eten oude fret

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
klaartje
Berichten: 1
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 7:49 pm

eten oude fret

Berichtdoor klaartje » do okt 25, 2012 10:57 am

Hallo,

ik heb al een tijdje fretjes. Ik had er twee, eentje heb ik een paar maand geleden moeten laten inslapen. Nu heb ik er nog eentje: TAU. Ze is al bijna 7 jaar oud.
Nu vroeg ik me af, of ik beter naar TF senior overschakel? ze eet nu gewoon droge frettenbrokken, die eet ze nog heel graag.
Wat is het voordeel van TF senior? Mijn fret is niet te dik, en ze beweegt ook nog redelijk.

De laatste tijd hoest ze ook dagelijks. Dat deed ze niet voor de verhuis naar een nieuw appartement. (en voor de dood van mijn andere fret). Sindsdien is ze dus ook beginnen hoesten. Zou ik haar iets tegen haarballen moeten geven? Is iets dat gebruikt wordt voor katten ook goed dan, best zonder suiker las ik.

Oh ja, ik zocht ook een goeie website om eten te kopen. Op zooplus kun je wel tf senior kopen, maar dan weer geen ferretvite of dergelijke... 't moet ook niet te duur zijn, want ik ben nog steeds student!!!

Veel groetjes
Klaartje en Tau!!
alles voor m'n fretje!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: eten oude fret

Berichtdoor Margiet » do okt 25, 2012 11:49 am

Hallo Klaartje,

Als Tau nog geen last van leverproblemen of overgewicht heeft én de brokjes nog graag eet, zou ik echt niet overschakelen naar wat anders, volgens mij, hoor. Ik verander hier ook niks, tenzij er medische redenen komen met het ouder worden.

Op Zooplus een fretten.nl kan je alle varianten van TF vinden en op Fretten.nl ook de voedingssupplementen e.d. Maar Ferretvite is een suikerbom, erg gezond is het niet, dat zou ik haar gezien haar leeftijd sowieso al niet teveel geven.

Als een fret van die leeftijd plots begint te hoesten denk ik altijd dadelijk aan het hartje. Zeker gezien dat zowel verhuis als overlijden van haar vriendje, kan je mss best je Da eens laten luisteren naar haar hartje. Moest het nodig zijn kunnen ze dan nog een echo maken ofzo. Haarballen bij een fret komen wel voor, maar ook niet zo vaak. Al die pasta's worden vaak nutteloos gebruikt en zoals je zelf zei, die suikers zijn je dat niet. Zolang ze goed eet zal ze niet met een vastzittende haarbal zitten en als ze zou hoesten van de haartjes zelf, hoest ze die er op die manier ook wel uit of door, dat kan je toch niet vermijden met 1x pasta om de zoveel dagen. Op het moment dat er zo 'n haartje in de keel zit moet je dan "ingrijpen", preventief pasta geven zal niet helpen. Maar van "haartjes" hoesten ze echt niet regelmatig, denk ik.

Een alternatief voor die Ferretvite is Kalopet (idd voor katten), maar dat heeft niet elke Da in huis ...
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: eten oude fret

Berichtdoor jeanine » do okt 25, 2012 4:03 pm

Klaartje, ik deel hier de menig van Margiet. Een ouder fretje dat geen klachten heeft laat je best op haar gewone voeding staan. Wat ik wel in huis zou halen is een 2 tal zakjes Convalencense suport van Royal Canin, bij de da te krijgen. Dat is een soort sondevoeding voor zieke fretjes, honden en katten. Het poeder maak je aan met 1 deel poeder en 3 delen warm water. Ik gebruik voor medicatie een afgestreken koffielepel of nog minder. Het is handig als je fret ziek is en medicatie moet nemen. Ook als ze alle voeding weigeren is het een uitkomst, maar gebruik het liever niet als het niet nodig is. Bevat ook suikers en dat is minder goed voor een gezonde of jonge fret. Ze moeten het wel leren eten eerst, daarna een fluitje van een cent. Je laat ze kennis maken door het papje van je vinger te laten aflikken en eenmaal de smaak gekend eten ze zo het bordje leeg.
Het hoesten is hoogst waarschijnlijk een hartprobleem dat zich manifesteert op die leeftijd, niet ongewoon. De da kan dit waarschijnlijk voor je opsporen of uitsluiten. Vaak zie je ook een wat gezwollen buikje als er vocht blijft zitten, net een peertje als de fret hangt. Met de juiste medicatie kan je fretje best nog een tijd mee zo.
Kan ook nog zoiets als een soort verkoudheid opgelopen hebben of allergie aan iets in de nieuwe woonst zijn.
Haarbalpasta gebruik ik niet, wel een erwtje pure Vaseline als er iets in de keel blijft zitten. Het hoesten stopt dan binnen de kortste keren als dat de oorzaak is.
Om nageltjes en vervelende klusjes te klaren gebruik ik slaolie of olijfolie met wat visolie(zalmcapsules) er bij. Gewoon te koop in een goed warenhuis, veel minder duur in aankoop en zonder suikers.
Je kan vaak op die kosten wat besparen met keukenmiddeltjes ipv dure producten die minder zuiver zijn.
De senior voeding werd hier niet gesmaakt door mijn oudere fretjes.
Senior
calcium 1.15 % ruw vet 18.5 % fosfor 0.95 % ruwe vezel 1.5 % ruw eiwit 33.0 % vocht 10.0 % natrium 0.2 %

active fosfor 1.05 % ruw vet 22.0 % vocht 10.0 % natrium 0.25 % ruwe as 7.0 % ruw eiwit 36.0 % ruwe vezel 1.5 % calcium 1.2 %

Minder vet is minder energie.
Minder eiwit spaart de nieren maar een fret heeft veel eiwit van dierlijke oorsprong nodig.
Afbeelding


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten