Zetelkrabben

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Lucifer
Berichten: 0
Lid geworden op: zo dec 11, 2011 8:01 pm

Zetelkrabben

Berichtdoor Lucifer » zo dec 11, 2011 8:08 pm

Hoi, mijn fretje Yuki is 1,5 jaar oud en we hebben hem nu een week bij ons.
Het probleem is: we hebben een stoffen zetel, en hij krabt altijd aan de rand. Hij kan er ook onder en daar krabt hij ook, maar daar kunnen we wel spijkerstof ofzo tegen maken. Het grote probleem is vooral die zijkant... Bestaat er soms een soort spray die je op de zetel kan spuiten zodat hij niet meer krabt? Of hoe straffen we hem het best als hij dit doet?
Ik las dat je ze bij het straffen bij hun nekvel kunt pakken en in hun snoet blazen, maar dit werd altijd vermeld als methode tegen bijtertjes..... Of is dit in dit geval ook doeltreffend?

Alvast bedankt

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Zetelkrabben

Berichtdoor Raven » zo dec 11, 2011 11:30 pm

Hey Lucifer en welkom op het forum!

Krabben aan ... dat kan aan van alles liggen... nagels, aandacht, op de zetel willen of hun natuurlijke dab dwang enz...
Als je straft zorg dan dat deze straf direct volgt aan hun mis gedrag en geen seconden later ;) ook bestaan er producten zoal azijn en after bite maar of deze helpen tegen het krabben? Nooit zelf getest voor dat.
Als uw zetel er even tegen kan laat hem even uitrazen zodat hij ondervind dat er geen gevolg is want sommige fretten houden ervan om zo de aandacht op hen te vestigen... en zo kan hij dit krabben dan misschien opgeven als ondervinden dat ze geen gewenst effect krijgen ;) soms kennen ze maar een woord IKKE, IKKE, IKKE, IKKE :rol:
Gebruik ook eens de zoek engine van het forum (rechts boven) om krabben, nagels en straffen en bijten te zoeken... zo kom je aan een massa info en mogelijkheden :domhoog:

Succes!
en vraag maar op :)

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Zetelkrabben

Berichtdoor Saantje » ma dec 12, 2011 1:04 pm

Waarschijnlijk ziet het eruit alsof hij dieper in de zetel kan en wilt hij dit ook en probeert hij door te krabben "de opening" te vergroten dat hij erin kan.
Ze liggen graag ergens in of onder, dit is wrs de grootste reden van zijn gekrab, de andere reden is aangehaald voor Raven "ikke ikke ikke = aandacht".
Afbeelding

Lucifer
Berichten: 0
Lid geworden op: zo dec 11, 2011 8:01 pm

Re: Zetelkrabben

Berichtdoor Lucifer » ma dec 12, 2011 6:20 pm

We hebben nu de poten onder de zetel uit gehaald zodat hij er helemaal niet meer onder kan. Hopen dat het krabben dan ook zal stoppen/minderen als hij beseft dat het geen zin meer heeft... Het is wel moeilijk dit gedrag te negeren als je moet aanzien hoe je zetel wordt geruïneerd :p

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Zetelkrabben

Berichtdoor nielsvl » ma dec 12, 2011 6:48 pm

Hier heb ik latten onder de randen van de zetel vastgemaakt... Welkom bij de wondere wereld der fretten :)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Zetelkrabben

Berichtdoor Margiet » di dec 13, 2011 1:17 am

Hier heb ik latten onder de randen van de zetel vastgemaakt... Welkom bij de wondere wereld der fretten :)
Tja ... Je hebt "normale" mensen en je hebt Fretten-mensen ... :roll:

Welkom!! :p
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Zetelkrabben

Berichtdoor Raven » di dec 13, 2011 9:48 am

We hebben nu de poten onder de zetel uit gehaald zodat hij er helemaal niet meer onder kan. Hopen dat het krabben dan ook zal stoppen/minderen als hij beseft dat het geen zin meer heeft... Het is wel moeilijk dit gedrag te negeren als je moet aanzien hoe je zetel wordt geruïneerd :p
Als negeren niet mogelijk is... probeer dan de afleiding!
Telkens als hij begint te krabben probeer zijn aandacht dan te trekken met spel en speelgoed of andere zaken zodat zijn speel mogelijkheden e. a hem meer voldoening geven.
Het is moeilijk om in iemand anders zijn situatie in te leven om dat er zoveel factoren erbij horen... dus ik hoop dat je een goede manier vind.
Hier heb ik latten onder de randen van de zetel vastgemaakt... Welkom bij de wondere wereld der fretten :)
Mijn oplossing was buizen karton voor de export van bepaalde goederen in containers... deze buizen zijn allemaal ingesneden achteraan zodat ze niet plat worden maar altijd rond blijven als ze worden ingedrukt

Afbeelding

Afbeelding

Als ik ze durf weg te halen of ze soms eens vergeet na de grote kuis zetten ze er alle 3 er direct onder en willen binnen in de zetel geraken :euh:
De laatste keer nadat we ze vergeten waren heeft me dit wel even zoet gehouden om ze ervan weg te lokken met ander frettenkwaad ;)
En plotseling zijn ze het blijkbaar vergeten dat ze daar moeten gaan krabben... soms duikt er een vage herinnering op maar dat duur maar heel even... de pret is eraf :king:

Een kameraad heeft juist zijn zetels verhoogd met blokken van een pallet (CP7 of EURO) de blokken mooi gedrenkt en vernist vallen nu niet meer op en ik vind dat zijn zetels zelfs nu wat beter zitten :rol:
De onderkant heeft hij volledig bedekt met unalit board.

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Zetelkrabben

Berichtdoor nielsvl » di dec 13, 2011 11:06 am

Had het een gewone zetel geweest had ik er inderdaad een plaat onder gevezen, maar 1 deel is een stuk dat uitschuift tot een slaapsofa, en ze kruipen uiteraard maar al te graag in dat binnenwerk...

Typisch, koopt ne mens ne nieuwe zetel, mag je er al direct aan beginnen werken...

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Zetelkrabben

Berichtdoor daikiri » di dec 13, 2011 6:56 pm

zolang er geen muizen in wonen is het zo erg niet he niels... :rol:
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten