Groot nieuw speeltje

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Groot nieuw speeltje

Berichtdoor shadow » ma mei 18, 2015 5:36 pm

Hey allemaal, al een paar maanden geleden sinds ik de twee schatjes heb gekocht/geadopteerd. Het ging vorige maand niet zo goed met me, had wat moeilijkheden mijn tijdschema aan te passen aan hun terwijl ikzelf nog andere dingen moest doen... maar het lukte. Al was het wat moeilijk voor me, het lukte :)

De laatste tijd hebben ze allebei de gewoonte opgepikt dat wanneer ik de kooi opendoe, ze naar de opening komen rennen en -letterlijk- in mijn armen springen. Het was wel even schrikken want ik pakte dan Luna (het vrouwtje) op en die bleef maar naar mijn hoofd klimmen en daarna over mijn rug, wat maakte het wat moeilijk om haar niet te laten vallen. Op dat moment sprong Sashi (het mannetje) in mijn armen en dan begon hij ook naar mijn hoofd te kruipen. Ik had net Luna op tijd kunnen pakken voordat ze te ver naar beneden kroop en had haar terug in de kooi gezet alleen om Sashi ineens op mijn rug te hebben, net wanneer ik terug recht kwam! Was me dat verschieten. Met heel wat gekronkel en acrobatentoeren van mij kon ik hem net in mijn hand pakken maar hij leunde te ver naar voren en kwam met een plof op de grond terecht. Was ik bezorgd zeg, dacht ik even dat hij door de val gewond was maar na een klein onderzoek bleek hij helemaal in orde te zijn. Pfoe! Die twee kunnen een mens nogal een hartaanval geven.

Maar goed, toen ik ze mee naar boven nam dacht ik aan een nieuwe manier om hun bezig te houden. Zo kwam ik in mijn kast een zak vol knuffels tegen waaronder een paar hele grote. Eentje, een zittende konijn, nam ik mee naar boven en zette die tegen de zetel... zodra ze het zagen gingen ze er nieuwsgierig naartoe en speelde met zijn sjaal, kropen op hem -waardoor hij een beetje heen en weer waggelde- en vonden hem heel leuk. ze kunnen er in bijten en al, het is een stevige knuffel en -jammer genoeg voor Sashi- veel te groot om te verstoppen :rol:
Het is me wat. Ik lachte me rot toen ik hem zag trekken aan de poot van de konijn maar hij kreeg hem niet in beweging. Luna vond de muts met het pompommetje aan het einde heel leuk en na wat knagen probeerde ze het te verstoppen... jammer genoeg voor haar was de muts vastgenaaid aan de knuffel en dus kon ze er alleen maar op knagen en heen en weer trekken om het los te krijgen (wat niet zal gebeuren :P)

Dus ja, een groot nieuw speeltje dat nog niet eens een klimpaal is maar waar ze wel langs, over en op kunnen klimmen. :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Groot nieuw speeltje

Berichtdoor jeanine » di mei 19, 2015 6:19 pm

Fretten vragen steeds om aanpassingen van het baasje, ook al is het eens wat drukker of voel je je minder goed in je vel. ;)
Hier ook een groot stuk speelgoed, een opblaasbaar kinderzitje verstopt alsof het een pluche tijger is. Hier zijn ze er in gelukt om de tijger een losse poot te bezorgen. :roll: Het leuke er aan is dat die omkantelt onder het gewicht als ze de kop bereiken. Af en toe eens afwisselen van speelgoed houdt hen bezig. Als het nieuwe er af is zijn ze aan iets anders toe. Het geeft niet dat ze dit enkele weken voordien ook al eens kregen. ;)
Als baasje moet je soms vindingrijk zijn om telkens iets anders uit je hoed te toveren. Wel leuk als ze met 2 of meer samen spelen. Dan kan baasje even uitblazen. :D
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Groot nieuw speeltje

Berichtdoor shadow » zo mei 24, 2015 12:23 pm

Hey iedereen, mijn schatjes zijn de laatste tijd wat kwaad op me. Wel, Luna is (denk ik toch) kwaad op me of zoiets. Ze bijt naar mijn hand en als ik haar in mijn armen hou dan draait ze zich naar mijn hand en begint erop te knauwen zoals een hond dat doet op een been :staar:
Sashi kan ik gemakkelijk oppakken en hij geeft kleine kneepjes terwijl hij in mijn armen ligt. Dus met andere woorden, geen problemen met hem. Maar Luna, mijn meisje, is de laatste week toch wel bijterig ineens. :S
Ook als ik ze eten geef, normaal zet ik het tegen de rand van de kooi en wacht terwijl ze er brokjes uitpakken (anders lukt het niet om het erin te zetten zonder gebeten te worden, Sashi houd er niet zo van als ik mijn handen in de kooi bij zijn eten en/of drinken zet, dus laat ik ze eerst er wat uitnemen/drinken vooraleer ik het in de kooi zet, dan vallen ze mijn hand niet aan. Maar jammer genoeg kon ik dat de laatste week ook niet doen. Normaal nemen ze ieder wat brokken en gaan die verstoppen, maar deze week ging Luna iedere keer voor mijn vingers in plaats van de brokjes. Zelfs wanneer ik ze wegstak wou ze de brokken niet, ze snifte langs iedere kant van het potje en probeerde telkens bij mijn vingers te geraken. :/
Nu is ze al wat gekalmeerd (na heel wat meer oppakken en aaien en met haar spelen enzo -kmoest Sashi wel wat minder aandacht geven of ze probeerde, als ze in de buurt was, me altijd te bijten-) maar ze is nog steeds niet zo vriendelijk met me.

Ik denk niet dat het iets met haar tanden is want die zien er nog heel wit uit en ze toont geen hints dat ze er last van heeft, dus volgens mij is ze wat kwaad. Het is begonnen de dag dat het onweerde, ik kon ze niet uit hun kooi halen want ik had zelf nog een afspraak naar iemand, moest mee naar de winkel en daarna nog in bad en eten en tegen DAT ik wat tijd had was het al tijd om te gaan slapen (ik kom om 17u thuis van mijn werk, dan geef ik ze eten, wacht ongeveer een kwartier zodat ze rustig kunnen eten en drinken vooraleer ik ze eruit laat, en laat ze eruit, maar ik ga wel slapen om 20u30 omdat ik al heel veel moeilijkheden heb om slaap te vatten en er om 6u50 al uit moet om me klaar te maken voor mijn werk)
Maar anyway, de volgende dag wil ik ze oppakken en Sashi sprong letterlijk in mijn armen en gaf me twee kneepjes, dus ik denk dat hij toen wel heel blij was eruit te mogen. Luna was anders, die klom op mijn arm en naar mijn hoofd, ik pakte haar eraf en zette haar in mijn armen terwijl ik Sashi even terug in de kooi zette en toen beet ze me, niet ernstig maar toch wel tot bloedens toe. :(
Toen ik ze er daarna uit liet om te spelen wou Luna niet in mijn buurt komen, ze speelde met Sashi en als ik met haar probeerde te spelen beet ze. Dus volgens mij was ze wat overstuur dat ik ze die dag in hun kooi had gelaten. Maar ja, er is tegelijkertijd ook heel veel lawaai bij ons omdat we het koertje aan het afwerken zijn zodat ze in de toekomst daar kunnen spelen ipv op mijn kamer. Het heeft heel wat meer ruimte dan mijn kamer en dan hebben ze ook eens wat frisse lucht ipv altijd in mijn kamer te spelen (waar ze met al mijn schoenen gaan lopen xp )

dus als iemand suggesties of me kan vertellen wat er aan de hand was, zou ik blij zijn :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Groot nieuw speeltje

Berichtdoor jeanine » ma mei 25, 2015 10:29 am

Elke fret is anders en reageert ook anders op bepaalde situatie's. Buster en zijn halfbroer Alexi zijn totaal verschillend. Buster kan zich amper alleen vermaken, daar moet ik dagelijks veel met spelen. Vraagt opdringend alle aandacht, bijt op de tralies, stoot tegen de poepbak met veel lawaai om zo vlug mogelijk uit zijn kooi te mogen als hij mij ziet. Alexi is geduldig, kijkt mij aan tot ik hem uit de kooi kom halen. Alexi kan zich op zijn eentje bezig houden met een balletje of wat ander speelgoed. Speel ik met hem wordt hij heel erg uitbundig en staat er geen maat meer op. Dat is het moment met hem om het wat rustiger aan te doen, zo niet hapt hij te hard. Buster daarentegen speelt veel voorzichtiger en komt aan mijn been krabben om verder te spelen. Wat ik hier in elk geval probeer is om ze dagelijks zeker uit de kooi te laten. Als ik ziek ben of het is uitzonderlijk eens wat laat geworden komen ze nog altijd uit hun kooi. De speeltijd is dan wel korter dan normaal, maar ze kunnen eens rondhossen. Ik denk dat Luna ook dagelijks er uit zal moeten. Al maak je maar een halfuurtje vrij. Sommige fretten kan je wel eens een dagje over slaan, dat hangt van hun temperament af. Daar ze bij jou nog op de kamer zitten zien ze je, dat betekent voor hen dat ze spoedig los zullen mogen. Eenmaal ze buiten kunnen spelen krijg je het vast gemakkelijker om hen loslooptijd te kunnen geven. Als alles daar veilig gemaakt is kunnen ze misschien zonder toezicht daar de beer uithangen. De overtollige energie moeten ze kwijt kunnen. Wat niet wil zeggen dat je ze die dag geen aandacht moet blijven geven. Ze dagelijks opnemen wat knuffelen, spelen met hen er hoort er gewoon bij. Doe je dit niet vervreemden ze van je met alle gevolgen, bijterig en opvoeding terug naar af.
Er kan altijd een andere oorzaak zijn, medisch, stress,pijn, voeding. Dat wordt dan uitpluizen waar het schoentje echt knelt. Gewicht in de gaten houden, gedrag dat anders geworden is, stoelgang die anders van samenstelling is zijn aanwijzingen waar je kan op letten. Terug beginnen bijten kan meerdere oorzaken hebben ;)
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Groot nieuw speeltje

Berichtdoor shadow » ma mei 25, 2015 11:48 am

Bedankt voor je raad, ik zal er aan denken. Maar hun kooi staat nu niet meer op mijn kamer maar in het tuinhuis (voorlopig) totdat de koer is afgewerkt. Sashi is wat ongeduldig samen met Luna wanneer ze me zien maar hij geeft me meer vriendelijke kneepjes en kruipt graag in mijn armen. Luna aan de andere hand klimt omhoog, op mijn schouders en al wat uitsteekt (mijn oren dus) daar probeert ze naar te bijten.
Gisteren heeft Luna weer gebeten maar deze keer niet tot bloedens toe maar toch wel hard, maar ik denk dat dit wel meer te maken had met schrik of zoiets want haar hele lichaampje beefde totdat ik knielde, haar op mijn knie zette en bleef strelen en zacht praten, dan was het over. Dus ik denk dat ze wat overstuur is of zoiets.
Sashi was gisteren heel lief, toen ik hem na Luna oppakte gaf hij me geen kneepje, nee, in plaats daarvan snifte hij aan de plek waar Luna had gebeten en begon mijn hand te likken (zonder erna erin te proberen te bijten) :wub:
Zo'n schatje. Maar dat betekent niet dat Luna wat minder aandacht krijgt, ik probeer ze er zo lang mogelijk uit te laten maar jammer genoeg gaat dat moeilijk omdat Luna altijd via de draden van mijn computer omhoog probeert te kruipen of ernaast wil poepen. En Sashi, wel, die vind mijn schuiven heel leuk, dan worstelt hij zich omhoog naar de hoogste schuif van mijn bureau (hij is wel een beetje dik lol) en duwt die een beetje open, juist een kiertje waar hij mij dan ziet en draait zich op zijn rug terwijl hij mij blijft aankijken. Mijn twee onderste schuiven heb ik al leeg gemaakt maar de bovenste steekt vol met papiertjes, pennen, een tube furo-vite(een tube waar ik ze soms een beetje van geef als ze zich goed hebben gedragen, vinden ze heel lekker) en het schaartje voor hun nagels en meestal heeft Sashi het dan op de tube gemunt want als ik de schuif verder opendoe kruipt hij naar achter en probeert de tube mee te trekken, dat, of hij gebruikt de wijdere opening om op mijn bureau te komen en op mijn toetsen bord te staan en o wee als ik probeer de toetsen aan te raken dan speelbijt hij ernaar en gaat dan helemaal op mijn bord liggen xd

Luna kan er gemakkelijker in maar heeft het meer op de tweede schuif gemunt waar een balletje met een bel erin ligt. Ik had die daar verstopt omdat ze er zo hard op zat te kauwen maar nu ze het heeft gevonden blijft ze meestal in die schuif spelen met het balletje. :p
Ik heb wel niks van die dingen die je opnoemde gemerkt, alles is normaal buiten dan dat Luna beeft maar dat is alleen als het heeft geregent. Volgens mij maakt het lawaai of het geluid ervan haar ongemakkelijk want op andere dagen is ze volledig kalm. Maar het kan ook liggen dat er veel poezen bij ons rondlopen en misschien maakt dat gemauw van hun haar wat wild. Ach, hoe het ook zij ik blijf proberen haar kalm te houden en nog even en ze hebben een hele koer om te spelen. :D

Alhoewel ik een klein vraagje daarover heb, kunnen fretten een metselmuur opklimmen? Zo ja dan zullen we daar iets aan moeten doen want één van de muren voor het koertje is gemetseld.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Groot nieuw speeltje

Berichtdoor jeanine » ma mei 25, 2015 6:07 pm

Hier slaagden de kleinste meisjes er in om via de muren naar boven te klimmen. Ze deden dat enkel daar waar ze met de rug ergens tegen aan konden duwen om steun te vinden. Je zal zelf wel kunnen ontdekken of ze er op kunnen klimmen of niet. Een eenvoudige manier om te voorkomen dat ze hoger geraken is een buis aan de muur. Ik heb aan Buster zijn kooi waar de tralies horizontaal lopen speelgoedbuizen hangen op een 35cm hoog ongeveer. Dat voorkomt dat hij op zijn kooi kan klimmen. ;) Maandenlang bleef men hier uit de tv kast weg, eentje heeft de weg gevonden en nu doen ze het allebei. :do: Ze zijn echt heel vindingrijk om te komen daar waar het niet mag. De tube Ferrevite is voldoende om dat plekje te proberen te bereiken, idem het balletje. Fretten hebben een ongelooflijke goede neus, ze vinden alles wat je voor hen verstopt hebt. Het zou wel eens kunnen dat Luna niet zo blij is met het tuinhuisje. Ze is je aanwezigheid goed gewoon geworden, samen met de geluiden waar ze gerust in kon zijn. Nu is alles anders, baasje niet zo dicht bij en heel vreemde geluiden en geuren. Onze deurbel is een niet dagelijks geluid dat ze dus ook niet goed kennen. Als er iemand aanbelt als ze beneden lopen maken ze zich angstig uit de voeten. Zijn moeilijk te vangen en moeten wat bekomen voor ze weer in hun gewone doen zijn. Een fret kan bibberen om verschillende redenen. Het meest onschuldige is bij het wakker worden de bloedsomloop wat opschroeven. Pijn en angst zijn ook redenen. Een angstige fret zet dikwijls de staartharen recht, net een flessenborstel. Als Luna bang is kan het gebeuren dat ze dan iets vlugger en harder durft te bijten.
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Groot nieuw speeltje

Berichtdoor shadow » di mei 26, 2015 6:07 pm

Bedankt voor de tips (alweer :) ) maar het bibberen is niet omdat ze bang is, anders had ik haar staart wel opgepoft gezien xd
maar de geluiden kunnen er ook misschien een reden voor zijn. Er zijn veel katten in onze buurt en alhoewel die niet in het tuinhuis kunnen komen zitten ze vaak in onze tuin te mauwen of elkaar achterna te jagen, misschien is het dat? Wel, dat of de geluiden van mijn ouders. Mijn vader reed onlangs met een grasmaaier door de tuin, kuiste zijn auto met zo'n hoge druk reiniger en ons hondje dat staat te blaffen wanneer pa en ma buiten zitten en pa zijn speeltje hoog genoeg houd dat hij er niet bij kan. Dus ja, het kan ook wel dat allemaal zijn, vooral omdat er de laatste tijd wat luide rumoer kwam van één van de huizen verderop (het is het einde van de school, begin universiteit of zoiets of misschien door het voetbalseizoen). Dus het kan vanalles zijn maar ziek is ze niet, ze eet normaal, er is niks abnormaals te zien in of aan haar behoefte, ze heeft normaal gewicht en ze maakt geen rare geluiden...
Daarnet thuisgekomen en direct naar de fretjes gegaan en was me dat een warm welkom, Luna doet weer aardig tegen mij (dus waarschijnlijk was ze gewoon wat kwaad of overstuur op mij :staar: en is dat nu over) en toen ik bij de kooi aankwam stond Sashi geduldig voor het deurtje te wachten terwijl Luna zat te krabben aan de tralies en erin te bijten en langs te lopen :)

Maar jammer genoeg kan ik niks met die tip over die buizen doen, hier in de buurt verkoopt geen enkele winkel frettenbuizen en als ik er één vind kost die me zowaar 20 (minstens!) voor een kleine buis die nog niet eens zo lang als mijn onderarm is :s
Ik heb me al rot zitten zoeken voor een lange buis of zo'n heel buizenstelsel zodat ze daarin kunnen spelen maar de enige die ik kan vinden is dat klein stukje waar ik net over sprak. Op het internet kan ik hier en daar wel een buis vinden maar dan moet ik met een paypal kaart betalen (wat ik niet heb) of hebben ze wel maar dan ligt dat aan de andere kant van belgie (om het zo maar te zeggen). Ik vind goedkope zoekertjes van buizen wel maar dat zijn allemaal kleintjes. Sashi is bijzonder dol op de koker die ik van het werk heb meegenomen maar daar past hij net in en kan hij niet draaien of keren, alleen maar doorkruipen of meerollen. Heb al andere buizen gezocht maar ze zijn allemaal te klein of te smal voor Sashi, voor Luna zijn ze geen probleem daarentegen, zij kruipt er van de ene kant door naar de andere kant maar dan wil Sashi volgen maar merkt hij direct dat hij er niet in past. Ik vind het zo zielig dat hij nergens door kan kruipen. Heb al dozen geprobeerd maar daar beginnen ze gewoon aan de randen te knagen (wat niet echt goed is voor hun :s) of die negeren ze gewoon, vinden ze niet interessant genoeg.

Heb hier wel drie stukjes regenbuizen (1 in T-vorm, 1 in Y-vorm en een kort bochtje) en daar kruipen ze wel eens door maar omdat het zo kort is hebben ze er niet veel aan. Plus die stukken regenbuizen kosten een klein fortuintje voor één stukje, laat staan voor een heel doolhof. Op het werk kan ik alleen maar die korte kokers krijgen en dat is eens om de zoveel maanden, dus daar is ook niet veel mee. Ik heb ze een deken gegeven waar ze onder en over en tussen kunnen wriemelen (nadat ik het heb opfrommelt tot een hoop) dat vinden ze wel leuk maar wanneer ze op één van de omhoog-staande stukken willen stappen zakt het in omdat het maar een deken is, dus ja, das ook niet alles want veel zitten ze er ook niet onder of op. Alleen de buizen daar hebben ze het meeste interesse in maar als ik stukken regenbuizen ga kopen dan ben ik direct een goei deel van mijn geld kwijt, vooral als het te klein is. :s

De knuffel heeft maar een dagje interesse gehad terwijl mijn tv-kast het meeste aandacht krijgt omdat ze daar op, in en achter kunnen kruipen (wat niet goed voor de draden is) en zo'n tv-kast kan ik ook niet op de koer zetten als die eenmaal af is. Ik ben nu op zoek naar een krabpaal, misschien dat ze daar wat meer aan zullen hebben, dan kunnen ze zoveel klimmen als ze willen zonder dat ik bezorgt moet zijn over de draden waar ze soms op knagen :)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Groot nieuw speeltje

Berichtdoor jeanine » wo mei 27, 2015 12:17 pm

Een krappaal zou ik je willen afraden. Soms te hoog als ze er af springen, vaak met stof of sisal waar de nageltjes in kunnen haken. Veel centen voor naar mijn idee toch een gevaarlijker speeltje. ;)
http://www.pvcbuis.com/pvc_afvoerbuis/ Dergelijke buizen zijn echt niet duur, een diameter van 125mm is ruim voldoende om een dikke fret in te laten lopen. Voor 5m zie ik een prijs van nog geen € 14. Het is niet de bedoeling dat ze zich er kunnen in draaien. Waar een fret zijn kop door kan kan de fret er door. Al zullen ze zo een nauw gat niet gebruiken om in te spelen, wel om te ontsnappen. Om klimmen op een muur te voorkomen kan je gewoon een dunne ronde afvoergoot of regenpijp kopen om langs de muur te bevestigen. Het hoeft echt niet uit de dierenwinkel te komen, voor de fret maakt het geen verschil wel voor je geldbeugel. Het is de bedoeling dat ze niet over de afgeronde kant geraken als ze toch omhoog klimmen.
http://infraenbouw.nl/bouwmaterialen/pvc-buizen/ over dergelijke buizen en goten heb ik het.
Luna zal wat aanpassing problemen gehad hebben. Het is maar het tuinhuisje voor jou, voor haar een nieuwe leefwereld.
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Groot nieuw speeltje

Berichtdoor jeanine » wo mei 27, 2015 5:17 pm

Er schiet me nog iets te binnen dat ik reeds ergens gezien heb. Het enige dat je nodig hebt zijn meerdere flessen van water of frisdrank zelfde model, een stevige plakband een goed mesje om bodem en hals mooi af te snijden. Je kan je buis zo lang maken of je wil op die manier, goedkoper kan echt niet.
Afbeelding

shadow
Berichten: 0
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 12:17 pm

Re: Groot nieuw speeltje

Berichtdoor shadow » wo mei 27, 2015 5:30 pm

He! Daar had ik helemaal niet aan gedacht, bedankt :D


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 1 gast