iets raar , plotseling angstige fret

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor jeanine » wo nov 21, 2012 9:37 pm

Een tijd geleden kreeg Thirza last van angst. Ik kon geen enkele andere reden bedenken toen dan dat ze geschrokken was toen Marc haar vast had en ze uit zijn hand sprong. Op dat moment grabbelde hij naar haar omdat ze niet van zo hoog zou vallen en verrekte een spier, wat met een luide ai gepaard ging. Dus verklaarde dat voor mij haar angstig gedrag, mede het verlies van haar vriendje Milo toen. Pas na 2 weken werd ze weer zichzelf en ging de angst over.
Nu is deze morgen onze Buster zo angstig geworden. Er is bij mijn weten ook niets gebeurd dat traumatisch kan geweest zijn. Een week geleden implantaat onder verdoving en spuitje gekregen dat is alles. Gisteren alles nog normaal, deze morgen ga ik de kooi kuisen en Buster staart me zo raar aan. Het is net of hij herkent mij noch de omgeving goed. :s Na het kuisen besluit ik de fretten terug in de kooi te laten en niet te spelen. Deze avond hetzelfde verhaal, bij het minste geluid of onverwachte beweging schiet hij achter een deur of onder de kasten en zetels. Hij komt in de zetel wel snuffelen aan mij en Marc. Speeltje interesseert hem niet, het is alsof hij het niet goed ziet. Toen Marc net met hem en de kraakzak wou spelen ging hij er eerst op in om daarna in de buis weg te kruipen. Nogthans lukken zijn sprongen naar de tafel wel. Horen en ruiken lijkt mij al helemaal geen probleem. Daarnet lag hij in de carrier aan mijn voeten, het geluid van een theetas tegen een glas was voldoende om onder de kast te vluchten. Hij heeft precies olifantenoren, vergelijkbaar als bij een migraineaanval voor wie dat kent.
Ons Freebee is de laatste week wel vaker wat flauw geworden, misschien ligt daar een oorzaak ?
Ik vraag me af of zoiets nog voorkomt bij andere fretten :s
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor Jamjam » do nov 22, 2012 10:22 pm

Oei, zou hij misschien iet sin de kooi tegengekomen zijn die hem een 'trauma' bezorgt? Of iemand in huis geweest met een ander diertje en dat Buster die ruikt?
Ik hoop alvast dat het vlug weer betert.
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor jeanine » vr nov 23, 2012 9:11 am

Ik zou echt niet weten wat hem zo van streek gemaakt heeft. Hij kan ook niet ergens in vast gehangen hebben, meestal als de nageltjes ergens in haperen zie je daar de sporen van. Gisteren deed hij wel heel normaal weer. Hij schrok enkel toen ik een karton in de deuropening plaatste om hem in de gang even te houden. Later toen ik terug uit de keuken kwam en de deur opende schrok hij wel en bleef roerloos zitten. Het ging wel weer over na het gesnuffel aan de broek en voeten. :s
Afbeelding

snoesje53
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr feb 17, 2012 12:11 pm
Locatie: aalst

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor snoesje53 » vr nov 23, 2012 11:59 am

ocharme toch.... zijn er andere geluiden in huis? iets wat hij niet kent? misschien idd een reuk die blijft hangen van iets ?
mijn dochter had een hamstertje gehaald ,maar het is hier maar enkele uurtjes geweest (,en ook boven gezet) om de reuk te verdoezelen
daarna is het richtig huis van "de vriend" gegaan
roxy is toch een week kwaad geweest op mijn dochter,
normaal is ze gek op haar en geeft zoentjes dat het niet op kan aan mijn dochter,toen wou ze haar zelfs niet in haar buurt,
en heeft toen ook verschillende keren willen bijten (soms gelukt ook xp ),bij mij deed ze dat niet
dus ze was kwaad..... maar niet angstig ....

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor jeanine » vr nov 23, 2012 5:46 pm

Telefoon van Dai met ook een best mogelijke verklaring. Ik had haar verteld dat er hier een sperwer op de kleine vogeltjes afkomt. Nu zet ik altijd het raam open als ik de kooi in orde breng. Zo ook die morgend, mogelijks heeft de sperwer zijn roep laten horen en is mij dat ontgaan. Ik weet uit ervaring dat fretten reageren op het geluid van een roofvogel. Lang geleden kroop Anais ook bang weg toen op de Pc een roofvogel te horen was.
Snoesje er is hier bij mijn weten geen enkel ander dier in huis geweest, dus daar zoek ik het niet. Of er zouden weer muizen moeten opduiken. :( Hij reageerde ook goed op Ellen en Kim toen die de koekjes kwamen ophalen.
Bedankt voor het meedenken alvast :domhoog:
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor Raven » za nov 24, 2012 12:19 pm

Ik denk niet dat roofvogel geluiden er iets mee te maken kunnen hebben! Doe zelf de test

http://www.youtube.com/watch?v=yAFJhJJpykY
Vogelgeluid - Roofvogels : Buizerd, Sperwer, Havik en Boomvalk

Het enige wat ze hier doen is denken dat ik met hun rubberenspeeltjes (rubberen kiekens etc.) Aan ‘t spelen ben :rol:
5 keren op 5 reageren ze op het hoge geluid en beginnen te spelen en te zoeken.. worden er ook wakker van en staren mij dan aan :p

Ik denk eerder aan doffe zware geluiden niet of bijna hoorbaar voor de mens gepaard gaande met doffe trillingen wederom niet tastbaar voor de mens...
Hier reageren ze soms op de buren (studenten) en deze bonken graag met de deuren in de trapzaal en voordeur... en wat nog allemaal... en bij deze zie ik ze soms één voor één of in groep wegspurten onder de kasten en gewoonlijk vang ik dan klein gestommel op van de buren.
Zeker Dozer is hier gevoelig in. Geluiden of trillingen die ze niet herkennen of direct kunnen thuis brengen daar reageren ze op.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor jeanine » za nov 24, 2012 5:04 pm

Test gedaan, enkel ons Freebee leek er aandacht aan te besteden maar niet echt bang. Noch Thirza of Buster een reactie er op. Buster kwam aan mijn been krabben om gepakt te worden.
Waar Buster en Thirza wel op reageren met allert zijn is als Marc boven met de stoel op wielen zich verplaatst.
Men is wel bij de buren met werken bezig, maar dit is al enkele weken aan de gang. :idea:
In elk geval is hij nu weer helemaal in zijn gewone doen. :domhoog:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor Jamjam » za nov 24, 2012 5:34 pm

Men is wel bij de buren met werken bezig, maar dit is al enkele weken aan de gang. :idea:
In elk geval is hij nu weer helemaal in zijn gewone doen. :domhoog:
Misschien dat ze nu pas iets hebben gebruikt van gereedschap dat die schrikreactie veroorzaakte. Hopelijk blijft hij in zijn gewone doen! :)
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

snoesje53
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr feb 17, 2012 12:11 pm
Locatie: aalst

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor snoesje53 » za nov 24, 2012 6:49 pm

ik denk toch ook in die richting,als ze bij de buren aan het werk zijn,zal het lawaai van een of andere machiene,het geluid of de trillingen haar angstig gemaakt hebben.
tja dat is heel vervelend natuurlijk,maar je kan de buren ook niet vragen om te stoppen met verbouwen he :D
als hij nu weer terug rustig is..... das het voornaamste he

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor jeanine » wo feb 06, 2013 9:55 pm

Oud topic weer naar boven halen.
Ik heb op een ander forum gelezen dat het nog voorkomt, zonder aanwijsbare reden een bange fret die dat normaal niet is.
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor sah » wo feb 06, 2013 10:26 pm

raar, hij moet toch iets "waarnemen" dat wij dan niet doen?
mr ja, ik herinner me onze eerste kerst (met Wasabi en Pilou) toen ik kado's voor hen had ingepakt en bleek dat zij het kadopapier niet "zagen'! en dus enkel de speeltjes zagen.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor Margiet » do feb 07, 2013 3:23 am

Eergisteren hoorde ik van een fretje van iemand van ons die ineens ik weet niet hoe "vervelend" is beginnen doen. Er zijn wel veranderingen in de groep geweest (2 kooigenootjes zijn kort op mekaar overleden) maar de groep is nog groot genoeg om zich toch goed in te blijven voelen, zou je denken. maar nee dus ...

Vraag me af of die dan ook ineens "bang" is, maar van wat?? :bow:

Het zou toch handig zijn af en toe als ze het ons konden zeggen ... :(
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor jeanine » do feb 07, 2013 10:55 am

Ik dacht dat het na het inslapen van Milo was dat Thirza hier angstig geworden is. Kan er misschien wel voor wat tussen zitten. Ons Freebee was minder goed op het moment dat Buster bang werd.
Het groepsgevoel dat in gedrang komt???
Afbeelding

Gebruikersavatar
SylSparkle
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: di dec 27, 2011 1:05 am
Locatie: Ninove
Contacteer:

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor SylSparkle » za feb 09, 2013 5:41 pm

Het zou inderdaad zoooooveel makkelijker zijn als ze het ons gewoon zouden kunnen vertellen...
ik vind dat Penta ook maar raar doet sinds ik terug ben van Londen... Ben maar 4 daagjes weg geweest, en mijn zus is komen 'fretsitten' en haar kennen ze toch wel...
Maar Penta zou naar mijn zus gehapt hebben (zegt ze), maar heb heb nog nooit geweten dat Penta zelfs zou proberen bijten... en ze heft het opeens ook precies echt niet meer graag dat ik haar oppak om even aaikes te krijgen, probeert zich meteen uit de voeten te maken enzo... ik vind het héél raar dus...
Vraag me ook af waar dat ineens allemaal vandaan komt... ze heeft onlangs wel die operatie gehad, maar dat is toch ook al 2 maanden geleden, dusja... kweet het niet... :s
Nog even afwachten ga ik doen, misschien waait het wel over...
Ferrets leave tiny little pawprints on your heart... <3

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor Margiet » zo feb 10, 2013 4:44 pm

Mss pijn als ze opgepakt wordt? Een hechting binnenin die nog niet vergaan is maar stoort, ofzo??
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor sah » zo feb 10, 2013 6:53 pm

Ik dacht dat het na het inslapen van Milo was dat Thirza hier angstig geworden is. Kan er misschien wel voor wat tussen zitten. Ons Freebee was minder goed op het moment dat Buster bang werd.
Het groepsgevoel dat in gedrang komt???
Ik kan hier enkel het verhaal over Wasabi&Pilou&Bazul vertellen... Die 2 meisjes hoorden samen en zaten met mij aan hun derde baasje, toen kwam Bazul er bij omdat ik het hok wat leeg vond, het was liefde op t eerste gezicht (vraag maar aan Daikiri) altijd vanaf het eerste moment samen spelen en slapen en spelen en slapen, altijd met 3 vanaf dan. Toen werd Bazul ziek en moest naar de da (het bleek dat zijn nieren niet meer werkten en na 1 week sukkelen en proberen en nieuwe tests hebben we hem moeten laten inslapen omdat hij niet beter kon worden) Hij is dus nooit meer thuisgekomen. Enkele dagen daarna heeft Pilou al haar haren verloren. Toen ik weer 2 dagen erna met haar bij de da was groeiden er al weer stoppeltjes, ze heeft nog een anti-parasieten behandeling gekregen, alhoewel de da geen parasieten kon vinden. later ging het weer veel beter met Pilou, was het stress? Verlies? Toen wou niemand me geloven en dacht iedereen toch aan een of andere parasiet die dan door de behandeling toch was weggegaan.
Pilou is bijna 8 jaar geworden, en van ouderdom overleden (2 jaar na Bazul, dus het had er niets mee te maken)

Gebruikersavatar
SylSparkle
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: di dec 27, 2011 1:05 am
Locatie: Ninove
Contacteer:

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor SylSparkle » vr feb 15, 2013 8:46 am

Mss pijn als ze opgepakt wordt? Een hechting binnenin die nog niet vergaan is maar stoort, ofzo??
Ja ik weet het echt niet, ga morgen eens naar de DA met mijn muis, want ze doet echt maar raar... na haar operatie had ze er geen problemen mee dat ik haar bij mij nam, kwam ze zelf vragen om te flossen enzo...
het is maar sinds ik terug ben van Londen dat ze zo raar doet...
Hopelijk weet de DA waaraan het ligt... :(
Ferrets leave tiny little pawprints on your heart... <3

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor Margiet » di feb 19, 2013 9:17 pm

Sylvie, ben je nu naar de Dierenarts geweest om te laten kijken?

Met die drukte van zondag heb ik het niet kunnen vragen ... :(
Afbeelding

Gebruikersavatar
SylSparkle
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: di dec 27, 2011 1:05 am
Locatie: Ninove
Contacteer:

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor SylSparkle » wo feb 20, 2013 12:53 pm

Oei ja, ging aan Bien ook nog iets laten weten maar totaal uit mijn gedachten gegaan...
Ja ben maandag avond gegaan, maar volgens de DA is er neits mis... zou volgens hem liggen aan het feit dat ze al wat ouder is... :s
hij heeft haar onderzocht en kon helemaal niets vinden dat mis was, darmpjes en hartje klinken goed, kleur van gehemelte was ook goed, en ze woog ook weer evenveel als van voor haar operatie, dus is ze sinds haar operatie toch bijgekomen... dus hij weet niet echt waaraan het ligt dat ze opeens helemaal niet meer opgepakt wil worden, of anders meteen uit alle macht weg probeert te raken :(

Het zou de ouderdom zijn, een humeurtje dat wat opspeelt ofzo...
Ferrets leave tiny little pawprints on your heart... <3

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor jeanine » wo feb 20, 2013 8:13 pm

Ik denk niet dat leeftijd er mee te maken zal hebben. Mijn persoonlijke ervaring met operatiewonden is dat het een tijd na zindert. Niet echt pijn op de naad maar een vervelend gevoel als je er over wrijft.
Misschien is dat de reden dat ze minder graag opgepakt wordt nu.? Mijn moertjes hadden de eerste periode ook niet zo graag dat ik aan hun buikje kwam, zelfs al zag het er helemaal genezen uit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
SylSparkle
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: di dec 27, 2011 1:05 am
Locatie: Ninove
Contacteer:

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor SylSparkle » di feb 26, 2013 12:26 pm

ja maar ik vind het dan wel raar dat ze het eerst totaal niet erg vond om opgepakt te worden, ze kwam er zelf voor vragen en lag dan te genieten in mijn armen... nu dus niet meer... daarom dat ik het niet goed weet, maarja, de tijd zal het uitwijzen...
Ferrets leave tiny little pawprints on your heart... <3

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: iets raar , plotseling angstige fret

Berichtdoor jeanine » di feb 26, 2013 5:33 pm

Ons Freebee wordt ook niet graag vastgehouden. Ze vraagt om aandacht maar als je ze opneemt wil ze weer weg. Ons Thirza lag vroeger heel vaak in mijn pull te slapen. Na haar angstperiode is ze een hele tijd niet meer in mijn pull gekropen. Nu is er al geruime tijd geen probleem meer en slaapt ze net als vroeger weer bij mij. Waarom???
Afbeelding


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten