oortjes

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Hope

Berichtdoor Hope » do dec 16, 2004 8:52 am

Hoi,

hoe vaak kuisen jullie de oortjes uit van jullie fretjes?

Om dit makkelijker te maken, gebruiken jullie dan ook ferretone?
Ik heb gisteren nog eens een poging gewaagd om de oortjes uit te kuisen, maar ze waren snel weg met het oorstokje.
Yankee beet er weer in en liet niet meer los.

Bedankt

Groetjes

Picka
Donateur
Donateur
Berichten: 166
Lid geworden op: vr dec 03, 2004 8:54 pm

Berichtdoor Picka » do dec 16, 2004 9:39 am

Als ik hier af kom met oorstokjes is die van mij al lopen.
Laat staan dat ik aan zijn oortjes mag komen.
Ik heb dit al op alle mogelijk manieren geprobeerd, ook de dierenarts kan zelfs niet in zijn oren kijken.
De enigste keer dat ze het kunnen doen heeft, is toen hij onder narcose was voor zijn castratie.

Renée en Boyke

Gebruikersavatar
skiwi
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 652
Lid geworden op: ma feb 16, 2004 7:33 pm
Locatie: Boom
Contacteer:

Berichtdoor skiwi » do dec 16, 2004 9:41 am

dit moet je met 2 personene doen, anders is dit niet mogelijk :-)

mijn vriend houdt frettie vast, het lijf tussen arm en lichaam, kopje vastpakken, scheefhouden, oortje openhouden en dan moetik snel snel er een druppeltje in laten lopen .....

daarna even masseren en met oorstokje uitkuisen......

Daarna oor nr.2 .....

Handig is anders, maar ja .. het moetook gebeuren

Achteraf krijgen ze een snoepje
Mieke & Tom, sinds kort fretloos.

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » do dec 16, 2004 9:54 am

ik doe dit alleen , en natuurlijk zijn er wel enkele tussen die erg tegenstribbellen maar in het algemeen gaat het makkelijk
enkel als er druppeltjes aan te pas komen dan laten ze het niet zo makkelijk doen
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

veerle

Berichtdoor veerle » do dec 16, 2004 10:18 am

wij kuisen de oortjes van de fretjes niet uit, behalve bij de opvangers of logéetjes die last hebben van oormijt. (en of ze last hebben van oormijt word eerst gecontroleerd met een otoscoop, zodat ik zeker ben en ook kan behandelen).

Ik heb dit de eerste jaren wel gedaan bij alle fretjes, maar ik merkte dat hun oortjes alleen maar vuiler werden naar mate ik meer kuiste.
Terwijl nu ik het al een aantal jaar niet meer doe, hun oortjes haast altijd proper zijn ;)

Als ik dan de oortjes moet kuisen, doe ik het ook alleen: ik leg het fretje op z'n rug op schoot, de achterpootjes geklemd tussen mijn elleboog en zij, hand in het nekvel, druppel erin, even masseren en niet te diep in het oortje porren met het stokje en voila :) : 1 clean-eared ferret krijgt een snoepje ;)

groetjes, veerle

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » do dec 16, 2004 8:10 pm

Ik maak hun oortjes 1 à 2 keer per week schoon , tenzij ze oormijt hebben, dan doe ik dat alle dagen. In het begin was het ook moeilijk want ik doe dat ook alleen maar dan heb ik een truucje gevonden, het vergt wel een beetje geduld: Ik neem het fretje eerst op mijn schoot en aai het een beetje, dan masseer ik op de oortjes zonder drupjes of niets en dan neem ik het oorstokje (nat gemaakt met warm water zodat het angenaam voelt) en maak ik verder cirkelvormige bewegingen in het oorschelpje en zo stilletjesaan een beetje dieper en met een laatste grotere cirkelvormige beweging haal ik het vuil uit het oortje, en dat gaat goed hoor. En als ik drupjes daarna in de oren doe, doe ik dat met warm water en een drupje azijn erin, door de aangename temperatuur schrikken ze dan niet zo hard, het drupje breng ik wel in het oortje met een 1cc-spuitje (zonder de naald natuurlijk). Ferrettone kan volgens mij echt wel helpen als je fretje moeilijk doet.....de mijnen vinden het oorgedoe ook niet leuk maar ze zijn het nu gewoon en ze laten zich wel even doen, maar daarna gaan ze onmiddellijk naar hun snoepenkanst om een snoepje te krijgen!!!! :D
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » do dec 16, 2004 8:52 pm

hoi
tis gewoon een kwestie van gewoonte.
vele fretten van mij kan ik gewoon kuisen zonder aan hun nekvel te trekken.
maar die heb ik dan ook van kleins af aan en pruts ik dan alledagen eens aan (zonder ze wel degelijk te kuisen he)
fretten die nooit gewoon gemaakt zijn om ze te kuisen zullen altijd protesteren.
Ook dan kan je elke dag een s aan de oortjes friemelen, alles went he
Ik kuis zo weinig mogelijk oren maar kijk wel elke week , zijn ze vuil dan krijs ik ze zoniet dan laat ik ze gerust.
gr dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » vr dec 17, 2004 9:16 pm

Ik maak de oren alleen maar schoon als het nodig is. Bijna nooit dus.

Bij oormijt gebruik ik stronghold. Druppels voor in de nek, niet in de oren. Gaat hartstikke goed.

San
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 6:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor San » vr dec 17, 2004 9:24 pm

Ik vindt het toch eng zo'n stokje...
Als er dieren zijn met oormijt maak ik het schoon met een make-up watje (niet pluizig)
zodat ik niet te ver in het oor kan schieten.
En dan check ik wat later of er nog wat troep iuit het oortje komt en veeg ik het weer weg met zo'n watje
Sanne, Muts, Doos & Binky-Boy

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » za dec 18, 2004 11:27 am

Helaas verdwijnt oormijt niet door het oortje schoon te maken. Daar moet je toch een speciaal middeltje voor gebruiken.

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » za dec 18, 2004 6:17 pm

De da heeft me oscar zijn oormijten eens laten zien door zijn oorkijkertje, echt degoutant, precies kleine wormpjes die daar liggen te krioelen...... bweikes! ~0
By the way: nu zijn ze weg hoor.....
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Eva
Berichten: 19
Lid geworden op: za feb 28, 2004 3:10 pm
Contacteer:

Berichtdoor Eva » zo dec 19, 2004 3:45 pm

hoe kan je zien of fretjes oormijt hebben :?

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » zo dec 19, 2004 9:03 pm

Als je fretje veel donkerbruin vrij droog oorsmeer produceert en direct aan zijn oortjes probeert te krabben bij het schoonmaken ervan. De mijten zijn niet met het blote oog zichtbaar.......
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » ma dec 20, 2004 5:37 pm

ik kuis ze 1x per week maar zeker niet met een oorstokje, heb je er al eens aan gedacht wat er gebeurt als de fret een onverwachte beweging maakt en het oorstokje te diep gaat??
ik gebruik ook gewoon watjes die ik fijner maak en zo rol dat het een langwerpige vorm krijgt .
dan heb je zelf ook veel meer voeling met je fretje als het zich beweegt en kan er zeker geen schade aan de oortjes komen als ze wat te hevig zijn.
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » ma dec 20, 2004 9:20 pm

Maar die oorstokjes geraken sowieso niet diep hoor, daar zijn ze te groot voor, of de oortjes te klein.... %)
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » di dec 21, 2004 12:12 am

Met oorstokjes loop je het risico het oorsmeer dieper het oor in te duwen. Oppassen dus.

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » di dec 21, 2004 7:29 pm

wat ga je doen als de fret schrikt en zijn hoofdje draait naar het stokje, kan gevaarlijker zijn dan je denkt hoor!
de da heeft mij hier voor gewaarschuwt want ik deed het in het begin ook met stokjes hoor!
maar ze heeft al meerdere dieren binnen gekregen waar het al mee gebeurt is.
voor mij anders geen probleem hoor, iedereen zorgt op zijn manier voor zen schatten!
wil hier echt weer niet het zoveelste conflict mee uitlokken, is louter een klein waarschuwinkje!
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

San
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 6:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor San » di dec 21, 2004 8:28 pm

Origineel gepost door bull
voor mij anders geen probleem hoor, iedereen zorgt op zijn manier voor zen schatten!
wil hier echt weer niet het zoveelste conflict mee uitlokken, is louter een klein waarschuwinkje!
Dit is geen conflict uitlokken ;)

Je deelt alleen de ervaring uit, en het is aan de mensen hoe ze het doen (het kuisen van de oortjes)
Sanne, Muts, Doos & Binky-Boy

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » di dec 21, 2004 10:52 pm

Ok, maar het probleem met een opgerold watje is, dat het zodanig slap is dat je met het puntje niet eens in het oortje geraakt: tips?
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Hope

Berichtdoor Hope » wo dec 22, 2004 9:05 am

De oortjes van mijn jongens zijn nog maar 1 keer uitgekuist (door de DA) en ze zijn nog steeds niet vuil.
Bij Freya is het anders haar oortjes zijn wel vuil en moeten dringend uitgekuist worden.
Maar zoals je zegt, ik vind het ook wel een beetje gevaarlijk om het met een stokje te doen.
Dus ik zal het eens met een watje proberen.
Om te zorgen dat het watje niet slap wordt, kun je misschien de druppels voor in het oor op het watje doen (daar wordt het toch iets steviger van).

Bedankt voor de raad

Groetjes

veerle

Berichtdoor veerle » wo dec 22, 2004 11:59 am

Origineel gepost door bull

ik kuis ze 1x per week maar zeker niet met een oorstokje, heb je er al eens aan gedacht wat er gebeurt als de fret een onverwachte beweging maakt en het oorstokje te diep gaat??
ik gebruik ook gewoon watjes die ik fijner maak en zo rol dat het een langwerpige vorm krijgt .
dan heb je zelf ook veel meer voeling met je fretje als het zich beweegt en kan er zeker geen schade aan de oortjes komen als ze wat te hevig zijn.
dit is dan ook de reden waarom ik ze toch bij hun nekvel neem , en hun achterlijfje tussen mijn arm en zij hou (ook al lijkt dat wreed): het gaat echt sneller vooruit (korte 'pijn' voor het fretje) en je hebt meer controle over de bewegingen van het fretje. (allez: het niet-bewegen van het fretje dan toch (@) )
Maar ik kan me wel voorstellen dat sommige mensen hier ongelukken mee kunnen begaan. Zeker een fretje met oormijt vind het niet leuk dat er aan de oortjes 'geprutst' word ... en het naar buiten masseren van het vuil is dan ook veel veiliger dan diep in het oor te gaan met eender wat voor materiaal.

oormijt kan je trouwens alleen zien met een otoscoop, het oorsmeer is een belangrijke aanwijzing maar geeft jammer genoeg geen uitsluitsel. ;)
Er zijn dus ook wel eens fretjes die oorsmeer hebben dat lijkt alsof ze oormijt hebben maar waar dit toch niet zo is .

groetjes, veerle

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » wo dec 22, 2004 6:58 pm

ik heb hier persoonlijk 1 meid zitten die je met geen stokken kan vasthouden als de oren aan de beurt zijn.
hoe je ze ook vasthoudt ze weet altijd een gaatje te vinden om hard te krabben of te bijten.
daarmee dat een stokje hier al zeker niet veilig is.
ik masseer ook eerst het vuil naar buiten en als je een paar keer goed in het wat knijpt terwijl je het rolt kun je door met je vingermee door het oor te gaan er alles uitkrijgen hoor. uitleg is misschien niet zo duidelijk maar weet ni hoe ik het anders moet formuleren.
gewoon proberen welke manier het beste lukt tussen jou en je fretje zou ik zeggen!
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » wo dec 22, 2004 7:06 pm

Tja, voorlopig lukt het met de wattenstokjes het best, ze weten wat komt en ze krijgen ferrettone en ze houden zich rustig, ze knijpen soms wel hun oogjes toe of zuchten eens omdat ze het niet leuk vinden maar ze trekken niet plots weg ofzo.....
Maar om jullie een plezier te doen, zal ik het eens een periode met een gewoon watteke proberen, goed?



[Gewijzigd door Annick op 2004-12-22 19:07:33]
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » wo dec 22, 2004 7:20 pm

als je zo een brave rustige fretjes hebt mag je van geluk spreken, hier houden ze helemaal niet van kuisen!
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » wo dec 22, 2004 9:31 pm

Hier ook niet. Daarom dat ik stronghold gebruik als het echt nodig is. Geen gepruts in de oren.


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten