BUTENHOK INFO GEVRAAGD!!!! DANKU!!!!!

Heeft je nieuwe aanwinst net je handen geperforeerd en ben je op zoek naar een methode om dat af te leren? Of blinkt zijn vacht niet meer, dan kan je hier terecht met al je vragen over de verzorging, de opvoeding en de huisvestiting van je fret.
Marion
Berichten: 1
Lid geworden op: vr sep 02, 2005 11:31 am

Berichtdoor Marion » vr sep 02, 2005 11:57 am

Hallo iedereen!

Ben hier gloednieuw op de site en hoop dat iemand me verder kan helpen. Ik heb 2 schattige schatten van fretjes, Tipsie en Boemeltje. Ik heb hen al 3 jaar rondhuppelen, ze zitten momenteel in een groot hok binnen in een aparte kamer.

Nu ga ik in de toekomst samenwonen met mijn schat van een vriend, waardoor er binnen niet echt plaats meer is... Het laatste wat ik wil, is ze weg moeten doen!!! Dus onderzoek ik nu de mogelijkheid van een hok buiten.

Ik heb gelezen dat dit best kan, maar...stel me toch heel wat vragen bij de temperatuur. Wat als het echt koud is? Hoeveel graden kunnen ze verdragen? Het is ook zo dat ze gewoon zijn van jaren binnen te wonen, wel met de deur meestal open, tenzij het echt koud was. Misschien kunnen ze zich nu niet mee aanpassen aan een buitenhok?

Ik zou erg gelukkig zijn als iemand me verder kan helpen!!!! Alvast bedankt!!!!
Doeg! Marion

hodieho
Berichten: 77
Lid geworden op: di dec 28, 2004 8:04 pm

Berichtdoor hodieho » vr sep 02, 2005 1:11 pm

Mijn fretten staan altijd buiten. Ze krijgen in de winter een lekker wintervachtje en ze hebben ook een nachthok met veel dekens erin. Ik haal dekens bij zo'n tweede hands winkel, knip er dan doeken van en leg die lekker in het nachthok. Afgelopen winter zaten ze in de kooi terwijl er buiten sneeuw lag. Ze houden elkaar ook wakker.
Ik heb van een kippenren een hok gemaakt. We hebben de ren nieuw gekocht en deze kostte 300 euro. Je kunt ook een ren op Kapaza of marktplaats kopen. Ik zal proberen een foto hier neer te zetten!
Groetjes,

Sandra, Scoob, Sandy, Belle en Pepper

hodieho
Berichten: 77
Lid geworden op: di dec 28, 2004 8:04 pm

Berichtdoor hodieho » vr sep 02, 2005 1:16 pm

Foto van het hok: (Er zitten nu 4 fretjes in!)

Afbeelding
Groetjes,

Sandra, Scoob, Sandy, Belle en Pepper

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » vr sep 02, 2005 3:21 pm

wauw knap hok :)
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Snoopyke

Berichtdoor Snoopyke » vr sep 02, 2005 3:38 pm

Amai, da is wel een tof hok!!!
Ze hebben echt wel genoeg plaats om te spelen.
Hangt er rechts in de kooi geen 'katten'speelgoed, zo een grote gekleurde muis???
Wij hebben die ook, maar ze bezien die hier bijna nie.

hodieho
Berichten: 77
Lid geworden op: di dec 28, 2004 8:04 pm

Berichtdoor hodieho » vr sep 02, 2005 5:33 pm

Ja rechtsonder hangt een grote vis van dat touw. Ze gebruiken hem meer als opstapje/afstapje voor de hangmat! Het is een geweldige kooi. Ik heb wel al het kippengaas vervangen door nertsengaas (voorkant) en plexiglas (zij- en achterkanten). De onderste plank is een betonplaat(?) is hout dat tegen water kan. Die kan je dus heel makkelijk schoonspuiten. In een kwartiertje is de hele kooi schoongemaakt. Voor de kattenbak heb ik een gat gemaakt in de bodem zodat die daarin wegvalt. Mijn kattenbakken zijn trouwens gewoon afwasteiltjes van de Blokker! Zij hebben veel plezier van de kooi, maar wij ook. Ze staan op ons terras en als wij buiten zijn, komen ze nieuwsgierig kijken en spelen! Heel leuk :P
Groetjes,

Sandra, Scoob, Sandy, Belle en Pepper

Annick
Berichten: 191
Lid geworden op: zo okt 24, 2004 2:17 pm

Berichtdoor Annick » vr sep 02, 2005 9:26 pm

Dat kot is gewoonweg de MAAAAX!!!!! Knap gedaan!
Groetjes van Annick, likjes van Oscar en Marieke, ook van Charlotje vanop de Rainbowbridge.... Charlotje, we zullen je missen.... xxx

Hanneke
Berichten: 0
Lid geworden op: za aug 20, 2005 1:45 pm

Berichtdoor Hanneke » za sep 03, 2005 9:33 am

Hoi,

Mijn frtejes zitten wel binnen, maar ik denk dat je ze ook perfect buiten kan houden. Wel is het belangrijk dat je hen niet in hartje winter ineens buiten zet, maar vroeger, zodat ze aan de temperatuur kunnen wennen en een dikke wintervacht krijgen om er tegen bestand te zijn.

Marion
Berichten: 1
Lid geworden op: vr sep 02, 2005 11:31 am

Berichtdoor Marion » ma sep 05, 2005 12:45 pm

Hier de schat van een vriend van Marion

Echt heel erg bedankt voor al deze informatie. Blijkbaar wordt het dus stilletjesaan tijd om een kooi in elkaar te knutselen, zodat ze nog buiten kunnen voor de winter. Zijn er eigenlijk mogelijkheden om ze in de winter warm te houden buiten, en dan denk ik bijvoorbeeld aan een soort van elektrische verwarming (of iets dergelijks) in het slaaphok, en dingen om ze koel te houden in de zomer? Of is het echt niet aan te raden ze in de winter en de zomer bij extreme temperaturen buiten te laten staan, desondanks verwarming of verkoeling.

Ook wou ik graag eens weten wat voor materiaal het best gebruikt kan worden voor het hok. We zouden een zij- en achterwand in plexiglas willen maken, zodat ze wat licht hebben en toch al zeker één droge hoek hebben. Voor de rest hadden we gedacht aan hout.

nogmaals enorm bedankt voor de snelle en bruikbare reacties.

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » ma sep 05, 2005 1:04 pm

betonplex is een goede houtsoort hiervoor maar plexiglas en enkel hout is niet aan te raden er moet genoeg ventilatie zijn ( geen tocht)
het beste vind ik om 3 zijden met hout te werken en de voorkant met nertsengaas af te werken
voor de koude maanden is het beste om een tochtvrij nachthok te voorzien met enkele lappen stof in
wat je wel kan doen is dan een stuk van de nertsengaas met een extra plexiglas afschermen maar zeker niet volledig dicht maken
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

cyrielle

Berichtdoor cyrielle » vr sep 09, 2005 9:54 am

hallo,
bij ons zitten onze lieverds gedeeltelijk buiten.
enkel plexi zou ik ook niet aanraden, en gewoon hout ook niet.

bij ons zijn al de verdiepjes gemaakt uit betonplex, dat is heel duurzaam, stevig en ongelofelijk gemakkelijk in onderhoud!!! en geloof me, dat is een groot pluspunt.
ze hebben een betonnen ondergrond, maar betonplex is ook uitstekend daarvoor. het is voor een groot stuk dicht, en aan de voorkantr hebben ze de buitenlucht en via de zijkant ook.

de voorkant is ook van een stevig gaas gemaakt, en tijdens de winter hangen we een stuk plexi voor het hok, niet volledig bedekken natuurlijk.

ze hebben in hun hok genoeg hangmatjes, en een apart, donker, afgeschermd slaapgedeelte, dat voldoet dus zeker voor de winter.

hopelijk geraak je er wat wijs uit!
en veel plezier alleszins met het bouwen van het hok, persoonlijk vind ik het hééél leuk om zoiets in mekaar te knutselen, want de reactie van de fretjes zegt genoeg, wanneer er iets nieuws te beleven valt, dan mokken ze erop los!

groetjes

Marion
Berichten: 1
Lid geworden op: vr sep 02, 2005 11:31 am

Berichtdoor Marion » vr sep 09, 2005 8:24 pm



Mercikes voor de info! Morgen beginnen we eraan se!

groetjes,
Marion, Sven, Tipsie en Boemeltje

Marion
Berichten: 1
Lid geworden op: vr sep 02, 2005 11:31 am

Berichtdoor Marion » ma okt 03, 2005 8:01 pm

We zijn nu een goei 3 weken later en Tipsie en Boemel hebben sinds gisteren hun intrek genomen in het hok op 't terras. Ze lijken alleszins tevreden met hun optrekje, ook al waren we even bezorgd voor het temperatuursverschil van binnen naar buiten. Het enige probleem is nog het binnenhok. Het is nogal klein uitgevallen door er aan de binnenkant isimo in aan te brengen om het op die manier van de meeste kou te vrijwaren, daar moeten we dus nog een oplossing voor vinden.

In verband met die kou zitten we nu nogwel met enkele vragen. Ik las hier ergens anders op het forum dat de fretjes tot -5° buiten kunnen en ergens in die topic stond ook iets van een rode lamp om warmte te geven. Zou het aan te raden zijn om zo'n lamp gewoon ergens in het hok te plaatsen (uiteraard afgeschermd van vocht) of is het binnenhok hiervoor meer aangewezen? En wordt dit alles dan niet te warm? Voor het hele hok hebben we betonplex gebruikt en ik weet niet of dat bestand is tegen die warmte van een lamp die er vlak tegen hangt.


[Gewijzigd door Marion op 2005-10-03 20:01:26]

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » di okt 04, 2005 10:09 am

opgepast met de isomo ! kunnen de fretten eraan of is het afgeschermt met hout ?
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

kenny V.
Berichten: 137
Lid geworden op: ma jun 07, 2004 2:12 pm
Contacteer:

Berichtdoor kenny V. » di okt 04, 2005 10:51 am

ja want isomo is giftig en daar gaan ze ziek van worden als ze dat eten. Int ergste geval zelfs ...
Enn da willen we nie eh ;)
Groetjes,
Kenny & de fretjes Blanchke, Sandy, Betsy, Kaneeltje & Max

http://www.kennyv.be

Marion
Berichten: 1
Lid geworden op: vr sep 02, 2005 11:31 am

Berichtdoor Marion » do okt 06, 2005 2:37 pm

Neenee, geen probleem, op de isimo is nog een laagje hout aangebracht, dus kunnen ze er niet aan.

Gebruikersavatar
Hoste
Berichten: 229
Lid geworden op: za sep 10, 2005 11:56 am
Contacteer:

Berichtdoor Hoste » vr okt 07, 2005 2:27 pm

mijn kinky zit zomer en winter buiten en kweekt haar natuurlijke wintervachtje aan he, mijn hele hok is ook uit betonplex en dat kan wel wat verdragen van hite ook (in een van mijn vrachtwagens steekt er betonplex tot net naast de uitlaatcollectoren) wat ik wel doe is ze in plaats van een oude t shirt in hun mandje te leggen een oude pull geven, en tot heden heb ik daar geen probleem mee gehad, enige wat je wel kan hebben als't vriest is dat hun water ook bevriest...

AfbeeldingAfbeelding

mijn jongkjes zitten momenteel wel beiden nog steeds binnen omdat kinky ze te hard bijt als ze spelen en ik niet graag 's ochtens eentje minder zou hebben...

groeten
hostekes

Marion
Berichten: 1
Lid geworden op: vr sep 02, 2005 11:31 am

Berichtdoor Marion » zo okt 09, 2005 12:31 pm

Hello! Bedankt voor de info! Nu hadden we ook gedacht aan een warmwaterkruik voor als het erg koud is! Dit geeft toch een paar uur lekkere warmte he?! Ik denk niet dat ze daaraan gaan bijten, of moeten we daar toch voor oppassen? Voor vogeltjes heb je zo van die staafjes die je in het drinkwater kan doen om het bevriezen tegen te gaan, ik veronderstel dat dit volledig toepasbaar is voor fretjes?

Jaja...ik heb nogal schrik dat ze het echt te koud gaan hebben binnenkort, mijn 2 snoezekes hebben dan ook 4 jaar binnen gezeten, dus de overgang is wel niet vanzelfsprekend.

Alvast bedankt voor de reacties!
toedeloes
Marion en Sven

Marion
Berichten: 1
Lid geworden op: vr sep 02, 2005 11:31 am

Berichtdoor Marion » di nov 01, 2005 1:41 pm

Voila, ziehier het buitenverblijf met de bewonertjes erbij ;)

Het bewuste buitenverblijf
Afbeelding

De bewoners Tipsi en Boemel
Afbeelding

Tipsi
Afbeelding

Boemeltje
Afbeelding

groetjes
Marion, Sven, Tipsi en Boemel

kenny V.
Berichten: 137
Lid geworden op: ma jun 07, 2004 2:12 pm
Contacteer:

Berichtdoor kenny V. » di nov 01, 2005 8:53 pm

oh hoe lief!!! Schattige beestjes !!!!!
Groetjes,
Kenny & de fretjes Blanchke, Sandy, Betsy, Kaneeltje & Max

http://www.kennyv.be

maxi

Berichtdoor maxi » wo nov 02, 2005 12:12 am

Mooie fretseltjes hebben jullie daar ;)
Vooral de foto van Tipsy is geweldig :)

mega
Berichten: 34
Lid geworden op: do okt 13, 2005 9:14 pm

Berichtdoor mega » do nov 03, 2005 8:50 pm

zulke mooie fretseltjes! en zulke mooie foto's die je gemaakt hebt!
als ik die zie ben ik jaloers dat ik er nog geen heb :D

Snoopyke

Berichtdoor Snoopyke » do nov 03, 2005 9:00 pm

Precies nogal een verschil van grootte tussen de fretjes :D
maar ze zijn wel alletwee heel cute.

Marion
Berichten: 1
Lid geworden op: vr sep 02, 2005 11:31 am

Berichtdoor Marion » vr nov 04, 2005 5:46 pm

Ja geweldig schattig hé! Maar ze blijven van ons ze, hoewel...misschien valt er nog geld uit te slagen als ik jullie zo hoor ;-)

Groetjes, Marion en Sven


Terug naar “Opvoeding, Huisvesting, Verzorging....”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 22 gasten