nieuwe eigenaars met vragen

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
miek
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:37 am

nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor miek » di aug 17, 2010 10:49 am

Hallo
Mijn vriend en ik hebben in een impulsieve bui 2 fretjes gekocht op de markt deze zondag.
we weten nog niets van hen zoals leeftijd en geslacht ( behalve dat het baby's zijn) maar we gaan deze week naar de dierenarts.
Het zijn echt grappige dieren zeg we zitten er soms wel uren naar te kijken zoveel energie.
Voor binnen hebben we een tamelijk grote kooi gekocht met fretten voer ( maar mensen zeggen mij dat katten eten ook goed is )
straks gaan we naar de winkel voor een katten bakje en wat speelgoed.
Zijn er nog dingen die een fret graag heeft?
we gaan ook kijken om een grote kooi te bouwen buiten.
Ik wil gewoon vragen aan iedereen om tips te geven daar we er echt nog niets van weten...
Hoe leren we hen het beste om niet te bijten en kan je het verschil zien tussen spelen en bijten?
Met het Belgische weer vraag ik mij af kunnen fretten tegen de koude of moeten zij binnen in de wintertijd?
Vanaf welke leeftijd beginnen zij dingen te begrijpen en kan je hen trainen voor het bijt gedrag enzo?
Alle tips en advies is welkom we gaan met veel liefde voor hen zorgen want e zijn hilarisch :-)
Vriendelijke groeten

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor a3ke » di aug 17, 2010 12:31 pm

In 1 zin : kom een frettenbabbel volgen op een speelmiddag , deze duurt minstens 4 uur en beantwoord al je vragen

je kan ook al beginnen met de website aandachtig te lezen , daar staan ook al 90 % van je vragen op

overige 10 % kan je gedeeltelijk hier ook op forum vinden maar uiteraard niet alles

ik zou zeggen , veel leesplezier eerst !

PS : vanwaar zijn jullie ?
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor jeanine » di aug 17, 2010 12:50 pm

Welkom op het forum

Mijn vriend en ik hebben in een impulsieve bui 2 fretjes gekocht op de markt deze zondag. Spijtig genoeg gebeurt dit dikwijls, hier proberen we mensen te overtuigen om niet op deze manier te handelen. Je hebt ze nu eenmaal dus kan je beter het beste er van maken. ;) Als je met vragen zit proberen we een antwoord te geven, dus hou je niet in.
Beginnen met frettenpups is zeker geen lachertje. Als ze al “handtam” zijn heb je een beetje voorsprong.

Wat heeft de fret echt nodig!
Medische zorgen,inentingen en castratie. Tijdig naar de dierenarts als je iets opmerkt. Liefst een met fret ervaren da.
Een fretveilige omgeving. Een fret komt op plaatsen waar je niet aan denkt en die gevaarlijk kunnen zijn. De fret is nieuwsgierig en wil elke spleet of toegang onderzoeken.
Aangepaste voeding, het katten eten dat jij bedoelt is niet geschikt voor de fret. De fret heeft aangepaste voeding nodig, kan je die niet vinden ga je best voor goede en verschillende merken kittenvoeding. Eukanuba, Royal Canin, Hill’s.
Dagelijks het drinkwater verversen.
Een slotvaste kooi, de fret is zeer vindingrijk en ontsnapt als het kan.
Rust, een fret slaapt ongeveer 20u. Als hij wakker is een baasje dat met hem speelt en goed toeziet of er geen gevaarlijke situatie’s zich voordoen is een noodzaak. Een val kan een gescheurde milt opleveren. Speelgoed, gaat vlug vervelen. Het liefst heeft de fret onbenullige zaken die vlot vervangen worden. Een kartonnen doos met gaten zijn ze al zoet mee.
Opvoeding, daar begin je mee zodra je de fret in handen krijgt. Bijten is niet toegestaan en moet op maat bestraft worden. Belonen bij goed gedrag is nog belangrijker. Je fret moet je leren vertrouwen, daar speel jij de grootste rol in door correct te handelen.
Respect van mens en dier is iets dat je niet kan afdwingen maar moet verdienen.
Een buiten kooi kan als dit tochtvrij, uit de zon en met isolatie is.
De fret kan tegen temperaturen van -5° tot laat ons zeggen +28° aan. Ga je onder of boven moet je beschermende maatregelen nemen.
Wat je zeker moet aankopen is een nagelschaartje( kleine vogels) Ten minste om de 2 weken moeten nageltjes bijgeknipt worden. Opletten voor het bloedvat! Doe je dit niet blijft het diertje overal aan haperen met alle gevolgen van dien.
Zo dat is het ongeveer in een notedop.
Straks zet ik hier wel links neer die de moeite zijn om door te nemen. Via de zoek functie op trefwoorden kom je ook al een heel eind verder.
Verder nog veel plezier en geluk met je fretseltjes.

http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... =15&t=8285 http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... =15&t=8270
http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... =15&t=8333 http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... =15&t=8353 http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... =15&t=8380 http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... =15&t=8398
http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... =14&t=4942 http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... =14&t=8245
Afbeelding

miek
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:37 am

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor miek » di aug 17, 2010 2:55 pm

Halloo
dank je voor de snelle reacties!
We zijn van Gent.wat zijn die speeldagen misschien?
Voor Jeanine het kopen was impulsief, maar met plezier hé we hebben onmiddellijk de bijhorende dingen gekocht zoals de grote kooi, eten ( speciaal voor de fret ) en de grond enzo.
Dus ze hebben geen reden tot klagen :-)
Voor de rest dank je wel voor de tips ga de links eens op het gemak bekijken.
vaccineren en castreren gaan we zeker laten doen.

Gebruikersavatar
stevenn
Donateur
Donateur
Berichten: 759
Lid geworden op: ma aug 04, 2008 9:22 am

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor stevenn » di aug 17, 2010 3:46 pm

wat bedoel je met de grond?
bodem bedekking?

fret kan gerust buiten gehouden worden (zoals bij mij) in de zomer staan ze buiten onder een afdak, in de winter verhuist het hok en al het tuinhuis in die verwarmd wordt tot 0°
zodat hun water niet bevriest.
en hierdoor moeten ze ook hun natuurlijke wissel door ook.
regelmatig verse lakans in het hok leggen is een must ook

owja dierenarts in je buurt: Vivianne Vanassche(ledenberg)
http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... =26&t=7647

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor Buda » di aug 17, 2010 4:28 pm

hey, ik ben ook van gent en had ook 'n puppytje als eerste fretje.
dit word geen makkie, maar als je doorzet komt het (normaal) wel goed.
ik heb nog 'n paar strubbelingetjes met m'n fretje :p
heb nog eentj dat als pupje kwam, iets ouder dan buda en deze is compleet tam echt 'n lieverd.
dus het zal afhangen van jou en het karaktertje en opvoeding van je fretjes :)

mijn dierenarts is inge thas in zwijnaarde.
ook 'n goeie.

veel succes en vooral plezier met je fretjes :)
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor nielsvl » di aug 17, 2010 6:24 pm

Op de website staan inderdaad alle belangrijke zaken die je moet weten...

Toch nog even de belangrijke zaken van hierboven herhalen:
Kooi voorzien van doeken, NIET met schaafsel. Fretten hebben heel gevoelige luchtwegen en gaan hierdoor snel een chronische allergie krijgen als ze op een slechte bodem zitten.
Kattenbak ook voorzien van niet klonterend, stofvrij grid (om dezelfde reden). Ik gebruik Yesterdays News (verkrijgbaar in 't Woefke in Ledeberg). Is wel vrij duur maar absorbeert goed en ruikt minder dan de alternatieven...

Een fret is een carnivoor. Zijn spijsverteringstelsel is hier volledig aan aangepast en zal dus weinig tot geen plantaardige stoffen verteren. Geef dus niet zomaar kattenbrokken, maar zorg inderdaad voor een degelijke frettenvoeding. Zoals jeanine al zei, hills kitten gemengd met degelijke frettenbrokken voldoet uitstekend. Een degelijk merk is bijvoorbeeld Totally Ferret (ook te koop in 't woefke), als ze nog jong zijn neem je best de baby.
Zorg dat je fret altijd brokken en water staan heeft, de spijsvertering van een fret is op ongeveer 4u doorlopen....

Vivianne van Assche is inderdaad een goeie dierenarts uit het genste. Je fret moet correct ingeent worden en zal na een jaar ook gecastreerd moeten worden (rammetjes voor de geur, moertjes omdat ze anders sterven).

Een pup onder normale omstandigheden opvoeden valt reuzegoed mee, er is immers al veel werk verricht bij de fokker. Fretten op de markt zijn echter een heel ander verhaal... Je weet nooit de exacte leeftijd. Een fret moet tot minimum 8 weken bij de moeder blijven, vooral die laatste 2 weken zijn van belang op vlak van opvoeding. Fretten die men verkoopt op markten en dierenwinkels zijn vaak (niet altijd) gefokt in landen als Tsjechie waar ze op 5 weken reeds van de moeder weggehaalt worden zodat ze minder kosten hebben en dat de fretten hier als lief-ogende puppies toekomen. Voor hetzelfde geld is je fret echter al 3 maand oud en geraakte hij niet verkocht... (Kunnen wij hier moeilijk zien op afstand).


Elke fret gaat bijten in het begin, hij gaat immers alles willen ontdekken met zijn tanden, en gaat ook naar andere dieren laten zien dat hij de baas is. Het is inderdaad belangrijk dat hij dat van in het begin afgeleerd krijgt (naar mensen toe). Wanneer je fret braaf is ga je hem belonen, wanneer hij iets doet dat je liever niet hebt kan je het negeren en wanneer hij iets doet dat niet mag ga je hem straffen. Straffen ga je altijd doen afhankelijk van hetgeen hij doet. Begin zo laag mogelijk, bvb door in zijn gezicht te blazen. Roep ook luid "Foei", later gaan ze dit associeren. Wanneer hij hier totaal geen gehoor aan neemt kan je je fret bij zijn nekvel opnemen en opnieuw blazen. Blijf ook je vinger aanbieden tot hij het niet meer doet. Als dit ook niet werkt kan je met je vinger een tik geven tegen de zijkant van de snuit (nooit recht op de neus).

Een fret opvoeden gaat niet vanzelf. Blijf consequent in je opvoeding (nog belangrijker dan bij een hond), wat vandaag niet mag mag morgen ook niet. Laat ook speelbijten niet toe, je fret kent die grens niet en vroeg of laat loopt dat ook fout.

Laat ze ook even wennen aan hun nieuwe omgeving zodat ze op hun gemak zijn. Als je nog vragen hebt stel ze gerust, als je heel onzeker bent of twijfeld mag je altijd eens langskomen...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor jeanine » di aug 17, 2010 6:31 pm

Miek, ook hier van Gent :)
Dat je de diertjes met plezier kocht trek ik niet in twijfel. Meestal in dierenwinkels en op markten krijg je niet de nodige info om het fretten houden op de juiste manier te doen. Ook weet je niet of er geen inteelt in het spel is. Zoals ik reeds zei, niet de beste keuze ;) Ik ben al blij dat je zo vlug de weg naar hier vond :) http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... =10&t=8548 Dus niets persoonlijks.
Een bodem bedekking is voor ons een dekentje, een doek, oude t-shirt............ De fret heeft nood aan een grote, liefst hoge rug en met verlaagde instap, kattenbak. Die vullen bij voorkeur met niet stoffige en zeker geen klonterende bakvulling. Geen stro of dergelijke gebruiken, stof is zeer slecht voor de gevoelige ademhalings wegen. Ook de juiste voeding is zeer belangrijk, niet alles waar een fret op afgebeeld staat is goed. :(
Niels je was me net even voor :D
zal na een jaar ook gecastreerd moeten worden
Kan zelfs korter zijn, zodra het moertje loops is en het rammetje geslachtsrijp.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor nielsvl » di aug 17, 2010 6:40 pm

Zeer juist Jeanine, was vergeten dat we al bijna eind augustus waren (man man 't gaat toch snel...)

Miek, afhankelijk of het eerder vroeg of laatbloeiers zijn ga je vanaf ongeveer januari kunnen gaan... Ik weet niet of Vivianne nog fretten castreerd eigenlijk... Sinds enige tijd is er een implantaat op de markt, kost ongeveer 80 euro en dat is 2 jaar goed (je verslijt er dus ongeveer 3-4 op een frettenleven). Je fret moet dan niet fysiek gecastreerd worden... Onderzoek daarop staat nog niet mijlenver maar doordat fretten gecastreerd zijn komt er een probleem in de hormonenproductie en hierdoor zouden ze meer kans maken op bijniertumoren... (Maar het is nog te vroeg om daar al aan te denken hoor)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor jeanine » di aug 17, 2010 7:04 pm

was vergeten dat we al bijna eind augustus waren
In september is het goede leven voorbij, gedaan vakantie :p
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor Raven » di aug 17, 2010 10:26 pm

Hallo
... ... ... ... ..
Etc.
Oi,
Welkom Miek :D
:domhoog:

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor sah » di aug 17, 2010 11:34 pm

hoi,
ik heb je n pm gestuurd.
Ik ben ook van Gent.
Mn dierenarts is ook Vanassche, en ik ben er erg tevreden mee, is een aanrader.
t woefke in ledeberg is een dierenwinkel waar ze fretteneten enz verkopen.
Ps, ik weet niet wat je met grond bedoeld, maar normaalgezien heeft een fretje in zn kooi, behalve eten en drinken enkel een bakje nodig om zn behoeften op te doen (met de juiste bakvulling, want fretjes kunnen niet goed tegen stof) en enkele zachte doekjes en hangmatjes om in weg te kruipen. Een fret heeft verder niet echt bodembedekking nodig hoor?

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor Margiet » wo aug 18, 2010 2:28 am

Hallo, van harte welkom in onze "frettengekke-bende" :p , 't is even of ik lees wat ik 8,5 jaar geleden zelf had kunnen schrijven :cry: !!

Jullie zijn gelukkig idd snel ergens terecht gekomen waar veel uitleg te verkrijgen is, ik wist de aan- en uitknop van de pc nog niet eens staan toen!! :s Eerst 1 pup, 8 weken hadden ze me gezegd, een zak Whiskas in de hand en een snel aangeschafte rattenkooi moesten me verder helpen. Onze Mikado (Mike) voelde zich al snel alleen, beet heerlijk :hammer: in al wat los en vast zat en ik dus snel op zoek naar een tweede fretsel. Haar (Domino) in een winkel gevonden tussen 40 andere kleine mormeltjes, helemaal verdrukt en vuil, maar alléé, Mike had een vriendinnetje! :) Toen Mike echter 4 maanden was begonnen zijn hormonen op te spelen, kan zijn dat hij idd vroeg was, maar daar stond ik, Domino moest apart gezet, hij sleurde het hele kot door met haar. :euh: Dan van de Da gehoord dat castreren ook bij haar moest (niet steriliseren dus), dus hup, dat probleem ook opgelost. Hun eerste vaccinaties bleken dan nog van een produkt te zijn dat aan fretten niet gegeven mag (Vanguard), ze hadden ook geen booster gehad na 3 à 5 weken, zoveel wisten de meeste Da's er toen zelf van!! :cry:

De eerste keer dat wij met De Fretten-Ark in contact kwamen, mochten mijn fretten dan ook niet binnen :bow: . Gelukkig hadden wij een Da die toendertijd besloot zich op fretten toe te leggen en massa's bijscholingen volgde ondertussen, anders hadden we het raden naar nog veel meer gehad. De kinderen thuis hebben me dan op een gegeven moment (ik had toen al 4 jaar fretten!!) aan de pc "gedwongen", zo kon het niet langer, mama moest dat ook kunnen. Enige oplossing : iets zoeken wat ma interesseert en zo geschiedde :p : DFA werd ontdekt en geraakt niet meer van mij af! ;)

Ondertussen zitten hier 31 van die deugnieten, veelal probleemfretten die "beten" bij anderen en die we geërfd hebben, maar dus ook 3 snoezige "varkentjes" van pups, die hier geboren zijn einde mei. Zes pups hebben een nieuwe thuis gevonden, 3 bleven er "plakken", ik kon er echt niet méér missen, hoor! Vandaag heb ik voor 't eerst echter serieus "woorden" gehad met één spook, ze probeert ook al enkele weken te "spele-bijten" maar vandaag was mijn maat dus vol. Tegen dat ze slapen ging kreeg ik al kusjes, 't is dus echt belangrijk dadelijk de strenge en juiste reactie te hebben als die pupsies stout zijn, want hoe schattig en geweldig ook, ze deugen écht niet, hoor!! :rol:

Na alle praktische uitleg die er al gegeven is, kan ik jullie maar één, nee, 2 gouden raden geven : Wees heel consequent, nee is nee, wat morgen niet mag als er bezoek is ofzo, mag vandaag ook niet, bijten mag gewoon niet, nu niet, nooit en voor het overige : heb geduld, geduld en nog eens geduld!! Hoe klein en schattig een fret ook is of kan zijn, de meesten zijn gewoon sterker van karakter dan de meeste "baasjes" en eens ze dat door hebben, moet je veel harder werken om hen ooit nog van het tegendeel te overtuigen!! Ze zijn verdorie alles behalve dom!! ;)

Heel veel succes, als er wat is, ik ben meestal "s nachts wel ergens wakker (véél fretten vergen véél werk nietwaar!!) in geval van "nood" en anders zijn er hier altijd genoeg frettenliefhebbers in de buurt om je te helpen. En btw : vergeet niet te genieten van die patatjes, ze zijn zo snel groot!! ;)

Heb je al fotootjes?????????? En naampjes??????? :p :p :p
Afbeelding

miek
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:37 am

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor miek » wo aug 18, 2010 10:15 am

Hallo allemaal
waaaaw dit is echt leuk al die reacties en mensen die hulp aanbieden enzo hadden niet verwacht dat er zo een " fretten gekte " was !
Onze 2 fretten noemen BONNIE EN CLYDE
vonden het een toepasselijke naam omdat het al bij al toch kleine bandieten zijn :-)
foto's hoop ik snel te hebben mijn camera is stuk :-(
Wat wij nu als onder grond in de kooi hebben zijn hennep houtvezels dat zeiden ze op de markt is speciaal voor fretten maar blijkbaar niet zullen kijken om deze zo snel mogelijk te vervangen!
Hebben gisteren ook een bak gaan halen en deze morgen zagen we dat ze al mooi erin gaan om hun behoefte te doen dus vandaag krijgen ze een bad en een propere kooi :-)
Omdat ze nu 3 dagen een beetje overal hun behoefte deden en dan rond springen in de kooi dan zijn ze weer proper :-)
Iemand tips voor het baden van de fretten hebben speciale shampoo gaan halen in t'woefke ( dank voor advies over deze winkel erg vriendelijke bediening ) en oorspray.
Voor de rest is het echt blijven genieten van die 2 wanneer we ze in huis laten rondlopen hebben we ogen tekort want ze kruipen overal maar we beginnen met de woonkamer de rest sluiten we mooi af.
En deze morgen toen ik opstond kwamen ze onmiddellijk springend in de kooi afgelopen likjes geven ze nog niet ik hoop binnenkort wel hoor :-)
Margit 31 fretten hoe begin je daaraan das echt wel een bonte bende hebben onze handen al vol met deze 2 ;-) en inderdaad het internet helpt heel veel.
Moet je wachten met wandelen van de fretten tot ze je gewend zijn of kunnen wij dit nu al doen met hen?
Hebben gisteren 2 lei bandjes gekocht.
Nog eens bedankt voor al de reacties van iedereen

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor a3ke » wo aug 18, 2010 10:29 am

Fretten zo weinig mogenlijk wassen , vicieuze cirkel !

Gewoon veel propere lakens en hangmatjes regelamtig verversen

Wassen hier is enkel na zeer vuile boel eens na wandeling ofzo , en fretten wassen zichzelf ook dus .... Winkel heeft weer eens iets kunnen verkopen xd
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor daikiri » wo aug 18, 2010 10:34 am

Hoi Miek
ben van evergem
je mag altijd een frettenbabbel komen volgen bij mij
ben al meer dan 10 jaar bezig met fretten, heb momenteel 13 fretjes
kan u op elk gebied helpen
ben deze week thuis dus mag je altijd eens bellen 0477/95.19.72
groeten dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor jeanine » wo aug 18, 2010 11:35 am

Miek, meenemen die babbel bij Dai. Heb ik daar ook gevolgd, veel geleerd en steeds op haar beroep mogen doen, zelfs nu nog ;)
Moet je wachten met wandelen van de fretten tot ze je gewend zijn of kunnen wij dit nu al doen met hen?
Leer eerst je fretten door en door kennen, zorg dat er wederzijds vertrouwen is voor je op stap gaat. Binnen enkele dagen kan je ze alvast wennen aan het dragen van het tuigje. In hun vertrouwde omgeving is dit beter, ook zie je al snel of het juist aangepast is. Als je fret uit het tuigje kruipt kan je het wat korter bijstellen in een veilige omgeving.

Code: Selecteer alles

En deze morgen toen ik opstond kwamen ze onmiddellijk springend in de kooi afgelopen
Als je ontwaakt en de fretten reageren geef er liever geen aandacht aan. Zo moet je later ook niet gaan herprogrammeren. Als je ze het nu gewend maakt is de kans groot dat ze op de tralies zullen bijten tot je hen hun zin geeft. Leer hen gewoon aan dat als je de kooi reinigt of hen speeltijd geeft het hun moment is om aandacht te krijgen.
Leuke namen, is het een moertje en rammetje??
Afbeelding

miek
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:37 am

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor miek » wo aug 18, 2010 12:18 pm

hey misschien doen we die babbel wel eens bij dai
kan je engels? mijn vriend is van ander origine en nog volop bezig met het leren van Nederlands zo niet zal ik wel vertaler van dienst spelen :-)
ik weet hun geslacht nog niet heb al tips gekregen hoe je het kan bekijken maar wanneer je ze vast neemt is het nog spelen voor hen en springen ze naar de vingers dus ik laat het aan de dierenarts over ;-)
ik begin deze site leuker en leuker te vinden :-)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor jeanine » wo aug 18, 2010 1:22 pm

Geslacht vaststellen is echt niet moeilijk :) Je laat hen gewoon hun behoefte doen en kijkt. De fret plast en maakt stoelgang op het zelfde ogenblik (meestal toch) Ligt het drolletje in een plasje heb je een moertje. Ligt het drolletje enkele cm achter het plasje is het een ram. Zie je iets op het onderbuikje lichtjes uitsteken, is dat een ram. Tijdens de brons of loopsheid kan je er niet naast meer kijken. :rol:
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor sah » wo aug 18, 2010 8:27 pm

Oei, ik had t woefke aangeraden, daar hebben ze erg veel en weten ze ook wel wat, ik had enkel niet gedacht dat ze je shampoo gingen aansmeren. Ik heb dat ook, ik gebruik het voor als er wat vastgekoekt raakt tussen hun teentjes ofzo. Verder heb ik hen al 2+ jaar niet gewassen, wel eens mee onder de douche genomen als het warm was, maar meer niet. Het is inderdaad belangrijk om hun dekentjes te verversen om een propere vacht te bekomen..
Ga maar naar die babbel bij Dai, is met tram 1 in gent makkelijk te bereiken en zij kan echt wel zeggen wat een must is en wat niet!

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor daikiri » wo aug 18, 2010 9:47 pm

hoi Miek en co
vertalen zal nodig zijn
mijn Engels is als u vriend zijn Nederlands denk ik hihi
gr ene mss tot één dezer?
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

miek
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:37 am

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor miek » wo aug 18, 2010 10:05 pm

hallo
@ dai hehe vertalen zal ik wel doen we gaan zeker eens komen want mensen raden je aan :-)
welke dagen passen het besten voor je?
Heb je anders geen FB is makkelijker om eens een afspraak te maken :-)
@sah we hebben de shampoo zelf gekocht hoor want we hadden gelezen dat je ze elke twee weken moet wassen blijkbaar is dat ook niet zo
we gaan ze eens in bad steken met gewoon wat water en kijken hoe ze reageren
en dan gewoon af en toe met shampoo wassen
@ jeanine we denken dat de ene een meisje is en de ander een mannetje maar we zullen zien wat de dierenarts zegt
ik verlang ook al tot ik hen uit wandelen kan nemen maar misschien is het inderdaad te vroeg en lijkt het of ze snel leren
liet de fretten net uit hun kooi na 15' deed clyde zijn behoefte in een hoek van de kamer
heb hem toen in zijn kooi terug gezet
@daikiri dank je wel voor het aanbod ik ben helaas niet vrij deze week misschien een andere keer
veel mensen willen te hulp schieten en komen vragen beantwoorden of dingen tonen is wel leuk
zou beter eens een namiddag organiseren :-)

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor Dorinda » do aug 19, 2010 11:19 am

Hey Miek, toch wel oppassen hoor. Zelfs als ze met water in contact komen doe je een groot deel van de talglaag weg en gaan ze meer talg produceren waardoor ze ne fellere geur gaan krijgen. Ik heb die fout ook met mijn eerste fretsel gemaakt en zelfs nu nog ruikt die sterker dan mijn andere 3 fretjes dus doe dit echt niet te vaak! Ik laat hun bv alleen wat pootje baden op warme dagen en in bad gaan ze alleen als ze echt vuil zijn dus ik raad u aan van dat wassen zoveel mogelijk achterwege te laten! Ook zijn de meeste fretten niet echt gek van water dus het zou hun ook nog veel stress kunnen geven.
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor daikiri » do aug 19, 2010 12:05 pm

hey Miek je hebt een pm
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

miek
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 17, 2010 10:37 am

Re: nieuwe eigenaars met vragen

Berichtdoor miek » do aug 19, 2010 2:30 pm

@ dorinda ok zullen we dan toch nog maar even mee wachten
@daikiri ik heb geen pm gekregen?!


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten