Ik maak me zorgen !

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
bren
Berichten: 151
Lid geworden op: vr sep 07, 2007 3:06 pm
Contacteer:

Berichtdoor bren » ma jun 16, 2008 2:07 am

Sinds enkele dagen vind ik dat ons Ketje veranderd is en dan spreek ik niet van het karakter he maar van uiterlijk. :(
Ze lijkt zo fragile geworden en vermagerd , ook haar snoetje staat me niks aan .
Ze eet wel nog goed en speelt wel maar kweet het ni er is iets met haar maar wat ?
Heb ook gemerkt dat ze vacht kwijt is in haar nek net of men heeft er met de tondeuze een stuk af geknipt :?
Door wat zou dat kunnen zijn ? Begin ongerust te worden omdat het nu toch al een paar dagen is dat ik dit opgemerkt heb.
En vandaag heeft Bart me ook gevraagd wat er met Ketje aan de hand is want het is hem nu ook opgevallen.
Iemand soms een idee ?
groetjes
Afbeelding
Groetjes en mokjes van Ketje , Sporting , Zitka , Frutos en Chiquita XXX

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » ma jun 16, 2008 2:21 am

Ik had gedacht aan een schimmelinfectie ofzo maar kan dus niks vinden erover in mijn cursus er staat enkel iets over oorsprong van fretjes en voedingsgewoontes meer ni :( Dus kan je ni helpen...
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma jun 16, 2008 4:14 am

Ach Bren, 't is blijkbaar niet hier alleen dat het niet stoppen wil!! :(

Zolang je fretseltje goed eet en speelt en zolang de kattenbak er oké uitziet, zou je zeggen dat er niet veel aan de hand kàn zijn, hé, maar na al wat ik hier de afgelopen maanden heb meegemaakt geloof ik dus niet meer in uiterlijke kenmerken bij een fret!! Tegen de tijd dat je echt wat ziet zijn ze verdorie al ver weg, hoor!! Als jij vindt dat Ketje niet is zoals anders, vertrouw dan op je intuïtie en bel tenminste je Da eens op met hetzelfde verhaal van hierboven.

Die pluk haar die weg is, is niet normaal, hé, de rui slaat niet zo plaatselijk toe dat alleen de nek kaal zou worden, dat moet een andere oorzaak hebben. Meest voor de hand liggend lijkt me dat ze ergens in 't garen gehangen heeft met Sporting of Zitka en in haar nek gebeten is, of, en dat zal je dus niet snel te weten komen als het dat moet zijn, is ze ergens blijven vastzitten en heeft ze zo een pluk haar verloren. Is de huid op die plaats rood of geïrriteerd, zie je eventueel tandenspoortjes of een pitsblaartje ofzo dat erop zou kunnen wijzen dat ze ergens klem heeft gezeten? Het zijn allemaal maar mogelijkheden die ik voorstel, hé, gewoon omdat je blijkbaar geen ander zichtbaar iets hebt dat haar veranderd gedrag nog kan verklaren.

Moest ze gebeten zijn door één van de andere fretten, zou dat ook een verklaring kunnen zijn van haar vermageren. Het zou er immers op kunnen wijzen dat er stress in de groep is en ze zich niet al te best voelt. Vermits je echter zei dat het goed ging tussen je fretsels, ben ik hier ook lang niet zeker van. Maar als ik hier alles bekijk bij ons Diedle'ke, moet ik toch ook zeggen dat hij af en toe wat gestresseerd leek al gaat het prima tussen hem en de 4 andere fretsels en hebben ze ook meer dan plaats genoeg in hun kooi. Een fretje is een raar wezentje, die kan zich nog zo amuseren, dat sluit totaal niet uit dat hij maag- (en andere) klachten kan krijgen van de stress!!

Anderzijds wordt tegenwoordig alles wel heel snel op stress gestoken, dus ga ik er zeker niet dadelijk vanuit dat het dat ook effectief is. Geef haar eens wat extra Waltham, mss heeft ze gewoon echt last van de overgang van de seizoenen, zoals ons Minney hier, die ondertussen nog 398gr weegt waar ze vorig jaar nog over de 500gr zat!! Ook zij gaat vanaf morgen mee aan de Waltham en gaat moeten eten van mij, want sinds die vernieuwde TF is mevrouw echt moeilijk met eten en blijft de weegschaal gestaag achteruit gaan. Ziek is ze volgens mij ook niet, ze speelt en eet ook normaal zo te zien, maar als ik de weegschaal bekijk kan de hoeveelheid eten nooit nog hetzelfde zijn als vorig jaar, dan kon ze zo niet vermagerd zijn!! Als Minney een kat was zou ik haar eens ontwormen, maar dat zou volgens onze Da's bij fretten zelden of nooit de oorzaak van vermageren zijn. Dus .... ? :?

Blijf je ongerust, stel het dan niet uit Bren, jouw Da weet ondertussen dat je nog niet vaak fout hebt gezeten met je gevoel!! Hou ons op de hoogte, hé!!
Afbeelding

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » ma jun 16, 2008 12:01 pm

hey Bren,
Als het een beet is door een fret volg ik volledig Margit :-)
Anders vermageren+haaruitval, misschien ergens een tekort in de voeding ofzo?
Dat zijn vrij algemene symptomen natuurlijk, ik zou zeggen er is ergens iets mis waardoor je fretje meer voedingsstoffen nodig heeft, dan gewoonlijk? Een onderliggende ziekte die niet meteen erg genoeg is voor echte symptomen te geven.
Andere diertjes vermageren niet? Kan altijd zijn dat er in de voeding iets veranderd is, de fabricanten hoeven dat er niet op te zetten.
Is alles goed met de spijsvertering?Geen diarree ofzo.

Ik zou eerst Waltham geven zoals Margit zegt om je fretjes lijfje te 'helpen', misschien wat extra vitaminen ofzo?
FF afwachten, helpt dat niet toch zeker zijn 'algemene gestel' eens laten controleren bij de DA.

Hopelijk heb je er iets aan.

groetjes
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma jun 16, 2008 1:28 pm

Bren ik dacht dat Ketje dezelfde(dieet) voeding als Sporting krijgt? Mogelijks daar een oorzaak te zoeken, zou zeker eens de da bellen. De Waltham zou ik nu niet onmiddellijk geven daar dit de testresultaten en symptomen zou kunnen beinvloeden denk ik. Na overleg met je da kan je alsnog starten met de Waltham. Er schiet mij nog zoiets te binnen, welk fretje was het dat die brandstreep opgelopen had aan de vacht?
Laat het verder verloop ons weten en vertrouw op je gevoel.


[Gewijzigd door jeanine op 2008-06-16 21:30:44]
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » ma jun 16, 2008 2:00 pm

Tja, die Waltham kan je altijd later geven, eerst bv je Da eens bellen, maar veel meer dan de suikerwaarden zal Waltham nu ook niet veranderen. Ons Lizzy had ik bij het vermageren ook alvast wat Waltham gegeven, toch kreeg ze een dieptepunt toen haar suiker ondanks dat op een "onbewaakt" moment naar onder schoot en Diedle had ook al enkele daagjes Waltham gehad en bij hem werd ook niks anders van de resultaten, zijn lever was heel slecht en zou volgens Ine door dat beetje Waltham echt niet verergerd zijn. Maar ik kan het volledig begrijpen als je eerst even je Da contacteert, dan ben je zeker natuurlijk dat je er niets fout mee doet.

Vermits je Da bij de behandeling van Sporting al zei dat het geen kwaad kon als de anderen van haar voeding mee zouden eten, zie ik ook daar weinig mogelijkheid in voor de symptomen die jij beschrijft. Tenzij er in die voeding echt iets tekort zou zitten, maar dan zou dit ook voor Sporting op een andere manier opgevangen moeten worden, een tekort is en blijft een tekort, hé. Wat me nu wel mogelijk lijkt is dat Ketje die voeding niet echt graag heeft en dus te weinig eet, zoals ons Minney hier aan de hand heeft met haar TF. Maar dat verklaart die ene pluk haar uit haar nekje natuurlijk niet, als je daar al iets moet achter zoeken, dat kan ook toeval zijn dat dit samen valt.

Weet je Bren, maak haar anders eens gewoon wat ander, smakelijk eten, dieetvoeding is nu meestal niet bepaald het lekkerst, en kijk eens hoe ze daarop reageert. Als ze daar eventueel merkelijk meer van zou eten, heb je ergens ook al de mogelijkheid dat het idd haar smaak niet is, die dieetvoeding. Nu moet ik zeggen dat mijn kroost hier ook even zo 'n algemeen dieptepunt heeft gehad, elke opvanger ging plots sterk naar onder in gewicht en enkele van mij deden gezellig mee, waarbij Ine zei hen eens heel even een half bakje TF-baby te geven samen met de gewone brokjes. Daar zitten meer vetten in, waardoor hun honger ook wat aangewakkerd wordt. Hier bleek het bij verschillende fretjes waar te zijn, het strafste vb is onze Mickey, die is op zo 'n 5 weken tijd weer 280gr zwaarder geworden en eet nu alles weer met smaak.

In ieder geval, bel eens naar je Da en kom ons vlug zeggen wat daar voorgesteld wordt!! Ook wij kunnen zo alleen maar bijleren!! Succes met je pruts! :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » ma jun 16, 2008 4:21 pm

Oesje, dat is minder Brenda! Zo direct zou ik ook niet weten wat die plek in haar nekje vandaan zou komen en de mogelijkheden die ik kan bedenken heeft Margiet al gezegd. Ik hoop dat je snel ontdekt wat de oorzaak is en dat ze snel weer in orde zal zijn. :(
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
bren
Berichten: 151
Lid geworden op: vr sep 07, 2007 3:06 pm
Contacteer:

Berichtdoor bren » ma jun 16, 2008 5:33 pm

Ketje is de eerste om naar de brokjes toe te gaan dus denk wel dat ze het graag eet,
wat me wel opvalt is dat ze meer natvoer eet dus waarschijnlijk voor de moment minder korrels.
Ik zie niks in haar nekje , geen wonde , niet rood , gewoon niks .
Ketje is een beetje het baasje van de 3 he ! want daar had ik ook aan gedacht maar het is meestal Ketje die aan sporting eens in de nek neemt als ze onder haar voeten krijgt , dus zij straft sporting ook soms :P maar heb het nog nooit andersom gezien.
Ik ga haar nu ook de curepar geven die Zitka nog krijgt.
Heb de da gebeld en aan het eten dat er een te kort in zit moet ik geen rekening mee houden want er zit evenveel in van voedingswaarden als in andere korrels,
het enige verschil met de andere voeders is gewoon dat er minder slechte eiwitten en zo inzitten ook minder bewaarmiddelen en andere overbodige stoffen.
Kan een fretje zich slechter voelen als het baasje heel erg nerveus loopt en zich slecht voelt ?
Ik weet vroeger met mijn hond (kookai) was dit ook het geval ze liep mee nerveus als ik ook mijn zenuwen ni onder controle kon houden, dus ...
maar bij fretjes weet ik dat dus niet.
groetjes
Afbeelding
Groetjes en mokjes van Ketje , Sporting , Zitka , Frutos en Chiquita XXX

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » ma jun 16, 2008 6:55 pm

Zeg ik heb een vraag aan jullie allemaal, wat zit er eigenlijk allemaal in die Waltham in? Want ik heb dat niet thuis, ik dacht dat dat een versterkende voeding was, meer energie in?

Bren,
ik ben er vanovertuigd dat als een mens nerveus rondloopt dat dit kan overdragen op de diertjes, maar ik denk niet in zo'n extreme vorm.
Wat heeft je DA eigenlijk aangeraden? en wat is die curepar (want daar ken ik allemaal niets van)?
Het kan ook zijn dat er niets met de voeding is, maar dat je diertje toch een tekort heeft omdat het een grotere behoefte heeft. Maar ik zeg dat natuurlijk maar, ik weet natuurlijk totaal niet of dat hier het geval is e. Dat zal je DA wel veeeeeel beter weten.
En waarom moeten je fretjes eigenlijk dieetvoeding krijgen? Allez ik snap niet goed dat een fretje dieet voeding krijgt als het vermagert?:-) Maar aan je uitleg te verstaan is dat niet echt een dieetvoeder, eerder een gezonde voeding?

Sorry dat ik zoveel vragen stel, maar ik probeer dan ook zoveel mogelijk te leren en te redeneren en als ik de uitgangssituatie niet versta ja dan kan ik het niet :d

Veel 'verdikking' voor je fretje!
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » ma jun 16, 2008 9:25 pm

Koyotito, het zijn allemaal kleine lettertjes dus ik doe mijn best (@)
Proteine ruwe 42% plantaardige olie 25% as 6.20% vezels 3.70% vochtigheid 4% energiewaarde 198MI/kg vitamine A10000iu/IE/U.I./jm kg.D 1000 iu.........E600mg/kg koper uivre 16mg/kgc
melkproteine,plantaardige olie, malt extract ,eierpoeder, minerale zouten ,maltodextrine, plantaardige vezels,lecithine van soja, taurine, fructo oligo sacharines, extract rose d'inde,lycopéne,betacaroténe, antioxidanten,additifs CEE.
Ik hoop dat dit voor jou een stuk gemakkelijker is om eruit te komen wat de Waltham is.
Het is de éérste keer dat ik alle kleine lettertjes ervan lees en wat me opvalt is de melkproteine , de plantaardige olie en vezels. Fretten zouden een melkallergie hebben en slecht plantaardige produkten verteren en dat zit nu net in de Waltham :? De suiker zou dus een vervangende zoetstof zijn ipv suiker voor zoveel ik er van af denk te weten.
Misschien kan hier iemand ons verder helpen hoe het nu zit met het gebruik van Waltham?

Bren dit is niet kwaad bedoeld maar bij jou zijn de fretten echt niet standaard in de gebruiksaanwijzing ;) Dit mag je niet weerhouden om een woordje uitleg te komen vragen. Maar ik denk dat ik er enkel naar raden kan wat er aan de hand zou kunnen zijn met je Ketje.


[Gewijzigd door jeanine op 2008-06-16 21:26:03]
Afbeelding

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Berichtdoor a3ke » ma jun 16, 2008 10:11 pm

Origineel gepost door jeanine
. Fretten zouden een melkallergie hebben en slecht plantaardige produkten verteren en dat zit nu net in de Waltham :? De suiker zou dus een vervangende zoetstof zijn ipv suiker
Misschien kan hier iemand ons verder helpen hoe het nu zit met het gebruik van Waltham?
Je zet het neer , melkproteine , fretten zijn lactose intolerant om het in gangbare taal te zeggen , de vetten en voedingsstoffen erin zijn net zeer goed (met mate !)
Lactose is maar 8-10 % van melk , het zogezegde melk-suiker , dan heb je dus nog melk-vetten , melk-proteinen , calcium en vitaminen , de laatste allemaal zijn dus zeer goed voor de fret

Daarom een theelepeltje slagroom of room mag af en toe gegeven worden , zolang de fret niet te plattekes gaat in het bakje doen

Zelfde verhaal met de waltham , waltham is eigenlijk verrijkt vloeibaar eten , ter herstelling van zieke dieren of die geen vast voedsel (tijdelijk) tot zich kunnen nemen

Hier hebben ze het al 1 keer gekregen , succes niet zo zeer maar dat zou komen , gewoon moest er eens een zieke vallen dat ze het al kennen en aannemen dan

En de rest dat in waltham zit is echt mjah , om een beestje erbovenop te krijgen kwa vitaminen en al die andere stuff

Die plantaardige vetten is idd iets minder maar dan ook ineens het enige uit de ingedientenlijst , waltham is bedoeld voor honden en katten en niet specifiek voor fretten , maar het doet ze wel goed :P


[Gewijzigd door a3ke op 2008-06-16 22:12:54]

Gebruikersavatar
bren
Berichten: 151
Lid geworden op: vr sep 07, 2007 3:06 pm
Contacteer:

Berichtdoor bren » ma jun 16, 2008 11:23 pm

Bart is met Ketje naar de da geweest vandaag, het zou komen door de hormonen.
Ketje had namelijk een grote koffieboon toen ze gecastreerd werd en haar hormoontjes zouden dus daardoor terug op hun goed komen en haar parten spelen.
Ze zou ook gewoon last hebben van de rui dat haar vacht weg gaat in haar nek .
Ze moet ook curepare krijgen dus een voedingssuplement met vitamientjes om haar wat krachten bij te geven.
Waltham ben ik ni zo zot meer van om hun dat te geven , weet ni waarom maar heb het gevoel al gehad dat ik blijkbaar al meer slecht als goed gedaan heb met da spul te geven ze krijgt ook nog iets anders een soort van vitaminen.
Onze da spreekt die poeder vorm waltham ni vlug uit om te geven , zij is daar blijkbaar ni zo voor als het niet echt nodig is , vooral dan wat wij al meegemaakt hebben met hun i.v.m de problemen v.d lever dus ...
Hopelijk komt ons kleine muis er terug bovenop en is haar dipje snel achter de rug

groetjes ;)
Afbeelding
Groetjes en mokjes van Ketje , Sporting , Zitka , Frutos en Chiquita XXX

Angelke
Berichten: 276
Lid geworden op: za mar 29, 2008 10:43 pm
Locatie: Hallum

Berichtdoor Angelke » ma jun 16, 2008 11:25 pm

Bren je weet dak er altij ben he voor jullie. En idd die waltham doet het goed mijne kleine Caesar heet nu sinds paar daagjes gewoon de brokjes op en hij doet het echt goed goed gegroeid pogo groeit traag denk ik want dien bino hier is al bijna even groot hoor :o en die kreeg waltham met brokjes ma die liet hij voor angel ligge die brokjes dusja
Van achter de regenboogbrug; Angel,pogo,caesar,macho,kizzy & nero Terror,Hooligan,Eros,Rebel & Amor Kinky & Diva Geniet van het leven en van wat je hebt.Het kan zo allemaal voorbij zijn

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » di jun 17, 2008 12:24 am

Davy's uitleg ivm de Waltham en het "melkgehalte" is ook de uitleg die Ine en Tom geven. Komt bij dat als een fretje echt erg verzwakt is, ze hier dus een papje voorschrijven van rauwe rundslever, één eitje en een beetje volle melk. Dat wat de melk erin aan goed verricht, zou beter zijn dan dat kleine beetje intollerantie die het geven zou. Lizzy wil het hier niet eten, die zweert bij haar waltham-papje en ook onze Diedle is zijn eerste levensdagen na de operatie doorgekomen op het poedertje. Het is idd belastend voor de lever, maar naar 't schijnt nog steeds minder dan de ook vaak gegeven AD-voeding.

Ons kleine spruit hier is ondertussen ook goed bekend met de Waltham, als ze het doosje nog maar ziet (ik heb hier enkele zakjes omgegooid in een mooi blikje van Royal Canin :) ) is ze full speed daar!! Vandaag heb ik haar echter wat honger laten lijden ;) , ze staat constant te bedelen voor nog zo 'n kommetje, dus is ze nu een half uurtje terug van puur miserie doodgewone, harde TF-brokken gaan oppeuzelen :D !! En heel hoog op haar teentjes staand, kwamen de eerste drupjes succesvol uit de "Grote fretten-drinkfles"!! Eén week is dat kleine spook hier, één schattig en heerlijk spelend en ravottend weekje en het kleine ding wordt al groot!! Pffff, moet ik nu alweer een jaar wachten?? %)
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » di jun 17, 2008 1:31 pm

hoi
Waltham is een goed product als het goed gebruikt word.
idd voor hond en kat ,
langdurig waltham geven is niet goed maar ja als fretlief niets wil eten en hij heeft insulinoom(wat betekend dat hij heel regelmatig moet eten) kan je moeilijk anders he...
voor pups zie ik dat minder graag
dan geef ik natte brokken(tf)+kip+ferretone+ 1 koffie lepel waltham +eigeel en beetje volle room
alles goed mixen en als het te dik is water bij doen.
das goede puppie pap (ook voor zieke fretten te gebruiken natuurlijk...)

dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » di jun 17, 2008 4:01 pm

Al bij al gaat het dus vrij goed met Ketje en niets ernstig aan de hand.
Afbeelding

Gebruikersavatar
bren
Berichten: 151
Lid geworden op: vr sep 07, 2007 3:06 pm
Contacteer:

Berichtdoor bren » di jun 17, 2008 6:03 pm

ja gelukkig is het niet ernstig maar wou toch beter te vlug gaan nu als terug te moeten wachten tot het weer een hoopje ellende werd zoals met Sporting en Zitka.
Maar zal toch maar pas gerust zijn als ze terug de oude is hoor en haar vachtje en kopje terug zijn zoals gewoonlijk.
Ze moesten toch terug een nieuwe doos natvoer hebben dus kon ik haar maar beter direct mee laten onderzoeken voor de veilligheid dat ik ni nog meer slapeloze nachten heb want met alles wat we al zijn tegen gekomen met die rakkers zou je voor minder he :P ;)
En Ketje is dan ook zo een juffrouwke die niet gemakkelijk zal laten zien als er iets niet gaat,ze is echt een taaie :D
groetjes
Afbeelding
Groetjes en mokjes van Ketje , Sporting , Zitka , Frutos en Chiquita XXX

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » di jun 17, 2008 6:19 pm

Ik heb eens geprobeerd om het wat te ontleden en dit haal ik eruit.

Fructo-oligosacchariden: pre-biotische werking: zorgt dat de goede bacteriën van de darm de overhand houden :-)Goede transit dus.
Melkproteïne: volgens mij zit hier geen lactose in, lactose is immers een suiker? Nu kan een beetje lactose ook geen kwaad, zolang dat je er niet mee overdrijft. Bij kippen (die ook lactose-intolerant zijn) gebruiken ze het zelf om een betere 'vergisting' in de dikke darm te krijgen.
Plantaardige oliën: goed voor de vacht ga ik ervan uit? Die anti-oxidanten zorgen ervoor dat je al wat vetten kan toedienen zonder probleem te krijgen:-) Lecitihine is trouwens een emulgator, die zorgt dat de vetten beter verteerbaar zijn.
Eierpoeder is echt een supergoede eiwitbron, wordt gebruikt voor carnivoren in dieten.
De vezels zullen op zich niet echt veel kwaad kunnen denk ik. Normaal gezien eten carnivoren nog vezels via het maagdarmstelsel van de dieren die ze zelf opeten. Misschien zijn ze ook wel chemisch bewerkt dat ze beter verteren?

De rest weet ik niet direct.
Ik zie er niet direct iets mis mee om dit te geven. Maar dit is natuurlijk louter de theorie, de ervaring leert misschien iets anders. Een fret is ook geen 'gewone' carnivoor. En er staat ook weinig bij over welke mineralen er allemaal inzitten enz. Het is vrij algemeen.
Wat ik hier wel nog lees (in de cursus algemene dierenvoeding) is dat harde kaas heel goed zou zijn voor zieke dieren. Omdat er goed verteerbare vetten/ superEiwitten en geen lactose inzit. Het wordt gegeven aan zieke honden en katten. Dus misschien is dit ook goed voor fretten? (GEEN PLATTE KAZEN)
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston

koyotito
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jul 04, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Berichtdoor koyotito » di jun 17, 2008 6:20 pm

Ja en dan vergeet ik nog het belangrijkste!!

Oef het is inderdaad niet ernstig!
-Dieren zijn geen gelijken of ondergeschikten, het zijn andere volkeren die zich samen met ons in het net van het leven en de tijd bevinden-
Henry Beston


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 78 gasten