oma fret

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: oma fret

Berichtdoor antoin » za jan 12, 2013 7:57 pm

ja maar das wel de weg en idd het kost iets tijd ik heb 4 kinderen 2 van 13 jaar en 2 van 5 jaar deze helpen volop mee met het makkelijk maken van de pups een paar kinderen de(meiden) zijn echt grote hulpen menig uurtje na school zitten ze met een doosje baby fretten op schoot vorijaar waren ze allemaal gemakkelijk . de herplaats fretjes worden getemd door mijn oudste dochter. maar werk is het idd . de kosten zitten in het voer van daar dat ik er nog iets voor vraag

Kimster
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 29, 2012 2:52 pm
Locatie: Gent

Re: oma fret

Berichtdoor Kimster » za jan 12, 2013 8:11 pm

Albinisme is inderdaad ook een afwijking. De risico's die ze hebben zijn wel minder groot dan bij de witaftekingen en angora's voor zover ik erover gelezen heb. Het meest typische is dat ze sneller verbranden toch? Als kweker is het denk ik vooral vervelend dat albino's minder gevraagd zijn. Als fretteerder is het waarschijnlijk wel handig in het veld, wit valt meer op. Ik hoop nu wel dat er niemand het plan heeft om 2 albino's bij elkaar te zetten.

Naast angora's is er ook al sprake over langharige fretten die gewoon lang haar hebben maar wel een ondervacht hebben en een gewoon snuitje. Weet er iemand of die wel hun jongen groot kunnen brengen?

Voor generaties sterkere fretten te krijgen moet er toch wel grondig geselecteerd worden. Gemakkelijk is het misschien niet altijd maar het klopt wel.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: oma fret

Berichtdoor Margiet » za jan 12, 2013 8:17 pm

Vorig jaar kwam Minnie hier bevallen, een angora ... We hadden 3 extra kortharen voorzien om dit op te vangen moest Minnie geen melk hebben, 2 echter schijnzwanger en niet bereid de pups van Minnie eten te geven, ze waren er zelf nog niet aan toe en eentje moest nog 2 dagen "lopen". (Minnie was ook 2 dagen te vroeg, normaal waren ze samen bevallen).

Negen pups haalden het niet, één voor één vielen ze weg maar één klein wurmpje vocht zich een baan naar het leven, bleef piepen en aandacht vragen en die heb ik dan ook gegeven wat ie kon gebruiken, nog steeds in 't gedacht dat hij het toch ook niet halen zou. Echter, elke 10 minuten ging dat mondje weer open, kreeg ik een piep te horen en wroette hij over de Snugglesafe die hem warm hield. Dus, elke 10 à 15min één druppeltje suikerwater, 48u aan een stuk tot plots uit de kooi naast mij ook piepjes kwamen. Freggle was aan de bevalling begonnen, nadat ik één pup had gezien heb ik Pooh erbij gelegd en heeft Freggelientje Pooh verzorgd alsof ie van haar was. Het ventje heeft sindsdien nooit nog flesjes of extra hulp gezien tot hij, idd véél trager dan de gemiddelde pup van Freggle, zelf een heuse pup van 5 à 6 weken was en Freggle het voeden een beetje moeilijk vond met zo 'n meute aan haar buikje! Vanaf het moment dat hij vlees kreeg vlogen de grammetjes eraan en als ik dan nu mijn kleine "Pitou" terug zie (hij woont weer bij zijn "echte" mama), kan ik echt niet zeggen dat hij te zwak was om het alleen te redden. Hij was nl diegene die om eten vroeg toen zijn mama niet kon en hij was diegene die daarna tussen 9 veel grotere pups de weg naar de pleegmama vond. Op die manier helpen zou ik zo opnieuw doen, hier was er in mijn ogen geen sprake van zwakkeren die niet mee kunnen. Had Minnie melk gehad, had Pooh echt geen extra's nodig gehad volgens mij! ;)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: oma fret

Berichtdoor Margiet » za jan 12, 2013 8:23 pm

Voor zover ik vernomen heb wordt er vermoed dat de meeste langhaarfretten (zoals ze idd tegenwoordig gecatalogeerd worden), idd wél alles zelf zouden kunnen zoals een korthaar.

Zekerheid heb ik er niet over maar heb wel al gemerkt dat die blijkbaar gewoon ineens in een nestje kunnen zitten van angora's met kortharige fretten. Of het "probleem" zich dus soms niet toch doorgeven kan naar een volgende generatie ? Geen idee ...
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: oma fret

Berichtdoor antoin » za jan 12, 2013 8:24 pm

dat kan zijn maar als je met deze fret verder zou kweeken en daar hadden we het over is de kans groot dat ze dat zou vererven. de fret is vast lief enzo maar dat zijn ze allemaal (als ze het juiste baasje treffen) maar voor de kweek zou ik deze lijnen niet inzetten. ik zou het met langharige freten proberen die wel alles zelf kunnen

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: oma fret

Berichtdoor jeanine » za jan 12, 2013 8:55 pm

Ik denk dat er over het kweken nog lang niet het laatste woord gezegd is. Veel fouten worden pas later vastgesteld en het duurt lang vooraleer men dit er weer kan uit kweken. De eerste kleurfretjes waren oh zooooo mooi, maar toen wist men nog niet wat later zou komen. Iedereen verkeek zich op die bijzondere mooie fretten, de vraag steeg en het aanbod en de prijs volgt al snel. Daar zit het venijn, de kopers van die specialekes die net dat fretje met die tekening zoekt. Mochten ze niet verkopen zou de standaard fret snel aan populariteit weer winnen. Zo kan men weer voor gezondheid en leeftijd gaan.
Margiet, wat Pooh betreft dat kereltje zijn moeke kon hem niet voeden. Pooh zelf heeft erg zijn best gedaan om het te overleven wat zonder menselijke hulp niet zou gegaan hebben. Net daarom dat ik eerder al zei dat ik niet weet hoe moeilijk het is om de natuur zijn gang te laten gaan. Ik vrees dat ik het ook niet zou kunnen horen dat een kereltje om hulp schreeuwt en ik niets zou proberen te doen. Het is anders als het moertje wel voor de pups kan zorgen en er achterblijvertjes zijn die het niet halen. ;)
Wacht maar tot die gele fret met paarse bollekes er komt :rol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: oma fret

Berichtdoor Margiet » za jan 12, 2013 9:04 pm

dat kan zijn maar als je met deze fret verder zou kweeken en daar hadden we het over is de kans groot dat ze dat zou vererven. de fret is vast lief enzo maar dat zijn ze allemaal (als ze het juiste baasje treffen) maar voor de kweek zou ik deze lijnen niet inzetten. ik zou het met langharige freten proberen die wel alles zelf kunnen
Als er nu al eens wat méér langhaarfretten opdoken hier en daar, hé! ;)

Hier zit een angora die in 2011 wel kon voeden en dat ook bewezen heeft en in 2012 lukte het niet voldoende. Ze kon het maar de melk was niet krachtig genoeg voor de pups. Toch is dat een angora-moer waar iets meer potentieel in zit volgens mij en probeer ik het dit jaar nog een keertje met haar, in de hoop met een dochter van haar het jaar erop mss nog meer verbetering te zien ..

Zowel bij Minnie als Pooh zijn er geen kansen meer op "nakomelingetjes", zoveel weten hun baasjes er gelukkig ook van! :domhoog:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: oma fret

Berichtdoor jeanine » za jan 12, 2013 9:42 pm

Margiet, mijn Buster heeft in vergelijking met mijn andere fretten veel langer haar. Mogelijks is het zijn wintermantel of is het blijvend na de rui :s
Mijn Tootsie zaliger had ook zo een heel mooie pels die in de zomer nog iets langer en dikker bleef dan van de rest.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: oma fret

Berichtdoor daikiri » zo jan 13, 2013 8:57 am

hier heb ik er met korthaar en halfango in een dezelfde nest..
vol angora's wil ik niet voor dezelfde reden.. maar half angora's kunnen evengoed voor hun pups zorgen als een korthaarmama.
en ja voor de liefhebber van volle angora's zullen ze net niet knap genoeg zijn maar voor mij telt hun gezondheid en karakter altijd de meeste punten..
heel vroeger had ik een prachtige volle angora moer, Tsunami
een hele mooie dame met witte voeten, die had ik laten dekken door een volle chocolade, mooie grote man
daarvoor had ik een andere moer laten dekken om een deel van haar (Tsunami)pups bij te leggen
nu op die zelfde dag bevallen maar alletwee problemen..
tsunami ging bevallen tussen mijn benen op de grond, ze had al die tijd gewacht tot ik er was..
Amaati (de tweede moer) had 3 pups zo door de kooi gestrooid, en stopte dan opeens..weg persweeen!
met Amaati naar een vreemde DA geweest, daar de pups ter wereld gebracht met keizersne..toen amaati in slapende toestand meegekregen met de rest van de pups (elf in totaal) en die zelfde nacht stierf Amaati...
tsumi had zoals gedacht heel weinig melk en kon zowel haar pups als die van Amaati niet voeden..

toen kon ik terecht bij een bevriend fokker die een moer had met weinig pups en kon ik de sterkse meegeven..
om een lang en pijnlijk verhaal in te korten..
Ik hield van de twee nesten, 2 pups over - 1 langhaar en korthaar

de langhaar was schitterende chocolade en werd Tyfoon gedoopt ze stierf aan een hartaderbreuk op 2 jaar en 7 maand
en pup 2 die hebben we nu nog steeds..en is uitgegroeit tot een 7 jarige witvoet ram met een heel lief karakter en was in zijn glorietijd een super grote man..
is 2 jaar terug papa geworden van een super knappe dochter die ik dit jaar graag wil laten dekken..

ik wil maar zeggen vol angora zie ik ongelooflijk graag maar heb er gewoon te veel slechte ervaringen mee..

dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Fretlife
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 6:00 pm
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: oma fret

Berichtdoor Fretlife » zo jan 13, 2013 9:44 am

amai. dat is echt een klap. Zowel voor de moertjes als voor jou denk ik. Dus je zet nu alleen half angora in of werk je nog steeds met kortharige erbij?

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: oma fret

Berichtdoor antoin » zo jan 13, 2013 10:17 am

daar licht nog veel werk dus voor de liefhebbers om sterke angoras ed te kweeken.

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: oma fret

Berichtdoor daikiri » zo jan 13, 2013 10:42 am

idd zal veel werk en tijd kosten en heel selectief zijn he..

ik heb half angora moertjes die dan ook pups met halflange haarjes krijgen, maar dan heb ik ook een kortarige madam die halflage doorgeeft aan de pups
ik werk dus met alletwee.
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Fretlife
Berichten: 0
Lid geworden op: vr nov 30, 2012 6:00 pm
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: oma fret

Berichtdoor Fretlife » zo jan 13, 2013 1:26 pm

oke. En wat gaaf dat die kortharige langhaar doorgeeft :)

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: oma fret

Berichtdoor antoin » zo jan 13, 2013 2:04 pm

ik denk dat de dames en heren die langhaar willen kweeken de sterkste exemplaren moeten inzetten voor de fok. en samen betere lijnen moeten kweeken . die ze in kunnen kruisen tegen elkaar. anders blijf je tegen problemen aanlopen.eea kan redelijk snel bij fretten want ze krijgen ieder jaar pups


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten