Nieuwtje erbij.

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Margiet » za jan 23, 2010 4:06 am

Dat zou kunnen maar sommige fretten blazen ook voor niets ... andere fretten blazen in de plaats van te mokken

Idd, ons Nouky heeft het "mokken" ontdekt toen ze na haar bevalling en de verzorging van de pups de komende 5 weken, plots haar vriendjes allemaal terug rond haar had!! Tot dan had ze enkel geblazen, met het grootste plezier bij alles en nog wat!! :D

Ook nu, als het slaaptijd is volgens haar en ze ziet me niet dadelijk, hoor je haar geblaas van ver. En als je dan daar bent, blaast ze de hele buurt bij mekaar van blijdschap!! Haar "pups", nu 8 maanden en stukken groter dan Nouky, zijn lollig genoeg al even gestoord!! :p
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Buddy » za jan 23, 2010 9:03 am

Blij te horen dat het blazen ook andere betekenissen kan hebben :D

Ze hebben hun eerste nacht samen in het hok goed doorgebracht. Ik was deze nacht eens komen kijken en ze sliepan allemaal. Deze morgen zag ik niet direct iemand, maar door aan de kooi te gaan staan kwamen er ineens twee kopjes naast elkaar vanonder het deken, Muisje en Peanut. Puto lag er ook bij maar zag er de noodzaak niet van in om zijn oogjes open te doen.
Ik ben heel blij dat het goed gaat.

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor ufo » za jan 23, 2010 11:26 am

ik ben heel blij dat het zo goed gaat met peanut want ook al beet ze naar mij ik mis de kleine deugeniet toch wel
en ik verdenk er zelfs mijn fretten van dat ze de mokkende speelvogel ook missen :p
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Buddy » zo jan 24, 2010 2:10 pm

Fotootjes:

Samen aan de drank:
Afbeelding

Kattekwaad leren van Muisje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zot doen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor jeanine » zo jan 24, 2010 4:57 pm

Leuk om foto's te zien, ze heeft de weg daar al gevonden. :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Buddy » ma jan 25, 2010 7:45 pm

Met Peanut en Puto gaat het helemaal goed. Met Muisje is het nog niet echt in orde. Als Muisje in een hangmatje ligt en Peanut wil er bij ist kabaal en moet Peanut opkrassen. Of als de ene tijdens het spelen in een buis zit en de ander komt er ook in. Of zoals vandaag, Muisje zit in een schuif te spelen waar ze altijd inkruipt en Peanut wou er ook bij maar ze mocht dus niet. Het zijn soms net twee ruzie makende kinderen. Ze vertrouwen elkaar nog niet goed precies. Echt vechten doen ze niet, tis zo wat piepen en knodderen tegen elkaar.

(An, wat is het ras van uw superlieve poezen nu weer? Ben het weeral vergeten...)

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor ufo » wo jan 27, 2010 3:38 pm

hoi buddy , ik heb juist een mailtje gestuurd voor dat ik op het forum kwam kijken
de poezen die je bedoeld zijn Oosterse kortharen of te wel Orientalen
je bent precies echt verleid door het ras of is het maar een idee :p
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Buddy » za jan 30, 2010 12:09 pm

Peanut heeft mij juist nog eens een vinger pearcing bezorgd, en niet willen lossen he :evil: Er is nog wat werk aan...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor jeanine » za jan 30, 2010 9:53 pm

Er is nog wat werk aan...
het vertrouwen is er nog niet helemaal ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Buddy » di feb 02, 2010 4:55 pm

Pfff, tussen Peanut en Muisje gaat het echt van kwaad naar erger. Waar het eerder nog bij blazen bleef vechten ze nu echt. Peanut valt Muisje echt aan. Peanut wil echt domineren en baas spelen over Muis, maar die laat haar niet doen natuurlijk want zij vind ook dat alles hier van haar is. Het ergste van al is dat ik Peanut er bij nam als speelmaatje voor Muis en nu terroriseert ze haar...Dat was natuurlijk ook niet de bedoeling.
Tussen mij en Peanut gaat het nogthans steeds beter. Het is echt een leuke fret, maar niet naar Muisje toe.
Als de situatie tussen die twee niet verbetert laat ik Peanut niet bij hen zitten, ik wil Muisje niet ziek maken door de stress.
Ik wacht het nog affe af...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor jeanine » di feb 02, 2010 5:07 pm

Buddy, je hebt gelijk als je ze niet aan onnodige stress wil blootstellen. De gevolgen zijn niet min voor de spijsvertering. Gewapende vrede is een ongezonde situatie die je beter kan voorkomen. Zo heb ik hier jaren een 2e speeltijd gehad met Tootsie. Beter dat dan naar de da met problemen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Buddy » di feb 02, 2010 5:11 pm

Awel, ik vind dat Muisje vermagert is ook sinds kort. Ik denk dus inderdaad dat de stress haar geen goed doet. Daarstraks heb ik ze twee keer uit elkaar moeten halen. Ik weet nu niet of ik ze voor deze nacht veilig samen in de kooi kan laten. Anders moet Peanut boven op haar kamer, maar ik vind dat dan voor haar ook zo zielig om daar dan alleen te zitten...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor jeanine » di feb 02, 2010 5:16 pm

Buddy, ik ken een fretje dat door de stress een ferme maagzweer opgelopen heeft. Het beestje kreeg zelfs een maagbloeding en is nog steeds niet hersteld. Ik zou paenut dus niet langer in dezelfde kooi laten slapen. Zeker als muisje tekenen vertoond van vermageren is het opletten geblazen. Hoe is de stoelgang nog?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Buddy » di feb 02, 2010 5:20 pm

Goh, Muisje heeft zo wat dunnere stoelgang, soms vogelzaadpoepjes, maar dat had ze vroeger soms ook eens. Die van Peanut en Puto is normaal.
Tis moeilijk. Als ik ze nu weer uit elkaar haal ben ik bang dat er geen weg terug is.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor jeanine » di feb 02, 2010 5:25 pm

De stoelgang van muisje wijst toch al op beginnende problemen. Inderdaad, als je ze uit elkaar haalt is het waarschijnlijk nog moeilijker om Paenut er weer bij te steken. Ik persoonlijk zou Muisje terug op haar plooi laten komen en het dan nogmaals tijdens de speeltijd proberen. Lukt het dan ook nog niet denk ik dat er weinig overblijft dan 2 speeltijden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Buddy » di feb 02, 2010 5:58 pm

Twee speeltijden is nog het minste, maar dan zit Peanut altijd alleen boven.
Ik heb ze nu ook naar boven gebracht voor alle zekerheid, maar ik vind het voor haar ook zo erg.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor jeanine » di feb 02, 2010 9:47 pm

Dacht ik ook van Tootsie, maar dat manneke was toch gelukkig alleen in z'n kooi. Het enige nadeel was dat ik voor fret moest spelen tijdens zijn speeltijd, best vermoeiend. Peanut zal toch ook wel veel slapen en dus niet direct alle gezelschap missen denk ik. Maar Ufo kent Peanut en weet beter of het voor haar zo zal lukken.Ze is in elk geval toch al een stuk liever voor jou geworden zo te lezen. ;) Dus dat zit dan wel al weer goed.
Ik denk dikwijls hoe goed ik het nu wel getroffen heb met mijn 3 fretten die het zo goed met elkaar kunnen vinden. Pure luxe is zo iets :D
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Raven » di feb 02, 2010 9:50 pm

Bij sommige fretten duurt het afwerken van de sociale gedrag regels wat langer... wie wat waar op de sociale ladder staat of komt te staan moet afgewerkt worden! Maar als we ons telkens gaan bemoeien... duurt het nog langer xp
Maar soms is deze bemoeienis nodig... denk aan nachten of afwezigheden overdag.
Met dat op voorhand kennis laten maken van fretten met elkaar... :zzz: werkt niet altijd. Denk maar aan de speeldagen.
Ik zou zeggen, zolang er geen bloed vloeit, wonden, paniek, pissen en kakken tijdens de vechtpartij enz... ze gewoon laten doen en alleen ingrijpen tijdens nachten en afwezigheden!
2 kooien naast elkaar, dekens regelmatig verwisselen zo dat ze mekaar gewoon worden aan geur, zien, horen en verdragen. 2 speeltijden en hun tijd geven.
En als er tijdens deze periode wat meer stress, wat meer dunnere stoelgang of wat gewicht verlies is moet men erbij nemen maar toch opvolgen... niet ineens alles te zwart wit gaan zien. Het zwaard van Damocles hangt echt niet erboven...
De sociale afwerking heeft tijd nodig ;) Soms kort, soms langer en soms nooit :(
Tijd :D

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Buddy » wo feb 03, 2010 8:25 pm

Ze hebben vandaag samen gespeeld en er is 1 schermutseling geweest tussen Peanut en Muisje. Te doen dus. Peanutje zit wel nog altijd boven. Voorlopig ga ik het zo laten, samen spelen en hopen dat het verbetert en apart slapen.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor jeanine » wo feb 03, 2010 9:09 pm

Op sommige site's raadt men zelfs aan om afzonderlijke slaapplaatsen te voorzien. Zeker niet te veel fretten in één kooi te houden. Veel maag problemen zouden ontstaan doordat er gewoon steeds stress in de kooi is ondanks dat ze overeen lijken te komen op het eerste zicht. Samen kunnen spelen is toch ook al een stap in de goede richting, Muis zal wel laten merken als de strijd gestreden is. ;) Hou de moed er in en wacht nog een beetje af.
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Raven » do feb 04, 2010 4:01 pm

Ja, het probleem is ook dat fretten altijd het tegenovergestelde blijken te doen van wat men soms beweerd over hen ;)

En nu steek ik mij misschien in een wespennest met de hier aanwezige fretten kenners (?) met hetgeen wat ik nu ga zeggen :p
Ik bezie het hele fretten gebeuren als:
Nooit volwassen geworden dieren in een geforceerde samenleving en omgeving noch solitair noch sociaal noch hun volwassen vaardigheden volgroeid, gewoon te vergelijken als een bende peuters in een ruimte met bepaalde vrijheden en speelgoed... daarin ontwikkelen zich ook kopstukken en bezitterige kinderen die uithalen of lief kunnen zijn.
Fretten bezien hun soortgenoten gewoon als slaapjes... dus slaapvriendjes en of speelvriendjes op een speel koer gedomineerd en gedirigeerd door de mens.
Maar slaapvriendjes of speelvriendjes zijn niet hun “mate for life“ dat is totaal een probleem van solitair of sociaal onwetend gedrag.
Dit gedrag komt ook soms regelmatig voor bij katten!
De fret is ergens door de mens zogenaamd gedomesticeerd :hammer: maar heel het gebeuren is niet volledige afgewerkt of volledig mislukt? Hij is ergens gewoon blijven steken in een gedragspatroon waarvan hij bepaalde dingen vaag doet en in andere gevallen of situaties veel doet maar niet meer weet waarom hij ze nog doet! :shock:
Debugging de overheersing mythe en domesticatie van fretten. Fretten zijn kinderen in een volwassen geworden lichaam.
Het probleem is ‘wat wij mensen denken te weten over deze dieren’ en wat gaan wij ze opleggen, wat verlangen wij van ze, hoe zien wij ze, wat vinden wij van... enz.
Dat is veel wij he?
Weten sommige wel hoe lang het duurt vooraleer men spreekt over ‘gedomesticeerd’? Ja... ? ...? iemand?
Wat missen wij als mens niet van signalen die de fret of anderen dieren geven?
Ik raad sommige mensen eens aan om eens het levenswerk van Dmitry Belyaev te bekijken op YouTube. Misschien de missing link?
Of eens iets te lezen van de auteurs Coppinger en/of Smith.
En je ziet meer dan je denkt... :idea:
:D

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor nielsvl » do feb 04, 2010 4:51 pm

Fretten zijn eigenlijk wel gedomesticeerd hoor, domesticatie is eigenlijk niet zo'n overdreven "breed" iets, het gaat gewoon over het kweken van dieren (of zelf planten) waardoor ze zich iets meer aanpassen naar het leven rondom de mens... Bij de fret is dit "officieel" al het geval van rond 1500 voor Christus...

Snap eigenlijk niet zo heel goed wat je bedoelt met je uitleg of waar je naartoe wil :oops: Ik beschrijf fretten altijd als zo speels als een jonge kat, karakter van een hond en gedachten van een kind van 4.

In "vriendjes" in de dierenwereld geloof ik niet. Wat wel is is een soort gewenning met andere dieren in de kudde/roedel (of groep in ons geval). Net zoals bij mensen eigenlijk heeft elk lid in de groep een rang (Bij sommige groepen ook een taak, maar daar valt bij huisfretten uiteraard niet over te spreken). Er is dus wel een zekere band tussen andere leden, Het voorbeeld bij ons bijvoorbeeld als men elkaar wast, er is een wederzijdse aanvaarding maar van "vriendschap" onder dieren zou ik niet spreken...

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Raven » do feb 04, 2010 5:25 pm

Bij de fret is dit "officieel" al het geval van rond 1500 voor Christus...
Dat was mijn vraag niet of het aangegeven :shock: Maar ik zal U helpen:

30 a 50 jaar! zie het Dmitry Belyaev experiment...
Lees waarom ze vossen gebruikten...?
Snap eigenlijk niet zo heel goed wat je bedoelt met je uitleg of waar je naartoe wil
:zzz: Breder denken en niet te rechtlijning :p
Ik beschrijf fretten altijd als zo speels als een jonge kat, karakter van een hond en gedachten van een kind van 4.
Zeg ik iets anders? :iws: :p
In "vriendjes" in de dierenwereld geloof ik niet. Wat wel is is een soort gewenning met andere dieren in de kudde/roedel (of groep in ons geval). Net zoals bij mensen eigenlijk heeft elk lid in de groep een rang (Bij sommige groepen ook een taak, maar daar valt bij huisfretten uiteraard niet over te spreken).
Je zegt het zelf “daar valt bij huisfretten uiteraard niet over te spreken“
En trouwens ik spreek niet over vriendjes, vrienden, kameraadjes maar over slaapjes en dat andere is “Mate for life”
1. mate
• (noun) [mates]
– companion
– subordinate officer on a ship
– one of a pair
• (verb) [mat·ed; mat·ed; mat·ing; mates]
– fit together
– come together as a pair

Tja... :p
Dus van vriendshap spreek ik niet. ;)

Sorry, maar voor een verouderde afgelebberde discussie (sorry dat ik dit zo moet zeggen he? :)) ga ik niet mee! In de dierenwereld, hoe en wat of hoe het allemaal moet (volgens wij) veranderd om de 10 jaar grondig. :)
Waarom ik dit aanhaal?
Omdat ieder van ons zijn dier(en) anders interpreteert... hun gedrag, hun aangeven van signalen, hun sociaal gedrag (geen dus) enz...
Maar meten is weten, hoe breder het spectrum hoe meer kennis (?) over hen of aanvoelen van hun sugnalen...
:D

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor nielsvl » do feb 04, 2010 5:51 pm

Snap nog altijd niet goed wat uw concreet punt is maarjah...

Je zegt het zelf al, "Mate" kan companion betekenen, companion betekent in context ook vriend... Mate for life betekend letterlijk vertaald "vriend voor het leven"... En dat is het in mijn ogen niet, fretten hebben dat niet... In tegenstelling tot bijvoorbeeld pinguins, die wel bij hun partner blijven tot de dood...

Van Belyaev vind ik enkel onderzoek met vossen, niet met fretten...

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Raven » do feb 04, 2010 6:07 pm

Snap nog altijd niet goed wat uw concreet punt is maarjah...
heb ik ook altijd met U ;)
Snap nog altijd niet goed wat uw concreet punt is maarjah...

Je zegt het zelf al, "Mate" kan companion betekenen, companion betekent in context ook vriend... Mate for life betekend letterlijk vertaald "vriend voor het leven"... En dat is het in mijn ogen niet, fretten hebben dat niet... In tegenstelling tot bijvoorbeeld pinguins, die wel bij hun partner blijven tot de dood....
Dus dat zeg ik niet! En U vertaald wat U denkt :p Nergens staat het woord vriend vermeld “friend” of ik gebruik het ook niet ;)
Letterlijk bestaat niet
Van Belyaev vind ik enkel onderzoek met vossen, niet met fretten...
Dat van die vossen zeg ik dat ook niet? Ik spreek bij Belyaev niet over fretten maar over vossen en experiment :shock:
Misschien andere kleur achtergrond of het gebruik van een groter lettertype help beter te lezen :lol: Niets kwaad bedoeld hoor.
Zoek juist een discussie...

Sorry man maar we dwalen af! Dit is geen discussie punt meer... :cry:


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten