Papje voor medicatie

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Gebruikersavatar
weena
Donateur
Donateur
Berichten: 37
Lid geworden op: do jun 10, 2004 2:26 pm

Papje voor medicatie

Berichtdoor weena » di mar 13, 2012 10:48 am

Dag iedereen,
Onze junior en queenie hebben allebij insulinoma.
Dus... Pillekes pakken 's morgends en 's avonds.
Voor ons queenie geen probleen, die lust alles.
Maar onze junior, das een ander paar mouwen. Die lust enkel waltham en dat is nu juist
Wat we liefst niet meer mogen hebben. En ook als hij proeft dat een een pilleke in zi... Is het NJET!

Dus, pilletje in een papje gemaakt van zijj brokken en dat in de spuit en zo geven....
NI TE DOEN!! Elke dag een marteling voor hem en voor ons.
Hij negeert ons, kruipt in zijn mand en gaat daar likken boos wezen.

Wij kunnen elke tip best gebruiken.

En zoals margiet zei, liever in waltham als ze dat lusten, dan helemaal niet.

Mercikes
Knuffel van Queenie, Mickey, Minnie, Pooh en Belle!
Nala, Balou,Bamby, Junior, Joy en Dora van achter de regenboogbrug!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: papje voor medicate

Berichtdoor Margiet » di mar 13, 2012 11:37 am

Weena, ik probeer het nog niet meer zonder Waltham, dan mislukt toch na enkele dagen, het blijkt toch een smaakje te hebben ...

Onze Snow heeft het er een jaar goed op gedaan, toen hebben we uit noodzaak voor de operatie gekozen waarna hij nu schitterend is en Syriana is maanden goed geweest met pap en Proglicem en gaf het uiteindelijk van heel wat anders op, net als Picko van Jef.

Als je die Proglicem geeft regelt dat de insuline-aanmaak in het lichaam dus heb ik er altijd op durven rekenen dat dat papje mee "geregeld" zou worden. Liever een jaar medicatie die ze graag zien komen dan 2 jaar elke dag een marteling, alléé, vind ik toch ...
Afbeelding

Gebruikersavatar
weena
Donateur
Donateur
Berichten: 37
Lid geworden op: do jun 10, 2004 2:26 pm

Re: papje voor medicate

Berichtdoor weena » di mar 13, 2012 12:13 pm

Daar heb je 500% gelijk in margiet
Knuffel van Queenie, Mickey, Minnie, Pooh en Belle!
Nala, Balou,Bamby, Junior, Joy en Dora van achter de regenboogbrug!

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Re: papje voor medicate

Berichtdoor Bientje » di mar 13, 2012 12:25 pm

Rambo wil het ook niet in een papje, dus krijgt hij het met ongezoete slagroom. Dat is het enige dat hij wilt, heb geprobeerd met waltham, met paté, met boter, noem maar op, niks moest hij hebben tot de slagroom...
Pilleke op de lepel doen, klein beetje slagroom om te mengen met het pilleke en dan nog een klein toefke erop, en dan eet hij het wel...

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: papje voor medicate

Berichtdoor a3ke » di mar 13, 2012 1:42 pm

Fierro is ook een dagelijkse strijd , in eenderd wat als ie merkt dat er eenderd wat in is (de proglycem of de predni) wil ie het niet meer

Dus is het mengen op de lepel en optrekken in een spuit en die zo geven :( , we doen het ook met ongezoete room , beste van het slechtste tov waltham ferretone vitaminenpasta etc
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: papje voor medicate

Berichtdoor jeanine » di mar 13, 2012 4:33 pm

Hier gaat de medicatie er vlot in met Waltham. Als het met iets anders niet wil lukken beter dat dan geen medicatie. Bij insulinoom moet je toch op langere termijn suikers bij geven als ze serieus in de problemen komen om erger te vermijden. De medicatie werkt maar is geen wondermiddel en het geneest niet.
Afbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: papje voor medicate

Berichtdoor a3ke » di mar 13, 2012 4:44 pm

Hier doet hij het opmerkelijk beter als hij geen waltham krijgt ipv wel

Zo kan ik de hoeveelheid medicatie halveren zonder dat hij er slechter van word
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Karen26
Berichten: 0
Lid geworden op: wo feb 29, 2012 2:13 pm
Locatie: Diest

Re: papje voor medicate

Berichtdoor Karen26 » di mar 13, 2012 7:09 pm

Ik geef mijn pilletjes altijd samen met nutriplus voor katten. Ik crush eerst het pilletje helemaal en meng het dan onder de nutriplus. Zijn ze absoluut verzot op. Ik heb geen ervaring met insulinoma dus ik weet niet of je dan iets met suiker mag geven? Want er zit wel suiker in. Maar ik geef het maar mee :)

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: papje voor medicate

Berichtdoor sah » di mar 13, 2012 8:51 pm

Toen Jack ziek was heb ik hem +/- 3 weken uit een spuitje moeten voeren en dat was toen iets van natte voeding van de da (recovery ofzo, was ook eerder voor kat en hond dus waarschijnlijk ook met teveel suiker vrees ik) met water en soms zijn pilletje gemengd. Het was soms ook een strijd, maar viel wel mee. Natuurlijk was het ook maar voor even, ik kan me voorstellen dat je dat niet kan/ wil blijven doen, maar misschien is die natte voeding het proberen waard?

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: papje voor medicate

Berichtdoor Margiet » di mar 13, 2012 11:36 pm

Hier doet hij het opmerkelijk beter als hij geen waltham krijgt ipv wel
Fierro was ook nooit een aangename knuffelfret die dag en nacht genoot van je knuffels en aandacht, hé Davy, Juju is dat dus wel. Als je dan ziet dat je fret doodsbang van je wordt en zich van je afkeert, zich verstopt als hij denkt dat je met de medicatie daar bent en verder de ganse dag ergens ver weg van je blijft, denk ik dat het toch aangeraden is dat beetje Waltham te geven als dat een zo simpele oplossing kan geven van het probleem.
Zo kan ik de hoeveelheid medicatie halveren zonder dat hij er slechter van word
Hoezo halveren? Normaal moet je toch elke dag 2x hetzelfde geven om een continuïteit te kunnen garanderen?
Afbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: papje voor medicate

Berichtdoor a3ke » wo mar 14, 2012 8:01 am

De laatste maanden wel hoor Margiet , vanaf hij eigenlijk aan het sukkelen is begonnen is hij veel aanhankelijker geworden , alleen niet te lang en hij mag niet te opgewonden zijn door omgeving (mensen , omgeving etc)

Beter zou zijn huidige dosis inderdaad zijn 2x daags geven , maar dat geeft 2 problemen

1)De gevechten worden erger naargelang de hoeveel keer je hem wil/moet geven
2)We zitten op een hoeveelheid nu dat niet nog eens in de helft kan gedeeld worden mits niet meer doseerbaar meer dan (1 capsule proglycem en 1/4 predni per dag nu)
Uiteindelijk is hij "heel goed" (om niet genezen te zeggen want dat kan natuurlijk niet) op deze dosis en zo gegeven , dat is 1/4 van wat ie anders moest krijgen (2x per dag 1x proglycem en 1/2 predni)
Als ie met zo lage dosis goed is denk ik dat we hem nog lang kunnen hebben op deze manier , want de verhouding hogere dosis en levensverwachting is toch heel anders
Al is zijn angst en stress voor het medicatiemoment wel erg groot , helemaal verkrampt en klauwend :(
Maar we hebben alles al geprobeerd , op suikers na pakt iets , als het al pakt , maar 1 keer en daarna wil ie niet meer :(
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
weena
Donateur
Donateur
Berichten: 37
Lid geworden op: do jun 10, 2004 2:26 pm

Re: papje voor medicate

Berichtdoor weena » wo mar 14, 2012 8:42 am

Recovery of a/d... Maakt allemaal geen verschil. Lust het niet.
Gisteravond met beetje waltham gegeven... No problemo.
En hoe snel hij het weet... Deze morgen toen gerry zijn papje klaar maakte en hij hoorde
Het waltham zakje... Juju stond al klaar.
Een koffielepeltje klaargemaakte waltham is genoeg voor meneer.

Ons queenie das een ander paar mouwen, die lust alles.
Knuffel van Queenie, Mickey, Minnie, Pooh en Belle!
Nala, Balou,Bamby, Junior, Joy en Dora van achter de regenboogbrug!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: papje voor medicate

Berichtdoor jeanine » wo mar 14, 2012 9:45 am

De hoeveelheid Waltham die ik voor medicatie gebruik is echt te verwaarlozen. Ik schat met een zakje ongeveer 3 weken toe te komen voor 1 fret om de 2 a 3 dagen de medicatie toe te dienen. Ons Free moet wel wat meer smaak krijgen dan Milo, die is direct te verleiden met iets van niets.
Afbeelding

Gebruikersavatar
weena
Donateur
Donateur
Berichten: 37
Lid geworden op: do jun 10, 2004 2:26 pm

Re: papje voor medicate

Berichtdoor weena » za mar 17, 2012 9:10 am

kga die ongezoete room ook eens proberen.
questie dat hij denkt iets nieuws te krijgen hé.

eens zien wie er slimmer is ... xd
Knuffel van Queenie, Mickey, Minnie, Pooh en Belle!
Nala, Balou,Bamby, Junior, Joy en Dora van achter de regenboogbrug!

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: papje voor medicate

Berichtdoor daikiri » zo mar 18, 2012 9:12 am

hey,
waarom is iedereen zo "tegen" walthampap?
hier nemen ze echt alles met enkele druppels pap en dat zonder stress of gevecht..
ze kennen dat van in het nest en op gelijk welk moment kan ik ze daar met" behandelen" hun leven lang .. geen gedoe, geen angst enkel blijheid bij hen want ze zijn er gek op!
en idd ze moeten hun gewone brokken eten om op peil te blijven maar die paar druppels pap en die medic. zorgen ervoor de ze honger krijgen en aan de brok beginnen...(cortisone maakt dat ze honger krijgen)
en zoals jeanine het al zei...ist echt maar een koffielepel dat ik gebruik.
En als hij goed gemaakt is (dik genoeg zal u fret die pil er niet doorsmaken) en vergeet niet telkens er een pil biergist door te draaien dat geeft hele mooie resultaten echt waar..

je kan een pil echt wel heel zwaar opsplitsen davy, 1 pil in 20 delen kan zonder probleem ..

met de medic die ik gebruik, kan je met de dosering spelen.. stel dat hij een halve krijgt per dag en hij voelt hem een tijdje goed kan je of wel een kwart geven of een halve om de dag...
GEBRUIK GEEN NUTRIPLUS GEL VOOR INSULINOOM!! dat spul zit vol van suiker daarmee dat fretten er dol op zijn, maar voor insulinoomfretten kan dat zware stuipen geven door dat hun suikerspiegel na een tijdje de diepte in gaat als je dan niet in de buurt bent ben je u fret kwijt!!!

groeten dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: papje voor medicate

Berichtdoor Margiet » zo mar 18, 2012 11:54 am

waarom is iedereen zo "tegen" walthampap?
Merci, Vanessa!! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
weena
Donateur
Donateur
Berichten: 37
Lid geworden op: do jun 10, 2004 2:26 pm

Re: papje voor medicate

Berichtdoor weena » zo mar 18, 2012 1:09 pm

jep, met een koffielepeltje waltham is hij tevreden!
en wij ook! vooral van de knuffels die we terug krijgen! :bow:
Knuffel van Queenie, Mickey, Minnie, Pooh en Belle!
Nala, Balou,Bamby, Junior, Joy en Dora van achter de regenboogbrug!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: papje voor medicate

Berichtdoor jeanine » zo mar 18, 2012 9:32 pm

A3ke, ik deel hier de prednisolon gemakkelijk in 6 voor Milo met een schaar. Als Milo (geen insulinoom) een mindere dag heeft krijgt hij vaker een dosis en als het goed gaat weer minder. Sommige medicatie 1/20 en dat deel ik zelf op door alles fijn te malen in een vijzel, dan gebruik ik lege capsules gevuld met glucopur(druivensuiker) 20 deeltjes en heel goed mengen. Dit in de capsules doen en klaar voor gebruik. Bij medicatie die toch wat meer impact heeft en heel juist moet zijn doet de apotheek dit voor mij.
Als het zo een probleem is om je fret de medicatie te geven, doe het dan in iets dat ze graag eten. Je kan insulinoom toch niet genezen en hoe minder stress hoe beter, zelfs al krijgen ze een beetje suiker mee naar binnen. Als ze door de stress er ook nog maagklachten bij krijgen zit je nog verder van huis. Die biergistpil heb ik nog niet geprobeerd, is mij ook wel al aanbevolen door een da als alternatief om smaak bij te geven en zou minder schadelijk zijn dan suiker. Bij een zieke fret kijk ik niet zo nauw naar wat beter is of niet zolang ik de medicatie er goed in krijg. Indien een korte behandeling blijft het minder gezonde toch maar heel tijdelijk gegeven. Indien ongeneeslijk gaat de kwaliteit van leven voor op alles, zelfs al beperkt het de levensverwachting. Zowel Chanel als Louisa hadden insulinoom en heel vaak heb ik erger kunnen voorkomen op het laatste door hen heel goed in het oog te houden en in te grijpen indien nodig. Bij beiden merkte ik telkens dat ze heel erg bang werden en verlammingsverschijnselen vertoonden als de suikerspiegel te laag kwam.
Afbeelding

Gebruikersavatar
SylSparkle
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: di dec 27, 2011 1:05 am
Locatie: Ninove
Contacteer:

Re: papje voor medicate

Berichtdoor SylSparkle » za apr 14, 2012 1:15 pm

Hey iedereen,
ik weet dat het topic al een beetje oud is, maar ik zit dus ook met het probleem dat ik Penta haar medicatie maar niet toegediend krijg...
Jill heeft het flink opgegeten als het vermengd was in een walthampapje :) maar Penta wil het dan nog steeds niet...
Heb ook al geprobeerd met room (slagroom zonder suiker dus, dacht ik?) maar dat wil ze sowieso al niet, ook niet zonder medicatie.
Het zijn maar pilletjes om zeker te zijn dat ze geen bacteriën in hun darmkes hebben, dus eigelijk niks zo 'ernstig', enkel om te zorgen dat ze eindelijk eens van hun diarree af raken :)
maar Penta blijft dus moeilijk doen... ik heb zelfs al geprobeerd met ferretone, ferretone + geweekte brokjes, zelfs met het eigeel van een kwarteleitje, niets wil ze hebben...
Ze likt er telkens maar 1 of 2x aan, om dan supersnel achteruit weg te lopen terwijl ze met haar kopje schudt...

Ik weet echt niet meer hoe ik het nog moet proberen, want ik wil het ook niet in haar keeltje proppen of weet ik veel, er volgt dus een grote HELP ME PLEASE :(
alvast een dikke merci :bow:
Ferrets leave tiny little pawprints on your heart... <3

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: Papje voor medicatie

Berichtdoor a3ke » za apr 14, 2012 1:41 pm

Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: papje voor medicate

Berichtdoor Raven » za apr 14, 2012 3:13 pm

Hey iedereen,
...
Ik weet echt niet meer hoe ik het nog moet proberen, want ik wil het ook niet in haar keeltje proppen of weet ik veel, er volgt dus een grote HELP ME PLEASE :(
alvast een dikke merci :bow:
Als je radeloos bent post je her en der... ik begrijp dat maar al te goed maar volg de tip van a3ke.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Papje voor medicatie

Berichtdoor Margiet » za apr 14, 2012 9:47 pm

Niemand is verplicht te antwoorden als ie geen zin heeft, hoor ... :p

Ons forum zal echt niet verslijten van één dubbel gepost vraagje! ;)

Dat van die vaccinaties, het bijten, het overal gaan behalve op de bak staat er al 1105 keer op ofzo en nog draait dat forum ... :rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
SylSparkle
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: di dec 27, 2011 1:05 am
Locatie: Ninove
Contacteer:

Re: Papje voor medicatie

Berichtdoor SylSparkle » za apr 14, 2012 10:33 pm

ja ik weet het, maar wou gewoon zeker zijn van een (snel) antwoord, net omdat ze eigelijk al achterstaat met haar medicatie
Ferrets leave tiny little pawprints on your heart... <3

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Papje voor medicatie

Berichtdoor Margiet » zo apr 15, 2012 4:49 am

Wel Sylvie, zowel Edwin (die altijd de fotokes van de pups hier maakt) als ik (al is het ook een fret van Edwin) zitten hier dus met een fret die "niets" lust van het moment dat het van "moetes" is. Ze vonden beiden Waltham lekker, tot het pilletje erin zat, slagroom was bij Fuzzy, die van Edwin ook een succes tot hij op een gegeven moment gestrest werd door weten wij veel wat :roll: en ferretone lukt (nog) wel maar voor hoelang nog, is de vraag ...

Faith is ook een fretje van Edwin maar die woont al een klein half jaartje hier, thuis wou ze haar medicatie van geen kanten en viel ze af tot nauwelijks nog 300gr. De medicatie die ze nu dagelijks moet geef ik zodra ze wakker wordt, verrassingseffect, hup het mondje in spuiten en dan uitvoerig belonen met Ferretone. Lukt nog ... Fuzzy begon echter de laatste dagen moeilijker en moeilijker te doen, dus vandaag eens zo 'n "stripje" natvoer geprobeerd dat we op de beurs als staaltje gekregen hadden. Het is dan wel iets voor katten, met kip, lever of vis maar, en dat is het belangrijkste, Fuzzy's pilletje ging er vlot in vandaag. Eerst moest hij ook weer geforceerd om het te proeven, wou er niks van weten maar ineens had hij de smaak te pakken. Dan het pilletje erin gedaan en ja, het is weer eens binnen. Faith lustte de andere smaak (lever) zo, dus ik hoop in geval van zware nood dat ze het dan ook lust met pilletje .... al is Faith echt wel een geval apart en durft ze perfect dan alles weigeren. :(

Ik zeg het maar, je weet maar nooit of de dames het daar lusten, het zijn van die kleine plastic "stripjes" met een soort paté van voeding in, merk Vitakraft was het op de beurs. Ik had hier iets soortgelijks liggen uit de Aldi, daar is dat vorig jaar eens bij één of andere actie te koop geweest, ik hoop maar dat ze die aanbieding snel herhalen. Het al wel geen tovermiddeltje blijken maar elke dag dat de medicatie binnengegaan is, is er eentje meer zonder extra zorgen, hé! :domhoog:

En nee, dat moet je niet blijvend gaan geven, hé, het is tenslotte voor katten en niet voor fretten, maar dat is je tijdens de Frettenbabbel wel uitgelegd, hé! ;)

Ben even een afbeelding ervan gaan zoeken zodat je een idee hebt, het moest er maar eens mee lukken ...

Afbeelding ... Succes!! :domhoog:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Papje voor medicatie

Berichtdoor jeanine » zo apr 15, 2012 8:54 am

Diarree bekijk ik toch als ernstig genoeg om de medicatie er in te wringen. Als het op de gewone manier niet wil lukken dan maar onder dwang. Meestal moet je dit maar enkele dagen doen en is het gelukkig niet tot het levenseinde. Ik heb hier een zwaar ziek fretje gehad dat ik enkele weken een vies medicament moest geven. De eerste dagen onder dwang, zodra ze door had dat er geen ontkomen aan was begon ze vanzelf het potje leeg te eten. Truk, een potje met Waltham waar een klein gedeelte met medicatie en een gedeelte zonder in was. Het fretje likte gewoon van beide kanten op zoek naar daar waar het lekkere zat. Elke fret kent zo wel zijn eigenaardigheden die je moet zien te vinden. ;) Soms een handje toesteken en van je vinger laten likken durft ook al eens helpen.
Smz heeft een heel vieze smaak en is moeilijk te geven, ik doe dit puur in een spuitje en hop naar binnen.Het potje lekkers staat klaar om de vieze smaak weg te werken.
Afbeelding


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten