Dekken... help!

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Lie
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 02, 2005 6:38 pm

Berichtdoor Lie » wo mar 02, 2005 6:53 pm

Dit onderwerp is verplaatst van gastenboek naar algemeen.

Piep,
Ik heb 2 vrouwtjes, een albinotje en een wikdkleurtje.
Nu weet ik ongeveer hoe de dekking in elkaar zit en wat ik er allemaal moet voor doen, maar ik vind geen mannetjes.
Alle mannetjes die ik al gevonden had, waren ingeent, en mijn 2 engeltjes zijn dat dus niet. Ze gaan helemaal niet buiten, komen niet met andere dieren in contact en volgens de dierenarts is het inenten dan niet verplicht.
Normaalgezien wou ik mijn meisjes laten steriliseren, maar ik geef de voorkeur aan 1 keer dekken en daarna pas het mes erin (vind het een akelige gedachte, maar moet gebeuren als ik niet wil dat ze sterven zei de dierenarts).
Dus... Wie kan mij aan een mannetje helpen (of desnoods 2 aanegzien de kleuren verschillend zijn, of kan dat geen kwaad?)
Alvast dank voor de hulp en indien nodig kan je me mailen.

Groetjes, Lie XXX

Hope

Berichtdoor Hope » do mar 03, 2005 8:33 am

Hoi,

als ik jou was zou ik ze toch laten inenten. Dit is beter voor je eigen fretjes, dan ben je zeker dat er niets met hen gebeurt.
Want het maakt niets uit dat ze niet in contact komen met andere fretten of niet.
Als jij in contact komt met andere dieren kun je ze besmetten.
En zeker als ze gedekt moeten worden, je bent nooit zeker waar de mannetjes gezeten hebben.
Ze kunnen altijd een ziekte mee dragen.

Zijn je fretjes al loops? Want dan zou ik wel niet te lang wachten met de dekking of de castratie, hoe langer je wacht, hoe meer kans je hebt dat ze beenmergdepressie krijgen.

Ik kan je helaas niet helpen, mijn twee rammetjes zijn geholpen.

Qua kleur denk ik niet dat het iets uitmaakt, alhoewel ik dacht dat het toch beter was dat ze dezelfde kleur hadden. Maar daar ben ik echt niet zeker van.

Verder weet ik ook niet meer, ik wens je veel succes met je zoektocht, maar mijn raad is toch laat ze castreren.
Dan ben je volledig zeker dat er niets mis zal gaan met je fretjes.

Groetjes

Enya
Berichten: 317
Lid geworden op: di sep 11, 2007 12:31 pm

Berichtdoor Enya » do mar 03, 2005 11:02 am

Hoi,

Ik citeer

"Nu weet ik ongeveer hoe de dekking in elkaar zit en wat ik er allemaal moet voor doen, maar ik vind geen mannetjes."

Ik hoop voor je fretjes dat je echt voldoende weet van dekkingen en eventueel mensen kent die je kunnen bijstaan bij het hele proces, want er kan zoooveel misgaan. Niet alleen je pupjes kunnen sterven, maar de moeder ook! Komt er ook nogeens bij: voorkennis over de voorouders, is het geen familie, zijn er geen genetische afwijkingen, ...
Wat hope zegt ivm die inentingen ben ik het helemaal eens, jouw fretjes kunnen ook ziek worden van een ingeënt mannetje dat de ziekte bij zich draagt (en door de inenting er zelf geen last van heeft), zelfs jij kan de ziekten overdragen door contact met andere dieren/mensen.

Als je echt weet waar je mee bezig bent, dan wens ik je alle succes toe. Persoonlijk zou ik het risico niet nemen en ze liever laten castreren.

Groetjes

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » do mar 03, 2005 11:57 am

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de berichten hiervoor.

Weet je de achtergrond van jou fretten wel? Zijn ze gezond? Zijn er geen afwijkingen in de familie van je fretjes?
Ik hoop voor je dat je fretten nog niet loops zijn, want dan heb je niet echt veel tijd meer om te zoeken. Had je beter wat eerder aan begonnen, aan deze zoektocht.
Ik hoop ook niet dat je zomaar het eerste het beste mannetje gaat nemen. Zelfde verhaal. Wat weet je over zijn achtergrond.
Ik vind dat je verstand van zaken moet hebben voordat je zomaar gaat fokken.

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » do mar 03, 2005 11:58 am

oh ja, heb je al adressen voor de geboren pups?

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » do mar 03, 2005 12:37 pm

Als ik van jou was zou ik de twee fretjes laten snel laten inenten en carstreren! Het is een beetje laat om nu nog naar rammetjes te zoeken, hoor. En idd, ze zijn niet beschermd want ze zijn niet ingeënt! Ik vrees dat je er te laat aan begonnen bent. Als je nu nog langer wacht en ze worden loops, kan dat gevaarlijk worden. Vlug naar een GOEDE dierenarts zou ik zeggen.......
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Hope

Berichtdoor Hope » do mar 03, 2005 2:01 pm

o ja, wou ook nog even dit zeggen.
Je moet dit niet verkeerd opnemen, wij bedoelen dit echt niet slecht.
We hebben alleen het beste voor met de fretjes.
En ik hoop dat je de juiste beslissing zult nemen met hun gezondheid in gedachte.
Ze laten castreren is echt niet zo eng hoor, ik had er ook eerst schrik van. Maar het valt heel goed mee. Ze is er één dagje suf van, maar daarna is ze terug even speels (als het niet speelser is) als voordien.

Groetjes

*Lie

Berichtdoor *Lie » do mar 03, 2005 2:02 pm

Ok, hier ff reactie op geven.
Ik ken de achtergrond van mijn meisjes (ouders zijn gekend, geen incest aan tepas gekomen, komen niet uit een ordinaire winkel, geboortedatum is gekend, enz), heb iemand die me kan bijstaan tijdens zwangerschap, bevalling, opvoeding, enz en heb adressen voor de pups.
Het was de bedoeling dat ik beiden liet inenten en castreren, maar er is onlangs een probleem gekomen met mijn inkomen.
Door dat probleem heb ik het geld niet om inentingen en castraties te laten geschieden.
Ik zit er meer dan mee verveeld, maar mijn grootste schrik is dat ze gaan sterven. Ik begin al te denken dat ik niets anders zal kunnen dan een nieuw baasje te zoeken voor mijn schatjes.
Ik ben er echt het hart van in!
Ik weet wel dat je goed voorbereid moet zijn als je je 2 rakkers aanschaft, en dat was ik ook, maar wat ik niet kon voorzien waren de problemen met centjes.
Eten, verzorging en speelgoed hebben ze meer dan genoeg, ze hebben een mega-grote en veilige kooi, zijn goed opgevoed en aanhankelijk., mijn kids kunnen niet aan hen (stel je voor dat er iets mee gebeurd, want ze zijn pas 3 en 5 jaar, dus risicovol)
Het enige probleem is dus het geld voor prikjes en operaties.
Wat moet ik nu? Zou er echt niets anders opzitten dan een nieuw baasje te zoeken voor Lisa (wildkleur) en Lola (albino)?
Nogmaals: HELP?

Lie
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 02, 2005 6:38 pm

Berichtdoor Lie » do mar 03, 2005 2:04 pm

Was me vergeten aanmelden, het was weldegelijk ik die reageerde :~

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » do mar 03, 2005 2:05 pm

Als het echt heel dringend is en je veranderd niet van je standpunt,dus als je ze persé wil laten dekken.
Ik heb nog enkele mannetjes die jou fretje zouden kunnen dekken,weet nu wel niet welke kleur dat je zoekt.
Groetjes Stefanie

Hope

Berichtdoor Hope » do mar 03, 2005 2:07 pm

Ik denk dat die pups je nog meer geld gaan kosten hoor.
Maar dat weet ik alleen maar van horen zeggen, heb nooit zelf een nestje gehad.
Kun je misschien geen hulp vragen aan de Frettenark.
Misschien dat zij je uit de nood kunnen helpen met de castraties en inentingen.
Ik weet het niet, ben maar wat luidop aan het nadenken.

Groetjes

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » do mar 03, 2005 2:10 pm

Hey Lie,
ik heb een paar ideetjes,kan je me mss even opbellen?
Men nr 0472494601!
Groetjes Stefanie

Lie
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 02, 2005 6:38 pm

Berichtdoor Lie » do mar 03, 2005 2:27 pm

Opgelost, geen negatieve commentaar meer nodig ivm inentingen enz :(

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » vr mar 04, 2005 11:58 am

Ik zou iig geen nestje nemen. Dat kost inderdaad handen vol geld.

Een andere optie is de prikpil. Dan wordt de loopsheid iig onderdrukt. En enten, tja.
Ik doe het wel zoals zovelen met mij. Maar ik ken ook genoeg mensen die tegen het enten zijn. Je kunt alleen niet naar evenementen e.d. gaan.

Maar zoals je zei is het probleem al opgelost. Ik hoop voor je dat je je fretjes kunt houden.
Kun je ook nog laten weten wat de oplossing is?

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » vr mar 04, 2005 7:57 pm

Hoi,
de oplossing is,eerst proberen om geld te sparen voor de castraties en desnoods uit te stellen door de prikpil.
En als de vaste kosten echt te hoog worden zodat er weinig of geen geld opzij kan gezet worden ze te laten dekken (maar dus echt als het niet anders gaat)
Aangezien ze al adressen heeft waar de pups terecht kunnen en de achtergrond van de dieren kent is dat zo geen probleem.
Het probleem dat een nestje houden veel geld kost is ook opgelost,je kan goedkoop zelf goede bijvoeding maken met ingrediënten die je meestal al in huis hebt.
Groetjes

liz
Berichten: 23
Lid geworden op: ma jul 14, 2003 11:51 pm
Contacteer:

Berichtdoor liz » za mar 05, 2005 11:17 am

het gaat niet alleen om de bijvoeding hoor.
ik heb vorig jaar heel wat da kosten moeten maken.
en mijn vrouwtje bijna kwijt geraakt. omdat er bij een een placenta ahter bleef.
die moest met spoed geopereerd.en kwam bijna niet uit de narcose.
en een ander vrouwtje.kreeg een baarmoeder ontsteking.en later een melkklier ontsteking.dus daar zal je ook rekening mee moeten houden.
groetjes van liz en de frettebergen

kom eens kijken op mijn frettensite
http://dieren.clubs.nl/frettebergen

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » za mar 05, 2005 3:24 pm

Hoi,er zijn idd altijd risico's waarmee je rekening moet houden. Maar dat is met alles zo,één van mijn fretjes had na haar castratie een blaasontsteking gekregen en dat heeft me ook een pak geld gekost dus een castratie kan ook meer kosten met zich meebrengen dan de operatie zelf.
Groetjes

ferrets4fun
Berichten: 161
Lid geworden op: di mei 04, 2004 10:43 am
Contacteer:

Berichtdoor ferrets4fun » zo mar 06, 2005 9:09 am

(stel je voor dat er iets mee gebeurd, want ze zijn pas 3 en 5 jaar, dus risicovol)


Hai Lie een vraagje hoe heb je dit voorheen gedaan ik las dat jou fretjes al 3 en 5 jaar zijn?
ze zijn eerder loops geweest hoe is dit voorbij?

het zou verschrikkelijk zijn om je fretjes weg te moeten doen, is er geen mogelijkheid om met je dierenarts in overleg je fretjes wel te laten enten en helpen dat je dit afbetaald ofzo met maandelijkse termijnen.
ik weet van onze dierenarts echter in nederland dat dit mogelijk is.

zo kan je je fretjes houden je, hebt wel geen nestje maar je weet bijna zeker dat je meisjes bij je kunnen blijven.

veel succes
Groetjes Annemieke en Pascal
De fretjes Beesie, Bino, Bandit en Baloe
De sneeuwpoes Bouli
De kittens Boef en Beer
Ferrets4Fun Site
Ferrets4Fun Forum

hodieho
Berichten: 77
Lid geworden op: di dec 28, 2004 8:04 pm

Berichtdoor hodieho » zo mar 06, 2005 12:34 pm

volgens mij zijn dat de leeftijden van de kinderen.......
Groetjes,

Sandra, Scoob, Sandy, Belle en Pepper

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » zo mar 06, 2005 3:11 pm

Ja dat zijn de leeftijden van de kinderen :)
Denk dat de fretjes 1j zijn.
En denk ook dat (spijtig genoeg) de DA hier niet zoveel vertrouwen hebben ~_~ anders zou het een prima oplossing zijn.
Groetjes

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » zo mar 06, 2005 9:09 pm

Ik blijf erbij dat een nestje nemen omdat castratie te duur is absoluut geen oplossing is. Dit kost vaak meer geld dan dat het opbrengt. En bij eventuele complicaties heb je geen geld om dit te verhelpen.
Misschien kun je fretten dan beter laten dekken door een steriele man. Dan wordt ze schijnzwanger.
Maar de prikpil lijkt me in dit geval de beste optie.


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 29 gasten