frettenvoeding

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Hope

Berichtdoor Hope » ma nov 22, 2004 4:55 pm

Wat voor frettenvoeding gebruiken jullie? Of is volgens jullie mening het beste?

Ik geef Franky Ferret, gewoon uit nood omdat ik in het begin geen andere voeding vond.
Ik heb een tijdje katteneten (kitten) gegeven, dat vonden ze heel lekker. Maar na een tijd kregen ze kale plekken en toen heeft de dierenarts het afgeraden. Alles is wel in orde gekomen, maar ik vraag me toch af of ik nu wel het juiste eten geef.
Want voor mijn twee schatjes wil ik alleen maar het beste.

Bedankt

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » ma nov 22, 2004 5:01 pm

Hallo,

Ikke weer,
Ik geef de mijnen o.a. ook Frankie Ferret maar ik heb vernomen dat dat toch niet zo heel goed is. Totally ferret is wel heel goed naar het schijnt, ik meng beiden voorlopig nog en vroeger gaf ik ze Premium voor fretten maar die brokken vind ik te groot, Oscar heeft zich een paar keer verslikt omdat hij zo gulzig is.......


[Gewijzigd door Annick op 2004-11-22 22:51:31]
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » ma nov 22, 2004 5:19 pm

hallo,
het beste is dat je 2 tot 3 soorten mengt hoor.
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » ma nov 22, 2004 6:38 pm

een katten voeding van hoogwaardige kwaliteit is wel goed hoor zoals iams van eukanuba en inderdaad 2 of 3 voedingen mengen zodat als er èèntje is dat je tijdelijkniet kan krijgen je nog altijd de andere voedingen hebt waar je mee verder kan
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Berichtdoor skiwi » ma nov 22, 2004 9:30 pm

ik gebruik ook frankie ferret en onze fretjes hebben daar nog nooit over geklaagd.
ze hebben ook nene heel mooie vacht enzo , dus zo slecht is het niet hoor?
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » ma nov 22, 2004 10:33 pm

ik geef ook de franky ferret en hier zijn ze er dol op.
maar ja, die van mij lusten dan precies ook alles da ze voor hun neusjes krijgen!
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » di nov 23, 2004 11:05 pm

Toch is franky Ferret niet het beste voer.
Totally Ferret, Hills kittenbrokjes en Eukanuba kittenbrokjes staan momenteel het beste aangeschreven.

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » wo nov 24, 2004 8:14 pm

ga dat niet afstijden maar ik ga nu toch niet meer veranderen, ze zien er toch gelukkig uit met hun eten!
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » wo nov 24, 2004 11:52 pm

Nu wel. Maar op de lange duur ook? zo'n pakweg 3-4 jaar.
Dat is het probleem met voeding namelijk. Als ze jong zijn dan doen ze het hartstikke goed op, maar op latere leeftijd kunnen er toch problemen komen. Insulinomen, helicobacter enz.

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar dit moet je in je overweging toch eens meenemen.

luna
Berichten: 9
Lid geworden op: di aug 31, 2004 10:21 pm

Berichtdoor luna » do nov 25, 2004 3:27 pm

Oei denk dat ik dan helemaal verkeerd zit met hun voeding,bij ons krijgen ze namelijk Duo Ferret
(@)

Groetjes van Luna en de fretjes :P :P

Hope

Berichtdoor Hope » do nov 25, 2004 3:43 pm

Waar vind je ergens die Totally Ferret brokken?
Ik heb deze nog nergens gezien.
En de eukanuba brokken; die worden dan toch gemengd met frettenbrokken of niet?
Lijkt me niet zo gezond om alleen kattenbrokken te geven, maar ik kan natuurlijk fout zijn!

San
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 6:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor San » do nov 25, 2004 6:16 pm

Je kunt informeren bij een dierenwinkel in de buurt of ze dit voor je willen bestellen.
En anders kun je online bij winkels bestellen en dat wordt dan thuisbezorgd (tegen een vergoeding, tenzij je voor een bepaald bedrag besteld)

Ik denk dat je beter kattevoer van goede kwaliteit kan geven (iams, eukanuba of hills) dan een frettenvoer van mindere kwaliteit.
Sanne, Muts, Doos & Binky-Boy

ferrets4fun
Berichten: 161
Lid geworden op: di mei 04, 2004 10:43 am
Contacteer:

Berichtdoor ferrets4fun » za nov 27, 2004 2:15 pm

er zijn op het ogenblik heel veel verschillende dierenvoerder die frettenbrokken aan bieden.

Een fret is een roofdier, een carnivoor (vleeseter). Dit betekent dus dat ze hun voedingsstoffen voornamelijk uit vlees halen. Plantaardig voedsel wordt door een fret slecht verteerd.

Een fret heeft een kort verteringskanaal, het spijsverteringsproces duurt bij een fret ca. 3 á 4 uur; daardoor moet de voeding dus goed verteerbaar zijn en plantaardig voedsel heeft nu eenmaal een langere spijsvertering nodig.



Waaraan moet een goede frettenvoeding voldoen:

Minimaal 30 á 32 % eiwitten

Minimaal 18 á 22 % vetten

Maximaal 2,5 % vezels

Maximaal 7 % as



Houd er wel rekening mee dat er ook op gelet wordt welke eiwitten in de voeding zitten;

Dierlijke eiwitten moeten vooraan staan in de ingrediëntenlijst, plantaardige eiwitten zijn namelijk slechter verteerbaar.

Vaak kan je het verschil ook merken aan de prijs omdat voer met voornamelijk dierlijke eiwitten nu eenmaal duurder is dan voer met plantaardige eiwitten.



Enkele dierlijke eiwitten van goede kwaliteit:

- Kippenvlees en kip- en/of pluimvee bijproducten

- Pluimveevet is van goede kwaliteit en smakelijk en goed verteerbaar voor fretten

- Viseiwitten zijn ook prima, maar vaak gaat het voer er sterk naar ruiken



- Vezels worden slecht verteerd en bij tè veel kan het schadelijk zijn voor het maag/darmstelsel



Als granen als eerste op de ingrediëntenlijst voorkomen dan is het voer vaak van mindere kwaliteit en dus niet echt geschikt voor fretten.



In het algemeen kan je wel zeggen dat een voer dat duurder is vaak van betere kwaliteit is dan het goedkopere voer; dit komt door de gebruikte dierlijke eiwitten.

Dus des te meer dierlijke eiwitten des te duurder het voer en des te beter voor de fretten.





Tja en nu vraag je je natuurlijk af, welk merk voer is het beste voor mijn fret.

Hierover wordt men het nooit echt volledig eens naar mijn mening.

Tegenwoordig zijn er verschillende soorten frettenvoer verkrijgbaar, dus de keus is er volop, het besluit welk merk nu beter is kan ik helaas niet geven omdat dit zeer persoonlijk is en iedereen weer een andere keuze/mening hierin heeft.

Let gewoon goed op de eiwitten die in het voer aanwezig zijn en kijk hoe je fretten het doen op het voer en maak aan de hand hiervan een keus welk voer je wilt geven.



Zelf heb ik ook al diverse merken voer gebruikt en uiteindelijk ben ik uitgekomen bij Crispy Fret van Prestige, dit voer bevalt mij en mijn fretjes het beste.

De opvangfretjes krijgen dit frettenvoer ook maar dit meng ik met kattenbrokken met de juiste hoeveelheid eiwitten (vaak kom je dan uit op de kittenbrok).





Verders kan je ze ook enkele keren blikvoeding geven, dit ter afwisseling of als lekkernij.

Dit kan je beter niet als dagelijkse voeding geven omdat de ontlasting hiervan vaak dunner wordt en daarbij is een brok ook beter voor het gebit, dit voorkomt tandsteen en de daaruit voortvloeiende tandvleesontstekingen.

Nicky´s frettenpaleis
http://frettenpaleisnicky.frehof.nl/
Groetjes Annemieke en Pascal
De fretjes Beesie, Bino, Bandit en Baloe
De sneeuwpoes Bouli
De kittens Boef en Beer
Ferrets4Fun Site
Ferrets4Fun Forum

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » za nov 27, 2004 8:01 pm

Origineel gepost door Pleuntje

Nu wel. Maar op de lange duur ook? zo'n pakweg 3-4 jaar.
Dat is het probleem met voeding namelijk. Als ze jong zijn dan doen ze het hartstikke goed op, maar op latere leeftijd kunnen er toch problemen komen. Insulinomen, helicobacter enz.

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar dit moet je in je overweging toch eens meenemen.
ik ben het hier helemaal mee eens maar toch zullen er nog altijd uitzondering zijn
ik heb hier namelijk een fret die 6 jaar is en zijn hele leven kattevoeding heeft gekregen van een slechte kwaliteit en deze fret is gezond ( dit is wel gebeurt bij de vorige eigenaar nu krijgt hij wel frettenvoeding)
dan heb ik ook een fret gehad die ik als pup had en altijd de beste voeding heeft gekregen en deze is maar 3 jaar geworden
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » zo nov 28, 2004 10:17 am

ben overtuigt en ben volop bezig met zoektocht achter totally ferret.
hills kitten heb ik al gevonden om er bij te mengen.
als mijn handelaar het van de week niet vind rijden we volgende zaterdag naar die winkel in scharwoude nl
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » zo nov 28, 2004 10:00 pm

Hills kitten is een goed alternatief hoor. Maar wel de kittenversie gebruiken. Deze bevat meer eiwitten en vetten. Deze heeft een fret nodig.

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » ma nov 29, 2004 7:17 pm

heb nu hills kitten in huis en ze zijn er zot van, had het nog een beetje gemengt met franky(omdat ik de totallybrokken nog niet heb) en deze brokjes halen ze er als eerste tussen uit.
nog is bedankt voor de raad pleuntje!
je ziet een mens is nooit te oud om te leren.
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » di nov 30, 2004 12:26 am

Graag gedaan hoor ;) .

En inderdaad niemand is te oud om te leren.

marijke
Berichten: 14
Lid geworden op: zo okt 17, 2004 3:41 pm
Contacteer:

Berichtdoor marijke » do dec 02, 2004 8:35 pm

ik geef meestal duo ferret. dat is ook goed hoor voor fretten.

Vissertje
Berichten: 18
Lid geworden op: wo sep 08, 2004 8:24 pm

Berichtdoor Vissertje » ma dec 13, 2004 2:13 am

Ik geef mijn fretten nog niks want ik heb ze nog niet. ;)
Maar de zak totally ferret staat al klaar. Voor ze in de opvang kwamen kregen ze ook Frankie Ferret als ik me niet vergis. En of het daar aan lag laat ik even in het midden maar Tza was het zwaarst en die woog dus 3 KILO. En dat was geen spieren hoor.Het arme schaap kon zich nieteens in een poepbak hijsen zonde heel zijn buik door de uitwerpselen te slepen. In de opvang zijn ze overgeschakeld naar Totally Ferret en sindsdien is Taz één hele kilo afgevallen en een heel stuk speelser en gespierder geworden. Hij is er nog niet helemaal maar hij is een heel eind op de goede weg en dat geld ook voor de anderen overigens.

Ik ga hen dus iig op Totally ferret zetten en na een tijdje als ik een voorlopige vaste groep heb waar geen stress meer heerst ga ik dit vermengen met eukanuba (waarschijnlijk). Dan heb ik twee kwalitatief goede voersoorten waar ze wat aan hebben.

En natuurlijk geeft dat geen garante dat ze 8 of 10 jaar oud gaan worden. maar de kans is wel groter dan dat ie bij Prestige, Frankie en dat soort voersoorten is. En je fret kan het dan wel lekker vinden. En hij kan wel goed in de vacht zitten. Maar op de langere termijn zegt dat dus helemaal niks.
Als jij een fret rozijnen, komkommers, noten, chokolade, hondenvoer of een boterham geeft dan zullen veruit de meesten dit aanpakken en vroeg of laat opeten. Dus het zal ze wel smaken. Maar is het ook goed voor onze (b)engeltjes? NEE NEE en nog eens NEE.

Hiermee wil ik niet meteen iedereen zwart maken die Prestige of Frankie ofzo geeft.En niet iedereen moet van mij naar de winkel rennen om TF te gaan kopen want ik weet ook wel dat het zo ongeveer het duurste frettenvoer is. Ik hoop alleen dat diegenen die ik hiermee aanspreek er wel even over zullen nadenken, en het goedkope voer wat minder goed is verruilen voor een iets duurder voer dat kwalitatief beter is.
En dat geldt ook voor wat betrefd de snoepjes. Je maakt je fret net zo blij met een stuk gekookte kip, een kitbit (zonder kaas) of een miauwtje. En dit is nog goed voor hem ook. Het is alleen iets duurder. Maar hoeveel da-kosten krijg je bij heliobacter of insulinomen... ?

En natuurlijk geeft dit geen garantie voor een lang en gelukkig frettenleven. Maar het draagt er absoluut zeker wel aan bij.

Samengevat ben ik het dus ook met Helga eens. Ik heb alleen wat meer woorden nodig %)

Picka
Donateur
Donateur
Berichten: 166
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 8:54 pm

Berichtdoor Picka » ma dec 13, 2004 8:05 am

Boyke lust geen fretteneten, heb al van alles geprobeerd.
Toen mijn zoon hem pas meebrcht naar huis, is hij dadelijk fretteneten gaan kopen, maar hij at er niets van.
Ja alleen omdat hij honger had.
Ik heb toen dadelijk naar een dierenarts gebeld en die zei tegen mij koop ook kattenbrokken en probeer dit eens.
Wij hebben toen een doos katteneten gekocht en daarmee geprobeerd en dit luste meneertje wel.
Ze had er bij gezegd : als hij dit lust doe dan een mengeling met het fretteneten.
Zo gezegd zo gedaan, maar wat gebeurde hij zocht alleen het katteneten uit en de rest liet hij gewoon liggen.
Dit verteld aan de dierenarts en die zei ja wat moet je dan doen, gewoon katteneten geven, maar er wel voor zorgen dat je voeding koopt waar taurine inzit. Hij krijgt nu al meer dan 3 jaar kattenvoeding.
Soms ben ik wel een beetje ongerust of dit wel zo gezond is voor Boyke. Maar volgens de dierenarts kan dit werkelijk geen kwaad. Zeker hij is heel gezond, hij weegt wel niet veel maar hij is dan ook wel heel klein.

De dierenarts zegt altijd dat hij zo klein is als een vrouwtje en zij vind dat zijn gewicht in verhouding is met zijn grote.

Groetjes van Renée en Boyke

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » ma dec 13, 2004 12:03 pm

Ik vraag me werkelijk af hoeveel je dierenarts van fretten afweet. Als je fret werkelijk niks anders lust dan kun je er niet onderuit. Het is nog altijd beter dat je fret minder goed voer krijgt als dat hij slecht eet. Maar om te zeggen dat het geen kwaad kan vind nou ook absoluut niet waar. Weet je ook waarom je fret deze kattenbrokken wel lust?
Om de meeste kattenbrokken zit een laagje suiker en alle fretten zijn razend op een zoet smaakje. Terwijl dit dus helemaal niet goed voor ze is. Op de lange termijn hebben ze dus grote kans op insulinomen en ook helicobacter is niet uitgesloten door alle granen die ze binnenkrijgen. Ik zeg niet dat ze dit dus krijgen, alleen de kans is wel groot.

Het ligt er ook weer aan wat voor merk kattenvoer je geeft. Misschien kun je Hill's of Eukanuba eens proberen. Of een ander hoogwaardig voer en dan wel de kittenversie geven.
Geef je een eigen merk of Whiskas e.d. dan is dat gewoon pure rommel. Niet gemaakt op de levensbehoefte van de kat maar op commercieel gedoe.
Je zou het kunnen proberen, lust je fret dit absoluut niet dan zul je het helaas met een minderwaardig voer moeten doen. Maar proberen kan absoluut geen kwaad.

Picka
Donateur
Donateur
Berichten: 166
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 8:54 pm

Berichtdoor Picka » ma dec 13, 2004 9:43 pm

Pleuntje, eerst en vooral mijn Boyke is echt niet gek op zoetigheden.
De dierenarts heeft hem eens iets zoets willen geven om hem gemakkelijker te kunnen onderzoeken, hij is eraan gaan ruiken en heeft het met rust gelaten.
Zij vond dit gewoon gek dat hij dit niet luste want meeste fretjes zijn er gek van.
Het enigste waar ik mee opletten is chocolade pudding daar is hij wel gek van.

In verband met zijn voeding hebben wij al van alles geprobeerd, ik ga nu nog eens proberen om fretteneten te kopen en het nog eens mengen met de voeding die hij nu heeft.
Ik zou ook liever hebben en die mening is mijn dierenarts ook toegedaan dat fretten eten zou lusten of toch een hoogwaardige kwaliteit van voeding.
Soms denk ik dat het schuld is van de persoon waar hij van komt, dat die hem deze voeding van klein af aan gegeven heeft.

Ik wil alleen maar het beste voor mijn kleintje, als hij nog maar niest zou ik al naar de dierenarts gaan.
Mijn man moet er dikwijls mee lachen, maar hij zegt er wel altijd bij als je ongerust bent zal ik je wel brengen.

Mijn dierenartsen is ook heel behulpzaam, als ik bel om iets vragen krijg ik altijd een degelijk antwoord.
Hier in het ronde is niet echt een dierenarts die heel veel van fretten afweet en ver kan ik niet gaan daar ik in een rolstoel zit en ik altijd afhang van iemand anders.

Groetjes van Renée en Boyke

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » ma dec 13, 2004 11:40 pm

Hoi,
Ik vind dat hierin overdreven word.
Oké jij zegt dat ze door minderwaardige voeding insulinomen e.d kunnen krijgen.
Door castreren krijgen ze blijkbaar bijniertumoren.
Dus dat mag ookal niet.
Wat mag dan nog wel?
Ik denk niet dat een fret insulinomen gaat krijgen als je bv prestige geeft in plaats van totally ferret :?
Een kat of hond word toch ook niet ziek als je ze eten uit de aldi ofzo geeft ipv eukanuba of dergelijke??

Niet persoonlijk naar jou toe eh Pleuntje ;)
Groetjes

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » di dec 14, 2004 11:28 am

Nee, ik voel het ook niet persoonlijk hoor.

Maar een hond en kat is wel een heel ander dier dan de fret. De eerste 2 kunnen ook goed plantaardige producten verteren. De fret niet.
Maar ik zeg niet dat iemand op TF over moet gaan. Dit is de keuze van ieder. Alleen ik persoonlijk geef alleen het beste aan mijn fretten. Ongeacht wat het kost.
de combinatie bijniertumoren en castratie is nog niet bewezen. Daar is nog een onderzoek naar gaande. Dus over een jaar of 10 zullen we daar een antwoord op weten.
Als jij je fret op prestige wil zetten is dat je goed recht. Persoonlijk ken ik het voer niet eens. Je moet alleen zorgen dat je voer hebt wat zo weinig mogelijk plantaardige voedingsmiddelen en suikers/koolhydraten bevat.
In de regel is het zo dat hoe duurder de voeding hoe meer hoogwaardige bestanddelen het bevat. Ik zeg in de regel, altijd op de zak blijven kijken wat erin zit.
Maar vind je dit onzin, moet je het gewoon niet doen.


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten