kat en fret samen?

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Cooky
Berichten: 181
Lid geworden op: do jul 08, 2004 11:29 pm

Berichtdoor Cooky » wo jan 12, 2005 2:46 pm

een hele tijd geleden heb ik eens een topic geplaatst over het al dan niet samengaan van fretten en katten. toen was dat gewoon uit interesse.
maar sinds een aantal weken hebben we hier thuis een kat (is komen aanlopen), en ik vroeg me toch wel af hoe je kan zien of dat samengaat of niet?
ik ben er heel voorzichtig mee, vind het een beetje oneerlijk: zo'ne grote kater en zo'n kleine ukkepukske.
tot nu toe heb ik tommeke vastgehouden en eens laten snuffelen, maar ben zo bang dat hij die kat gaat bijten of andersom!!!!
of moet ik ze gewoon bijeen zetten en het zelf laten uitvechten? (net zoals fretten onder elkaar)
en blaast een kat altijd als teken van waarschuwing? of kunnen ze ook wel eens verrassend agressief uit de hoek komen?
want ik wil echt geen risico nemen, en als ik me er niet goed bij voel, zet ik ze niet samen (daarmee dat dat tot nu toe nog niet gebeurd is!)

frankie864
Berichten: 73
Lid geworden op: za jan 08, 2005 10:18 am

Berichtdoor frankie864 » wo jan 12, 2005 3:10 pm

Nou veel succes ermee :) ik wilde mijn fretjes ook laten wennen aan onze honden en katten. De katten gaan heel goed samen maar de honden wat minder op de ene of andere manier vinden de fretten het nog al leuk om de honden in hun neus te bijten. Hihihi :D kei zielig. Maar de katten gaan heel goed samen met de fretten. Het is wel zo voor zover ik weet dat als katten iets niet leuk vinden eerst blazen uit waarschuwing en dan nog eens en nog eens als het dan niet werkt dan slaan ze wel eens,maar ze bijten nooit meteen. Dus ik zou niet zo bang zijn ervoor. Het enige wat de fretten wel doen bij onze katten is af en toe in de pootjes bijten als ze aan het lopen zijn. Maar dan blazen de katten en springen hoger op. Nou nogmaals veel succes ermee!!!!
groetjes ninke en fretjes
amy en twister

Thé Moi
Berichten: 4
Lid geworden op: di aug 03, 2004 5:29 pm

Berichtdoor Thé Moi » wo jan 12, 2005 4:07 pm

Heyz, bij mij is de combinatie katten en fretjes niet echt optimaal. Éen van mn katten interessert er zich tot. nt vr en den andere heeft er nog steeds bang van en telkens als ik hem dan nog de braafste bij hem wil plaatsen, heeft hij nogal vlug de neiging om er met zijn poot op te slaan. Ok das misschien om te spelen, ma riskeer ik toch niet aangezien het een euh...ne zware kat is :P hi zou gevaarlijk kunnen zijn. En ooit heb ik dan mijn eerder mijn wilde fret met mijn "zware" kat laten rondlopen, en dus de fret heeft zijn scherpe tandjes in de (hangbuik) van mijn kat geplaatst en dat heeft bijna een mini-oorlog veroorzaakt. En pas nadien is het blazen en grommen begonnen %) (gelukkig dat we erbij waren)...
Moet altijd eerst proberen om te zien of die combinatie past natuurlijk, hangt natuurlijk af van beiden hun karakter

Ciao & succes

jujutje
Berichten: 250
Lid geworden op: vr nov 26, 2004 7:53 pm

Berichtdoor jujutje » wo jan 12, 2005 5:41 pm

ik heb deze middag ook es mijn fret in de keuken losgelaten (waar mijn kat zit),
maar ik was ook bang da het verkeerd zou lopen... nu, de fret was nog nooit losgelaten
in de keuken, dus die gaan verkennen hé... en bijna direct had hij mijn kat haar mandje
ontdekt... en hij kroop er direct in!! mijn kat schrok omhoog en ging direct aan de achterdeur
staan miaauwen dat ze naar buiten wou... de kat is dus erg bang van de fret,
want als ik de kat op 30 cm van de fret hou, dan duwt ze om weg te lopen...
kvrees ervoor dat ze dus nooit vriendjes zullen worden ... :(
** Mokjes van Darco en Bailey **
Slaap zacht Snoesje, Senna (4),Turbo (2) en kleine Kiki (5,5)... we zullen jullie altijd missen

Gebruikersavatar
bull
Berichten: 517
Lid geworden op: za jul 24, 2004 11:08 am

Berichtdoor bull » wo jan 12, 2005 6:50 pm

zal ook een beetje aan de beestjes hun karakter hangen zeker?
ben is met m'n fretten bij de da geweest en in de wachtzaal was iemand met een katje en hij liet dat loslopen, ze kwam aan de frettenbak ruiken en de fretten vlogen uit hun hangmat.
gevolg, de kat hing daar boven in de gordijnen! lol :P
[img]http://usera.imagecave.com/bull/gratisbanners.gif[/img]

life sucks!!!..............maar er zijn ook goede dagen!!!

Debbie
Berichten: 34
Lid geworden op: za jun 19, 2004 9:59 pm
Contacteer:

Berichtdoor Debbie » wo jan 12, 2005 10:11 pm

Hey Cooky

Bij ons is er op een dag ook zomaar een poes komen binnenvallen
nu ik heb die gewoon bij lisa en caro gezet en zowel de poes al de fretten deden het goed oke nu ook niet altijd, de poes verdedigd zich enorm en ja wat denk je die lieverdjes laten niet van zich afbijten hoor!!
een haat en liefde relatie tussen die drie lol
Vele groetjes van Debbie, lisa en caro, Bonny en Tracy
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-jes

Cooky
Berichten: 181
Lid geworden op: do jul 08, 2004 11:29 pm

Berichtdoor Cooky » do jan 13, 2005 1:14 pm

amai, toch een aantal verschillende reacties!
de kat is in ieder geval heel geinteresseerd, vooral als de fretjes aant eten zijn zit hij voor de kooi te kwijlen :D
met tommeke durf ik het wel eens proberen, maar cleo is zooo associaal (had al moeite met haar aan tommeke te koppelen (@) ) dat ik dat toch niet ga riskeren. ze durft nogal eens bijten naar andere dieren %)
bedankt voor de reacties, en ik laat wel weten hoe het afloopt! :?

ilseandco
Berichten: 10
Lid geworden op: zo nov 28, 2004 8:37 pm

Berichtdoor ilseandco » zo jan 16, 2005 7:32 pm

hoi,
ik heb drie fretten en drie katten en dat gaat redelijk samen. Ge kunt misschien best eerst eens de kat in reisbak laten zitten (of andersom) en kijken hoe ze reageren op elkaar. Dat geeft al direct een eerste indruk van hoe ze zouden reageren op elkaar.
Bij mij blijven de katten gewoon zoveel mogelijk uit de buurt van de fretten. De kattin moet het minst van de fretten weten, als ze in haar buurt komen, kapt ze met haar poot op hun kop.
Eén van de katers wil zelfs soms "spelen" met de fretten, zoals ze met een muis zou doen, maar dan moet ik wel eens tussenkomen, want hij is wel eens te wild. Ik heb zelfs een fret gehad die elke dag door de living rollebolde samen met de kat. De kat "stampte" de fret, maar die bleef steeds terugkomen. Ik liet ze maar begaan, zolang het niet te ruig werd natuulrlijk.
En het valt wel eens voor dat de fret de kattensnuit te pakken heeft , maar de kat weert zich wel. De kleinst fret (ze weegt ocharme 450 gr) van den hoop speelt zelfs soms liever met de kat dan met de andere twee fretten.
Wat ik niet zou doen is de fretten en katten een hele dag alleen samen los te laten in één ruimte als ik niet thuis ben. Ik denk dat er dan wel eens ongelukjes zouden van komen.
Voila, dat zijn mijn ervaringen. Hopelijk heb je er iets aan hé.

groetjes,

Ilse

nessa

Berichtdoor nessa » zo jan 16, 2005 7:37 pm

ik heb nog al horen zeggen dat fretten en katten samen gaan
wij hebben het met een hond geprobeerd
die van mijn schoonbroer
wel hond aan de frettenkooi laten komen
de hond werd wa speels maar flash wou enkel snuffelen

Pleuntje

Berichtdoor Pleuntje » zo jan 16, 2005 8:39 pm

Het hangt af van de karakters van beide dieren.

hodieho
Berichten: 77
Lid geworden op: di dec 28, 2004 8:04 pm

Berichtdoor hodieho » zo jan 16, 2005 9:24 pm

Bij mij zijn de fretten als pup binnen gekomen en ik heb ze gelijk aan de honden en de kat laten 'wennen'. de kleine hond, Max, speelt met de fretten, vooral met Sandy. Het gaat er af en toe ruig aantoe,maar ze doen elkaar geen pijn. De andere hond, Sam, is een boerenfox. Een boerenfox staat vaak bekend om een jager op mollen en konijnen. Nou, onze boerenfox likt ze het liefste schoon. Hij heef nog nooit een ander dier pijn gedaan en is al 10 jaar. Hij wil wel snuffelen aan de fretten en ze schoon likken, maar de fretten zijn veel te trubbelig voor hem. De kat, zij was ons eerste huisdier zo'n 13 jaar geleden, kijkt en als ze te dicht bijkomen geeft ze een mep zonder haar nagels te gebruiken. de fretten weten nu wel met wie ze wel en niet kunnen spelen. De fretjes lopen ook over de caviakooi en ze snuffelen aan hun neus. De fretjes hebben ook weleens gesnuffeld aan de konijnen, maar die probeerden ze te pakken. Als ik een konijn vastgehad heb, heb ik uitgeprobeerd, en ik pak dan een fret, doen ze me niets. Ze zijn er dus aan gewend. Dat is het voordeel van ze als pup te hebben en ze snel aan andere dieren te laten 'wennen'. Ik weet dat je een fret nooit bij knaagdieren moet zetten omdat ze die dood bijten, en dat is ook hun natuur, maar geen van de beesten is overstuur of zoiets, als ze elkaar zien.Het lijkt me wel moeilijk om dieren, als ze volwassen zijn, aan elkaar te laten wennen.
Groetjes,

Sandra, Scoob, Sandy, Belle en Pepper

KittyKatja
Berichten: 103
Lid geworden op: wo mei 25, 2005 2:02 pm

Berichtdoor KittyKatja » zo aug 07, 2005 10:17 am

hallo, tussen mijn kat en Nino gaat het redelijk goed, in het begin was ik ook bang toen ik ze samen liet, maar ze spelen samen, ze zitten achter elkaar aan te lopen als gekken, en als ze moe zijn, of robin de kat is het beu dan legt hij hem op de strijkplank om te slapen, in het begin wou robin laten zien dat hij hier de baas is (hij was hier het eerst), en als nino toen te dicht kwam, sloeg hij met zn poot maar zonder nagels, want in het begin beet Nino in zijn buik toen hij aan het eten was, met mijn cavia gaat het ook redelijk goed, de cavia staat in dezelfde ruimte van nino, en ze zijn elkaars geur gewend, ik laat wel geen enkel dier samen , als ik er niet bij ben, want je weet maar nooit, ...
*Vele * Knuffels*
~Nino~frodo~ en ~Katja~
[IMG]http://usera.imagecave.com/kittykatja/koddiek-copy.jpg[/IMG]

ferrets4fun
Berichten: 161
Lid geworden op: di mei 04, 2004 10:43 am
Contacteer:

Berichtdoor ferrets4fun » wo aug 10, 2005 3:24 pm

tussen onze katten en fretten gaat het ook goed, zolang de katten maar weg kunnen komen als ze de fretten zat zijn.

Beer onze grote main coon vind de fretten ook leuk, vooral hij en Bino spelen regelmatig,
Beer jaagt op Bino dat ze een prooi is, hij gaat in jacht houding zitten wibbelt met zijn kont en neemt een enorme sprong boven op Bino, ( de eerste keer dat ik dit zag was ik helemaal in paniek hoor) maar goed Beer oven op Bino Em Beer weegt nu ongeveer 6 a 7 kilo Bino eh krap 700 gr
3 tellen later zie je Beer 50cm de lucht invliegen omdat Bino hem in z'n buik bijt. ziet er echt super komisch uit.
denkje dat Beer er wat van leert, nou niet dus.
twee tellen laten zit hij weer boven op bino en weer het zelfde ritueel.

Beer gaat er languit voor liggen en Bino en Baloe klimmen boven op Beer, het geen ze absoluut niet mogen is Beer in zijn oren bijten, maar ze bijten hem wel in zijn kraag ( veel haar om zijn nek).

ik heb dit ritueel nog niet op film gekregen of op foto maar zodra ik dit heb zet ik het hier wel neer.
Groetjes Annemieke en Pascal
De fretjes Beesie, Bino, Bandit en Baloe
De sneeuwpoes Bouli
De kittens Boef en Beer
Ferrets4Fun Site
Ferrets4Fun Forum

Hope

Berichtdoor Hope » wo aug 10, 2005 3:31 pm

@Kittykatja: laat jij je cavia en fret samen?
Ik dacht dat dit meestal slecht afliep?

Ik zou het niet weten, heb alleen maar fretjes en die komen al een geluk goed overeen. :P

Cooky
Berichten: 181
Lid geworden op: do jul 08, 2004 11:29 pm

Berichtdoor Cooky » wo aug 10, 2005 7:01 pm

dat denk ik toch niet... wel?

ff een update: de kat(er) zit hier nog steeds; en ik laat de fretten nu ook gewoon los als de kat binnenzit. als de kat in de zetel ligt laten de fretten hem met rust en doen gewoon hun ding. maar zo gauw de kat uit hare zetel komt worden de wezels nieuwsgierig en lopen achter hem aan. dit apprecieert onze sméogol niet erg.... maar ze doet de fretjes niets (al laat ik ze niet samen als er niemand thuis is), loopt enkel van ze weg of blaast eens heel zachtjes.
wel wil ze meestal direct naar buiten (ze houdt het niet lang uit tussen die neuzende nalopertjes :D )
Ik spreek alle talen!

(ook de dialecten)


tientje
Berichten: 377
Lid geworden op: vr okt 22, 2004 1:43 am

Berichtdoor tientje » wo aug 10, 2005 9:14 pm

hihihi sméogol

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » wo aug 10, 2005 9:42 pm

ik heb hier ondertussen ook 3 katten in huis waarvan 2 kittens , zolang de katten ergens op kunnen springen waar de fretten niet op kunnen gaat alles goed , de 2 kleinsten zijn het meeste bang van de fretten maar doordat ze gaan lopen wekken ze natuurlijk de intresse van de fretten op :P
lucky de oudste ( 1jaar) maar leeft sinds 29 april bij ons ,begint ondertussen door te hebben waar de veilige plaatsjes zijn en ligt dan soms met haar poot te hengelen naar de fretten , wel zonder klauwen :D
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

KittyKatja
Berichten: 103
Lid geworden op: wo mei 25, 2005 2:02 pm

Berichtdoor KittyKatja » do aug 11, 2005 4:58 pm

nee, de cavia loopt niet samen los met de fret, maar als Nino op de kooi v/d cavia klimt, dan gaat ie niet dreigen te bijten ofzo, eens ruiken aan elkaar, en dan gaat ie terug spelen, ze zijn elkaars geur gewend.
*Vele * Knuffels*
~Nino~frodo~ en ~Katja~
[IMG]http://usera.imagecave.com/kittykatja/koddiek-copy.jpg[/IMG]

hodieho
Berichten: 77
Lid geworden op: di dec 28, 2004 8:04 pm

Berichtdoor hodieho » do aug 11, 2005 9:55 pm

@kittykatja: Dat doen mijn 3 fretten, ook op de cavia kooi. De 2 cavia's gaan dan ook rechtop staan, maar ze kunnen net niet bij elkaar. Mijn frettenkooi staat buiten naast de konijnenren. Ze kunnen elkaar zien (zit plexiglas tussen) en kunnen elkaar ruiken. Ik heb niet het idee dat er één dier stress van heeft. Ze staan trouwens al een jaar naast elkaar en het gaat goed! Ik denk ook maar dat het net is wat je ze went. De honden met de fretten gaat ook samen, maar de honden zijn te enthousiast. Vooral de kleinste die wil steeds met de fretten spelen. af en toe gaat dat te hardhandig en dan waarschuwt een fret hem door in zijn neus te bijten. Ik heb nog geen bloed gezien, dus het zal allemaal wel goed gaan. Ze zijn nooit los als ik er niet ben. Met de kat gaat het redelijk. Ze moeten haar gewoon met rust laten anders slaat ze (gelukkig zet ze haar nagels dan niet uit!) Dit doet ze ook bij de honden en bij het konijn als die te dicht bij haar komt. Gewoon een sjacharijnig (schrijf je dat zo?) oud katje :P
Ja, dat heb je met zo'n beestenboel, die moeten aan elkaar gewend raken!
Groetjes,

Sandra, Scoob, Sandy, Belle en Pepper

Hope

Berichtdoor Hope » vr aug 12, 2005 8:29 am

Mij is gezegd geweest dat fretten niet door plexiglas kunnen kijken.
Voor hen is het eigenlijk een muur dat er staat.

TheSweetRachel

Berichtdoor TheSweetRachel » vr aug 12, 2005 5:18 pm

Wij hebben ook 2 katten, de ene was al een jaar toen we onze fretten aankochten, en die heeft het niet zo op de fretten, maar we hebben ook een jonge kat en die is zot van fretten. Als de fretten in het hok zitten, doet ze niks anders dan voor het hok op en neer lopen en wachten tot er een pluisbol wakker is, dan kan ze daar lekker mee ravotten... Zij speelt liever met de fretten dan met de andere kat. :)


[Gewijzigd door TheSweetRachel op 2005-08-12 17:20:09]

hodieho
Berichten: 77
Lid geworden op: di dec 28, 2004 8:04 pm

Berichtdoor hodieho » vr aug 12, 2005 11:50 pm

@hope: ooooh zou zo maar kunnen, maar ze gaan wel mijn hand achterna als ik ze achter het plexiglas benader. Ik raak het plexiglas dan niet aan. Misschien zien ze dan wel een schim en zien ze niet goed wat het is. Mss maar beter ook dat ze de konijnen niet zien :D Ik zou het ook niet leuk vinden als ze mij iets lekkers voor houden dat ik niet mag pakken!
Groetjes,

Sandra, Scoob, Sandy, Belle en Pepper


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten