prooi

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

prooi

Berichtdoor antoin » do jan 03, 2013 7:50 pm

wat zijn jullie ervaringen met prooi?

Gebruikersavatar
a3ke
Donateur
Donateur
Berichten: 1075
Lid geworden op: zo jan 20, 2008 8:55 pm

Re: prooi

Berichtdoor a3ke » do jan 03, 2013 8:13 pm

gebruik de zoekfunctie even ;) (rechtsboven) er zijn al menig topics over prooi vs brok etc gevoerd en bezig te voeren en de pro's en contra's hieraan verbonden
Slaapwel Ginnemie (2011),Fierro en Safari (2012),Martini en Rob (2013)
Gordon,Booth,Grappa en Mol (Prisca) doen het goed hier beneden
We missen jullie

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: prooi

Berichtdoor antoin » do jan 03, 2013 8:25 pm

had ik al door gelezen hoor ik voer zelf altijd prooi ik was benieuwd wie dat nog meer deden. ook ervaringen met voeding en pups vind ik interesant hoeveel per nest van af welke week ze mee eeten ed. ik voer dus zelf altijd prooi en ik was van het jaar verbaast hoeveel er doorheen ging. wij kweeken ook dus dat scheelt veel.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: prooi

Berichtdoor jeanine » do jan 03, 2013 9:06 pm

Ik heb jaren geleden geprobeerd om over te schakelen naar vlees en prooi. Mijn 2 oude dametjes kregen kwartel en allerlei ander vers vlees + brok. Mooi om die 2 te zien samen werken om het vlees van de botten te trekken. Mijn latere ervaring met prooidieren, muis eendagskuiken kan je nog nalezen.
http://www.defrettenark.be/forum/viewto ... =14&t=4942
Maag en darmproblemen hebben hier een einde gemaakt aan prooi en vers vlees. Mijn jongste telg, kreeg tot zijn 6 maand regelmatig rauw vlees. Eenmaal in de kooi bij de dames krijgt hij dit ook niet meer omdat ons Free er geen mag hebben en het moeilijk is om hem dan in afzondering te steken tot zijn vleesje zeker is opgegeten. Ons Freebee is trouwens nog steeds verlekkerd op rauw vlees :(
Wat hier niemand ooit heeft gegeten is wild konijn, ze lusten het precies niet. Kwartel eet de jongste ook niet. Het vlees kwam wel uit de supermarkt of slagerij. Onlangs ergens een foto gezien van 2 fretten met een hele kip, pluimen en alles er op en aan. Wel gemakkelijk als ze zo iets eten, geen gedoe met samenstellen van de juiste verhoudingen. Ik denk nog altijd beter dan brokvoeding als de fret het verteren kan. Voeding van de fretten is zowat mijn stokpaardje. Ik denk dat het de gezondheid van de fret ten goede of ten slechte kan komen. In mijn pogingen om ze goed te voeden ben ik dus al vaak met onbeantwoorde vragen komen te zitten. Ze worden ziek en worden minder oud dan toen ik 7 jaar geleden mijn eerste adoptiefretjes in huis haalde. Bij sommige eigenaars kijkt men minder nauw wat ze krijgen en dan hoor je dat ze zelfs ouder worden dan mijn "dieetfretten" :s
Wat krijgen jou fretten te eten?
Afbeelding

Saantje
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jun 17, 2011 3:20 pm
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: prooi

Berichtdoor Saantje » do jan 03, 2013 10:39 pm

had ik al door gelezen hoor ik voer zelf altijd prooi ik was benieuwd wie dat nog meer deden. ook ervaringen met voeding en pups vind ik interesant hoeveel per nest van af welke week ze mee eeten ed. ik voer dus zelf altijd prooi en ik was van het jaar verbaast hoeveel er doorheen ging. wij kweeken ook dus dat scheelt veel.
Ik voer enkel vers, voornamelijk prooi.
Hier eten ze met ongeveer 1kg per dag in de winter en 700 gram in de zomer.
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: prooi

Berichtdoor antoin » do jan 03, 2013 11:48 pm

voeding vind ik ook en mooi onderwep ze krijgen hier alleen prooi met huid en of veren en dan konijn haas duif kip gans eend kraai .al onze fretten zijn nooit ziek en hebben geen maag en gebids problemen opvang fretten zetten we ook gelijk op prooi. de dieren arts zien ze nooit en ze worden redelijk oud. ook de pups groeien er goed op en ik vind de stank tov brokken veel minder. we hebben pas een mannetje uit de opvang mee genomen die stond deels op brok en stonk behoorlijk ik vind hem nu alleen naar fret ruiken.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: prooi

Berichtdoor Margiet » vr jan 04, 2013 12:10 am

Ik ga alleen even reageren op de "geurhinder" die je aanhaalt, Antoin, de rest is hier al zo vaak besproken en vermits wij maar af en toe prooi geven (als we de pups alles willen aanleren voor ze vertrekken, moeten we dat erbij doen, hé! ;) ), wil ik me niet gaan mengen in dingen waar ik zelf niet genoeg van ken.

Maar dus, die "stank" : mij valt het op dat fretten die deels op brokken staan en deels op vlees (prooi of niet) veel meer geurhinder verspreiden in de bak dan fretten die volledig op prooi óf volledig op brokken staan. Het is volgens mij het half/half-gedoe dat de darmen meer moeite kost dan of het ene of het andere en dan zit je automatisch met meer last van geurtjes ... :s

Zo, dit gezegd zijnde verdwijn ik weer ... :ninja:
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: prooi

Berichtdoor antoin » vr jan 04, 2013 9:28 am

dat kan ik heb er zelf geen ervaring mee . maar na een half uur in de auto rijden was ik blij dat er ramen in zaten. deze fret kwam uit een opvang van knaagdieren en is op gegroeid met knaagdieren voedsel. en hij beet vreselijk . nu is hij net zo mak als de rest en hij is 350 gram aangekomen. een andere fret is er net 2 weeken die hebben we terug gekregen deze weegt weer teveel 2000gram deze heeft alleen katten voer en kipfile gehad deze is nu aan het afvallen

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: prooi

Berichtdoor jeanine » vr jan 04, 2013 10:43 am

Ik ruik hier het verschil als ze vers vlees gekregen hebben. Ruikt iets meer naar mensenpoep vind ik. Bij brok alleen ruik ik minder. Ik denk dat Margiet de nagel op de kop tikt, het mengen van prooi, vlees , brok hun maag en darmstelsel meer overhoop kan brengen.
Een hongerige fret die bijt lijkt mij logisch, dat beestje op knaagdiervoedsel moet veel ontbeert hebben en behoorlijk ondervoed geweest zijn. :(
Als ik het goed lees hou je de fretten zo puur natuurlijk mogelijk. Waar haal je de prooidieren, een winkel of via een jager of alles zelf kweken en vangen.
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: prooi

Berichtdoor antoin » vr jan 04, 2013 11:02 am

ik ga zelf fretteren ik ken veel jagers en krijg veel voedsel dieren ook koop ik kippen op bij kweekers. ik heb vrij veel contacten em eea voor elkaar te krijgen. je hebt best veel nodig met 10 fretten en opvang en kweek . in de praktijk zitten hier meestal 20 fretten. dan gaat het vrij snel met je voer

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: prooi

Berichtdoor jeanine » vr jan 04, 2013 11:12 am

Ik vermoedde al dat het zo iets was. Ook dat soort voeding kan een verschil maken. Als je van winkels afhankelijk bent ken je de oorsprong niet van de gegeven voeding. Hoe zijn die voedsel dieren grootgebracht, met welk voer en in welke omstandigheden. Vroeger was een tam konijn dat buiten liep een stuk gespierder en taaier dan wat men nu op korrels en in de kooi gekweekte koop konijnen aantreft. Mijn moeder haar konijn stond veel langer op het vuur om zacht te krijgen dan de konijnen die je nu klaarmaakt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
kysimoza
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: ma apr 11, 2011 7:22 pm

Re: prooi

Berichtdoor kysimoza » vr jan 04, 2013 10:28 pm

ik geef vlees mengeling van kip en kalkoen en kuikens ( kuiken wel niet elke week)
en brok hebben ze altijd staan...

Ik ruik nu ook wel het verschil =)
Mijn fretsels wegen heel goed voor hun grote en volgens mijn DA zien ze er nog steeds pico bello uit =^p

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: prooi

Berichtdoor antoin » za jan 05, 2013 1:40 pm

idd problemen met darmen en maag kennen we hier niet. ze worden ook vrij oud bijt gedrag word ook snel minder

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: prooi

Berichtdoor jeanine » za jan 05, 2013 8:13 pm

Wat noem je vrij oud? Op 5 a 6 jaar zit ik meestal al met problemen.
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: prooi

Berichtdoor antoin » za jan 05, 2013 9:00 pm

de oma fret is 12 jaar haar moeder is 12 jaar geworden . leeftijden boven de 8 jaar zijn hier niet bijzonder een dieren arts of medicatie kennen ze niet

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: prooi

Berichtdoor jeanine » za jan 05, 2013 10:00 pm

:o 12 jaar daar kan ik enkel van dromen nog. Ik vraag me af waar het verschil zit, voeding, inteelt, buiten gehuisvest of geen inentingen of andere ingrepen gekregen ?
Zijn de fretteerfretten van super kwaliteit of gaan de zwakkere er vlugger aan onder door. :s
Antoin, blij hier eens de andere zienswijze onder ogen te krijgen. Tot op heden waren het meestal baasjes van huisfretjes die elkaar met éénzelfde soort kennis probeerden te steunen en helpen. Ik ga nu niet alles over boord gooien wat ik weet en het direct anders doen. Maar ik ben erg benieuwd naar de toekomst om je fretten verder te volgen en of die ook zo een gezegende leeftijd te gemoed gaan.
Afbeelding

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: prooi

Berichtdoor Raven » za jan 05, 2013 10:53 pm

Wat men meekrijgt via de genen kan men aanzien als de funderingen waarop gebouwd word en de muren die men optrekt worden verder opgebouwd op de fundering met mortel wat in dit geval de voeding is... goede mortel (voeding) + goede fundering is stevig en duurzaam huis!
Het één heeft met het andere te maken... Alles mee hebben. Ziektes of kwalen kunnen in lijn liggen... of zelfs helemaal niet!!!
Soms ligt het vlak voor de neus en geen iemand die het ziet of wil zien... de moderne mens met zijn tijdgebrek en gemakzucht.
Dat moderne tam konijn is dit nu omdat het in een hok zit en korrels krijgt nu vlugger gaar? Malser maar zonder smaak? Turbo gasbekken, halogeen of inductie e.a
Of, stoofde men vroeger langer en stond de stoofpot heel de dag langzaam op die goeie oude stoof te pruttelen in die goede zware gietijzeren stoofpotten.... en was het vlees malser, doordrongen en lekkerder als ooit? Besteede men meer tijd aan het huishouden?
In iedergeval ben 100% mee met antoin wat betreft voeding.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: prooi

Berichtdoor jeanine » za jan 05, 2013 11:16 pm

Raven, mijn konijn gaat nog in de gietijzeren pan op een laag vuurtje om langzaam gaar te worden. Dus daar zal het verschil wel niet zitten, maar bij het konijn, zijn voeding en huisvesting ;)
Ik denk dat het jaartje zonder fretten bij jou ook veel heeft bijgedragen aan een nieuwere start. Te veel "knoeien" met de voeding door omstandigheden kan je soms moeilijk vermijden. Ik bekijk hier mijn eigen situatie, oudere zieke fretten die niet alles meer kunnen eten en de jongere die je ook daardoor weer niet kan geven wat hen beter zou kunnen bekomen.
Soms lijkt mij van nul weer te kunnen opstarten de beste oplossing. Met enkel pups en ze direct laten wennen aan prooi voor er problemen opduiken. Je moet dan nog aan goede prooidieren kunnen geraken.
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: prooi

Berichtdoor antoin » zo jan 06, 2013 9:11 am

ja voeding is denk ik een van de meest belangerijkste factoren om gezonde dieren te verkrijgen ook vind ik tijdens de kweek het belangerijk dat de pups veel indrukken opdoen en dat kan niet jong genoeg zijn. en uit ervaring kan ik zeggen dat je dan heel gemakkelijke freten krijgt .deze raken ook niet snel in de stress .en dit is ook weer goed voor de gezondheid

Raven
Berichten: 114
Lid geworden op: di okt 04, 2005 11:53 am
Locatie: Antwerp what else?
Contacteer:

Re: prooi

Berichtdoor Raven » zo jan 06, 2013 9:55 am

Raven, mijn konijn gaat nog in de gietijzeren pan op een laag vuurtje om langzaam gaar te worden. Dus daar zal het verschil wel niet zitten, maar bij het konijn, zijn voeding en huisvesting ;)
Dit zijn al 2 grote raakvlakken van de 3... die ook weerslag hebben bij andere dieren.
Voeding (kwaliteit en of gemakkelijk)
Huisvesting (zeer breed beeld, stres, omgang e.a)
Tijd (die we willen spenderen, hinderlijk en gemakkelijk)
;)

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: prooi

Berichtdoor antoin » zo jan 06, 2013 11:07 am

dus ze worden hier gecelecteerd op gezondheid en karakter en werklust ik wil er een dag mee kunnen werken. ze moeten lang mee gaan . en ook belangerijk ik wil erop kunnen vertrouwen dat de fretjes goed te hanteren zijn door mijn kinderen . dus ze mogen niet bijten . na 15 jaar lukt dat aardig alleen als ze pups hebben moet je sommige moertjes de eerste week goed in de gaten houden ze zijn dan wat pittig dit duurt een week of 2 dan worden ze weer makkelijker. binnen kort zal ik een paar fotos plaatsen van fretjes

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: prooi

Berichtdoor jeanine » zo jan 06, 2013 9:58 pm

Ik kijk al uit naar de foto's, in het bijzonder naar de oma.
Antoin, wil en kan je eens een werkdag uit het leven van je fretten neerpennen. Gewoon omdat ik zeer nieuwsgierig van aard ben. :oops: Ik zou graag het verschil in omgang en zo willen meemaken, al is het maar hier. Dikwijls bestaat er een fout algemeen beeld van fretteerders door sommigen die het niet zo nauw nemen.Ben je al fretten verloren tijdens het werken of moeten uitgraven ? Hoe werk je er mee? Wat is hun beloning, een konijn om te verorberen? Al mijn vragen horen wel minder thuis in het topic over prooi. :hammer:
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: prooi

Berichtdoor antoin » zo jan 06, 2013 11:21 pm

sochtends 6.15 uur inspectie kooien eventjes hallo zeggen. als er fretten mee mogen 2 a 3 fretten mee naar klant en of jager als het voor echt lang is gaan er meer mee. ook 2 bevroren duiven en water. dan naar klant en of jager dan werken na werk duiven in de benche voor de fretten .ik moet af en toe een fret uit graven als hij op een konijn of rat zit na werktijd poep scheppen uit de rennen water verversen en voeren.overdag lopen er 4 kinderen na scholtijd van wie er een paar gek zijn fretten. die ze pakken en of in de ren erbij gaan zitten als ze jongen hebben de eerste week alleen als ik er ben dan iedere dag . de rest van de middag de nesten om en om eruit haalen .verspeelt nog geen fret.de beloning na het fretteren bestaad uit konijn en of rat. als we voedsel dieren krijgen krijgen ze altijd een paar hapjes warm vlees uit mijn vingers. want ik vind dat ze het verschil moeten weeten tussen vingers en prooi dit is een klein stukje verhaal van een dagje

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: prooi

Berichtdoor jeanine » ma jan 07, 2013 8:08 pm

Hier kenden ze ook goed het verschil tussen vlees en vingers. Onze jongste mispakt zich af en toe nog eens als ik hem uit de hand voeder, al is het nu gedroogd vlees dat hij als extra krijgt. Ons Free kan ik zonder een probleem haar vlees weer laten lossen.
Jagen je fretten op ratten ook of is dat toeval dat ze die tegenkomen?
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: prooi

Berichtdoor antoin » ma jan 07, 2013 8:58 pm

bij sommige mensen jagen we met de fretten op ratten als we niet met andere middelen aan bestrijding kunnen doen. de ratten lopen meestal snel weg als de fret naderd. we vangen ze in inloop kooien . de ervaren fretten laten snel zien of de rat thuis is. tot gevechten komt het zelden als dat wel het geval is zijn de fretten zelden gewond


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten