nieuw fretje

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

nieuw fretje

Berichtdoor FredjeSnow » di sep 10, 2013 9:00 pm

Hey iedereen we zijn nieuw op het forum. We hebben een fret (Fredje) een sandy. Ze komt van Duponzoo en ze zat daar samzn met een ander fret. Dat is nu 6 maand geleden. Ondertussen is ze kerngezond en heeft ze het bijten afgeleerd. Ze krabt soms als ze zich verveelt vermoeden we de zetel open langs onder, als we met haar spelen stopt ze wel. Ik weet niet dat dat de reden is of iemand anders een ander idee heeft?Dus hebben we beslist een 2e fretje te nemen. We hebben zondag afgesproken met een fokker voor een albinotje (keuze van de vriend) het word ook een vrouwtje (Snow ja we hebben al een naam :p). We weten gewoon niet goed hoe ze met elkaar zouden moeten omgaan als ze elkaar leuk vinden en hoe we dat de 1ste dagen moeten aanpakken. Direct samen zetten of...? Fredje is wel loops en ik heb wat rondgekeken en dan gedraagt ze zich blijkbaar anders.
W3 gaan zo snel mogelijk hormoonbehandeling doen samen met Snow bij DA samyn. Daar hebben we goede ervaring mee.
Ik hoop dat jullie kunnen helpen :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor jeanine » wo sep 11, 2013 8:07 am

Welkom hier :D
Eerst de hormonen onder controle brengen voor je ze samen steekt, duurt nog enkele weken na het inbrengen van het implantaat. Onder invloed van de hormonen worden het soms echte krengetjes. Het loopse moertje zal de nieuweling willen bemoederen door te wassen en te verslepen tot ongenoegen van de nieuwkomer. Geen goede start in elk geval, wel veel stress.
Sommige fretten kunnen het heel goed met elkaar vinden en anderen moeten elkaar niet. In het beste geval kunnen ze bijna onmiddellijk samen en in het slechtste geval nooit. Beginnen doe je met de nieuwkomer te laten wennen aan de omgeving en eigen kooi. Kies later een neutrale plaats waar er geen territorium verdedigd wordt door Fredje om ze samen te brengen. Je hebt voordien al elkaars geurtjes laten wennen door dekentjes te wisselen. Hou de stoelgang in het oog, als er verandering in is wijst dat op stress idem met gedrag. Soms is er echt veel geduld nodig om ze te laten wennen aan elkaar. Ik gooi ze niet zomaar in de kooi bij de andere en dan zien we wel.
Wat het krabben aan de zetel betreft is dit geen verveling maar wel graafdrang. De fret wil weten wat er daarna komt. Een plank onder de zetel bodem kan schade voorkomen. Een graafbak met grof rijnzand of vogelzand kan de behoefte om te graven opvangen. ;)
Als er nog vragen zijn laat maar horen.
Afbeelding

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor FredjeSnow » do sep 12, 2013 9:39 pm

Volgznde week krijgt Fredje haar implantaat :) en dan heeft Snow tijd om zich aan e passen aan haar nieuw huisje :)

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor FredjeSnow » vr sep 13, 2013 1:04 pm

Het is dan toch een mannetje geworden :) dan hebben we ook iets knuffeliger in huis :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor jeanine » vr sep 13, 2013 4:52 pm

Wees daar maar niet van overtuigd.
Tot op heden waren hier 3 rammen en 5 moertjes. De enige echte grote knuffel is ons 4 jarige Thirza, die houdt echt meer van menselijk gezelschap. Alle anderen kan/kon je eventjes bij je houden. Ravotten deden ze veel liever dan bij baasje komen liggen. Enkel toen ze oud en ziekjes werden was het knuffelgehalte een stuk groter geworden. ;)
Afbeelding

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor FredjeSnow » za sep 14, 2013 12:06 am

Ik zal iets laten weten binnen een paar weken :p

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor FredjeSnow » za sep 14, 2013 6:31 pm

Ze kunnen met elkaar omgaan, maar Snow had Fredje bij zijn nekvel vast en wou niet loslaten. Jet wad niet tot bloedens tpe dus ik vermoed dat dit is om de rangorde te bepalen? Tot hoever moeten we ze het zelf laten uitvechten? En Snow is ook nagal bijterig tegenover vreemden. Hij beet zelfs tot bloedens toe. Reactie van de vriend was dus om erop te slaan en te schudden tor hij tegen de muur vloog :s ik ben niet gebeten hij is al sinds het begin zelf komen knuffelen enzo dus ik ga dan zorgen dat hij dat bijten meer afleert, maar nu vrees ik wel dat het vertrouwen weg is :s ik heb Snow ook niet van ht begin gestraft en ook positieve aandacht gegeven, mijn vriend niet dus dat zal ook veel verklaren. Heeft iemand tips dringend? Woensdag wordt hij gecastreerd dus minder agresief maar ik wil toch dat hij ons kan vertrouwen. Tegenover Fredje heeft mijn vriend nooit van in het begin zo ereageerd maar hij is nogal prikkelbaar tegenwoordig dus jh :s en Fredje heeft ook nooit doorgebeten.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor jeanine » za sep 14, 2013 8:11 pm

Een fret die doorbijt is nooit plezant. Wat je vriend gedaan heeft zal zeker niet het vertrouwen versterken. Ik hoop dat het zo geen angstbijter zal worden dan ben je nog niet jarig. :( Hopelijk heeft het diertje niets gekwetst, het is een kwetsbaar wezentje dat niet veel nodig heeft. Een hoge pijndrempel hebben ze wel maar ook breekbare botjes en kwetsbare orgaantjes. Je wil niet weten wat een gewone val al kan aanrichten.
Laat Snow nu eerst eens tot rust komen in de nieuwe omgeving en liefst in zijn kooi. Vraag jezelf eens af hoe jij je zou voelen als men je op een vreemde plaats zet waar je niets of niemand kent. Het proberen opnemen en knuffelen kan je beter achterwege laten nu. Het slaan is zo wie zo niet goed te praten, een tik geven betekent niet echt meppen.
Afbeelding

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor FredjeSnow » za sep 14, 2013 10:04 pm

Er is nu afgesproken dat ik mij ermee bezighoud en hij niet tot het bijtgedrag verbetert is. Nu als ik hem oppak bijt hib alleen als hij niet opgepakt wil worden en was er echr wel geduld nodig totdat hij zag dat ik hem niets ging doen. Hij bijt wel niet meer door. :) elke dag ff uit de kooi laten en ermee bezog zijn maar niet echt veel oppakken en hopen dat het goedkomt :s maar voor die agresieffe uitval kwam hij bij mij al vragen voor aandacht en knuffels dat is al positief en nadien heb ik hem nog kunnen voprstellen aan andere gezinsleden zonder dat hij angstig of agresief deed. Dat is denk ik een goed teken :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor jeanine » za sep 14, 2013 10:20 pm

Hier is het ook de gewoonte dat ik als eerste met de fretten om ga. Mijn echtgenoot vertrouwt ze niet zoals ik. Pas als hij ziet dat er geen reden meer is om te wantrouwen wordt dit beter. Zolang dat ik moet opvoeden en reclameren is hij er niet echt gerust in. Al hebben de rammen een pootje voor op de dames. Wat meer pak aan en niet zo snel. :rol: Hij zal er wel eens mee spelen met de fretten maar zelden echt knuffelen zoals ik doe. Ons Thirza is dan weer de uitzondering die ook bij hem mag slapen in zijn pull.Ook hij geniet van haar hoog knuffelgehalte. Ons Freebee heeft hij maar leren vertrouwen als ze ziek geworden is.
Het rare aan een fret is dat ze zelf hun baasje kiezen. Als ze je niet moeten voel je dit meteen aan. Dan moet je zelf wat voorzichtiger zijn in de omgang.
Afbeelding

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor FredjeSnow » za sep 14, 2013 10:50 pm

Ons 1ste fretje heeft hij zelf opgevoed maar die beet niet door :p morgen gaat hij nog is proberen met handschoenen en hopen dat ze toch nog met elkaar opschieten :p die reactie was ook vooral omdat Snow voordien Fredje een beetke te wild heeft aangepakt vanwege hormonen en hij is nogal beschermend tegenover haar :) we gaan ze apart houden tot de hormonen weg zijn want ze kunnen toch met elkaar overweg :) nu gewoon het baasje nog met een positieve instelling morgen dan zal hij wel zelf zien dat het nog een lief beestje is en gewoon een angstreactie was :) die vreemde was namelijk zijn broer en die verdedigt hij natuurlijk ook :p och ja gewoon een valse start :p

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor jeanine » zo sep 15, 2013 9:53 am

Geen enkele fret is gelijk aan een andere. Wat bij de één wel werkt doet het bij een ander niet. Met een nieuwe fret ben ik altijd heel erg op mijn hoede. Ik hou er niet van om hard gebeten te worden. Meestal krijg je als baas wel eens een beet in het begin, zeker tijdens de opgroei periode. Dat moet je er gewoon bijnemen tijdens de opvoedperiode. Als 2 fretten elkaar ontmoeten en niet gewoon zijn van in groep te leven volgt er meestal wel wat tumult. Zo lang het de spuigaten niet uitloopt hou je je er van tussen. Als het menens is kom je tussen en geef je een afkoeling time out. Verwacht niet het onmogelijke, met de tijd leren ze elkaar wel kennen. Een valse start kan heel erg lang nazinderen. Ons Freebee was een krengetje door de hormonenbehandeling. Beet telkens door en werd gestraft daar voor. Ik heb ze nog bij het nekvel over de grond gesleept van frustratie. Stel je daar ook niets gewelddadig bij voor, gewoon een metertje over de vloer meenemen. Het resultaat was dat ons Freebee weinig vertrouwen in mij had door het te vaak straffen. Dit heeft vele jaren zich laten voelen door afstandelijk te blijven. Ons Free is wel een heel lief fretje geworden maar nooit een knuffel. Mocht ik het kunnen overdoen zou ik het heel erg anders aanpakken dan toen. Veel minder straffen en meer begrip voor haar situatie opbrengen. ;) Er zijn andere manieren om hen bij te brengen wat mag en niet. Ik schuw nog steeds niet om ze een tik op hun poep te verkopen tijdens het opvoeden. Het kan als je bedenkt dat het een klein en breekbaar diertje is en je daar de tik op afstemt. Enkel en alleen als ze te hard bijten, de rest is via de stem te doen. Ook een fretje moet leren hoe hard bijten 'mag' zijn om geen tik te verdienen en het er vanaf komt met een zedenpreek. Fretten hebben een heel dikke huid en bij elkaar bijten ze dan ook harder voor het fout gaat dan bij de mens. Onderschat trouwens een moertje niet ondanks het kleiner zijn. Ze kunnen zich best wel verweren indien nodig al ziet dat er niet zo uit. Ons Thirza 450 gr. sleept Buster 1195 gr.aan zijn oor mee. Hij neemt daarna wel wraak door hetzelfde te doen. :)
Afbeelding

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor FredjeSnow » zo sep 15, 2013 10:53 am

Snow is nog wel angstig door de nieuwe omgeving enzo maar bij mij komt hij wel om een knuffel vragen zoals voor dat incidentje :) gewoon bij mijn vriend dat hij nog niet echt heel lang in de buurt blijft ff ruiken en weg :p het bijten is ook enorm verbetert tegenover gisteren :) het gaat gewoon meer tijd nodig hebben voordar hij helemaal op zijn gemak is :s als ik hem oppak en dat doe ik alleen als het niet anders kan o. Naar de kooi te brengen fzo is hij eerst beetje angstig maar ik kan hem wel kalmeren :) en bij mijn vriend doen we het in babystapjes :p hij doet zijn best om er positief tegenover te staan en positieve aandacht te geven en Snow reageert hier toch al beter op :) in zijn kooi zelf komt hij zelf ook meer aandacht vragen bij mij dan :p als het zo verder gaat wprdt het toch geen angstbijtertje en ondertussen slaapt Fredje bij ons in bed zodat Snow in de kooi kan tot hun hormonen zijn uitgewerkt en ze same, kunnen in de kooi :p Fredje wil nu alleen bij ons in bed slapen en niet in het bedje dat we maakten voor Snow :p gisteren eerst geprobeerd in de kooi ze liep gewoon weg en dan op bed gelegd en ze viel direct in slaap :p

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor jeanine » zo sep 15, 2013 6:06 pm

In mijn bed geen fret, al weet ik dat er nog fretten bij hun baasjes slapen. Veel katten krijgen een allergie door bij de mensen te slapen liet ik mij vertellen door de da. Tevens ben ik heel bang om in de slaap op een fret te liggen.
Als je Snow moet opnemen geef hem een beloning uit je hand. Laat je vriend hem belonen in de kooi door de tralies heen. Belonen schept een goede band. Je kan een stukje vlees geven, geen varken en geen charcuterie of ander klaargemaakt vlees. Een stukje gevogelte of rund voldoet prima. Hier krijgen ze gedroogd vlees( Ziwipeak) als beloning en als extra voeding. Zelf de dagdagelijkse brokjes kunnen voldoen, het is het geven van voedsel dat belangrijk is. In het begin durven ze al eens te gulzig bijten en je vinger mee hebben. Na een tijd zijn ze stukken voorzichtiger naarmate ze leren dat na een vergissing niets meer volgt behalve gemopper. Doen ze het goed krijgen ze nog met een aanmoediging.
Denk niet te vlug dat het bijten over is, ze hervallen vaak. Wees op je hoede bij onvoorziene bewegingen of als hij ergens van schrikt of bang voor is. Met de juiste aanpak kan je veel voorkomen ipv genezen. ;)
Afbeelding

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor FredjeSnow » zo sep 15, 2013 8:09 pm

Ik mag hem oppak3ken met de blote hand, hij eet ook zonder ernaast te bijten uit mijn hand zonder mij te willen bijten :) hij komt aandacht vragen enzo, behalve bij mijn vriend dan :p hij hapt nog wel maar bijt niet meer door. Ik kan het Snow niet kwalijk nemen. :p we gaan het eens proberen met je tip :)

sd reptiles
Berichten: 0
Lid geworden op: wo aug 01, 2012 8:05 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor sd reptiles » wo sep 18, 2013 7:45 pm

Als ik jouw was zou ik eerst een andere vriend zoeken die wel normaal tegen dieren kan doen ofwel hem eens iemand voor zetten van eigen grote en omvang en eens zien of hij nog zo stoer is dan.
Ik durf er bijna voor te wedden dat jij van je vriend ook klappen krijgt of mischien gehad hebt.
Ik ken dat soort mensen.
Mensen die dieren iets kunnen aan doen , kunnen dat zeker bij mensen ook.
Vind je het gek dat Snow bijna geen mensen vertrouwd?
Ok , hij mocht niet bijten maar uw vriend zijn reactie is alles behalve hoe je op een beet moet reageren.
Sorry , voor mijn mischien botte reactie maar ik zeg gewoon wat ik denk.
Mischien een slechte eigenschap van mij...
Al met al hoop ik dat het nog goed komt met je fretjes.

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor FredjeSnow » wo sep 18, 2013 8:03 pm

Tegen ons ander Fretje heeft hij dat nooit gedaan, tegen geen enkel ander dier of mens maar ik snao de reavtie wel. Het 1ste fretje kwam omdat hij dat wou. De laatste dagen gaat het al veel beter. Een paar keer tegen hem uitgevlogen ook voor die reactie, als Snow weg moet of hij doet er geen moeite voor gaan beide fretjes weg. Zijn frt ziet hij doodgraag maar die was nooit zo aggresief. :s dat was gewoon een eerste reactie vrees ik, uit bescherming voor zkijn broer en de andere fret.

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor FredjeSnow » wo sep 18, 2013 8:33 pm

Ik snap je reactie wel, en maakt niet uit wat Snow doet. Ik ga hem toch nog verdedigen, hij verdient da noet.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor jeanine » ma sep 23, 2013 11:38 am

En, al positieve vorderingen met Snow?
Afbeelding

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor FredjeSnow » ma sep 23, 2013 5:42 pm

Hij bijt al niet meer door :) hij bijt ook al minder. Het gaat de goede kant op :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor jeanine » ma sep 23, 2013 6:00 pm

Houden zo en op een correcte manier afleren. :domhoog:
Niet te veel hinder van de operatie?
Afbeelding

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor FredjeSnow » ma sep 23, 2013 7:42 pm

Helemaal gezn last van :) ook ge2n last gehad van de verdoving geen pijn fo :) het is een sterk ventje :wub:

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor FredjeSnow » ma sep 30, 2013 5:44 pm

We hebben besloten om Snow een nieuwe thuis te geven, kwestie van hem een nieuwe start te geven omdat het hele gezin (6 mensen) hem in een slecht daglicht ziet. Een nieuwe kans bij een gezin dat hopelijk ook het bijten kan oplossen en de angst kan wegnemen. We konden hel bijna nooit uit de kooi laten hierdoor dus een nieuwe start gaat beter zijn voor hem.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor jeanine » di okt 01, 2013 5:54 am

Ik hoop dat Snow een goed mandje krijgt. Geen enkele fret is echt onverbeterlijk, soms moeilijker in de omgang.
Afbeelding

FredjeSnow
Berichten: 0
Lid geworden op: di sep 10, 2013 8:11 pm

Re: nieuw fretje

Berichtdoor FredjeSnow » di okt 01, 2013 7:25 am

De enige schuldige is de vorige eigenaar, dat bijten kwam zogezegd door de castratie, bij hem beet hij nooit enzo wij hebben uitgelokt dat hij die 1ste keer doorbeet.... als ik dan zeg dat hij geen huiselijke geluiden gewoon is en ik niet weet waar de fretjes zaten antwoord hij hier niet op


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten