Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
fienepientje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 13, 2012 7:30 pm

Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor fienepientje » do mar 14, 2013 8:35 am

Goeiemorgen allen,

Ik ben gisteren met Odette langs de dierenarts geweest.
Ze werd een beetje kaal op haar hoofd en onder haar kin.
Er was onder de microscoop niet onmiddellijk iets te zien maar ze heeft nu een pipetje gekregen.

Omdat kaalheid ook wel eens durft voorkomen wanneer fretjes heel lang loops blijven, kwam ook aan bod dat ze gesteriliseerd moet worden.
Odette wordt in mei een jaar, maar ik heb niet het gevoel dat ze al een keer loops was.

Nu kwam de dierenarts met het voorstel om niet te opereren maar om een langwerkende chip te steken (6 jaar)
Heeft iemand hiermee ervaring. De dierenarts gaf als argument dat steriliseren heel belangrijk is, maar dat er nadelen zijn aan een operatie (kankers op latere leeftijd)
Een chip zou het beste alternatief zijn.

Hopelijk kunnen jullie me helpen en info geven?!

Groetjes,
Sofie

fienepientje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 13, 2012 7:30 pm

Re: sterilisatie door middel van een chip?

Berichtdoor fienepientje » do mar 14, 2013 8:38 am

Blijkbaar had ik moeten zeggen: Castratie :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: sterilisatie door middel van een chip?

Berichtdoor jeanine » do mar 14, 2013 8:42 am

Onze Buster kreeg het implantaat 9.4mg wat ongeveer 4 jaar werkzaam zou zijn. Je moertje moet inderdaad geholpen worden met castratie of een implantaat.Als je wacht tot ze loops wordt kan ze na het inbrengen als bijwerking schijnzwangerschap doormaken. Dus liefst zo snel mogelijk nu laten doen. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor Margiet » do mar 14, 2013 11:23 am

De kaalheid rond hoofd en kinnetje zal idd eerder aan oormijt en de gevolgen daarvan te wijten zijn, vandaar het pipetje.

Suprelorin (bestaat in 4.7mg en 9.4mg) wordt idd gebruikt als chemische castratie of als medicatie tegen bijniertumoren vermits het de hormonale werking binnen in de fret (tijdelijk) stillegt. Het is dus geen permanent hulpmiddel, je fretje zal 2 tot 4 jaar later (naargelang de dosis die ze krijgt) opnieuw loops worden waarbij je dan opnieuw voor één van beide oplossingen moet kiezen of haar dan definitief moet laten castreren.

Als je geen "kweekbedoelingen" hebt met Odette, zou ik nog voor de definitieve castratie (operatief dus) kiezen. Als ze dan op latere leeftijd nog hinder mocht krijgen van een bijnierprobleem, kan je alsnog de Suprelorin laten zetten als medicatie. Het risico dat je anders hebt als Odette over 3 à 4 jaar (ze zijn niet allemaal even snel of traag) terug loops wordt is nl hetzelfde, zij krijgt beenmergdepressie als jij niet op tijd handelt. Laat je haar nu operatief castreren, sluit je dat risico al uit.

Alléé, ik doe het zo hé, nu er meerdere mogelijkheden zijn, heb je keuze natuurlijk. Bij oudere moeren kies ik ook voor een implantaat, de jonge meiden die niet voor het nageslacht gebruikt worden, krijgen dadelijk een "ouderwetse" castratie, die krijgen hier geen keuze!! :rol:
Afbeelding

fienepientje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 13, 2012 7:30 pm

Re: Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor fienepientje » do mar 14, 2013 2:47 pm

Dankje voor de informatie...

Nu is het dilemma wel nog groter. Dierenarts sprak over een werking tussen 4 en 6 jaar... Wat ideaal is... Daarna (als het nodig mocht zijn), nog een kortwerkende...
Ik hou wel niet zo van operaties... De chip is dan misschien wel duurder, maar zo gepiept :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor jeanine » do mar 14, 2013 6:14 pm

Mijn moertjes zijn nog gecastreerd, 5 en 4 jaar oud ongeveer. Ons Freebee heeft net het kort werkende implantaat bij gekregen. Het implantaat rond de 4 jaar gegeven aan gecastreerde fretten zou beschermend kunnen werken tegen bijniertumor. Ons Freebee haar vacht stond mij niet aan, werd dunner, daarom heb ik het haar nu laten zetten.
Het implantaat is een goede zaak op voorwaarde dat je het telkens vernieuwd en niet eerst weer loops laat worden. De kostprijs op een leven bekeken zal vergelijkbaar zijn met een operatie bij moertjes en duurder op termijn bij rammen. Als baasje zie ik ze graag onder lichte gasnarcose gaan om het te plaatsen. Het kan ook zonder narcose geplaatst worden. Bij een operatie heb je steeds de wat zwaardere narcose en een groter risico. Je moet datgene doen waar je denkt het best mee af te zijn. Beiden zijn goed als je het doet zoals het moet gebeuren. ;)
Afbeelding

fienepientje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 13, 2012 7:30 pm

Re: Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor fienepientje » do mar 14, 2013 6:28 pm

Ik heb de knoop doorgehakt. Dierenarts belde me om te zeggen dat de chip was aangekomen en dat ik dan zelf nog mocht kiezen wat ik wilde doen...
We zijn net terug :D En Odette is SUPER flink geweest! Ging bijna vanzelf! En daarna nam ze onmiddellijk een lekker snoepje aan!

Nu zou het kunnen dat ze de komende weken wat 'hitsiger' zou worden.. Maar dat hoeft niet percé.

Blij dat het voorbij is! En blij met mijn super fret!!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor jeanine » do mar 14, 2013 6:47 pm

:domhoog: :domhoog: :domhoog: Flinke meid
Afbeelding

fienepientje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 13, 2012 7:30 pm

Re: Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor fienepientje » do mar 14, 2013 6:54 pm

Was wel vies hoor!
Eikes! Ik hield Odette mee vast... En ik hoorde echt zo'n vreselijk geluid toen ze de chip staken...
Ik denk dat ik het enger vond dan zij zelf.

Zijn er dingen waar ik nu verder nog op moet letten?
Odette was net heel erg aan het krabben.. Maar ondertussen slaapt ze...
Zou ze de chip voelen zitten denk je?

Groetjes,
Sofie

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor jeanine » do mar 14, 2013 8:25 pm

Ik doe niets speciaal na een implantaat. Gewoon een tijdje opletten dat ik tijdens het opnemen er niet op duw. Een klein beetje geronnen bloed kan je wel zien maar ook dat gaat weg.
Bij het steken heb ik alvast niets gehoord.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor Margiet » do mar 14, 2013 10:21 pm

Dankje voor de informatie...

Nu is het dilemma wel nog groter. Dierenarts sprak over een werking tussen 4 en 6 jaar... Wat ideaal is... Daarna (als het nodig mocht zijn), nog een kortwerkende...
Ik hou wel niet zo van operaties... De chip is dan misschien wel duurder, maar zo gepiept :D
Zes jaar, nee, denk het niet maar je weet nooit. ;)

Ik kies voor definitieve castratie omdat sommige moeren schijnzwanger kunnen worden na het plaatsen van het implantaat. Ik wou je niet nog méér doen twijfelen! :rol:

Maar een chip duurder?? Wat zijn de prijzen bij jouw Da dan als ik vragen mag?

Flinke Odette btw, nu ben je toch ook op tijd verlost van die "loopse" ellende, hé? :p
Afbeelding

fienepientje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 13, 2012 7:30 pm

Re: Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor fienepientje » vr mar 15, 2013 7:59 am

Ik heb nu voor de langwerkende chip 115 euro betaald.
(zonder consultatie, want ik was dag voordien nog met Odette bij de dierenarts geweest)
Normaal kost een consult 23 euro.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor jeanine » vr mar 15, 2013 10:44 am

Ter info
Freebee haar implantaat 2 jaar was €67 zonder de andere bijkomende kosten consult bloed prikken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
kysimoza
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 11, 2011 7:22 pm

Re: Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor kysimoza » vr mar 15, 2013 6:26 pm

mijn 2 dames kyra en siska hebben implantaat ( nog steeds niet uitgewerkt nu bijna 2 jaar)
erna denk ik eraan aan castratie... Mokka is alles eruit ( heb ze zo geadopteerd).
ervaar geen last ervan bij mijn dames ( die de implantaat hebben ) zijn niet van gedrag veranderd ofzo.

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor nielsvl » za mar 16, 2013 6:45 pm

6 jaar ga je toch mogen vergeten waarschijnlijk hoor, normaal zou het rond de 4 jaar zijn...

Last hebben ze daar niet van. Het is trouwens ook geen chip, het is eerder een (zeer) dikke bijeengeperste substantie die na verloop van tijd vergaat (einde werktijd zou er dus niets meer van mogen overschieten, alweer, in theorie).

fienepientje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 13, 2012 7:30 pm

Re: Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor fienepientje » za mar 16, 2013 7:07 pm

Vreemd vraagje waarschijnlijk... Maar kan het zijn dat er een geurtje aanzit :D

Ik vind Odette vandaag een beetje 'chemisch', maar vooral anders ruiken...
Heel raar!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor jeanine » za mar 16, 2013 7:18 pm

Het enige verschil is hier dat de typische geur van een bronstig of loops fretje minder wordt na enkele tijd.Zeker nog niets chemisch geroken na inbrengen. :s
Afbeelding

fienepientje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 13, 2012 7:30 pm

Re: Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor fienepientje » di mar 19, 2013 6:43 pm

Chemisch is misschien een rare verwoording... :D
Ze ruikt anders... En ondertussen is ook 'een koffieboontje' zichtbaar...
Zou ze dus toch nog loops geworden zijn? OF zijn het gewoon eventjes de hormonen...?

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor jeanine » di mar 19, 2013 7:02 pm

Odette is dus loops. Zou normaal vlug over moeten zijn met het implantaat. Dat is de reden van de doordringende frettengeur. ;) Mocht haar haar uitvallen na een tijd heeft ze een schijnzwangerschap, duurt even lang als een zwangerschap (42 dagen) en ze kunnen echt wel heel vervelend worden dan. Heb ik met ons Freebee voorgehad om medische reden, geen lol aan beleefd. xp
Afbeelding

fienepientje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 13, 2012 7:30 pm

Re: Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor fienepientje » di mar 19, 2013 7:41 pm

Wow, ze heeft het implantaat dus geen moment te vroeg gekregen... en misschien wel net te laat!
Damn... Swel heel erg lastig! Voor het implantaat was er nog NIETS te zien... :(
Ik hoop nu inderdaad dat het gewoon snel over gaat!!!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor jeanine » di mar 19, 2013 8:12 pm

Ik heb Buster reeds half november laten implanteren omdat hij niet bronstig zou worden bij het lengen van de dagen. Naar gelang of ze met kunstlicht zitten of meegaan met het daglicht worden ze vroeger of later loops. Kan al van in januari gebeuren dat een moertje loops wordt als ze in huis gehouden worden. Buitenfretjes komen nu aan de beurt. De rammen zijn eerder klaar dan de moertjes om te paren. Het belangrijkste is dat Odette nu geholpen is. Men kan ook altijd nog een spuitje geven als ze schijnzwanger is om het te stoppen. Ik dacht dat Jamjam ook zo iets met Flobbe voorhad vorig jaar, maar ben het niet zeker meer :s
Afbeelding

fienepientje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 13, 2012 7:30 pm

Re: Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor fienepientje » za mar 30, 2013 8:16 pm

Hoi Hoi,

Even laten weten dat alles in orde is met Odette. Ze is niet meer loops :D Dus ik denk dat de chip zijn werk doet :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Sterilisatie (castratie) door middel van een chip?

Berichtdoor jeanine » za mar 30, 2013 9:38 pm

Prima zo :domhoog: :domhoog:
Afbeelding


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten