sterilisatie

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Baileys
Berichten: 0
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 3:20 pm

sterilisatie

Berichtdoor Baileys » di jan 15, 2013 11:22 am

Hallo allemaal :)

Men fretje gaat binnen 2-3 weken gesteriliseerd worden ( ze is dan ong 6 maand oud ).
Weet iemand of ze hier veel van gaat afzien achteraf? En wanneer is ze terug de oude?
Ik ben 'een beetje' overbezorgd als het om haar gaat :oops: maar achja, beter de veel dan te weinig he ;).

Sandrina


P.S.: Hoe kan je foto's uploaden op dit forum ? Het lijkt me maar niet te lukken :euh:

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: sterilisatie

Berichtdoor nielsvl » di jan 15, 2013 12:04 pm

Wel, na enkele maanden zal ze langzaamaan ziek worden, minder gaan eten en dus wat gewicht verliezen...
Dat zal worden gevolgd door eventuele ontstekingen of verlammingen, en niet veel later met de dood tot gevolg.


Maar als je ze zou laten castreren is ze enkele uren/dagen later weer de oude...

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: sterilisatie

Berichtdoor Margiet » di jan 15, 2013 12:53 pm

Onze Niels in een sarcastisch/grappige bui ... :p

Sandrina, ik denk dat je zelf gelukkig ook weet dat het nodig is je fretje te laten castreren, hé, maar we krijgen hieromtrent nog al eens wat niet zo intelligente opmerkingen of vragen af en toe en hoe erg ook, zeer regelmatig krijgen we fretten (moertjes) over de vloer die al 3 jaar ongecastreerd gelaten zijn, nooit pups kregen en bijgevolg doodziek zijn. Ook wij krijgen dan meestal het proces niet meer omgedraaid zodat we die fretjes meestal snel daarna verliezen.

Nu had ik het er net afgelopen week nog over met onze Da, als ik bel voor dergelijke afspraken zeg ik altijd "castreren" want dat is wat er eigenlijk gebeuren moet. Zij vragen dan of het een moer of een ram betreft maar zelf gebruiken ze, in hun praktijk, ook de termen sterilisatie en castratie, afhankelijk van het geslacht. Gewoon omdat dat nu eenmaal zo gezegd wordt maar, en daar hadden we het net over, het is bij een fret in beide gevallen wel degelijk castreren. Ik zal je even een stukje van onze site kopiëren :
Castratie

Wanneer er geen plannen zijn om een nestje te houden of om uw rammetje te doen dekken, dan is een castratie de oplossing. Ja, je merkt het goed, er wordt enkel gesproken over castratie.

Als je aan de man (of vrouw) in de straat vraagt: "Wat is het verschil tussen castratie en sterilisatie?". Dan zal 99% je antwoorden dat castratie voor mannetjes is en sterilisatie voor vrouwtjes. Dit is echter een foute redenering. Lees hieronder de ware betekenis van deze woorden.

Sterilisatie:

1. totale eliminering van levende micro-organismen;
2. onvruchtbaarmaking

De eerste omschrijving doelt op het steriliseren van materiaal, wonden, enz. en doelt op het vernietigen van eventuele aanwezige bacteriën.
De tweede omschrijving heeft het over de manier van geboortebeperking. Bij een sterilisatie knoopt men de eileider of zaadleider af, om zo te voorkomen dat ei- en zaadcelletje samen komen en er een bevruchting plaats heeft. Er blijft echter nog steeds een hormonale werking aanwezig. Het fretje zal dus blijven "stinken" en zijn/haar gedrag zal nog steeds agressief of overdreven bemoederend zijn. Maar het allerbelangrijkste is, dat bij het moertje het risico op beenmergdepressie nog steeds bestaat. Uw moertje kan hieraan sterven !!!

Castratie [<L.,castratio]

Verwijdering van de gonaden, dan wel het onwerkzaam maken van de gonaden door röntgenstraling

Gonade [G.,gone]

Geslachtsklier, kiemklier (testis ovarium); zie ook castratie

Bovenstaande ingreep is de enige juiste manier om fretjes (zowel moer als ram) onvruchtbaar te maken. De gonaden zijn de hormonenproducerende organen (geslachtsklieren), bij ram de teelballetjes, bij moer de eierstokjes. Deze dienen volledig verwijderd te worden.
Tot zover dus de uitleg waarom wij "castreren" zeggen bij zowel moer als ram ..

Wat nu je eigenlijke vraag betreft : een moertje heeft het sowieso een beetje zwaarder na een castratie als een ram. Zorg in de eerste plaats dat je deze operatie toevertrouwt aan een dierenarts die wel degelijk iets van fretten kent want het is daar van binnen allemaal zo klein, 1mm te weinig wegnemen kan in de jaren erop fataal blijken voor een moertje.

Ten tweede, laat hen goed wakker worden bij de Dierenarts zelf, ga haar niet dadelijk halen, als er thuis nog wat fout loopt ben je nooit op tijd terug daar. Eens thuis zorg je voor een goed verwarmd plaatsje (fretten koelen tijdens zo 'n operatie heel erg af) waar ze rustig en warm kan bekomen van alle doorgestane ellende. Meestal zie je, als ze bv voormiddag geopereerd zijn, dan ze tegen de vooravond alweer lekker wat Waltham-pap ofzo willen smullen en als dat goed binnen blijft, mag het gewone eten weer geplaatst. Hoe haar de eerstkomende 2 dagen een beetje rustig in de mate van het mogelijke, vaak willen ze daar zelf een dagje later al niks meer van weten. Laat hen aangeven hoever ze weer kunnen gaan, ga niet overbezorgd dat kleintje in een kooitje steken waar ze van frustratie zelf vervelend (gevaarlijk) zou kunnen gaan doen, geef haar haar gewone tijden van loslopen en hou het zelf wat mee in de gaten. Enkele dagen later zal je wel merken dat zij het hele voorval allang vergeten is! ;)

Vaak is het echt wel erger voor de baasjes als voor de fretjes, hoor!! :p

Succes en kom ons maar vertellen hoe alles gegaan is, oké? :domhoog:
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: sterilisatie

Berichtdoor nielsvl » di jan 15, 2013 1:50 pm

Hoezo sarcastisch? Kort en bondig op de exacte vraagstelling geantwoord ja! :)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: sterilisatie

Berichtdoor Margiet » di jan 15, 2013 3:52 pm

Hoezo sarcastisch? Kort en bondig op de exacte vraagstelling geantwoord ja! :)
Bwaaahhhh ... die 2 eerste zinnekes ... ;) (al is dat idd wat gebeuren zal als je een moertje niet laat castreren natuurlijk :( )

Die foto's Sandrina : eerst je foto zetten op bv Photobucket, daar verkleinen tot max. 600 pixels op de grootste kant en dan de link [IMG] kopiëren en hier plakken ... Zou moeten oké zijn dan! :domhoog:
Afbeelding

Baileys
Berichten: 0
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 3:20 pm

Re: sterilisatie

Berichtdoor Baileys » do jan 17, 2013 3:31 pm

Oeps :p sorry voor mijn onwetendheid.
Bedankt voor de tips , ik zal een aantal warme dekentjes voor haar klaarleggen :).

De dierenarts waar ik ga heeft al veel ervaring met fretten ( das de reden dat ik daar ga :p ). En ze was van plan om Baileys een nachtje daar te houden, zodat ze alles goed kan opvolgen mocht er toch iets misgaan.
Wat een verschrikkelijke nacht gaat zijn voor mij, maar das natuurlijk wel het beste voor :bow: men fretje.
Jep, ik lig onder de frettensloef ! :oops: :lol:

Ik zal binnen een paar weken de (hopelijk) goede afloop posten .

Groetjes,

Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: sterilisatie

Berichtdoor Margiet » do jan 17, 2013 4:49 pm

Wij duimen alvast mee! :domhoog:
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: sterilisatie

Berichtdoor sah » do jan 17, 2013 5:10 pm

Wij duimen ook mee! (normaalgezien zal alles wel goed lopen hoor)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: sterilisatie

Berichtdoor jeanine » do jan 17, 2013 6:08 pm

Komt wel in orde ;) Maar ik versta dat je een beetje ongerust bent. Ik zie ze hier ook niet graag binnen gaan voor een operatie. Maar wat moet moet dan maar gebeuren. Je kan ook nog altijd opteren voor een implantaat. Of voor 2 jaar of de 9.4 die 4 jaar zou meegaan. Wel nog geen ervaring mee bij moertjes hier.
meer info
http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... =16&t=9492
Na een castratie gaan ze bij mij in een grotere hamsterkooi, voor een klein moertje volstaat het om te eten en te slapen. Zo kan ik ze nauwlettend in het oog houden en staan ze lekker warm. Rondlopen als daar behoefte aan is mogen ze hier wel op een plaats waar ze niet kunnen klimmen. Pas als het fretje te actief wordt mag ze verhuizen naar de kale konijnenkooi waar er wat meer vloerruimte is. Mijn da raadt aan om 8 dagen niet te klimmen of te springen. Meestal kunnen ze niet zolang wachten om terug in de grote kooi bij de anderen te mogen. ;)
Afbeelding

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: sterilisatie

Berichtdoor jonalies » vr jan 18, 2013 6:23 am

ik heb ondervonden dat de recuperatie kan verschillen , Fredje was de dag daarna al aktief en Sammeke heeft 4 dagen geslapen ! maar nu speelt hij ook terug rond!

Baileys
Berichten: 0
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 3:20 pm

Re: sterilisatie

Berichtdoor Baileys » za jan 26, 2013 1:54 pm

Hoi allemaal.
Ik had een afspraak gemaakt voor de 4e februari om de castratie uit te voeren.
Maar nu is er toch een probleem komen opduiken. Ik merk dat Baileys loops begint te worden ( dit gok ik toch, aangezien er duidelijk 'iets' aan de hand is met haar vulva. Ik denk dat het heel rustig aan aan het groter worden is + er komen een paar slijmpjes uit ).
Nu het probleem : ik herinner het me vaag dat mijn dierenarts maanden geleden iets zei van ' als ze al loops zijn, voer ik de castratie niet uit '.
Hierom heb ik haar ook opgebeld ( het is een groepspraktijk ), en de secretaresse nam op en zei dat de dierenarts in kwestie maandag zal terugbellen aangezien ze niet aanwezig was. Maar de secretaresse dacht dat we 3 maanden moesten wachten en daarna pas de operatie uitvoeren.

Wat is nu het beste voor Baileys, meteen de operatie uitvoeren of wachten? :|
Mijn dierenarts in kwestie is wel ervaren met fretten, een heel lieve vrouw die duidelijk begaan is met haar cliënten ( de diertjes dus ).

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: sterilisatie

Berichtdoor sah » za jan 26, 2013 4:01 pm

Hoi, ik ben geen dierenarts en al mijn oudere fretten komen uit de opvang, dus die waren al gecastreerd en met mn pup van vorig jaar (ik had 1 man, heeft nu net hormoon-implantaat en 1 vrouw mr met mn meisje moet ik nog naar de da) moet ik nog gaan (enkel met het meisje dus), dus ik heb geen ervaring in dit onderwerp, maar tegen mij heeft mn da gezegd dat ik pas met mn vrouwtje-pup moest komen als ze loops was ??

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: sterilisatie

Berichtdoor Margiet » za jan 26, 2013 5:16 pm

Inderdaad, ik zou dan ook NU (en niet na 3 maanden loops zijn van je moer) kiezen voor een implantaat ...
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: sterilisatie

Berichtdoor jeanine » za jan 26, 2013 5:26 pm

Lijkt mij niet over frettenkennis te beschikken als men pas na 3 maand zou castreren. :euh: Loopsheid gaat niet over bij een fret. Ons Freebee was nog loops in augustus als ze gevonden werd. Het is een hele poespas geworden om Freebee nog te kunnen helpen. Ik zou het niemand aanraden om te wachten.
Zoals reeds eerder gezegd, hoe vlugger hoe beter om extra bloedverlies te voorkomen en de operatie zo veilig mogelijk uit te voeren. Beter op 4 februari dan nog later. Het implantaat werkt ook niet onmiddellijk, je hebt wel nog de keuze nu ;)
Afbeelding

Baileys
Berichten: 0
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 3:20 pm

Re: sterilisatie

Berichtdoor Baileys » zo jan 27, 2013 1:07 am

En wat raden jullie aan, een implantaat of een castratie?
Ik weet eventjes niet meer wat doen :euh:

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Re: sterilisatie

Berichtdoor Bientje » zo jan 27, 2013 1:21 am

Ik zou voor het implantaat gaan. Ik heb 2 dames die hun implantaat vorig jaar hebben gekregen in volle loopsheid. Het heeft een aantal weken geduurd maar de koffieboon verdween netjes en is nog steeds niet teruggekeerd. Volgende stap nubij hen is de gewone castratie in de loop van dit jaar.

Baileys
Berichten: 0
Lid geworden op: ma nov 12, 2012 3:20 pm

Re: sterilisatie

Berichtdoor Baileys » zo jan 27, 2013 1:57 pm

Dus als ik het goed heb zorgt de implantaat ervoor dat de loopsheid weggaat , zonder de risico's van een castratie ( extra bloedverlies ) tijdens de loopsheid erbij?

Erg bedankt trouwens allemaal! Op zo'n momenten besef je de waarde van de kennis van dit forum toch echt wel :)

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Re: sterilisatie

Berichtdoor Bientje » zo jan 27, 2013 2:54 pm

Het implantaat is een chemische castratie dat het hormonenpeil terug normaliseert. De werking is ongeveer 2 jaar (hangt af van fret tot fret). Dus als je dan een jaar of anderhalf jaar na het plaatsen van het implantaat je fretje laat castreren zit je goed.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: sterilisatie

Berichtdoor jeanine » zo jan 27, 2013 4:49 pm

Bijwerking implantaat bij een loops moertje is er de geringe kans op schijnzwangerschap. Ook erg belastend voor een moertje. Als je moertje nog geen langere periode loops is kan castratie zonder probleem.
Ik laat ze het liefst opereren in de eerste 2 weken van de loopsheid. De kans op bloedingen is nog miniem en de da kan heel goed zien wat er weg moet doordat er al zwelling is opgetreden. Langer dan 6 tot 8 weken loops zou ik voor het implantaat kiezen en laten castreren voor de lente van 2015.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: sterilisatie

Berichtdoor Margiet » zo jan 27, 2013 11:34 pm

Tja, ik kan begrijpen dat je niet meer weet wat ondertussen, vooral als je dan ziet dat de Da van Jeanine zegt dat het risico gering is de eerste weken en onze Da rechtuit zegt dat ze het dan gewoon liever niet doet. Het kan uiteraard maar is sowieso belastender voor het moertje zelf. De loopsheid put het lichaam enerzijds uit en de operatie er nog bij, nee, voor mij is het op dat moment ook het implantaat dat de voorkeur krijgt.

Schijnzwangerschappen na het plaatsen van het implantaat kunnen idd ook voorkomen maar ik heb het hier gelukkig nog niet aan de hand gehad. Moest dat toch het geval zijn, zou ik denk ik gewoon handelen zoals bij een echte zwangerschap, wat Waltham-pap extra elke dag en enkele weken Baby TF als extraatje voor het schijnzwangere moertje om verzwakking achteraf te voorkomen. Na 6 weken is dan ook alle leed geleden en staat je moertje even ver als een andere "chemisch" of operatief gecastreerde moer. Zoals Sabine al zei, het jaar erop kies je dan best voor de gewone castratie wil je voor haar verdere leventje van alle zorgen op dat gebied verlost zijn ...
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: sterilisatie

Berichtdoor sah » ma jan 28, 2013 6:34 pm

Hoi.
Ik heb dus ook een moertje van vorige zomer, dus daarom, nu ik dit topic lees, heb ik nog wat vragen:
kan ik haar ook net zoals mijn mannetje een implantaat laten geven ipv een castratie, als dit implantaat dan om de X aantal jaar hernieuwd wordt (wanneer de loopsheid terugkeert)? Want ik vind dat mn meisjes wel een erg groot litteken hebben van die castratie (die is niet bij onze da gedaan, ik ken de da die dit gedaan heeft niet en ik weet dus niet of het aan de da of de castratie ligt) Pantoef heeft een implantaat gekregen omdat dit volgens sommigen beter was, maar ook vooral om hem een operatie te besparen, als het eventueel mogelijk is zou ik dit ook voor Bambam willen. En als zo'n implantaat kan, moet dat dan voor of tijdens de loopsheid geplaatst worden? Ik ga alvast morgen ook eens naar onze da bellen om die haar mening te weten. Ik post het hier wel.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: sterilisatie

Berichtdoor jeanine » ma jan 28, 2013 8:46 pm

Liefst het implantaat voor de loopsheid geven, minder kans op schijnzwangerschap voor het moertje. Wel tijdig aan een nieuwe denken voor ze weer loops wordt is beter.
Castratie bij een moertje is inderdaad een behoorlijke snede. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: sterilisatie

Berichtdoor Buda » di jan 29, 2013 9:27 pm

ze kunnen ze naart schijnt ook een prikpil geven als ze loops word voor castratie, , dan kan ze na een paar weken al gecastreerd worden.

Mijn meid (en jongens) hebben allemaal implantaten.
gaat vlot, geen lastig herstel, geen pijn (toch niet dat ze mij vertelt hebben :p)
en na 2 jaar doen we het gewoon weer, het werkt tegen eventuele bijniertumoren (tot hiertoe is dat toch het resultaat)

en veel minder invasief he.
tubeke lekkernij onder de neus, spuit in de nek, tjoep implant erin, en neem maar mee naar huis, na 2 weekjes zen de ballekes foetsie :p
of de mimi :oops: te zien of het meisjes of jongens zijn he :p
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: sterilisatie

Berichtdoor sah » ma feb 04, 2013 6:20 pm

Hallo,
Ik heb dat vorige week aan onze da gevraagd, maar die had nog geen ervaring met implantaten bij moertjes en stelde zich vragen ivm beenmergdepressie (of regressie of hoe dat noemt, je weet wel, dat erge dat fretten-moertjes krijgen als ze niet gecastreerd of zwanger ofzo (prikpil/schijnzwanger,...) worden). Ik ga morgen eens terugbellen of ze het al heeft nagekeken en dan post ik het hier.

Gebruikersavatar
Buda
Berichten: 314
Lid geworden op: zo jul 12, 2009 10:14 pm

Re: sterilisatie

Berichtdoor Buda » ma feb 04, 2013 7:56 pm

Mijn moertje heeft geen tekenen van loopsheid daarmee.
Alles goed bij haar.
Ze is er heel goed mee, met het implantaatje
het is moeilijk typen met een fret om je vinger!
V.vv...v..vVvv..VVV..VOETEEEEN!!!! *mok mok mok*

Sayko ҉ 2/7/'09 - 4/'12 †
Buda ҉ 4/05/'09 - 22/10/'15 †
Indy ҉ 05/'11/2010
Nouky ҉ 1/4/2012


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten