Teeken , of zijn het teken ?

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » di apr 29, 2008 5:43 pm

Ik wil geen paniek veroorzaken hoor mààr ik heb iets wat je moet weten .
Sinds de wandeling te Mariakerke ben ik niet meer buiten geweest met mijn fretjes . Nu zat ik deze middag aan mijn bureau op het OCMW en voelde iets in mijn baard kriebelen . Ik voelde wat kruipen en vond na wat krabben een teek !!! Wij , Belle , den baron en ik wonen op de 3de verdieping en hebben geen toegang tot een of iets wat op een tuin moet lijken . Dus dacht ik direkt aan het park en onze wandeling . Ik heb deze namiddag direkt de gsm ter hand genomen om Dai te waarschuwen . Omdat ik steeds weer op het antwoordapparaat terecht kwam heb ik nog 4 keer geprobeerd om haar te bereiken . Steeds het antwoordapparaat en daarom besloot ik dus hier even te komen vragen of de medewandelaars hun fretjes willen nakijken op teken .
Ik zeg het nogmaals : ik wil géén paniek veroorzaken , maar wil gewoon het zekere voor het onzekere nemen .
Ik heb direkt na het thuiskomen den baron al ff vastgepakt en nagekeken en straks moet Belle er aan geloven . Bij den baron heb ik geen teek gevonden en hopelijk straks bij Belle ook niet . Ik zal hen de volgende dagen goed nakijken om zeker te zijn dat ze " teek - vrij " zijn .

Groetjes , Belle , den baron en ikzelf .

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » di apr 29, 2008 5:59 pm

je kan dan ook best als je regelmatig met je fretten gaat wandelen ze preventief behandelen hiervoor , je kan het best een middel gebruiken dat voor vlooien en teken werkt dan ben je veilig
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » di apr 29, 2008 6:57 pm

Ja op de wandeling heeft Angel ook een teek gehad
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di apr 29, 2008 7:36 pm

Control van kop tot staart, niets gevonden. Marc voor een mens is een tekenbeet niet ongevaarlijk.
Afbeelding

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » di apr 29, 2008 8:02 pm

Hihihi , ik heb net Belle onderzocht . Ze was er niet echt mee opgezet !
Maar ja , dat is Belle nu eenmaal hé : vastpakken als ZIJ het wil en knuffelen als ZIJ het wil !!!
Normaal zou ze gaan eten mààr ik wou niet wachten : ik moest het zeker weten .
Nu zit madam de barones ergens zich te beklagen over mij en het onderzoekje . Waarschijnlijk zal ik nu tot morgen tegen de avond moeten wachten tot ze afgekoeld is en me weer wil zien .
Jaja , barones Belle is een madammeke met een eigen willetje . Natuurlijk vind zij dat zij de enige is die regels maakt , mààr dan heeft zij zich vergist : IK betaal de huishuur en dus maak IK de regels .
Ik heb het haar al eens gezegd in het verleden maar zij blijft haar goesting doen . Nu heb ik haar nog eens laten zien dat ik de broek draag en zij alleen maar haar op haar achterpootjes ( op haar voorpootjes trouwens ook ) .
Dat onderzoek vond plaats op de zetel en dus kon Freddy alles goed volgen . Ik zag in zijn oogjes " maatje , daar gaat ge nog voor boeten zenne " te lezen staan . Voor hem was dat onderzoekje natuurlijk geen probleem . Ha nee , als ge maar bezig bent met die komediant ! Als ik niet bezig ben met hem dan komt hij me toch maar uitdagen om wat te doen te hebben . Als hij me niet uitdaagt dan probeert hij dingen uit waarover ik me boos zou moeten maken . Alleen vergeet hij dat ik me geen zorgen maak over zijn " optreden " om mij " op mijn paard te krijgen " . Neenee , als meneer geen andere dieren bijt maak ik me niet boos .
Momentje , ik ruik dat barones Belle opgewonden is . Waarschijnlijk zie ik haar 2 dagen niet . Ze is wel iets vergeten , ik heb een wapen ! Hihihi , ik heb haar lievelingssnoepje bij : een appel !!! Alhoewel , ik heb het al eens een keer meegemaakt dat ik hem alleen moest opeten . Ah ja hé , den baron eet geen gezonde snoepjes ! Die kerel let even goed op zijn lijn als ik : NIET dus !!! Als ik frietjes haal dan ligt er meestal stoofvlees én mayonaise op . Dan moet ik hem niet roepen zenne !!! Als hij het ruikt dan zit hij al likkebaardend op de zetel te wachten tot hij een frietje krijgt . Ik geef hem meestal eerst een friet zonder saus of mayonaise , die 2 dingen maken je dik . Mààr daar trekt hij zich echter niks van aan , ik let ook niet echt op mijn lijn en dat is véél plezanter én lekkerder dan gezond eten . Let op : Carine bakt lekkere en toch gezonde koekjes , die koekjes laat ik NIET liggen zenne !!! Die koekjes kunt ge in geen 100 jaar kopen in de winkels ! De koekjes uit de winkel zijn soms véél te zoet en de koekjes die Carine maakt hebben juist genoeg suiker !
Mààr , ik ben aan het afwijken hé ? Ik begin bij het onderzoeken of mijn schatjes geen teken hebben en nu zitten we bij haar koekjes ! Toegegeven , ik ben een alles-eter ( een wandelende vuilbak volgens sommige van mijn vrienden ) maar die koekjes zijn echt Lekker !
Maar goed , ik heb geen teken gevonden en voel me al veel beter . Toch heb ik een vriend gevraagd of hij me morgen geld kan voorschieten zodat ik die remedie tegen vlooien en teken kan gaan kopen .
Nu ga ik wat tv kijken met den baron die al een hele poos op me ligt te wachten . Straks vallen we dan samen in slaap en dan schrik ik straks wakker omdat hij over mijn buik spurt ! Jaja , tegenwoordig spurt hij graag over mijn buik : dan ben ik direkt én klaarwakker . Meestal doet hij dat in ' t middan van de nacht . Zou hij zich soms ergeren omdat ik snurk ?

Zara
Berichten: 103
Lid geworden op: zo feb 10, 2008 6:47 pm
Contacteer:

Berichtdoor Zara » di apr 29, 2008 8:08 pm

kiekeboe, ook hier alles gecontroleerd en geen gezien...maar ik sproei ze wel in met frontline...
Greetzzzzzzzz valelie ;)
XXX FERRETS ARE NOT MY WHOLE LIFE, BUT THEY MAKE MY LIFE WHOLE XXX

Slaapzacht mijn lieve Zara en Trixie, ik mis jullie zo xxx


asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » di apr 29, 2008 8:14 pm

Jeanine , ik denk niet dat iets gevaarlijk kan zijn voor mij . Ik gebruik soms om mijn frikandellen in te dopen een sausje waar ik waarschijnlijk als enige dol op ben : Sambal Oelek . Soms eet ik dat zelfs met de lepel , zo lekker is dat spul . Ik heb ooit eens in een nagel gestapt zodat hij er aan de bovenkant zichtbaar werd . Dat heeft me niets gedaan , zelfs zonder tetanusspuitje heeft me dat niets gedaan . Enkele jaren geleden heb ik ooit mijn duim eens gebroken en ik dacht dat hij wat verstuikt was . Het enige dat ik niet overleef zijn boontjes in tomatensaus ! Als ik dàt eet dan heb ik binnen de kortste keren oorlog met mijn darmen . Geloof me vrij als ik zeg dat ge dan NIET in mijn buurt wil zijn !!! Raar eigenlijk want ik kan soms een ajuin rauw opeten , een heel teentje look en zelfs de saus van haring wegwerken zonder dat me dat iets doet . Dus zal een tekenbeet me ook wel niets doen . Wat nog erger is is dat ik per jaar maar 1 keer ziek ben , mààr dan ben ik Ziek zenne ! Ik heb slecht nieuws voor degenen die me niet geloven : ik ben dit jaar al ziek geweest .

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » di apr 29, 2008 8:29 pm

:-) in de zomer hebben mijn fretjes echt wel veel last van teken, omdat ze altijd in het hoge gras zitten.
Ik spuit ze ook in met frontline, maar heeft eigenlijk weinig zin ze; die vervelende beestjes lijken hun het niet echt aan te trekken. T wordt tijd dat ze nog eens nieuwe dingen uitvinden :-).
Ik heb wel zo'n tang gekocht, heeel makkelijk en daarna voer ik de teken aan de vissen vd vijver, zodat ze geen tweede maal mijn lieve fretjes vasthangen.

Zowel bij mens als bij dieren: je moet gewoon zien dat de tekenbeet niet ontsteekt, anders krijg je de misschien Lyme disease, voor de rest zijn die teken gewoon lelijk, bobbelig en irritant ;-)

groetjes
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

Zara
Berichten: 103
Lid geworden op: zo feb 10, 2008 6:47 pm
Contacteer:

Berichtdoor Zara » di apr 29, 2008 8:49 pm

Teken komen het meeste voor in de buurt van naaldbomen en bossen. mijn honden worden om de 3 maand ook ingespoten met frontline, maar raar en waar : Ze hebben nog NOOIT een teek gehad :P
XXX FERRETS ARE NOT MY WHOLE LIFE, BUT THEY MAKE MY LIFE WHOLE XXX

Slaapzacht mijn lieve Zara en Trixie, ik mis jullie zo xxx


Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » di apr 29, 2008 9:34 pm

Frontline is schandalig duur.:@ Wij gebruiken het ook voor onze katten.

Tamarables
Berichten: 39
Lid geworden op: di okt 25, 2005 5:53 pm

Berichtdoor Tamarables » di apr 29, 2008 10:15 pm

Bij ons ook Frontline

Maar ze hebben wel eens een teek gehad, Frontline houd enorm veel tegen, maar als ze echt in een tekenhaard zitten, ...
Toveren kan niemand he!
Dikke zoen van Tamara, Bles, Bobke, Fritz en Frisco.
Pepper, je zit in mijn hart en zal je nooit vergeten.

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » wo apr 30, 2008 2:10 am

Van al de jaren dat ik fretjes heb is dit toch wel de eerste keer dat ik een teek vind en ik heb ze nooit besproeid met eender wat . Dat jullie geen teek gevonden hebben maakt me blij .

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » wo apr 30, 2008 10:39 am

Onze hond heeft regelmatig teken, met een speciaal tangetje (van de apotheek, helemaal niet duur) halen we die er zo uit, ze heeft daar blijkbaar geen last van, want ze laat het keer op keer doen. Nu is een fretje wel een stuk kleiner. Ik dacht dat het enkel kwaad kon als je zo eentje niet ziet en als die niet goed weggaat en er een stukje blijft zitten dat kan ontsteken, dan moet je dat natuurlijk verzorgen. Ook kan een mens inderdaad van sommige teken een ziekte krijgen, maar dat is volgens mij enkel in bepaalde streken en dat is niet zo in Vlaanderen.
Let wel, ik ben geen dokter of dierenarts! Dus verbeter me als ik me vergis!
Maar maak je niet teveel zorgen!

Gebruikersavatar
bren
Berichten: 151
Lid geworden op: vr sep 07, 2007 3:06 pm
Contacteer:

Berichtdoor bren » wo apr 30, 2008 10:59 am

Een vriend van me heeft verleden jaar een teek in zijn been gehad en heeft daar serieuze pijn van gehad sommige teeken dragen een ziekte met hun mee en kan zowel mens als dier besmetten.
Diene vriend heeft daar het vuur in gekregen zo die rode lijn he dus wel gevaarlijk en woont in vlaanderen dus dat kan je overal tegenkomen.Gewoon zo vlug mogelijk verwijderen en ontsmetten moet je echt wel doen en int oog houden dat het niet ontsteekt en anders zo vlug mogelijk bij de dokter gaan ;)
Afbeelding
Groetjes en mokjes van Ketje , Sporting , Zitka , Frutos en Chiquita XXX

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » wo apr 30, 2008 1:08 pm

ej!

Frontline is een goed product, maar niets is meer waar dan dat bij alle producten je kan zien dat na een tijdje de vlooien/ teken (en dazen voor de mensen in de paardenwereld), je ziet dat de parasieten er weinig hinder van lijken te ondervinden, een soort resistentie.
Toch zal je idd minder gemakkelijk teken krijgen met frontline, dan zonder maar het is hier gezegd, het is te zien hoe hoog dat de populatie teken in de omgeving is :-).

Een teek is relatief ongevaarlijk, ga naar Wallonie en ga met je hond naar een DA omdat het diertje een teek heeft en ze lachen je er vierkantig uit :-) (en nu spreek ik uit ervaring lol)
Een tekentang is super handig, kost niet veel en je hebt de teek in een keer mee! Je zet de tang erop, draait terwijl je eraan trekt en de teek is foetsie. Je kan dat ook gemakkelijk gewoon met je vingers doen, een draaiende beweging maken, zodat het hoofdje ook meekomt.
Het is niet nodig om eerst met ether te ontsmetten (ik heb het geleerd waarom maar ben helaas vergeten waarom :-s)

MAAR WAT WEL GEVAARLIJK IS...
Sommige teken zijn dragers van Lyme disease, een bacteriele infectie. En tevens gevaarlijke en moeilijk herkenbare ziekte. De symptomen zijn divers. Daarom is het enorm belangrijk dat je kijkt of de tekenbeet ontsteekt, als dit zo is, onmiddellijk dokter of DA's verwittigen om een test te doen om de bacterien op te sporen en te behandelen.
(er zijn helaas veel medici die dit vergeten uit hun opleiding, hopelijk doe ik dat niet :-).
Wat de kans op infectie verkleint is de teek zo vlug mogelijk van de gastheer verwijderen, hoe vlugger je dit doet hoe minder kans op infectie!!

Maar zoals Sah zegt, ik maak me voor de rest geen zorgen over die irritante dieren!
Bren,
gelukkig dat jouw vriend naar de dokter geweest is zeg! En dat het goed aflopen is!
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » wo apr 30, 2008 8:15 pm

Als ik je even mag helpen Koyotito, je mag een teek NOOIT verdoven met eender welk ontsmettingsmiddel omdat de teek dan nog een hoop speeksel in de gastheer overdragen. Dit verhoogt namelijk de kans op een besmetting door lyme disease. Allee toch zover dat ik weet en moesten het jullie afvragen, mijn familie en vrienden geven me de bijnaam van "veterenair"! :P Ik weet namelijk erg veel af van ziektesymptomen van honden en wanneer ze dan bij de DA komen heb ik het altijd juist! :) Om ff terug on topic te komen, mijn fretjes zijn ook behandeld met frontline. Volgens mijn DA is dit toch wel de beste bescherming die je kan geven tegen die ellendige beestjes en vergeet niet dat je na 3 maanden opnieuw een pipetje frontline moet zetten of je fretjes zijn niet meer beschermd. Hier krijgen ze dus in totaal 2 pipetjes frontline per jaar en blijven ze tekenvrij! :D
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do mei 01, 2008 12:12 am

Ja, idd, een teek die verdoofd wordt, laat alle "remmen" (spanning) los en lost dus automatisch het gif dat in haar zit. Op die manier krijg je dus zo 'n dosis van die vieze, gevaarlijke troep binnen als je haar eerst verdooft en dan pas verwijdert. Je moet ze dus "wakker" wegnemen en goed kijken of je alle pootjes van het beestje mee hebt uitgetrokken, anders ontstaat er zo 'n nieuw vies ding!!

Ik zou wel even willen zeggen dat het volgens onze Da en volgens de site van Frontline noodzakelijk is elke maand tot 6 weken opnieuw een pipetje aan te brengen, zowel tegen teken als tegen vlooien. Ook volgens onze Da is Stronghold iets beter geschikt voor fretjes dan Frontline, al verkoopt zij de 2 merken ook voor katten en honden. Frontline zou idd beter werken tegen teken, maar Stronghold heeft dan weer het voordeel dat het ook mijten bestrijdt, bij de fret, kat en hond, dus ook oormijt, wat ik een geweldig voordeel vind. Daarom gebruik ik hier dus ook Stronghold, maar mijn mannen komen dan ook zelden of nooit in contact met plaatsen waar teken te vinden zijn en dan vind ik het voor die ene keer makkelijker om hen te controleren dan om het voordeel van het oormijt-voorkomen te verliezen.

Even ter (toch belangrijke) inlichting : beide producten mogen alleen aan fretten toegediend worden als het de "kitten"-versie is, hé, de rest is véél te sterk!! Volgens de site van Frontline zou die rond de 21€ kosten voor kittens, Stronghold ligt rond de 17€ -

("Advocate" is ook een product dat tegen vlooien en oormijt helpt en een heel stuk goedkoper is, maar moet dan weer helemaal juist gedoseerd worden per fretje (gewicht) en is moeilijk als je maar 1 of 2 fretjes hebt ofzo, want het wordt alleen in grotere verpakkingen verkocht werd mij verteld.)
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » do mei 01, 2008 11:23 am

hi
straks es zien naar teken ???
Marc sorry maar als ik werk is mijn dierbaar foontje verbannen naar een kast in de kleed kamer
niet opgelet verder
toch bedankt hoor!
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » do mei 01, 2008 5:11 pm

ej Margit,
goed dat je dat zegt!
Ik ging juist voor mijn fretjes frontline halen nu zal het ook stronghold worden! (de kitten versie natuurlijk!)

Bedankt Margit en Dorinda (of veterinair) trouwens voor de verdere info nu zal ik het niet meer vergeten :-)!
hoop ik tenminste!
:-( Maar tekenvrij blijven mijn fretjes helaas niet ondanks de druppeltjes, ik denk dat het gewoon komt doordat we hier vlak aan dennenbomen zitten en er zaten er vorig jaar echt wel veel!Want onze katten hadden er ook weer van... GRRR dood aan de teken!!!!
Misschien moet ik het doen om de maand a zes weken, want ik deed het ook 'maar' om de drie maand.
Als ze nog eens een teek hebben, weet ik het te zeggen:-)
Groetjes!
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » do mei 01, 2008 6:10 pm

Oops sorry, heb me vergist. Mijn beestjes hebben stronghold gehad en geen frontline, die gebruikte ik vroeger en is idd zoals Margit het zegt véél beter. (@) Mijn DA vraagt telkens of het voor de hondjes is of voor de fretjes, zo weet ze welke pipetjes ze me moet meegeven. Voila bij deze recht gezet! ;)
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do mei 01, 2008 6:41 pm

Het zijn allebei goede producten hoor, maar Frontline wordt bij katten en honden meestal in de Spray-vorm gegeven wanneer ze bij de Da binnenkomen met vlooien. Die spray doodt binnen het uur de rondkruipende beestjes en ook binnen een bepaalde periode 2 andere fases van de vlo. Enkel tegen de "pop" van de vlo is ook Frontline niet opgewassen als ik me niet vergis.

Stronghold is dan weer beter wat die oor- en andere mijten betreft, maar zowel Stronghold als Frontline moet om de max 6 weken opnieuw gegeven als je in risico-volle omgevingen komt met je kat, hond of fret. Dus Dorinda, 2 x per jaar is naar 't schijnt echt niet voldoende om volledig te beschermen als je regelmatig wandelt met je hondjes of als ze zoals bij jou vaak in de tuin kunnen. Alléé, dat zegt de site van beide producten toch en beweert Ine hier ook. ;)

Ik ben geen "vétérinaire" hoor, (zou anders handig zijn hier :P) Koyotito, ik "raap op" wat ik interessant vind en probeer het te onthouden, that's all!!
Afbeelding


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 109 gasten