hormonen in de war ?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
hans
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jul 25, 2004 1:26 pm

Berichtdoor hans » di feb 27, 2007 2:59 pm

Wij hebben drie fretten (vrouwtjes) speedy,ruby en siske. Allen enkele jaren oud. Speedy hadden we van in het begin en de andere twee hebben we gekregen als ze een jaartje oud waren. De mensen waarvan we ze gekregen hadden (reden aankoop hond) zeiden dat ze beide geopereerd waren, siske zelfs tweemaal,maar tweemaal slecht gedaan geweest, waardoor ze jaarlijks een spuitje moest krijgen om haar hormonen onder controle te krijgen.
Tot zo ver nog geen problemen. Maar tweemaand terug ,merkten we dat ze dikker en dikker werd,loom, en ze bleef zelfs op onze schoot liggen,wat ze hiervoor nooit deed (ze is altijd superactief). Naar de dierenarts dus: verdict: waarschijnlijk een tumor, maar voor alle duidelijkheid moest ze opengesneden worden indien na een paar medictia niet beter. Het gign wel iets beter, maar hebben haar toch laten openmaken. Ze had dus een enorme cyste op één van de eileiders (een pink dik, deirenarts had dat nog nooit gezien). Ze zei zelfs dat volgens haar de eerste dierenarts die haar een paar jaar geleden had geopereerd ,er niet veel van gebakken had ;
Alles v erwijderd nu, baarmeoder en eileiders. Een paar uur na de operatie (de snee was op zo'n fretjesbuik enorm) had siske al 80% van de draadjes eruitgetrokken. Na drie dagen (we vertrokken op skireis) terug met de fret, opnieuw licht in slaap gedaan ,opnieuw genaaid, een soort apenpakje aangedaan om niet aan die draadjes te kunnen. Ze was nog maar met moeite wakker, hop dat pakje uit en opnieuw alle draadjes uit getrokken.
We zijn dan met schrik in ons hart vertrokken op vakantie,maar alles is uiteindelijk toch goedgekomen.
Maar; wat is het probleem nu: het is nu ongeveer vijf weken geleden: en ze is compleet veranderd. Blijkbaar zijn haar hormonen compleet in de war. Ze laat de andere fretten geen seconde gerust, bijten,sleuren, constant mokken als ze rond loop. Ze kruipt onder een deken en begint met alle hoeken te sleuren alsof ze een nest wil bouwen. Ze valt onze katten aan, ze begint eten te verstoppen,.... Volgens de dierenarts ging dat niet lang duren,maar zo lang !!! We hebben ze een tijdje alleen gezet,vlak na de operatie (met dat probleem met die uitgerukte draadjes). Maar uiteindelijk hebben we dat niet lang volgehouden, want ze breekt de kooi af.En we hebben schrik dat ze zichzelf zou pijn doen.
Dus als ze niu slaapt met de andere fretten,geen probleem, maar als ze wakker wordt , da's wat anders.

Iemand een idee hoe lang dat nog kan duren ?
bedankt

Vanessaken
Berichten: 174
Lid geworden op: do feb 01, 2007 10:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor Vanessaken » di feb 27, 2007 3:06 pm

poeh, das een moeilijke hoor... normaal gezien zou je gaan denken dat het inderdaad na 5-6 weken zou moeten gedaan zijn en dat het hormonenpijl normaal staat...
Ik denk misschien toch nog even afwachten...of het daadwerkelijk aan de hormonen ligt... zal het na een paar weken toch echt moeten gedaan zijn.

Misschien dat iemand anders een beter idee heeft natuurlijk? :?
*Geen banner meer *

Ida, mijn lieve engel. Ik zal altijd aan je denken.
*Slaapzacht *

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » di feb 27, 2007 9:33 pm

hoi
is alles weg genomen?
eileiders-baarmoeder enz...
anders kan ze toch nog symtomen hebben van loops heid een ander idee is dat ze mss denkt dat ze zwanger is...
schijnzwanger komt vaak voor bij fretten ...
gr dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » di feb 27, 2007 11:18 pm

Ja dat zou mijn eerste antwoord ook zijn, dat ze lijkt schijnzwanger te zijn. Onze Malthezer heeft hetzelfde gedrag vertoont en nadat we haar hebben laten steriliseren was het toch een 4-tal weekjes later terug een gezond, normaal en speels hondje. Ik dacht dat hormoontjes bij een fretje toch ook stilaan weggingen in de loop van 2 tot 6 weken erna, maar ik vraag me af, strelen jullie regelmatig haar buikje?? Onze Da heeft me aangeraden dat zeker bij een moertje niet te vaak te doen vóór ze gecastreerd is, het zou nogal makkelijk schijnzwangerschap kunnen uitlokken.

Maar als het dat allemaal niet is, kan je haar eventueel nog altijd bloed laten trekken, hé, daar kunnen ze in zien hoe het met haar hormoontjes gesteld is en of er toch weer iets is blijven zitten. Want ik kan me nu toch voorstellen dat als er eenmaal zo 'n dik gezwel in het buikje zit, je andere kleinere dingen mss niet zo goed ziet als je daar van binnen aan 't werk bent. Het is er ook zo piepklein om er én met je apparatuur én met je vingers tegelijk in bezig te zijn. Zo 'n buikje is niks hé?? Hou haar toch maar goed in de gaten, ze heeft al genoeg meegemaakt zo te horen, het arme ding!! Succes ermee en hou ons op de hoogte hé :) ?
Afbeelding

Gebruikersavatar
weazel
Donateur
Donateur
Berichten: 443
Lid geworden op: di jan 17, 2006 4:59 pm

Berichtdoor weazel » di feb 27, 2007 11:29 pm

Ons Fleurtje moet hier ook regelmatig aan de prikpil omdat ze te oud word
voor nog een operatie.
Maar buiten een "koffieboontje" heb ik zulk gedrag bij haar nooit gezien .
Ze is eerder buitensporig lief voor de andere fretjes.
Ik zou toch nog eens kontakt opnemen met jouw DA ; mischien heeft ze wel
ergens veel pijn .
Trouwens als jouw Da haar nu eens de prikpil gaf dan zag hij toch snel
of die gedragingen aanhouden ?
T'is maar een idee hé , ik ben ook geen dierenarts .
5 weken is toch wel lang ; dat zou toch moeten verbeterd zijn ondertussen.:?
Van over de regenboogbrug ,ver weg en toch zo dichtbij ; Mickey , Fleurtje , Picko, Saddaki , Lotje , Sissi , ons Fientje en een beetje van mezelf . . . .

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » wo feb 28, 2007 1:40 am

Ik vind het idd ook echt wel lang hoor, ik zou alleszins de Da eens bellen. Uit alles blijkt toch dat ze zich niet echt goed in haar vel voelt. Je kan beter een keertje teveel gaan of bellen dan te weinig hé? Succes!!
Afbeelding

hans
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jul 25, 2004 1:26 pm

Berichtdoor hans » wo feb 28, 2007 8:18 am

bedankt voor de reacties.
Zullen de arts toch maar eens opbellen.
Je kan op z'n minst zeggen dat ze superactief is. Ik heb eigenlijk ook constant het idee dat ze zelf denkt dat ze zwanger is: nest willen bouwen,sleuren met haar medefretten (ééntje laat het toe, de ander protesteert elke keer weer). Eigenlijk zit ze geen seconde stil (behalve als ze slaapt -gelukkig).
Hebben ook het idee dat haar gewicht constant op en neer gaat. hebben haar gisteren wat versterkende voeding gegeven. maar voor de rest ziet ze er gezond uit. Haar pelsje blinkt en ze eet normaal.
Voor het ogenblik laat ze de katten weer gerust (hebben twee ragdoll's). Er zijn momenten dat één van de katten (steeds dezelfde) en zij over de vloer liggen te rollen in speels gevecht. Maar we komen wel steeds tussen, want het blijft natuurlijk een fret.
De katten weten ondertussen al goed genoeg welke fret hun gerust laat en welke niet. Soms zie je een kat één meter hoog springen (dan weten we dat een fret haar aangeraakt heeft). En dat is niet omdat de fret haar gebeten heeft, maar gewoon van het verschieten.
Wij hebben ons indertijd twee ragdoll's aangeschaft omdat ons gezegd was dat dit zeer kalme beesten waren. ik denk dat wij twee uitzonderingen hebben. Misschien de invloed van de frettengeur ? Weet ik veel,maar de ambiance is verzekerd.

hans
Berichten: 22
Lid geworden op: zo jul 25, 2004 1:26 pm

Berichtdoor hans » wo feb 28, 2007 8:29 am

ik zie dat ik vergeten te antwoorden ben op één van jullie vragen.
Volgens de arts heeft ze alles weggenomen bij de operatie en strelen op haar buik daar hebben we de kans niet toe. We kunnen haar vastnemen maar ze is zo actief dat 30 seconden vasthouden al zeer lang is. Behalve toen ze zo ziek was want dan bleef ze gewoon liggen (en dat heeft ons toen gealarmeerd).

Zo zie je maar wat een verschil tussen al die fretten. Onze speedy die vraagt elke keer weer om bij mijn vriendin op de schoot te komen. Ze strekt zich (de fret uiteraard) ,begint te geeuwen en slaapt dan languit in haar armen. En kan zo een eeuwigheid blijven liggen. Bij mij lukt dat dus niet. Ze (de fret uiteraard)moet mij nog maar ruiken en ze zet haar tanden in mijn vingers (ze bijt niet door, maar ik ben toch de pechvogel). Voor mannen heeft ze het zo niet. Als mijn vader binnenkomt, die heeft elke keer prijs.


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten