Nieuwtje erbij.

Ligt je fret lekker te soezen en wil je dat aan de hele wereld kwijt? Op dit forum kan je mail niet gek genoeg zijn. Stuur je frettenkuren de wijde wereld in en laat iedereen meegenieten van een gezonde dosis frettengekte ...
Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor nielsvl » do feb 04, 2010 6:48 pm

Het ging er eerst om dat we het onderzoek van belyaev eens moesten bekijken om meer te weten signalen van onze fretten (en andere dieren waarschijnlijk ook), maar dat onderzoek gaat puur over domesticatie van vossen met kleurverandering van vacht en enkele kleine fysische eigenschappen, om aan te tonen hoe honden afstammen van wolven... snap dus niet goed wat dit met fretten te zien heeft...

en over dat "mate for life"; jij zegt dat mate gelijk is aan compagnon, en aangezien "compagnon (zn): gezel, maat, makker, vriend " kan dat dus ook als vriend aanvaard worden, niets raar aan aan...

begrijp niet goed hoe je wil aantonen wat dit alles met signalen van dieren te maken heeft... vooral niet wat dat onderzoek te maken heeft met fretten de mekaar moeten gewoon worden...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor jeanine » do feb 04, 2010 8:13 pm

Sorry, maar ik kan even niet goed volgen nu :euh:
Het enige wat ik ervaar is dat je een dier niet moet vermenselijken wat gevoelens betreft. Wat ik wel al door heb is dat ze elkaar zonder probleem, met veel problemen of helemaal niet aanvaarden. Maar dat wist iedereen al denk ik :s
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Raven » do feb 04, 2010 10:27 pm

Het ging er eerst om dat we het onderzoek van belyaev eens moesten bekijken om meer te weten signalen van onze fretten (en andere dieren waarschijnlijk ook), maar dat onderzoek gaat puur over domesticatie van vossen met kleurverandering van vacht en enkele kleine fysische eigenschappen, om aan te tonen hoe honden afstammen van wolven... snap dus niet goed wat dit met fretten te zien heeft....
Ok, hier gaan we dan!
Bij de experimenten van Belyaev werd aangetoond dat vossen en dit na enige generaties zich totaal anders gingen gedragen, een gedwongen kunstmatige domesticatie... Niet alleen hun gedrag wijzigde maar ook hun vacht, spel, gedrag naar elkaar toe of mens... maar... al iemand?
De kleur van de pels veranderde... het werden witte of gevlekte vossen en tam genoeg om in huis te houden met wat dominantie van de eigenaar.
De vos werd Albino of bijna albino, witachtig, gevarieerde kleuren en langere haren kwamen ook eraan te pas... al iemand een link? Iemand?
Ontbreken van pigment of depigmented.
Zie ook "Star Gene"
De laatste jaren word er stilaan en af en toe beweerd (en lees jullie eigen bevindingen na) dat albino of witte fretten de tamste, braafste, liefste enz. waren?
En begint het al te dagen niels? Tja, dit is al even iets anders dan wat leuteren over het zelfde he?
Ook word er verondersteld dat de gekleurde fret meer agressiever of dominanter is dan de witte... dito voor de jacht. Men gebruikt liever witte dan wild en anders gekleurde fretten daar deze laatsten meer voor moeilijkheden zorgen? En ook omdat wit beter opvalt?
Dus de andere gekleurde fretten zouden niet de volledige gedomesticeerde titel behalen en ontbreken bepaalde impulsen en dit volgens 300 jaar oude raportering en opvolging? Maar ook niet altijd? Zie menging nesten, genen en chromosomen menging.
Dito voor de witte of albino fret... die zouden tammer maar ook weer wat andere dingen missen...?
De fret ontbreekt wat zijn wilde broer, zus, neef of achterneef nog altijd bezit een volwaardig solitair en overlevings gedragspatroon of zoals bij echte gedomesticeerde dieren die zich volledige overgeven(?) aan de mens.
De fret is niet in staat om te overleven in het wild! Dat is een serieuze gap he? Iemand? En dit terwijl meerdere andere diersoorten dit wel kunnen... Zie hond, kat, muis en zelfs een kip.
De fret mist iets!
Dus nu komen we terug op de kameleon achtige fret... die altijd verschillend uit de hoek kan komen.
De ene doet het zo de andere zo! Loop de fora’s af en U leest, ziet altijd andere verhalen maar in noemer komen ze uit op hetzelfde.
We kunnen nog uren doorgaan. U vraagt maar :p
en over dat "mate for life"; jij zegt dat mate gelijk is aan compagnon, en aangezien "compagnon (zn): gezel, maat, makker, vriend " kan dat dus ook als vriend aanvaard worden, niets raar aan aan..
Ditmaal weer geen punt, ik zeg niets dat het gelijk is aan... wat dan ook!
U zegt dat het gelijk is aan vriend “friend” boor maar wat dieper... of we kunnen zeggen dat vrienden ook paren is... niet paren van 2 maar van mate, mated of mating? Raar he allemaal dezelfde betekenis en toch verschillen interpretaties of letterlijke inprenting :shock: :lol:
Is het nu mate for life of friends for life wat ik aanhaalde?
begrijp niet goed hoe je wil aantonen wat dit alles met signalen van dieren te maken heeft... vooral niet wat dat onderzoek te maken heeft met fretten de mekaar moeten gewoon worden...
Als je niets over bepaalde onderzoeken afweet en dit op domesticatie, dominantie of gedragspatronen... of dit herkent van dieren neem ik U dit niet kwalijk ;)
Dit is geen oortjes kuisen of in de bak gaan theorie. ;)
IK haalde immers aan dat ik waarschijnlijk me in een wespennest ging steken met de aanwezige fretten kenners... dit staat nog altijd open :p

Ps Trouwens de fret is niet van 1500 voor VC maar zo iets van langer dan 1000 jaar na dacht ik quote dan even Bob. C. denk ik...
Dus het zou dan toch kunnen dat het 1500 jaar is maar dan 1500 jaar geleden ;) :rol: :lol:
:D

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor nielsvl » vr feb 05, 2010 12:13 am

Thx, is nu eindelijk duidelijk waar je naartoe ging ;) en daar vind ik mij volledig in, enkel met dat overleven in het wild heb ik een probleem...

De dag van vandaag is dat relatief, niet? Hangt compleet af van karakter en conditie en bouw bij dieren met een specialer eetpatroon... moest een fret hetzelfde eten als een kip zou deze ook makkelijk in het wild kunnen overleven toch? Hangt ook veel af waar je dier rondloopt, op plaatsen met een bvb muizen en rattenpopulatie die quasi nihil is zal de kat ook maar mager rondlopen... Als uw fret losloopt in een terrein van een bunzing ofzo (en laat ons ervan uitgaan dat de bunzing de fret niet dood :p) waar een degelijke knaagdierenpopulatie is kan dat ook nog in orde komen...
En over karakter tjah, een superdeluxe huiskat van 5 jaar zal het ook een stuk lastiger hebben dan een niet opgevoede kat...

en om af te sluiten (nu het eindelijk opgeklaard is :p); er zijn al sporen gevonden van domesticatie van fretten van minimum 450v.C..

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor jeanine » vr feb 05, 2010 8:08 pm

Weten sommige wel hoe lang het duurt vooraleer men spreekt over ‘gedomesticeerd’? Ja... ? ...? iemand?
Raven ben even wat gaan opzoeken om er meer van te weten te komen, ik ben even nieuwsgierig als mijn fretten ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Domesticat ... rde_dieren
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... olgen.html
De fret is niet in staat om te overleven in het wild! Dat is een serieuze gap he? Iemand? En dit terwijl meerdere andere diersoorten dit wel kunnen... Zie hond, kat, muis en zelfs een kip.
Even tegen spreken met deze link :p
Alleen dieren die nog over voldoende 'wilde' eigenschappen beschikken, zoals de kat, zullen in staat zijn om zich in de vrije natuur staande te houden. Honden zullen daar veel meer moeite mee hebben en na korte tijd doodgaan, zelfs rassen met jachtinstinct, zoals de Duitste Staande hond.
http://www.museumkennis.nl/nnm.dossiers ... 02180.html
http://www.kennislink.nl/publicaties/ho ... arte-vacht
Ik moet weer tegen wringen :lol: Anders geen stof genoeg tot nadenken.
Al wat dichter bij de fret (marterachtigen)
http://www.edelveen.com/pdf/Effecten%20Domesticatie.pdf
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Buddy » vr feb 05, 2010 11:12 pm

Om terug on toppic te komen, het gaat toch alweer een beetje beter tussen Peanut en Muisje. Peanut slaapt wel nog alleen. Tijdens het spelen zijn er al twee dagen geen echte schermutselingen geweest, wel veel blazen van Peanuts kant. Ik heb ze in een aangepaste bench gezet, dan kan ze beneden bij de andere staan. Anders zat ze daar zo alleen boven en dat vond ik niet leuk. Nu blijft ze ook in ons ritme van slapen en spelen, boven liep ze op die kamer anders veel meer rond.
Het bijten naar mij is veel minder, dat gaat echt goed.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor jeanine » za feb 06, 2010 9:24 am

Wat trager dan voorzien, maar het lukt dan misschien toch. :)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Raven » za feb 06, 2010 2:50 pm

Om terug on toppic te komen, het gaat toch alweer een beetje beter tussen Peanut en Muisje. Peanut slaapt wel nog alleen. Tijdens het spelen zijn er al twee dagen geen echte schermutselingen geweest, wel veel blazen van Peanuts kant. Ik heb ze in een aangepaste bench gezet, dan kan ze beneden bij de andere staan. Anders zat ze daar zo alleen boven en dat vond ik niet leuk. Nu blijft ze ook in ons ritme van slapen en spelen, boven liep ze op die kamer anders veel meer rond.
Het bijten naar mij is veel minder, dat gaat echt goed.
Leuk te horen dat alles nu terug goed gaat! Tijd en bezig zijn met hen is de boodschap :)
Sorry dat ik de indruk zou wekken om uw topic te kapen of totaal naast de kwestie zou praten? Maar dit is niet zo!
De basis is er... maar ze reageren niet altijd zoals verwacht.
Ik kan er uren over praten... schrijven is moeilijker... en ook daar ik soms mijn internet tijd moet verdelen over 4 a 5 en meer fora’s... :)
Misschien kan een mod. dit opsplitsen????
Weten sommige wel hoe lang het duurt vooraleer men spreekt over ‘gedomesticeerd’? Ja... ? ...? iemand?
Raven ben even wat gaan opzoeken om er meer van te weten te komen, ik ben even nieuwsgierig als mijn fretten ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Domesticat ... rde_dieren
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... olgen.html
De fret is niet in staat om te overleven in het wild! Dat is een serieuze gap he? Iemand? En dit terwijl meerdere andere diersoorten dit wel kunnen... Zie hond, kat, muis en zelfs een kip.
Even tegen spreken met deze link :p
Alleen dieren die nog over voldoende 'wilde' eigenschappen beschikken, zoals de kat, zullen in staat zijn om zich in de vrije natuur staande te houden. Honden zullen daar veel meer moeite mee hebben en na korte tijd doodgaan, zelfs rassen met jachtinstinct, zoals de Duitste Staande hond.
http://www.museumkennis.nl/nnm.dossiers ... 02180.html
http://www.kennislink.nl/publicaties/ho ... arte-vacht
Ik moet weer tegen wringen :lol: Anders geen stof genoeg tot nadenken.
Al wat dichter bij de fret (marterachtigen)
http://www.edelveen.com/pdf/Effecten%20Domesticatie.pdf
Ja, jeanine. :D :D
Ik ken die link’s, spijtig genoeg geven die niet veel of het juiste weer of zijn veroudert! De Engelstalige wikipedia geven meer info en zijn redelijk updated ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Domestication
Veel beter!!!!
Die andere wolf link is niet tegen wringen en hebben niets te maken met gedomesticeerde dieren is alleen iets dat zeer lang geleden een kruising is geweest tussen verwilderde honden met wolven en nu nog in de genen zit. Dus niets nieuws of tegen wringend.
Tja, en dat van die katten... de fret is evenzeer een roofdier dan de kat en toch... of er is iets dat hij niet meer weet, mist? Dat is de kwestie! Hij jaagt, dood en dan... dat weet hij soms niet meer.
Een verloren gelopen fret is net een stofzuiger en vreet alles wat hij tegen komt van afval tot roadkill enz. maar waarom eet hij soms de spin, slak wel op en de gevangen muis niet? En die gevangen muis is voor zijn ogen moeten springen anders was het nihil!
En een kat is een “zelf- gedomesticeerde” dier :p en vertonen soms net de zelfde problemen als de fret, doden of spelen met de prooi en dan... weten ze het niet meer, maar leggen uiteindelijk de link van doden en op eten vlugger. Niet alle katten hebben dit en de kat overleeft beter in het wild nu huidig dan de hond huidig... maar in het verleden ging dit wel!
Ik zoek het meer in de recentere onderzoeken en geen die al 30 jaar of langer worden overgenomen en gekopieerd worden in een nieuw jasje maar net veroudert zijn als sommige schoolboeken ;) :p Ik hou het meer bij vorsers zoals Bob Church, Jean Donaldson, Ian Dunbar and Peter Neville, Naoko Kuroseen nog een paar andere.
Dus nu ga ik even tegen wringen met eigen theorie zonder iets te kopieren ;) :p
Het lijkt mij normaal dat katten beter huidig zouden overleven daar deze meestal ongemoeid worden gelaten door de mens tenzij overlast... Kattenrassen schillen nu niet echt veel van elkaar daar het zogezegd allemaal muizen en vogel vangende boefjes zijn en geen schaap of kalverdodende honden!? Dito voor klein wild!!!
Hondenrassen geven dat ook weer een probleem daar dat deze verschillende ingeprenten doelen hebben en zouden ondeling regelmatig in de vechtzone zitten! En/of de steriele dominantie zou hen eerder in de weg zitten moesten ze nog ooit hier een wilde levende loslopende wolf tegenkomen? In Yellow Stone zou het paren van wilde honden meer voorkomen daar de grote hond en loopse teef meer overlevingskansen heeft dan hier?
En dat van die nertsen wist ik! Alleen kon ik deze niet aanhalen en ik was er toch niet opgekomen ;) omdat huidig nog geen enkele nerts echt hand tam is of veilig in huis te houden is. Ze worden niet door gekweekt tot echt tam! Blijkbaar omdat het hun waarde vermindert?
Dat er zoveel mogelijke kleuren waren bij hen... dat wist ik niet ;)
Ik weet wel dat bepaalde natuur groeperingen ervan terug gekomen zijn om de nertsen vrij te laten daar deze dieren ook weer totaal geen overleving instinkt hadden en allemaal dood of gruwelijker dood gingen dan... :(
Thx, is nu eindelijk duidelijk waar je naartoe ging ;) en daar vind ik mij volledig in, enkel met dat overleven in het wild heb ik een probleem...

De dag van vandaag is dat relatief, niet? Hangt compleet af van karakter en conditie en bouw bij dieren met een specialer eetpatroon... moest een fret hetzelfde eten als een kip zou deze ook makkelijk in het wild kunnen overleven toch? Hangt ook veel af waar je dier rondloopt, op plaatsen met een bvb muizen en rattenpopulatie die quasi nihil is zal de kat ook maar mager rondlopen... Als uw fret losloopt in een terrein van een bunzing ofzo (en laat ons ervan uitgaan dat de bunzing de fret niet dood :p) waar een degelijke knaagdierenpopulatie is kan dat ook nog in orde komen...
En over karakter tjah, een superdeluxe huiskat van 5 jaar zal het ook een stuk lastiger hebben dan een niet opgevoede kat...

en om af te sluiten (nu het eindelijk opgeklaard is :p); er zijn al sporen gevonden van domesticatie van fretten van minimum 450v.C..
Tof dat ge het nu eindelijk snapt niels ;) :D Alleen al met die namen van die genoemde vorsers zou ik het al weten en snappen! :p grapje... leuk dat we wat kunnen discussiëren!
De vergelijking van fret en kip gaat niet op, daar de fret echt ook alles zou eten zoals wormen, spinnen, kevers en afval of roadkill. Er zijn sporen van frunzing bij de mens maar in de natuur verdwijnen ze gewoon of worden gedood door hun verwekkers daar de karakters niet overeen komen!
Ook zijn er zo goed als geen vermeldingen of sporen van samensmelten van zulke groepen fret - frunzing - bunzing!
De enige vermeldingen van fretten die overleven in de natuur komen uit Australie! De eerste grote land bezitters voerden deze dieren in om de konijnen die daar en nu nog een plaag vormde te doden...
Decennium probeerde men de fretten populaties te laten overleven wat telkens weer leek te mislukken... huidige populatie houd redelijk stand.
Een hybrid fret - bunzing is weer geen fret! ;)
Als je uw vergelijk zou nemen met die magere kat... zou men ook magere bunzings, wezels e.a marterachtige aantreffen... spijtig zitten die allemaal redelijk goed in hun vlees en komen overal voor en zitten dichter bij huis als men zou denken ;)

En als afsluiter... hmmm, eh... damn... ik vind text van +- 1000 jaar is de fret gedomesticeerd van Bob Church niet meer!
Maar ik zal deze even gebruiken van Bob Church...
Quote”So, since we know persistent albinism and depigmentation caused by the
expression of the Star Gene is only found in domesticated animals, and
since we also know albinism in ferrets is at least 1000 years old and
that Star Gene depigmentation is common, then we know the ferret has had
a long period of domestication, with breeding for tameness common and
under human control" unquote.

Maar duizen jaar geleden?

Dat van 450 v.C is van marterachtigen en hybrids...
De fret zou afstammen van 2 soorten Polecats de Europese en de steppe Polecat en de nesten daarvan zouden dan weer met elkaar en terug met de polecat enz......... dan volgt de introductie bij de mens en later hebben we de de fret, dit volgens een paar huidige vorsers.
Als toemaatje:
“reports on ferrets considered only the albino
coloration to be a true ferret, calling the "polecat color" either
semi-domesticated or "wild but tamed".

en

“In ferrets, albinism is persistent; that is, the allele has reached a
stable frequency of expression within the population and would not breed
out during random mating (assuming no change in selective pressures). In
other words, if you randomly selected 100 females out of a randomly
mixed breeding pool of ferrets, and mated them to 100 male ferrets, also
randomly selected from a randomly mixed breeding pool, then the
offspring would express albinism at approximately the same frequency as
in the parents, as would succeeding generations. Ferrets are not the
only ****** which has persistent albinism; it also occurs in rabbits,
mice, rats, chickens, doves, and other human-selected (or domesticated)
animals. Thus, persistent albinism is evidence of domestication, and is
only found when humans selective breed for the trait. Indeed, it can
only occur in a state of domestication; a recessive trait, albinism
cannot persist in wild populations, especially those subjected to both
predation and starvation selective pressures (like what would be
expected with such a predator as the ferret). Since historic references
can document the condition in ferrets for most of the last 1000 years,
that alone is pretty good evidence ferrets are domesticated (most
reports from earlier ages discuss ferrets, but do not describe their
outward or physical appearance). In other words, long term, persistent
albinism is absolute evidence that ferrets have been bred, housed and
cared for by humans, and that hybridization to wild species has been
minimal for at least since the first report of the trait. Persistent
albinism is simply not a trait of a non-domesticated (wild) population”

Dus ook doofheid valt onder die noemer... evenals dominant schijn gedragingen als gedrag en overleving enz....
In dit geval om terug bij buddy en Peanut te komen ‘gedrag’
Topic splitsen mag altijd he ;) :D

Editing... die fouten toch he... straks komt margit met haar rode stift nog :shock:
Laatst gewijzigd door Raven op za feb 06, 2010 4:25 pm, 5 keer totaal gewijzigd.

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Raven » za feb 06, 2010 2:55 pm

Sorry dat het zoooo lang is geworden... lijkt een schrijven van margit ;) lol!
Ik had er geen zicht op dat het zo lang aan ‘t worden was... :rol: :rol: xp

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor jeanine » za feb 06, 2010 7:03 pm

Sorry dat het zoooo lang is geworden

Soms is het moeilijk uit te leggen in enkele woorden wat men nu juist bedoeld of waar men naar toe wil ;)
is alleen iets dat zeer lang geleden een kruising is geweest tussen verwilderde honden met wolven
Waar ik hier mee naar toe wil is vooral de reden die men vermoed achter de donkere haren.
In 2007 ontdekte geneticus Greg Barsh dat beta-defensine thuishoort in een genfamilie die infecties tegengaat. Evolutionair voordeel is dus mogelijk ontstaan door een sterkere afweer tegen infecties.
Hierbij denk ik aan de zwarte fretjes die nu gekweekt worden en of die inderdaad er een voordeel uit kunnen halen.
Toch leerrijk, maar wat moeilijker leesvoer .

Alles wijst hier volgens mij op de tussenkomst van de mens om de fret aan zijn wensen te "trachten" aan te passen.Gedrag, voeding en uiterlijk bijsturen. Vroeger meestal als hulpje bij de jacht en niet zo zacht van karakter als het huisdier dat wij er nu willen van maken. Daar ligt volgens mij de reden dat we een ander soort gedrag verwachten van onze dieren dan ze soms laten zien.
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Raven » za feb 06, 2010 8:02 pm

En soms moet men het blijven uitleggen.... :p
De donkere haren en geen zwarte haren bij de fret komen voort uit de Europese of steppe Polecat en hybrits hiervan...
De black-self en black/dark sable is door gekweekt op kleur... soms gaat men zo ver dat men bunzing, frunzing, mink/nerts etc. gebruikt om de donkerte meer naar voor te brengen en dit ten koste van het onhandelbare, bange of bijterig dier.
Bij deze door gefokte donkere fretjes vind men meer en meer afwijkingen of mis-groeiingen en dit bij de niet al te serieuze fokker :(
Alles wijst hier volgens mij op de tussenkomst van de mens om de fret aan zijn wensen te "trachten" aan te passen.Gedrag, voeding en uiterlijk bijsturen. Vroeger meestal als hulpje bij de jacht en niet zo zacht van karakter als het huisdier dat wij er nu willen van maken. Daar ligt volgens mij de reden dat we een ander soort gedrag verwachten van onze dieren dan ze soms laten zien.
Dat zeg reeds ik allang... zie postings... spijtig komt dat af en toe eens boven water met een discussietje als nu... weten andere dat ineens allemaal ook ;)
:)

sah
Berichten: 0
Lid geworden op: wo mar 26, 2008 4:55 pm
Locatie: Gent

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor sah » za feb 06, 2010 11:19 pm

oila,
na al die moeilijke discuties, hoe gaat t nu met die twee fretjes?
t lijkt me een beetje dat die nieuwe de baas zal worden en dan de andere gewoon nog wat tegensputtert...tja dat kan he...zolang ze mekaar niet opvreten, ik vind het wel super dat je t een kans geeft, nog even volhouden denk ik, dan komt het wel goed (ev met een nieuwe rangorde..)

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor nielsvl » zo feb 07, 2010 2:33 am

Om het toch nog even offtopic te hebben...

Een magere bunzing of een magere leeuw of tijger komt inderdaad zelden voor... maar wat als men alle prooidieren wegneemt? Automatisch zal dan ook de hogere afsterven...
Net om die reden zien we haast nooit een mager dier, deze dieren leven in de habitat van hun prooien, en houden zo het evenwicht in stand... een bunzing of ander dier zal dus in weze nooit geboren worden waar er geen voeding is...

en over domesticatie, ik was er toen nog niet bij hoor, ik kan maar enkel zeggen wat ik overal lees, en dat is dat de "fret" al gedomesticeerd is van minimum 450vC ... Wat uiteraard niet wil zeggen dat dat de fret is die wij nu kennen he, dat gaat idd de kruising zijn tussen steppe en europese bunzing die net gebeurd is... laat het ons mss nog "frunzing" noemen, een woord dat eigenlijk ook niet bestaat maar dat we toch allen gebruiken, enkel om aan te tonen dat er nog een hogere mate bunzinggenen in het diertje zitten...

tekstje op een site van de noorderburen:
In de geschiedenis worden ze al genoemd rond 450BC. Later werd de fret ook genoemd rond 350BC door Aristoteles in zijn "Historia Animalium". Hieruit kan geconcludeerd worden dat de fret of de gedomesticeerde bunzing al lang tussen de mensen begeeft. Echter, de eerste algemeen geaccepteerde referentie dateert van 63BC. Dit was in het boek "Geographica" van Strabo. Deze schreef over een dier wat in gevangenschap gefokt wordt, speciaal voor het jagen op konijnen door het konijnenhol binnen te gaan en de konijnen eruit te jagen.

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Raven » zo feb 07, 2010 4:11 am

Om het toch nog even offtopic te hebben...

Een magere bunzing of een magere leeuw of tijger komt inderdaad zelden voor... maar wat als men alle prooidieren wegneemt? Automatisch zal dan ook de hogere afsterven...
Net om die reden zien we haast nooit een mager dier, deze dieren leven in de habitat van hun prooien, en houden zo het evenwicht in stand... een bunzing of ander dier zal dus in weze nooit geboren worden waar er geen voeding is...
Wat als men de prooidieren wegneemt? Dan zitten ze dichter bij huis zoals ik reeds aanhaalde, zie valk, vos, bunzing, coyote, eland enz.... vreten alles en zitten goed in hun vel :p
en over domesticatie, ik was er toen nog niet bij hoor, ik kan maar enkel zeggen wat ik overal lees, en dat is dat de "fret" al gedomesticeerd is van minimum 450vC ... Wat uiteraard niet wil zeggen dat dat de fret is die wij nu kennen he, dat gaat idd de kruising zijn tussen steppe en europese bunzing die net gebeurd is... laat het ons mss nog "frunzing" noemen, een woord dat eigenlijk ook niet bestaat maar dat we toch allen gebruiken, enkel om aan te tonen dat er nog een hogere mate bunzinggenen in het diertje zitten...

tekstje op een site van de noorderburen:
In de geschiedenis worden ze al genoemd rond 450BC. Later werd de fret ook genoemd rond 350BC door Aristoteles in zijn "Historia Animalium". Hieruit kan geconcludeerd worden dat de fret of de gedomesticeerde bunzing al lang tussen de mensen begeeft. Echter, de eerste algemeen geaccepteerde referentie dateert van 63BC. Dit was in het boek "Geographica" van Strabo. Deze schreef over een dier wat in gevangenschap gefokt wordt, speciaal voor het jagen op konijnen door het konijnenhol binnen te gaan en de konijnen eruit te jagen.
We gaan al van 1500 jaar voor C. naar 63 vC. nog even en we zitten op AD. ;)
Uw quote is wat mooier aangekleed maar is hetzelfde als:
Dat van 450 v.C is van marterachtigen en hybrids...
De fret zou afstammen van 2 soorten Polecats de Europese en de steppe Polecat en de nesten daarvan zouden dan weer met elkaar en terug met de polecat enz......... dan volgt de introductie bij de mens en later hebben we de de fret, dit volgens een paar huidige vorsers.
Het heeft geen zin om hetzelfde aan te halen :lol:
Ik vraag me af hoe het komt dat op een fora van de noorderburen en andere wereldse fora’s over deze onderwerpen gesproken word :shock:
Welk forum is dat a u b? De Engelse zijn soms zwaar xp
;)

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor nielsvl » zo feb 07, 2010 4:21 am

Was de site van sdf dacht ik, niet hun forum...

Zoals je zelf zegt "vreten alles"; in een eerdere post zei ik wel duidelijk "dieren met een strict "dieet""...

1500vC zal mss beetje teveel van het goede geweest zijn, maar voor de duidelijkheid; we gaan niet van 1500vC naar 64vC maar van 1500-500 vC naar 450vC ;)
Zoals ik zei, ik weet dat we hetzelfde zeggen; vanaf 450vC is het beestje dat wij fret noemen (de kruising tussen...) reeds gedomesticeerd, uiteraard niet als huisdiertje zoals ze hier gehouden worden, maar het ruwe begin ervan...

edit; mijn fout, blijkbaar stond in mn eerste post enkel 1500vC *excuseert zich :p*

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Raven » zo feb 07, 2010 11:44 am

Tja... ik denk dat Peanutje soms wat verveeld heeft moeten toekijken :oops: Mijn excuus :bow:
nielsv, e.a. Is het mogelijk via huidig HTML code om topic’s op te splitsen of is er een nog geen optie voor?
En het www staat vol met fouten en oude informatie wand volgens het darwinisme is de evolutie van de dieren en meer gericht op de marterachtige..... NEEEEEE :rol: grapje ;) :lol: :lol:

Gebruikersavatar
nielsvl
Donateur
Donateur
Berichten: 1113
Lid geworden op: do mar 13, 2008 8:02 pm
Locatie: Deurle

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor nielsvl » zo feb 07, 2010 8:10 pm

Ja tuurlijk, kan opgesplitst worden hoor... is alleen eff werk, wie weet houdt margit zich er wel eens mee bezig vannacht... al denk ik dat hetgeen we wouden zeggen eigenlijk gezegd is en dat we terug al onze aandacht op peanutje kunnen richten :)

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Buddy » di feb 09, 2010 11:25 pm

De rollen zijn blijkbaar anders. Het is nu duidelijk dat Muisje Peanut niet tolereert in haar hok. Spelen gaat samen, al loopt Peanut wel gans de tijd te blazen als Muis in de buurt is. Maar daarnet was Peanut tijdens de speeltijd in het hok van Muis en Puto gegaan en was op Muisje haar verdiep aan het eten. Toen Muis er bij kwam was het gelijk gevecht, met klieren die geleegd werden...Muis dult dus geen concurentie. En Puto, da's zo ne sloef, die trekt hem er allemaal niets van aan.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor jeanine » wo feb 10, 2010 3:17 pm

Het is dan ook Muisje haar territorium waar Peanut binnen dringt. Als het met het speel uurtje wel al lukt is het afzonderlijk slapen niet echt een probleem denk ik toch.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Buddy » wo feb 10, 2010 7:23 pm

Ja, da's waar, ik ben blij dat het samen spelen lukt. Ik moet nu wel een kooi bijzetten in mijne living. Maar wie weet kunnen ze na verloop van tijd toch nog samen. Het is wel stom, in mijn kooi zijn drie verdiepingen en 8 slaapplaatsen voor twee fretten. Maar Peanut moet perse liggen waar Muisje altijd ligt. En al die plaats hebben...

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor jeanine » wo feb 10, 2010 7:25 pm

Zij willen allebei de plak zwaaien tot er één zal toegeven. ;)
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Raven » do feb 11, 2010 9:40 am

Ja, da's waar, ik ben blij dat het samen spelen lukt. Ik moet nu wel een kooi bijzetten in mijne living. Maar wie weet kunnen ze na verloop van tijd toch nog samen.
Ja, ik heb dat bijna 6 maand zo moeten doen... maar dan totaal afzonderlijk, 2 kooien tegen elkaar en 2 speeltijden!
Zelfs tijdens de speeltijd was het aflappen tot Gizmo alles liet lopen, 6 maand :euh: Tot ik het moe werd en ook dacht tekenen te zien van verzoening :oops:
Ik heb ze toen het laten uitvechten met de gedachte erop of eronder...
Resultaat: 1 dag verder konden ze mekaar al verdragen in 1 kamer en s’avonds sliepen ze bij elkaar... de wondjes vielen ook mee.
Ik weet nu niet hoe het met Puto en Muisje zit, wie van de 2 baas is of wie U denkt dat er baas is ;) Maar de rangorde zou best kunnen gaan voor de 2de of 3de plaats ;) Niet dat het veel uitmaakt... blijft zelfde probleem. :rol: :lol:
Het zal U wel lukken!
:D

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Buddy » di feb 16, 2010 4:39 pm

Peanutje slaapt nog steeds alleen in een omgebouwde bench maar ze staat gewoon naast de andere in de woonkamer dus ze zit hier goed. Samen spelen is geen probleem, soms nog eens een schermutseling maar er zit goede evolutie in. Naar mij toe is ze heel veel verbetert, ze gaf mij gisteren zelfs likjes toen ik haar uit haar kotje haalde om te spelen. Ik had ze wel wat teveel vertrouwd want een uur later beet ze in mijn neus :p
Maar alles gaat eigenlijk wel goed. Peanutje is hier heel blij.

ufo
Berichten: 0
Lid geworden op: za mei 15, 2004 10:35 pm
Locatie: Reet

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor ufo » di feb 16, 2010 6:25 pm

ik denk dat peanut echt wel met haar poepeke in de boter is gevallen :p
Groetjes, ufo
fretjes : Maya ,Kai , Taico , Yellow , Zippo en Mieke
poezen :Lucky ,Tsumi ,Britney , Sasha , xena en macho
honden :Lizzy en Spike
kipjes :Rosse ,Witte , Babbel , Spikkel , Zwartje en Jumper , Goldy
Duifjes : Suske en Wiske

Gebruikersavatar
Buddy
Berichten: 41
Lid geworden op: vr mei 18, 2007 9:46 pm
Contacteer:

Re: Nieuwtje erbij.

Berichtdoor Buddy » di feb 16, 2010 8:51 pm

Ik doe mijn best, ze is eigenlijk wel een heel lief fretje ze.

Daarstraks weer een akkefietje gehad tussen Muis en Peanut. Als ze te zot spelen hangen ze onvermijdelijk in elkaar. En Peanut schudt echt met Muisje...


Terug naar “Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 119 gasten