help, wilde fret!

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
caroline
Berichten: 32
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:36 am
Contacteer:

Berichtdoor caroline » do mei 13, 2004 1:55 am

Hallo allemaal,

Vorig jaar werkte ik nog bij tom&co in hasselt en er kwam een klant binnen die haar fretje daar wou droppen, de kinderen hadden het met oma op de markt gekocht en mama had er schrik van, en terecht, het leek me nog wat jong om al verkocht te worden maar het perforeerde je handen en alles wat het vast kreeg.
Ik heb het fretje nog steeds maar het is een hopeloze bijter, ik kreeg al eerder de raad haar op haar snuit te tikken of zo, maar dat krijg ik niet gedaan, vind dat zo zielig en heb schrik haar nog kwader te maken. Nu zit ik dus met een fretje bij onze andere waardoor ik altijd dikke handschoenen moet aandoen en het een hele klus is om kooien zuiver te maken enz
Kan iemand me raad geven hoe ik met haar moet omgaan?
alvast bedankt
groetjes caroline

veerle

Berichtdoor veerle » do mei 13, 2004 8:04 am

ik denk dat je best eens kan kijken op de site van de Fretten- Ark Caroline, daar staat een uitgebreid stuk over bijtfretjes . (mooi in verschillende categoriën bijtertjes opgesplitst )
Verder kan ik je nog aanraden om haar bij haar nekvel te nemen zoals andere fretjes zouden doen om haar te straffen, haar veel speeltijd te gunnen en vooral geduld met haar te hebben.
Als ik je verhaal zo lees dat ze op de markt verkocht werd, mag je blij zijn dat ze haar tandjes nog heeft. verschillende gedumpte fretjes die van die markt komen hebben afgeknipte tandjes en dan krijg je (weliswaar geen hap maar) ook volledig gestoord frettengedrag in je schoot geworpen . (door pijn etc. )
oh ja... probeer om zo weinig mogelijk schrik van haar te hebben - das makkelijk gezegd natuurlijk maar ze merken dit echt hoor !
groetjes, veerle

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » do mei 13, 2004 10:45 am

Ik heb ook 2 bijtfretjes. Pure angst.
Op het moment gaat het met Steffie iets beter, maar we hebben hun ook al 7 maanden. Dit zijn echt fretten met een verleden.

De nekvelmethode spreekt mij ook het meest aan. Als je merkt dat je fret daar heel angstig van wordt zou ik daar niet meer doorgaan, maar wel proberen.
Verder veel geduld.
Dat je ze met handschoenen oppakt is niet erg, je handelt daardoor vaak zekerder. Maar kun je niet proberen om je fret als je deze eenmaal vasthebt zonder handschoenen verder te dragen. Dan wennen ze ook aan je geur e.d.
Zo doe ik het ook hoor. Eventueel kun je wat lekkers voorhouden.
Met geduld kom je een heel eind. Maar soms kan het lang duren. Zolang je haar met liefde behandeld komt het vast wel een keer goed. Succes.

caroline
Berichten: 32
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:36 am
Contacteer:

Berichtdoor caroline » do mei 13, 2004 3:10 pm

hallo allemaal,

bedankt voor de tips, ik heb de hoofdstukken gelezen, onze fret is een agressief bijtertje, ze spring zodra de kooi open gaat al om je te bijten, ook als ze losloopt springt ze tegen je op en bijt waar ze kan. ik moet toegeven dat ik schrik van haar heb, als ik haar aan het nekvel vastneem draait ze zich toch nog om te bijten en ze lost ook nooit, niet bij een tik of blazen in haar gezichtje, omdat ik nog andere fretten heb die niet bijten weet ik me met haar dus geen raad, naar de andere fretten toe is ze vrij lief. Ik weet dat geduld een mooie zaak is, maar met zo veel schrik is dat moeilijk, ons mannetje dierf ook al eens bijten maar daar gaat het nu goed mee, maar met haar (shanaya) weet ik me echt geen raad
soms kan je ze vast pakken en bijt ze niet (zeeeeer zeldzaam) maar meestal is ze echt een geweld. we noemen haar soms al killer shanaya ;)

beste frettenvrienden, ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft want niks helpt echt, ik liet me al vertellen door een kweker dat sommige fretjes nu eenmaal die aard hebben en er in sommige gevallen weinig aan te doen is
haar zonder schrik durven aanpakken zou natuurlijk helpen, maar dat heb je niet in de hand, ze kan je ernstig verwonden en nu heb ik echt wel een beetje schrik van haar

wie weet iets wat kan helpen?
groetjes caroline

veerle

Berichtdoor veerle » do mei 13, 2004 3:47 pm

...ben je er zeker van dat er geen stukje bunzingbloed in haar zit ? soms worden fretten gekruist met bunzingen (frunsjes noemen die) .
deze frunzingen zijn vaak veel moeilijker (soms niet) op te voeden .
En ja, ieder fretje is anders dus zitten er ook moeilijke karaktertjes tussen !
Gewoon heel erg consequent zijn met r, niet opgeven en de nekvelmethode (gedurende een 10tal seconden) telkens en telkens opnieuw toepassen als ze hapt. Lukt het vandaag niet, dan morgen wel.
Als je het gevoel hebt dat je haar meer in haar nekvel vast hebt dan dat ze met je kan spelen, ZEKER er ook op letten dat ze je ook op een positieve manier leert kennen. bijv.: als je met haar speelt terwijl je een knuffel als 'buffer' gebruikt (zodat ze daarin kan happen), leert ze ook dat als ze zich goed gedraagt, mensen best wel plezierig zijn. Veel te vaak word dit positieve stuk vergeten en worden 'agressiebijtertjes' 'angstbijtertjes' !
eens ze goed weet waar ze aan toe is ( 'ben ik braaf dan heb ik een plezierige tijd, ben ik stout dan word ik gestraft' ) zie je die agressiebijtertjes vaak met sprongen vooruit gaan. kan best dat ze nooit volledig bijtvrij word, maar ik hoop toch dat jullie ertoe komen dat jullie kunnen genieten van elkaar !
hoeveel fretjes heb je eigenlijk?

groetjes, Veerle

caroline
Berichten: 32
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:36 am
Contacteer:

Berichtdoor caroline » do mei 13, 2004 4:09 pm

Hallo Veerle

We hebben er 5, inclusief ons killerfretje :)
met haar spelen is haast onmogelijk hoor, het lijkt bena alsof ze aanvalt
zou best wel eens kunnen dat ze niet 100% fret is ;)
als je ze los laat lopen moet je maken dat je uit de buurt bent of ze hangt vast in je bil, ze is echt niet min

groetjes caroline

caroline
Berichten: 32
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:36 am
Contacteer:

Berichtdoor caroline » do mei 13, 2004 4:11 pm

ooh, en speelgoed? dat verscheurt ze :)

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » do mei 13, 2004 6:53 pm

Ja, dus geen fretje om zonder handschoenen aan te pakken.
Als je het niet meer ziet zitten dan kun je misschien proffesionele hulp inschakelen. Of haar in een opvang laten heropvoeden.
Als je dat niet ziet zitten dan is de enige remedie, geduld.

veerle

Berichtdoor veerle » vr mei 14, 2004 9:56 am

Origineel gepost door caroline

ooh, en speelgoed? dat verscheurt ze :)
toch beter dat dan je handen dacht ik zo.. :D
Ik heb je eerste post nog eens herlezen, en ik denk niet dat het 'aangeboren' is in dit geval. Als je fretje van jongs af aan al geen opvoeding gehad heeft, is het eigenlijk vrij normaal dat ze de baas over je speelt. Geef toe, hoe zou je zelf zijn als je een fret was met een verleden en je kon lekker de baas spelen over een beest dat 10 keer zo groot is als jezelf :D zeker als ze te jong van haar moeder werd weggehaalt, heeft ze waarschijnlijk een achterstand op het gebied van sociaal gedrag .
probeer je eens ff in te leven in de situatie van het diertje (dat helpt mij altijd om m'n angst te bedwingen)
eerst word je als peuter bij je moeder en broers en zussen weggehaald om op een markt te staan nota bene. (met alle gevolgen vandien: grijpende grote beesten, weinig eten,...) Dan moet je mee met van die grote beesten die je (misschien) pijn doen omdat ze bang van je hebben (of alleen naar je staren omdat ze je niet aan durven raken) en niks over je verzorging weten. Dan word je weer ergens anders naartoe gebracht ...maar heyyyyy deze grote beesten laten je lekker je gang gaan als je je tandjes gebruikt ! EUREKA! eindelijk, als volwassen fret, ben je de baas over ze ! samenleven?? wat is dat? de baas zijn, daar gaat het die grote beesten om dus zal je ze wel es ff laten zien dat je ze niet leuk vind !

jaha ik ben dwaas ( (@) ) maar twas maar een voorbeeldje he ! oh ja: ook niet teveel medelijden krijgen, ideaal zou zijn als je een evenwicht vond tussen de baas zijn maar ook een vriend zijn tegelijkertijd, ook al zet die vriend haar op haar plaats omdat ze je pijn doet .
ik zou echt maar es dringend met haar aan de slag gaan als ik dit zo lees, hoe ouder ze zijn, hoe moeilijker oude gewoontes verbroken worden. Tenzij natuurlijk dat je nog 8 jaar op deze manier verder wil .
Lukt het je echt niet, probeer dan idd zoals Helga al zei om hulp te zoeken. Niet te vlug, je kan het beter zelf doen, anders kan ze de liefste fret zijn bij die 'helper', en eens terug thuis gewoon haar vroegere gewoontes terug opnemen.
Op het moment en de 7 volgende weken ben ik nog erg druk, maar als je daarna een virtuele coach nodig hebt... mag je me altijd mailen.
EN NIET OPGEVEN ! ;)
groetjes, Veerle

spike
Berichten: 17
Lid geworden op: di mei 04, 2004 8:34 pm

Berichtdoor spike » di mei 18, 2004 1:07 am

ik heb ook zo een bijt fretje,het is een mannetje,de grootste van al de fretten die ik heb,en echt wel de baas in het hok!
als ik hem oppak begint hij eerst men handen heel hard te likken,en dan in 1 keer bijt hij heel aggresief en laat niet meer los,ik straf hem elke keer en maar hij vergeet het vrij vlug en bijt me trug wanneer hij de kans krijgt.

ik heb een staford shire terrier,en zelfs daar bijt die naar,meestal loopt die al mopperend achter de hond aan,en bijt de hond wanneer hij kan!
ook de andere fretten moeten er soms aan geloven,zowel mannetjes als vrouwtjes hebben bijtwonden in de nek.

ik weet niet hoe ik hem het beste kan straffen........heb al vele methodes geprobeerd :@
grtzz

Diablo
Berichten: 7
Lid geworden op: za mei 15, 2004 1:25 am

Berichtdoor Diablo » vr mei 21, 2004 12:04 am

ik heb ook een bijter gehad heb hem altijd gestraf met het nekvel te nemen en dan de BOZE vinger te gebruiken te zeggen foei da mag niet Bandit nu 2 jaar later zou ik hem met geen enkel beestje wille ruilen met niets of niemand zo lief ik hoop dat je het geduld hebt en het beterd wel dan en rust geven

caroline
Berichten: 32
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:36 am
Contacteer:

Berichtdoor caroline » ma mei 24, 2004 3:23 pm

Wel, ik vind het jammer voor ons shanaya, maar ik denk dat ik op zoek ga gaan naar iemand met ervaring met bijtfretjes, want hier bij ons klikt het niet echt
het jammere is dat ze haar vriendjes en vriendinnetjes dan moet missen, dus ik twijfel nog !@#$
Groetjes Caroline en de fretjes Ashanty, Shakira en Chanelle en ons blijvertje van de opvang Lucky

veerle

Berichtdoor veerle » di mei 25, 2004 1:38 am

en dan na de heropvoeding komt ze terug ofzo?
heb je al geprobeerd om r te straffen? denk idd dat het beter is als ze naar iemand anders gaat .
groetjes, Veerle

veerle

Berichtdoor veerle » di mei 25, 2004 2:40 am

Origineel gepost door spike

ik heb ook zo een bijt fretje,het is een mannetje,de grootste van al de fretten die ik heb,en echt wel de baas in het hok!
als ik hem oppak begint hij eerst men handen heel hard te likken,en dan in 1 keer bijt hij heel aggresief en laat niet meer los,ik straf hem elke keer en maar hij vergeet het vrij vlug en bijt me trug wanneer hij de kans krijgt.

ik heb een staford shire terrier,en zelfs daar bijt die naar,meestal loopt die al mopperend achter de hond aan,en bijt de hond wanneer hij kan!
ook de andere fretten moeten er soms aan geloven,zowel mannetjes als vrouwtjes hebben bijtwonden in de nek.

ik weet niet hoe ik hem het beste kan straffen........heb al vele methodes geprobeerd :@
grtzz
:? klinkt op het eerste gezicht als n niet-gecastreerde-gefrustreerde-ram-met-grootheidswaanzin :D
maar hij is wel gecastreerd toch?
groetjes, Veerle

spike
Berichten: 17
Lid geworden op: di mei 04, 2004 8:34 pm

Berichtdoor spike » di mei 25, 2004 10:20 pm

nee hij is niet gecastreerd,ik denk dat hij dat niet gaat overleven als ik hem laat castreren :P hij heeft in de laatste 3 maanden 4 vrouwtjes gedekt waaronder 2 van mij(de 2 nestjes zijn ondertussen ook al geboren 1nest van 4 en een nest van 5 stuks) hij is zeker niet sexueel gefrustreerd :D ik moet hem nog elke dag straffen door hem eerder trug in zen hok te zetten als de andere en hem bij zen nekvel te nemen......
het is al een beetje gebeterd want als hij een andere fret aant bijten is en hij ziet mij afkomen met men vinger in de lucht laat hij vrij vlug los,alleen het bijten in mijn vlees kan hij niet laten :@ dus het is wel altijd oppassen hoe ik hem in men handen oppak ~_~
grtzz

veerle

Berichtdoor veerle » wo mei 26, 2004 8:08 pm

een rammetje dat niet gecastreerd is, geeft in erg veel gevallen problemen binnen de groep... z'n kop staat nu eenmaal nergens anders naar dan naar *piep(@) * in de rolperiode... Soms wil het wel es goed gaan ook hoor, maar zo te horen hebben daarom jouw andere fretjes die wondjes in de nek... hij probeert ze gewoon te dekken hahaha en of de andere partij rammetje of moertje is maakt voor hem dan niks uit :D
Ze zijn ook erg vaak territorialer dus waarschijnlijk wil ie daarom je hond verjagen . Ik heb al gemerkt bij onze niet-gecastreerde rammetjes (en ook bij heel wat andere mensen is het zo) dat als een rammetje mag dekken, dat hij dan nog heviger word en nog meer goesting krijgt... (eens ze ervan 'geproefd' hebben, is er geen stoppen meer aan %) )
Ik kan het natuurlijk niet 100% zeker zeggen omdat ik hem niet zelf heb gezien, maar het is ook best mogelijk dat hij hierom jou bijt: dat hij jou dus ook wil dekken . Beet hij ook al voor hij bronstig werd? want dan is het een heel andere zaak natuurlijk!
In ieder geval worden ze na castratie in 90 % van de gevallen ongeveer heel wat rustiger, en ook al blijft hij de leider binnen de groep, hij zal de anderen niet meer lastig vallen met z'n avances...
Maar natuurlijk is het jou keuze wat je ermee doet. Hier zitten de niet-gecastreerde mannen niet in de groep gecastreerde fretjes. Maar ja als je gaat opsplitsen, betekent dat natuurlijk wel meer werk met fretjes uit te laten en te laten spelen.
Soms blijft er ook een herinnering aan dekken hangen na de castratie: wij hebben hier een rammetje dat al 9 maanden gecastreerd was toen ons moertje bronstig werd, en hij liet haar ook niet gerust. Hij bleef maar 'avances' maken (mopperend mokken, in het nekvel nemen, zich in 'dekstand' zetten over haar rug,...)maar hij KON dus niks meer... Voor dat hij bij ons kwam, was hij ook gebruikt als dekfret en met de andere (gecastreerde) moertjes doet hij dit niet.
Ik weet niet hoeveel seizoenen hij al bij je is, maar normaal gezien gaan ze tussen augustus en oktober uit de rolperiode( en dan rond januari-februari komen ze er terug in). Als je echt opziet tegen castreren, kan je dan zien hoe hij zich gedraagt zonder die hele hoop extra hormoontjes in z'n lijfje.
Nu ja, hoop dat je hier wat aan hebt ;)
groetjes, Veerle

spike
Berichten: 17
Lid geworden op: di mei 04, 2004 8:34 pm

Berichtdoor spike » wo mei 26, 2004 9:00 pm

ik heb 2 jaar geleden men eerste fret gekocht(een rammetje genaamd spike) een half jaar later heb ik er dan een moertje voor gekocht die dan vorig jaar rond april een nestje hadden,toen is het rammetje ''spike'' verdwenen ~_~ heb ik echt van af gezien,spike was echt een droomfret voor me!
hij speelde altijd met de hond,en met het andere fretje kon hij heel goed overweg.ik mis hem nu nog ~_~
en toen heb ik besloten 2 rammetjes te houden van die nest,en 1 daarvan is die ''aggresieve'' fret,dus hij is nu een jaar en een maand oud,ik ga wel overwegen om die te laten castreren maar ga nog ff afwachten hoe hij gaat reageren als de rolperiode voorbij is
grtzz

veerle

Berichtdoor veerle » wo mei 26, 2004 9:23 pm

ja zo zie je maar he hoe ze allemaal stuk voor stuk uniek zijn die fretjes... Ik kan het me helemaal voorstellen, ik moet er niet aan denken dat er hier 1tje zou verdwijnen !@#$
Hopelijk zal Spike nog wat bijdraaien, dat kan ook hoor: vorig jaar was 1 van onze rammetjes ook 1 jaar oud en was ie vreeeeeselijk *pieeep (@) * . Hij dekte alles wat los en vast stond bij wijze van spreken (mijn armen ook, de arme schat ...~_~), en al helemaaaal nadat hij bij kennissen een moertje had mogen dekken. Dit jaar is hij echt helemaal anders: hij is ook papa geworden, maar nu dat hij 2 is, is hij gewoon veel meer beheerst in zijn 'behoeftes'. (van m'n armen blijft ie mooi af hehe) Dus misschien dat dit bij hem ook zo is, dat hij volgend jaar niet meer zo hevig is tijdens de rolperiode... maar ze blijven allemaal anders natuurlijk en voorspellen kan niemand :?
groetjes, Veerle

spike
Berichten: 17
Lid geworden op: di mei 04, 2004 8:34 pm

Berichtdoor spike » wo mei 26, 2004 10:07 pm

spike is de fret die verdwenen is,de aggresieve fret is een zoon van spike ;)
en je mag er zeker van zijn dat elk fretje uniek is
een dierenwinkel die fretjes verkoopt is een groot gevaar voor me :D
grtzz

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » do mei 27, 2004 12:44 am

Als ik het zo lees is je fret niet agressief maar toont hij normaal gedrag voor een ongecastreerde ram.

hyrisus
Berichten: 16
Lid geworden op: di mei 25, 2004 10:20 pm
Contacteer:

Berichtdoor hyrisus » ma mei 31, 2004 2:05 am

caroline:
Een methode dat heel goed werkte bij mijn fret is, als ze bijten in de vinger, je vinger er verder induwen en bekje 'openbreken' (met duim en wijsvinger langs kaken duwen).
Zo doe je het fretje geen pijn, maar dit is wel een hoogst onaangename ervaring voor haar, en hopelijk leren ze het zo.
Ik heb ook redelijk veel problemen gehad met mijn huis-ratjes, ze kunnen er echt niet aan doen, meestal zijn ze gewoon heel erg genegeerd toen ze klein waren (of erger...)
Verder geduld, veel speeltijd en zoveel mogelijk proberen oppakken, en veeel liefde geven.
Hopelijk lukt t je! :)
En anders proffesionele hulp, als er niets anders opzit, want ik weet dat zo'n bijtfret iemand echt veel schrik kan aanjagen...
Groetjes, jessie

nessa

Berichtdoor nessa » ma aug 02, 2004 11:32 pm

en caroline hoe ist afgelopen met je killer fret

fret_gyzmo
Berichten: 93
Lid geworden op: zo mei 02, 2004 6:06 pm

Berichtdoor fret_gyzmo » vr aug 06, 2004 4:24 pm

;)
hey daar allemaal

gewoon om ff caroline moed in te spreken: onze gyzmo beet ook zo in het begin. nu is hij poeslief en denkt niet eens meer aan bijten! gewoon met een tik onder zijn snoet te geven en soms es vast te pakken met zijn nekvel. hij is een echt schatje! hij geniet volop van in het gras te rollen momenteel... en als ik 1 voet buiten zet spurt hij me tegemoet. had het niet mooier kunnen dromen!
:P alleen peter zijn tenen oeten er nog aan geloven, maar das ni erg. hehe :D
verder doet hij dat bij echt niemand. succes met je schatjes caroline en hou de moed erin!
merry meet, merry part and merry meet again
blessed be
Conny en Gyzmo, Rune, Chanelle, Casper en Luna
http://be.msnusers.com/frettigefretsels/shoebox.msnw
http://usera.imagecave.com/fret_gyzmo/

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » do aug 26, 2004 10:41 pm

hoi
ivm met dekfretten: let op dat die fretten geen rammekes dekken!!
ik heb dat gehad met 2 jogens van mij, mijn 1 manneke heeft de ander letterlijk ver"piep"t met resutaat: 6 draadjes op een moeilijk te bereiken plaats!!
7 dagen mijn sukkelke kwijt en 261€ lichter en zelfs nu 2 maand later
is zijn poepke zelfs weer een beetje ontstoken, weer medic.
gr dai

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » vr aug 27, 2004 11:16 am

ach gossie. Hopelijk komt dat allemaal goed.


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten