frettenvoeding

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Hope

Berichtdoor Hope » di dec 14, 2004 11:56 am

Mij hebben jullie in elk geval wel overtuigd! Ik ben overgestapt naar TF.
En ze vinden deze brokken even lekker als alle andere.

Groetjes

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Berichtdoor skiwi » di dec 14, 2004 12:04 pm

Die hills kitten en eukanubaspullen, vind je die in een Tom & Co? of welke andere dierenwinkel
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

Hope

Berichtdoor Hope » di dec 14, 2004 12:17 pm

De Eukanuba brokken vind je in elk geval in de Tom & Co.
De Hill's brokken hebben daar nog niet gezien (kan zijn dat ik erover gekeken heb), deze heb ik alleen nog maar gezien in een dierenwinkel in Kessel-Lo.

Groetjes

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » di dec 14, 2004 1:23 pm

Ik kan persoonlijk die TF niet betalen. (@)
Ik moet in grote verpakkingen kopen aangezien er hier 13 zitten en dat vind je hier alleen in prestige (duo ferret)
Het heeft 32% dierlijke eiwitten en de rest zit ook wel goed.
Ik strijd niet af dat TF enzo beter is,maar kan het moeilijk geloven dat ze dan minder kans op ziekten hebben.
Nu ja als je gewone kattenbrokken geeft dan geloof ik het wel.
Groetjes

Hope

Berichtdoor Hope » di dec 14, 2004 3:11 pm

Het is wel vrij duur.
Ik dacht voor een grote zak (ik denk 8kg, ben niet zeker) is het al tussen de 44 en 48 €.
Voor de moment meng ik het ook nog met andere frettenbrokken.
Dan geraken die andere ook nog op.

groetjes

Vissertje
Berichten: 18
Lid geworden op: wo sep 08, 2004 8:24 pm

Berichtdoor Vissertje » di dec 14, 2004 5:07 pm

@ Citric: Ik zal ook niet beweren dat mindere voeding gegarandeerd zorgt voor insulinomen. (Overigens dacht ik dat met name bij TE VROEG castreren de kans op insulinomen vergroot zou zijn. Maar da's een ander verhaal.) Maar de kans wordt er volgens mij wel door vergroot. en als je geen TF kan betalen dan is dat niet zozeer een probleem, er zijn meer goede voersoorten voor vriend fret dus ik zal niet zeggen dat alleen TF goed genoeg is. Alleen als mensen willens en wetens voor het goedkoopste gaan wat er te krijgen is dan vind ik het een ander verhaal worden.

@ Hope: Ik vind het persoonlijk ook verstandig om geleidelijk over te gaan op nieuw voer. De kans dat ze het cceptreren wordt dan al een stuk groter hoewel dat ik jouw geval geen probleem lijkt. En daarnaast moeten de verteringsorganen ook even oschakelen naar het betere voer dus daarom lijkt het me ook beter dat je eerst even mengt tot je oude voerzak idd leeg is.

@Swiki: Let even op dat je bij Eukanuba ook voor de KITTEN-versie gaat. De versie voor volwassen katten is namelijk lang niet zo goed voor de fretten. Ik weet niet of je dat weet want zelf vergeet ik dat 'kitten' er ook bij te zetten hoor. Maar beter tien keer teveel dan een keer te weinig he ;)

@Picka: Je zou ook eerst kunnen proberen om die andere broekjes te geven als zijnde een snoepje. Er zijn genoeg fretten die er dan wél in trappen en zo kan je ze langzaam maar zeker om laten schakelen.

groetjes, Rob


[Gewijzigd door Vissertje op 2004-12-16 13:57:17]

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » di dec 14, 2004 5:10 pm

Het is inderdaad duurder maar ik geloof dat de fretjes op den duur iets minder brokjes gaan eten omdat ze meer goede voedingstoffen binnenkrijgen, dus dan komt het bijna op hetzelfde neer.... Ik ben ook overgeschakeld, ik meng TF voorlopig nog met Fankie Ferret, maar daarna zoek ik iets beters om het mee te mengen.....
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » di dec 14, 2004 10:32 pm

TF in grote zakken van 13kg nog wat, kost ongeveer 92 euro bij Casper.
Je doet er ook best lang over. Maar vind je dit te duur, dan moet je een goed alternatief zoeken. Ik kan in niemands portomonee kijken, dus kan daar uiteraard niet over oordelen.

Rob, ik vind dat jij je huiswerk heel grondig gedaan hebt. Je toekomstige fretten gaan een prinsenleven tegemoet. ;)

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » wo dec 15, 2004 12:19 am

~0 92€ voor 13kg!
Dat kan ik absoluut niet betalen!
Ik koop zakken van 15kg en die kosten 40€ en ze komen er maar net iets langer mee toe als een maand.
Ik vind dit wel schandalig duur hoor,ze weten waarschijnlijk goed genoeg dat ze het beste voer hebben.
Nu ja als ik werk heb wil ik dit graag geven aan hen maar nu pfff neen mag er nog niet aan denken.
Sorry dat ik wat hevig reageer maar had het toch iets minder duur verwacht hoor.
Groetjes

[Gewijzigd door Citric op 2004-12-15 00:20:34]

teetje

Berichtdoor teetje » wo dec 15, 2004 4:36 pm

@Citric: ik wil je niet aanvallen ofzo, dus vat dit aub niet zo op, maar er moet me toch iets van het hart:
Je hebt 13 fretten, en je bent verplicht van hen minderwaardig voer te geven omdat je een duurder voer niet kan betalen, zou je dan niet beter iets minder fretjes in huis genomen hebben?
Ik besef dat het lastig is hoor, je hebt waarschijnlijk sommige dieren opgevangen om "goed te doen", en alle fretjes weten altijd je hart wel te winnen, ook bij mij hoor. Maar ik geef liever de 4 die ik heb van alles het beste, dan er nog meer bij te nemen en te moeten gaan minderen wat betreft de kwaliteit van het voer, financiële problemen krijgen als er een ernstig ziek wordt, ....

Sorry, maar ik moest dit even kwijt, ik hoop dat je hier even over nadenkt en als je weer in de verleiding komt om er eentje bij te nemen, zoek dan een ander goed baasje voor hem of haar :)

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » wo dec 15, 2004 5:54 pm

Hoi,
Ik ben niet echt VERPLICHT om goedkoop voer te geven als ik echt zou merken dat ze tekortgedaan waren zou ik het duurdere wel kopen en andere dingen laten.
Vroeger gaf ik een ander voer een zogezegd meerwaardig voer en ze werden allemaal te vet, ja niet dik maar vet!
En ik was het gewoon niet eens over het minderwaardige voer,ik ken een aantal mensen die alleen mijn voer geven en al die fretjes zijn gezond en daar zijn al hele oude bij zonder ziekten.
En er heeft hier iemand alle procenten en waarden gegeven waaraan voer moet voldoen en dat zit allemaal juist met hetgeen dat ik geef...
Het moet toch niet altijd duur zijn om goed te zijn?

[Gewijzigd door Citric op 2004-12-15 17:58:07]

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » wo dec 15, 2004 11:52 pm

De prijs heeft te maken met de hoogwaardigheid van de ingrediënten.
Eiwitten hoeven niet dierlijk te zijn. Daar zit het prijsverschil in.

Maar als jij jou voer goed vind moet je dat blijven geven. Je hoeft het niet met me eens te zijn. Maar ik ga toch geen andere brokken aan mijn fretten geven.
Bij mij is het ook dat alleen het beste goed genoeg is voor mijn fretten.

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » do dec 16, 2004 12:29 am

Goed voor jullie.

teetje

Berichtdoor teetje » do dec 16, 2004 7:41 am

Origineel gepost door Citric

Hoi,
Ik ben niet echt VERPLICHT om goedkoop voer te geven als ik echt zou merken dat ze tekortgedaan waren zou ik het duurdere wel kopen en andere dingen laten.
Vroeger gaf ik een ander voer een zogezegd meerwaardig voer en ze werden allemaal te vet, ja niet dik maar vet!
En ik was het gewoon niet eens over het minderwaardige voer,ik ken een aantal mensen die alleen mijn voer geven en al die fretjes zijn gezond en daar zijn al hele oude bij zonder ziekten.
En er heeft hier iemand alle procenten en waarden gegeven waaraan voer moet voldoen en dat zit allemaal juist met hetgeen dat ik geef...
Het moet toch niet altijd duur zijn om goed te zijn?

[Gewijzigd door Citric op 2004-12-15 17:58:07]
Tja... ik zie het anders... Voor een fabrikant en een winkelier telt enkel wat hij er aan kan verdienen dus je kan er echt wel van op aan dat een goedkoop voer nooit van hoge kwaliteit zal zijn... (wat niet wil zeggen dat élk duur voer wél goed is, maar bij de meesten zit er toch een groot verschil op).
En wat betreft die enkele fretjes die oud en gezond zijn, op minderwaardig voer... tja...misschien moet jij eens een artikel schrijven en de voedingsdeskundigen eens zeggen waar het op slaat? %)
Enkele fretjes zijn ten eerste al niet representatief om te kunnen zeggen of een voer goed is of niet, en met voer alleen SLUIT je niet UIT dat een fret ziek wordt, je verlaagt de kansen om bepaalde ziekten als insulinomen te krijgen, maar er zijn nog meer dingen die meespelen, onder meer erfelijke aanleg.... Maar ik ga niet gaan testen of mijn fretten een grote erfelijke aanleg hebben om ziek te worden of een kleine door ze minderwaardig voer te gaan geven...

TF is zeker niet zaligmakend, er zit nog steeds teveel graan in naar mijn mening, maar dat is omdat het een brokkenvoer is en dat lukt niet zonder granen, maar het is wel het enige deftige frettenvoer dat momenteel op de markt is in België en Nederland.

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » do dec 16, 2004 8:16 pm

Citric haar fretjes hebben misschien niet het aller-allerbeste voer maar ze hebben allemaal een goed frettenleven en een goede thuis en dat staat ook voor iets. Moest ik ook zo barmhartig zijn om ook zoveel fretjes in huis te nemen, dan zou ik TF ook niet in die hoeveelheid kunnen betalen..... ;)
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » vr dec 17, 2004 12:53 am

Dank je Annick!
Groetjes

San
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 6:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor San » vr dec 17, 2004 6:16 pm

Origineel gepost door Annick

Citric haar fretjes hebben misschien niet het aller-allerbeste voer maar ze hebben allemaal een goed frettenleven en een goede thuis en dat staat ook voor iets. Moest ik ook zo barmhartig zijn om ook zoveel fretjes in huis te nemen, dan zou ik TF ook niet in die hoeveelheid kunnen betalen..... ;)
Maar dat wordt er ook NIET gezegd, dat Citric niet goed voor haar fretjes zorgt.



[Gewijzigd door San op 2004-12-17 18:18:31]
Sanne, Muts, Doos & Binky-Boy

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » vr dec 17, 2004 7:40 pm

Ik weet ook wel dat niemand zegt dat ze haar fretjes niet goed verzorgt, maar ik wou daar even de aandacht op vragen op het feit dat ze haar fretjes juist wel goed verzorgt, da's alles.
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » vr dec 17, 2004 9:11 pm

Is heel lief van je hoor Annick.
Tuurlijk vinden wij niet dat Citric slecht voor de fretten is. Dat hoor je inderdaad niemand zeggen.
En, Citric. Ik mag mijn mening hebben en jij de jouwe. Niks mis mee toch.

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » vr dec 17, 2004 9:13 pm

Hoi,
dat is idd waar.
Ik ben het alleen niet gewoon dat er zo hevig gereageerd word.
Ik voelde me in een hoekje gedreven.

teetje

Berichtdoor teetje » vr dec 17, 2004 9:44 pm

sorry, ik dacht toch echt niet dat ik hevig gereageerd had, als dat zo overkwam dan spijt me dat, had mijn best gedaan om het niet zo te laten overkomen :(
Maar 1 van mijn fretjes heeft lymphoma en kost momenteel meer dan 300€ per maand voor een behandeling, dit gedurende minimum 6 maand, dan ga je wel nadenken over het feit dat als je meer fretjes zou hebben, je dit niet zou kunnen betalen... ~_~ Dit is nu een extreem voorbeeld, maar zo kan er altijd iets voorvallen, bijniertumoren, van de kooi vallen en een orthopedische operatie nodig hebben, insulinomen (waarop je het risico dus al heel erg kan verlagen met een goede voeding), .... En zelf ben ik gewoon heel erg overtuigd van het belang van goede voeding, zowel voor fretten als voor andere dieren, en daar kan ik nogal eens in opgaan (@)

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » za dec 18, 2004 11:26 am

Ikzelf heb 6 fretten en ben in een 2004 ongeveer 2500 euro kwijt aan dierenartskosten. Dus ik zou ook niet meer frettenkunnen betalen.
Maar ik heb dan misschien ook wel pech met mijn fretten. Maar helaas komen de gebreken als ze ouder worden.
Ik heb 2 fretten met bijnierproblemen, 2 met insulinomen (dezelfde) Balou die ook nog eens met helicobacter sukkelt en Diesel die last van zijn luchtwegen heeft.
Ik ben ervan overtuigd dat ik minder problemen had als ik van het begin af aan goed voer gegeven zou hebben, maar je kunt het natuurlijk nooit uitsluiten.

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » za dec 18, 2004 7:40 pm

Jezus, als ik die kwalen hier allemaal lees begin ik al schrik te krijgen, noch Oscar noch Charlotje zijn al echt ziek geweest, Oscar is de oudste (3,5j), hopelijk leeft hij nog lang gezond, die kosten zou ik er maar bij moeten nemen maar ik heb schrik dat ze ooit zullen pijn lijden, en ik heb nog nooit een fretje verloren, ik ken het me ook echt niet voorstellen, ik mag er niet aan denken, hoor...... !@#$
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » ma dec 20, 2004 5:47 pm

een fretje verliezen is 1 van de ergste dingen die mij ooit overkomen zijn dus bij mij telt ook alleen het beste,
ik vertrouw daarom heel hard op de meeste mensen op dit forum omdat ik weet dat "iedereen" hier aanwezig het beste wil voor zijn schatten!
het is idd ook dat iedereen zijn eigen mening heeft en ik denk dat ieder voor zich moet beslissen wat in zijn/haar ogen het beste is om te geven.
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » wo dec 22, 2004 9:09 pm

hoi
vroeger gaf ik ook een goedkoop merk, toen ik daar niet meer aan raakte moest ik wel een ander merk nemen en koos voor happy ferret, staat ongeveer op de derde plaats ivm kwaliteit.ik koop zakken van 20 kilo en daar kom ik ongeveer 1en halve maand mee toe .dit kost tegen de 110 € nu mijn kandra(6jaar en lymfoom) is daar enorm op vooruit gegaan.Ze was kaal van de cortisone en met het eerste eten bleef ze zo.Toen ze het andere eten kreeg groeide haar haartjes weer en werd ze wat actiever.dus ikke blij met dat voer!!! bijvoer krijgen ze ook, kippehartjes gekookt, kip en rundslever gekookt.
tf is interdaad het beste, maar ook wij eten niet altijd biefstuk he
gr dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten