hongerstaking?

Of het nu over harde brokken, natte voeding of BARF gaat, geen vraag is te gek, geen antwoord te veel. Is fretlief verzwakt, te mager of juist te mollig? Weet je niet wanneer je moet overschakelen van baby- naar performancevoeding? Heeft je fret extra vitamientjes nodig? Al deze vragen en veel meer kan je op dit forum kwijt. Geef in je topic ook zo veel mogelijk relevante informatie mee zodat anderen een klare kijk op jouw situatie en vraagstelling krijgen.
EllenD
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:48 am

hongerstaking?

Berichtdoor EllenD » wo feb 13, 2013 1:36 pm

hallo,

heeft iemand ervaring met fretjes die in een soort van hongerstaking gaan omdat ze hun favoriete maaltijd niet (meer) krijgen?

We geven sinds zo'n 2 weken geen brok meer, ze krijgen dus enkel nog barf, muizen, ...
Beer is heel kieskeurig en hij is verzot op onze vleesmengeling die we 's avonds geven. We hebben de indruk dat hij soms voor de rest niks meer eet :(
Hij is serieus wat afgevallen, maar dat mocht wel hoor, hij was te dik!!! Nu staat hij mooi op gewicht, maar hij mag toch niet meer verder afvallen!

Deze ochtend zag ik dat ze alle 3 niet meer gegeten hadden sinds gisteravond en ze stonden veel wilder dan anders. Ik heb dan toch maar wat brok gezet in de kooi en Zena en Turon vlogen er op af alsof ze al weken geen eten krijgen, nochtans hadden ze alletwee net daarvoor muis gegeten :euh: Dat vond ik toch echt vreemd.
Beer vertoonde geen interesse in de brok, nog vreemder!

Ze hebben altijd, 24 op 24 eten in de kooi, dan denk ik dat ze toch zouden eten als ze serieuze honger hebben, ook al is het misschien minder hun smaak, nee? Turon en Zena eten wel nog goed, behalve vannacht dan, het is Beer waar ik me zorgen om maak. Advies is welkom.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: hongerstaking?

Berichtdoor jeanine » wo feb 13, 2013 4:07 pm

Vaak zie je dat een zieke fret na het krijgen van Waltham plots kieskeurig wordt. Ik heb er hier al gehad die daarna opnieuw brok leren eten door brokkenpap met Waltham aan te maken. Elke dag meer brok en minder Waltham tot ik zie dat ze weer zelf in de brokkenpot hun kostje zoeken. Als de dagen lengen zie je ook dat het eten minder vlug opgeraakt. Na enkele weken komen ze zo op zomergewicht.
Dat flink vermageren van Beer zou ik toch in het oog houden, het is nog wat vroeg om af te vallen. Van vlees eten ze wat minder en kunnen er langer hun honger mee stillen dan met brok. Niet elke fret krijg je op muis eten, Beer lust misschien geen muizen. Op andere fora ook al gelezen dat men moet overschakelen naar brok omdat ze niet meer willen eten. Na een tijd eten ze opnieuw prooi of barf.
Mijn Freebee at na een tijd ook geen muis meer, enkel de kop of nog minder. Kan je nog nalezen ;)
Eens een muis meer in de kooi en kijken of die extra muis blijft liggen, als die ook op is hebben Zena en Turon waarschijnlijk te veel honger nog. Blijft het gemalen vlees ook 24u staan in de kooi ?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: hongerstaking?

Berichtdoor Margiet » wo feb 13, 2013 5:51 pm

Ons Mojo is grootgebracht op vlees ... heeft gevochten om "haar" vleesje toen ze de kleinste van het nest was en dacht dat ze niks krijgen ging en nu, bijna 2 jaar later, weigert ons Mo al een dik half jaar alles wat nog maar lijkt op vlees. En geloof me, haar gewicht gaat angstvallig laag als je niet met wat anders komt ... :(

Ze eet GEEN vlees, zelfs niet als het er niet eens meer op lijkt, de geur alleen is al genoeg om haar knap toetje weg te draaien. Walthampap, komkommers, frieten, beschuiten & snoepjes (al zijn die wél met kip) ... dààr hou je haar echter best vanaf, die zijn geen seconde veilig! :roll:

En wat ik ermee moet aanvangen?? Geen idee!! :bow:
Afbeelding

snoesje53
Donateur
Donateur
Berichten: 0
Lid geworden op: vr feb 17, 2012 12:11 pm
Locatie: aalst

Re: hongerstaking?

Berichtdoor snoesje53 » wo feb 13, 2013 7:22 pm

roxy en mickey eten zowat alles;maar loeie hongert ook zichzelf uit als hij geen vlees krijgt
ik heb de brokken al proberen te mengen met wat snoepjes,maar meneer kan vissen hoor
brokken met ferretone besprenkeld.... hij likty de ferretone af en houd op
ik heb zelfs geprobeert hun papje van brokken,ei en hartjes te maken,stap voor stap minder en minder hartjes in te doen... van het moment dat hij de brokken meer doorsmaakt eet hij het ook niet meer
dus wat doe ik nu..... gewoon geven wat hij wel lust he
liever dat dan dat ik mij zorgen moet maken over hun gewicht

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: hongerstaking?

Berichtdoor antoin » wo feb 13, 2013 9:12 pm

Wij krijgen regelmatig opvangers die brokken eeten maar wij voeren alleen prooi. Het duurt een paar dagen maar alle fretten eeten dan prooi een paar dagen minder eeten gaat wel hoor ik heb nog nooit een fret terug brokken moeten geven.

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: hongerstaking?

Berichtdoor jonalies » do feb 14, 2013 4:44 am

Mijn Lillytje eet normaal enkel kippenhartjes en Waltham maar nu is het al 4 dagen dat ze gewoon haar vleesje verstopt !! en ze enkel waltham eet wat ik nu natuurlijk in een grotere hoeveelheid geef ,op raadgeving van Margiet ga ik nu ducksoep aanbieden , hopelijk lust ze het !

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: hongerstaking?

Berichtdoor Margiet » do feb 14, 2013 12:22 pm

Wij krijgen regelmatig opvangers die brokken eeten maar wij voeren alleen prooi. Het duurt een paar dagen maar alle fretten eeten dan prooi een paar dagen minder eeten gaat wel hoor ik heb nog nooit een fret terug brokken moeten geven.
Volgens ons Mojo hoort vlees in hare "wc" thuis ... gene hap neemt ze er nog van en als je al een lichtgewichtje bent, kan je echt geen weken honger lijden toestaan ... :( Een ramp is het!!
dus wat doe ik nu..... gewoon geven wat hij wel lust he
Dat is dus het grootste probleem nog, dat kan ik bij Moke niet toelaten!! :bow:
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: hongerstaking?

Berichtdoor antoin » do feb 14, 2013 3:55 pm

Hoe lang houd je het vol ? En zet je ze wel bij prooi eters?

EllenD
Berichten: 0
Lid geworden op: vr jul 20, 2012 11:48 am

Re: hongerstaking?

Berichtdoor EllenD » do feb 14, 2013 8:24 pm

Bij ons zaten ze ongeveer 2 weken zonder brok. Beer gaat met heel veel moeite een beetje prooi eten. Een kippenhartje eet hij ook niet hoor, het moet in 2 of in vierdekes. Als het maar klein genoeg versneden is. Turon eet alles Zena doet ook haar best. Kleine muizen raken hier vlot binnen, grote niet. De kop eten ze vlot op, maar de rest...

Het vleesmengsel valt bij alle 3 enorm in de smaak, maar Beer weet van geen ophouden! Alles moet op, grote of kleine portie maakt niet uit: alles moet op,direct, nu. Hij heeft er zich echt dik in gegeten. Nu laten we hem deel eten en zetten dan de rest later terug in de kooi, willen niet dat hij zich ziek eet.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: hongerstaking?

Berichtdoor jeanine » do feb 14, 2013 9:33 pm

Nu laten we hem deel eten en zetten dan de rest later terug in de kooi, willen niet dat hij zich ziek eet.
Een jonge fret eet wel behoorlijk veel. Onze Buster zie je ook altijd knabbelen. Zolang zijn gewicht aanvaardbaar is zie ik geen reden om zijn eten af te nemen. Hij krijgt voldoende beweging om op peil te blijven. Ik heb nog nooit een fret gehad die zich ziek eet zoals de mensen dat kunnen doen. ;)
De grotere muizen waren bij Freebee ook minder gewild. Als pup gaf je hen gemalen vlees dacht ik, ik denk dat Beer niet beter weet. Turon en Zena kregen stukken vlees als pup reeds en waren het dus gewoon van in het nest. Deze week wou Buster het stukje konijn ook weer niet. :(
Afbeelding

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: hongerstaking?

Berichtdoor Margiet » do feb 14, 2013 9:48 pm

Hoe lang houd je het vol ? En zet je ze wel bij prooi eters?
Ze zijn allemaal hetzelfde (op)gevoed hier ... allemaal vlees gewend, de pups die van hier komen kennen ook prooi. Mojo heeft vlees gegeten tot een 6-tal maanden geleden en sindsdien kan je het klein maken, groot laten, pluimen, koken, diepvriezen en desnoods bakken in een sausje xp , Mo eet het NIET !!

Brokken zijn dus ook hoogst uitzondelijk aan 't worden, daar zit "vlees" in, weet je!! :bow: :bow: :bow:

Kippensnoepjes en Waltham is het enige "fretten"-eten wat ze nog wil, al de rest zal ze negeren als ze maar enigszins kan. Geef je dus niks, dan vermagert ze zienderogen. Ben naar de Da geweest met haar, enkel eventueel "stress" om één of andere reden kon gelinkt worden aan dit gedrag. Dus ... ons juf apart gezet, maar dan wordt ze helemaal knetter, dus samen laten spelen is een must. Ze ziet al de andere fretten van haar groep eten, ze ravotten samen maar ze slaapt rustig alleen en geeft dus geen enkel teken van stress door maar toch, vlees wil ze al maanden niet meer. We hebben het volgehouden tot ze van haar 725gr aan de 500gr begon te raken ... sindsdien krijgt ze 1x daags een potje Waltham ... ze laat me echt niet veel keuze meer!

En echt, alles hebben we geprobeerd, andere brokken, baby-brokken, kattenbrokken (kitten), kuiken, muis, kip, konijn, rund, ducksoup ... niks dus!! :hammer:
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: hongerstaking?

Berichtdoor antoin » zo feb 17, 2013 9:20 am

nog een idee tje als we verse prooi dieren krijgen krijgen ze altijd wat verse prooi deze zijn dan al wel dood maar nog wel warm . het maakt niet uit of ze al gegeten hebben of niet maar ze eeten dan allemaal of ze een week niets op hebben. grt

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: hongerstaking?

Berichtdoor daikiri » zo feb 17, 2013 8:33 pm

hey

hier zijn de meeste fretten de eerste 2 jaar echt zwaar, en dieet daar doe ik ook niet aan mee
ik denk dat het beestje zelf wel weet wat ze nodig hebben, zolang het gezonde voeding s natuurlijk (brok vlees barf of combi)
en ja als ze geen fysieke problemen hebben, komt dat vanzelfs wel goed
mss moet je eens proberen met halfwas muizen die zijn altijd wat kleiner?en blijkbaar is de kop ook het lekkerst..nee dat probeer ik niet..

hier eet iedereen vlees mee en prooi zou ook geen probleem zijn denk ik. brok vlees waltham eigeel room 40% natvoer, alles gaat erin en verteerd normaal goed

@margit
effe bij een persoon steken die geen dieren heeft en dan zien of ze niet beter eet.. lijkt me toch stress, of komende maagzweer..HB??
@Antoin, ja warm vlees geeft meer aanzien dan een stuk ijskoud vlees wat ook niet goed is voor de maag..
het vlees ofwel op tijd uit de ijskast halen of effen kort op ontdooien in microgolf kan wonderen doen..

wat jeanine als zei, is idd juist. een fret die er niet klaar voor is om op brok te zetten( na ziektes) zal blijven weigeren om te eten, en meestal als je niet te veel aandringt en ze niet voor zot bijvoer geeft zullen ze wel weer aan de brok beginnen

dai
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: hongerstaking?

Berichtdoor antoin » zo feb 17, 2013 9:00 pm

Met vers vlees bedoel ik prooi die net dood is daar doen ze echt alles voor de rest krijgen ze uit de vriezer. Dat eeten ze ook gewoon .datvis altijd nog bevroren maar daar hebben ze geen moeite mee.

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: hongerstaking?

Berichtdoor Margiet » di feb 19, 2013 8:55 pm

@margit
effe bij een persoon steken die geen dieren heeft en dan zien of ze niet beter eet.. lijkt me toch stress, of komende maagzweer..HB??
Dat was mijn eerste idee ook, Vanessa, Ine dacht er na 2 weken hetzelfde over en die behandeling heeft ze al 6 weken binnen!!
Ik ga eens pinkies halen of hoe heten die kleine muizebeestjes? Zora at dat hier als "borrelnootje", eens kijken of Moke het ook zo bekijkt!!

@ Antoin : ik ga eens een "warm" of nog bijna warm beestje moeten komen halen bij jou, denk ik, maar ga alvast eens beginnen met het gruwelijke werkje van prooi "open maken" voor ons mossel. Naar 't schijnt kan dat ook al meer zin in vlees geven. Heb nog enkele "integrale" kuikentjes liggen, gruwel ... xp

Maar ik zei het 7 jaar geleden al, als ik er één van mijn beestjes mee kan redden of in dit geval terug aan "den eet" krijg, dan doen we dat ... :bow:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: hongerstaking?

Berichtdoor jeanine » wo feb 20, 2013 7:48 am

Margiet, wat een vorderingen maak jij. :o Enkele jaren geleden zou je gezegd hebben dat kan ik echt niet doen. :p
Toen ik voor Milo een muis door de molen haalde om hem prooi te leren eten verklaarde men mij ook zot thuis. Als de kans bestaat dat ze er beter door worden doe je veel meer dan je denkt te kunnen. ;)
Afbeelding

Kimster
Berichten: 0
Lid geworden op: zo apr 29, 2012 2:52 pm
Locatie: Gent

Re: hongerstaking?

Berichtdoor Kimster » wo feb 20, 2013 9:23 pm

Hier hebben we de korrels weer weggenomen, poging 2 dus...

's Ochtends krijgen ze dus muis en 's avonds een eigen mengsel om zeker te zijn dat ze genoeg bot eten want Beer laat sowieso alle botjes liggen en hij wenst alleen zeer kleine stukjes vlees geserveerd te krijgen.

Toen ik vanavond thuis kwam en in de prooibox keek dacht ik aaahh super, de muis is opgegeten...tot ik zag dat ze opgeborgen lag tussen hun deken :ninja: Ze hebben dus tot 's avonds heel de dag niets gegeten! Ik heb dan voor het eerst eens een muis echt volledig in stukken gesneden xd zo is Turon er wel aan begonnen, de andere 2 hebben hun poot stijf gehouden tot ze daarnet hun vleesmengeling kregen.
Normaal krijgen ze wel muizen van een maat kleiner maar die waren bij onze laatste aankoop niet voorradig. Er zit nog 1,5kg van die grote muizen in de vriezer dus weggooien zou zonde zijn. Ik heb daarnet nog een bevroren muis in stukjes gezaagd voor morgenochtend. Als ze bevroren zijn is het niet zo'n vies karwei om ze in stukjes te doen. Als de in stukjes gesneden muis morgen nog niet aanslaat dan probeer ik het eens om ze op te warmen in de microgolf.

De handvleesmolen heeft hier plaats gemaakt voor een elektrische. Het is nu zeer gemakkelijk om (zacht) bot te malen, met de hand was het een beetje een maandelijkse kwelling geworden... Als de muizen deze week echt niet aanslaan dan duw ik ze ook maar eens door de molen.

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: hongerstaking?

Berichtdoor jeanine » do feb 21, 2013 7:34 am

Wel een gedoe om muis door de molen te halen, die vacht is vervelend en verstopt gaatjes. Hier was er biefstuk als toemaatje bij gedaan en toch geen succes gebleken om Milo te laten proeven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daikiri
Berichten: 803
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 3:39 pm
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: hongerstaking?

Berichtdoor daikiri » vr feb 22, 2013 3:37 pm

gruwelijke mensen zeg lol
traantjes van menti-quila-digo-Isaura-shuriken-Ace-Masai -Aleksi Amon-Solita-Sierra Tia Mythos Amargith-muis*mijn dierbare jongens, tot ooit! Bie, zoet en ventie piet dai kit leil- wenni-ty-Tsum-vanna -maan-Fisto-Tiamo-Ilona-Rocco-Mada

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: hongerstaking?

Berichtdoor jeanine » vr feb 22, 2013 7:00 pm

Verstand op 0 en verder werken tot de klus geklaard is ;)
Afbeelding

antoin
Berichten: 0
Lid geworden op: do jan 03, 2013 3:09 pm

Re: hongerstaking?

Berichtdoor antoin » vr feb 22, 2013 8:18 pm

Gewoon volhouden gevoogelte pakken ze meestal sneller is mijn bevinding.

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: hongerstaking?

Berichtdoor jonalies » za feb 23, 2013 5:29 am

ik heb met Lilly ook het probleem ! weigerd alle voeding behalve Waltham en kattensnacks , ook al geprobeert met ducksoep - brokkenpap- enz..... ze Wil niet!!!!!

Gebruikersavatar
Margiet
Moderator / Donateur
Moderator / Donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: wo jan 18, 2006 11:08 pm
Taak: Opvang- & eventverantwoordelijke

Re: hongerstaking?

Berichtdoor Margiet » za feb 23, 2013 8:17 am

Gewoon volhouden gevoogelte pakken ze meestal sneller is mijn bevinding.
Jaja ... :hammer:

Alleen helpt dat ook niet ... :cry:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeanine
Donateur
Donateur
Berichten: 1262
Lid geworden op: za mei 07, 2005 2:18 pm

Re: hongerstaking?

Berichtdoor jeanine » za feb 23, 2013 10:17 am

Zolang het gewicht niet in gevaar komt kan je proberen ze op andere gedachten te brengen. Je kan ze niet laten uithongeren om toch maar dat te eten wat jij zou willen. :( Wat ik wel zou doen is het regelmatig blijven aanbieden in heel kleine hoeveelheid en kijken of er toch niet van gegeten wordt na verloop van tijd. Wel als ze nog honger hebben en voor ze het voorkeur eten krijgen.
Volgens mij moet er een reden zijn als ze bepaald voedsel weigeren. Ik bekijk het zo een beetje als bij de mens, als er een bepaald voedingsmiddel voor een slechte ervaring heeft gezorgd. Iets wat je maag niet verteren kan ga je ook doelbewust weigeren. Men kan je ook proberen overtuigen dat er niets mis is met dat soort voeding, jij weet wat het met je doet. ;)
Afbeelding

jonalies
Berichten: 0
Lid geworden op: wo jun 20, 2012 6:35 pm

Re: hongerstaking?

Berichtdoor jonalies » ma feb 25, 2013 4:34 am

ik heb Lilly gisteren gewogen en groot was mijn verbazing dat ze 800 gram weegt !!!!!!! met het beetje dat ze eet komt ze nog bij , ongelooflijk !!! maar ben wel blij


Terug naar “Voeding & voedingsproblemen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten