brokken leren eten ... Help!

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
maltrix
Berichten: 0
Lid geworden op: do apr 18, 2013 3:49 pm

brokken leren eten ... Help!

Berichtdoor maltrix » wo jun 05, 2013 8:36 pm

Hey iedereen,
ik zit momenteel met 2 fretjes van 10 weken oud.
ik wil ze dolgraag lere korrelt eten want als ik een dag ni thuis ben en aleen vlees laat liggen vind ik qua hygiene enzo maar niets.
nu heb ik een bakje erin gezet van int begin dat ik de twee bengels had maar daar kijken ze nog ni eens naar :(
en mee onder hun papje gemeng en gemalen maar na 2 weken is dat papje niet echt meer naar hunen tand precies
nee nee geef ons maar goeje stukjes kip of kalkoen filet kijken ze dan :p
kan iemand mij helpen met tips of is het gewoon nog te vroeg met brokken voor de tandjes?

hulp graag :D !!!

groetjes jill
en alvast bedankt!

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: brokken leren eten ... Help!

Berichtdoor jeanine » wo jun 05, 2013 10:30 pm

Brokken krijgen ze meestal al van in de wieg mee bij de kweker. Als je fretjes op prooidieren of vlees stonden van in het nest zal het wennen worden. Een juist rauw vlees/ prooi dieet aangepast aan de fret is eigenlijk wel een goede voeding. Het vlees mag tot 24u in de kooi blijven. Daarna geef je ander of als het uitzonderlijk warm is voeder je meermaals per dag. Er bestaat ook vlees gedroogd in brokvorm, Ziwipeak.
http://fret.nl/onderwerp/119/een-nieuwe ... eding.html
Wil je dat ze echt op brok overgaan koop dan een goede brok en geen volwassen katteneten. Kittenbrokjes van Hill's, Eukanuba, Royal Canin, Orijen kip, Acana.
Speciaal voor pups is er de Totally Ferret Baby op de markt.
Je kan de brokjes vermalen, kip koken en wat vocht van de kip met de brokjes mengen. Let op dat ze geen diarree krijgen bij het omschakelen, begin met een klein beetje. Je kan er ook hun vlees onder mengen. Ze moeten aan de smaak van brokken wennen net zoals met elke andere voeding. Zet steeds een klein potje met brok in de kooi en ververs ook deze brokjes als ze niet opgegeten zijn. Je kan ze alsnog vermalen en opgebruiken.
Afbeelding

maltrix
Berichten: 0
Lid geworden op: do apr 18, 2013 3:49 pm

Re: brokken leren eten ... Help!

Berichtdoor maltrix » do jun 06, 2013 4:25 pm

mjah van waar ze komen kregen ze het gemalen in zo'n papje met waltham enzovoort en ik ben de blijve doen maar de brokken zelf moven niet nu zal ik idd ze ook eens verversen!
ik heb enkele pakken van de tf voor pups dus geen probleem daarover :) alleen zover krijgen dat ze ze leren eten dan ben ik gerust ivm vlees dat te lang zou kunnen liggen en zo vier uitdroogt nu met da weer :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: brokken leren eten ... Help!

Berichtdoor jeanine » do jun 06, 2013 8:48 pm

Minder papjes geven, ze zijn al oud genoeg om brok of vlees te eten. Als je thuis bent neem het papje weg en laat alleen de brokken staan, als ze voldoende honger hebben zullen ze wel knabbelen. Hou best nog een oogje in het zeil of ze wel degelijk eten . Het papje aanmaken met elke dag minder Waltham in tot het zuiver brok is nog van smaak. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: brokken leren eten ... Help!

Berichtdoor Margiet » vr jun 07, 2013 11:12 am

Jill, ze aten hier hun brokken zo, hun vlees werd gemalen op het moment dat ze vertrokken ... Ik had je de mogelijkheid van brokken weken en/of malen op dat papier gezet voor het geval ze lastig gingen doen bij het wisselen van de tandjes ...

Iedereen klaagt nu (vooral de afgelopen week) over die pups, ze zijn idd volop hun tanden aan 't wisselen. Ze konden perfect brokken eten dus dat zullen ze ook wel opnieuw doen als je hen minder alternatieven aanbrengt. Gewoon eventueel dat stukje vlees per dag en voor de rest even honger laten lijden (en oppassen met je vingers zolang ze de koppigaard uithangen!! :D ) De zus van Ivy is van gisteren stilaan weer een brok aan 't knabbelen, nog ff geduld dus ...
Afbeelding

maltrix
Berichten: 0
Lid geworden op: do apr 18, 2013 3:49 pm

Re: brokken leren eten ... Help!

Berichtdoor maltrix » vr jun 07, 2013 3:41 pm

okey! ja ik doe zo gemale brok op de vleesjes en da eten ze toch op dus smaak kennen ze idd tzal nog wat afwachten zin :D

Gebruikersavatar
weena
Donateur
Donateur
Berichten: 37
Lid geworden op: do jun 10, 2004 2:26 pm

Re: brokken leren eten ... Help!

Berichtdoor weena » vr jun 07, 2013 4:12 pm

Wij zijn die fase ook gepasseerd met onze fretjes.
Grijze haren kreeg ik ervan!

Gewoon geduld hebben.
Als ze hun tandjes wisselen, kunnen ze het lastig hebben met brokjes.

Ik gaf hen af en toe snoepjes (voor fretten natuurlijk) om hen te doen knabbelen.

En ineens... hoor je geknabbel dat het ni op kan.
Als ze honger hebben, zullen ze wel eten.

Komt goed hoor.
Knuffel van Queenie, Mickey, Minnie, Pooh en Belle!
Nala, Balou,Bamby, Junior, Joy en Dora van achter de regenboogbrug!

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: brokken leren eten ... Help!

Berichtdoor Saantje » za jun 08, 2013 5:49 pm

Vers is zoveel gezonder dan brokken, ik zie er geen probleem in en vind brokken vooral gemakzucht van de mens (tenzij er medische tegen indicaties zijn). Hier krijgen ze net wat ze eten in een keer zodat er niets blijft liggen en het niet onhygiënisch is. Als ik een extra portie laat staan in dat in de avond als het al donker is dan komen er geen vliegen ofzo meer naartoe en wordt het niet warm ofzo.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Carolinexx
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr sep 10, 2010 6:18 pm

Re: brokken leren eten ... Help!

Berichtdoor Carolinexx » za jun 08, 2013 6:28 pm

Iedereen klaagt nu (vooral de afgelopen week) over die pups, ze zijn idd volop hun tanden aan 't wisselen.
Ons Lexi is dan precies wel braaf, tenzij ze haar zotte kuren krijgt of vindt dat ze nu wel lang genoeg heeft geknuffeld, probeert ze ons niet op te eten. Al de rest daarentegen... :lol: Ik geef nog wel steeds meerdere keren per dag vlees (maar heb nu ook examenperiode, dus ben gewoonlijk hele dag thuis). Papjes geef ik niet meer, Lexi maakt daar zo'n enorme knoeiboel van en vindt 'gewoon' vlees toch wat lekkerder... Ik ga nog even wachten tot de tandjes gewisseld zijn (wat niet te lang meer zou mogen duren?), daarna 'moet' ze pas brokjes eten.

Captain en Jacky vinden het alleszins niet erg, die smullen gezellig mee. :rol:

Ik gaf hen af en toe snoepjes (voor fretten natuurlijk) om hen te doen knabbelen.
Lexi moet hier dan weer niks hebben van die 'rare snoepjes'. :p

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: brokken leren eten ... Help!

Berichtdoor Margiet » za jun 08, 2013 7:26 pm

Dondertje kan perfect snoepjes eten, schitterend kuikentjes verorberen maar brokken ... da's zo hard, hé!! :rol:

Denk dat dat vlees een klein beetje veel lekkerder is volgens ons Juf! :wub:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bientje
Donateur
Donateur
Berichten: 84
Lid geworden op: ma sep 07, 2009 12:00 pm

Re: brokken leren eten ... Help!

Berichtdoor Bientje » za jun 08, 2013 8:34 pm

Monkyboy eet zowel snoepjes als vlees als brokjes, allemaal geen probleem :domhoog:

maltrix
Berichten: 0
Lid geworden op: do apr 18, 2013 3:49 pm

Re: brokken leren eten ... Help!

Berichtdoor maltrix » za jun 08, 2013 9:50 pm

CEURIEUS HOE SNEL HET BIJ DE ENE EN HOE LANGZAAM HET BIJ DE ANDERE KAN GAAN PRECIES :)
mjah das allemaal nog zo nieu n dan schiet ik bij wijze van spreke soms in paniek he :D

snoesje53
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr feb 17, 2012 12:11 pm
Locatie: aalst

Re: brokken leren eten ... Help!

Berichtdoor snoesje53 » ma jun 10, 2013 7:21 pm

ik krijg het loekie toch ook niet geleerd om brokken te eten hoor
ook al is het totaly ferret nu .....
1 keer is hij eraan begonnen. wat was ik toen blij :)
het is bij die ene keer (5 brokjes) gebleven :(
en honger laten lijden helpt precies ook niet. die laat zich gewoon uithongeren ,maar brokken eten ... ho maar :twisted:
misschien ligt het aan mij,maar na 2 dagen geef ik het op want tegen dan komt hij niet meer uit zijn hangmat omdat hij te flauw is
en dan maakt mama terug pappeke he :oops:
vers vlees is wel goed maar brokken geven is niet echt te bedoeling voor luie mensen he
is zou niets liever hebben dan dat hij brokken at. goed voor de tandjes en dan hebben ze ook alle voedingstoffen binnen die ze nodig hebben
en geef toe,met het warme weer is vers vlees voederen niet altijd even makkelijk he
het wordt veel te snel slecht,het ruikt,het is een vuile viese bedoening,enz......
ALS de kooi hier al vuil is is dat door de pap of vlees .... en buiten de kooi moet ik hen geen vlees geven want die verstoppen ze dan liever
met gevolg dat ik die kan terug vinden op de reuk :cry:
dus brokken hebben heel wat voordelen

maltrix
Berichten: 0
Lid geworden op: do apr 18, 2013 3:49 pm

Re: brokken leren eten ... Help!

Berichtdoor maltrix » ma jun 10, 2013 7:34 pm

haha ik ken da ivm dat verstoppen :D ik laat de kooi open zodat ze kunnen slapen en eten en alles wanneer ze willen terwijl ik dan gewoon ook mijn ding hier doe en dan soms als ik ni oplet glippen ze met hun vleesje weg, vooral poison, ivy eet gelukkig veel ter plaatsen :) nu heb ik poison voor het eerst betrap aan een brokje of twe dus ik ben blij ^^ als dat zo blijft bn ik gerust vooral wij moeten werken en ik ni genoeg vlees zou gelegd hebben ,totaaal niet om lui te zijn :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: brokken leren eten ... Help!

Berichtdoor jeanine » ma jun 10, 2013 8:03 pm

Elke voeding heeft voor en nadelen. ;)
In brokken zitten vaak stoffen die de fret niet verteerd, nodig om brok te kunnen maken. Koolhydraten ook suikers genoemd zouden insulinoom bevorderend werken. Dan heb je nog het onderscheid tussen brok met veel dierlijke eiwitten wat beter is en brok met meer plantaardige eiwitten die minder geschikt zijn. Allerlei toevoegingen al dan niet nodig. Je moet de samenstelling er eens op nalezen. ;)
Prooidieren met afwisseling in de soorten bevatten alles wat een fret nodig heeft, als de fret het geheel wil eten. Afkomst van de prooidieren is belangrijk, eigen kweek is het veiligst om te geven. Zo weet je wat die te eten kregen. Heb je meteen je eigen zoo. :mrgreen:
Barf is ingewikkeld en moet goed samengesteld worden, spiervlees% vet% bot% organen% + extra wat vitaminen. Er is flink werk aan en opzoekingswerk voor nodig om geen tekorten te hebben. Het is niet zo maar een stukje vlees geven.
Kant en klaar rauw vlees voor fretten bestaat ook, maar hier zijn er al fretten met een gebrek aan calcium van gesignaleerd. Het merk doet er hier wel degelijk toe of het tekort zich manifesteert, de samenstelling is belangrijk.
Zo zie je maar dat niet alles goud is wat blinkt ;)
Afbeelding

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: brokken leren eten ... Help!

Berichtdoor Saantje » ma jun 10, 2013 9:59 pm

goed voor de tandjes
Het allergrootste bedrog van voer/brokfabrikanten! Brokken zijn door en door slecht voor tanden, heb bevat zoveel granen en granen moeten afgebroken worden door enzymen in het speeksel om te verteren. Fretten hebben die enzymen niets dus die "granen" kunnen niet verwerkt in de mond dus het blijft plakken aan de tanden waardoor er meer kans op tandplak is.

Ben het verder met jeanine eens.
De tekorten komen vaak omdat er bij kant en klaar vlees eigenlijk bijna nog niets specifiek voor de fret is maar vooral voor honden en die hebben dus niet zoveel nodig als de fret (en de kat).
Afbeelding


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten