diarree door nieuw eten

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Picka
Donateur
Donateur
Berichten: 166
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 8:54 pm

Berichtdoor Picka » wo dec 15, 2004 7:51 am

Hallo,

Ik heb sinds gisteren nu fretteneten aan boyke gegeven en wat blijkt dat hij nu wel diarree heeft.
Wat moet ik nu doen.
Wat ik gekocht heb lust hij wel maar ik maak mij nu toch zorgen daar het echt lopend is.
Moet ik het misschien toch nog mengen met de kattenbrokken die hij daarvoor kreeg.

Maar dan ben ik wel bang dat hij weer die kattenbrokken gaat uit zoeken en de rest laat liggen.

Ik weet het niet meer hoor.

Groetjes van Renée en Boyke

veerle

Berichtdoor veerle » wo dec 15, 2004 12:34 pm

Welke kleur heeft zijn ontlasting? gewoon bruin of groen? slijmerig?
welk soort fretteneten is het? sommige soorten frettenvoer zijn even slecht als gewoon kattenvoer dus ik zou zijn darmpjes niet teveel belasten 'als het toch de moeite niet is' qua voedingsstoffen.

Ik zou hem het betere voer eerst geven als snoepje, en z'n oude brokjes laten behouden als echt eten.
Zo weet je wat hij er ook echt van opeet, en krijgen zijn darmpjes niet ineens de volle lading door een neiuw soort voer.
Dit kan je opbouwen: eerst 5 brokjes per dag, en na 2 dagen 10 brokjes, en na een week (ik geef maar n voorbeeld he) 20 ofzo.
Of lust hij ze niet als snoepje?

groetjes, veerle

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » wo dec 15, 2004 11:53 pm

Ik ben ook voor het langzaamaan wennen van nieuw voer.

Picka
Donateur
Donateur
Berichten: 166
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 8:54 pm

Berichtdoor Picka » do dec 16, 2004 8:00 am

zijn stoelgang is al veel beter.
Ik heb hem gisteren rijst, gekookte kip en een hard gekookt eitje gemaakt en als hij dit eet dan gaat het altijd snel beter.
Hij is nu wel op dit fretteneten verzot en ik heb naar de ingredienten gekeken op de verpakking en ze komt overeen met wat hij nodig heeft.

Groetjes van Renée en Boyke

San
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 6:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor San » do dec 16, 2004 8:22 am

Rijst is niey zo'n goed idee, je kunt wel rijstwater gebruiken (waar het rijst in gekookt is) om b.v. een papje te maken met waltham.
Fretten kunnen rijst (en andere granen) n.l. niet verteren, het heeft dus geen toegevoegde waarde om het te geven. (je hebt dan ook nog kans op verstopping)

Ik zou het houden op kip (al dan niet gekookt), ei en wat waltham.

Over het veranderen van voer hebben anderen al tips gegeven


[Gewijzigd door San op 2004-12-16 08:30:06]
Sanne, Muts, Doos & Binky-Boy

Picka
Donateur
Donateur
Berichten: 166
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 8:54 pm

Berichtdoor Picka » do dec 16, 2004 9:33 am

San, dit is eens een tip die de dierenarts mij een paar jaar geleden aan mij gegeven heeft toen hij al een week diaree had.
Ik moest hem toen dit geven en een dag daarna was zijn stoelgang volledig in orde.
Hij heeft er geen verstopping aan overgehouden.
Nu is zijn stoelgang toch ook terug normaal.

San
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 6:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor San » do dec 16, 2004 12:56 pm

Het is mooi dat het weer normaal is :)

Dat is het belangrijkste..
Sanne, Muts, Doos & Binky-Boy

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » do dec 16, 2004 8:01 pm

By the way, inderdaad kip moet altijd gaar zijn want anders maakt je fretje weer kans op salmonellavergiftiging, net zoals bij rauwe eitjes......
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

San
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 6:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor San » do dec 16, 2004 11:16 pm

Origineel gepost door Annick

By the way, inderdaad kip moet altijd gaar zijn want anders maakt je fretje weer kans op salmonellavergiftiging, net zoals bij rauwe eitjes......
Dat blijkt dus niet zo te zijn.
(Maar daar zijn de meningen over verdeeld)



[Gewijzigd door San op 2004-12-16 23:17:52]
Sanne, Muts, Doos & Binky-Boy

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » vr dec 17, 2004 1:11 am

Ai weeral een voerdiscutie !@#$

Picka
Donateur
Donateur
Berichten: 166
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 8:54 pm

Berichtdoor Picka » vr dec 17, 2004 7:57 am

Ja volgens mijn dierenarts mag je wel een rauw eitje geven maar ze zei er wel bij dat ik er toch mee moet oppassen dat hij geen samonellavergiftiging zou krijgen.
Beter ze te koken. Ik kook altijd zijn eitje en dat lust hij heel graag.

Vlees zou ik nooit rauw geven aan hem, ik vind dit veel te gevaarlijk, ik zou niet willen dat er door zo iets hem iets zou overkomen.

Renée en Boyke

San
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 6:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor San » vr dec 17, 2004 6:36 pm

Iedereen moet geven wat hij/zij het beste vindt voor hem/haar fretten.
Daarom heb ik er ook bij gezet dat de meningen ook verdeeld zijn.

Zo ook met brokjes,huisvesting,opvoeding etc.
Door het lezen op diversee forums/mailinglijsten etc.. lees je ook verschillende meningen en ervaringen (alhoewel je ook heel veel overeenkomsten treft)

Door te lezen en door mijn eigen ervaring (en gevoel) haal ik eruit wat het belangrijkste is en dat pas ik toe.
Sanne, Muts, Doos & Binky-Boy

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » vr dec 17, 2004 7:23 pm

Ja maar logisch gezien, als een rauw eitje niet gegeven mag worden voor salmonella, (dat is mij hier nog verteld geweest op dit forum) dan mag rauwe kip zeker niet!!!!! Dat is gewoon logisch, dus ofwel mogen ze beiden wel of niet?!? %)
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

San
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 6:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor San » vr dec 17, 2004 8:11 pm

Prooidieren worden toch ook rauw gegeven ?
Sanne, Muts, Doos & Binky-Boy

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » vr dec 17, 2004 9:08 pm

De maag van een fret is heel anders van samenstelling dan die van ons. Zij hebben ook een zuur in hun maag waardoor salmonella niet direct kans heeft.
Ikzelf geef niet zo snel een rauw ei, maar het kan in mijn ogen lang niet zoveel kwaad als gekookte rijst. 100% plantaardig.
Dat je dierenarts dit adviseert is ook niet zo handig. Een paar jaar geleden hadden we nog een hele andere kijk op de voeding van een fret.
BIj een hond is het ook goed om gekookte rijst te geven, maar dat wil niet zeggen dat dit voor een fret goed is.

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » za dec 18, 2004 7:02 pm

Origineel gepost door San

Prooidieren worden toch ook rauw gegeven ?
Ja maar aangezien fretjes al zo lang gedomesticeerd zijn dacht ik dat ze misschien minder immuun zouden zijn voor die soort vergiftigingen. Om maar een voorbeeld te geven: lintwormen komen vaak voor bij honden door het eten van rauw vlees, nogthans zouden zij ook in de natuur rauw vlees eten, ok, de besmetting kan ook door vlooien overgedragen worden, maar toch, ik zou mijn fretjes geen rauw vlees durven eten. Een rauw eitje had ik wel geprobeerd maar dat lusten ze toch niet %)
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

San
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 6:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor San » za dec 18, 2004 7:14 pm

Een fret is geen hond ;)
En als je liever geen rauw vlees/ei geeft, dan doe je dat toch niet.

Ik moet zeggen dat het idee om rauw vlees/ei te geven mij ook "kriebels" geeft.
Het druist helemaal in wat ikzelf gewend ben (of met honden, katten etc..)

Ik zelf moet ook nog leren om niet iedere keer de fret te gaan vergelijken met een hond of kat.
Ik geef nu heel af en toe een stukje kippevlees, prooidieren geven doe ik (nog) niet.
Sanne, Muts, Doos & Binky-Boy

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » za dec 18, 2004 7:30 pm

Ik heb ooit eens een foto gezien van twee fretjes die van een dood kuikentje aan het eten waren, dat heeft me een beetje geshokeerd, ik hou het voorlopig ook liever bij brokjes...... Doei ;)
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » di dec 21, 2004 12:25 am

Je hebt sinds kort ook carnibest voor fretten. Rauw vlees dus.
Hierin zitten veel minder plantaardige voedingsmiddelen dan in de beste brok.
Ik geef ze dit sinds een week en ze vinden het heerlijk. Ik geef hier ook nog gewoon brokken bij, omdat ik ze niet de gehele dag rauw vlees kan geven.
Maar dit is eigenlijk de meest natuurlijke voeding voor fretten. Ik heb hier vooraf heel veel informatie over gelezen en gevraagd bij diverse frettenkenners.

Tinneke
Berichten: 18
Lid geworden op: do mar 11, 2004 12:31 pm
Contacteer:

Berichtdoor Tinneke » di dec 21, 2004 3:56 pm

Maar is het ook niet zo dat brokjes beter is voor de tanden? Ik heb dat eens gehoord van een dierenarts dat het bij honden en katten zo is. Is dat bij fretten ook zo? Als ze door brokken hun tandjes scherp en gezonder houden en door enkel en alleen vlees te eten sneller slechte tanden krijgen?
groetjes Tinneke en de fretjes Zippertje en ???,.....

veerle

Berichtdoor veerle » di dec 21, 2004 5:31 pm

hey Tinneke, vers vlees is nog heeeel wat anders dan bijvoorbeeld blikvoer of papjes.
Op zich maakt het niet zoveel uit voor het gebit van een fret of je hard (brokjes) of zachter voer geeft.

Wat wel veel uitmaakt, is wat er in dit voer zit: zit het boordevol suikers of boordevol dingen die de tandjes niet aantasten ;)

(Verschillende mensen zeggen net dat harde brokjes slechter zijn omdat de tandjes dan sneller afslijten.)

groetjes, veerle

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » di dec 21, 2004 10:58 pm

Nu weet ik het ook niet meer, hoor.....
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

veerle

Berichtdoor veerle » wo dec 22, 2004 11:38 am

hahaha arme Annick ;)
Mischien kan je het zo bekijken (zo doe ik het toch): er zijn gewoon nog veel te weinig degelijke onderzoeken gedaan naar al die dingen over fretjes...
Honden en katten zijn al veeeeeel meer bestudeerd en daar plukken de honden-en kattenbaasjes de vruchten van. Er is ook veel meer 'algemene' kennis over.

Daarom gaan veel da's proberen om onze fretjes te vergelijken met honden of katten: daar is gewoon veel meer over geweten.
Maar fretjes zijn gewoon echt een andere diersoort, en pas vrij recent ( door de opkomst van de fret als huisdier waar de mensen mee naar de da gaan) worden er ook echt onderzoeken gedaan naar hun behoeftes en ziektes.
Ze zijn al heel lang gedomesticeerd voor de jacht natuurlijk, maar met die 'werkmateriaaltjes' werd zelden naar de da gegaan.

Er is dus heel regelmatig wat nieuws bij te leren over ze, en 'oude' meningen moeten bijgeschaafd ;)

Ik dacht ook eerst dat brokjes beter zouden zijn voor hun gebit, tot Bob Church op het symposium ons eigenlijk heeft laten begrijpen hoe een fret knabbelt.
En dus idd: veel 'poetsen' kan zo'n brokje niet (@) (Bob Church heeft erg veel beenderen en botten gezien door de jaren heen dus hem geloof ik wel op dat gebied)
Een fret zijn gebit is gemaakt op (vlees)'scheuren' en niet op knabbelen.
Dus de conlusie dat brokjes (die ze moeten knabbelen) niet zo goed zijn voor hun gebit is wel te begrijpen, maar er zijn nog geen echte testen gedaan om dit te bewijzen.

Blikvoer zit vol 'slechte' dingen voor de tandjes: dit is wel bewezen, en ook brokjes zitten boordevol die rotzooi.
daar waar vers vlees dit allemaal niet bevat, wat dus niet alleen goed is voor de spijsvertering maar ook voor het gebit.

Het is dus niet puur een kwestie van hard of zacht , maar belangrijker is wat erin zit ;)
Hoe slecht brokjes dan juist zijn voor het gebit, of hoe goed zacht voer kan zijn, daar is nog geen bewijs voor.
Feit is wel dat tandplak kan verwijdert worden door een da, maar slijtage daar kan niemand wat aan doen. :D

groetjes, veerle

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » wo dec 22, 2004 9:35 pm

Het blijft inderdaad moeilijk. Denk je veel over de fret te weten. Blijkt jou methode toch niet zo goed te zijn als je altijd gedacht hebt.
Ik denk dat je gewoon op je eigen gevoel af moet gaan.
Haal de informatie van de diverse frettenfora waarvan jij denkt dat die goed is.

ilseandco
Berichten: 10
Lid geworden op: zo nov 28, 2004 8:37 pm

Berichtdoor ilseandco » do dec 23, 2004 2:25 pm

hoi,

een vraagske. waar kan je carnibest voor fretten verkrijgen?

groeties

Ilse


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten