tanden

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

tanden

Berichtdoor jeanine » vr mar 01, 2013 8:13 pm

De moeilijke of gemakkelijkere manier om gezonde tandjes te houden. Duurt wel even om het uit te kijken.
http://www.youtube.com/watch?feature=en ... FGD4JWhGlw
Afbeelding

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: tanden

Berichtdoor jonalies » za mar 02, 2013 7:23 am

hey Jeanine, merci voor het filmke want ik dat dit nog niet gezien
Zo... nu weet ik wat me te doen staat ohlala....... dat zal een avontuur worden :rol:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: tanden

Berichtdoor jeanine » za mar 02, 2013 11:57 am

Ik ben niet van plan om met een tandenborstel te wroeten. Kies liever de gemakkelijke weg en geef een botje om op te slijpen. Onze nog jonge Buster zijn tandjes zou ik graag levenslang bij hem behouden. ;)
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: tanden

Berichtdoor antoin » za mar 02, 2013 3:00 pm

Gewoon prooi geven dan blijven hun tanden hun hele leven mooi

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: tanden

Berichtdoor jeanine » za mar 02, 2013 4:41 pm

Zal wel zo zijn, alleen eten ze hier brokjes en geen prooi. Dat is vaak goed te zien bij al iets oudere fretjes. Ik heb er hier al 3 met tandsteen en slechte tanden al gehad. :(
Bij de nieuwe generatie hoop ik het te kunnen voorkomen door af en toe toch wat kauwplezier te schenken. Tandverzorging door de da is echt niet goedkoop en het risico van de verdoving er nog bovenop.
Afbeelding

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: tanden

Berichtdoor jonalies » zo mar 03, 2013 6:22 am

Welke botjes ?? van kip??

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: tanden

Berichtdoor antoin » zo mar 03, 2013 7:45 am

Of van knaagdieren of ander gevoogelte. Het beste dagelijks tand problemen zul je niet zien een fret is immers een echte vlees eter zijn gebid is er op gebouwd om vlees van prooi af te trekken.

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: tanden

Berichtdoor a3ke » zo mar 03, 2013 8:40 am

Welke botjes ?? van kip??
of kalkoen , of ander gevogelte of klein dier (konijn ofzo )

en altijd rauw jonalies , anders splinterd het bot ...
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: tanden

Berichtdoor jeanine » zo mar 03, 2013 9:27 am

Kippennekjes of vleugeltjes kan je alvast overal vinden. Karkassen van gevogelte of konijn. Je koopt een verse kippenborst met vel en ribben er nog aan, de borstfilet kan je zelf opeten en de ribben geef je aan de fretten. Liefst geen dragende botten geven, deze zijn vrij hard.
Ze moeten nog meewillen ook en er van eten. Konijn en kwartel wil Buster al niet eten :(
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: tanden

Berichtdoor Margiet » wo mar 06, 2013 2:55 pm

Willen ... idd, daar is alles mee gezegd!! xp
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: tanden

Berichtdoor antoin » do mar 07, 2013 6:44 pm

Dwingen zou ik zeggen lekker buiten zetten het word koud dan zal de honger vast toenemen en met randsoen krijgen ze vanzelf trek .

snoesje53
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr feb 17, 2012 12:11 pm
Locatie: aalst

Re: tanden

Berichtdoor snoesje53 » vr mar 08, 2013 10:42 am

dwingen????? loeie laat zich liever verhongeren dan iets te eten wat hij niet lust .......
dan geef ik hem liever zijn goesting hoor dan dat ik achteraf naar de DA mag lopen

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: tanden

Berichtdoor antoin » vr mar 08, 2013 12:36 pm

uithongeren bedoel ik niet maar een beetje honger mogen ze best hebben hoor de wilde variant heeft ook niet iedere dag een bakje brokjes of een eende borstje

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: tanden

Berichtdoor jeanine » vr mar 08, 2013 3:49 pm

Antoin, fretten op brokvoeding hebben niet dezelfde reserve van fretten op prooi. Op brok eten die gemiddeld om de 4 u ongeveer. Op vlees en prooidieren kunnen ze iets langer verder. Heb zelfs al gelezen dat een dagje zonder eten ze niet echt kwaad doet dan. Ik had hier vroeger een Duitse scheper met hoofdzakelijk vleesvoer. 1 dag per week kreeg die geen eten wel karnemelk om de darmen tot rust te laten komen. Als ik het even vergat liet hij die dag gewoon zijn eten staan.
Afbeelding

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: tanden

Berichtdoor Peewee » vr mar 08, 2013 8:06 pm

Hier kregen ze ook kippenekken, vleugels enz...

Met de nadruk op kregen, onlangs iets mee voorgehad...
We mochten hier alles laten vallen en meteen bij de DA gaan met archie. Had ze net kippennekken gegeven en ik zag hem ineens raar doen alsof hij aan het stikken was dacht meteen dat er een werveltje was blijven steken was... direct de gsm van de DA gebeld (een zondag avond om 9u), meteen naar daar die had al schrik dat het in zijn slokdarm vast zat dus meteen onder de rx maar dat was het niet, al een geluk! Nog eens goed in zijn muiltje gekeken en daar zat het achter zijn achterste tand waardoor hij zijn muiltje niet meer dicht kreeg en alles onderkwijlde, nochtans zelf gekeken thuis en het eerste werk van de DA toen we daar toekwamen maar een wit botje op een witte tand in het muiltje van een wriemelende fret die half in paniek is zie je niet goed zitten... Toen het eruit was deed hij weer normaal. Moest het in de slokdarm blijven zitten zijn was het waarschijnlijk fataal geweest...

Goed voor de tandjes of niet, ik zal wel een tandenborstel gebruiken of gedroogde nekken of vleugels, dat zou minder kwaad kunnen....
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: tanden

Berichtdoor jeanine » vr mar 08, 2013 9:07 pm

Peewee, ik heb ook eens iets dergelijks voorgehad met één van mijn oude dametjes. Ik heb het wel zelf kunnen oplossen toen. Was dit al "vergeten" tot ik het nu van Archie las.
Met wat zoekwerk zou het nog te vinden moeten zijn op het forum.
zo jul 09, 2006 11:14 am
Hier eten de meisjes dagelijks vlees en Tootsie lust al een stukje kip ,nog niets anders.De meisjes eten kwartels,duif,kip,kalkoen,kalfsvlees, biefstuk en liefst van alles konijn.Opgelet met botjes of splinters ervan!!!. Met rauw vlees heb ik een nare ervaring gehad, ze lusten het letterlijk rauw, maar ons Chanel heeft zich er in verslikt doordat het moeilijker te kouwen is.Het arme schaap had enkele minuten nodig om aan voldoende adem te geraken en van de schrik te bekomen. Sindsdien ben ik terug alles gaan koken. Ook met het kookvocht(is nogal vettig) een slechte ervaring gehad , ons Anais had er teveel van binnen en kreeg ontzettend veel jeuk en buikkrampen wat mij een slapeloze nacht opgeleverd heeft. Om toch voldoende voedingsstoffen naar binnen te krijgen eten zij ook nog brokjes T.F. & H.F. & Eukanuba kitten. Ons Chanel en Anais zijn al wat aangekomen sinds zij vlees krijgen. En wat het bijten betreft zou ik zeggen geen verschil met voordien.
Afbeelding

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: tanden

Berichtdoor Peewee » vr mar 08, 2013 10:46 pm

Als ze hier vlees krijgen is het of in kleine stukjes of van dat "gehakt" van degomeat waar ook de botjes mee in vermalen zitten maar die nekken laat ik toch achterwege nu, ik wil het niet riskeren zelfs al was het deze keer eigenlijk niet zo ernstig...

De Da had uitgelegd dat als er een botje in de slokdarm blijft vaststeken de spier ( wat de slokdarm is) zich er rond aanspant waardoor deze geperforeerd raakt en waardoor er lucht kan rondkomen en deze begint af te sterven... Dus nee bedankt. :bow:

Goed een wilde bunzing heeft geen keuze buiten prooi maar wie zegt dat dit daar ook niet gebeurt? Een bunzing kan niet ff naar de Da lopen ook he en wij hebben geen bunzingen maar fretten die ik liefst zo lang mogelijk bij mij wil houden ;)
Gemalen vleesje en bot is denk ik wel even gezond dan beestjes op zijn geheel en toch wel een beetje veiliger voor onze jongens :)
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: tanden

Berichtdoor antoin » za mar 09, 2013 7:35 am

Ze krijgen hier alleen heele prooiof het prooi dier moet te groot zijn dan verdeel ik het in stukken ik heb nog nooit ruim 15 jaar een hond of fret gehad die propremen had met botjes misschien wel gewoon geluk maar toch. Ik ben nog al voor rauw voer vast al duidelijk ook krijgen ze hier ruim voedsel dus licht er altijd iets te kauwen. Brokken heb ik niet eens en ze haalen hier alle maal een redelijke leeftijd .

snoesje53
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr feb 17, 2012 12:11 pm
Locatie: aalst

Re: tanden

Berichtdoor snoesje53 » za mar 09, 2013 10:34 am

ik krijg toch ook schrik als ik ze iets van bot geef hoor,na al die verhalen...
nu,ze krijgen er nog wel maar ik blijf erbij tot ze op zijn,je weet maar nooit...
antoin,ik heb al honden zolang ik op de wereld rondloop,ik heb nog nooit geen problemen gehad met het eten van botten,tot enkele maanden geleden
onze woef heeft 3 dagen aan het hoesten,kokhalzen,braken enz geweest
ik heb op de duur mijn hele hand in zijn keel gestoken en blijkbaar heeft het geholpen,en heb ik het (waarschijnelijk)splintertje kunnen verwijderen op die manier.nu krijgt hij alleen nog maar kunstbot..... daar kan hij ook op knagen,en in de zomer een grote ijsblok (een boterpotje gevuld met water en de vriezer in) daar kan hij ook zijn tandjes goed inzetten,en het kan nergens blijven steken.
ik wil maar zeggen,het gebeurt niet elke keer,maar 1 keer KAN voldoende zijn he :cry:
een bot is heel gezond maar niet zonder gevaar

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: tanden

Berichtdoor Raven » zo mar 10, 2013 4:09 pm

Ik denk er het zelfde over als Antoin! Brokken rauw met been erin... beter kan niet voor een fret...
Er kan altijd iets gebeuren of dit nu met brokken, bot of andere kleine voorwerpen is. Wel toegeven, ik heb altijd een ijslolly stokje in de buurt van de kooi. ;)
Zelfs wij mensen met al ons vernuft en voorkennis weten ons maag te perforeren of te stikken in botjes, pit, stukjes vlees en zelfs flippo’s... lol.
Ik gebruik altijd een basis met gemalen vlees en bot... eigen brouwsel + nog wat supplementen.
Verder karkassen kip, eend, kwartel, konijn etc. kap ik in handelbare stukken... en als je goed oplet dat zie en weet je welke voorkeur voor bot ze hebben en hoe ze minuten lang kunnen kauwen op bot en er soms de voorkeur aan geven i.p.v. een zacht stukje vlees.

Hier wat voorbeelden
3 kg konijn incl. bot, kip incl. bot, kippennekken, rundvlees, lever, hart, niertjes...
Met extra vers vet, 600 gram dat langzaam word opgewarmd tot het smelt om zo het te vermalen rauw te overgieten!!!

Afbeelding

Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: tanden

Berichtdoor antoin » zo mar 10, 2013 4:34 pm

Hoi raven je woont in antwerpen zie ik niet zo ver van hier ik weet niet of je goed aan prooi kunt komen wij wel dus als je moeilijk zit geef je maar een seintje.

snoesje53
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr feb 17, 2012 12:11 pm
Locatie: aalst

Re: tanden

Berichtdoor snoesje53 » zo mar 10, 2013 7:41 pm

tjamieeee ziet er lekker uit :euh:
konijn geef ik hen niet,ik eet die veel te graag zelf op,en is ook wel aan de dure kant vind ik
ik geef ook geen entrecote aan mijn hond of kat,maar die pikken die zelf wel als ze er zin in hebben :( :evil:

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: tanden

Berichtdoor jeanine » zo mar 10, 2013 7:56 pm

ik eet die veel te graag zelf op
Zou je echt zo een schoudertje missen?
Als ik het prakje van Raven zie zou ik het zo graag nog eens proberen. Jammer dat het niet kan wegens ons Freebee. :(
Raven, eten ze bij jou nog enkel vers?
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: tanden

Berichtdoor Raven » zo mar 10, 2013 8:33 pm

@ Antoin, Bedankt man... maar voorlopig vlees genoeg hier... toch :domhoog:
Jeanine, yep! Alleen nog vers en rauw... brokken alleen onder dwang. :rol: ;)

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: tanden

Berichtdoor Peewee » zo mar 10, 2013 10:49 pm

In het gemaken vlees dat ik bij degomeat haal zit ook bot gemalen dus dat krijgen ze nog en ook gedroogde kippenvleugels en nekken maar de rauwe nekken lijkt mij met die losse wervels nu wel iets gevaarlijker... Ik wil niet nog eens zo met spoed naar de DA moeten rijden, het is ook niet goed voor mijn hart zenne :p
De nekken die ik nu heb ga ik malen en de kwartels ook zo blijven ze toch nog bot in hun dieet hebben samen met het rauwe vlees he
Hier blijven ze ook wel nog hun brokken hebben maar rauw vlees krijgen ze hier ook zo goed als dagelijks, om de volledige stap naar rauw te zetten daar ben ik wat bang voor... Zou niet willen dat ze door mijn toedoen voedingsstoffen ofzo te kort komen daarvoor weet ik er te weinig over denk ik om het volledig goed te doen...
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten