fretje wegdoen? :(:(

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Fredt Flinstone
Berichten: 30
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 11:41 am
Contacteer:

Berichtdoor Fredt Flinstone » ma jul 03, 2006 2:55 pm

lang niet meer geweest ;)
maar ik vrees dak men fretje moet wegdoen :(
me heel veel pijn in het hart !@#$
ik heb er de laatste tijd geen tijd meer voor
en ik vind het ma zielig da hij heel de tijd in een kooi alleen zou moeten zitten
maar wat kan ik het beste doen?
I am Puss, Puss in boots
Fear me, if you dare
mrauw :P

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » ma jul 03, 2006 4:34 pm

als je echt geen tijd meer hebt, dan kan het niet anders, maar een half uurtje per dag moet je toch wel kunnen vrijmaken? Een 15-30 minuten actief spelen met het baasje, en nadien vrij spelen maar met toezicht, dat moet toch wel lukken?

Kan je geen activiteiten bedenken die je kan doen terwijl je fretje losloopt? Ik denk dan maar aan tv kijken, afwas, strijken, ...

Is het blijvend dat je er geen tijd meer voor hebt, of eerder van voorbijgaande aard?

Probeer in het welzijn van je fretje een eerlijke beslissing te maken

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » ma jul 03, 2006 7:49 pm

hoi
ben het eens met enya.
ben je echt zooooo druk bezet ?
zelfs geen uurke tv kijken??
dan kan dat fretseltje toch spelen??

ze zijn al blij met een uur hoor, en als je af en toe hem een buikkriebel geeft zal hij dan ook wel blij zijn - schenk hem ook een vriend zo zal hij met zn vriend spelen en heb jij nog meer tijd om ondertussen iets anders te doen in zijn speeltijd, zonder je schuldig te voelen toch

gr dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Snoopyke

Berichtdoor Snoopyke » ma jul 03, 2006 8:03 pm

Amai, ... en ge zit nog nie zooooooo lang op t forum. Uw fretje hebt ge toch ook nog nie lang en nu ineens geen tijd meer ???
Gaat er bij mij weer niet in !!! :@

Waarom gebeurt dit toch zooooo veel, dat mensen hun dieren wegdoen??? !@#$

moike
Berichten: 3
Lid geworden op: ma apr 10, 2006 9:35 pm

Berichtdoor moike » ma jul 03, 2006 9:35 pm

sorry maar mensen ik heb het zelfde probleem. ik ben sinds kort door werk en andere omstandigheden maar twee of drie avonden thuis. Jullie hebben misschien een stabiel leventje maar ik kan dat spijtig genoeg niet zeggen. het is maar tijdelijk als twee jaar of meer tijdelijk is. wie weet hoe het erna is en ik ben al 29 jaar.
het is voor sommigen niet zo eenvoudig. en waarom ben ik er dan aan begonnen wel verleden jaar was mijn leven rustig maar het kan raar verkeren geloof me vrij
wil boris ook ni kwijt maar dit kan toch ni goed voor hem zijn??

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » di jul 04, 2006 12:02 am

Het is niet dat ik wil prediken ofzo, maar het is gelijk Snoopyke zegt alweer de zoveelste keer dat een dier de dupe wordt van het beredeneerd denken van de mens!! Wij met al onze kennis zullen eens ff uitmaken dat het voor het fretje beter is dat het wegens tijdsgebrek weg moet, naar een ander baasje hopelijk, want dat is ook nog niet zeker, doordat het baasje aan iets begonnen is waar het de draagkracht niet van kon inschatten. En dit waarschijnlijk ook weer door tijdsgebrek, want wie gaat nu alles afschuimen en rondzoeken om toch maar geen te impulsieve aankoop te doen? Het zijn er weinig, vrees ik!

Een stabiel leventje...? Kijk, 4,5 jaar geleden had ik een stabiel leventje, inderdaad, maar ondertussen ben ik gescheiden, heb 3 kinderen alleen 'ten laste' hoe ze dat zo mooi kunnen zeggen, heb mijn moeder bij me wonen die nog minder doet, ik laat in het midden of het slechte wil is of niet, dan de doorsnee stadswachter, heb 2 chronische ziektes waar ik echt wel heel vaak last en vooral pijn van heb en heb uit financiële noodzaak 3 jobs moeten combineren om er te komen. Al zou ik idd minder geld vandoen hebben als ik mijne hele zoo niet had natuurlijk!! Ik kan echt met de hand op mijn hart zeggen dat een nacht van 4u slaap een lange nacht geweest is, en dat op dit moment (23u51) mijn eerste lading fretsels voor de 2de keer uit is vandaag. Ze zijn net een kwartiertje aan't rondrennen, vanaf 00u45 mag shift 2 uitkomen, dus dat is ook dik 2u voor die slapen zijn. Waarom ik ze nu zo laat pas uitlaat?? Omdat ik heb moeten werken tot 22u30 en toen eerst gegeten heb. Veel tijd schiet er niet over zoals je ziet. En morgen om 06u00 loopt hier de wekker af zodat om 06u30, na de verzorging van katten en honden, de eerste lading fretsels weer uitkan. Ik heb wel het geluk dat ik pas om 10u00 moet beginnen, anders moest ik ook één uitstapje per dag weglaten.

Ik wil je absoluut niet dwingen van je fretje bij je te houden, als je het niet opbrengen kan is het voor het diertje zelfs beter als het een andere thuis krijgt, maar denk er toch eerst eens over na. Je hebt je fretje idd nog niet zo heel lang denk ik, maar je laat toch doorschijnen dat je het heel erg zou vinden om hem te missen. Zoek dan eerst eens in je eigen dag naar een uurtje voor je fretje, er zijn zoveel dingen die jij kan doen terwijl hij rond je losloopt, zoals idd strijken, stofvegen, eten, tv kijken enz... Misschien vind je wel een gaatje??
Afbeelding

gupke
Berichten: 9
Lid geworden op: do jun 01, 2006 12:22 pm

Berichtdoor gupke » di jul 04, 2006 10:23 am

Ik kan Margit alleen maar gelijk geven ...

Ook mijn leven is in de voorbije 2 jaar KOMPLEET veranderd ( werk kwijt, gezondheidsproblemen, echtscheiding, huis werd verkocht, ....) maar geen haar op mijn hoofd dacht eraan ook maar 1 beestje weg te doen (de fretsels waren er toen wel nog niet). De vriendschap die ik van mijn diertjes krijg is gewoon met geen goud ter wereld te betalen ! Ze kwamen me troosten in moeilijke tijden en toverden opnieuw een glimlach op mijn gezicht met hun gekke capriolen. ;)
Groetjes van Gupke en mokjes van Bubbles, Pebbles, Squid, Ginger, Sidney en BamBam.

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » di jul 04, 2006 10:50 am

tja fretten nemen nu enkel veel tijd in !
wat moet ik dan zeggen ...
jullie "klagen" als je twee frets moet laten spelen
mensen toch prijs jullie gelukkig!
ik heb er 18 en neem ze kunnen niet allemaal met elkaar lopen, ik heb 8 groepen
en die kunnen ook niet elke dag allemaal rondlopen tis 6 groepen per dag de andere,+hotelgasten die ook meestal in een van mijn groepjes lopen!
de anderen geef ik dan aandacht dmv een kuis beurt-was beurt-knuffel beurt en dat lukt zo ook hoor!!
nee ik voel me niet schuldig, ze hebbn een goede grote kooi waar ze genoeg afleiding vinden in etensballen andere speeltjes.
die die wel mogen lopen worden dan super aangezet om nog zotter te doen dan normaal; iedereen content.

dus mensen ale 2 fretten hallo !
iedereen is dus zo druk bezig 24/24 7/7 -amai die moeten nogal moe zijn allemaal ....
gr dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Fredt Flinstone
Berichten: 30
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 11:41 am
Contacteer:

Berichtdoor Fredt Flinstone » di jul 04, 2006 3:05 pm

kijk ik weet dat ik hem nog niet zo lang heb
maar ik mag hem van mijn ouders nog niet eens thuis loslaten
van hen moet hij de hele tijd in de kooi
en een tweede fret is al helemaal out of the question
moest ik ouders gehad hebben die meewerkten
had ik er geen problemen mee gehad
moet ik hem dan alleen zielig in die kooi laten?
als hij los mocht, deed ik het wel
dus het is zeker niet uit gemakzucht
ik hou me hart en ziel van men beestje
maar zo is het niet meer te doen
geef dan raad hoe ik het wel kan oplossen
I am Puss, Puss in boots
Fear me, if you dare
mrauw :P

Hope

Berichtdoor Hope » di jul 04, 2006 3:41 pm

En dat wist je niet op voorhand!!!??? %)

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » di jul 04, 2006 3:46 pm

Volgens je profiel ben je nu 17, ga je binnenkort studeren en op kot? Zo ja, koop dan een leibandje zodat je met je fretje kan gaan wandelen. Dat vindt hij misschien nog heel leuk ook, hij krijgt wat beweging en je ouders kunnen niet zagen dat hij binnen in huis zit. En als je dan over een paar maand naar je kot gaat, dan kan je hem gewoon meenemen.

In het andere geval kan je misschien een afrastering maken voor in de tuin? Wel zien dat het hoog genoeg is en dat je fret zich nergens aan kan optrekken om zo over de omheining te geraken. Zo kan hij in de tuin spelen.

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » di jul 04, 2006 3:53 pm

Hebben je ouders misschien een specifieke reden waarom je fretje niet los mag lopen?
Vinden ze hem misschien stinken? (is hij al gecastreerd?)
Is je fretje misschien niet helemaal zindelijk?
Vinden ze het gewoon vieze beesten?
Waar wonen jullie? (huis/appartement?)
....

Ik probeer me je situatie voor te stellen, misschien als je iets meer info geeft dat we wel iets kunnen verzinnen?

just wanna help ;)

moike
Berichten: 3
Lid geworden op: ma apr 10, 2006 9:35 pm

Berichtdoor moike » di jul 04, 2006 5:36 pm

Echt ik geloof jullie dat er mensen zijn die zo zijn. maar gelieve ons niet allemaal zo te bekijken. Ik heb al vanalles geprobeert om Boris te houden.

Heb aan mijn onderbuur gevraagd om de dagen dat ik in het buitenland zat er naar te kijken. Die vond boris na een tijd te veel.
Toen is ze gewoon boris eten komen geven bij mij op het app.
Die vrouw is verhuist. Toen heb ik 1 kamer volledig aan Bris gegeven met het poortje van zijn kooi open. Maar dat was niet te doen. Die stank ging door mijn hele huis. Had verschillende bakjes eten en drinken als ik er niet was.
Maar die ging ook hennig naar het wc in heel de kamer.

Dus nu zit ik met een probleem.

Toen ik eraan begon was ik iedere avond thuis. Nu zit ik ineens veel in het buitenland (niet mijn keuze maar het was dat of ik kon mijn baan vergeten).
Toen vrijgezel nu een vriend met een allergie voor Boris (en katten).
Volgend jaar bouwen (kwam niet eens bij me op verleden jaar) en kindjes (nog niet eens aan gedacht ooit wel maar het gaat echt goed en snel in deze relatie, ben zelf aan het duizelen af en toe, maar is ok ik ben ook bijna dertig, slik)

Ik snap dat er mensen zijn die stom doen maar ik had echt niet kunnen voorspellen dat mijn leven zo gigantisch zou veranderen.

Ik vind toch ook dat ik het op een fatsoenlijke manier doe. Ik gooi boris niet gewoon buiten zoals sommigen doen. Ik dood hem ook niet. ik stop hem ook niet in een asiel. Ik wil hem ook niet verwaarlozen en uithongeren.
Ik heb twee mensen die geintresseerd zijn, die zelf al een fretje hebben en Boris gratis erbij kunnen krijgen.
Dus het zijn mensen met ervaring.

En als tip kan ik je misschien geven als je ouders het niet leuk vinden. laat hem los buiten, wandelen met leiband of in de kelder met toezicht. of in het opberghok even spelen. Hij is niet groot zo doe ik het ook met boris op mijn klein app.

Snoopyke

Berichtdoor Snoopyke » di jul 04, 2006 8:02 pm

Een fret is toch ook zoals een kind, een deel van de 'familie'. Voor mij allesinds toch (niet dat ik kinderen heb, ma soit)
Wa gaat ge doen, ... na 2 jaar ineens u kind beu, en t moet ook weg ofwa??? ...

Snappen, wie snappen kan ????????? :?

Stitch
Berichten: 102
Lid geworden op: za apr 15, 2006 9:07 pm

Berichtdoor Stitch » di jul 04, 2006 8:13 pm

Ik ben totaal akkoord met snoopyke. Veel te veel mensen beschouwen dieren als 'tijdelijk' met zo'n mentaliteit van "ach ja, we kopen een knaagdiertje, het gaat dood en we kopen een ander" :@
Een dier is een deel van je huishouden, een deel van je familie, en dan doen sommige mensen dat opeens weg? Mijn moeder is bijvoorbeeld heel erg allergisch aan dieren, maar er was n tijd waar we wel 20 dieren in huis hadden ! En ze verzorgde ze omdat ze wist dat dieren je constant liefde blijven geven ! Er bestaan gewoon geen goede excuses om van een dier afscheid te nemen... :(
Je hebt het aangeschaft, neem je verantwoordelijkheid dan op.

mammon

Berichtdoor mammon » di jul 04, 2006 8:17 pm

ik geef stich en snoopke
gelijk.

een huisdier is voor het leven niet voor even

maxi

Berichtdoor maxi » di jul 04, 2006 8:36 pm

Ik zou me ook niet kunnen voorstellen dat ik mijn beesies ( lees kinderkes ) , zou moeten
weg doen .
Maar zeg nooit nooit ! Je zou eventueel ook kunnen overwegen om je fretje af te staan
aan de opvang van de frettenark. Dan ben je verzekerd dat zij op zoek gaan naar
het ideale baasje .
Allesins succes , ik vind het al een positief punt dat je tenminste zoekt naar een oplossing
ipv hem/haar zo maar aan z'n lot over te laten :)

cyrielle

Berichtdoor cyrielle » di jul 04, 2006 11:43 pm

ja, ik ben het eens met snoopy enz...
mijn beestjes zijn mijn alles.
mijn vriend en ik zijn jong en denken nog niet aan kids maar we zien heel onze beestenboel als onze kids...
geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om 1 van hen weg te doen. mijn fretjes niet, mijn hondjes niet, mijn katjes niet, mijn beertjes niet, en mijn nijntjes niet...

heb vorige nacht de hele nacht opgezeten terwijl ik vandaag de hele dag moest gaan werken. ons wiezeke (poes) moest bevallen, en heb nog nooit zo'n intense momenten beleeft, zalig gewoon. vandaag wat lastig gehad maar heb het er meer dan graag voor over.

ik maak tijd voor hen... lopen ze niet los, dan speel ik wel zo even met ze. mijn 6 fretjes gaan geen dag voorbij zonder aandacht.
dat moet je maar beseffen voor je eraan begint, wat is anders het doel van een beestje in huis halen als je het toch maar in zijn kooitje laat zitten. dan ben je inderdaad misschien beter af zonder.

moike
Berichten: 3
Lid geworden op: ma apr 10, 2006 9:35 pm

Berichtdoor moike » wo jul 05, 2006 1:05 am

ik denk dat jullie niet lezen wat ik schrijf. Dus jullie zouden jullie fretje nooit wegdoen ook al zijn jullie door omstandigenheden die ik vorig jaar niet kon voorzien (dat ik naar het buitenland moest voor mijn werk of het werk verliezen) maar drie avonden thuis ben van de week. Ik moet boris dus houden en vanuit mijn hotel bellen of alles goed is met hem en die nemen ook de tel op zeker. Als jullie boris toch zouden houden vind ik dat dierenmishandeling en zou het beter zijn als die bij mensen is die niet zo vaak weg moeten. Stel u voor dat uw moeder weg is voor vier van de zeven dagen door haar werk en jij zit alleen als klein kind thuis.
Ja jullie hebben gelijk dat het pijn doet maar stel u voor dat jullie door omstandigheden moeten reizen en jullie alleen wonen.Doet mij ook pijn. Maar het doet mij nog meer pijn en om eerlijk te zijn ook veel ongerustheid dat die hier alleen zit. niet buiten kan of misschien zijn bakje omduwd met drinken en dus niks meer heeft. Ik heb al verschillende huisdieren gehad zelfs een hondje met epilepsie en dat was zeer pijnlijk om te zien sterven maar ik heb heel veel kosten gedaan om haar toen te helpen. Dus voor een beestje heb ik alles over maar een diertje houden omdat jij niet zonder kunt terwijl het niet leuk is voor het beestje kan niet in mijn ogen. Je kunt niet alles voorzien. Dit is trouwens het laatste wat ik erover zeg want dit is belachelijk. Mij vgl met mensen die zo met dieren omgaan.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » wo jul 05, 2006 3:37 am

Nee, Moike, dat is idd niet altijd wat we er hier van denken. Ik ben nu ook zo van ik doe mijn dieren voor niemand weg, ik moet zeggen dat mijn wederhelft en ik er na 20 jaar hard proberen overeen te komen ook mee gestopt zijn (al raad ik dat natuurlijk ook niet aan, maar bon, mijn keuze was nu zo), en ikzelf zit met een behoorlijke "haren"-allergie (zou nog niet meer weten van welk haar mijn neus zo doet!!) en ik kan nog heel wat argumenten aanhalen, maar tis gewoon dat het voor ons is alsof het kinderen zijn en we ze dan ook zo behandelen. Stel je voor, je begint er nu zelf over, dat je het over een tijdje weer rustiger hebt en dat je zwanger wordt. Oké, baby komt en alles loopt goed en na 7 jaar gaan jullie uit elkaar/ sterft je man/ben jij het huishouden doen beu... enfin moet/wil je dus weer hard aan't werk. Dan doe je toch ook je kind niet weg, toch?? Nee, je zoekt een oplossing, een opvang, een crèche, een onthaalmoeder (zoals ik :P ), je zoekt tot je een oplossing vindt. Met andere woorden, er is nu eenmaal geen haar op je hele hoofd dat overweegt dat kind aan iemand door te geven die "meer" tijd heeft voor hem/haar? Je zal dan toch ook je best doen om nog enkele momenten per dag met je kind bezig te zijn, om het weekend extra uren vrij te maken enz.. ??

Langs de andere kant moet ik je gelijk geven als je zegt dat het ook mooi van je is dat je aan het welzijn van je fretje denkt door hem een nieuwe, in jouw ogen betere thuis te schenken. Vraag is natuurlijk of de fret in kwestie dat ook vindt, maar dat zullen we toch niet te weten komen. Ik moet zeggen dat ik het idd ook apprecieer dat je het via ons vraagt en het beestje niet zomaar op Kapaza zet of buiten neer plant. Bij ons heeft hij zeker nog een toekomst. Plaats eens een foto van hem, geef wat meer informatie en praat eventueel eens met één van ons persoonlijk, via msn of mail, dat klinkt meteen een stuk persoonlijker en minder aanvallend dan hier alleen de boze reactie te lezen. Moest je je fretje toch besluiten te houden (voor die allergie bestaan middeltjes hoor) dan kan je altijd nog eens rondvragen wie in jouw buurt woont en op hem zou kunnen passen de dagen dat je voor je werk weg moet. Ik stel het maar voor, je moet daar niet op ingaan als je niet wil. Moest je ergens in de buurt van Hasselt ofzo wonen, ik zou me alleszins voor hem ook als frettenonthaalmoeder opgeven, hoor!! ;) Veel succes, voor jullie allebei!
Afbeelding

Fredt Flinstone
Berichten: 30
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 11:41 am
Contacteer:

Berichtdoor Fredt Flinstone » wo jul 05, 2006 1:19 pm

ik wil hem zeker niet buitenzetten en aan zijn lot overlaten
zoals mijn moeder voorgesteld heeft :@
maar ik denk dat ik wel een oplossing kan vinden
ik zou enkel nog iemand moeten vinden
die op hem wil passen, ik moet 2 weken naar Zuid Frankrijk met mijn ouders
en dat is wat te lang om hem alleen te laten zitten
mijn familie of buren willen hem niet opvangen
dus is er iemand in de buurt van Turnhout die hem zou willen bijhouden?
alvast bedankt ;)
I am Puss, Puss in boots
Fear me, if you dare
mrauw :P

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » wo jul 05, 2006 2:08 pm

Leuk dat je toch een oplossing zou vinden. En dat je je fretje niet aan zijn lot wil overlaten, dat blijkt alleen al uit het feit dat je hier op het forum post. Je wil duidelijk naar een oplossing zoeken en dat zal je fretje zeker waarderen.

De Fretten-Ark heeft ook een opvang voor vakantiefretjes, misschien eens contact met hen opnemen?
Het zou ook wel handig zijn als je even vermeld voor welke periode je juist opvang zoekt.

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » wo jul 05, 2006 8:51 pm

hoi fret, ben van hoogstraten als je nog opvang moest zoeken.
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 31 gasten