bijten afleren op latere leeftijd

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

bijten afleren op latere leeftijd

Berichtdoor Jamjam » zo nov 04, 2012 9:28 pm

Onze Flobbe geeft nog altijd eens een neep, maar dit is al veel verbeterd. We mogen haar af en toe aaien (ook in haar kooi), en als we neen zeggen (net voordat ze wil bijten)... dus het gaat de goede kant op.

Maar vandaag merkte ik (ik weet het, nu pas... ) dat ze wou komen spelen, maar direct kwam 'nijpen'... We waren zot aan het doen met Zarco en ze kwam echt af om mee te doen en hap, daar hing ze even aan men vriend zijn hand :p Hij heeft zoals gewoonlijk heel duidelijk neen gezegd en onze vinger getoond, maar ik had er wat medelijden mee. Je zag echt dat het was om te komen spelen en nu werd ze gestraft wanneer ze kwam spelen. Heb er dan ook met men vriend over gehad, dus we hebben dan even de goede oude handschoen bovengehaald :p en zo met haar gespeeld, maar dat is natuurlijk iet de goede manier.

Ik vermoed dat je een al iets oudere fret ook wat kunt aan of afleren, maar hoe zou ik dat het best kunnen doen? Dat afleren om met de tandjes te spelen? (Hier heb ik nog geen ervaring mee) zou dit ook lukken door duidelijk neen te zeggen? Of beter andere methode hiervoor gebruiken?
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: bijten afleren op latere leeftijd

Berichtdoor jeanine » ma nov 05, 2012 9:04 am

Het speelbijten is toch iets anders. Mijn ervaring is dat ze dit af en toe toch nog doen.Soms wat aarzelend en enkel de tandjes laten voelen, af en toe eens wat harder nijpen maar niet doorbijten.
Echt erg vind ik het niet, mijn man daarentegen ziet dat minder zitten. Meestal gebeurt het als ze in een te zotte en opgewonden bui zijn. Echt straffen doe ik dan niet, wel op boze toon dat het te hard is. Als het echt te ver gaat zwaait er wel wat, maar zelden nodig. Ze even laten kalmeren en dan verder spelen. Je kan ook een pluchespeeltje of kussen in de hand nemen en ze daar mee te lijf gaan. Ze zijn daar ook wel blij mee en je handen blijven gespaard. Ook hier weer een zaak van al dan niet vertrouwen hebben in elkaar en testen wat het beste lukt.
Onze Tootsie was 5 toen hij hier kwam en tijdens het spelen had je steevast een blauwe vlek. Door luid te roepen als hij er aan kwam leerde hij heel erg snel dat het zachter moest. Na verloop van tijd gebruikte hij zijn pootjes ipv tandjes om te spelen. :) Dus het kan wel degelijk als de fret meewerkt. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Re: bijten afleren op latere leeftijd

Berichtdoor Jamjam » ma nov 05, 2012 10:28 pm

Hahaha..alle hoop is dus nog niet vervlogen :p Neeneen, we gaan dat eens proberen :)
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: bijten afleren op latere leeftijd

Berichtdoor Margiet » di nov 06, 2012 8:46 am

Ja, idd, op een andere manier spelen, iets vastnemen waar ze in mogen "spele-happen" als ze zo enthousiast zijn, is ook hier de enige manier om zelf niet "auw" te roepen af en toe! :rol:

Als er hier fretten binnen komen die ergens anders hun eerste maanden/jaren hebben doorgebracht, krijgen we het er echt vaak moeilijk uit, dat spelend bijten. Die kapoenen "snappen" dan idd niet dat ze iets fout doen en als ze dan voor de rest braaf en lief zijn, vind ik het ook zo sneu om hierover kwaad te gaan worden. Ze doen immers niks "fout" in hun ogen, kennen het gewoon niet, dat spelen op een andere manier.

Handdoek, pluchen alternatief, balletjes ... die vangen de zotste "happen" wel op dan! :p
Afbeelding

kim vanhaelemeersch
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 18, 2013 6:42 pm

Re: bijten afleren op latere leeftijd

Berichtdoor kim vanhaelemeersch » zo mei 19, 2013 9:18 pm

wat ik weet van een dierenarts die met exotische dieren werkt is dat als ze bijten tijdens spelen dit idd natuurlijk is, ze doen dit ook bij elkaar. Het beste als ze te hard bijten is gewoon het spel stoppen, je maakt een hard geluid als ze te hard bijten en dan wandel je gewoon weg. Dan straf je de fretjes eigenlijk door het spel te stoppen want zij willen nog verder spelen. (dit is hetzelfde principe bij honden en hij heeft dit dan bij fretten geprobeerd en dit werkt!!)
zo doen zij het ook als ze met elkaar spelen want als er te hard gebeten wordt dan wil de andere fret niet meer verder spelen.
Zo kan je ze leren dat spel kan doorgaan en tof is totdat er gebeten wordt, of toch hard gebeten wordt.

Ikzelf heb NOG :D geen fretjes dus ik kan je ook mijn ervaring niet meedelen, maar misschien kan je het wel eens proberen. Laat mij dan zeker weten of dit bij jou ook werkt!!

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: bijten afleren op latere leeftijd

Berichtdoor Peewee » ma mei 20, 2013 7:57 am

Je kan ook proberen hun geluid na te bootsen dat ze maken bij elkaar als het te hevig word, klinkt een beetje als luid euh euh euh! :p
Doe ik hier ook, meestal kijken ze eens van oeps en gaan ze dan een beetje zachter spelen :)
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

Gebruikersavatar
Jamjam
Berichten: 0
Lid geworden op: di jan 10, 2012 11:13 am
Locatie: Mariakerke (Gent)

Re: bijten afleren op latere leeftijd

Berichtdoor Jamjam » ma mei 20, 2013 11:44 am

Ik heb er mee leren leven dat ze af en toe een neep komt geven :p
Ze bijt niet hard en niet door, ze laat enkel haar tanden eens voelen en om er echt eens zot mee te spelen doe ik een tuinhandschoen van leer aan. Ze weet als ik die aan doe dat ze mag bijten zoveel ze wil en dat doet de dan ook met volle enthousiasme! :p
Zonder handschoen heeft ze geleerd dat dit niet mag :)Maar dan geeft ze haar bekende nepen :p Tenzij ik haar op voorhand kan betrappen en neen zeg... dan druipt ze mokkend weg omdat haar plannetje niet gelukt is :p
Groetjes van ons allemaal

Flobbe (fretseltje)
Casper,Devil, Diablo, Figaro & Goulash (poezen)
Ravioli & Spirelli (konijntjes)
Scruffy (Cavia)

kim vanhaelemeersch
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 18, 2013 6:42 pm

Re: bijten afleren op latere leeftijd

Berichtdoor kim vanhaelemeersch » ma mei 20, 2013 2:25 pm

hah geweldig!! Zo grappig dat ze mokt :D
Ik ben hier ten volste men voorbereidingen aan het doen voor fretjes in huis te nemen! :wub:
Nu nog een beetje overtuiging tegenover mijn vriend :hammer:
Maar anders zijn er binnenkort nieuwe familieleden :D


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 22 gasten