Prooi -Rauw Vlees-Barf-NRV Goed idee!

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
Gebruikersavatar
paulina
Berichten: 51
Lid geworden op: za sep 26, 2009 5:26 pm

Berichtdoor paulina » di nov 24, 2009 7:28 pm

Ik heb onlangs gelezen op http://www.fret.nl/forum/viewforum.php?f=32 (Stichting de fret) dat er (héél,HEEL )erg veel mensen Rauw vlees geven in de vrom van Proodieren. O.a : Muizen/Gebrils/duiven enz...
Dood of Levend(Muizen) ... zelf vind ik het een goed idee :)
Ik heb het niet zo voor Brokken eigenlijk... Als je het mij vraagt is alle brok troep(werkellijk alle brok)
Ik ga voor kerstmis 2 (levende) muizen kopen voor Diego , en kzal dan zien of hij dergelijk interesse toont in echte dieren i.p.v alleen stukken kip/rund enz.

Wat is jullie mening hierover? Ik zou wel graag alleen mening horen en geen aandringende kritiek %) want daar ben ik ook niet veel mee.

(Mijn -vroegere ~_~ - Hond at altijd brokken omdat ik ervan zeker was dat brokken en alleen brokken goed waren, wel mijn hond lag op sterven en spijtiggenoeg ben ik toen pas wakkergeschudt , en gelukkig heb ik mijn hond kunnen redden! -> aldus ben ik redelijk TEGEN brokken... daarvan deze Topic)

Als iemand hier ook rauw vlees geeft zou ik graag de ervaringen van deze persoon/deze mensen willen weten!

Groetjes van mij en van de Kippenterrorist,Diego ;) :P
"We call them dumb a.n.i.m.a.l.s., so then they are for they cannot tel what they feel but they don't suffer les because they have no words..."

[img]http://img706.imageshack.us/img706/2008 ... w17121.jpg[/img]

Gebruikersavatar
_K8_
Berichten: 810
Lid geworden op: di apr 21, 2009 1:10 am
Locatie: Brugge

Berichtdoor _K8_ » di nov 24, 2009 7:35 pm

Ik geef ze bijna wekelijks kip
en heb hier nog iets gevonden dat ik ga maken

http://home.wanadoo.nl/de.fret/kippuree.html

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » di nov 24, 2009 7:40 pm

gebruik de zoekfunctie eens, er staan overal al topics over mensen die vlees geven, zelf over wat wel/niet gegeven mag worden en manieren om het te geven.

Gebruikersavatar
paulina
Berichten: 51
Lid geworden op: za sep 26, 2009 5:26 pm

Berichtdoor paulina » di nov 24, 2009 7:42 pm

Bedankt!

Ahja, .... ik ga proberen met de muizen.. maar ik denk niet dat ik ermee zal doorgaan eigenlijk...
ik mag geen ingevroren muizen in de diepvries :( dat bergijp ik wel.

En ik wil ook geen levende muizen geven :(

Btw ik geef diego dagelijks /2x per dag kip hoor! = Vlees/huid/kraakbeen

[Gewijzigd door paulina op 2009-11-24 19:43:22]
"We call them dumb a.n.i.m.a.l.s., so then they are for they cannot tel what they feel but they don't suffer les because they have no words..."

[img]http://img706.imageshack.us/img706/2008 ... w17121.jpg[/img]

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di nov 24, 2009 7:42 pm

http://www.defrettenark.be/cgi-bin/foru ... hread=7131
Paulina hier kan je mijn persoonlijke ervaring lezen. Koop geen levende muis als je ze zelf niet kan doden, je fret heeft het echt niet nodig om z'n prooi te bejagen voor zijn gezondheid. ;) Er zijn voor en tegenstanders van prooi voeren. De tijd moet nog bewijzen dat het zo veel beter zal zijn. Ik ben ook niet zo een groot voorstaander van brok. Overschakelen op prooi is niet zo eenvoudig als het klinkt. Carnibest is bij mijn weten enkel in het Antwerpse te vinden. Haaks barf al helemaal niet. Ludwig van waar je fret komt kan je ook heel goed helpen wat rauw vlees met bot betreft. ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
paulina
Berichten: 51
Lid geworden op: za sep 26, 2009 5:26 pm

Berichtdoor paulina » di nov 24, 2009 7:49 pm

Bedankt jeanine!


[Gewijzigd door paulina op 2009-11-24 19:52:34]
"We call them dumb a.n.i.m.a.l.s., so then they are for they cannot tel what they feel but they don't suffer les because they have no words..."

[img]http://img706.imageshack.us/img706/2008 ... w17121.jpg[/img]

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di nov 24, 2009 8:16 pm

K8, Raven heeft in de link die ik geplaatst heb volgens mij een gelijk lopend en goed recept gegeven. Wel zonder honing in ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lauralieke
Berichten: 96
Lid geworden op: do aug 20, 2009 9:32 pm

Berichtdoor Lauralieke » di nov 24, 2009 8:37 pm

Veel van die prooidieren worden vergast, dus als je brok niet goed vindt, stel je dan hier ook maar vragen over, want dat kan ook niet gezond zijn...

Gebruikersavatar
paulina
Berichten: 51
Lid geworden op: za sep 26, 2009 5:26 pm

Berichtdoor paulina » di nov 24, 2009 9:11 pm

Origineel gepost door Lauralieke

Veel van die prooidieren worden vergast, dus als je brok niet goed vindt, stel je dan hier ook maar vragen over, want dat kan ook niet gezond zijn...
Vergast? kvraag mij wel af hoe jij aan deze info komt? :? In ieder geval is het meestal slim om 1st te vragen hoe de dieren gedood werden voor ze ingevroren werden :) Sommige worden leven bevroren :( , meeste 1st kop eraf... of gewoon een mep ertegen en da beest op slag dood natuurlijk..maar vergast?Daar geloof ik niet echt in, niemand gaat geld uitgeven aan Muizen-vergassing denk ik :P + een normaal iemand verkoopt deze dan ook niet aan mensen die die muizen dan aan andere beesen zouden voeren.

Edit : Laura, kzou wel graag weten van wie/waar jij deze info hebt gekregen :) En of deze op feiten gebaseerd is. Groetjes

[Gewijzigd door paulina op 2009-11-24 21:14:17]
"We call them dumb a.n.i.m.a.l.s., so then they are for they cannot tel what they feel but they don't suffer les because they have no words..."

[img]http://img706.imageshack.us/img706/2008 ... w17121.jpg[/img]

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » di nov 24, 2009 9:15 pm

grote box in en vergast, wordt met kuikens net hetzelfde gedaan... pijnloos en snel, kan op zich geen kwaad voor op te eten daarna... MAAR

het grote probleem met diepvriesvoer is dat dat uit oostbloklanden komt, vaak hebben die dieren de grootste rommel in hun magen, en dat geef je dan aan je fret...

als je dan toch muizen of kuiken wil geven, zoek naar een lokale verdeler, kweek ze zelf, of geef gewoon die zorgvuldig samengestelde brokken...

20 000 muizen op nen dag de kop af, schoon werkje, en vooral heel kostelijk...

komt bij dat als je uw fret puur op een muizendieet zet, hij niet lang zal leven want er moet redelijk wat variatie in het menu zitten om genoeg voedingstoffen binnen te krijgen

[Gewijzigd door nielsvl op 2009-11-24 21:19:06]

Gebruikersavatar
Lauralieke
Berichten: 96
Lid geworden op: do aug 20, 2009 9:32 pm

Berichtdoor Lauralieke » di nov 24, 2009 9:18 pm

Jaaaa idd, als je dat uit diepvries gaat kopen zijn ze echt 9 kansen op 10 vergast hoor! Is nu eenmaal zoo... Is gewoon het snelste, hup allemaal erin en allemaal dood!
Doodvriezen vind ik gewoon wreed, maar jaaa dat is mijn mening...

En wat ook vaak het probleem is met die dieren is dat je niet weet wat ze als voeding hebben gekregen tijdens hun leven. Vandaar, als je het wil geven, best ergens kopen bij iemand die je kent of zo...

En tegenwoordig zijn vele brokken die op de markt zijn de beste uitgebalanceerde voeding. Alhoewel een stukje kip of zooo kan NATUURLIJK geen kwaad... Alleen met prooidieren zou ik gewoon voorzichtig zijn...

[Gewijzigd door Lauralieke op 2009-11-24 21:24:23]


[Gewijzigd door Lauralieke op 2009-11-24 21:25:43]

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » di nov 24, 2009 9:20 pm

thuis kweken en zelf de nek omdraaien, zijt ge tenminste zeker da ge kwaliteit geeft aan uw fretten, en tkost u ook niet zoveel, want de prijs van degelijke muis en babymuis is ook niet mis

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » di nov 24, 2009 9:24 pm

Het vergassen van bulk muizen gebeurt merendeel met stikstof... ex Oostblok landen hebben wat dit betreft een slechte reputatie en soms hoor je echte gruwel verhalen.
Met stikstof zou het vlug en pijnloos gaan en dit voor grote partijen bulk muizen ook zou dit gas geen probleem geven als men de ode diertjes later consumeert?

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » di nov 24, 2009 9:27 pm

O ja, vergeet niet dat wat het prooidier (muis) ooit heeft ge-eten ook in je fret terecht komt!

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » di nov 24, 2009 9:29 pm

hangt idd vaak af van fabriek tot fabriek... maar zeker is dat ze door vergassing/verstikking om het leven komen, zo blijf je ook "mooie" muisjes kunnen aanbieden voor een zo laag mogelijke prijs, vandaar ook de slechte voedingswaarde van de meeste oostblokmuizen...

zoals ik zei, wat nog in de muis zit van voer eet uw fret ook op, en daar ben ik geen fan van bij hun voer...

Gebruikersavatar
paulina
Berichten: 51
Lid geworden op: za sep 26, 2009 5:26 pm

Berichtdoor paulina » di nov 24, 2009 9:38 pm

nou als het werkelijk zo is dan is het zo .
Jullie hebben gelijk.. beter oppassen :~ achja... misschien is muis maar een keer per jaar goed (@) kga die zelf ni doden ze ~0
"We call them dumb a.n.i.m.a.l.s., so then they are for they cannot tel what they feel but they don't suffer les because they have no words..."

[img]http://img706.imageshack.us/img706/2008 ... w17121.jpg[/img]

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » di nov 24, 2009 9:48 pm

Yep klopt pauline, hier maak ik er de forum leden al attent op
http://www.defrettenark.be/cgi-bin/foru ... hread=7131

De gruwel en de waarde van prooidier!
Ik geef het niet meer!

edit link

[Gewijzigd door Raven op 2009-11-24 21:49:13]

Gebruikersavatar
Lauralieke
Berichten: 96
Lid geworden op: do aug 20, 2009 9:32 pm

Berichtdoor Lauralieke » di nov 24, 2009 9:58 pm

Origineel gepost door paulina
kga die zelf ni doden ze ~0
Zou ik ook ni kunnen!!!

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » di nov 24, 2009 10:28 pm

Origineel gepost door paulina
kga die zelf ni doden ze ~0
Origineel gepost door Lauralieke

Zou ik ook ni kunnen!!!
Levende prooi, ik heb dit een paar keren gedaan... dwz. het doden overlaten aan de fret zelf! Dit gebeurt kort en krachtig (denk aan leeuw en prooi) gebeurt ongeveer het zelfde... komt weinig bloed aan te pas ... Dit is verlopig gedaan daar ik er geen noodzaak in zag voor de fret!
Ooit zelfs een wilde binnen geslopen rat laten doden....
Heb mijn bevindingen over prooi, levende prooi en die rat destijds op het forum gepost.... maakte wat ophef toen lol! Zaten nog in stenentijdperk ;)

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » di nov 24, 2009 10:38 pm

wel niet zo aan te raden om "gevangen" ongedierte te geven als eten, kan vaak ziektes bevatten...

dat zelf doden hangt af van fret tot fret, eene doet het snel, de andere speelt eerst een uur met zn eten :P

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Berichtdoor Raven » wo nov 25, 2009 3:25 pm

Origineel gepost door nielsvl

wel niet zo aan te raden om "gevangen" ongedierte te geven als eten, kan vaak ziektes bevatten...

dat zelf doden hangt af van fret tot fret, eene doet het snel, de andere speelt eerst een uur met zn eten :P
Voor pepaalde ziektes is de fret immuun :P Trouwens dezelfde ziektes komen voor bij nog welke dieren.... die ze of wij eten?
Trouwens bij jacht fretten word er al eens meer iets verorbert of gebeten wat wij niet als gezond aanvaarden ;)
En doden en eten is 2 verschillen! Als je een gezonde fret 10 levende muizen of ratten zou geven doet hij eerst wat? Hij dood eerst wat hij te pakken krijgt en gaat gewoon achter de rest aan enz.
De fret is niet dat lieve diertje zoals jullie hem denken te kennen... hij is en kan een verdomde koelbloedige massa killer zijn.
De meeste zien in hem een lamme tamme goedzak... “speelt zelfs met onze Cavia en het konijn van de kinderen van de buren... He waar is die chinchilla ineens gebleven” (echt gebeurt) Als eenmaal zijn instinct is geactiveert... Killer.
Dus in dat alles zag ik geen nut... nutteloos doden lees gekweekt doden!
Anders zou het zijn als iemand mij kan bewijzen dat dit een noodzaak zou ziijn voor zijn gezondheid deed ik het opnieuw.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » wo nov 25, 2009 6:18 pm

wat nog in de muis zit van voer eet uw fret ook op
Freebee liet de ingewanden meestal liggen voor wat ze waard zijn.
En tegenwoordig zijn vele brokken die op de markt zijn de beste uitgebalanceerde voeding
Lauralieke als je eens opzoekt wat er allemaal in zit is het moeilijk om echt een heel goede brok te vinden ;) Om brok te kunnen maken zit er altijd iets in dat niet zo heel goed is voor de fret. Maar we zullen het daar dan maar moeten mee doen zeker. ;)
Afbeelding


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten