agressie binnen en uit de kooi

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
killer
Berichten: 0
Lid geworden op: za feb 16, 2008 7:16 pm

Berichtdoor killer » za dec 13, 2008 1:34 pm

't is teen en tander :( . We zijn nog maar net onze lieve schat gewoon en zij ons en we bemerken al een verandering aan in haar karakter. Madam vindt het nl nodig, telkens ze wakker is, haar kattenbak te verplaatsen om er dan doodleuk rondjes rond te lopen. Het ding wat vaster zetten heeft niet geholpen, als ons madam zegt dat dienen kattenbak weg moet, dan zaltem weg gaan. Op zich is dat niet zo erg, ware het niet dat wij daar 's nachts wakker van worden (van het kabaal). Ook buiten de kooi gaat ze iets heftig tekeer en durft ze bijten als je iets doet wat haar niet aanstaat. Ondanks de regelmatige tikken & straf (terug in de kooi, waar ze dan doodleuk de kattenbak weer begint te verplaatsen) zien we geen betering.
Weet hier iemand raad mee ?
Alvast bedankt.

Cindy, Filip & Killer.

Gebruikersavatar
Dorinda
Berichten: 1309
Lid geworden op: za apr 21, 2007 11:08 am

Berichtdoor Dorinda » za dec 13, 2008 1:50 pm

Ik heb mss wel een tip voor je kattenbak. Ik heb in mijn bakken vier kleine gaatjes geboord en die vastgehangen met ijzerdraadjes omdat ze de bakken ook niet lieten staan. Voor haar gedrag buiten de kooi gewoon blijven straffen zodat ze ziet dat jij de baas bent en niet zij. Hoop dat je hier iets aan hebt. ;)
Afbeelding
Tibo en zijn wawa's, angels in heaven!!!

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » za dec 13, 2008 2:11 pm

blijven volhouden zou ik zeggen... zoals dorinda zegt, de kattenbak goed vastmaken dat hij niet wegkan, moesten ze kunnen zouden ze heel hun hok naar eigen smaak inrichten...

Bij dat bijten consequent blijven straffen... bij het nekvel nemen werkt meestal uitstekend, gewoon in hun hok zetten helpt hier ook niet echt...

Gebruikersavatar
Betje
Berichten: 186
Lid geworden op: di jul 22, 2008 11:58 am
Locatie: Lichtervelde

Berichtdoor Betje » za dec 13, 2008 2:36 pm

Ons Olijfje verzette ook haar kattenbak (driekhoekig van vorm) in haar kooi in den beginne.
Ik nam maatregel door met een ijzerdraadje (zo'n dingetjes die bij diepvrieszakjes zitten) de kattenbak aan de tralies van haar kooi vast te binden. Ze slaagde erin om mijn mechanisme stuk te bijten/te trekken.
Dan hebben we het gat in de kattenbak waardoor we dat ijzerdraadje staken, vergroot, zodat we er zo'n speld/haak dat bergbeklimmers/touwklimmers gebruiken aan hun touwen doorgestoken. Ze kreeg dat inderdaad niet kapot of los, maar ging dus onder de kattenbak liggen op haar rug en duwde dan de kattenbak herhaaldelijk omhoog totdat er geen korrels meer inzaten.
Uiteindelijk heb 'k dan dit mechanisme ook opgegeven (het werd me teveel opkuiswerk en het maakte te veel lawaai) en kreeg ze vrijspel in haar kooi.
Die kattenbak wordt dus nog altijd verzet tot vandaag de dag, maar ze doet haar behoefte nog altijd in die bak, gelijk waar hij zich bevindt in de kooi ;) En zolang dat dat zo is, ga ik geen verdere maatregelen meer treffen... :)

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Berichtdoor nielsvl » za dec 13, 2008 2:45 pm

hier kruipen ze ook onder de kattenbak, allee, kropen ;)

ik heb voor de kattenbak een plankje gevezen,en de kattenbak staat nu dus eigenlijk in een voorgemaakt bakje... mijn kooi is wel zelfbouw, in een kooi uit de winkel is dit natuurlijk moeilijk :P

angel had wel eens een goed idee gepost, namelijk 2 dezelfde kattenbakken kopen, de onderste vastvijzen in de ondergrond, en de bovenste er gewoon inzetten, normaal passen de meeste mooi in elkaar en verroeren die niet meer ;)

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Berichtdoor jeanine » za dec 13, 2008 4:38 pm

Hier verhuist de kattenbak ook. Inderdaad Angel haar idee is prima.
Wat het bijten betreft, blijven straffen en uitzoeken wat het beste werkt voor haar. Een bijtende fret is helemaal niet zo leuk als huisdier. Het kan ook zijn dat het om speelbijten gaat, ze zit alleen denk ik. Dus je komt haar uit de kooi halen en het is speeltijd. Fretten spelen met de tandjes en als er een tweede fret is zal die wel duidelijk maken wat kan en niet. Nu zal je dit als mens ook moeten doen. Met je stem kan je al heel veel duidelijk maken en meestal horen ze het verschil. Als je dit dan ook nog eens samen met het in het nekvel nemen en blazen doet snapt ze het misschien. Ik heb Freebee nog bij het nekvel genomen en over de grond gesleept, ze wist niet wat haar overkwam. Straffen doe je steeds aangepast aan het diertje, niet te ruw ;)
Afbeelding

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Berichtdoor ufo » za dec 13, 2008 5:05 pm

hier heb ik ook mijn toiletbakken bij sommige vastgemaakt , eerst twee gaatjes geboord en me veter vastgebonden vind ikzelf makkelijker dan yzerdraad
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » za dec 13, 2008 6:09 pm

Killer , over die kakbak kan ik geen raad geven . Mààr wanneer het over bijten gaat dan ben ik wel eventjes in de mogelijkheid om raad te geven !!!
Nu heb ik Goliath al een 4 maanden , hij werd me voor mijn 51ste verjaardag gegeven als zijnde een bijt-fret . Ik was gelukkig want ik heb altijd een bijt-fret gewild omdat iedereen er eentje had behalve ik zelf dan .
De eerste 2 weken waren het hardste : de knokels van wijsvinger én duim aan beide handen waren steeds rauw vlees ! Die werden konstant open gebeten , in ' t begin was dat geen probleem . Na een poos zag ik er de lol niet van in ! Ik vertelde Goliath dat als hij mij beet dat ik hem zou bijten . Hij zal gedacht hebben dat ik een lol vertelde , màààààààààààr : ik begon hem te bijten . Eerst nam ik zijn nekvel tussen mijn tanden , schudde hem door elkaar en droeg ik hem 2 à 3 minuutjes rond ! Na 2 weken beet hij niet meer en na 2 maanden kwam de kleine zijn knuffeltjes opeisen !
Nu geef ik hem uit de hand aan eender wie en hij zal niet bijten ! Vraag het maar aan de meeste meisjes die hem in Hasselt op de dierenhappening in de handen hebben gehad , zij zullen me wel gelijk geven . De kleine is nu integendeel tot wat de opvangverantwoordelijke me vertelde : meneer , het zal nooit een knuffelfret worden !
Ik heb de mail waarin Corie me dat wéér schreef geopend om hem te tonen aan Margit die de mail helemaal gelezen heeft . Dus geloof me als ik zeg dat ge MOET terugbijten . Ik heb dat truukje van Belle geleerd want dat was de bazin in huis over 2 redelijk grote rammen .
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

alika
Donateur
Donateur
Berichten: 225
Lid geworden op: vr nov 03, 2006 12:29 pm
Locatie: Hasselt

Berichtdoor alika » za dec 13, 2008 6:34 pm

Jep de kleine is een grote sloef :)
als em ni zo groot en zwaar was zou hij constant aan mijn broekspijp omhoog zijn gekroppen om vastgepakt te worden :)
Nu kon hij alleen ma op mijn schoenen gaan staan en lief omhoog kijken :D
Bandit, Boyke en Muts: my stars in heaven!! Forever in our hearts!!

killer
Berichten: 0
Lid geworden op: za feb 16, 2008 7:16 pm

Berichtdoor killer » zo dec 14, 2008 8:43 am

Wat dat bijten betreft : ik heb Killer gekregen voor mijn verjaardag (in februari dit jaar). Het was ons eerste fretje,en ik wist dat ze durfde bijten. Van februari tot nu hebben we al een hele weg afgelegd. In het begin was dat bijten wel degelijk een probleem (zie elders op dit forum). Gaandeweg werden we vertrouwd met het diertje en zij met ons. Killer is een pracht van een polkadot maar het blijft een pittig dametje. Ze werd ons aangeraden door de Ark omdat ze al geen "gezelschap dier" was. Ze komt niet goed overeen met andere fretjes. Als we haar voor een spiegel houden, dan wil ze meteen weg van dat beest dat ze ziet lol.
Een leuke anecdote nog van Killer aan zee. Tijdens een wandeling kwam een vrouw met hond even praten over onze fret. Die beagle wist niet wat hem overkwam en begon constant te blaffen. Na drie vier minuten geblaf had ons madam der genoeg en gaf ze Bagette (den beagle dus) een ferme beet. En die hond weg, met zijn staart tussen zijn benen.....
Het typeert haar karakter. Het is een eigenwijs beestje...

asocialleke
Berichten: 700
Lid geworden op: do jul 17, 2003 7:57 am

Berichtdoor asocialleke » ma dec 15, 2008 7:40 am

Ik heb Goliath ( de kleine dus ) ook gekregen voor mijn verjaardag van een vriend .
De eerste 2 weken waren niet gemakkelijk en dat is zachtjes uitgedrukt !
Maar ik heb hem op een bepaald moment gezegd : maateke , als gij bijt dan ga ik terug bijten !!!
Elke keer dat hij beet pakte ik hem met zijn nekvel tussen mijn tanden , ik schudde mijn hoofd even en droeg hem daarna 2 à 3 minuutjes gewoon rond . Gebeurde dit op de bus dan antwoordde ik hem op de bus , deed hij het dan thuis dan antwoordde ik hem thuis !
Dit is de behandeling dat een ram van een moertje krijgt , dus deed ik een moertje na . En het hielp !!!
Na 2 maanden kwam mijn intussen lieve jongen ( beter bekend bij vrienden als " sloef " ) om knuffeltjes vragen !!!
Als je nu in de speeltuin naar mijn " sloef " zoekt dan moet ge naar de armen kijken van de ( meestal ) vrouwelijke leden . Het is op één van die armen waar je " sloefke " kan vinden !
Sloefke is op dit moment dus de lieveling van de vrouwen én dus nog maar eens een bewijs dat onze fretjes onze "streken" overnemen want ik was vroeger ook een jongen die graag gezien werd bij de meiskes .
Ik ga ook een leuke anectode delen die op de Blaarmeersen gebeurde .
Ik was met Belle aan het wandelen zoals dikwijls gebeurde . Ze was toen wel wat jonger dan vandaag mààr ook nog een dame waar je rekening moet houden !!!
Er kwam ons een man met zijn Jack Russel tegemoet . Die J.R. vond het nodig om naar ons toe te crossen . Belle kreeg het hondje in ' t oog en counterde de aanval waarop de hond zich omdraaide en al jankende terug naar zijn baasje spurte !!!
Een 2de anectode is van Ziggy .
We stapten alweer op de Blaarmeersen van de bus , voor ik Ziggy op de grond zette keek ik eerst rond of er geen honden waren . Ik zag er geen en zette Ziggy op de grond .
Waar hij vandaan kwam weet ik niet mààr plots stond de kleine Ziggy echt neus tegen neus met een duitse dog !!! De hond bewoog niet en dus Ziggy ook niet ! De hond begon te kwispelen met zijn staart en Ziggy begon te blazen ! De hond is wijselijk 3 grote stappen achteruit gegaan !!!
Dat het geduld van een fretje niet oneindig is bewees mijn grotere sloef : den baron !
Bij vrienden thuis was de hond des huize over den baron over en weer aan ' t springen . Toen na een goede 10 minuten kreeg den baron zijn buikje vol ! Let op : den baron heeft meestal een engelengeduld !!!
Plots hoorden we een kajiet van pijn en toen we naar onze huisdieren keken zat de hond aan zijn broekslodaatje te likken en keek den baron stoicijns toe . Ik hoef er toch geen tekeningetje van maken hé ? Lol !
Moraal ? Onderschat onze kleine vriendjes niet !
Fretjes zijn eerlijk . Mijn rekening is gemaakt .
[IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... 46-780.jpg[/IMG][IMG]http://i150.photobucket.com/albums/s88/ ... e/Loki.jpg[/IMG]

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Berichtdoor daikiri » zo jan 04, 2009 7:17 pm

hoi killer
tja zo is ze nu eenmaal, periodes dat ze lief kan zijn en dan periodes dat ze lastig is...
zo is haar moeder ook
mama zorah is nu aan haar tiende winter bezig, en bijt nog steeds...
leer er met leven, want als ze van haar moeder heeft zal ze niet veranderen...
mss eens proberen met haar fouten te negeren? tijdelijk dan...kan zijn dat ze alsmaar lastiger komt door de straf...veel speeltijd geven en veel afleiding...je mag ze altijd eens terug bij mij binne steken ook, als je het eventjes niet meer ziet zitten...
Tis een beestje met veel karakter dat is zeker...
dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

killer
Berichten: 0
Lid geworden op: za feb 16, 2008 7:16 pm

Berichtdoor killer » ma jan 05, 2009 5:30 pm

Merci Daikiri,
We kunnen ze best wel de baas ;) . Het is zoals je zegt, ze kan heel lief zijn, maar als madam haar dagje niet heeft; dan is het oppassen geblazen.
We gaan eens proberen om ermee naar een speelnamiddag te gaan.
Da's echter niet zo evident als je weet hoe ze tekeer gaat in de carry....
Ik denk dat ze lichtjes claustrofobisch is :?

Gebruikersavatar
Hamlet
Berichten: 93
Lid geworden op: ma jul 07, 2008 7:05 pm

Berichtdoor Hamlet » ma jan 05, 2009 6:05 pm

Een paar tips... waarschijnlijk al gehoord, maar bon :)

* Gebruik geen driehoekige bak. Neem een stevige, grote met een hoge rug en een laag opstapje. Doe er genoeg Yesterday's News in -geen kattenbakvulling- zodat die zwaar genoeg weegt. Zet de bak steeds in de hoek van de kooi. Als je kooi groot genoeg is en er vooral genoeg plaats is tussen de tralies, kan je een klem gebruiken om de bak vast te zetten. Zelfs voor onze stoere meiden staat de bak dan wel vast.

* Speelgoed in de kooi. Leg wat speelgoed in de kooi zoals tunnels, een broek, een frettenveilig balletje, een kong, ... Als ze haar bak constant verplaatst is dat misschien uit verveling of stress.

* Probeer ze een speelkameraad te schenken. Het wordt vaak gezegd, maar ik merk er zelf ook de waarheid van in. Fretten zijn groepsdieren. Als ze tenminste andere fretten verdraagt, kan een soortgenoot haar een misschien een beetje op haar plaats zetten.

* Geduld is noodzakelijk. Maar misschien nog belangrijker is dat je het gedrag van je fretje niet persoonlijk opneemt. Onze Oby en Felia beten in het begin mijn hadden elke keer kapot. Vooral Felia bleef gewoon bijten, alsof je dacht mijn hand te kunne doden. Maar met veel geduld en liefde zijn ze allebei erg lief... tegen mij. Maar zelfs nu bijten ze soms nog eens. Vooral Felia slaat af en toe gewoon compleet door. Ze ligt rust bij mij en plots begint ze -zonder aanleiding- te bijten. Dat zal ook nooit veranderen. Vrede mee nemen is dus inderdaad de boodschap.
Fretjes: Oby, Felia, Beetle, Jef en Twister.
Hondje: Nietske.


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten