angora, ja of neen?

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
HERMELINDIS
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 4:45 am
Locatie: Onze Lieve vrouw waver

angora, ja of neen?

Berichtdoor HERMELINDIS » di jul 20, 2010 12:45 am

Ik zou nu eens graag weten hoe het eigenlijk zit met deze beestjes.
Ik vind ze super mooi en schattig, maaaaaaar zijn ze ook wel gezond en is het verantwoord? :wub:
Of is het weer enkel omdat wij ze zo leuker vinden en zien ze er eigenlijk vanaf min of meer. :s
Ik stel de vraag hier omdat ik zowel pro's als contra's vind op het net de éne zegt het is oke en er is niets mis met ze.
De andere zegt dan weer dat het onnatuurlijk is en ze er door meer/sneller ziek worden en gedragsproblemen hebben. :shock:
Klopt dit of is het enkel bij een paar gevallen zo en hangt het af van de kweker of is het spelen met geluk en hopen dat je de loto wint? :roll:
Wat is nu echt het verschil tussen de twee soorten, buiten de vacht.
En is er een verschil in de verzorging,huisvesting, voeding, opvoeding dat ze nodig hebben.
Ik weet het het zijn weer vellen vragen en ja ik vind wel info op het net maar wou toch ook hier eens naar de meningen en ervaringen polsen. :hammer:
Voor ik mijn pup had wou ik ook een angora maar dit heb ik niet gedaan omwille van de contra's die ik vond op het net. :oops: :oops:
Ik wil een gezond, lief fretje dat goed in zijn vel zit en de rest komt op de tweede plaats. :D
Zo ik hoop mss hier wat wijzer te worden en wat meer te weten voor mijn volgende aankoop( nog niet voor direct). :wub: :rol: :rol:

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: angora, ja of neen?

Berichtdoor Margiet » di jul 20, 2010 4:50 am

Zo, toch nog hier geraakt, na mijne uitleg op FB!! ;)

Eerst en vooral ga ik zeggen dat "angora-fretten" ineens een rage werden enkel jaren terug, net als al die "zwarte spookjes" en net zoals er nu alweer een nieuwe kleur in de gratie lijkt te zijn in Nederland. Alles wat een rage wordt, wordt overkweekt, de vraag stijgt, het aanbod ook, de ellende is begonnen. Net zoals bij honden bv (cfr die heerlijke 101 Dalmatiërs!!) is het op die manier binnen de kortste tijd om zeep en krijgt die kleur of soort een slechte naam! :hammer:

Ik had mijn Dalmatiër enkele jaren voor de film, geweldig beest, braaf, mooi en gezond. Mijn eerste angora-pup kreeg ik van Theis net toen het in Nederland populair begon te worden, van een kweekster (Daniela dus), die gelukkig verantwoord kweken boven alles blijft zetten. Theis kocht zich BamBam, ik kreeg Kiara en Theis vertrok richting Spanje, zijn pupje en zijn volwassen moertje thuis op logé latend!! Wel, qua karakter viel ik met BamBam dadelijk in de prijzen!! Idd een pup die véél moeilijker was dan alle pups die ik tot dan ooit gehad had, maar de fout lag, zo bleek in de loop van de weken, vooral bij mij. Het zijn zo mogelijk nog grotere kinderen dan andere pups, ze spoken zo mogelijk ook nog wat meer uit :p , maar anderzijds genieten ze, hoe jong ook, ook veel sneller van rustige knuffelmomenten en haten ze straffen!! Ik had dat opgemerkt bij Bammeke dus en hoor nu van Daniela, 3 jaar later, dat zij compleet nooit straft!! Ze leert die deugnieten al die "stoute" streken wel af, maar op de manier dat ik het zelf ook doe, nooit op de strafmanier die anderen aanraden. Maar dat moet iedereen voor zich uitmaken, eens je een angora-pup in huis gehad hebt, zie je snel genoeg of iets helpt of niet.

Ondertussen is Kiara jammer genoeg overleden, ik mis die kleine meid nog elke dag, het was echt de meest aandoenlijke fret die ik ooit gekend heb. De hele Fretten-Ark, iedereen die haar kende, was zot van ons muis, immer goed gezind en speels en altijd even lief. Ja, ze was doof, maar dat blijkt ondertussen niet aan het angora-feit gelegen te hebben, maar weer meer eigen te zijn aan de kleur die ze had. Onze Turbo is kortharig, zelfde "kleur" en net zo doof!! ;) Kiara is niet overleden aan gezondheidsproblemen maar heeft een verkeerde val in huis gemaakt met alle gevolgen vandien. Als je dat dan, zoals sommigen willen doen, als bewijs wil zien dat ze minder oud worden, krijg je idd de theorie van "kwetsbaarder" bevestigd. Maar ik kan je verzekeren, ze was kerngezond tot de dag dat ze die val maakte, heeft nooit wat gemankeerd en is de reden dat ik nu zo overtuigd ben dat angora's echt wel anders zijn dan "korthaar"-fretsels!! :p

Zoals ik je op Fb al zei, met kweken heb je echter meer problemen met angora-fretten dan met korthaar-fretten. Een angora-fret kan zelden of nooit haar nestje alleen groot krijgen, je moet zorgen dat er 1 of best zelfs 2 korthaar-fretten zijn die gelijkertijd de opvoeding en de verzorging kunnen overnemen. Als alles goed loopt, mag hier volgend jaar de eerste angora-fret gedekt worden, ik heb 2 korthaartjes die gelijk gedekt worden om desnoods na een schijnzwangerschap, mee te helpen. Ik heb nu ondertussen ook Yuca, een angoraatje, ons Pluis en Archie "meegemaakt", de karaktertrekjes heb ik onder de knie ;) , maar het kweken met een angora ... ik ben blij dat Daniela me bijstaat met raad en daad want ik ben er even bang voor als voor het eerste nestje dat ik gehad heb bij ons Nouky. Je weet wel verstandelijk dat je de natuur zijn gang moet laten gaan, maar toch, pups afgeven is echt niet leuk! Ik kan ook besluiten het niet te doen, natuurlijk, maar ze zijn toch zóóó lief!! :D

Qua verzorging heeft een angora-fret amper meer nodig dan een gewoon fretje, hoor, alleen bij BamBam moet ik er af en toe op letten dat madam haren "achterkant" proper is, die loopt nogal graag heel snel de bak uit en vergeet dan "de poets"!! Maar voor de rest heb ik nog geen seconde meer werk gehad aan die sloebers, hun vacht is echt niet moeilijker. In de lente ruiven ze langere haren ja, maar méér dan bij een korthaar is het ook niet, alleen vallen de haren iets meer op omdat ze langer zijn dus. Theis heeft zo de onhebbelijke gewoonte BamBam te "plukken" in de lente :p , dan gaat hij even met haar de tuin in en plukt die borstelmuis, zodat alleen de kortere zomervacht blijft zitten. Mss makkelijker en sneller dan de "gewone" manier, maar ik vind die lange haren zo schattig, ik hou haar liever zolang mogelijk "op lengte"!! :rol:

Maar om het hele gezondheidsprobleem nu in een notendop samen te vatten, als je alles wat mooi is, zomaar laat kweken, zonder naar afkomst, problemen, karakter enz... te kijken, krijg je uiteindelijk altijd zwakkere (en/of agressievere) resultaten. Twee korthaarfretjes met problemen geven ook pups met problemen, twee gezonde angora-fretten (of zoals hier korthaar x angora) hebben dus evenveel kans als 2 gewone gezonde fretten op gezonde pups! Zoals je zelf zegt : heel veel hangt af van de kweker en een portie geluk speelt altijd mee, ook bij de mensenbaby's!!

Ons Cayenne is op visite bij een pracht van een DEW-angora, ik hou je op de hoogte!! ;)
Afbeelding

HERMELINDIS
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 4:45 am
Locatie: Onze Lieve vrouw waver

Re: angora, ja of neen?

Berichtdoor HERMELINDIS » di jul 20, 2010 6:57 am

eventjes nog margit hoe straf jij dan ? Want de strafmethoden lijkt hier ook niet te werken (zowel het blazen als de tik niet). :oops: :oops:
Ons jitse word er enkel kwaad van en gaat blazen naar me, en ons spooky word er zo zot als een achterdeur van en denkt enkel nog aanh ja die wil speeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelen jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeji *zucht niet dus*. :evil: :evil:
Al vast bedank voor de info en hoe bedoel je moeilijker als pup enkel kwa frettenkwaad uithalen of ook kwa bijten en luister?.
En hoe komt dat ze de pups niet zelf kunnen groot brengen?. Waarom hebben ze geen melk genoeg? :o :o
Lol voel me nu ook terug een kleuter die in zijn waarom fase zit. :hammer: xp :p

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: angora, ja of neen?

Berichtdoor Margiet » di jul 20, 2010 11:27 am

Op alle "waaroms" heb ik ook nog geen antwoord, hoor, maar ik heb me laten vertellen dat de moertjes vaak geen melk hebben of melk die veel te weinig voedingsstoffen zou bevatten. Ook het moederinstinct zou bij hen niet zo aanwezig zijn, maar als ik zie hoe lief die angora's hier met de pups omgaan, vraag ik me toch af of je dat veralgemenen kan. Waarom die moedermelk niet oké is, is me ook nog niet duidelijk, maar dat probleem zal ongetwijfeld wel ergens ontstaan zijn bij het kweken op angora's, waarbij sommige belangrijke eigenschappen aan de kant geschoven werden, opdat er toch maar die bepaalde soort van zou komen.

Er zijn zo ook meldingen van angora's met ademhalingsproblemen omdat ze allemaal een "varkensneusje" hebben, soms met haartjes in de neus, maar daar heb ik ook nog niks van gemerkt. Net zomin als van het extra haarballenprobleem. Ze hebben mss wel langere haren, maar anderzijds zit er geen ondervacht, ik heb hier tot nu toe toch nog nooit iets van problemen op dat gebied meegemaakt.

Moeilijker als pup is relatief, hoor, als je er al eentje gehad hebt, herken je die streken ook dadelijk, ze doen gewoon nog wat meer alsof je één of ander onverstaanbaar taaltje spreekt, als ze al willen horen dàt je iets zegt!! Ze zijn net een tikkeltje koppiger en houden het vooral iets langer vol dan andere pups en net als je denkt "yep, ze hebben het begrepen", beginnen ze nog eens helemaal opnieuw. Als je dan echter je been stijf kan houden, win je al snel "de strijd" en heb je er voor de komende jaren een heerlijk beestje aan.

En straffen? Ik blijf het hoofdzakelijk met mijn toon doen en vooral bij pups maak ik dat ik hen de kans tot bijten zo vaak mogelijk ontneem. Eens als ze doorhebben dat jij reageert op dat bijten, vind ik het "afleren" moeilijker worden, dan moet je idd al iets "doen", maar zolang je hen de kans tot bijten niet geeft, kan je knuffelen en spelen en leren ze dat je handen fijn zijn en niet om in te bijten. Hier hebben de pups (ook de niet-angora's hoor), van het moment dat ze de tandjes gebruikten een "nee" te horen gekregen op een onaangename toon, begeleid door een licht blazen op hun snoet. Voor de meesten bleek dit genoeg en moet ik nu al niets meer zeggen of doen, ze zijn net 7 weken. Eén van de korthaartjes (het pupje dat verkocht is) beet echter op 5 weken zo hard in mijn vinger dat ik even storm op haar snoet veroorzaakt heb, waardoor ze blijkbaar zo erg schrok dat ze nu de braafste is van allemaal!! ;) Het spelend bijten mogen ze ook nog steeds niet, maar nee zeggen volstaat, dus als je maar vroeg genoeg begint met die hulpmiddeltjes, zijn de problemen al even snel van de baan. Ook daarom dat er gezegd wordt dat een goede kweker belangrijk is, in pups moet je massa's tijd steken, de opvoeding begint echt niet pas na 8 weken als ze daar weg mogen, hoor. Ik ben allang bezig met wat mag en niet mag, ik hoop dan ook dat ze bij hun toekomstige baasjes al behoorlijk braaf kunnen starten.

Als hier een fret (pup of volwassen) binnenkwam en bleef bijten, heb ik altijd volgehouden met dezelfde "straf". Dat blazen dus eventueel en anders en vooral mijn toon. Laten merken dat ik boos ben, niet meer willen spelen en hen gewoon negeren tot ze braaf waren. Bij het in voeten bijten blijf ik 100x nee zeggen en zet hen weg van mijn voeten, een metertje verder en idd, dat kan soms wel enkele uurtjes in beslag nemen. Moet wel zeggen dat ik met opzet op mijn blote voeten loop dan, zodat ze ook effectief kunnen komen happen en ik hen zo kan zeggen dat ik dat niet wil. Zelfs een dove fret zoals Turbo krijgt het wel door, hoor, als je hem desnoods 100x na mekaar van je weg zet. :p

Veel tijd, veel geduld en volhouden samen met veel liefde en je krijgt van praktisch elke fret een brave fret. Hen in de eerste plaats leren dat handen fijn zijn, geen instrumenten die straffen, maar 2 dingen die je knuffelen kunnen, pakken kunnen, snoepjes kunnen geven en vooral beschermen, ik denk dat dat zowat het allerbelangrijkste is. Ze moeten je volledig vertrouwen kunnen, pas dan kan je zeggen dat jouw deel van de opvoeding geslaagd is. :domhoog:
Afbeelding

Gebruikersavatar
tessyke
Berichten: 9
Lid geworden op: di dec 29, 2009 10:58 pm

Re: angora, ja of neen?

Berichtdoor tessyke » di jul 20, 2010 12:52 pm

met angora's moet je geluk hebben dat je een gezonde te pakken krijgt en dit weet je niet van te voren.
Wij hebben een angora gehad die 11 jaar is geworden maar onze laatste lag op 2 jaar zonder reden dood in zijn hok.

Fokken met angora's lijkt mij toch riskant, zoals Margit al zei maken ze niet genoeg melk aan.
De meeste pups worden dan ook in een gewone nest gelegd zodat zij van een kortharig fretje melk krijgen.

owja en angora's zijn dondersteentjes :p
Ze steken vanalles uit en leren niet van de 1ste 100 keer, en daarna zullen ze wss nog niet geleerd zijn.
Deze diertjes moet je blijven opvoeden tot ze oud en versleten zijn :king:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: angora, ja of neen?

Berichtdoor jeanine » di jul 20, 2010 1:40 pm

Moet wel zeggen dat ik met opzet op mijn blote voeten loop
Mijn ervaring met kortharige fretten is dat ze vlugger in een kous of pantoffel happen dan blote voeten. Dat bloot lijkt beter op het vlees van baasje, daar mag je niet in bijten ;)
Op angora en heel speciale kleurtjes heb ik het niet bekeken. Niet dat ze niet mooi of lief zouden zijn, in tegen deel, maar in mijn ogen fok je dan op afwijkingen ipv de norm. Wat de melk betreft denk ik persoonlijk dat moeder natuur hier een vinger wijzing geeft. Afwijkingen niet doorgeven door de jongen niet te kunnen voeden ;) Net hier gaat de mens weer ingrijpen met een ander moertje om dit tot een goed einde te brengen. Gewoon omdat de mens hier weer wat anders wil dan anderen hebben :( Mijn gedacht is laat moeder natuur maar doen, die weet het best ;) Ik maak me stilaan wat zorgen over de natuurlijke fret en hun voortbestaan :cry:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: angora, ja of neen?

Berichtdoor Margiet » wo jul 21, 2010 12:08 am

met angora's moet je geluk hebben dat je een gezonde te pakken krijgt en dit weet je niet van te voren.
Wij hebben een angora gehad die 11 jaar is geworden maar onze laatste lag op 2 jaar zonder reden dood in zijn hok.
Dat is voor elk beestje zo, hoor, in dit speciaal geval ook voor kortharige fretten. Overkweekte fretten of fretten met een aangeboren afwijking kan je altijd treffen. Wij hadden ooit een Koningspoedel, aangekocht bij een erkende en zeer goede kweker en ze stierf aan 2,5 jaar aan bloedkanker. Een Koningspoedel haalt anders makkelijk 13 tot 15jaar.
owja en angora's zijn dondersteentjes :p
Ze steken vanalles uit en leren niet van de 1ste 100 keer, en daarna zullen ze wss nog niet geleerd zijn.
Het zijn idd dondersteentjes, maar uiteindelijk weten ze zeker even goed wat mag en wat niet, hoor, ze blijven mss alleen wat liever en langer uitdagen!! ;) Maar dat "nooit geleerd zijn" is toch eigenlijk ook wel typisch "Fret" in 't algemeen, niet?? :rol:
Moet wel zeggen dat ik met opzet op mijn blote voeten loop


Mijn ervaring met kortharige fretten is dat ze vlugger in een kous of pantoffel happen dan blote voeten. Dat bloot lijkt beter op het vlees van baasje, daar mag je niet in bijten ;)

Aparte "studie", dat moet gezegd!! :p Hier is maar ene sokkenbijter (ons Domino) en al de rest vindt/vond blote voeten zeker zo interessant!! ;)

Op angora en heel speciale kleurtjes heb ik het niet bekeken. Niet dat ze niet mooi of lief zouden zijn, in tegen deel, maar in mijn ogen fok je dan op afwijkingen ipv de norm. Wat de melk betreft denk ik persoonlijk dat moeder natuur hier een vinger wijzing geeft. Afwijkingen niet doorgeven door de jongen niet te kunnen voeden ;) Net hier gaat de mens weer ingrijpen met een ander moertje om dit tot een goed einde te brengen. Gewoon omdat de mens hier weer wat anders wil dan anderen hebben :( Mijn gedacht is laat moeder natuur maar doen, die weet het best ;) Ik maak me stilaan wat zorgen over de natuurlijke fret en hun voortbestaan :cry:
Moeder Natuur?? Heeft de mens "de fret" op zich al niet "onnatuurlijk" gemaakt dan?? Anders zou hij zich bv buiten best redden, als hij nog zo natuurlijk was, denk ik.

En ja, de mens grijpt vaak in, veel te vaak en heel dikwijls ook in 't nadeel van de dieren zelf, maar dan moeten heel wat rassen en soorten niet verder gekweekt worden, zowel bij de fret, de hond, de vogel, de vis, de kat .....
Afbeelding

HERMELINDIS
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 25, 2010 4:45 am
Locatie: Onze Lieve vrouw waver

Re: angora, ja of neen?

Berichtdoor HERMELINDIS » wo jul 21, 2010 1:12 am

Moeder Natuur?? Heeft de mens "de fret" op zich al niet "onnatuurlijk" gemaakt dan?? Anders zou hij zich bv buiten best redden, als hij nog zo natuurlijk was, denk ik.
En ja, de mens grijpt vaak in, veel te vaak en heel dikwijls ook in 't nadeel van de dieren zelf, maar dan moeten heel wat rassen en soorten niet verder gekweekt worden, zowel bij de fret, de hond, de vogel, de vis, de kat .....
Hier geef ik je volledig gelijk in margit.
Maar is het dan niet aan ons als fretten liefhebbers om het ras toch zo natuurlijk mogelijk te houden? :oops: :oops:
Is het niet een beetje zoals met beestjes in een dierenwinkel zolang mensen ze blijven kopen zal er het aanbod zijn.
En hoe meer vraag er is naar beestjes die anders zijn dan de andere hoe meer er gekruist en geprobeerd zal worden niet? :|
Begrijp me niet verkeerd ik vind de angora een pracht van een soort zowel bij de fret als bij de kat,konijn... :wub: :wub: :wub:
Maar het belangrijkste zijn de beestje zelf toch. :bow:
En niet wat wij mooi vinden. :hammer: :hammer:
Ik vind die katen en honden met een platte snoet ook zeer schattig maar is dit nog gezond zo bijna geen neus meer hebben? :o :o
Ieder bepaalt voor zich zelf wat wel en niet kan natuurlijk he. Maar voor mij gaat de gezondheid van het diertje voor en als het zou afzien omdat ik wil dat het er anders uitziet hmmmmm :shock:
Dan denk ik dat er iets fout is. Denk ondertussen maar aan die arme hondjes waar de oren bij geknipt worden of de staar word ingekort enkel omdat wij dit mooier/ makkelijker vinden. :evil: :evil: :evil:
Dus zolang het diertje zelf er niet onder lijd dan kan het voor mij allemaal.
En dat is wat ik moest weten. :)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: angora, ja of neen?

Berichtdoor Margiet » wo jul 21, 2010 5:18 am

Tja, ik heb niet de indruk dat de angoraatjes die ik ken lijden onder hun angora-zijn, hoor, ze zijn zeker zo happy, speels, actief en ondeugend als de kortharige soortgenootjes. En idd, er zijn bepaalde dingen waar de mens beter vanaf blijft, ik heb bij ons Cacha ook gezocht naar een pers (de chinchilla-pers) met een minder plat neusje, zij heeft er tot nu toe ook geen extra last van. Dat zijn idd aanpassingen waarbij het goed van het dier niet meer voorop staat, maar ik denk niet dat je dat van angora-fretten zeggen kan. Ik heb toch nog nooit een studie gezien of gehoord waarbij duidelijk aangetoond wordt dat een angora-fret minder levenskansen heeft dan een korthaar, ongezonder zou zijn of sneller zou sterven, anders zweeg ik hier bij deze.

Maar dat aanpassen van de mens bij de hond bv, begon niet bij het veranderen van het uiterlijk van de hond, maar begon bij het tam en afhankelijk van ons maken van de wolf. Een hond komt in de natuur ook niet voor hoor, die hebben wij ook op ons geweten, net als "de kat" en de fret dus.

Je kan zeggen dat we er ons moeten buitenhouden, maar tot welk stadium wil je dan terug? Ook tot de tijd van lang genoeg, op gewone natuurlijke manier zwanger, zonder couveuse of hulpmiddelen indien nodig bij baby's?? Als je vroeger niet zelf kon voeden, kon je ook niet naar de apotheek voor poedermelk, stierf je kind ook, is dat dan "de natuurlijke selectie"? Lijkt me niet bepaald juist als de moeder om één of andere reden zonder melk zit, dat het kind daarom moet sterven. Wat blijkbaar ook de mening is van de mens van tegenwoordig, anders zouden ze al die alternatieven niet gevonden hebben, dan hadden ze het gewoon gelaten bij "tja, de wil van de natuur".

Gin was ziek, had een blaasontsteking en doordat ze zo vaak op de bak moest en zelf geen rust vond, bleven er 6 hongerige pups achter. Had ik dan niet moeten ingrijpen, gewoon moeten toekijken hoe die 6 van honger omkwamen, omdat ze de pech hadden bij een mama geboren te zijn die met een blaasontsteking zat?

In veel heb je gelijk, we moeten onze grenzen kennen, moeten niet willen doorkweken ten koste van alles, maar zolang het bij angora's niet duidelijk bewezen is dat ze ongezonder zijn, zie ik er geen graten in. De mens zorgt er ook voor dat KI, IVF enzo bestaat voor zijn eigen soort, moeders die via de normale weg geen kinderen kunnen krijgen worden zo ook geholpen en daar lijkt me niet half zo 'n drama van gemaakt te worden. Dat vindt iedereen normaal tegenwoordig en is volgens mij ook geen probleem zolang het niet ten koste van de gezondheid van zo 'n baby gaat.

Waar leg je de lat of trek je de grens? Daar waar het ongezond wordt, hoort er gestopt te worden, volledig akkoord, maar zoals ik al zei, dan wil ik ook de bewijzen hiervan zien, gebaseerd op jaren van testen en controles bij beide fretten en niet zomaar aannnemen wat verondersteld wordt. Hoe vaak hebben we de opmerking of de vraag "Albino's zijn zwakker, zeggen ze", al op ons forum gelezen?? Ook nonsens, enkel in de natuur zal een albino-dier meer opvallen en sneller ten prooi vallen aan anderen, maar dat heeft niets te maken met de gezondheid van de albino zelf, hé?

Ik geef je dus groot gelijk als er te ver wordt gegaan, een chihuahua is nog zeer weinig natuurlijk en toch, zolang het op een gezonde en verstandige manier gebeurt, is er niet veel over te zeggen, denk ik.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: angora, ja of neen?

Berichtdoor daikiri » wo jul 21, 2010 4:45 pm

hey
heb ooit ook nog angora's had en gekweekt(Tsumani en tyfoon), kort gezegd dikke miserie
Ze zijn zoooo mooi maar zo ongezond...
kweken gaat dus moeilijk pups vinden tepels moeilijker met lang haar dus dat werd buikje scheren(soms)
mama had eten te kort of zelfs geen (extra moertje)
pups kwijt geraken(te weinig eten)
en den de vowasseneTy moeten afgeven op 2jaar en 7 maand( s'morgens ok s'avonds dood in kooi, slagader gebroken)
enkele maanden haar mama( lymfoom) die amper 5 was en dan der tussen ook nog de papa(dood door? en een vriendin Roxy( dood in kooi)
allemaal geen 3 jaar...
nooit zal ik nog een angora kopen of kweken te veel verdriet omdat ze te vroeg moeten sterven
enkel echte angora's hebben haar op de neus...let dus op
met spijt in het hart geen ango's meer voor mij...
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Re: angora, ja of neen?

Berichtdoor Angelke » wo jul 21, 2010 8:08 pm

hey

en den de vowasseneTy moeten afgeven op 2jaar en 7 maand( s'morgens ok s'avonds dood in kooi, slagader gebroken)
enkele maanden haar mama( lymfoom) die amper 5 was en dan der tussen ook nog de papa(dood door? en een vriendin Roxy( dood in kooi)
allemaal geen 3 jaar...
nooit zal ik nog een angora kopen of kweken te veel verdriet omdat ze te vroeg moeten sterven
enkel echte angora's hebben haar op de neus...let dus op
met spijt in het hart geen ango's meer voor mij...
dai
Daar heb je het al dat was een zwakke lijn uit zijn eigen zie mama en papa ook vroeg gestorven....
Dat kan je even goed met een korthaar hebben..
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: angora, ja of neen?

Berichtdoor jeanine » wo jul 21, 2010 10:21 pm

angora-fret minder levenskansen heeft
Lijkt me niet bepaald juist als de moeder om één of andere reden zonder melk zit, dat het kind daarom moet sterven. Wat blijkbaar ook de mening is van de mens van tegenwoordig, anders zouden ze al die alternatieven niet gevonden hebben, dan hadden ze het gewoon gelaten bij "tja, de wil van de natuur".
Mijn idee hier is dat het toch wel vaker voorkomt bij de angora fretten dan bij de doorsnee mens , als je al een vergelijking wil maken. Met zo een moertje ben je bijna genoodzaakt om een reserve moeder ter beschikking te hebben bij elke dekking, daar zit volgens mij een groot verschil in.
Had ik dan niet moeten ingrijpen, gewoon moeten toekijken hoe die 6 van honger omkwamen, omdat ze de pech hadden bij een mama geboren te zijn die met een blaasontsteking zat?
Eenmaal je zo ver bent kan je de pups niet aan hun lot overlaten als de mogelijkheid bestaat om ze groot te krijgen. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: angora, ja of neen?

Berichtdoor daikiri » do jul 22, 2010 7:40 pm

idd Jeanine
Waren allebij dieren met goede lijn en stamboom
maja maakt niet meer uit
wat ik ook vin is dat ango's meer mensevrienden zijn en minder goed overeen komen met fretten.
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten