54 pm

Als da ventje dan toch voor adoptie komt te staan, gaat dat al de 2de opvangfret waar ik een oog op laat vallen, hij spreekt mij hard aan... :roll:
Heb zo nog eentje gezien bij Sabine dat ik ni kan vergeten...
Kent er iemand een afkickcentrum voor fretten? Moet mezelf zo hard inhouden om het bij die 2 thuis te houden :p ...

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Margiet » vr sep 02, 2011 6:10 pm

Tuurlijk dat begrijp ik, moest hij naar de opvang gaan was ik inderdaad aant denken om hem te "adopteren" door een maandelijkse bijdrage te storten om hem, en de opvang een beetje te helpen.
Ferretleasing??? :rol:
Erfen van veel geld.. hmm.. misschien opzoek gaan naar een crazy old fret lady? XD
Very old, very rich and very crazy dan??? :roll: Zeg maar wie en waar als je een voorstel hebt!! :domhoog: (Ik vervul jammer genoeg naar mijn gevoel maar 50% van de voorwaarden!! xp )
Afbeelding

Myristica
Berichten: 0
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 10:17 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Myristica » vr sep 02, 2011 6:31 pm

Ferretleasing XD haha ja ik had erges gelezen dat dat ook wel is gedaan werd bij fretjes die te oud waren om geplaatst te worden ofzo, maar je de opvang wel kan helpen bij de kosten.

En ja, zoals crazy old cat lady maar dan fretjes he! :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor nielsvl » vr sep 02, 2011 6:39 pm

Ja hoor, peter/meterschap ;) Dat kan bij ons uiteraard ook (en is geen overbodig initiatief...)

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor a3ke » ma sep 05, 2011 6:47 am

Is hij eigenlijk officieel gemeld bij de politie/asiel als vondeling ?
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Myristica
Berichten: 0
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 10:17 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Myristica » ma sep 05, 2011 12:23 pm

nee.. wist eigelijk ook niet dat je zoiets bij de politie moest melden.. :s

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor a3ke » ma sep 05, 2011 12:37 pm

al is die kans klein misschien, de eigenaar heeft 30 dagen sinds melding om zijn dier op te eisen

melding dat je een dier gevonden hebt is dus wenselijk , anders kan niemand weten of zijn beestje ergens opgevangen zit of niet

na de 30 dagen vanaf melding mag je het dier van jou noemen of ergens ter opvang aanbieden ...
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie


Terug naar “Lost and Found (verloren/gevonden fretjes)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten