Adoptie van een fretje

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
Karlien
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 11:31 am

Berichtdoor Karlien » vr nov 07, 2008 2:34 pm

Hoeveel kost nu het om een fretje te adopteren?
Geluk is als een vlinder: wanneer je hem tracht te grijpen blijft hij altijd net buiten je bereik; maar wanneer je rustig blijft zitten komt hij misschien op je hand zitten...

Gebruikersavatar
Ollike
Berichten: 1077
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 7:54 pm

Berichtdoor Ollike » vr nov 07, 2008 3:01 pm

Als ik me niet vergis was dat een 120€ ?
Met inenting, castratie erbij

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Berichtdoor a3ke » vr nov 07, 2008 3:07 pm

Met 1 Inenting zonder booster

het volledige pakket was 135 € dacht ik momenteel , nuloperatie of verlieslatend bij de meeste fretjes

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » vr nov 07, 2008 3:47 pm

als het fretje zijn eerste inenting heeft gehad
kost het 105€ heeft hij zijn 1st +zijn 2de inenting gehad
135€ +er komt nog 5€ aan een frettebabbel.
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » vr nov 07, 2008 4:27 pm

voor er misverstanden onstaan :
een adoptie kost 105€ wanneer de fret 1 vaccin heeft gehad als de tweede ( booster ) ook is gezet
dan is het adoptie bedrag 140€
de kosten van de frettenbabbel ( 5€ ) worden 1 maal in mindering gebracht

om het iets makkelijker te zeggen 140€ en dan is je fret volledig inorde met vaccins voor het komende jaar
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
Karlien
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 11:31 am

Berichtdoor Karlien » wo nov 12, 2008 10:39 am

Amaai, dan heb ik met Stipje precies nog geluk gehad voor haar was het 120 €.
Geluk is als een vlinder: wanneer je hem tracht te grijpen blijft hij altijd net buiten je bereik; maar wanneer je rustig blijft zitten komt hij misschien op je hand zitten...

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » wo nov 12, 2008 11:27 am

is ze dan helemaal in orde kwa inenting en castratie?
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Gebruikersavatar
Karlien
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 11:31 am

Berichtdoor Karlien » wo nov 12, 2008 3:25 pm

@Knorry: tegen wie heb je het? Ikke of Ufo.
Geluk is als een vlinder: wanneer je hem tracht te grijpen blijft hij altijd net buiten je bereik; maar wanneer je rustig blijft zitten komt hij misschien op je hand zitten...

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » wo nov 12, 2008 3:30 pm

aan jouw.:)
onze opvangertjes zijn pik fijn in orde
doe zelf opvang. ;) :)
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Gebruikersavatar
Karlien
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 11:31 am

Berichtdoor Karlien » do nov 13, 2008 9:50 am

Ja Stip was volledig in orde met alle inentingen, maar persoonlijk vind ik het toch veel geld ze. toen ik Stef gaan halen ben heb ik 75€ betaald en hij was ook tip top in orde en in huiselijke sfeer opgebracht.

Ik versta dat wel dat er zoveel geld voor gevraagd wordt omdat de mensen die opvang verzorgen ook eten en verzorgingsmiddelen moeten kopen, maar de drempel om een fretje te adopteren wordt hierdoor toch hoog.

Ik zit nu zelf in deze situatie, ik heb het ervoor over om 140€ te betalen voor een opvangertje maar mijn man niet. En daarmee zitten we dus nu in een enorme discussie daarover
Geluk is als een vlinder: wanneer je hem tracht te grijpen blijft hij altijd net buiten je bereik; maar wanneer je rustig blijft zitten komt hij misschien op je hand zitten...

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » do nov 13, 2008 10:19 am

Hallo,
Ik had 105 betaald, omdat mijn fretjes nog ingeent moesten worden dit jaar, en eigenlijk kostte dat wel evenveel om ermee naar de dierenarts te gaan zelf. Ik bedoel, achteraf had ik evenveel geld uitgegeven. Met Bazul was het zelf nog meer, een castratie en inenten en dan nog eens inenten, plus de aankoopprijs van mijn schat, en ik zat al boven de 140 euro. Ik denk niet dat dat een overdreven bedrag is eigenlijk.

Gebruikersavatar
Karlien
Berichten: 225
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 11:31 am

Berichtdoor Karlien » do nov 13, 2008 10:55 am

Hier mag een slotje op want ik heb zo het gevoel dat er hier een hele discussie zal van komen en dit is niet mijn bedoeling. Ik heb het antwoord op mijn vraag dus het is OK
Geluk is als een vlinder: wanneer je hem tracht te grijpen blijft hij altijd net buiten je bereik; maar wanneer je rustig blijft zitten komt hij misschien op je hand zitten...

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Berichtdoor sah » do nov 13, 2008 11:20 am

Oh, sorry, ik had dat helemaal niet negatief bedoeld!
Ik wou eigenlijk alleen maar zeggen dat als je ergens een fretje koopt, je er wat op moet letten of ze al ingeent en gecastreerd zijn, want dat zijn ook dure zaken.
Inderdaad, je vroeg om de prijzen voor adoptie bij de frettenark en die staan hier nu al in de antwoorden he.
Nogmaals, sory als ik wat te betweterig overkwam (@)

Gebruikersavatar
knorry
Berichten: 2243
Lid geworden op: za dec 31, 2005 3:38 pm

Berichtdoor knorry » do nov 13, 2008 12:29 pm

yep hier ga ruzie van komen
dus slot er op
[img]http://usera.imagecave.com/knorry/bannerann.gif[/img]

groetjes Knorry,Bull en Ianka.


Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Berichtdoor Margiet » do nov 13, 2008 12:43 pm

Kijk, ik ga hier helemaal geen discussie over houden, dat is idd nutteloos. Ik ga alleen even de "normale" prijzen ter info hier bijzetten, uitgaande van de allergoedkoopste fret die je op de markt kan halen, niet bepaald de meest veilige plaats om een dier te halen, maar kom, het gaat hier blijkbaar om de prijs, niet om iets anders.

Aanschaf fret : 25€
Inenting fret : 35€
Booster fret : 35€
Castratie ram: 50€

Dit samengeteld is denk ik de allergoedkoopste manier waarop je je een fret kan aanschaffen en fatsoenlijk kan verzorgen gedurende zijn eerste levensjaar, niet eens rekening houdend met het feit dat ie hoogstwaarschijnlijk met oormijt is thuisgekomen en je dat ook moet laten behandelen. Bij mij komt dat neer op 145€, ik denk niet dat wij dan teveel vragen. Verhoogt dat de drempel om een fret aan te schaffen?? Wel, als hier al over gestruikeld wordt kan de drempel volgens mij niet hoog genoeg liggen.

Haal je nu je fretje nog in een dierenwinkel, ook al niet ideaal, maar kom of kies je ook nog per ongeluk voor een moertje, dan kom je al een héél stuk duurder uit. Het is idd de discussie niet waard, een fret is nu eenmaal duur in aanschaf én verzorging, dat is ook best van tevoren goed geweten, anders eindigen die sukkeltjes (in het beste geval) toch maar weer in onze Opvang.

Tot slot wil ik er nog even bij vermelden dat onze te adopteren fretten 95% handtam vertrekken bij ons, tenzij het er op voorhand anders bij vermeld is, die (her)opvoeding gebeurt niet op één dag en idd, ze eten ook in die periode en hebben hun verzorging en alles ondertussen ook nodig. Ik denk dat iedereen die iets of wat rekenen kan, op z'n sokken kan nagaan dat een Opvang nooit winstgevend kan zijn als hij tegoei gedaan wordt.

Een slotje ga ik hier niet opzetten, ik denk dat alles gezegd is, iedereen kan voor zichzelf uitmaken waar hij liefst een fretje haalt. Maar ik zou de meeste mensen toch willen verwittigen dat als de adoptieprijs al te hoog zou zijn, het best is niet aan fretten te beginnen. De Da, het eten, de bakvulling, de kooien, het is allemaal behoorlijk prijzig ...

En sah, je moet je niet excuseren hoor, je hebt overschot van gelijk ;) !!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chuckie
Berichten: 955
Lid geworden op: zo jul 13, 2003 1:32 pm
Contacteer:

Berichtdoor Chuckie » za nov 15, 2008 1:16 pm

Beste Frettenlovers,

Prijzen van adoptiefretten, het heeft al meerdere malen gezorgd voor discussie, voor de één is het adoptiebedrag te veel, voor de andere is het te weinig.

Misschien eerst even vertellen hoe we aan het bedrag van 105,- € zijn gekomen.

Gedurende de eerste jaren van DFA hebben we de opvang gecentraliseerd op één locatie te Hofstade, we werkten met één dierenarts en kochten voeding en grit in grote hoeveelheden. Gevolg was dat we de kosten konden drukken.

voorbeeld: met 10 fretten naar de DA voor vaccinatie = 1 consult (17,- €) en 10 vaccinaties (180,- €). Kostprijs per vaccinatie was dus per fretje ongeveer 20,- €

voorbeeld: Grit en voeding werd in het groot gekocht waardoor we extra kortingen kregen.

Elk fretje had toen een eigen dossier waaralle kosten werden genoteerd. voor voeding en grit was dat een forfaitair bedrag van 0.75 €/dag. Andere kosten zoals de veterinaire werden bijgevoegd. Uiteindelijk betaalde men dan gewoon de gedane kosten aan het fretje als adoptiebedrag. Het gevolg was wel dat er fretten werden geadopteerd aan 10,- €, en anderen aan 200,-. Niet echt een faire manier om elk fretje dezelfde kans op adoptie te geven, juist?

Na drie jaar hebben we dan ook besloten om alle dossiers bij elkaar te voegen en te delen door het aantal. Zo kregen we een gemiddelde kost van 103,5 € per fretje. We hebben dit bedrag afgerond naar boven en er 105,- € van gemaakt. Ik denk dat je dit bezwaarlijk handel kan noemen.

Ondertussen is onze werkwijze echter nog bijgestuurd. Om de werkdruk te verdelen en ervoor te zorgen dat ALLE fretjes in onze opvang voldoende rust, liefde, affectie, opvoeding, aandacht en verzorging zouden krijgen, werd besloten om onze éne grote opvang te sluiten en te dé-centraliseren. We zaten per slot van rekening al met meer dan 75 fretten en konden onmogelijk voor al deze deugnieten evengoed zorgen.

Daarom werden ervaren en goede frettenliefhebbers gevraagd of ze bereid waren om met steun van DFA de zorg van enkele opvangertjes voor hun rekening te nemen. 2en verantwoordelijke coördineert, en de opvangen houden zich aan een aantal gemaakte afspraken, werken met dierenartsen die DFA vertrouwt, handelen via een door DFA opgezette structuur.

EN DEZE MANIER VAN WERKEN HEEFT VELE VOORDELEN ...

Gespreide werkdruk
In geval van epidemie, gespreid risico
Fretten krijgen meer aandacht, enz.

Er zijn echter ook nadelen betreffende deze werkwijze, de dierenartskosten. Aangezien we nu niet meer met 10 fretten tegelijk gaan, valt het prijsvoordeel weg. Voor de mensen die zich vragen stellen bij de grootorde van Veterinaire kosten, vorig jaar werd er 9600,- € betaald.

Ik weet dat er andere verenigingen zijn die lagere adoptiegelden hanteren. Zij brengen hiermee DFA in een vervelende situatie, want we komen uit dit verhaal als een soort van geldwolf.

Maar wat deze verenigingen niet vermelden, is, dat zij de wet overtreden door met niet gechipte of getattoueerde fretten de Nederlandse grens oversteken om dan daar behoorlijk goedkoper gevaccineerd en gecastreerd te worden.

Verder worden deze fretten in Nederland gechipt door een particulier. In België behoort deze handeling tot de klasse van "klinische ingreep" en is enkel de DA gemachtigd om deze handeling te doen.

De Fretten-Ark vzw heeft steeds alles op een wettelijke manier ondernomen, met het welzijn van onze fretjes voorop. Diegenen die indertijd hebben geprobeerd om onze vereniging onderuit te halen met hun eigen moraal, komen ooit nog wel eens terug om ons te melden dat we het toch niet zo slecht deden als zij wel deden uitschijnen. Dit gebeurt nu al met mensen van het eerste uur, en zal in de toekomst nog meer voorvallen. En de vereniging MAG in twijfel getrokken worden, maar men moet dan ook zo groot zijn om op tijd z'n ongelijk even sterk naar buiten te brengen als men daarvoor het zogezegde onrecht heeft verkondigd. Spijtig genoeg bevat de wereld meer lafaards en meelopers, dan eerlijke en oprechte mensen.

In ieder geval, ik hoop hiermee de discussie van de opvangprijzen een beetje in een juist daglicht te hebben geplaatst. Misschien kan er nu veroordeeld worden en geoordeeld worden MET KENNIS VAN ZAKEN, in plaats van gebaseerd op geruchten en hersenspinsels.

Hans Van Gool,
Voorzitter van De Fretten-Ark vzw


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot] en 30 gasten