suikers!!

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

suikers!!

Berichtdoor daikiri » wo sep 26, 2012 10:12 am

ik heb vandaag beetje zitten bladeren in de verschillende soorten brok en wat ben ik wijzer geworden...
in bijna elke brok, goede of slechte kwatilteit(tf-orijen!!!) zit suiker of verdoken suikers onder de naam bietenpulp, zoete aardappel-aardappel enz
is gewoon om zit van te worden
de enigste waar er op het eerste zicht geen in zit is ferret pro van versele laga en die heeft dan te weinig eiwit..
is het dan echt de bedoeling van de fabriek uit om fretten ziek te maken met hun suiker ??????
dai met een misselijk gevoel..
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: suikers!!

Berichtdoor daikiri » wo sep 26, 2012 10:19 am

yep zelfs in Zupreem ferret diét!
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Re: suikers!!

Berichtdoor Jamjam » wo sep 26, 2012 1:45 pm

Indd...ook in Supreme Science Selective Ferret zit het :'(
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: suikers!!

Berichtdoor sd reptiles » wo sep 26, 2012 2:27 pm

Ik heb altijd van die grote voersprinkhanen in huis voor de reptielen.
Deze zitten vol eiwit.
Ik voer namelijk nu ook ferret pro .
Zou het kwaad kunnen als ik ze af en toe zo een sprinkhaan geef?
Lijkt me dat wilde bunzings dit ook wel eens eten.

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: suikers!!

Berichtdoor a3ke » wo sep 26, 2012 9:16 pm

tis dat in die ferretpro dan weer veel meer vuiligheid zit dan dat EN enorm slechte verhoudingen kwa voedingswaarde :(
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: suikers!!

Berichtdoor jeanine » wo sep 26, 2012 9:24 pm

Echt heel goede brok is moeilijk tot niet te vinden. Veel hangt af van de hoeveelheid dat er inzit. Ook fruit bevat suikers en toch eten bunzingen bessen om vet te sparen voor de winter.
Ik maak me weinig illusie nog om het perfecte voer te vinden ;)
Meelwormen heb ik al van gehoord om aan fretten te geven. Onze Buster eet zelfs oorwormen als hij die te pakken krijgt. Ze knisperen een beetje xp
Afbeelding

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: suikers!!

Berichtdoor sd reptiles » wo sep 26, 2012 11:27 pm

Meel en moriowormen kweek ik ook voor mijn blauwtongskinken. :D
Morgen eens zien of de fretten er 1 willen ;)

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: suikers!!

Berichtdoor daikiri » do sep 27, 2012 6:45 pm

idd a3ke, dan trek dat weer op niets...triestig he
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: suikers!!

Berichtdoor jeanine » do sep 27, 2012 7:09 pm

Waren de wormen lekker?
Om brok te maken moet er een vorm van zetmeel in. Lees http://www.dekoolhydratenlijst.nl/ of suikers. Of het nu moet komen van aardappelen, bieten of granen is hetzelfde.
Zonder zetmeel geen brok.
http://dierenkliniekwesterpark.nl/klini ... -therapie/
Afbeelding

Kimster
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 29, 2012 2:52 pm
Locatie: Gent

Re: suikers!!

Berichtdoor Kimster » vr sep 28, 2012 7:54 pm

Het gemakkelijkste vind ik om naar het totale percentage koolhydraten (=suikers) te kijken die in de brokken zitten, hoe lager hoe beter. Dan pas kijk ik verder naar het vetgehalte en de exacte ingrediënten om af te wegen of het er mee door kan als frettenbrok of niet. Bij de meeste merken staat de exacte hoeveelheid suikers/koolhydraten duidelijk vermeld.
In Orijen zit er momenteel 17 % koolhydraten, bij Applaws kittenvoer minder dan 15 %. Ik meng de 2.

Natuurlijk is het dan nog altijd verre van ideaal want rond de 17 % aan suikers is echt nog veel en dat is praktisch het minimum, vele brokken zitten ruim boven de 20 %.

Voor wie een alternatief zoekt kan ik een vleesmolen aanraden om zelf een samenstelling mee te maken. Hier krijgen ze dagelijks 2x rauw waarvan minstens 1x van een eigen gemalen mengeling. Ik doe er dan nog wat extra water bij wanneer ik het hun geef zodat het zoals een soepje is...Zo eet onze kieskeurige vleeseter met plezier rauw vlees.

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: suikers!!

Berichtdoor Raven » zo okt 07, 2012 2:08 am

Even op reis geweest... met de fretten natuurlijk :domhoog:

is het dan echt de bedoeling van de fabriek uit om fretten ziek te maken met hun suiker ??????
Men kan de vraag ook anders stellen!
Is het de fabriek‘s voeding die de fret ziek maakt, namelijk de gemakzuchtige brok of is het de hand die het weet en de brok toch voedert die hem uiteindelijk gaat ziek maken?
:shock:

@sd reptiles
Geef fretten gerust maar een worm of kever... of liever een voeder insect dat vlug beweegt... wekt jacht en lust op en gaat smakelijk binnen of ze prutsen het volledig uiteen ;)

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: suikers!!

Berichtdoor daikiri » ma okt 08, 2012 9:50 am

ja Raven zo kan je het ook bekijken, hier krijgen ze regelmatig ook vlees toegestopt maar om de sprong te nemen naar volledig rauw..id een grote sprong he..
idd ook kwestie van tijdsgebrek maar ook gebrek aan kennis.
mss iets om eens goed over na te denken..
brok is zo gemakkelijk maar toch heel duur en niet zo gezond als we denken.. vlees is, denk ik toch iets goedkoper maar kruipt werk in en je moet er toch al wat plaats voor hebben als je met 28 fretten zit.
toiijd brengt mss raad??
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: suikers!!

Berichtdoor jeanine » ma okt 08, 2012 2:22 pm

Koop enkele kippen, kwartels en konijnen snij in stukken en 28 fretten weten daar wel raad mee. :rol: Je kan het aanzien als prooi geven, maar of elke fret zo alles naar binnen krijgt is af te wachten. Deze die de lever kunnen bemachtigen, wat men graag eet, hebben dan net dat stukje dat ze lekker vinden en de anderen moeten de rest delen.
Er komt inderdaad het een en ander bij kijken om het goed te kunnen doen.
Buster laat ik gewoon van 2 walletjes eten, vlees en brok. Niet ideaal maar niet echt slecht vermoed ik, je kan overschakelen indien het moet naar het één of ander. Altijd gemakkelijk.
Afbeelding

Kimster
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 29, 2012 2:52 pm
Locatie: Gent

Re: suikers!!

Berichtdoor Kimster » ma okt 08, 2012 6:57 pm

Vlees is niet per sé goedkoper en zeker niet als je prooi geeft. Muizen zijn bv. normaal 18 euro voor een kilo zoals in Zelzate bij het loze visserke, ik heb al plaatsen opgebeld die zelfs 25 euro vroegen xd


Als je zelf een mengeling maakt kies je natuurlijk wel zelf wat je er in 'draait'. Bij die slager die Jeanine al eens aanhaalde in een ander topic (Emre aan de kerk in de wondelgemstraat) vind ik het wel niet zo duur, bv. 4, 5 €/kg voor gemengd lams/rundsgehakt, kippenvleugels zijn er denk ik 2,5 €/kg, lever en hartjes zijn ook niet duur maar de prijs ontgaat mij en vet krijg je gratis mee.
Persoonlijk raad ik af om er veel kip in te draaien tenzij het bio kip is, hier hebben ze altijd slechte poep nadat ze pure kip gegeten hebben.

Ik zou mijn vleesmolen niet meer kunnen missen... om de x aantal weken is het wel eens zwoegen om die botjes gemalen te krijgen maar achteraf ben ik altijd blij dat onze fretten dan praktisch niet aan hun brokken komen. De vleesmolen kwam van Cookinglife.nl‏, met de verzending erbij ongeveer 50 euro voor de grootste maat.

Die verhoudingen zijn zo moeilijk niet eens je het beet hebt. Een voorbeeld is:
-1200 gram Raw meaty bones= vlees waar er bot in zit (bv kippenvleugels/kippenbouten)
-2400 gram vlees zonder bot
-200 g hart
-200 g lever
- 400g vet bv kalfsvet
Hier krijgen ze er ook nog muizen bij dan ben ik zeker dat ze alles binnen hebben wat ze nodig hebben.

Vlees wordt veel beter opgenomen dan brokken. Sinds ze hier grotendeels op vlees staan ligt er veel minder poep in de kattenbak en de fretten hun bontjas blinkt fantastisch :wub:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: suikers!!

Berichtdoor jeanine » ma okt 08, 2012 7:21 pm

-1200 gram Raw meaty bones= vlees waar er bot in zit (bv kippenvleugels/kippenbouten)
Je vergeet de kippennekken, minder vlees aan maar veel zacht bot. ;)
Draagt Buster zijn voorkeur als het kip is, daar blijft niets van over. Bout en vleugel eten waarschijnlijk iets moeilijker door het grotere formaat. Maagjes eet hij ook als ik die fijner snij, in zijn geheel laat hij het liggen.
Bio kip hebben ze daar waarschijnlijk niet.
Persoonlijk raad ik af om er veel kip in te draaien tenzij het bio kip is, hier hebben ze altijd slechte poep nadat ze pure kip gegeten hebben.
Dat is bij ons Freebee ook het geval. Ik steek dat op een periode van eendagskuiken gegeven te hebben voordien. Tot nu toe geen rare stoelgang bij Buster na kip geven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: suikers!!

Berichtdoor daikiri » di okt 09, 2012 10:43 am

hahahah kleine rekening gemaakt.. voor de lol
8 kippenhartjes maal 28 dat getal maal 31 dagen = 6ooo en nog wa hartjes..
waar zou ik da moeten leggen lol
iemand een koelcel te koop.. mn vent zou me zien komen..
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: suikers!!

Berichtdoor jeanine » di okt 09, 2012 6:17 pm

Iets minder ijsjes in de diepvries en hartje geven als toetje, wie merkt het verschil als je zegt het zijn kersen voor op het ijsje :rol:
Afbeelding

Kimster
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 29, 2012 2:52 pm
Locatie: Gent

Re: suikers!!

Berichtdoor Kimster » wo okt 10, 2012 9:44 pm

De dag dat we verhuizen en plaats hebben voor een aparte vriezer dan krijgen de fretten hun privévriezer gedeeld met het vlees voor de toekomstige hond ... Ik vind dat echt nog zo gek niet :D Nu hebben ze al hun privé schuif in de vriezer voor hun muizen en vlees.

Ik denk niet dat mensen zonder dieren ooit zoiets kunnen begrijpen :rol: :rol:


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 11 gasten