waar kopen?

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » do mar 27, 2008 9:38 am

Hallo,
Ik heb al een heleboel over fretjes gelezen en ik denk dat ik er wel graag zou houden. Nu heb ik al een boel gelezen over dat je er best twee neemt en ook dat je als beginner best al volwassen fretjes kiest en ook dat de dierenwinkel niet de beste plek is om fretjes te kopen. Ik heb wel al over de opvang gelezen, maar ik kom er niet aan uit of ik daar nu een fretje kan kopen.
Maar waar kan ik ze dan best wel halen? Weten jullie soms goede adressen?
En is er een bepaalde soort kooi die jullie aanraden? Want er zijn zoveel verschillende.
Dankjewel

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » do mar 27, 2008 11:19 am

hey sah,

eerst en vooral welkom op de frettigste site van het land.
wij zijn een bende frettegekken bi elkaar en we kunnen altijd hier terecht voor
raad of troost of voor ons dagelijks portie humor :)
over de opvang kan ik je vertellen over heel het land zitten er opvanggezinnen
die fretjes terug inorde zetten om zo een terug naar een nieuwe thuis te kunnen vertrekken.

wij bv heb een opvang in hoogstraten(das tegen antwerpen)
dan is er nog eentje in de limburg bij margit
en in gent is er nog eentje bij daikiri bij vanessa.
maar ik zal je voor alle zekerheid even het nr geven van onze opvangverantwoordelijke Ann (ufo op het forum)
en zij ga je beter kunnen helpen zij weet waar de gasten zitten die geplaatst kunnen worden.0494/37.34.92

en de kooi daar moet je eigenlijk zo wa zien.
hoeveel gasten ge ga nemen en zo
en kwa prijs klase je wilt zitten he
voor mij de top kooien ne ferplast xl of xxl
of ne ferret nation.
ga is kijken op de 2de hands sites
daar staan koopjes op.
en zien da er geen tralie werk van onder in de kooi ligt.
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Kaaren_
Berichten: 74
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:06 am

Berichtdoor Kaaren_ » do mar 27, 2008 1:10 pm

Geweldig dat je een fretje uit de opvang wilt adopteren !

Als je eens wil kijken welke fretjes momenteel een baasje zoeken,
Dan kan je gaan kijken onder het forum "Fretjes in de opvang bij De Fretten-Ark VZW"

Daar staat meer uitleg over de diertjes, en er zijn er zelfs nog die alleen moeten geplaatst worden..

Je kan altijd een PM sturen naar een van de verantwoordelijken of zoals Knorry al zei, bellen naar UFO :)

De kooi, dat is voor iedereen wat anders..

Mijn voorkeur gaat naar de Furet XL en de Furet Tower van Ferplast..
Deze zijn grote ruime kooien met grote deuropeningetjes zodat je overal makkelijk aankan..

Maar anderen vinden dan weer een andere kooi geschikter..
Daar moet je zelf een beetje achterkomen...

Zolang je maar plek hebt om hangmatjes aan op te hangen :D

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do mar 27, 2008 1:22 pm

Alvast ook een welkom. Ik zelf heb heb reeds 4 fretjes geadopteerd (we spreken niet van kopen) via de opvang van de frettenark. Het grote voordeel om via een opvang te gaan is dat de fretjes reeds opgevoed zijn, in orde met de inentingen en ook reeds gecastreerd. Dierenartskosten wat dat betreft spaar je de eerste tijd al uit. Meestal zijn dit geen afdankertjes zoals dikwijls gedacht maar dieren die om een of andere reden bij de vorige baas weg moesten. Mocht je via DFA nu nog geen fretjes kunnen vinden er is nog een andere opvang in Menen (dierengeluk) die ook adoptiefretjes zitten hebben. Een fret moet niet met meerdere samen zitten, toch kan je beter nagaan of het fretje steeds alleen gezeten heeft of met andere samen. Daar kan je best de keuze dan op afstemmen. Een fret alleen vraagt nog meer aandacht van het baasje, daar zal je zelf als speelmakkertje moeten mee omgaan. Reken op ongeveer 2u per dag om te spelen. Ook moeten de fretten bij aanschaf met elkaar kunnen omgaan zodat je achteraf niet met 2 kooien komt te staan omdat ze vechten. Wat kooi betreft vooral het budget dat je er aan wil besteden zal je keuze beinvloeden. Ik gebruik de Furret Xl en ben daar tevreden over.
Laat je keuze niet bepalen door de lieve snoet maar kijk of het fretje je mag en vraag de karaktertrekjes van je keuze.
Succes en bezin voor je begint met fretten. Er komt heel wat bij kijken. ;)


[Gewijzigd door jeanine op 2008-03-27 13:22:34]
Afbeelding

Zara
Berichten: 103
Lid geworden op: zo feb 10, 2008 6:47 pm
Contacteer:

Berichtdoor Zara » do mar 27, 2008 6:55 pm

;) Hallo Sah, ik ben Valerie en heb ook 2 fretjes geadopteerd bij de frettenark.Ik raad je 200% aan om daar ook een fretje te adopteren.
Het zijn echt schatjes van patatjes, ik zou ze niet meer kunnen missen.
Al de voordelen heeft Jeanine je al opgeschreven.
Véél plezier op de leukste site van Belgie!!!!!!!!! :P
XXX FERRETS ARE NOT MY WHOLE LIFE, BUT THEY MAKE MY LIFE WHOLE XXX

Slaapzacht mijn lieve Zara en Trixie, ik mis jullie zo xxx


Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » do mar 27, 2008 7:03 pm

Hoi Sah, welkom op het beste forum dat er is! :D Fretjes adopteren heeft echt wel voordelen want als je echt een beginner bent, dan gaan ze je al zeker geen fretjes laten adopteren die bijten maar eerder fretjes die al goed opgevoed zijn. Als je toch zou kiezen voor pupjes hou er dan rekening mee dat daar véél meer tijd in kruipt omdat je die nog deftig moet opvoeden. Voor kooien heb ik hier 2 furet XL staan waar in elke kooi 1 fretje zit omdat mijn oudste fretje het jongste niet accepteerd en er stress van krijgt. De furet nation vind ik ook wel een mooie kooi vooral omdat deze op wieltjes staat maar hij was voor mij persoonlijk iets te duur in aankoop. Kijk vooral wat jij handig vind voor jezelf en zoals ze al zeggen hoeveel schatjes je wilt adopteren. Verder wens ik je nog enorm veel plezier hier bij ons! ;)
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
bren
Berichten: 151
Lid geworden op: vr sep 07, 2007 3:06 pm
Contacteer:

Berichtdoor bren » vr mar 28, 2008 2:00 am

Hallo welkom !!!
Ik heb sinds september mijn eerste fretjes ook beginner dus.
En geloof mij soms is het echt ni zo gemakkelijk geweest ben begonnen met 2 pupjes ,
natuurlijk is dat lief en schattig! maar toen we 2 maand later Zitka adopteerde uit de opvang ging alles een stuk beter en vlotter.
Ben echt blij met dat ventje en moest ik er een vierde bij nemen zou het toch terug uit de opvang zijn hoor

Groetjes
Afbeelding
Groetjes en mokjes van Ketje , Sporting , Zitka , Frutos en Chiquita XXX

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » vr mar 28, 2008 10:04 am

Hallo iedereen,
Bedankt voor de uitleg!
Over een maand verhuis ik en ik zou pas als ik zelf in de nieuwe woonst woon een fretje adopteren, dus ik kan nog wel wat rondkijken.
Ik zal eens contact nemen met de opvang, want ik raak niet goed aan de lijst uit. Ik had wel eentje zien staan bij kruishouten(wildkleur,superlief en handtam)
Ik zou inderdaad met een volwassen fretje willen beginnen, omdat ik bang ben dat ik zo een pup niet opgevoed krijg!
Is er soms een goed boek over fretten dat jullie aanraden? Ik heb wel al veel op internet gelezen, maar ik zoek nog een goed boek.
groetjes

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » vr mar 28, 2008 2:40 pm

het meest complete boek is
Het frettenboek ¨van
Piet van Zalingen

ik vind dit het beste boek wat je kan vinden in het nederlands , het spijtige is dat er niet zo makkelijk aan te raken is
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Soeze
Berichten: 21
Lid geworden op: ma mar 03, 2008 7:48 pm

Berichtdoor Soeze » vr mar 28, 2008 7:00 pm

ik heb loes als pup en het verliep eigenlijk wel vlot, maar denk toch dat ik hier een uitzonderingske vast heb. de verkoper wou het zusje ook meegeven, maar heb gehoord dat het opvoeden moeilijker is als ze met meerderen zijn. zelf heb ik als boek "fretten" van judith lissenberg. gewoon gekocht in tom en co. vond die wel handig en vlot te lezen.

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » vr apr 04, 2008 12:45 pm

Ha, ik heb gisteren hetzelfde boek gekocht!
Ik ging naar de dierenwinkel om eens te kijken of ik makkelijk aan alle nodige spulletjes zou raken, eten verkochten ze alvast, maar een goede kooi heb ik niet gevonden :?
Dit weekend ga ik in de volgende dierenwinkel op onderzoek. Ik wou pas een fretje na mijn eigen verhuis, maar ik ben zo enthousiast, ik kan niet wachten!
In het boekje had ik gelezen dat fretjes soms hard aan de vloerbekleding krabben, zouden ze parket stukmaken? Zou het helpen als ik er een tapijtje opleg? :)

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » vr apr 04, 2008 12:48 pm

tapijt daar krabben ze pas graag aan parket
denk ik niet allee als daar geen spleetjes zijn he
als ze spleetje of gaatjes vinden willen ze kijken wat er onder zit
ze zijn heel nieuwsgierig he.
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » vr apr 04, 2008 7:04 pm

Als je voldoende geduld kunt opbrengen kan je voor een goede kooi en andere zaken even kijken bij fretten.nl, goede levering en goedkoop. Ja dat krabben doen ze en je kan hen dat niet afleren. Hier krabben ze soms aan de deuren en ik zie daar niet direct schade aan. Dus op parket zal dat wel niet zo een vaart nemen, waar je meer zal moeten voor opletten is als ze ergens de behoefte achterlaten dat dit wel eens sporen kan nalaten op het parket.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » za apr 05, 2008 3:53 am

Hallo Sah, welkom op ons superformidabelastisch forum, ik moet jouw "entrée" ergens gemist hebben, anders had ik je vast al eerder verwelkomd!! ;)

Fretjes, ja, een ras apart hé, ze zijn ook praktisch allemaal drager van één en hetzelfde ongeneeslijke virus : het alomgekende Frettenvirus, eens dat je dat "overkrijgt" is het om zeep en ben je verslaafd voor de rest van je leven!! Afbeelding :D Ik kan je vertellen, ik heb het nu al dik 6 jaar zitten, het wordt er alleen maar erger op!! :P :P

Wat dus eigenlijk gewoon wil zeggen dat je frettenverslaafd wordt, eens als je die beestjes goed leert kennen!! ;) Ik ben indertijd ook met 2 pups begonnen, ééntje beet afschuwelijk hard in 't begin, bij de ander viel het nog te verdragen, maar de ergste bijter werd na enkele maanden de allergrootste schat en dat ander spookje weet begod nog niet meer waarvoor ze tanden gekregen heeft!! Ondertussen heb ik nog 5 opvangertjes geadopteerd (heb hen net geteld!!), heb ik hier 5 gepensioneerde opvangertjes zitten in onze Hasseltse Opvang en heb ik nog 3 andere sukkeltjes zitten die afgestaan zijn en in onze Opvang zitten, maar geen van hen zijn momenteel oké om geadopteerd te worden door een nieuw baasje. Twee van hen zijn ziekjes en het andere bijt nog graag naar iedereen behalve naar mij, wat ook wat logisch is omdat ik altijd met haar bezig ben. Je ziet het, het is mighty-verslavend!! :P :P En dan mag ik niet vergeten te vertellen dat ik in de loop der jaren nog 3 pups bij in huis heb gehaald waarvan de jongste nu 10,5 maanden is!!

Om je even met je "kooi-probleem" te helpen, de Furet XL van Ferplast is idd een hele leuke kooi als je met één of 2 fretjes begint en het daar ook wil op houden, zoals de meeste mensen. Als je je gezin echt uitbreiden gaat, is er geen betere kooi dan de Ferret Nation volgens mij, maar die is idd heel duur. Wat de kooien op Fretten.nl betreft, ze worden toch behoorlijk snel geleverd, je hebt ze altijd binnen de week nadat je betaling bij hen binnen is en het wordt je thuis aan de deur afgezet. Ze zijn er ook meestal veel goedkoper met hun kooien dan de winkels hier in België.

"Het Frettenboek" waar Ufo het over had kan je gemakkelijk bestellen via de "Standaard Boekhandel", op 2 weken tijd had ik mijn boek, zonder meerprijs voor het bestellen. Het is idd een fijn en uitgebreid boek over fretten, je leert er toch meer in over de typische karaktertrekken van fretjes, over de voeding, de behuizing enz.. Voor de standaardkennis kan je je idd ook tevreden stellen met het boekje dat jij haalde, maar dat is echt maar alleen de hoognodige info die ze daarin geven, terwijl er nog zoveel andere dingen zijn die je best toch weet als je met fretjes bezig bent of wil beginnen.

In ieder geval veel succes met je zoektocht naar één of meerdere fretseltjes en waarschijnlijk tot schrijfs,

Margiet
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » zo apr 06, 2008 8:04 pm

Hallo,
Ik ben nog eens in een dierenwinkel gaan kijken, vooral dan voor speelgoed en slaapspulletjes enzo. t was heel leuk. Alleen, nu zei er iemand me dat ik misschiens toch beter jonkies nam, dan fretjes uit de opvang te adopteren. Omdat je daar dan een band mee hebt van kleins af aan, omdat ze zien opgroeien toch ook erg tof is, omdat als ze al enkele jaartjes ouder zijn ze ook minder lang zullen blijven (ik bedoel ziek worden en doodgaan) en dat dat ook pijnlijk is als je je net aan zo een beestje gehecht hebt.
Nu weet ik het echt niet meer, want dat lijken me wel redelijke argumenten, maar ik ben anderzijds ook wel bang om zo met het opvoeden een fretje te verpesten als ik dat fout doe....

Ook nog, had ik me ergens moeten voorstellen? Ik ben dit vergeten doen, sorry.

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » zo apr 06, 2008 8:13 pm

als je een dier wil dat jezelf kan overleven moet je een papegaai nemen denk ik...

elk huisdier sterft ooit... zet die gedachte dus maar rap uit je hoofd hoor!
de maximum leeftijd van een gemiddeld huisdier varieert van 2 tot 15 jaar ongeveer, en als het op sterven aan komt is toch elke leeftijd te kort hoor... ik zou persoonlijk niet eerst voor een pup gaan als je het niet 200% ziet zitten... kzou zeggen ken jezelf en schat zelf een beetje in hoe consequent je bent in een opvoeding... en naart schijnt is een pup opvoeden niet zonder de nodige pijn ;)

nu, ik heb zelf ook nog geen fretjes, en schik zelf ook 2 pups in huis te nemen hoor... denk er eens goed over na en je zal hier wel genoeg hulp vinden :)


[Gewijzigd door nielsvl op 2008-04-06 20:15:20]

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » zo apr 06, 2008 8:38 pm

Sah, ik heb hier opvangertjes van DFA zitten. Twee meisjes van 6 waren mijn eerste fretjes en die zijn 8j en 3 maanden geworden. Het laten inslapen van die 2 was een pijnlijke ervaring, meer nog dan mijn vorige huisdieren mis ik ze. Tootsie( toen 5) kwam als derde fret in huis een moeilijke vent voor andere fretten maar zo een schat voor ons, die kan nu niets misdoen in onze ogen. Later kwam Louisa van 4 erbij een uitzonderlijk meisje en vorig jaar dan Milo van 1 jaar een jonge vent nog. Elke fret is verschillend van karakter en dat is iets dat je moet ervaren. Ik zelf heb om de zelfde reden van u getwijfeld om geen opvangers te nemen. Nu enkel jaren later weet ik voor mezelf dat alles zoveel eenvoudiger is met opvangfretten. Een puppy is waarschijnlijk ook leuk om te hebben maar er komt om mee te beginnen zoveel bij kijken. Denk aan de opvoeding en het afleren om te bijten, de nazorg bij de castratie enz. Dat zijn allemaal zaken waar je geen zorgen over hebt met de opvangertjes. De liefde die zij je geven is onvoorwaardelijk. Sommige fretten halen met moeite 4 jaar en sterven om een of andere reden. Mijn opvangertjes zal ik misschien vlugger of zelfs later op een dag moeten laten gaan. Pijn doet dit afscheid altijd of ze nu nog jong of stokoud zijn. Je kan evenveel zo niet nog meer pech hebben met een puppy te nemen als met een opvangertje. Lees er enkele verhalen op na. Wat ik wil zeggen is laat je niet afschrikken van de leeftijd die opvangertjes soms al hebben. Het zijn schatten om een t'huis te bezorgen. Ik heb nog van geen enkele spijt gehad.
Afbeelding

Gebruikersavatar
bren
Berichten: 151
Lid geworden op: vr sep 07, 2007 3:06 pm
Contacteer:

Berichtdoor bren » zo apr 06, 2008 9:46 pm

Ben ik volledig mee akkoord ;) Ik heb veel problemen gehad met 1 van mijn 2 pupjes ze zijn nu 8 maand
Ze is ook serieus ziek geweest en dachten niet dat ze er nog ging door komen ;) dus denk ik echt niet dat je daar rekening mee moet houden.
Zitka hebben we geadopteerd in de opvang het ventje in ongeveer 2 jaar dus das ook ni oud he.
echt ne lieve schat die echt een 2de kans verdiende.
Mijn meisjes zijn nu ook schatten geworden maar o wee int begin ~0 :? die mormeltjes hun tandjes heb ik meerdere keren gevoeld %)
Zelf ons Sporting durft wel nog eens haar tandjes zetten ze bijt ni meer door maar toch moet ik iedereen altijd best verwittigen dat ze nog durft "pitsen"
of als ik auhw of ai zeg stopt ze direct.
Ik heb dus als beginner 2pupjes en 2 maand later een opvangertje een nieuwe thuis gegeven,
awel als ik nu weer voor die keuze zou staan zou ik voor een opvangertje kiezen tenzij ik zou werkloos zijn en immens veel tijd zou hebben ,
en dan nog ... dan zou ik eerder een opvang beginnen :P en je moet soms veel doorzettings vermogen hebben.
Met pupjes moet je ook een band maken hoor die komt er ni vanzelf dat geld ook voor een opvangertje
Dat is denk ik altijd zo.

in ieder geval veel succes met je keuze
groetjes ;)

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » zo apr 06, 2008 11:50 pm

Sah, er zijn ook opvangertjes die hier "afgezet" worden omdat de mensen al snel voelen dat ze de nodige tijd er niet willen of kunnen insteken en dus al als "pup" van een maand of 8 binnenkomen, hoor. Heel regelmatig hebben we opvangertjes van 1 à 2 jaar, daar kies je zelf tussen, hé?

Als je opziet tegen de zeer consequente opvoeding die je een frettenpup moet geven, kan je echt best voor een opvanger kiezen. Ik heb het net nog geschreven bij de topic van Niels, ga daar anders ook even lezen. Veel succes!! :D
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » ma apr 07, 2008 10:36 am

Ja, dat is natuurlijk waar.
BVovendien heb ik ook een kat die ik pas heb leren kennen toen ze al 16 jaar was, ondertussen is ze 19, en wij zijn echt wel aan elkaar gehecht.
Ik heb contact opgenomen met de opvangverantwoordelijke, ik denk dat ik zeker eens ga kijken en ook zeker voor de babbel ga.
Als ik alles op een rijtje zet...ik denk dat ik voor de fretjes uit de opvang ga gaan. Natuurlijk mogen andere mensen een andere mening hebben, maar ik ga zeker kijken.
Dus, binnenkort horen jullie wel hoe het afloopt!


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Semrush [Bot] en 35 gasten