help, wilde fret!

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Gebruikersavatar
Willow
Berichten: 9
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:35 am
Contacteer:

Berichtdoor Willow » vr dec 24, 2004 9:08 pm

Hay Allemaal,

Ik heb net al jullie berichten gelezen over bijfretten en vroeg me af of jullie ook tips voor mij hadden :D
Ik heb Folly, een vrouwtje van 21 weken nu, ze was 4 weken toen k haar kreeg, nog n echte baby was t %)
Maar tegenwoordig is deze jongedame best wel happig geworden op mijn vingers, neus ( auw! ~0 ) en hand..als k haar straf hiervoor ( nekvel pakken) begint z te sissen en haot z daarna nOg harder! soms zelfs tot bloedens toe :~ dit is echt geen pretje..verder is ze heel lief en komt bij me op schoot, speelt tikkertje, loopt buiten met m mee etc maar als ze gaat spelen en bijt en ik straf..word z dus woedend..z neemt ook wraak! na de straf rent z weg..en als k niet oplet valt dan heel hard mn tenen aan :D
Vinden jullie dak net zo lang moet straffen tot z niet hapt, of 1 straf uitdelen en dan weer laten gaan? Ze krijgt genoeg beloningen en aandacht als z lief is.. :P

xxxxxxxxxx

-Willow & Folly

Carpe Diem & laat dit ook gelden voor je huisdier (en)!

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » za dec 25, 2004 2:18 am

Amai,
4 weken oud als je ze pas had ~0
dan kan ik het goed aannemen dat ze bijt!
Groetjes

San
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 6:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor San » za dec 25, 2004 12:51 pm

Het straffen werkt dus niet ...
Wat je wel kan proberen is negeren.
Happen, dan in de kooi en 5 minuten negeren (ook als ze zielig kijkt enz..)
Dan weer eruit halen en spelen..
Hapt ze weer , dan opnieuw in de kooi en negeren.

Wat betreft het neusbijten (je weet het nu en breng haar niet in de verleiding door haar dicht bij je gezicht te houden)

Belangrijkste is dat je consequent blijft, dus niet de ene keer wel iets toelaten en de andere keer niet..
Sanne, Muts, Doos & Binky-Boy

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » za dec 25, 2004 2:40 pm

idd, ze hebben toch wel een strenge hand nodig soms hoor.
veel geluk met de opvoeding!
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Gebruikersavatar
Willow
Berichten: 9
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:35 am
Contacteer:

Berichtdoor Willow » za dec 25, 2004 10:50 pm

Hey Bedankt voor de tips, ja consequent is idd het beste, nu nog kijken op welke methode ze het beste reageert :) N vriendin van m die ook fretten heeft, had eerst ook en hap fret, na telkens straffen zijn z bij haar weer lief. Dit probeerde z dus ook bij Folly, die dit niet waardeerde, maar na een lange tijd van nekvel schudden als z beet en blazen hield fol wel op met haar t bijten. Al vond ik t errug zielig om t zien..z zat zoo zielig t mekkeren! !@#$ Maarja..t hielp wel..
Dus ik probeer t straffen nog wel een tijdje ( want dit doe ik zelf pas een week, hiervoor liet k r m bijten want twas niet zo erg hard, wel vervelend ) want z moet t bijten egt afleren. Mn ma wil niet een bijtfret..ik liever ook niet..maar verder is t n schat. %) Als t straffen na een paar maanden nog niet helpt ga ik over op t negeren..en nee...khou dr niet meer bij mn neus :P
Thx voor julllie tips :)

Willow & hapFolly

Carpe Diem & laat dit ook gelden voor je huisdier (en)!

Hope

Berichtdoor Hope » ma dec 27, 2004 9:44 am

Hoi,

nu dit is iets waar ik kan van mee spreken.

Toen ik mijn jongens ging afhalen bij een opvang in Nederland (mijn eerste fretjes), mocht ik ze nog niet eens aanraken.
Ze zei dat ze nerveus waren en dat het beter was om ze die dag met rust te laten.
Zij nam ze alleen op aan het nekvel.
Dit vond ik al heel vreemd. Maar ja je weet hoe spannend het is om je eerste fretjes te gaan halen.

Dus thuis gekomen, bleken het ook bijtertjes te zijn.
We hebben ze sinds maart, dus bijna een jaar en het is pas sinds een maand beter.

Ze bijten nog steeds en er is geen enkele manier om ze het af te leren.
Ze zien alles als spelen.
Een week geleden beet Yankee aan mijn vriend en ik had gelezen dat een goede methode was om ze aan hun nekvel op te heffen en foei te zeggen.
Daarna je hand voor zijn mond houden en wachten tot hij likt.
(komt dit niet van de fretten-ark?)
Nu dit helpt helemaal niet!!!Toch niet bij mijn gangsters.
Hij beet mijn vriend en liet niet meer los.

Naar mijn ondervinding is er geen ene manier om ze het bijten af te leren.
Gewoon veel, heel veel aandacht geven!!

Vroeger als ze op een avond heel veel beten, mochten ze er soms de dag erna niet meer uit of kregen ze voor een paar uur geen eten.

Lijkt streng en heel erg (hier zal ik wel veel commentaar op krijgen), maar dit werkte dus wel.
Als ze erna terug uit mochten, beten ze die dag toch niet meer.

Het viel mij op dat mijn jongens veel kalmer waren als er andere mensen of fretten in de buurt waren.

Maar volgens mij moet je een eigen manier vinden om ze te straffen.
Mijn DA had aangeraden om ze te straffen door hun eten weg te nemen; dit is het enige dat ze echt voelen.

Nu ja veel succes is het enige dat ik kan zeggen.
En het gaat echt wel beter met de tijd en met veel geduld.
Ook al lijkt het op sommige momenten niet zo.

Groetjes

San
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 6:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor San » ma dec 27, 2004 11:16 am

Wat een opvang :?
Kwalijke zaak, om dit zo te doen.

Er zijn verschillende manieren om te straffen.
In de nekvel laten hangen, hard foei roepen en evt. een tik op de zijkant van de neus. (dit kan je kombineren)

Maar ze geen eten geven vind ik erg cru. (ik zou zelf nooit een dier straffen door zijn eten weg te halen, voor het zelfde geldt gaan ze schrokken -> heb je er nog een probleem bij)
Dat een da dit aanraadt :~ ???
Een da is geen gedragsdeskundige !!!
Hij kan beter een gedragsdeskundige aanraden

Nog 1 vraagje ; je straft toch alleen diegene die bijt ?
Misschien kun je dan de bijter terug in de kooi doen, hem negeren en de met de ander overdreven aanhalen, prijzen en spelen (zichtbaar voor de kooi)
En dan na een 15 minuten eruit halen ?
Misschien dat het al helpt.
Bijt hij weer, dan opnieuw ..
Sanne, Muts, Doos & Binky-Boy

Hope

Berichtdoor Hope » ma dec 27, 2004 12:04 pm

Hoi,

mijn DA heeft aangeraden om een aantal uurtjes het eten weg te nemen.
Niet als ze zachtjes bijten of speels bijten, maar alleen als het te erg wordt.
Bijvoorbeeld als ze er 2 uurtjes uit zijn en ze niets anders doen dan bijten (tot bloedens toe).
Dan moet diegene die gebeten heeft terug zijn kooi in en krijgt hij geen eten zolang de andere er nog uit is.

Nu ja, zo vaak heb ik dit ook niet gedaan, ik heb maar 2 of 3 keer dit gedaan (ik had uiteindelijk te veel medelijden).Het is moeilijk kwaas blijven op zo'n beestje. In het begin was dit wel nodig.
Het was het enige dat ze begrepen.
En nu zijn ze wel lief.
Tijdens de speelnamiddag begon iemand ze te strelen en ik was al aan het paniekeren. Ik dacht dat hij ging bijten.
Maar blijkbaar was dat niet nodig. Want hij was heel lief en gaf zelfs likjes.

Dus die methode heeft wel gewerkt.

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » ma dec 27, 2004 5:22 pm

als ze bijten en echt niet loslaten dan moet je hun snuitje onder een koude kraan houden.heb deze raad ook gekregen omdat mijn pups vroeger ook zo beten en ik heb deze methode maar 1x moeten gebruiken.
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Gebruikersavatar
Willow
Berichten: 9
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:35 am
Contacteer:

Berichtdoor Willow » di dec 28, 2004 12:31 am

Ik heb helaas maar 1 fret, en mag er ook geen bijnemen. Ze is ook nogal dominant tegen andere fretten..
Ze beet niet tot bloedens toe, ze beet altijd wel hard, maar sinds ik haar straf( nek schudden, neus tikken) als ze hard bijt bijt ze, als k mn vinger bij dr bek hou terwijl ik er vast heb, soms wel tot bloedens toe! ~0 Dit deed ze nooit! Ik vind het veel te cruel om haar telkens te blijven straffen als k er vast heb. Soms ben ik wel een kwartier bezig met haar vasthouden tot z ophoud met bijten, telkens als z bijt (& aanstalten maakt tot bijten) schud of tik ik haar. Maar als ze dan m vinger t pakken krijgt bijt ze Echt Hard..auwie
Ik wil niet dat ze het vertrouwen in mn hand kwijt raakt, maar wil ook niet dat ze bijt.
De methode 'geen eten geven'kan k niet doen..ze krijgt savonds en sochtends een bak met eten..die eet z leeg en als k haar na t spelen in dr bak zet eet z zoiezo niet.
Ze krijgt veel aandacht, vaak buiten wandelingen, in de huiskamer spelen, mee naar vrienden waar ze zich suf speelt.. :) ...is er niet een manier waarop je haar kan straffen, zonder dat jouw hand als de boosdoener wordt gezien?
Heel erg bedankt nog voor alle tips & methodes :)

xxxxxxxxxxxxx

Willow & happende Folly :P

Carpe Diem & laat dit ook gelden voor je huisdier (en)!

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » di dec 28, 2004 1:19 am

Een week geleden beet Yankee aan mijn vriend en ik had gelezen dat een goede methode was om ze aan hun nekvel op te heffen en foei te zeggen.
Daarna je hand voor zijn mond houden en wachten tot hij likt.


Sorry dat is echt het meest onzinnige wat ik ooit gehoord heb. Ze gaan echt je hand niet likken omdat je ze in het nekvel opgehangen hebt. Sommige fretten reageren hier dus zeer heftig op en bijten nog harder.

Het eten weghalen vind ik helemaal totale onzin. Ten eerste kan een fret de link bijten en geen eten krijgen volgens mij niet maken. Maar een paar uur zonder eten? Weet je dierenarts dat de spijsvertering van je fret wel? Volgens mij niet.
De vertering van het eten is bij een fret maar 4 uur. Dus een fret hoort juist continue eten ter beschikking te hebben.

Wat bij de ene fret niet helpt kan bij de andere juist heel effectief zijn. Maar ik vind dit laatste toch wel heel extreem.

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » di dec 28, 2004 11:17 am

ik ben het eens met pleuntje, je mag ze zeker niet zonder eten zetten.
in mijn ogen ga je ze dan alleen agressiefer maken.
probeer ze gewoon even in de kooi te zetten en negeren voor even als het nekvel niet werkt.
hier heeft dit efect want mijn fretten worden enkel agressiever als ik ze bij de nek neem.
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Eva
Berichten: 19
Lid geworden op: za feb 28, 2004 3:10 pm
Contacteer:

Berichtdoor Eva » di dec 28, 2004 11:31 am

Mijn fret bijt ook maar ni naar mij , alleen naar andere mensen %)

groetjes
eva, chikita, simba

San
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 6:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor San » di dec 28, 2004 7:18 pm

Origineel gepost door Willow

De methode 'geen eten geven'kan k niet doen..ze krijgt savonds en sochtends een bak met eten..die eet z leeg en als k haar na t spelen in dr bak zet eet z zoiezo niet.

Willow & happende Folly :P
Ik zou zelf geen eten wegnemen bij een fret. (dat is geen straffen vind ikzelf)
Een fret hoort eigenlijk de hele dag/nacht over brokken te kunnen beschikken mede om dat de spijsvertering zeer kort is.
Sanne, Muts, Doos & Binky-Boy

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » di dec 28, 2004 8:45 pm

Dit stukje had ik nog niet gelezen (@)
Een fret behoort onbeperkt eten te krijgen, niet 2 keer per dag een bak. Dit door het korte darmstelsel van de fret.

Gebruikersavatar
Willow
Berichten: 9
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:35 am
Contacteer:

Berichtdoor Willow » wo dec 29, 2004 1:44 am

Hai,

Ze krijgt op vaste tijden eten -frettenvoer-( sochtends en savonds) en ik weet van de korte spijsvertering.Ze heeft daarom altijd wel een bijt/snoep/staaf hangen. Waar ze mee speelt en knabbelt. Tussendoor als ze in de huiskamer speelt krijgt ze ook altijd wat te eten ( vlees, ei, druif etc) Ze eet niet altijd haar etensbak in 1 x leeg, dus dan heeft z overdag als k r niet ben ook nog genoeg eten.
Ik haal dus ook nooit eten weg, want een fret kan naar min idee geen link leggen idd tussen happen naar mij en weg is t eten :P
Bedankt toch voor jullie adviezen :)

Happy 2 0 0 5!!!
Voor alle fretten en andere diertjes en hun lieve eigenaren :D

Carpe Diem & laat dit ook gelden voor je huisdier (en)!

Hope

Berichtdoor Hope » wo dec 29, 2004 8:36 am

Hoi,

jullie doen precies of mijn beestjes geen eten krijgen.
Dit is maximum 3 maal gebeurd. (een uurtje geen eten)
Maar je moet je eens voorstellen; 2 fretten die je alleen maar met handschoenen kan aanraken, die je niet kan aanraken of ze hangen aan je vinger.
Mijn handen en benen waren een slagveld (niet overdreven).
En geen enkele straf dat werkt.

Terug zetten in hun kooi vonden ze niet erg, want dan gingen ze gewoon slapen of eten (meestal eten)
En vaak wouden ze er nog niet eens uitkomen als de 5 minuutjes straf voorbij waren.
Dan kan je dit moeilijk een straf noemen.

Als je wanhopig bent en geen enkele straf werkt en na 8 maand bijten ze nog steeds.
Dan denkt je wel eens na over een andere straf. En dit werkte.
Dus volgens mij hangt het af van fret tot fret.

Nu kan je zeggen dat ik ook snoepjes had kunnen geven als ze niet beten. Dit zou ook werken volgens mij, maar dan moeten ze wel stoppen met bijten.

In het begin haten ze ons. Andere mensen hadden ze graag en werden niet zo vaak gebeten als wij.

Volgens mij associerden ze ons met het 'in de kooi zetten'.
Doordat als ze jong waren alleen maar in een kleine kooi hebben gezeten en er nooit uit mochten.

Nu gaat het beter, sinds 1 maanden. Grotendeels te danken aan Freya.
Sinds dat zij bij ons is, merken ze dat als ze niet bijten dat ze veel aandacht krijgen en wordt er meer met hen gespeeld.

Ik weet wel dat dit geen aanval was op mij, maar niet alle fretjes zijn lief in het begin.
En ik denk dat straffen van fret tot fret verschilt.
ik had de pech om als eerste fretjes zo'n moeilijke te hebben en dan nog zonder ervaring.
Maar ze zijn mijn schatjes en zullen nooit iets te kort komen.

Groetjes

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » wo dec 29, 2004 9:28 am

alle begin is moeilijk hoor.
bij ons was het in het begin ook zoeken naar de beste manier en nu soms nog bij iets nieuws!
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » wo dec 29, 2004 11:09 am

IK weet heus wel wat bijtfretten zijn. Heb er zelf ook 2. Na 1.5 bijten ze nog steeds, alleen een heel stuk minder dan dat ze gedaan hebben.
Ik heb het nooit erg gevonden dat ze beten. Heb ze ook een tijdje met handschoenen vastgepakt. Maar die periode is nu voorbij.
Gewoon heel veel aandacht, gelduld en liefde.

Maar gelukkig zijn ze nu een stuk liever geworden bij jou. Het was ook helemaal geen aanval op jou. Meer op je dierenarts die blijkbaar niks van fretten weet.

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » wo dec 29, 2004 10:05 pm

hoi willow
even iets over het negeren van een bijtfret;
volgens mij heeft dit geen zin om dat u fret een een goede band moet hebben met u en enkele jaren bij u moet leven.en fretten die zo een band hebben met hun baas bijten normaal niet he .
Voor wat dit wel goed is vb fret 1 bijt naar fret 2, en dan steek je fret 1 in zijn kooi en geef aandacht aan fret 2 als fret 1 dit ziet.Zo denkt fret 1 van merde die ander krijgt aandacht en ik zit hier, ik zal maar braaf zijn.
zo een jong ding heeft enkel een eerlijke maar kordate hand nodig die bijten hard straft en lief zijn, hard beloond.

veel succes en geduld

gr dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » do dec 30, 2004 1:41 pm

Mijn methode was ook een beetje cru maar ik heb het ook maar een paar keer moeten doen, Oscar (nu bijt hij nooit mensen!!!) was vroeger ook een bijter, tot op het bloedens toe, een echte pitbull, hij bleef gewoon aan je vinger hangen. Ik heb hem toen een keertje in zijn eigen pootje doen bijten en na een paar keer was het ook gedaan, hoor, ondertussen wel veel aandacht gegeven als hij braaf was, hé.....
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Gebruikersavatar
Willow
Berichten: 9
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:35 am
Contacteer:

Berichtdoor Willow » do dec 30, 2004 7:08 pm

Hai hai,

Ik heb maar 1 fret, Folly, dus het aanhalen van een andere fret als z bijt kan ik niet doen...
Tegenwoordig als z bijt hou ik r bekkie dicht, net zo lang tot z mn vingers niet meer aanvliegt :~ dat helpt al wel een beetje gelukkig :D
Ze krijgt veel aandacht als z lief is hoor, slaapt vaak als z moe is van t spelen op m schoot.. %) das zoo lief :P

xxxxxxxx

Willow & Folly

Carpe Diem & laat dit ook gelden voor je huisdier (en)!


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten