fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
weena
Donateur
Donateur
Berichten: 37
Lid geworden op: do jun 10, 2004 2:26 pm

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor weena » vr aug 03, 2012 7:56 pm

Een fret is een dier dat veel aandacht vraagt... DUS GEEN TUIN DECORATIE!!!!
Knuffel van Queenie, Mickey, Minnie, Pooh en Belle!
Nala, Balou,Bamby, Junior, Joy en Dora van achter de regenboogbrug!

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor sd reptiles » vr aug 03, 2012 8:34 pm

Een fret is een dier dat veel aandacht vraagt... DUS GEEN TUIN DECORATIE!!!!

Oppervlakkig en ronduit domme reactie...
:euh:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor jeanine » vr aug 03, 2012 8:40 pm

mooie grote kooi op de kop kunnen tikken van 120 cm breed , 90 cm diep en 2m hoog , met 2 etages.
Daar heb je nog steeds geen antwoord op gekregen.
Van afmetingen voldoet je kooi zeker om 2 fretjes in te huisvesten. Bedenk wel dat een fret klimt en ook valt, een fret heeft geen diepte zicht. Een hoogte van 2x 1m in deze kooi is goed als je voor voldoende veiligheid kan zorgen zo dat ze niet echt 1 m naar beneden tuimelen. Een minder hoog iets is al menig fret fataal geworden. Bekijk eens welke korte pootjes en welke hoogte je fretje maar haalt en vergelijk het met een doorsnee mens in zijn omgeving. Dit om je een vb. te geven wat een hoogte van 1m voor een fretje betekend als het valt.Tevens is er een goed nachthok in nodig om te beschermen tegen vorst en tocht. In volle zon een fret plaatsen is ook om problemen vragen, dus een schaduwrijk plekje heb je wel nodig. Een fret krijgt het moeilijk boven de 27° en onder de 5°.
Afbeelding

Gebruikersavatar
weena
Donateur
Donateur
Berichten: 37
Lid geworden op: do jun 10, 2004 2:26 pm

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor weena » vr aug 03, 2012 8:55 pm

Oppervlakkig en dom??

Wacht we draaien de rollen eens om...

Ik koop mij morgen een paar slangen, want ik heb een terrarium op de kop kunnen tikken voor een prijsje.
Nu heb ik een deel in de tuin waar dat ding zou mooi passen, ik plaats het daar wel...
De slangen passen zich wel aan.
En ik ga ze leren om met ons kippen te spelen, die leren dat wel...
Komt helemaal goed!!!! Worden dikke vriendjes.... En ik heb een atribuut bij in de tuin...

Twee vliegen in 1 klap zeg.

Dit is dom!
Knuffel van Queenie, Mickey, Minnie, Pooh en Belle!
Nala, Balou,Bamby, Junior, Joy en Dora van achter de regenboogbrug!

Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor Jamjam » vr aug 03, 2012 8:56 pm

Mag ik vragen waarom je fretten wil houden? Doordat je al zo veel dieren blijkbaar in huis hebt, vraag ik me af waarom je er nog eens fretten bij neemt, die eigenlijk heel veel aandacht vragen...
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor Margiet » vr aug 03, 2012 11:20 pm

fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?[/quote]
Een fret is een dier dat veel aandacht vraagt... DUS GEEN TUIN DECORATIE!!!!

Oppervlakkig en ronduit domme reactie...
:euh:

fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?
Als je je al zo goed hebt ingelezen, hoe noem je die vraag dan???

Hou gewoon op over hetgeen je wil of zou gaan doen, het lijkt meer en meer op een spelletje, je probeert precies gewoon uit hoe lang je hier de mensen op stang kan jagen volgens mij. Ik doe me alleszins geen moeite meer om je serieus te antwoorden, je lijkt het zelf allemaal toch al beter te weten, niet?

Ik hoop dat het idd een spelletje van/voor je is, ik zou met zo 'n instelling van mijn baas geen fret bij je willen zijn ...
Afbeelding

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor sd reptiles » za aug 04, 2012 12:08 am

Vragen staat vrij toch?
Waar zijn forums anders voor?
Honden en katten kunnen toch ook , ondanks hun instinct aan andere dieren wennen die normaal gesproken prooidieren zouden zijn?
De katten van mijn moeder die hierook wonen doen zelfs een muis geen kwaad.
Dus is het dan zo erg om te vragen of je dit met een fret ook kan verwezenlijken?
En waar de koi staat , is toch ook niet erg.
Een rustige plaats waar ze overdag rustig kunnen pitten tot iedereen thuis is van't werk.
Maar soit , morgen heb ik mijn zwarte fret , hij gaat Taco heten en ik zal er mijn best voor doen om het optimaal te verzorgen.

Ciao

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor sd reptiles » za aug 04, 2012 12:10 am

Oppervlakkig en dom??

Wacht we draaien de rollen eens om...

Ik koop mij morgen een paar slangen, want ik heb een terrarium op de kop kunnen tikken voor een prijsje.
Nu heb ik een deel in de tuin waar dat ding zou mooi passen, ik plaats het daar wel...
De slangen passen zich wel aan.
En ik ga ze leren om met ons kippen te spelen, die leren dat wel...
Komt helemaal goed!!!! Worden dikke vriendjes.... En ik heb een atribuut bij in de tuin...

Twee vliegen in 1 klap zeg.

Dit is dom!

Slangen houden net van rust ;)
Zijn geen beesten om mee te " spelen "

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor sd reptiles » za aug 04, 2012 12:14 am

mooie grote kooi op de kop kunnen tikken van 120 cm breed , 90 cm diep en 2m hoog , met 2 etages.
Daar heb je nog steeds geen antwoord op gekregen.
Van afmetingen voldoet je kooi zeker om 2 fretjes in te huisvesten. Bedenk wel dat een fret klimt en ook valt, een fret heeft geen diepte zicht. Een hoogte van 2x 1m in deze kooi is goed als je voor voldoende veiligheid kan zorgen zo dat ze niet echt 1 m naar beneden tuimelen. Een minder hoog iets is al menig fret fataal geworden. Bekijk eens welke korte pootjes en welke hoogte je fretje maar haalt en vergelijk het met een doorsnee mens in zijn omgeving. Dit om je een vb. te geven wat een hoogte van 1m voor een fretje betekend als het valt.Tevens is er een goed nachthok in nodig om te beschermen tegen vorst en tocht. In volle zon een fret plaatsen is ook om problemen vragen, dus een schaduwrijk plekje heb je wel nodig. Een fret krijgt het moeilijk boven de 27° en onder de 5°.
Bedankt
Toch nog iemand die een beetje normaal kan antwoorden.
Ik kan de kooi ook indelen in 3 verdiepen.
En dan onderste gedeelte de toiletbak , midden eten en boven speelruimte.
Boven aan de zijkant wil ik een soort grote geisoleerde nestkast hangen als slaaphuis.

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor Raven » za aug 04, 2012 2:58 am

Slangen houden net van rust ;)
Zijn geen beesten om mee te " spelen "
Fretten houden ook van rust... soms 20 u. slaap, incl. geeuw en alle slaap houdingen...
Net zoals slangen geen dieren zijn om met prooidieren te spelen... zijn fretten dat evenmin met kippen, cavia’s etc. en dit kan mogelijk tot echte stress situaties leiden daar de jager die van zijn slaap houd of wil jagen... continu gekakel, geritsel en prooi geur moet onderdrukken.

Maar wanneer ge echt alles goed had “ingelezen” dan zou U weten dat men hier degelijk het beste voor heeft met de fret en dat men zowel de eigenaar als de fret zelf wil helpen!
Ervaring is hier genoeg :p En dus vragen staat vrij en soms reageert men te cru op een vraag van een persoon die zicht blijkt voor te doen met voldoende dieren kennis ;)

Even nog dit, een nestkastje als slaaphuis? Een fret is geen knaagdier en heeft dit niet nodig! Wat vodden links en rechts of een hangmatje her en der... en dan nog slaapt hij waar hij wil!
Ook voor het aanbieden van eten... U kan beslissen waar je wil aanbieden maar de fret kiest voor de vreet of verspil plaats net zoals het gaan verstoppen... tenzij je de verdiepingen kunt afsluiten tijdens het voederen ;)

Ook heb ik een probleem met de opmerking:
Een rustige plaats waar ze overdag rustig kunnen pitten tot iedereen thuis is van ‘t werk.
Dit kan lelijk tegenslagen... want dat bepaald de fret zelf wanneer hij actief is en hier is dat gewoonlijk in de ochtend voor het eten en voor de rest van de dag is dat variabel en meestal voor het eten en soms zelf vrij laat in de avond... Maar men kan proberen te activeren... hij beslist :king: :rol:
Ik wens je succes toe met je “zwarte fret” “Taco” dus... maar ik hoor toch liever “om hem optimaal te verzorgen“ dan “om het optimaal te verzorgen“ ;)
Laatst gewijzigd door Raven op za aug 04, 2012 3:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor Margiet » za aug 04, 2012 3:14 am

Ik wens je succes toe met je “zwarte fret” “Taco” dus... maar ik hoor toch liever “om hem optimaal te verzorgen“ dan “om het optimaal te verzorgen“ ;)
Afbeelding
:domhoog: :domhoog: :domhoog: Idem!!
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor jeanine » za aug 04, 2012 11:25 am

Ik hoop dat je Taco krijgt wat hij verdiend, een echt goed frettenleven. Er is hier al geen voorbeeldige start genomen en dat kan aan de manier van schrijven of de vragen liggen. Als je echt wil bijleren over wat een fret nodig heeft blijf je vragen stellen en ben je niet te beroerd om aan te passen waar nodig. Ook ik krijg soms het gevoel dat je eerder op een confrontatie uit bent, daarom mijn vraag of je voldoende info had opgezocht .Onwetendheid zorgt vaak voor een heel verkeerde indruk .Al menig frettenhouder kreeg de wind van voor in het begin.Daar zijn uiteindelijk toch nog goede baasjes uit voort gekomen door dat ze de raad wel willen opvolgen. ;)
Een nestkastje lijkt mij niet zo denderend te zijn voor een fret. Wel een degelijk geisoleerd nachthokje waar je voldoende dekens in kan leggen om je fret warm te houden en vlot kan kuisen. Hoe ga je tijdens de winter er voor zorgen dat het water niet bevriest? Dat je fretje beschut zit tegen wind en regen. Ik zou wel graag je kooi op foto zien zo dat er geen misverstanden zijn over hoe je Taco het daar zal hebben. Dat kan misschien hier wat meer rust brengen in dit topic.
Heb je al het nodige in huis gehaald om Taco te verzorgen? Zoals je weet hoop ik, moeten nagels en oortjes goed verzorgd worden.
Ook de da niet vergeten, een inenting en booster zijn noodzakelijk om je fret te vrijwaren van de hondenziekte. Van in 2012 is een chip volgens richtlijnen verplicht. Ook de castratie of implantaat niet vergeten of je rammetje kan niet samen met een andere ram tijdens de bronst. Steek je er later een moertje bij krijg je onverwacht pups en zal het moertje het heel erg moeilijk hebben tijdens haar zwangerschap met een ram in de kooi. Een da met frettenkennis gevonden?
Afbeelding

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor sd reptiles » za aug 04, 2012 12:15 pm

Heb besloten om de pup nog een week bij de moeder te laten en zodoende heb ik nog tijd om de kooi een beetje aan te passen.
Hij is nu 10 weken.
Ik ga voorlopig alleen het bovenste deel van de kooi gebruiken en als ze dan wat groter is en er een speelmaat bij komt dan ga ik ze indelen in 3 etages.
Kooi is helemaal wind en regen dichtgemaakt met matte doorschijnende plaat( voor optimaal licht ) en er staat een wc bakje in , drinkfles , voerbakje , speeltjes ( voor katten eigenlijk ) en een houten kistje met een opening met daarin een dekentje.
Heb linoleum als bodem gebruikt en wat oude t shirts en vodden in het slaaphok gelegd.
En de kooi staat in de schaduw.
In de winter komt de kooi naar de veranda.
Dierenarts is dierenartsenpraktijk Alpha in vorselaar.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor jeanine » za aug 04, 2012 4:49 pm

Fijn dat je eerst de kooi fretveilig zal maken en dan pas de pup er in steken. Als de kooi wind en regen dicht is zit ook dat al snor. De linolium ligt hier ook op de bodem in de kooi, handig om een ongelukje op te kuisen. In de winter in de veranda is voldoende denk ik om de ergste kou te overbruggen.
Afbeelding

Claudia
Berichten: 0
Lid geworden op: di dec 27, 2011 3:38 pm
Locatie: grembergen (dendermonde)

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor Claudia » zo aug 05, 2012 10:44 am

speeltjes ( voor katten eigenlijk ) en een houten kistje met een opening met daarin een dekentje.


wel oppassen met speeltjes in de kooi te laten ligge dat taco er niet aan gaa bijten en er stukjes van opeet. ayanna doet dit niet maar voor Zynia is er niks veilig maar ze eet het dan ook op als het in haar kot ligt. dus krijgt ze alleen maar speelgoed als ze uit hun kotje kome

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor jeanine » zo aug 05, 2012 2:56 pm

Hier enkel buizen in de kooi.Speeltjes krijgen ze hier ook onder toezicht en zijn een handig iets om met de fret te spelen. Liefst niets van rubber geven, ze kunnen er aan bijten en zo stukjes naar binnen werken.Onder invloed van het maagsap wordt dit heel erg hard en gevaarlijk. Vroeger kregen ze speelgoed in de kooi maar keken er echt niet naar om. De kooi is om te rusten en te slapen, wat een fret er dan ook meestal in doet als er voldoende speeltijd buiten de kooi is. ;)
Afbeelding

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor sd reptiles » zo aug 05, 2012 7:54 pm

Mijn fretje.
Heb de naam veranderd naar Ferre.
Klinkt mooier vind ik.
Black sable?
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0854_o.jpg

Gebruikersavatar
senpuppy
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jun 27, 2011 11:29 am
Locatie: Keerbergen

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor senpuppy » zo aug 05, 2012 8:46 pm

Mijn fretje.
Heb de naam veranderd naar Ferre.
Klinkt mooier vind ik.
Black sable?
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0854_o.jpg

Schattig kereltje ^___^ meer foto's mogen hier altijd :rol:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor jeanine » zo aug 05, 2012 8:57 pm

Je Ferre ziet er een deugnietje uit.
Je mag de foto's ook rechtstreeks zichtbaar in het topic plaatsen, niet groter dan 600pix op de langste zijde ;)
http://www.mustela.nl/kleuren-en-aftekeningen volgens mij een donkere wildkleur met een zwart neusje. :wub:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor Margiet » zo aug 05, 2012 10:57 pm

Black sable?
Zo noemen ze die kleur in Nederland inderdaad!! :)

Succes!
Afbeelding

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor sd reptiles » ma aug 06, 2012 10:52 am

Toen hij nog bij zijn broers en zussen zat was hij heel braaf , maar nu zit hij thuis en heeft me net al goed gebeten.
Niet om te knabbelen maar echt erdoor.
Ik pakte hem bij zijn nekvel tot hij begon te gapen en zette hem daarna terug in de kooi.
Doe ik het goed?
Nu mag ik hem niet meer pakken want hij draait zich direct om om mij te bijten :shock:

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor a3ke » ma aug 06, 2012 11:00 am

je hebt hem nog maar net

het is de bedoeling dat jullie rustig aan elkaar vertrouwd geraken vooralleer aan "opvoeding" te beginnen

dra ben je minder goed bezig en kan je dit naderhand moeilijk meer rechtzetten

ik zou dus de eerste weken nu niet meer oppakken en hem laten doen

tijdens speeltijd veel opserveren en je handen positief laten gelden ; dwz gezonde snoepjes geven

eventueel corrigeren met een luide goed verstaanbare stem , maximaal ongewenst gedrag afkeuren door te blazen naar hem

kortom , lees dringend de frontpagina een paar keer aandachtig door en overweeg een frettenbabbel te volgen
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor sd reptiles » ma aug 06, 2012 11:40 am

Om hem naar binnen te halen om te laten spelen moet ik hem pakken.
Als ik de kooi opendoe ( kooi staat 1 m van de grond ) springt hij er gewoon uit en hangt aan mijn kleren :D

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor sd reptiles » ma aug 06, 2012 11:41 am

Ik ga zometeen nog naar de winkel om snoepjes , nog wat speeltjes en een tunnel voor in de kooi.

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: fret buiten in de buurt van cavia's en kippen?

Berichtdoor nielsvl » ma aug 06, 2012 1:02 pm

Zoals hier al stond, een kooi hoeft eigenlijk geen speeltjes, spelen is voor buiten de kooi...


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten