bijtertjes

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » wo jun 04, 2008 4:37 pm

:(
Ik heb nu sinds begin mei mn fretjes, ze komen uit de opvang en beten voordien niet. maar bij mij werd de ene al snel n tenenbijtertje en later heeft de andere me ook eens heel hard gebeten, maar toen was ik in slaap gevallen en ik dacht dat t misschiens een vergissingkje van haar kant was.
Maar nu, ik ben een weekje op vakantie geweest, sinds zondag zijn ze terug bij mij. Ze waren op hotel bij daikiri (daar zaten ze ook in de opvang) en daar hebben ze zich als engeltjes gedragen, lief, braaf, ...
Toen mijn fretjesnet van bij haar terugkwamen waren ze keilief. Uitgelaten, want ze herkenden mij en het huis wel, en waren blij om terug met alles te spelen, maar braaf en lief. Ik bedoel, ik kreeg al eens een likje of ze kwamen met me spelen, ze beten niet. Maar nu is het weer helemaal als voorheen, of erger. Ze hebben ondertussen een vriend die op bezoek was gebeten en vanochtend ook mij, weeral keihard, alletwee deze keer.
Ik denk dat ik dus iets misdoe, want bij daikiri gedragen ze zich niet zo. (ik heb ondertussen ook daikiri een mailtje gestuurd met hetzelfde verhaal) Maar ik weet niet wat. Misschiens zijn ze wel wat boos omdat ze terug dat spul te drinken krijgen,(ze hadden diarree en de dierenarts had me gezegd dat ze wanneer ik terug was nog 5 dagen dat medicijn moesten krijgen, en het helt ook echt)ze vinden dat niet lekker, maar zouden ze me daarom bijten?
Ze hebben altijd eten liggen in hun kooi en drinken(maar wel met het smaakje) en ze mogen elke dag meer dan twee uur eruit. Wel niet altijd twee uur aan een stuk, zou dat iets doen? (gisteren vb s ochtends 1u30 en s avonds 1u)
Ik probeer ze dan ook af en toe te knuffelen en er wat mee te spelen, ik geef ze iets om te onderzoeken of we spelen met een balletje en ze krijgen een heleboel koekjes.
We zijn deze week nog niet gaan wandelen, want ik wil niet dat ze dan van het natte gras gaan likken ipv hun drankjes te drinken.
En verder, als ze naar me komen en niet bijten krijgen ze koekjes en als ze wel bijten pak ik ze in hun nekvel en zeg boos dat ze stout zijn en "NEEN", ik heb ook al eens proberen blazen of hun een tik gegeven, maar dat durf ik niet teveel te doen want ik ben bang om ze angstig te maken of pijn te doen.
Verder kan ik niet echt bedenken wat ik fout doe.
Help me aub, want ik sta vol met bijtwonden in mn armen en benen en de vorige keer was er eentje gaan ontsteken en dat was een heel gedoe.
Zouden ze me gewoon niet aanvaarden als baasje? Daar ben ik echt bang voor, want ondanks hun gebijt zie ik ze echt wel graag en als ik ze zo zie rondhuppelen, daar word ik altijd wel vrolijk van.
groetjes
Sara

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » wo jun 04, 2008 5:13 pm

zijn het de fretjes ietsie en pitsie ?
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » wo jun 04, 2008 5:33 pm

Ja, maar nu noemen ze Pilou(ietsie) en Wasabi(Pietsie)
Sorry voor mijn gezaag hoor, maar het moest er even uit.

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Berichtdoor a3ke » wo jun 04, 2008 6:59 pm

Hier is dat ook zo , en krijg van meerdere te horen , doorbijten in het disciplineren

Maar nooit het vertrouwen van de fretsels in jou laten verliezen

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » wo jun 04, 2008 7:11 pm

die tik helpt toch wel hoor... moet niet bang zijn da je hem of haar zal doodslaan hoor... kan zijn dat ze terug zien hoever ze kunnen geraken he en zo hun grenzen terug aftasten....

niet opgeven, dat komt wel in orde ;)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » wo jun 04, 2008 8:21 pm

Sah de aanhouder wint, laat dit de fretsels niet zijn. Ben je bang van je fretjes? Laat hen dit niet voelen en als je ze oppakt pak je maar door zodat ze voelen ho die is sterker en niet bang van mij. Steeds onder door nemen en niet van boven over de rug, de kop tracht je tussen de vingers vast te houden en sluit je vingers om de schouders zodat je controle over hun kopje hebt en ze moeilijk aan je kunnen komen. Blijven straffen en desnoods een tikje als ze bijten. In het aller slechste geval moet je maar terug bijten, ik bedoel dit niet om te lachen, maar het helpt soms blazen en straffen. Net zoals ze onderling doen om de rangorde te bepalen. Jij moet aan de top komen te staan. Zij moeten dit aanvaarden, vooral dat ze dit niet bij Dai durven doen. Dit doet mij denken dat jij niet dominant genoeg overkomt, laat ze pas los als jij dit wil en niet omdat zij willen lopen of spelen. Een fret die ergens iets tekort komt zoals eten en nu in dit geval vies water kan dit door bijten proberen duidelijk maken. Ook je afwezigheid kan hen nors stemmen. Maar laat ze in elk geval niet doen en win hun vertrouwen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
weazel
Donateur
Donateur
Berichten: 443
Lid geworden op: di jan 17, 2006 4:59 pm

Berichtdoor weazel » wo jun 04, 2008 10:57 pm

Onze Saddaki heeft een voorliefde voor blote armen en wij kennen mekaar
ondertussen al zo goed dat ik perfect weet waneer hij gaat bijten;
dat begint met likjes geven en dan plots "hap".
Ik heb het hem afgeleerd door telkens luid te roepen "ai" ;daar schrok hij van en
nu blijft het bij zachtjes"speelhappen".
Hij is ook nogal eenkennig tegenover bezoekers , ik denk dat het te maken heeft
met een geur die hen niet vertrouwd is en als die iemand dan ook nog eens schrik
heeft voelt het fretje dat aan.
Straffen staat niet in mijn woordenboek; ze begrijpen meestal niet waarover het gaat en je maakt ze er alleen nog agresiever door.
Een fretje heeft me eens in een paniekreactie gebeten dat het bloed er uitspoot omdat ze vastzat met haar kopje tussen een stoel en ik haar verkeerd benaderde om ze vrij te maken.
Onmiddelijk daarna kwam ze likjes geven .
De fretjes lopen hier los en hebben de binnenkant van hun kooi nog maar zelden gezien . Dat heeft als voordeel dat eventuele spanningen binnen de groep zelden
of nooit voorkomen ; zelfs niet bij nieuwelingen.
Nadeel is dat ik hier soms op kousevoeten door het huis wankel met 5 fretjes achter mijn broek ,en aan de fleece in de zetel moet ik eerst voelen of er niet eentje onder zit.
En Sissi vind het leuk om op mijn schouder door het huis te reizen.
Zulke hechte band kan je alleen opbouwen door er 24 op 24u tijd in te steken.
En daar komen we bij jouw probleem : ik vind het echt bemoedigend dat je ondanks alles zoveel moeite doet , en dat zal ook beloond worden .
Steek er voldoende tijd in , julie zijn nog maar pas bezig elkaar beter te leren kennen.
Ik wens je nog veel geduld en optimisme toe :P
Van over de regenboogbrug ,ver weg en toch zo dichtbij ; Mickey , Fleurtje , Picko, Saddaki , Lotje , Sissi , ons Fientje en een beetje van mezelf . . . .

Gebruikersavatar
bren
Berichten: 151
Lid geworden op: vr sep 07, 2007 3:06 pm
Contacteer:

Berichtdoor bren » do jun 05, 2008 12:33 am

Hier idem met ons Sporting da klein venijn ook alleen maar als ze bloot vlees ziet en AI !! roepen brengt haar alleen maar aan het mokken dus heeft er nog haar plezier in ook die kleine muis
:P ;)
Groetjes
Afbeelding
Groetjes en mokjes van Ketje , Sporting , Zitka , Frutos en Chiquita XXX

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do jun 05, 2008 1:11 am

Wel Weazel, dat stemt me nu echt tevreden dat ik eindelijk nog eens van iemand anders hoor dat "straffen" niet in het woordenboek staat!! Ik heb hier iedereen opgevoed gekregen, heb hen wel laten voelen dat ze niet met mijn voeten moesten rammelen, maar ik heb echt zelden iemand met de nek moeten of willen nemen. Dat geroep zodat ze schrikken is idd meestal voldoende gebleken en als dat echt niet af doet zet ik ze gewoon terug in hun kooi. Je kan hen dan mss niet zeggen waarom je dat doet zoals je bij een kind wel kan, maar als ze de rest van hun groep nog zien doorspelen en ze krijgen niet het vaste snoepje dat ze bij het "normale" slapen gaan wél krijgen, hebben ze rap door dat er iets scheelt, hoor. De meesten die die straf hier ooit gekregen hebben lagen dan zo plat op hun buikje, door de "gevangenistralies" door te kijken, met zo 'n blik van "En Ikke nu???" Als ze dan weer uit mogen na zo 'n straf, is zo 'n stemverheffing meestal meer dan genoeg.

Vaak heb ik dus ook gemerkt dat veel fretsels alleen maar kwader worden als ik hun met hun nekvel grijp en eerlijk gezegd, ik vind het een "pijnlijke" straf, als heel je gewicht naar beneden moet hangen te bengelen, wat de mensen ook zeggen mogen. Ze beweren wel dat het geen pijn doet, want de moederfret doet dit ook, maar de moederfret doet dit wel als de fretjes veel kleiner zijn dan bv die 1,950kg die onze Mickey was aan zijn 9 maanden. Hij wou toen nog graag bijten en dat hele gewicht aan dat nekje, nee, dat kan niet anders dan pijn doen dan. Wij mensen hebben goed zeggen, hé, dat het dat niet doet, wij zijn geen fret, hé!!

Maar idd Sah, je moet de "Overwinnaar" blijven in je "roedel", jij moet je fretten laten zien dat ze mogen bijten zoveel ze willen, maar dat jij de baas bent en hen ook zal straffen zolang ze bijten. Doe je dit met een tik en het vastnemen van het nekvel, dan is dat ook oké natuurlijk, zo wordt het immers ook vaak gezegd, maar blijf dan consequent als je tenminste merken kan dat dit effect heeft. Worden ze hier echter alleen maar bozer door, zoek dan een andere manier van straffen en kijk of die helpt. Blijf wel bij alles wat je hen wil afleren even zeker van jezelf, dit mag en dat mag niet, die regel moet altijd gelden en niet afwisselen naargelang jouw vermoeidheid of hun schattigheid. Want ik heb er hier zo eentje zitten, ons Kiara, die zo enorm lief kan kijken terwijl ze toch eens lekker bijt, zodat niemand ooit kwaad geworden is op dat kleine spul. Ze is dan ook nog doof, dus toon verheffen helpt geen steek en van nekvel vastnemen wordt ze onnoemelijk kwaad!! Nu is ons juf een jaar en wat doet ze nog zo nu en dan?? Juist, bijten!! De laatste keren dat ze het bij mij gedaan heeft heb ik haar gewoon opgepakt en eens goed "vast gepakt", zo met extra klem van mijn hand (niet platpitsen, natuurlijk :D ) en goed met mijn vinger voor haar neus geschud, terwijl ik boos "foei" riep. Dat roepen heeft geen zin natuurlijk, ze hoort me toch niet, maar aan de druk van mijn hand, gevolgd door die vinger en dat kwade kijken, heeft ze precies toch gevoeld dat het me menens was. Als ze nu in de aanval gaat, met de grootst mogelijke pret natuurlijk en ik zie dat het haar intentie is van te komen bijten, buk ik me in sneltempo en hou die vinger voor haar neus. Het is kostelijk om te zien hoe ze begint te reageren, nog erger of ze op een remmetje trapt dan, want dat slipt ze zelfs in haar vaart en blijft stokstijf staan om me aan te kijken. Je ziet dat ze dat bijten op dat moment volledig vergeet en als die blik me dan zo aankijkt van "Ik deed toch niets", wacht ik nog heel even voor ik haar opneem en grote proficiatjes begin uit te delen, haar knuffelend en strelend, zodat ze goed voelt dat dat niet bijten geëindigd is met iets fijns. Ik heb al 3 weken geen hap meer gehad!! Of ze het doorheeft, ik weet het niet heel zeker, maar zolang ik op mijn hoede ben op die momenten die ik zo goed van haar herken, lukt dit "spelletje" goed. Duzzz ... dit kan je moeilijk straffen noemen maar zij weet dat ze het op dat moment niet moet proberen en dat is alles wat telt, hé.

Verlies de moed niet Sah, zoals Weazel al zei, het feit alleen al dat je er tijd en energie blijft insteken zal uiteindelijk zijn resultaat afwerpen. Ook jouw fretsels krijgen wel door dat jij het meent, zolang je het maar consequent blijft herhalen. Succes ermee!!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » do jun 05, 2008 2:07 am

Bij mij geen medelijden als het op bijten aankomt! een fret die doorbijt MOET gestraft worden! geen discussie (met mij toch ni :P )
Tja, das mijn mening he! IK ben de baas en niet de fret. Ma k snap de mensen wel die niet te streng willen zijn met hun beestje.

@ Sah: K weet niet of het een troost is maar eind juli vorig jaar ben ik begonnen met mijn eerste pup. K moet zeggen: het was een hel !
Bijten bijten bijten !! er kwam geen einde aan en ik wou het bijna opgeven! Maar k heb doorgezet en het resultaat? --> onafscheidelijk !!

Ik kan me best voorstellen hoe ge u voelt zenne: Iedereen die maar zit te zeggen: dat komt goed hoor , dit en dat... allemaal wel lief natuurlijk maar ge moet er natuurlijk zelf in geloven he. Wel geloof mij eerlijk: Dat komt goed! Hoor het maar van iemand die het echt nimeer zag zitten ;)
Succes!!!
ps: je kan altijd mijn postjes lezen in het topic: Opvoeding en huisvesting. Dan moet je bladeren tot aan het onderwerp: HELP
Miss interesseert het u ni maja, het kan een kleine troost zijn he.

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » do jun 05, 2008 2:52 am

Awel ik zit hier dus met een echte doorbijter den Terror(ist) dienen beet tot bloedens toe en kmoet zeggen zonder te straffen (werd ie alleen nog maar erger van ) en met veel liefde geduld en zachtheid is da hier stillaan aan het beteren. Met de goeie tips van Margit en nog paar anderen


[Gewijzigd door Angelke op 2008-06-05 03:04:09]
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do jun 05, 2008 2:59 am

Wilt ge zeggen dat ikke hier niet de baas ben Ollike??? :P :P Heb ondertussen al heel wat bijtertjes laten adopteren toen ze eenmaal tot "sok" omgetoverd waren en die 18 hier, je kent hun bijnaam toch, hé?? Zelfs onze veearts zegt "Daar is weer één van die sloefen van Margit", dus ook zonder héél kwaad worden of nekvel heeft het vaak ook kans van slagen hoor! :D

Toen ik Domino en Mikado net had wist ik niet wat me overkwam met die bijtfretsels en het enige "strafregeltje" dat die kweker van onze Mike me geleerd had was blazen!! Oké, ik heb me suf geblazen, ;) maar een bravere fret dan onze Mike vanaf zijn 8 à 9 maanden wil ik nog tegenkomen!! Zelfs onze Balou is minder braaf dan Mike was en dat wil wat zeggen, hé? Balou wordt immers op elke beurs als voorbeeldfret genomen voor zeer klein tot groot!! En ik zweer het je, Mike was nog braver!!

Je hoort me niet zeggen dat je het bij alle fretten gedaan krijgt zonder erg boos worden of straffen, maar als je het geluk hebt te beginnen met een fretje, volwassen of pup, dat geen traumatiserend verleden achter de rug heeft, dus geen dieperliggende reden heeft om (van zich af) te bijten, is het volgens mij echt niet altijd nodig om te straffen met dat nekvel vast te nemen en te tikken. Je kan zeker zo streng overkomen met je stem, let maar eens op hoeveel fretten (andere dieren natuurlijk ook) echt hard schrikken van boze tonen en zelfs in mekaar krimpen als reactie. Straffen moet volgens mij niet altijd écht voelbaar zijn, zolang datgene wat je dan doet door het dier gelinkt kan worden aan "Oei, dit is onaangenaam" is dat vaak al voldoende. Een hond neem je toch ook niet op met zijn nekvel als ie stout is, al doet mama-hond dat wel met haar pups en een kat die op tafel springt kan je met heel boos te worden ttoch ook dat gedrag afleren zonder eraan te komen? De uitzonderingen niet meegeteld blijf ik erbij dat je echt je handen niet altijd nodig hebt om hen iets aan- of af te leren. ;)
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » do jun 05, 2008 10:34 am

Hallo,
Bedankt voor de vele bemoedigende reacties!
Als ik ze gewoon oppak ofzo bijten ze nooit hoor, bang ben ik er ook niet van.
Goh en straffen, ik heb in het eerste berichtje al uitgelegd dat ik ze niet goed een tik durf te geven, maar boos zijn enzo dat doe ik wel, en goed gedrag belonen natuurlijk ook.
Gisterenochtend was ik heel erg boos toen ze me beten, toen heb ik wel geroepen dat ze stout waren en ze zonder koekje in hun kooi gezet.
En gisteren avond en vanochtend.....ik heb ze toch maar terug gewoon water gegeven, zonder medicijntjes in opgelost, en ze waren terug de schatjes van voordien, met Wasabi die wel nog steeds naar mijn voeten hapt(dat betert wel al, maar langzaamaan). Ik probeer er wel veel tijd mee door te brengen hoor, meestal s ochtends voor ik naar mijn werk ga en s avonds ook nog wat, en die twee uur buiten de kooi zijn bij ons een minimum meestal. Maar als ik er niet ben moeten ze wel in de kooi, want ze durven zichzelf wel eens in gevaar brengen(vb alle moeite doen om zo hoog mogenlijk te klimmen en dan om naar beneden te gaan zich gewoon laten vallen, ik ben bang dat ze zich pijn doen als ik er dan niet op tijd bij ben om ze op te vangen)
Het zal misschiens toch woede omwille van het slechtsmakende water zijn geweest?
Maar dat is eigenlijk voor hun gezondheid!
Want nu hebben ze maar 3 dagen van dat spul gekregen ipv 5, ik hoop dat de diarree nu niet terugkomt omdat ik te snel gestopt ben! De kakjes van vannacht zagen er wel nog goed uit, dat is toch al iets?
groetjes, en veel succes met de andere bijtertjes!
Sara

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » do jun 05, 2008 10:39 am

Oh ja en over dat bij het nekvel pakken,
doen jullie dat dan ook niet om af en toe de oortjes te kuisen?
Ik heb dat al enkele keren zo gedaan en dat lijkt me de enige haalbare manier? Ze krijgen dan wel ook frettenolie als beloning erbij.

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » do jun 05, 2008 11:50 am

hmmmmm... "kakjes van vannacht zagen er goed uit"... ge doe mij ook bang worden :s bij de mijne is hun kak de laatste maand meer een "hoopje" dan echt die dikke slierten van in't begin... moest er ieamand ne foto hebben van hoe nen goeien kak deruit ziet, stuur maar door he :P hoop dat et niet aan't eten ligt... ze krijgen een mengeling van totally ferret (de gewone, binnekort de puppy) en hills kitten chicken...

Tamarables
Berichten: 39
Lid geworden op: di okt 25, 2005 5:53 pm

Berichtdoor Tamarables » do jun 05, 2008 12:45 pm

Hallo iedereen. Niet elke fret schrikt effectief van even brullen of zo hoor. Bij onze Frits had dat 0,0 % effect. Dus je moet dan wel hardhandiger zijn.

Dit wil echter niet zeggen dat je je fret tegen de muur moet kwakken, dit bedoel ik dus helemaal niet. Ik nam hem bij het nekvel en riep hard foei. bij onze Frisco
was dit voldoende, maar zoals ik al zei, Fritz, dat was een ander paar mouwen!!

Bij hem titste ik altijd met mijn vingers tegen de zijkant van zijn snuit. Van zodra hij geeuwde (teken van overgave), mocht hij terug op de grond.

Eens ze echt weten wat ze wel en wat ze niet mogen, moet je dit toch niet meer toepassen en weten ze dit ook wel hoor. Onze Fritz en Frisco bijten bijvoorbeeld niet aan draden

( ze hebben een hele verdieping voor hun alleen en daar slingeren veel draden rond aangezien mijn vriend It specialist is, met al de pc's en draden vandien). Ze bijten zelfs niet in tenen!!

Frisco heeft misschien in totaal als hij kleintjes was drie poging tot bijten gedaan. Bij Fritz heeft dit wel geteld een week geduurd met de ene bijtpartij na de andere, plots had hij
precies die knik in zijn hoofd omgedraaid met als gevolg: een prachtige fret!!!

Ik moet zeggen ,ik heb twee fantastische fretten in huis!!! Fritz wordt reeds 4 jaar, Frisco zit in zijn 2de levensjaar. Ik heb hen beide van jongs af aan en ik vertrouw ze voor 200%.

Je ziet, de geduldige wint. Dus even volhouden hoor, je zal wel zien!!
Dikke zoen van Tamara, Bles, Bobke, Fritz en Frisco.
Pepper, je zit in mijn hart en zal je nooit vergeten.

Tamarables
Berichten: 39
Lid geworden op: di okt 25, 2005 5:53 pm

Berichtdoor Tamarables » do jun 05, 2008 12:47 pm

Hallo hallo, ik weer.

Oortjes kuisen, is het beste dat je dit doet zoals je met de nageltjes bezig bent. Een beetje van dat lekkere goedje op hun buik, en ze zijn hier zo
op verlekkerd, dat het hun niet deert of je nu nageltjes aan het knippen bent, en zelfs de oortjes kuisen. Zo heb je twee vliegen in één klap!
Dikke zoen van Tamara, Bles, Bobke, Fritz en Frisco.
Pepper, je zit in mijn hart en zal je nooit vergeten.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do jun 05, 2008 12:56 pm

Niels, zo snel moet je niet ongerust zijn hoor, hier zijn het ook vaker hoopjes dan drolletjes en de grootste hoop fretten is hier toch gezond, al lijkt het zo mss niet meer als je al mijn slachtoffertjes hier ziet verschijnen de laatste weken!! :(

Ja sah, dat wou ik vannacht nog even zeggen, maar is me ontglipt. Dat spul dat je in het water moet doen, is dat S-Mez en ziet dat er rood uit?? Ik geloof dat ik hier de enige Da's heb die zeggen van het NIET in het drinkwater te doen, omdat ze dan idd nogal eens boos kunnen reageren en verder elk vocht weigeren te drinken. Ik heb hier zo 'n anderhalf jaar geleden met de hele familie ziek gezeten, veroorzaakt door 5 opvangertjes die gelijk waren binnengekomen en coccidiose bleken mee te dragen. Eerst werden die 5 dus ziek en vervolgens mijn 8 op dat moment ook. Nu is die S-Mez idd afschuwelijk vies, maar ik moest het medicament, naargelang het gewicht van de fret, zo in het mondje spuiten. Oké, ze gruwelen erop, ze schuimbekken zelfs ocharm, maar als je hen dan een klein beetje lekkers geeft achteraf, dan is dat zo vergeten. Moet wel zeggen dat ik er hier enkele koppigaards tussenzitten had die de eerste paar minuten zo vieze snoeten bleven trekken dat ze niet eens zagen wat ik hun voor lekkers voorschotelde, maar na even af te wachten likten ze dan toch allemaal de Ferretone, de Ferret-vite of de Waltham op die als troost diende. Hoeveel je hen zo puur zou moeten geven moet je even aan je Da vragen, maar best geef je hen dat vandaag en morgen toch nog door zodat ze die 5 dagen uitmaken en dan de kuur van de volgende 5 dagen zou ik het zelfs niet meer proberen in het drinkwater, maar ook gewoon zo binnenspuiten.

En ja, dan zal je hen net als voor de oortjes idd even met hun nekvel moeten nemen, maar als ik dat doe duw ik hen met hun keeltje en borstkasje op mijn bovenbeen en klem ik hun achterkant (poep inbegrepen :P ) een beetje tussen mijn benen. Dan moet ik hen niet "ophangen" aan dat nekvelletje want of het nu pijnlijk is nog buiten beschouwing gelaten, het is ook behoorlijk moeilijk als ze dan met hun lijfje beginnen rond te draaien, dan kan je nog niet rustig de medicatie inspuiten of de oren reinigen.

Het is allemaal een kwestie van proberen en zoeken tot je de oplossig voor jouw fretje gevonden hebt, elke fretsel is anders, hé!! Laat maar weten of het lukt, hé?? ;) ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
bren
Berichten: 151
Lid geworden op: vr sep 07, 2007 3:06 pm
Contacteer:

Berichtdoor bren » do jun 05, 2008 1:34 pm

Margit die bij ons moet ik toch ook in hun nekvel nemen hoor , ze zijn wel niet zwaar ma ja
Roepen of stem verheffen da helpt ni hoor , kot steken ook ni .
als ik ze na een 10 min terug laat lopen ist na een half uur toch weer patat.
En als Zitka zo aan de deur zit te kloppen en te krabben moogt ge doen wa ge wilt ma rechtstaan om hem te gaan tegen houden zul je doen hoor zelf in de handen klappen of tis al eender wa van geluid maken om hem te doen schrikken helpt ni , ja heel even dat hij eens omkijkt en dan herbegint hij terug %) :P
Koppige beestjes (@) :)
Afbeelding
Groetjes en mokjes van Ketje , Sporting , Zitka , Frutos en Chiquita XXX

Gebruikersavatar
Maranweke
Berichten: 327
Lid geworden op: wo sep 27, 2006 10:02 am
Locatie: Zottegem
Contacteer:

Berichtdoor Maranweke » do jun 05, 2008 1:42 pm

Ik neem onze Snuffel ook in die houding voor zijn oortjes te kuisen Margiet. Ik heb het ook geprobeerd in begin met zijn nekvel en inderdaad da ging langs geen kanten want meneer begon zo te draaien met zijn hele lijfje :) Toen ben ik op zoek gegaan naar een andere houding en toen leek mij die het beste te lukken.

@ Tamarables: ik dacht niet dat het geeuwen een teken van overgave is, dit is een reflex door hen in het nekvel te nemen. Ik beschouw overgave pas als zij hun pootjes laten hangen, zo helemaal slapjes.
Afbeelding
Vele knuffels van Woody, Snuffel, Zwieber (2008-2011 RIP), Benji, Spikey en Curly !

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » do jun 05, 2008 2:26 pm

Dus best de kuur toch nog afmaken?
Ik zal eens naar de da bellen zometeen, dan kan ik het vragen.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do jun 05, 2008 5:39 pm

Onze Da 's raden altijd aan de kuren zo goed mogelijk af te maken, dat is berekend om tegen het einde van zo 'n kuur volledig in orde te zijn. Stop je eerder, dan hebben alle microobjes weer volop kans om zich terug te vermenigvuldigen en heb je de poppen weer aan 't dansen. En dan heb je er heel veel kans op dat die vervelende ziektemakertjes eens zo sterk uit de strijd komen!!

En yep, idd, een frettengeeuw is geen teken van overgave. Pas wanneer fretmans zich als een patattenzakje laat hangen, alles richting aarde :P , geeft hij aan dat hij weet dat ie moet afgeven. :~
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » do jun 05, 2008 7:27 pm

Ik heb de s mez deze week in het water gedaan, resultaat niet meer drinken dan. Dan maar enkele druppels via een spuit naar binnen en Milo die nog nooit gebeten heeft had mij vast. Het moet echt heel vies smaken. Milo is voordien nog nooit in het nekvel vastgenomen mede daardoor zij reactie.
Dat geeuwen is inderdaad een reflex en geen teken van overgave. Bij sommige fretten kan je deze reflex zelfs opwekken door achter het oor over de keel te wrijven. Elke fret vraagt een andere aanpak en deze moet je leren kennen voor je goed resultaat krijgt. Ik zelf heb heel brave fretten en moet heel zelden straffen, toch als ze eens te hard bijten uit zottigheid neem ik ze bij het nekvel en met luide stem spreek ik ze toe. Dit volstaat hier ruimschoots voor langere termijn. Bijten omdat ze schrikken of pijn hebben wordt hier niet bestraft maar als begrijpelijke reactie ervaren. Het is zelfs zo dat ik om medicatie toe tedienen ze ook heel stevig bij het nekvel moet nemen en ze dit dan ook als straf ervaren wat niet de bedoeling is. Met iets lekkers zijn ze soms te troosten en vegeten het tot de volgende beurt. Ze iets afleren is dikwijls een onbegonnen taak, je kan er beter mee leren leven dat ze eigenzinnig zijn dan je er dik in te maken Bren.
Met de tijd , liefde en energie die je in de fretten steekt komt het daar wel goed Sah. Ik heb ze bij Dai zien zitten, schone beestjes heb je daar. ;)
Afbeelding

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » vr jun 06, 2008 10:41 am

Bedankt jeanine, t zijn inderdaad lievertjes (als ik dus niets met hun drinken uithaal) en het is echt leuk om ermee bezig te zijn. Als ik een nieuw spelletje bedenk, zoals gister koekjes in een propje papier verstoppen, dan zijn ze daar zo druk mee bezig, dat is echt leuk!
Ik heb gisteren met de DA gebeld, die zei ook om toch de kuur verder te doen, ook al ben ik nu dan wel24u ermee gestopt, maar ze zei van het wat meer te verdunnen, dubbel zo hard, zodat het wat minder fel zou smaken. Ze zoeken dan wel nog steeds naar beter water, maar ze hebben er toch van gedronken, en vanochtend hebben we gewoon gespeeld, dus geen beten gekregen. Wel goed dat ik terug verder doe wet de medicijntjes, want het zag er alweer minder goed uit in t bakje. De dierenarts had ook gezegd dat als t na t weekend niet beter was ik moest terugkomen en we iets anders zouden moeten proberem.
In ieder geval, toen ze bij Dai zaten op hotel, toen was hun eerste kuur af (Dai kan er wel veel beter mee kunnen omgaan dan ik, vandaar dat ze bij haar de medicijntjes wel gedronken hebben) en toen was alles in orde en de eerste dagen dat ze terug bij mij waren ging het ook goed, dus zo een ramp hoeft t niet te zijn.
In ieder geval bedankt voor al jullie adviezen!

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » vr jun 06, 2008 10:46 am

oh, ik had nog een vraagje. Ik wou graag eens waltham proberen, om te oefenen, zodat moesten ze eens echt ziek worden en het nodig is dat ze dit eten, ze dat tenminste al kennen. Ik ben bij de apotheker geweest, die kende het niet, maar toen hij in zijn pc keek zei hij dat hij wel 12 verschillende soorten kon bestellen. Welke is dan t beste? Hij had ook enkel de keuze tussen voor katten en voor honden? Is dat er niet speciaal voor fretjes ook? Misschiens dat ik nu best voor de spijsvertering probeer? Er was ook voor blaas en nierproblemen en nog vanalles anders.


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 15 gasten