Hoe een dagje weg plannen?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
Hobbes
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 1:28 pm

Hoe een dagje weg plannen?

Berichtdoor Hobbes » vr aug 09, 2013 12:17 pm

Volgende week de 15de augustus zijn we een dagje weg naar de zee en de 17de augustus zijn we naar de Efteling...
Sinds ons verlof gedaan is hebben we met Iorek een regelmaat opgebouwd over wanneer hij kan rondlopen en spelen...nu als Lyra er is, kunnen ze samen spelen en moet ik niet persee ermee spelen terwijl ik alles klaarmaak om te vertrekken en als we 's avonds laat thuis komen. Maar Lyra is er nog niet...dus heb ik de volgende vraag:
Hoe pak ik dat aan met Iorek? Zonder dat ik aan oma moet vragen of Iorek naar daar mag gaan voor een dagje zodat hij daar kan spelen met een andere fret...zodat ik haar niet extra belast.
We gaan 's morgens vroeg vertrekken en we zijn 's avonds laat terug...
De honden, de katten en de paarden die zijn dat gewoon en daar heb ik mijn ervaring in maar met mijn fretsel weet ik het niet echt.
Nu staat Iorek rond zes uur à half zeven op en mag dan los en beginnen ravotten en spelen en dochterlief speelt er dan ook mee en terwijl ik bezig ben met boterhammen enz dan speel ik ook eens tussendoor. Als alles bijna rond is en het is bijna tijd om te vertrekken en ook slaaptijd voor Iorek krijgt hij zijn papje met kippenhartjes, Royal Canin en babymelkjes. Dan is hij nog los want ik wil geen vers vlees in zijn kooi en als dat blijft staan door de dag brrr....hij heeft wel totally ferret baby in zijn kooi hangen...
In de late namiddag naar de avond toe komen we thuis en dan staat hij direct op en mag hij terug los en is hij de ganse avond aan het spelen, slapen, spelen, slapen enz...totdat we zelf gaan slapen...ergens tussenin na een tijd spelen krijgt hij weer papje en voordat we zelf gaan slapen en hij terug in zijn kotje moet dan krijgt hij terug papje...

Maar met zo een daguitstap in het verschiet zal dat allemaal niet lukken natuurlijk...hebben jullie ideeën of advies?
De firma dankt u en Iorek ook...

Hobbes

Gebruikersavatar
Hobbes
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 1:28 pm

Re: Hoe een dagje weg plannen?

Berichtdoor Hobbes » vr aug 09, 2013 12:18 pm

Er nog even bij vermelden dat dit eerder uitzondering is dan regelmaat, wij gaan zeer zelden weg... :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Hoe een dagje weg plannen?

Berichtdoor jeanine » vr aug 09, 2013 1:16 pm

Iorek is niet ziek en eet zelfstandig. Ik zie daar dus helemaal geen probleem ;)
Als mijn fretten gezond zijn en we gaan voor een dagje uit voorzie ik dat ze voldoende eten, drinken en een proper bakje hebben. Ik verwittig familie die een sleutel hebben voor noodgevallen, je weet nooit. Briefje met noodtelefoon ligt op de tafel zo dat men hulp kan zoeken. Eenmaal thuis krijgen ze alsnog wat speeltijd. Nog nooit problemen mee gehad zo.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hobbes
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 1:28 pm

Re: Hoe een dagje weg plannen?

Berichtdoor Hobbes » vr aug 09, 2013 2:14 pm

En hoe doe ik het met zijn papje?
En gaat hij niet in de war zijn dat hij amper mocht loslopen? Of boos ofzoiets?

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: Hoe een dagje weg plannen?

Berichtdoor sah » vr aug 09, 2013 4:22 pm

Als ik ga werken zitten ze hier ook de hele dag alleen (wel in groep)
Dat papje is zijn eten he? Ik las dat hij dat meestal s'ochtends krijgt? Zet het in de kooi als je vertrekt, op 1 dag worden die dingen niet slecht, en s'avonds haal je de restjes weg.
Zorg inderdaad dat hij genoeg eten en drinken heeft en een poepbakje, dan komt alles in orde :D
Hij gaat waarschijnlijk veel slapen, dat is niet zoals een hond die de hele dag kan huilen als hij voor t eerst alleen gelaten wordt.
Laat hem nog een beetje spelen en knuffel hem nog eens goed voor je zelf gaat slapen.
Hij gaat helemaal niet boos zijn :D :D :D

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Hoe een dagje weg plannen?

Berichtdoor Margiet » vr aug 09, 2013 10:21 pm

Iorekske komt naar Oma, probleem van de baan ;)
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: Hoe een dagje weg plannen?

Berichtdoor sah » vr aug 09, 2013 11:43 pm

Zo gaan ze t nooit leren he! (is niet dat de fret wat moet leren, die zou gewoon slapen denk ik)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Hoe een dagje weg plannen?

Berichtdoor Margiet » za aug 10, 2013 12:11 am

Ach Sarah, je bent zelf zo 'n ongerust zieltje, als Sylvie nu ongerust is over haar prutske ... :rol:

Dat went wel als het baby van pup 1 en 2 wat af is en ze op een gewoon ritme van volwassen fret staan! ;)
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: Hoe een dagje weg plannen?

Berichtdoor sah » za aug 10, 2013 12:32 am

jaaah (Cool zou mn neefje zeggen)
mr t is gewoon een fret gaat nooit zo zielig janken als n hond he, n fret gaat slapen, toch?

Gebruikersavatar
Hobbes
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 1:28 pm

Re: Hoe een dagje weg plannen?

Berichtdoor Hobbes » za aug 10, 2013 9:27 am

Wij gaan ook werken, dus hij is door de week ook door de dag alleen thuis...maar dan kan hij 's morgens twee uur spelen en eenmaal terug van het werk kan hij terug los. Hij krijgt drie keer per dag zijn pap en als hij vastzit in zijn kooi heeft hij altijd drinken, een bakje met totally ferret baby en een propere bak om zijn behoeftes op te doen. Hij kent dat allemaal perfect...hij zit wel altijd netjes te wachten als ik thuis kom om los te mogen en mee te huppelen...
Zijn pap laat ik echt niet graag in zijn kooi staan een ganse dag, het is vers vlees dat bederft en de katten zouden de hele tijd met hun pootjes proberen om wat te pikken en stel dat Iorek dan eentje serieus verwondt of omgekeerd...

Nu met die daguitstappen vertrekken we voor dag en dauw en zijn we midden in de nacht thuis...dat was mijn bezorgdheid...
Maar ik ben eigenlijk stiekem wel blij dat ie naar Oma mag...hij gaat zich weer goed amuseren...en ik ben met een gerust hart weg....
De rest zit hier niet vast hé...honden hebben heel het terrein en een stuk van binnen, paarden hebben hun weiden, katten kunnen binnen en buiten...die moeten niet wachten op iemand die hun even loslaat...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Hoe een dagje weg plannen?

Berichtdoor jeanine » za aug 10, 2013 9:50 am

Fijn dat je gerust weg kan. In elke woonst is het anders met andere mogelijkheden, dus moeilijk de mogelijkse problemen daar in te schatten.
Dat Iorek een speeltijd zou missen is niet echt een probleem. Er zijn frettenhouders die niet elke dag de speeltijd zo nauw nemen en waar een dagje uit kan. Tenslotte is het niet elke dag zo. Sarah heeft dus wel een punt dat een fretje slaapt als er niets te beleven valt. Die haalt een volgende speeltijd wel de schade in. Kan Iorek niet met een papje minder al verder, meer brokjes ? Het probleem met de poes is wat anders, zou ik ook niet riskeren.
Ik schrijf dit niet omdat je zou overwegen om niet naar oma te brengen. Maar ook andere frettenhouders lezen mee. Het mag volgens mij niet de indruk geven dat een gezonde fret nooit meer alleen gelaten zou mogen worden, mits de nodige voorzorgen. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hobbes
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 03, 2013 1:28 pm

Re: Hoe een dagje weg plannen?

Berichtdoor Hobbes » za aug 10, 2013 10:30 am

Ik begrijp je volledig en ja hij zal waarschijnlijk al langer zonder papje kunnen, meneer gaat stillaan naar de twaalf weken denken we...maar het is zo een verwende neus hé...en mama kan zo moeilijk neen zeggen en de vriezer zit nog vol papjes dus waarom niet...
Ik vroeg me dus ook af hoe hij met die onderbreking van de regelmaat zou omgaan....maar ik lees dus als hij niet uit kan dan slaapt hij gewoon verder...want er liggen ook geen speeltjes in zijn kot....en bij oma zal hij niet zo lang loskunnen als hier maar daar heeft hij speelmaatjes...daarom ook als Lyra er is, ik me er mss minder zorgen in maak...dan is hij niet alleen en als we dan nog thuis zijn kan hij met haar los en met haar spelen en moeten we op dat moment dat we alles aan het klaarmaken zijn of bij thuiskomst de andere dieren eten aan het geven zijn ook niet met hem spelen en op dat moment persoonlijke aandacht geven....allee begrijp me niet verkeerd, het is niet als Lyra er is dat we hun geen persoonlijke aandacht meer geven hé....
De rest is hier niet alleen, de katten hebben elkaar, de honden ook, de paarden groomen elkaar dus zo een dagje weg en dus wat minder aamdacht voor hun is geen ramp want ze hebben elkaar...
En waar ik ook mee zat was dat het twee dagen vlak bij elkaar zijn...
En ik ben helemaal nieuw met mijn fretsel en vermits ik hem gevonden heb kon ik ook niet op voorhand helemaal ingelicht te werk gaan hihi...
Maar nu weet ik in ieder geval al meer en bedankt voor de uitleg...hij zou er in ieder geval niet van sterven :hammer:

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: Hoe een dagje weg plannen?

Berichtdoor sd reptiles » za aug 10, 2013 10:41 am

Wat mij hier opvalt en op andere fora ook is dat mensen hun dieren te veel bemoederen en het dierlijk gedrag gaan associeren met menselijke gevoelens...
Zoals dat mama en oma gedoe enzo :rol:
Laat de fret toch gewoon een dag in zijn kooi.
Mischien is hij zelfs blij dat hij een dagje rust heeft.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Hoe een dagje weg plannen?

Berichtdoor Margiet » za aug 10, 2013 12:38 pm

Ach sd reptiles, als er serieus gehandeld moet, doen we dat ook en "Mama- of Oma-en" we nooit maar mogen we alsjeblieft ook wat onnozel doen tegenover mekaar en onze fret? Het beestje krijgt er niks nadeel van, integendeel en vermits we zelf allemaal vrienden onder mekaar zijn weten we best wie wie is, hoor, maak je geen zorgen.

Als de mensen die hier een pup gehaald hebben echt wat aan de hand hebben, bellen ze "Margiet" en als ze gewoon eens willen langskomen of laten zien hoe groot hun pup al geworden is, gaan ze naar "Oma". Ah ja, logeren doen ze dus ook bij "Oma"!! :rol:

"Vermenselijken" kan weinig kwaad als je je fret ook fret laat zijn volgens mij. En wees gerust, al onze fretten zijn stuk voor stuk echte fretten, geen sacoche-bestjes die met hoed en rokje op zondag bij Oma op de koffie gaan! xp

Dat wij "flauw" doen in jouw ogen benadeelt niks of niemand zolang wij zelf weten dat we zo doen, zou ik zeggen! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Hoe een dagje weg plannen?

Berichtdoor Margiet » za aug 10, 2013 12:41 pm

Nu herlees ik jouw woorden even maar euh ... een fret die graag een dagje rust heeft?? :shock:

Mij is altijd gezegd door mensen die al jaren met fretten bezig zijn (zonder onnozel gedoe dan ;) ) dat je een fret élke dag moet uitlaten, dat ze dat nodig hebben en eerlijk? Hier staat idd iedereen elke dag op zijn "normale" speeltijd aan het deurtje te wachten, hoor! En moeten we dan toch eens de boel omgooien hier, zijn ze knetter van blijdschap als je -EINDELIJK- daar bent! :rol:
Afbeelding

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: Hoe een dagje weg plannen?

Berichtdoor Peewee » za aug 10, 2013 9:07 pm

Vandaag is oma Vicky bij tante Kim op ziekenbezoek geweest bij haar nieuwe pluizig kleinkind die hier momenteel verpleegd wordt na een zware castratie omdat de mama en papa op vakantie zijn :rol:

"Bemoederen" of niet niks mis mee om elkaar toch bijnamen te geven daardoor doen we hun heus geen kwaad en wil nog niet zeggen dat we denken dat hun gevoelens vergelijkbaar zijn met menselijke gevoelens maar volgens mij hebben ook dieren gevoelens ;)
Hier maken mijn jongens een groot stuk uit van het gezin, ze zijn zelfs in de meerderheid :p, ik ben dus hun "moeke" en ben trots op mijn pluizige kindjes :wub:

Greetz van een frettenmoeke die het begrip "oma" bij Margiet in het leven heeft geroepen 3 jaar geleden toen ik in blijde verwachting was van onze kleine Archimedes die geboren was bij Margiet en dat "begrip" is een eigen leven gaan leiden :mrgreen:
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Hoe een dagje weg plannen?

Berichtdoor Margiet » za aug 10, 2013 9:18 pm

** Stràààààààààl **

Oma is verdomd trots op haar "Titel", Tante Kim!! :rol:
Afbeelding

Peewee
Berichten: 680
Lid geworden op: di jun 22, 2004 5:34 pm

Re: Hoe een dagje weg plannen?

Berichtdoor Peewee » za aug 10, 2013 9:48 pm

** Stràààààààààl **

Oma is verdomd trots op haar "Titel", Tante Kim!! :rol:
;)

Toch nog even terugkomen op dat dagje in de kooi, soms lukt het hier ook niet altijd om hun elke dag even lang te laten lopen als ze gewent zijn en dat heb ik de dag nadien wel geweten :hammer:
Dan is er geen huis mee te houden, steken ze vanalles uit, lopen voor de voeten, zijn ze hyper als een super uitgeslapen peuter, en heb ik ogen te kort :bow: :lol:
Dus als er zo een dag is geweest zorg ik dat ik de dag nadien extra tijd voor hun vrij maak om hun in het oog te houden ;)
Hun op zo een momenten in de kooi stoppen is ook geen optie want dan breken ze letterlijk hun kot en hun tanden af :twisted:
Never take life seriously. Nobody gets out alive anyway.

Kimster
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 29, 2012 2:52 pm
Locatie: Gent

Re: Hoe een dagje weg plannen?

Berichtdoor Kimster » di jan 21, 2014 11:23 pm

Hier ook, als de baasjes van huis zijn geweest is het dan 's avonds of de dag erna extra gerol, gehuppel, gemok en tot slot teenaanvallen van Zena :twisted:

Als het maar niet elke dag is :domhoog:

Ik zou wel graag eens via een camera zien wat ze doen op hun gewoonlijke speeltijd.


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 19 gasten