Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Is je lieveling de deur uit gelopen? Of vond je vandaag plots een fretje aan je achterdeur? Plaats het op dit forum. Vermeld duidelijk het signalement en je eigen coördinaten, zodat anderen je zo snel mogelijk kunnen contacteren. Elk signalement wordt door de moderators doorgegeven aan verschillende andere instanties, dit om de kans op succes te vergroten.
Myristica
Berichten: 0
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 10:17 pm

Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Myristica » ma aug 29, 2011 10:43 pm

Hoi allemaal,

ik heb zondag 28 augustus een fretje gevonden in de omgeving van Kraaienhorst in Sint-Lenaarts (Brecht).
Het is een mannetje, volgens mij is het een wildkleur.
Afbeelding
Ik vermoed dat hij al enkele weken buiten rondzwerft, hij was er niet zo best aan toe. Hij kwam wel naar me toe gelopen en hij is ontzettend tam. Ik heb hem verzorgd en ben ermee naar de dierenarts geweest en hij is nu al een heel stuk vrolijker! :)

Het is een schatje en het is lastig om er niet helemaal gek op te worden, maar ik ben er zeker van dat er iemand is die hem vast heel erg mist!
Ben je de eigenaar van dit vondelingetje, contacteer me dan op 0495 85 11 95 (smsen kan altijd, bellen liefst na 17u00).

Groetjes,
Evelien

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Margiet » ma aug 29, 2011 11:25 pm

Hallo Evelien,

Ik heb je net gebeld, sorry voor het late uur maar ja, ik kom hier pas laat kijken en zag dat je je topic pas een half uurtje geleden postte, dus hoopte ik je te kunnen bereiken. Als je anders eens luisteren kan naar je voicemail??

Het enige wat we in dit geval dus kunnen proberen is de baasjes trachten terug te vinden via een eventuele chip. Vandaar mijn vraag of je even bij een Da in de buurt kan binnen lopen, die hebben standaard zo 'n chiplezer bij de hand. Moest het kereltje het geluk hebben gechipt te zijn, is de eigenaar snel gevonden.

Als hij echter al enkele tijd op de dool is (een pup overleeft nu volgens mij wel niet echt lang alleen buiten), vrees ik dat hij eerder gedumpt of per ongeluk weggelopen is, anders hadden we al wel eerder een bericht gehad van de baasjes zelf. Het is duidelijk een graatmagere pup in mijn ogen (als je kan mag je hem eens wegen ;-), dan weten we iets meer), zijn nageltjes zijn veel te lang, hij is dus idd alleszins al even niet echt verzorgd geweest.

Contacteer mij anders morgennamiddag (voormiddag ben ik er niet, dochter moet naar tandarts en Leuven gebracht) of morgenavond even als je kan, dan kunnen we eens verder bekijken wat en hoe en hopelijk, hopelijk heeft het ventje bij de kweker een chip gekregen!!

Moest je nu nog willen bellen, feel free, ik ben nog niet slapen ... ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Margiet » di aug 30, 2011 2:01 pm

Ondertussen heeft Evelien me gecontacteerd, straks weten we mss meer ...

In ieder geval Evelien, zoals ik al zei, bedankt om het kereltje alvast te helpen ... :domhoog:
Afbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor a3ke » di aug 30, 2011 5:37 pm

Ziet er inderdaad zeer mager uit

Hopelijk een chip , anders weer een opvanger erbij ... :(
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor JajaChu » di aug 30, 2011 6:37 pm

Veel succes bij het (terug)vinden van een baasje, ziet er inderdaad magerkes uit...
(Tussen haakjes, die is Dark Sable van kleur denk ik ;) )
Afbeelding

Myristica
Berichten: 0
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 10:17 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Myristica » di aug 30, 2011 9:13 pm

Dark sabel van kleur? Ja ik ken er natuurlijk helemaal niks van :oops: Hij is donker bruin met alleen lichte kleur aan zen oortjes en voor op zen snuit.

In ieder geval, ik ben net terug van de dierenarts. Het verdict was: een niet gecastreerd mannetje zonder chip :(

Ik heb zondag avond bijna 100 (!!!!!) teken van het beestje gehaald en zijn nageltjes geknipt. Gisteren heeft de dierenarts zijn oren helemaal uitgekuist, iets gegeven tegen de oorontsteking, onstekingsremmer ingespoten omdat hij een beetje mank pootje heeft, een pipetje tegen de vlooien (want daar had hij ook massa's van..) en daarnet terug gegaan voor een pipetje tegen de teken.

Vandaag was gelukkig al heel goed te merken dat hij zich al stukken beter voelde, afgelopen dagen bleef hij nog redelijk rustig als je met hem bezig was, maar vandaag is hij 1 brok energie! Heeft totaal geen interesse meer in aaitjes, rondspringen is veel leuker :p Ben blij om te zien dat hij zich beter voelt.

Hij is inderdaad redelijk mager, en je voelt al zen ribben goed zitten.. Hij heeft nu een goed gevulde bak met eten waarmee hij zich regelmatig volpropt. Met zijn eetlust is zeker niks mis dus ik vermoed dat hij snel weer op een beter gewicht zal komen :)

Voor de rest heb ik heel wat websites afgezocht naar zoekertjes en op een aantal ook zelf een berichtje geplaatst in de hoop dat er iemand op zoek is naar het beestje. Hopelijk heeft niemand hem gewoon afgezet .. :(

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Margiet » di aug 30, 2011 9:25 pm

Ik vrees dat het idd een "gedumpt" fretje bij is ....

Onze Opvang zit echt barstensvol, we zijn nog maar augustus, het echte, jaarlijkse "puppy-dumpen-seizoen" :evil: moet eigenlijk nog volop beginnen!! :bow:

Evelien, moest je inlichtingen ivm eten, opvoeding, zindelijkheidstraining enz ... willen en héél mss zelf al zo verliefd zijn op dat mormeltje ... bellen of langskomen voor alle nodige info mag altijd, hé!! ;)

(Al kan je met wat rondneuzen op de site en op het forum al heel wat te weten komen, natuurlijk!! :domhoog: )
Afbeelding

Myristica
Berichten: 0
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 10:17 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Myristica » di aug 30, 2011 9:58 pm

Dankjewel!
Ik weet niet of het echt nog een pup is, hij heeft al zijn volwassen tandjes al wel.. De DA vond het ook moeilijk om te zeggen hoe oud hij ongeveer kon zijn omdat zijn vacht er zo slecht uit ziet wat hem oud doet lijken, maar zijn gebit is nog heel goed wat zou wijzen op een redelijk jonge.
Hoe wreed dat er jaarlijks zoveel pups gedumpt worden!! :x

Ik ben idd helemaal verliefd aant worden op het beestje, ik kan hem tijdelijk wel opvangen, maar zou op korte termijn toch een ander onderkomen moeten vinden. Ik woon nog bij mijn ouders en die zien nog een diertje erbij niet echt zitten. We wonen niet zo heel groot en hebben al een hond, kat, konijn en kippen. En aangezien hij niet gecastreerd is klagen ze buiten plaatsgebrek momenteel ook over geuroverlast :P

Ik ga zeker verder rondsnuffelen om wat meer te weten te komen over de verzorging :)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Margiet » di aug 30, 2011 10:31 pm

We gaan eens even "Forumdoktertje" spelen, Evelien ... :p

Niet blozen :oops: , ;) gewoon dat kereltje (volgens mij een pup voor zover ik zien kan) omdraaien ... Zie je al duidelijk van welk geslacht hij is of is het nog in een beginnend (klein) stadium?? :D Ik denk echt niet dat je al "veel" zal vinden ...

Wat dat stinken betreft, ik betwijfel dus ook sterk dat dat al te maken heeft met de hormoontjes. Volgens mij is het feit dat hij ondervoed is en nu ineens voldoende eten krijgt, al één oorzaak van die felle geur. Tweede reden kan het soort voeding zijn waarop hij gestaan heeft, zowel bij zijn eerdere baasjes als tijdens zijn verblijf buiten. Derde mogelijke oorzaak naar de toekomst toe : hij krijgt voldoende eten maar mss niet de echte juiste voeding voor hem om alles uit te halen wat zijn lijfje nodig heeft ... Hiermee bedoel ik dus dat ik geen idee heb van wat jij hem geeft, (nat) kattenvoer en vis zorgen voor extra geurhinder. Wel voornamelijk in de bak, maar ik vind ook dat de fret zelf er onaangenamer van ruikt.

En dan de hoofdreden van zijn onaangenaam geurtje nu zal die behandeling tegen teken wel zijn, dat ruikt BAH !!! xp

Een proper gehouden pup (kooi, bak, dekentjes) op gezonde voeding ruikt echt niet onaangenaam, mag je zelfs amper ruiken. En van zodra hij "stinken" gaat kan hij perfect gecastreerd of kan er een implantaat geplaatst, maar ik betwijfel toch of dat "stinken" vóór oktober/november/december al het geval gaat zijn ... ;)

Zo één fretseltje, zelfs 2 fretseltjes, dat neemt nu toch echt geen plaats in?? :p
Afbeelding

Myristica
Berichten: 0
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 10:17 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Myristica » di aug 30, 2011 11:08 pm

Nou.. aangezien het een beetje aan de kleine kant was heb ik eerst nog getwijfeld aan het geslacht en eventuele castratie, maar het zal gewoon nog niet volgroeid zijn :P héhé

Momenteel krijgt hij harde vleesbrokken, ik heb toen gewoon het eerste gekocht wat ik zo snel kon vinden. Door de overschakeling van voeding had hij wel een beetje last van zijn buik inderdaad, maar dat was vandaag al weer beter. Ik had geen id of hij een hapje van het natvoer van de hond/kat mocht hebben en heb het hem voor de zekerheid nog niet gegeven.

Al die vloeistofkes voor het ongedierte dat nu op de fret hangen helpen ook niet echt nee, haha. De DA had gezegd dat ik hem over 4 dagen mocht wassen, dus dan gaat hij zijn eerste badje krijgen :D

Ik heb tot hiertoe nog geen id of hij al zindelijk is gemaakt of niet. Ik heb geen frettentoilet, en als er snel iemand zich zou melden is het een beetje onozel om dat aan te schaffen. Ik heb geprobeert een bakje met beukenschors in zijn poephoekje te zetten, maar hij jdenkt volgens mij dat dat voor zijn amusement is ipv behoeftes in te doen.. ik wou er kattebakzand in doen, maar dat hebben we niet aangezien onze kat niet meer op haar bak wilt gaan sinds ze dag en nacht naar buiten kan/mag.

Al was er geen plaats voor 2 fretseltjes zou ik er wel plaats voor maken! :P Helaas is die beslissing niet aan mij en zal ik moeten afwachten of het hartje van men ouders ook niet gaat smelten voor het leuke beestje. Voorlopig is het zoeken naar een ander baasje.. :(

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Margiet » di aug 30, 2011 11:26 pm

Al was er geen plaats voor 2 fretseltjes zou ik er wel plaats voor maken! :P Helaas is die beslissing niet aan mij en zal ik moeten afwachten of het hartje van men ouders ook niet gaat smelten voor het leuke beestje. Voorlopig is het zoeken naar een ander baasje.. :(
En vanwaar ben je??? ;) Ik zal eens komen helpen ... :p :p :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor a3ke » wo aug 31, 2011 6:35 am

Als Margiet je ouders niet kan overhalen is er eventueel hier in de opvang vanaf 3 september 1 kooi die eindelijk vrij komt ...

In ieder geval al veel respect voor de enorm goede zorgen die je het sukkeltje geeft !
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Myristica
Berichten: 0
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 10:17 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Myristica » wo aug 31, 2011 11:04 am

Ik denk dat ik een beetje te ver woon om "even" langs te komen :P Ik ben van Brecht :P

Heel fijn om te horen dat jij hem eventueel wil opvangen a3ke! Wel jammer dat als er eindelijk is een kooi leeg komt te staan er alweer een ander opvangertje klaar staat.. :(

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Margiet » wo aug 31, 2011 11:41 am

Davy, er zijn er waarschijnlijk nog 2 bij op komst, ook pups!! :(

Ik laat het straks horen, heb nu absoluut niks en nada tijd!! xp
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor jeanine » wo aug 31, 2011 6:56 pm

In ieder geval al veel respect voor de enorm goede zorgen die je het sukkeltje geeft
Idem hier, fijn dat je om zijn welzijn bekommert. De opvang is altijd te klein om alle sukkeltjes te kunnen helpen, gelukkig zijn er mensen zoals jullie. :domhoog:
Afbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor a3ke » wo aug 31, 2011 9:51 pm

Davy, er zijn er waarschijnlijk nog 2 bij op komst, ook pups!! :(

Ik laat het straks horen, heb nu absoluut niks en nada tijd!! xp
Kooi is groot genoeg voor 3 :p

Kunnen ze ineens met elkaar leren omgaan :)
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Myristica
Berichten: 0
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 10:17 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Myristica » wo aug 31, 2011 10:01 pm

Dit is het fretje vandaag:
Afbeelding
Afbeelding

Hij ziet er al veel beter uit, niet?

En hij heeft ook even in de tuin mogen spelen :D
Afbeelding

Helaas is zijn tijdelijk hok door men ouders verbannen naar de garage vanwege de geur :(

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor nielsvl » wo aug 31, 2011 10:11 pm

Kan je er eens wat meer belichtte foto's van nemen? in profiel en vooraanzicht...

"speciale kleur" fretjes worden minder losgelaten dan gewone, en er leeft een bloedverwant met ongeveer dezelfde kenmerken als jouw vondeling vrij in de natuur ;) In wat voor gebied heb je hem gevonden? Hij heeft nog nooit proberen bijten?

Myristica
Berichten: 0
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 10:17 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Myristica » wo aug 31, 2011 10:36 pm

Ik zal morgen een betere foto maken :)
Ik ben heel zeker dat het geen wild dier is ze. Hij is echt heel tam en is zeker contact mensen gewoon. Hij bijt niet, blaast niet, is ook zeker niet schuchter. Ik heb hem ook niet moeten vangen, hij kwam zo in men armen gelopen..
Komt deze kleur bij fretjes niet vaak voor?

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor nielsvl » wo aug 31, 2011 10:44 pm

Dat zwart wordt er sinds enige jaren ingekweekt, maar wordt nog altijd aan hogere prijzen verkocht. Wildkleur en albino's worden het meest in dierenwinkels verkocht. Mensen halen daar een dier in huis voor 20 euro, maar worden niet ingelicht (of het interesseert hun gewoon niet) over de kosten achteraf. Dat zijn ook de fretten zonder opvoeding, te vroeg van de moeder weggehaald etc, die het eerst op straat belanden.

De rammen zijn blijkbaar vroeg bronstig dit jaar, mensen weten niet dat castratie dit verhelpt, dus vliegt het beest op straat. Vanaf nieuwjaar zijn dan de loopse moeren aan de beurt... "Want allee, een fretje, dat leeft toch ook in't wild" :roll:

Myristica
Berichten: 0
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 10:17 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Myristica » wo aug 31, 2011 10:59 pm

Ja wadde :(

Echt zwart is zijn vacht niet, maar donkerbruinig met een donkerdere staart.
Misschien dat het op deze foto duidelijker is :
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor nielsvl » wo aug 31, 2011 11:07 pm

Op foto's lijkt het er toch wel op, maar dat is niet zomaar te zeggen... De bouw van zijn hoofd lijkt wel iets meer op een fret, maar toch...

Je ziet wel, laat hem eerst maar wat bijkomen ;)

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor Saantje » wo aug 31, 2011 11:13 pm

Er zaten verschillende Dark sable's in dierenwinkels, de kleur is blijkbaar dit jaar veel voorkomend...
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor nielsvl » do sep 01, 2011 8:42 am

Als ik de foto's bekijk is dat helemaal geen black sable... Bij sable zie je sowieso een masker en hebben de poten een iets donkere kleur dan de rest van het lijf, hier zie je enkel de "wenkbrauwen" (de halve geel/witte maantjes boven de ogen)...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Fretje gevonden (mannetje) in Brecht

Berichtdoor jeanine » do sep 01, 2011 9:54 am

Myristica, dat beestje begint er goed uit te zien :domhoog:
Kan je inderdaad wat meer uitleg geven waar je het gevonden hebt en ook hoe het zich gedraagt. Loopt het fretje midden door de kamer of heeft het de neiging om langs de muren te lopen en angstvallig het midden te vermijden. Doet het aanstalten om te bijten of is het echt goed handtam en laat het zich goed opnemen. Is het nieuwsgierig of eerder schuchter. Belangrijk om te weten of je niet per toeval een er op gelijkende wilde soortgenoot in huis krijgt. Al denk ik niet dat je die een halstertje zou kunnen omdoen om hem uit te laten midden een grasveld. ;)
Dat het beestje in de garage verblijft is op zich geen probleem, je laat hem toch uit zie ik. ;)
Afbeelding


Terug naar “Lost and Found (verloren/gevonden fretjes)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten