verdriet en pret of dezelfde dag

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
vicky-witte
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mar 15, 2010 8:59 pm
Locatie: Mechelen

verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor vicky-witte » do dec 02, 2010 6:57 pm

beste frettenliefhebbers

lang geleden dat ik nog ben komen tetteren, helaas heb ik vandaag slecht nieuw gekregen van mijn DA.
Witte heeft bijnier-problemen, dat kwam hard aan. Iemand met typs om de komende???? zo aangenaam mogelijk te maken voor mijn lieve fretsel vuur maar, ik heb al veel gelezen en gevraagd maar hoe meer tips and tricks hoe beter.

Het plezier dan ik ben vandaag in de sneeuw geweest met mijn twee paté-kes, dat was een super ervaring en het heeft me opgefleurd na het verschrikkelijke nieuws van vanmorgen.

groetjes Vicky, Witte(beetje minder vacht, verder niks aan te merken, nog niet aan te merken) en Dutske(klein dikkietje aan het worden hihi)
Witte en Dutske, Tipsy en Balou mijn grote schatten (naast mijn levenspartner), mijn kids, mijn allesjes,mijn teddybeertjes, ...

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor skiwi » do dec 02, 2010 7:39 pm

vicky

hier hebben ze ook bijnier problemen hoor ..
nu ... dit kan behandeld worden, oftewel kan het geopereerd worden (afhankelijk de welke het is en of de dierenarts dat ziet zitten tenmiste).

De beestjes kunnen nog jaren mee met een behandeling .. dus dat is zeker niet het einde hoor!
(maar natuurlijk niet plezant om te horen ...)
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor Margiet » do dec 02, 2010 7:41 pm

Hallo Vicky, idd minder leuk nieuws voor je, maar toch geen reden om al aan een dadelijk afscheid te denken, volgens mij.

Hier zitten er voor 't ogenblik zeker 3 en waarschijnlijk 4 met bijnierproblemen, het is een kleine 2 weken geleden ook nog ter sprake gekomen in het topic van "Pilou" van Sah. Pilou blijkt nu gelukkig niet met een bijniertumor te zitten voor zover de Da vaststelde, maar die 3 hier zijn wel al meer dan een jaar "patiënt" en doen het nog steeds prima. Ons Fientje en onze Jommeke hebben allebei een implantaat gekregen en waren snel van alle klachten af, Domino heeft ook een implantaat maar moest, Domeke eigen, weer dwars zitten :p en vindt dus niks aan dat ding. Zij wil om de 5 à 6 weken naar de Da voor haar spuitje, dan krijgt ze haar Lupron en is ze weer enkele weken prima.

Molleke, een prutske van een fret, begint me ook akelig fel aan hetzelfde te doen denken, maandag dus visite bij de Da en als het nodig is, een implantaat. Dat helpt zo 'n 6 tot 24 maanden is me gezegd en het "oudste" implantaat hier is in oktober 2009 gezet, ik ben er dus echt wel heel tevreden over.

Wanhoop dus niet te snel, heel wat mensen hier hebben al hetzelfde meegemaakt, zolang dat het enige is (is al meer dan genoeg natuurlijk!), kan je nog heel wat leuke tijd met Witte tegemoet gaan!! (Wat mij betreft liefst zonder sneeuw dan :cry: )

Succes! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor Margiet » do dec 02, 2010 7:42 pm

En idd, zoals Mieke zegt, een linkerbijniertumor kan ook gewoon geopereerd worden. Rechts is te gevaarlijk ...
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor jeanine » do dec 02, 2010 8:05 pm

Opereren zie ik niet zo zitten. Tootsie had bijniertumor en ik heb hem nog anderhalf jaar redelijk kunnen houden op Lupron. Hij was de 8 voorbij en stierf aan een hartkwaal die slechter werd door de Lupron. Milo 4 heeft ongeveer een jaar een implantaat en dit met goed gevolg. Nu begin ik te denken dat deze uitgewerkt raakt, waarschijnlijk tijd voor een nieuwe. Ben echt wel tevreden geweest tot nu toe, ik vergeet gewoon dat hij ziek is. ;)
Afbeelding

vicky-witte
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mar 15, 2010 8:59 pm
Locatie: Mechelen

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor vicky-witte » do dec 02, 2010 8:54 pm

alvast bedankt, z'n implantaat heeft dus de meeste voordelen, de pillekes wil ik ni de spuitjes tja allemaal goed en wel.
Witte is er 5 nu, ik ben volop info aan het sprokkelen en heb ook een second opinion in gedachten, ook telefonisch contacteren ik en mijn buurvrouw (zit ook in het zelfde schuitje) zoveel mogelijk verschillende DA's en mensen, ik heb enorm veel vertrouwen in Bart Vanderkuylen, maar ik wil zelf ook zo veel mogelijk te weten komen (wat moeilijk is als hij steeds gehaast is). Een spuitje en een weekske afwachten daarna zien we wel weer (wat zal het dan zijn pillekes een jaareke afwachten en we zien dan wel weer).
De pillekes worden afgeraden bij verschillende bronnen, ze werken enkel op de symptomen en bevatten cortisone (ne mens kan der al ni tegen wat met zo'n arm beestje dan), spuitjes tja als dat effectief meer dan alleen symptomen aanpakt is dat al een plus, maar zonder vervoer om de 4à6 weken bij de DA geraken? met de bus haalbaar op zich maar met weer als nu??? Een implantaat in hoe verre neemt dat de ziekte aan gaat dat verder dan de symptomen ja of nee?
Over de kosten maak ik me geen zorgen, alles om mijn snotje beter te maken, maar ik wil wel zekerheden op gebied van vorige vragen.
Ik hoop dat jullie me massaal blijven info geven, en maandag heb ik dus nog een belangrijk telefoontje te plegen(overdag meer tijd, verlof net om, sneeuw en ijzel geen excuus)
Witte en Dutske, Tipsy en Balou mijn grote schatten (naast mijn levenspartner), mijn kids, mijn allesjes,mijn teddybeertjes, ...

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor Margiet » do dec 02, 2010 9:08 pm

Ik denk dat elke Da die wat "mee" is in de vooruitgang die er medisch op frettengebied gemaakt is, zijn/haar voorkeur laat uitgaan naar het implantaat. Het neemt de symptomen idd weg, de tumor verkleint (verdwijnen kan niet meer, behalve bij een operatie dan) en vertraagt eveneens de groei van de tumor, waardoor je fretje veel langer kan genieten van zijn/haar leventje.

Sommige Da's kiezen ook nog steevast voor een operatie als het een linkerbijniertumor betreft, maar ik heb dat bij ons Domino ook niet meer laten doen, ze was ook bijna 8 toen haar problemen boven kwamen. Inmiddels is ze dus dik 8.5 en tot nu toe lijkt zij in de praktijk waar ik ga, het enige fretje te zijn dat niet reageert op het implantaat. De spuitjes doen het goed dus, met het vervoer er naartoe heb ik dan ook geen problemen, al ga ik nog steeds in Hasselt naar de Da. Moest dat niet meer mogelijk zijn, zou het idd een probleem zijn, ja!

Nu bij Molleke wacht ik het verdict af, Molleke is nog jong genoeg om een operatie te doorstaan, maar weegt dan amper iets (in tegenstelling tot haar overgewicht van nog geen jaar geleden), die beslissing laat ik Tom nemen. Ine is net bevallen, ik ben er al echt niet happig op nu ik niet "mijn" vaste Da heb!! Tom is Cacha's Da (de kattepoes dus) :rol: , Ine die van de fretsels!! ;) (Jaja, probleem zit tussen mijn 2 oren, ik weet het wel!! :p )
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor jeanine » do dec 02, 2010 9:17 pm

Tot hier toe ben ik heel tevreden over het implantaat. Milo was nog niet aan echte symptomen toe en er was ook nog niets te voelen. Via een bloedonderzoek is het gezien dat zijn hormonen al aan het stijgen waren, ik had al mijn vermoedens. Ik hoop door er zo vroeg bij geweest te zijn dat ik hem wat langer kan houden dan Tootsie op zijn spuiten. Ook de prijs valt goed mee, ongeveer een €70 betaald + consultatie. Ik heb het laten plaatsen onder verdoving, is wel een dikke naald en de fret heeft ook een dikke huid. Laat het wel doen door een da met ervaring in het plaatsen er van. ;) Wat de Lupron betreft staat er hier ergens bij medisch een hele boterham van als Tootsie ziek was en ik op zoek was naar Lupron ook wel Lucrin genoemd. Cortisone is een goed lapmiddel bij allerlei tumoren, de zwelling neemt af en daardoor ook het ongemak voor het fretje. Gelijk welke oplossing je kiest, je fret geneest niet. Wel kan de groei van het gezwel gestopt of vertraagt worden wat al een behoorlijke winst is.
Die tweede opinie is niet echt een noodzaak, in Nederland geven sommigen het preventief vanaf 4 jaar. Bij rammen castreert men minder ten voordele van het implantaat in de hoop bijniertumoren te voorkomen. Moet de toekomst nog verder uitwijzen.
Afbeelding

vicky-witte
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mar 15, 2010 8:59 pm
Locatie: Mechelen

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor vicky-witte » vr dec 03, 2010 8:52 pm

ik weet wel dat het onomkeerbaar is maar ik zou hem graag nog zo lang mogelijk bij houden, tot het niet meer leefbaar is voor hem
Witte en Dutske, Tipsy en Balou mijn grote schatten (naast mijn levenspartner), mijn kids, mijn allesjes,mijn teddybeertjes, ...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor jeanine » vr dec 03, 2010 8:57 pm

Met het implantaat krijg je nog ruim de kans om te genieten. ;) Als hij heel onrustig of juist veel te rustig zal worden komt het einde pas in zicht, dat is nu nog niet aan de orde.
Maak je er niet te veel zorgen om en laat hem zo vlug mogelijk behandelen, er komen nog heel mooie dagen samen.
Afbeelding

vicky-witte
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mar 15, 2010 8:59 pm
Locatie: Mechelen

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor vicky-witte » vr dec 03, 2010 10:34 pm

als ik er uit geraak welke optie ik neem bedoel je, ik zoek, lees, bel rond, pieker en peins en huil veel...
de een zegt niks doen laten zoals het is, de ander pillekes, nog een ander prikske, nog een opereren (in geval rechts, heum ik kreeg de kans ni om dat te vragen aan DA, omwille van zijn haast) en volgende optie inplantaat (heeft momenteel mijn voorkeur)
Witte beseft intussen dat mama afziet (lees: hij blijft nog langer in mijn armen zitten en bekijkt mij zo van mams niet huilen aub). Ik weet wel dat ik hem nog ni kwijt ben maar 't is mijn eerste snotje dat ik onder mijn vleugels heb genomen en auw mijn hart doet pijn wetende dat er een tumor in me ventje leeft en dat het toch zijn leventje zal korten hoe dan ook. ik zoek en pieker verder, en geniet intussen natuurlijk ook nog van mijn beide snotjes, want natuurlijk loop m'n jongste hier ook nog rond. Bon tijd om mijn kids (snotjes) in te stoppen hihi right alsof dat elke dag lukt, .... to be continued
Witte en Dutske, Tipsy en Balou mijn grote schatten (naast mijn levenspartner), mijn kids, mijn allesjes,mijn teddybeertjes, ...

vicky-witte
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mar 15, 2010 8:59 pm
Locatie: Mechelen

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor vicky-witte » vr dec 03, 2010 10:39 pm

intussen bedenk ik me nog iets

Witte is er een tijdje geleden slecht aan toe geweest groene diarree weten jullie nog, het onderzoek wees toen uit dat er veel witte bloedcellen aanwezig waren... zou dus mss al wel langer dan ik denk aan de gang is dan een 2 tal weken

verdikkeme misserie...
Witte en Dutske, Tipsy en Balou mijn grote schatten (naast mijn levenspartner), mijn kids, mijn allesjes,mijn teddybeertjes, ...

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor Margiet » za dec 04, 2010 4:01 am

Waarom twijfel je over het laten zetten van het implantaat, Vicky??

Volgens menig Da is dat toch dé oplossing (enfin, verbetering, hulp) van het moment? Ik denk ook niet dat er veel beter te vinden is nu. Het opereren van een linker bijniertumor kan dan wel, maar het feit dat er zich een bijniertumor ontwikkeld heeft, toont aan dat de hormonenhuishouding van Witte ondersteboven draait en hoelang duurt het dan voor ook de rechterkant een tumor gaat vertonen? Dan sta je opnieuw voor de moeilijke keuze en heb je gewoon geen andere optie meer dan Lupron, of in het implantaat of in de spuiten. Het grote voordeel van het implantaat is dat de Lupron dan geleidelijk verspreid wordt door het lichaam, niet zo 'n boost geeft als de spuitjes (waar toch al meerdere fretten ziek door werden) en dat het links en rechts tegelijk aanpakt. Het voorkomt het ontstaan van een bijniertumor aan de andere kant tevens ook, alleen maar een goede zaak dus, volgens mij.

De beslissing ligt natuurlijk volledig bij jou, ik wil je tot niets "dwingen", maar elke dag dat Witte nu niet behandeld wordt, maakt het moeilijker voor hem (en voor jou). Daarom dat ik vraag wat je doet twijfelen over de te kiezen behandeling .. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor jeanine » za dec 04, 2010 12:13 pm

Vicky, laat je zelf niet langer afzien. Volgens mij is een implantaat hier de beste optie voor Witte. Ik denk niet dat die diarree er ook voor iets tussen zit, hoort niet bij de symptomen van bijniertumor. Bij je eerste fret klinkt alles zo heel vreselijk, een tumor. Uit ondervinding ga je er na een tijdje toch anders mee om. Heel veel fretjes krijgen allerlei tumoren, ze zijn er heel vatbaar voor. Het enige wat je er kan aan doen is ze er zo goed mogelijk door te helpen. Geloof me vrij, zo een implantaat laat je tijdelijk vergeten dat je fretje ziek is. Je moet niet dagelijks of wekelijks aan de medicatie denken, het zit gewoon in zijn lijfje zonder de nadelen van andere methoden.
Ga er voor en geef jezelf en Witte nog een mooie tijd. Een fretje kan om veel redenen sterven, ook zonder een tumor te hebben. ;)
Afbeelding

vicky-witte
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mar 15, 2010 8:59 pm
Locatie: Mechelen

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor vicky-witte » za dec 04, 2010 8:03 pm

de da van mij den Bart sprak eigenlijk alleen over de huidig spuit aanzie het een week en als dat dan niet betert pillekes, dus ja daar sta ge dan hé den Bart van Walem waar ik zo tevreden van was pff. Ik zoek nen andere ma ja moet er wel graken zonder tuuteke
Witte en Dutske, Tipsy en Balou mijn grote schatten (naast mijn levenspartner), mijn kids, mijn allesjes,mijn teddybeertjes, ...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor jeanine » za dec 04, 2010 8:09 pm

Van waar ben je?
Afbeelding

vicky-witte
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mar 15, 2010 8:59 pm
Locatie: Mechelen

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor vicky-witte » za dec 04, 2010 8:10 pm

Mechelen
Witte en Dutske, Tipsy en Balou mijn grote schatten (naast mijn levenspartner), mijn kids, mijn allesjes,mijn teddybeertjes, ...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor jeanine » za dec 04, 2010 8:14 pm

Alwin van DFa is ook van Mechelen. Hij kent vast en zeker een da in Mechelen die veel van fretjes af weet. Margiet kan je vast verder helpen aan een adres ;)
Al gezocht bij da op het forum?
Afbeelding

vicky-witte
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mar 15, 2010 8:59 pm
Locatie: Mechelen

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor vicky-witte » za dec 04, 2010 8:19 pm

ja herent is tweede kortste na Bart GRR

Louise heeft me ook een adres bezorgt van eentje in Hoboken waar zij zeer tevreden van is die ga ik maandag opbellen om haar uitleg te horen, ik heb haar al gebeld maar ze had volk en zei dat ik haar overdag een moest bellen (aangezien de afstand) om haar uitleg te horen dat ga ik dus al zeker en vast doen
Witte en Dutske, Tipsy en Balou mijn grote schatten (naast mijn levenspartner), mijn kids, mijn allesjes,mijn teddybeertjes, ...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor jeanine » za dec 04, 2010 8:27 pm

Elly Franck? Ben je zeker op een goed adres, is al jaren met fretjes bezig en heel goed volgens mijn da die daar op stage was.
Afbeelding

vicky-witte
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mar 15, 2010 8:59 pm
Locatie: Mechelen

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor vicky-witte » za dec 04, 2010 8:50 pm

jep dat is ze, al kost het me een smak geld voor de verplaatsing om naar Mechelen te komen voor mijn snotjes is niks te veel
Witte en Dutske, Tipsy en Balou mijn grote schatten (naast mijn levenspartner), mijn kids, mijn allesjes,mijn teddybeertjes, ...

vicky-witte
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mar 15, 2010 8:59 pm
Locatie: Mechelen

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor vicky-witte » za dec 04, 2010 8:51 pm

volgt naar verluidt ook geregeld cursussen in binnen en buitenland voor fretten zelfs in Amerika
Witte en Dutske, Tipsy en Balou mijn grote schatten (naast mijn levenspartner), mijn kids, mijn allesjes,mijn teddybeertjes, ...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor jeanine » za dec 04, 2010 8:56 pm

al kost het me een smak geld voor de verplaatsing om naar Mechelen te komen
Kan je daar zelf niet naar toe geraken met openbaar vervoer? Ik vrees een beetje dat een da zich beperkt tot de nabije omgeving van de praktijk. Weten doe ik dit niet.
Afbeelding

vicky-witte
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mar 15, 2010 8:59 pm
Locatie: Mechelen

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor vicky-witte » za dec 04, 2010 8:59 pm

hoe lang ga ik dan onderweg zijn met mijn snotjes in dit koude weer absoluut geen aanrader en zeker ni met Witteke's toestand nu. Anders zou ik daar geen probleem van maken de bus kennen ze wel Walem doe ik ook met de bus indien het geen stenen uit de grond vriest
Witte en Dutske, Tipsy en Balou mijn grote schatten (naast mijn levenspartner), mijn kids, mijn allesjes,mijn teddybeertjes, ...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: verdriet en pret of dezelfde dag

Berichtdoor jeanine » za dec 04, 2010 9:09 pm

In de carrier kan je een warm dekentje leggen en om te vertrekken een licht opgewarmd kersenpit kussentje. Dit wel niet heet laten worden en omwikkelen met een handdoek., verbrandingsgevaar. Voor de terugweg kan de da het misschien weer wat opwarmen. Als Witteke enkel bijniertumor heeft moet je daar niet zo mee inzitten. Slechter zou zijn mocht er koorts of uitdroging in het spel zijn.
Afbeelding


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 26 gasten