Beenderen

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Hope

Berichtdoor Hope » ma dec 27, 2004 9:59 am

Hoi,

ik heb al in een paar frettenboeken gelezen dat beenderen heel gezond is om aan fretten te geven.
Zoals een soepbot of kippenbotjes.
Ik zou dit heel graag eens proberen, maar wil toch wel eerst jullie mening hierover horen.

Naar het schijnt is dit heel goed voor hun tandjes en hun botjes.
Want het levert veel calcium.
En ze kunnen er zich geen pijn mee doen, want ze eten vooral de eindjes op, het middenste laten ze liggen (ik zeg ook maar wat ik gelezen heb)
En ze kunnen alleen inslikken wat klein genoeg is voor hun keel, anders wordt het direct op gehoest.

Is er nog iemand die dit geeft??

Groetjes

Citric
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 08, 2004 4:15 pm
Contacteer:

Berichtdoor Citric » ma dec 27, 2004 2:09 pm

Hoi,
kippenbotjes mag je al zeker niet geven,deze kunnen versplinteren en de slokdarm scheuren.
Mag je ook nooit aan honden geven.
Over andere beenderen weet ik het niet.
Groetjes

Hope

Berichtdoor Hope » ma dec 27, 2004 2:51 pm

Het is inderdaad waar dat je kippebotjes niet aan honden mag geven, want deze kunnen versplinteren.
Maar bij fretten zou dit geen probleem zijn, omdat fretten deze botjes heel fijn bijten.
Want zij slikken alleen maar in wat ze door hun keel krijgen.
Honden niet, die slikken alles in (hoe groot het ook is, hier spreek ik van ervaring...)
Maar bij fretten zou dit dus niet het geval zijn.
Waarom mogen katten dit wel eten en honden niet??

bunzings (en zijn neven) eten ook kippen en konijnen.

groetjes

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » ma dec 27, 2004 5:05 pm

hoi hope
in welke boekjes hennb je dit gelezen??
Ik vraag me juist af waarom iedereen allerlei rommel wil geven in plaats van een degelijke frettenvoeding vb tf zo kunnen er geen vitaminetekorten ontstaan en heeft de fret eigenlijk niets extra nodig.(dit is GEEN aanval op jou hope, juist een vaststelling he)
en als je iets extra wil geven geef dan een stuk kippefilet gekookt, kippehart gekookt of rundshart-lever gekookt.Zog dat alles goe gaar is.Of de walthampap maar daar zit weer wat suiker in en suiker is niet zo goed.

beenderen voor honden-katten-fretten zijn gevaarlijk voor splinters in de keel-slokdarm- darmen en maag.Zo zaken kunnen levensbedreigend zijn.
gr dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

San
Berichten: 19
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 6:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor San » ma dec 27, 2004 5:35 pm

Er zijn diverse sites over BARF (rauw vlees) niet alleen voor fretten maar ook voor katten en honden.

Ik denk dat frettenbrokken ook niet je van het zijn (katten en honden idem dito) maar ik weet er te weinig vanaf om anders te voeren. (dus doe ik het ook niet)

Ik denk dat het niet zo verkeerd is, mits je er vanaf weet en mits je een volledige (lees zonder er tekort aan iets ontstaat)

Ik weet niet of hier mensen zijn die zo voeren.
Sanne, Muts, Doos & Binky-Boy

Hope

Berichtdoor Hope » di dec 28, 2004 8:07 am

Hoi,

@Dai: ik weet wel dat dit geen aanval is op mij. Je hebt zoals iedereen het beste voor met de fretjes.
Daarom vraag ik ook eerst hier of er mensen zijn die hier iets vanaf weten.

Ik geloof ook eerder in 'echt' eten dan in frettenbrokken, maar alleen als het ten goede komt van mijn beestjes.

Ik zeg niet dat frettenbrokken slecht zijn; helemaal niet.
Anders zouden er veel uitgehongerde fretjes zijn.

Ik wil alleen maar het beste voor mijn schatjes, dus ik denk dat ik maar bij brokken ga blijven.

Groetjes

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » di dec 28, 2004 11:36 am

om zomaar kippenbotjes te geven? Ik zou daar voorzichtig mee zijn.
Ik geloof er niet in dat het bij een hond gevaarlijk zou zijn en bij fretten niet.
Wel is het zo dat er genoeg mensen prooidieren aan fretten geven en daarmee eten ze ook de botjes op.
Ik heb me laten vertellen dat je nooit gekookt vlees met bot mag geven. Dit is zachter geworden en daardoor kan het in het keeltje komen.
Ik zou niet alleen de botten geven, dat is niet natuurlijk. Je hebt ook versvlees inclusief botten. Dat kun je wel geven.
Ik zelf geef Carnibest naast de gewone brokken sinds een paar weken. Dit is speciaal voor fretten. Hierin zitten ook wat kleine botjes vermalen. Dit is rauw vlees uit de diepvriezer. Dit sluit meer aan op de natuurlijke voeding. Ook zitten hier nauwelijks plantaardige voedingsmiddelen in. Dit in tegenstelling tot brokken. Zelfs de beste brok (TF) zit vol met plantaardige stoffen. Anders kan er geen brok van geperst worden.
Maar je moet niet zelf het vlees samen gaan stellen. Dit is heel erg moeilijk en de kans dat ze een tekort krijgen aan bepaalde voedingsmiddelen is heel groot.


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten