Zelf kooi bouwen

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Zelf kooi bouwen

Berichtdoor JajaChu » ma okt 24, 2011 2:29 pm

Jaja, onze papa ziet het al helemaal zitten. Hij wil een eigen hok voor de fretten maken. Met het motto, groter en meer vermaak.
Hij heeft een ontzettende fantasie met buizensysteem enz enz...
Maar voor we hem zijn creativiteit willen laten uitwerken zouden we graag een basis idee hebben, van een vooral practische kooi.
We zouden werken met sterk gaas, aluminium framen en twee wanden in betontriplex (dat lijkt me qua hout makkelijkst te onderhouden?).
Nu zitten we ook met de vraag hoe ruim we mogen gaan en toch onze fretten zindelijk kunnen houden? Ik weet dat dit wel heel erg fretafhankelijk zal zijn maar om enig idee te geven, momenteel leven ze in een ferret nation met twee verdiepen en enkel in het onderste verdiep staat een poepbak. Dat deden we toen met de gedachte om boven een heerlijke speel en slaapruimte vol hangmatten en tunnels te hebben (zonder overal kattenbakvulling en halve muizen) en onderin hebben we de poepbak en krijgen ze eten. En dat gaat helemaal goed, ze gaan netjes van boven naar beneden om hun behoefte te doen.
Kortom, alle handige tips, weetjes, do and don't zijn mééér dan welkom!!!
Nog belangrijk om weten is dat onze fretten niet in huis maar in een groot tuinhuis staan, ze staan. Ze staan dus niet aan de verwarming maar ook niet helemaal buiten daar de buitentemperatuur toch wel wat gebufferd wordt. (het vriest er niet, maar kan in de winter wel temperaturen tegen het vriespunt bereiken).
Afbeelding

Gebruikersavatar
kysimoza
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 11, 2011 7:22 pm

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor kysimoza » ma okt 24, 2011 3:12 pm

ik heb op internet al heel veel zelfbouw kooien gezien
misschien moet je het eens op google intijpen?
Mijn fretten gaan ook vanaf dat we zijn verhuisd in ons tuinhuis.
Maar wij gaan daar werken met planken en krabpalen en dan de grote kooi in de hoek waar ze snachts dan in slapen.
misschien ook een idee?of is het de bedoeling dat de kooi die u vader ga maken in het tuinhuis gaat staan?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor jeanine » ma okt 24, 2011 3:29 pm

Als je even de zoekfunctie gebruikt kom je ook hier heel nuttige tips tegen. Van anderen hun fouten kan je leren. Ik herinner mij de kooi van Hoste en dacht" hoe maak je een villa in 97 stappen of zo". Het is uiteindelijk een heel mooie kooi geworden. Een buitenkooi moet een slaapvertrek hebben die tocht en vorstvrij is. Mag niet in de volle zon staan. Moet heel goed en vlot te reinigen zijn. Dan moet je nog iets bedenken om tijdens de winter het drinkflesje en nippeltje ijsvrij te houden. Zo dat er geen tongetje aan dat ijskoud metaal vast komt te vriezen. Hangmatten kunnen ook een gevaar betekenen, fretje haakt vast met een nageltje en komt bloot te staan aan guur winterweer of felle zon. Omstandigheden waar je bij een binnenkooi nooit dezelfde gevolgen mee kan hebben.
In de zomer zijn er ook de vliegen die een plaag kunnen worden en in de winter vriezen de uitwerpselen vast aan de vloer.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor Margiet » ma okt 24, 2011 10:05 pm

Ja, en met wat pech heb je dan ook aan de hand wat Michael aan de hand kreeg ....

Ik wil het niet gedroomd hebben, hier blijven ze mooi binnen, daar lopen ze al bij al nog meer dan genoeg gevaar!! :(

Ik vind het echt prachtig als fretten OOK buiten kunnen, maar niet zonder controle, niet als ik ze niet horen en zien kan om de zoveel tijd, niet als er perfect eentje dood kan gaan zonder dat ik iets heb kunnen helpen of vermijden. Hier zitten ze altijd bij ons en af en toe snak ik ook wel eens naar een rustig moment als ze "het" allemaal tegelijk in hun hebben om ruzie te maken of het kot afgebroken willen krijgen in een zo kort mogelijke tijd, maar toch, als ze buiten zaten zou ik geen minuut rust meer hebben volgens mij ... :bow:

P.S. Maar ik wil geen discussie starten over al dan niet buiten, ik weet dat sommige mensen dat liever wél doen, maar dus, een "idee" kan ik niet leveren!! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor _K8_ » di okt 25, 2011 2:14 am

Ik ben nu ook bezig met een tuinhuis om te bouwen.
ze gaan 4x zoveel plaats hebben als binnen en met de tijd maak ik ook een deel buiten zodat ze ook in't gras kunnen spelen.
maar vanaf halverwege herfst gaan ze terug in't huis, ik zou ze het niet kunnen aandoen om in die koude in een tuinhuis te slapen.
zit nu nog maar aan de ruwbow :p moet nog verdiepingen , buizen en trapjes steken, zal dan foto's posten als't af is
zorg ervoor dat er genoeg lagen verf op liggen en dat goed afwasbaar is

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor jeanine » di okt 25, 2011 7:01 am

K8, bedenk dat een fret heel goed kan graven. Onder het gras misschien het nodige doen dat dit niet lukt met draad of tegels waar later het gras op kan groeien. In ons tuinhuis kan het behoorlijk warm worden. Idem op de kamer waar ze nu zitten en dan haal ik ze gewoon naar beneden of op de kamer de airco aan.
Afbeelding

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor JajaChu » di okt 25, 2011 9:31 am

Zoals ik hierboven schreef gaat de temperatuur niet onder nul, dus nippels en drinkwater dat volledig bevroren is dat is geen probleem. Het is zoals K8 aangaf inderdaad de bedoeling om een hok in het tuinhuis te maken, niet om een hok daarbuiten te maken. Buiten hebben ze een afgesloten deel waar ze dagelijks onder toezicht mogen losrennen maar het is niet de bedoeling om daar hun hok van te maken.
En waarom zouden hangmatten zo een groot gevaar zijn buiten t.o.v. binnen, ze kunnen binnen toch evengoed blijven hangen en ik neem aan dat niet iedereen full time thuis is om ernaar te kijken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor Margiet » di okt 25, 2011 10:12 am

Idd Jana, als ze ook buiten kunnen heb ik er geen problemen mee, maar ik ben nu eenmaal een ongeruste ziel én heb de luxe om wel vaak thuis te zijn (en anders is Jef wel thuis ;) ), dus ja, ik heb ze liever kort bij me, ik hoor hen idd hier al af en toe de boel bijeen schreeuwen als ze eens blijven haken in iets of "slaande" ruzie hebben! :s

Buiten heeft inderdaad mss ook z'n voordelen en hier en daar is er iemand die hen dan echt nog de nodige aandacht geven blijft, maar minstens even vaak merk je toch dat die fretten langzaam aan meer en meer buiten verblijven en amper nog binnen (bij de mensen) komen. Die fretten vervreemden meer en meer en je ziet hoe dan ook dan al later als er wat fout loopt (of begint fout te lopen) met je beestjes. Ik heb het al vaak gezegd, tot nu toe heb ik het nog maar op 1 plaats "goed" weten lopen, op al de andere plaatsen werden ze (zeker na een tijdje) veel minder in 't oog gehouden dan binnen levende fretsels.

Maar ... that's not the point!! :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor _K8_ » di okt 25, 2011 11:22 am

Jeanine, ik was van plan om eerst wat aarde weg te graven, dan een stuk gaas te leggen en terug de aarde erop waar ik gras zou planten.
Mijn tuinhuisje staat onder de bomen in een frisse plaats en haaft 3 ramen dus extreem warm zal er niet worden.
en ik haal ze binnen in de winter ook omdat ik niet van plan ben om lang buiten te zitten in die koude en zoals Margiet zegt gaan ze anders verwaarloosd worden.

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor daikiri » di okt 25, 2011 1:47 pm

op de vraag waarom dat hangmatten een gevaar vormen buiten...als u fret vast komt te zitten met een nagel kan hij ofwel vervriezen
(op een paar uur heb je prijs)of wel kan hij uitdrogen als hij in de zon staat...en dat kan niet de bedoeling zijn toch??
gr
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor jeanine » di okt 25, 2011 5:27 pm

Merci Dai om het uit te leggen, dat bedoelde ik wel degelijk. Er zijn al fretteneigenaars die dit hebben tegengekomen, dood in de vrieskou door het blijven haken. Zoals ik reeds zei, van een andere en eigen fouten kan je leren. ;)
Hier is er eentje ooit in de hangmat blijven haken, heeft zichzelf kunnen losmaken maar er lag behoorlijk wat bloed in de kooi van het afgescheurde nageltje. Gelukkig is het bloeden gestopt toen, ik let nu dubbel zo veel op de nageltjes. Als er scherpe puntjes aan komen gaat de schaar er in, ook al is het nog niet de knipdag. Ook de hangmatten van Ferplast zijn nooit meer gebruikt. Het waren van die blauwe in nylon en het garen is te sterk om zo los te geraken. :hammer:
Dat is de villa waar ik het over had
http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... ilit=villa
Afbeelding

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor JajaChu » wo okt 26, 2011 9:13 am

Bedankt voor de link naar de villa.
En natuurlijk snap ik jullie zorgen maar zoals je zelf schrijft hoeft het niet percé zo te zijn dat ze minder aandacht krijgen.
Het is ook niet dat onze fretten van plaats verhuizen, ze staan daar namelijk al vanaf het begin, alleen zou de kooi veranderen. En van ons vervreemden doen ze daar echt niet hoor, vanaf ze mij, mijn vriend, zijn broer of zijn ouders horen binnen komen staan ze daar met drie aan de kooi of kijken vanuit een hangmat met nog wat verloederde oogjes. Doe ik de deur van de kooi open dan zit er één gelijk op mijn schouder, één springt tegen me op om gepakt te worden en de andere staat te kijken van "Wat gaan we doen". Dagelijks spelen ze buiten tot ze zelf terug bij ons komen om te zeggen dat ze moe zijn en is het weer te slecht dan hebben we een afgemaakt stuk in het tuinhuis, gevuld met buizen, kraakzakken,... waar ze door het dolle heen in rondrennen tot ze zichzelf weer in de kooi te slapen gaan leggen.
Dat tuinhuis is eveneens de doorgang waar iedereen die thuiskomt en vertrekt telkens doorheen komt. Met drie studenten, een zelfstandige en een leerkracht is daar dus heel wat beweging.
Het is er droog, tocht en vriesvrij en ik sta altijd met mijn nagelschaartje klaar om tengels die wat te lang worden in te korten.
Afbeelding

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor JajaChu » wo okt 26, 2011 9:43 am

Omdat het misschien wat chaotisch klinkt met woorden heb ik het even uitgetekend
Afbeelding
Geel is de frettenkooi, oranje het afgemaakte gebied binnenin het tuinhuis waar ze bij slecht weer spelen en groen het afgezette deel in de tuin waar ze zolang het niet te hard regent spelen.
Die indeling is al zo vanaf we ze hebben en het is ook niet de bedoeling dat die verandert. Het enige waarover we nadenken om te veranderen is de kooi zelf, geel dus.
Het is in geen geval de bedoeling om onze fretten te verwaarlozen, dagelijks krijgen ze hun aandacht en dat zie je dan ook in fretten die heel tevreden liggen te slapen, geloof me, als ik dat duo pups hier eens een dag niet uit heb kunnen laten dan laten ze me dat zeker weten. 's morgens en 's avonds krijgen ze hun porties vers en minstens twee keer per dag worden de poepbakken verschoont. Als ik een les heb waarbij we naar buiten gaan dan gaat er een fret mee, ga ik naar de winkel gaat er één mee, moet ik onder de middag snel een boterham naar binnen spelen dan zet ik me in de oranje zone, gooi de kooideuren open en geniet van kleine mokkers die de meest gekke dingen uithalen om een stukje van mijn bord te krijgen,...
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor jeanine » wo okt 26, 2011 3:03 pm

Bij elke fretteneigenaar is de woning anders ingericht ;) Men vergelijkt de eigen woon situatie vaak met een andere als vertrekpunt. Het gaat hier niet over je persoonlijke omgeving maar waaraan een buitenkooi zeker moet voldoen en welke gevaren er in het algemeen in schuilen. Je schets geeft in dit geval al een beeld hoe het bij jullie is verdeeld :D
Afbeelding

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor Saantje » wo okt 26, 2011 6:14 pm

een buitenkooi
Ze staan dus IN het tuinhuis :)
Afbeelding

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor JajaChu » wo okt 26, 2011 7:11 pm

De schets was inderdaad enkel om duidelijk te maken dat de fretten wel degelijk in hun eigen kooi, IN het tuinhuis verblijven en het ook de bedoeling is om dat zo te houden dus niet dat de fretten met de nieuwe kooi helemaal buiten zouden komen te staan, waar sommigen op lijken aan te sturen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor jeanine » wo okt 26, 2011 8:26 pm

waar sommigen op lijken aan te sturen.
Vaak gemaakte fout bij communicatie, men leest niet echt wat er wel of niet staat. Bij het herlezen inderdaad even bij stilstaan en meer tijd nemen. Vaak ontbreekt de tijd om alles heel uitgebreid weer te geven en dan kom je tot misverstanden die niet zo bedoeld worden. ;)
Kortom, alle handige tips, weetjes, do and don't zijn mééér dan welkom!!!
VB aanhalen die reeds anderen overkomen zijn lijkt mij hier op zijn plaats te staan.
Nog belangrijk om weten is dat onze fretten niet in huis maar in een groot tuinhuis staan, ze staan. Ze staan dus niet aan de verwarming maar ook niet helemaal buiten daar de buitentemperatuur toch wel wat gebufferd wordt. (het vriest er niet, maar kan in de winter wel temperaturen tegen het vriespunt bereiken).
Niet bij iedereen staat het tuinhuis zo dicht bij de woonst en vlot te betreden meermaals per dag door meerdere personen als hier wel het geval is. Wat Margiet hier aanhaalt komt zeker ook vaak voor. Je kan niet alles weten wat er zoal aan schrijnende gevallen de revue gepasseerd is in de loop der jaren dat je meeleest en hoort. Zelfs fretten die doodgebeten lagen in een tuinhuis klinkt sommigen van ons niet vreemd in de oren:( Zo zie je maar dat er achter elk antwoord wel een verhaal schuil kan gaan. :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor Margiet » wo okt 26, 2011 9:56 pm

Ach ja, laat ons over sommige verhalen maar zwijgen, maar langs de andere kant, het is ook echt niet zo dat fretten die binnen in huis wonen per definitie goed zitten en niet verwaarloosd worden, hoor!

Wij hebben 2 ex-opvangertjes terug na 3 jaar, wel, ze zaten zelfs in de living maar het is om te janken ...

Afbeelding

Satan (die dolgraag alles vol smoddert met zijn vlees!! xp ) vertrok 3 jaar geleden als een prachtige, hevige, weliswaar dove fret, maar was in prima gezondheid. Op 3 jaar kan er veel gebeuren, maar dit had de Da daar naar 't schijnt bestempeld als "een hormonaal probleempje dat wel over zou gaan"!!!! Enfin, hij heeft zijn implantaatje en nadat we ontdekt hadden dat hij amper nog knabbelen kan/wil en thuis blijkbaar op kattenvoer stond (mensen hebben een cattery), is zijn gewicht gelukkig terug aan 't bijkomen. Nu de haartjes hopelijk ook nog ...

Afbeelding

Van Tequila heb ik geen foto van zijn staartje toen hij net binnen kwam, maar er zat een bult op, zo enorm groot, dat ik bij Ine gepasseerd ben nog voor ik naar huis ging met hem (en zo had Satan zijn implantaat ineens ook). Ine heeft de staart halfweg moeten amputeren, het labo-onderzoek wees 14 dagen later uit dat het idd kanker was. Het kan dus opnieuw beginnen, ergens anders beginnen, laat ons hopen van niet natuurlijk, maar ondertussen voelt het ventje zich precies toch wel terug happy. :domhoog:

Enfin, bergen kosten, geen ex-bazen die zich nog laten horen al zeiden ze "een deel op zich te nemen" en 2 fretten waarvan je weet dat het altijd zorgenkindjes zullen zijn ... Binnen wonen is dus absoluut ook geen garantie, hé!! :(

En nee, het zijn niet opnieuw Opvangertjes geworden ... ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor jeanine » wo okt 26, 2011 10:15 pm

Margiet,verwaarlozing heeft inderdaad niet met binnen of buiten te maken. Weer een schrijnend voorbeeld van hoe het niet hoeft te gaan. :(
Afbeelding

Gebruikersavatar
kysimoza
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 11, 2011 7:22 pm

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor kysimoza » wo okt 26, 2011 11:36 pm

ooooooooh :cry: :cry: :cry: :cry:
charme die beestjes!!!!
hoe kan een mens zo zijn!!!!!!!!! :evil: :evil: :evil: :evil:
zou die zelf is zo moete behandelen! arg echt daar word ik gek van e!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor Margiet » do okt 27, 2011 2:34 am

Ik kan je verzekeren dat het idd afschuwelijk pijn doet als je die schatten, die je 3 jaar eerder liefst zelf had gehouden, zo ziet terugkomen.

Nu maar hopen dat ze het beter en beter mogen gaan doen, ze zijn tenminste terug happy hier, hun angst van die eerste dagen is weg en we horen nog steeds niets anders dan "mok, mok, mok", elke dag weer, vanaf het moment dat hun kooitje open gaat tot ze samen als een blok in slaap vallen als we zeggen dat het (na zo 'n uur of 3) slaaptijd is!! :wub:

Maarreuh .... Jana's kooi : daar moeten we over babbelen!! :p (Sorry voor de onderbreking!! :oops: )
Afbeelding

JajaChu
Berichten: 0
Lid geworden op: di aug 23, 2011 8:21 am

Re: Zelf kooi bouwen

Berichtdoor JajaChu » do okt 27, 2011 8:21 am

Geen probleem hoor Margiet, ik zit al heel wat langer in de honden dan in de fretten en van daaruit ben ik ook al heel wat gewoon. Vandaar ook dat ik schreef jullie zorgen goed te begrijpen maar hier zitten er momenteel twee vrolijk in de zakken van mijn trui te stoeien en eentje ligt te slapen in de kap, alle drie met een heerlijk dik winterpelske en helemaal voldaan van een half uurtje spelen en een lekker fazantenkarkasje ;)
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten